Ahad, 3 Jun 2012

WAJIB PILIH ISLAM...WAJIB TAAT PADA ALLAH...WAJIB MEMPERJUANGKAN ISLAM...SAPE TAK PILIH ISLAM MEREKA KETINGGALAN ZAMAN...MEREKA TELAH MENGIKUT JEJAK2 SYAITAN.....

Unjuran ekonomi Najib tersasar - Dzulkefly

Harakahdaily, 03 Jun 2012
SHAH ALAM: Kegagalan kerajaan mencapai unjuran ekonomi dalam Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) antara 5.0 – 5.5 peratus untuk 2011 dan 5 – 6 peratus pada 2012 jauh tersasar kerana kerajaan tidak mengambil kira faktor-faktor ekonomi global ketika merancang unjuran tersebut.


“Pakatan Rakyat telah mengingatkan Najib Razak sebagai Menteri Kewangan supaya jangan membuat unjuran setinggi itu,kerana dalam tahun lalu lagi.

“Kita telah bercakap bagaimana ekonomi dunia akan mengalami penguncupan dan kelembapan ekonomi kerana krisis-krisis seperti Euro Zone,krisis ekonomi Amerika dan China yang kini telahpun disebut akan mengalami krisis,” kata Dr Dzulkefly Ahmad (gambar) ketika dihubungi TV Selangor.

Dr Dzulkefly yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor berkata unjuran ini tidak akan tercapai disebabkan negara yang berasaskan eksport mengalami kesan lantaran pertumbuhan dan pemintaan yang berkurang daripada negara-negara pengimport disebabkan kemeruduman ekonomi global.

“Permintaan global akan mengucup maka ekonomi negara akan mengalami impak itu.

“Kritik kami pada tahun lalu terbukti benar,kita sedar dalam keadaan ekonomi yang lembab tetapi Najib Razak membuat unjuran ekonomi yang tinggi itu hanya kerana untuk mewujudkan keadaan ‘Good Feel Factor’ kepada rakyat,” ujar Dr Dzulkefly.

Dr Dzulkefly berkata tindakan kerajaan melaksanakan projek-projek bersaiz mega yang berjumlah berbilion ringgir hanya untuk menaikkan unjuran ekonomi namun ianya tidak bersifat mapan dan baik kepada pertumbuhan ekonomi.

“Dan jelas apa yang dipacu oleh ekonomi negara kita adalah apa yang dipacu oleh satu permintaan domestik dan perbelanjaan besar kerajaan dalam infrastruktur projek mega,” katanya.

Katanya, bagi memantapkan dan memacu ekonomi yang lebih mapan sewajarnya kerajaan menumpukan kepada pembangunan ekonomi yang mempunyai nilai tambah dalam pengeluaran sesuatu sumber ekonomi dan tidak hanya mengharapkan kepada pengimportan sumber-sumber alam.

“Kita memerlukan pengurusan ekonomi yang cekap yang meletakkan pertumbuhan ekonomi yang lebih mapan dan jangan dibuat perbelanjaan kerajaan yang tidak bersifat sustanaible dan juga pada akhirnya perbelanjaan seperti ini tidak akan membawa kepada ekonomi berpendapatan tinggi,”

Tambah Dr Dzulkefly,perbelanjaan yang besar dan kadar KDNK yang tinggi tidak boleh ditafsirkan sudah mencapai ekonomi berpendapatan tinggi.

“Negara berpendapatan tinggi hanya akan berlaku apabila industri dan sektor pembuatan dan segala kegiatan ekonomi itu bersangkut kepada ekonomi yang mempunyai nilai tambah.

“Seperti contohnya pembalakan sahaja,kita mesti mampu mengeluarkan perabot-perabot dan bukan hanya kayu sahaja yang tidak mempunyai nilai tambah ekonomi,”

Jelas Dr Dzulkefly,perbelanjaan boros dengan tidak meletakkan perbelanjaan kepada keutamaan seperti projek-projek mega meletakkan keadaan ekonomi dalam keadaan yang tidak menentu.

“Keutamaan yang sepatutnya diberi kerajaan adalah pembangunan yang seimbang di seluruh negeri-negeri khususnya negeri miskin,” katanya.

Ujar Dr Dzulkefly,Pakatan Rakyat dalam pembangunan ekonomi bukan sahaja untuk menaikkan kadar KDNK tetapi lebih kepada penumpuan kepada pendapatan yang boleh belanja rakyat, pembahagian ekonomi yang adil dan kecekapan ekonomi serta menghentikan monopoli ekonomi.

Sebelum ini,Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengulangi gesaan agar Belanjawan 2012 dibentangkan semula dan dibahaskan dalam Parlimen pada sesi Jun ini.

Menurut Anwar, pertumbuhan ekonomi yang lembap pada kadar 4.7 peratus dalam suku tahun pertama 2012 seperti yang diumumkan oleh Bank Negara baru-baru ini memberikan kesan serius terhadap kewangan negara.

Ini adalah kali kedua pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak gagal untuk mencapai sasaran penting ekonomi berdasarkan Belanjawan 2012.

http://www.selangorku.com/?p=8885

Hubungan dengan Allah, syarat menang Putrajaya

Nazri Abdullah, 02 Jun 2012

ALOR SETAR: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, untuk mengambil alih pemerintahan negara bukan sesuatu yang mustahil, namun perlu memenuhi syaratnya.

Katanya, antara syarat utama adalah setiap ahli PAS perlu menjaga hubungan dengan Allah dengan menunaikan segala suruhan dan meninggalkan segala laranganNya.

"Menang Putrajaya tidak mustahil, tapi dengan syarat kita mestilah melaksanakan roadmap yang ditentukan Allah SWT," katanya ketika berucap di Himpunan Hijau ke Putrajaya di Stadium Darul Aman, malam tadi.

Menurutnya, kemenangan akan diturunkan Allah jika kita menolong menegakkan agamaNya.


(Pemimpin utama PAS di atas pentas malam tadi)


Kemenangan juga katanya, tidak akan datang dengan percuma dan memerlukan ahli PAS untuk turun ke medan melaksanakan tugasan berdepan dengan golongan yang memerangi Islam.

Namun katanya, Himpunan Hijau ke Putrajaya yang dianjurkan PAS malam ini adalah sebagai usaha awal untuk mencapai kemenangan tersebut.

"Malam ini kita melihat tanda kemenangan. Himpunan diisi dengan solat hajat memohon pertolongan Allah.

"Berbeza dengan (himpunan) pihak satu yang diisi dengan perkara yang melalaikan," katanya dipercayai merujuk kepada Himpunan Jutaan Belia yang dianjurkan Umno BN.

Himpunan anjuran Umno BN minggu lalu itu turut diisi dengan persembahan tarian K-Pop artis korea dan kumpulan penari seksi dari Jepun sehingga mendapat respon negatif dari rakyat.

Mengulas lanjut, Tuan Guru Abdul Hadi turut mengingatkan semua ahli PAS berkerja bersungguh-sungguh untuk memenangi pilihan raya umum nanti.

"Jangan jadi orang yang tidak mengerti iaitu pertama orang yang anggap kita tak boleh menang sampai bila-bila, dan kedua orang yang nak menang cepat," tegasnya.

RMM: Tidak benar tiada permintaan bawah RM150,000

Iskandar Abdul Samad, 02 Jun 2012
Terdapat satu dakwaan yang disiarkan di dalam Buletin Utama TV3 pada 31 Mei lepas bahawa rumah kediaman di bawah RM150,000 susah hendak dijual.

Dakwaan ini kemungkinan besar untuk mempertahankan program Perumahan 1Malaysia atau PR1MA di mana terdapat rumah dijual dengan harga sehingga RM300,000 sebuah.

Walau bagaimanapun Rumah Mampu Milik Negeri Selangor dijual dari RM85,000 hingga RM150,0000 sebuah.

Dakwaan tersebut adalah tidak benar sama sekali.

Projek rumah mampu milik Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) yang sedang bina di Bangi telah dijual 100 peratus.

Lebih 500 permohonan telah diterima untuk membeli 124 unit pangsapuri yang sedang dibina itu. Setiap unit dijual dengan harga di bawah RM100,000.

Malah lebih 2,000 borang permohonan untuk membeli rumah mampu milik telah dibeli oleh orang ramai dari Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor.

Malah adalah dijangkakan 136 unit rumah mampu milik yang sedang dibina di Sg Long, Kajang oleh sebuah pemaju swasta akan habis dijual dalam masa yang singkat apabila tempahan dibuka.

Begitu juga hampir 1,000 unit rumah mampu milik yang telah diluluskan pembinaannya oleh Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Selangor di Shah Alam dan Damansara

RUMAH KOS RENDAH


Pihak yang mendakwa rumah di bawah RM150,000 susah hendak dijual juga mendakwa rumah kos rendah juga tidak laku.

Harga rumah kos rendah dikawal pada RM42,000 sebuah dan RM35,000 untuk bekas penduduk setinggan.

Memang benar terdapat rumah-rumah kos rendah dibina semasa kerajaan negeri yang lepas yang masih tidak terjual. Tetapi ini bukan disebabkan tidak ada permintaan untuk rumah kos rendah. Lokasi dan kedudukan rumah-rumah tersebut yang menyebabkan ia tidak laku.


Dari segi kedudukan terdapat pemaju yang membina rumah-rumah kos rendah pada lokasi yang jauh dari pengangkutan awam, pusat pekerjaan, sekolah atau kemudahan-kemudahan lain.

Pemaju-pemaju tidak boleh disalahkan sepenuhnya. Kerajaan negeri yang lepas mewajibkan pemaju membina rumah kos rendah di projek melebihi 10 ekar tanpa mengambil kira lokasi dan permintaan setempat.

Akhirnya terdapat rumah-rumah kos rendah yang tidak terjual hingga ke hari ini.

Walau bagaimana pun di bawah kerajaan negeri sekarang pemaju-pemaju boleh memohon untuk membina rumah mampu milik sekiranya sesuatu kawasan itu tidak sesuai untuk rumah kos rendah atau tidak ada permintaan untuk rumah kos rendah.

Kedudukan rumah kos rendah di dalam sesuatu projek juga menyebabkan ia tidak laku. Ada yang dibina  bersebelahan dengan kolam najis atau pencawang utama TNB. Atau terletak di lokasi paling hujung, jauh dari kemudahan rekreasi, kedai-kedai atau keperluan-keperluan lain.

Lokasi tersebut dibina rumah kos rendah kerana ia tidak boleh dibina rumah-rumah jenis lain. Rumah-rumah yang dibina di kawasan tersebut memang tidak akan dapat dijual walaupun harganya di bawah harga pasaran.

Di bawah kerajaan negeri sekarang, kedudukan rumah-rumah kos rendah diteliti agar masalah-masalah yang timbul sebelum ini tidak berulang kembali.

RUMAH KOS RENDAH MASIH DIPERLUKAN


Kerajaan negeri masih mengekalkan polisi yang mewajibkan pemaju membina rumah kos rendah.

Terdapat desakan dari pelbagai pihak agar rumah kos rendah tidak lagi dibina.

Mereka mahu rumah kos rendah RM42,000 digantikan dengan rumah mampu milik RM85,000 hingga RM150,000.

Tetapi pendapatan 40 peratus isi rumah di negara kita adalah di bawah RM1,500 sebulan.

Sekiranya rumah kos rendah tidak lagi dibina maka peluang sebahagian besar golongan ini untuk memiliki rumah sendiri akan tertutup sama sekali.

Kerajaan Negeri Selangor sekarang amat sensitif kepada keperluan rakyat berpendapatan rendah dan tidak akan tunduk kepada desakan-desakan untuk tidak dibina lagi rumah kos rendah.

Masalah-masalah yang ada pada rumah kos rendah seperti kualiti kerja dan kualiti bahan binaan yang rendah boleh diselesaikan. Para pemaju mesti lebih bertanggung jawab. Tetapi golongan berpendapatan rendah tidak sepatutnya dihukum.

Oleh yang demikian sehingga pendapatan golongan ini dapat dipertingkatkan, rumah kos rendah akan terus dibina.

Iskandar Abdul Samad ialah Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Setinggan Negeri Selangor.

Lebuhraya Rakyat: Mustapha Kamal turut menyumbang

Muhammad Faizal, 03 Jun 2012

KUALA LUMPUR: Pelakon Mustapha Kamal Mohd Daud atau lebih dikenali sebagai Mustapha Kamal turut memberi sumbangan kepada pembinaan lebuhraya rakyat Kuala Krai-Kota Bharu yang sedang diusahakan kerajaan negeri.



Sumbang secara terus itu diberikan kepada Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat sewaktu program dialog anak Kelantan di perantauan anjuran urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan di sebuah hotel di ibu kota semalam.

Ketika ditanya tentang sumbangan tersebut beliau memberitahu sebagai anak jati Kelantan adalah menjadi tanggungjawab beliau untuk membantu dalam usaha melancarkan pembinaan lebuhraya tersebut bagi kemudahan seluruh rakyat negara ini terutama rakyat Negeri Kelantan.


(Seorang ibu mengajar bayinya menderma untuk pembinaan lebuh raya rakyat)

Sementara itu, ketika memberi ucapan Tuan Guru Nik Aziz menjelaskan konsep yang dibawakan dalam pembinaan lebuhraya ini adalah melalui konsep menderma untuk kebaikan.

"Apa yang kita ingin lakukan adalah melalui konsep menderma dan derma ini adalah untuk kebaikan.

"Setiap apa yang kita lakukan mestilah memilih syurga dipenghujungnya, hanya orang yang tidak berakal menolak syurga dalam setiap apa yang mereka lakukan," jelasnya.

Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa perancang Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa memberitahu, memang peringkat awal beliau ada kebimbangan berhubung soal kewangan untuk menjayakan projek lebuhraya itu.

"Pada mulanya saya ingat duit yang menjadi masalah utama tetapi apabila kita telah laksanakannya segalanya menjadi mudah dan duit bukannya masalah utama.

"Kuasa kerajaan negeri yang lebih kuat dalam pembinaan lebuhraya iaitu dalam urusan pemgambilan tanah dan sebagainya, kerajaan negeri membenarkan kita mengambil segala hasil bumi ini seperti pasir mahu pun batu bagi kegunaan pembinaan lebuhraya tersebut jadi segala urusan itu dapat kita laksanakan,' jelasnya.

Tambah beliau lagi, sumbangan derma yang diperolehi akan diumumkan jumlah kutipannya setiap hari bagi menunjukkan ketelusan kerajaan negeri dalam memastikan ia tidak menjadi isu kepada pihak lain.

"Kita akan umumkan jumlah sumbangan yang kita perolahi dan untuk makluman sumbangan ini akan digunakan untuk kerja-kerja pembinaan lebuhraya sahaja dan ia tidak termasuk untuk urusan-urusan operasi syarikat," katanya.

Menurut beliau lagi, sebuah syarikat dari Iran telah bersetuju untuk membekalkan minyak tar dengan harga yang lebih murah jika dibandingkan harga di dalam negara ini.


Dayangku Intan 'tewaskan' AC Mizal terhangat

Harakahdaily, 03 Jun 2012
KUALA LUMPUR: Perbandingan ceramah Umno yang dihadiri oleh penyanyi terkenal dan penjual gelang ajaib tersohor, Datuk AC Mizal dengan ceramah PAS yang dihadiri oleh penyanyi Dayangku Intan tulisan blog http://omakkau.blogspot.com merupakan artikel paling popular di Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu ke 22.


Di tempat kedua diungguli artikel daripada blog http://ghaflah.blogspot.com mengenai berita tergempar mengenai kemalangan yang berlaku malam perlumbaaan drag race yang diadakan sempena perhimpunan hari Belia Negara 2012.

Artikel blog bergambar http://omakkau.blogspot.com yang menyiarkan bagaimana anak muda menyerbu ceramah Ustaz Azhar Idrus di Masjid As Salam, Puchong selepas ceramahnya di PICC, Putrajaya dibatalkan menduduki tempat ketiga.

Pada tangga keempat ialah artikel blog http://cenangau.blogspot.com yang memaparkan video Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat memberikan pencerahan isu "undi PAS masuk syurga" untuk menjawab tuduhan Umno dan medianya.

Di tempat kelima ialah artikel bergambar daripada http://kedahla.blogspot.com yang memaparkan bagaimana Umno mengajak anak muda dan pemimpinnya berhibur terlampau di Himpunan Belia Negara 2012 di Putrajaya.

Berikut ialah 10 artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu, 27 Mei hingga 1 Jun, 2012.


1
Panas...AC Mizal dimalukan Dayangku Intan
2
Gempar: Korban Hari Belia Negara 2012 - Drag Race, Kereta Terbabas Langgar Penonton
3
Ustaz Azhar diharamkan di PICC, dibanjiri anak muda di Masjid As-Salam Puchong
4
Hei Mufti! Bila aku kata undi PAS masuk surga - TG Nik Aziz
5
Pemimpin UMNO ajak anak muda rosak macam depa....
6
Dua negeri yang berbeza
7
Himpunan belia berjaya, masa terbaik untuk Najib bubar parlimen?
8
Himpunan Belia: Pemimpin turut terkinja-kinja
9
10 jam Haron Din bertarung nyawa
10
'Itu pandangan saya sebagai rakyat biasa' - Nizar

Perhimpunan PAS paling aman jika tidak diserang

Abdul Aziz Mustafa, 03 Jun 2012


KUALA LUMPUR, 3 Jun: Himpunan Hijau Ke Putrajaya membuktikan perhimpunan PAS adalah yang paling aman jika tidak diserang dengan ganas, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

"Kita sentiasa membuktikan dalam semua perhimpunan kita dan kita membuktikan sekali lagi dalam Himpunan Hijau Jumaat lalu bahawa perhimpunan PAS dan Pakatan Rakyat (PR) adalah yang paling aman jika kerajaan Umno tidak mengerahkan polis menyerang kita dengan ganas," katanya.

Menurut Mahfuz, suasana aman dalam perhimpunan PAS dan PR bukan kerana diadakan di dalam atau di luar stadium kerana terbukti di mana pun perhimpunan PAS dan PR diadakan, semuanya berjalan dengan aman jika tidak diganggu dan diserang.

"(Presiden PAS, Datuk Seri) Tuan Guru Abdul Hadi (Awang) pernah memimpin puluhan ribu orang berarak dari Masjid Kampung Baru ke Pusat Konvensyen KLCC dan akhirnya ke Kedutaan Amerika Syarikat.

"Dari selepas solat Jumaat hinggalah jam lima petang, semuanya berjalan dengan penuh aman kerana kerajaan Umno tidak kerahkan polis serang demonstrasi dan perarakan itu.

"Tidak ada sesiapa yang diganggu oleh mereka yang berdemonstrasi, tidak ada harta awam yang dirosakkan dan tidak ada perniagaan yang ditutup malah banyak kedai makan yang kehabisan makanan yang hendak dijual kerana mereka yang berdemonstrasi singgah makan dan minum, maklumlah pada masa itu penipu-penipu yang mengada-ngada belum dapat idea untuk mendakwa perniagaan mereka ditutup dan rugi," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Sebagai Pengarah Program Himpunan Hijau itu, Mahfuz berkata, perhimpunan itu akan diadakan di seluruh negara.

Beliau juga mengambil kesempatan mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menjayakan program itu.

"Saya bersyukur kepada Allah kerana dengan pertolongan-Nya, Himpunan Hijau dapat kita adakan dengan penuh gemilang.

"Saya juga mengucapkan terima kasih kepada ratusan ribu ahli dan penyokong PAS yang datang dari seluruh negara sehingga menjadikan himpunan itu begitu bermakna kepada perjuangan bersama," katanya.

Menurut Mahfuz, kejayaan penganjuran himpunan itu adalah hasil dari komitmen yang luar biasa dari semua yang terlibat.

"Kepada Unit Amal, Unit Keselamatan, Unit IT yang berjaya memberikan liputan program itu sehingga dapat disaksikan di seluruh dunia, Unit Perubatan, PAS kawasan-kawasan dari seluruh Kedah dan semua pihak yang terlibat menjayakan himpunan itu,  saya ucapkan terima kasih tidak terhingga dan jazakumuLlahu khairan kathira.

"Saya yakin Umno semakin merasa bahangnya kerana komitmen untuk menjayakan Himpunan Hijau adalah muqaddimah kepada komitmen kita kepada kerja-kerja pilihan raya yang akan datang," katanya lagi.

Tiada ulasan: