Rabu, 6 Jun 2012

ZALIMLAH...BUNUHLAH SAPE NAK BUNUH...SELAGI ADA KUASA....PEMBUNUH@PENJAHAT NI...ALLAH AKAN HUKUM DIDUNIA MAUPUN DIAKHIRAT...MEREKA NI MAKHLUK AJE...BUKAN BERKUASA SANGAT....TUA ATAU SAKIT...LAST2 MATI JUGA....

Demo di Kedutaan Syria Jumaat ini

Harakahdaily, 06 Jun 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) akan mengadakan himpunan di hadapan Kedutaan Syria di ibu negara Jumaat ini.

Ketua penerangannya Riduan Mohd Nor berkata, himpunan itu bagi membantah kekejaman tentera regim Bashar Assad yang tidak henti-henti membunuh rakyat sendiri di negara itu.

Terbaru minggu lalu, di Houla menyaksikan pembunuhan beramai-ramai membabitkan kematian lebih 100 penduduk, hampir separuh daripadanya adalah kanak-kanak.

"Kita akan berkumpul di masjid Tabung Haji dan akan berarak ke bangunan kedutaan sejurus selesai solat Jumaat," kata Riduan kepada Harakahdaily.

Biarpun pembunuhan itu dinafiakan Bashar Assad, namun Penyiasat Pertubuhan Bangsa-Bangsa (PBB) dan pembangkang negara itu mempunyai sangkaan kuat bahawa pembunuhan itu dilakukan tentera pro kerajaan.

Presiden Syiria itu juga mengulangi ketegasannya akan menggunakan kekerasan ketenteraan dalam berdepan batahan rakyat di negara itu.

Sehubungan itu, Dewan Pemuda PAS menyeru seluruh umat Islam dan individu prihatin bersama mereka Jumaat ini bagi mendesak kerajaan Syiria menghentikan segala kezaliman terhadap rakyatnya.
Syria tindak balas, usir diplomat asing

5 Jun 2012
Bashar pengecut
$entry.content.caption.value
DAMSYIK - Syria hari ini mengumumkan tindakan balas mengusir sebahagian diplomat dari 11 negara, tindakan yang sama diambil negara-negara itu minggu ekoran tragedi pembunuhan di Houla baru-baru ini.
Tragedi di Houla dua minggu lalu menyebabkan lebih 100 orang terbunuh, dengan lebih 40 adalah kanak-kanak.
Sebelas negara itu mendakwa tentera kerajaan Syria sebagai punca tragedi itu.
Bagaimanapun kepimpinan Presiden Bashar al-Assad menafikan mereka terlibat dalam tragedi itu.
Kementerian Luar Syria berkata, diplomat-diplomat dari Amerika Syarikat, Britain, Switzerland, Turki, Perancis, Itali, Sepanyol, Belgium, Bulgaria, Jerman dan Kanda sudah diisytiharkan sebagai 'persona non grata'.
Antara mereka termasuklah Duta Amerika syarikat, Robert Ford yang sudah pun kembali ke negaranya selepas Washington memutuskan untuk menutup kedutaannya di Damsyik Februari lalu.
Duta Britain, Simon Collis, yang turut beradai di London sekarang juga termasuk dalam senarai itu.
Kementerian Luar Syria menambah, duta Turki dan kesemua anggota kedutaan juga diusir.
Malah, kesemua duta Kedutaan Kanada juga termasuk dalam senarai itu.

Himpunan Hijau: Apa mesej PAS?

Mujahid Yusof Rawa, 06 Jun 2012
Himpunan hijau baru-baru ini bukan sekadar himpunan tetapi ia adalah usaha PAS untuk menyampaikan mesej kepada pengikutnya dan pendokongnya bahawa parti Islam itu masih bersemangat dan bertenaga untuk melakukan apa yang dilakukan selama ini iaitu bersaing dengan Umno.

Bezanya kali ini, mesej yang hendak disampaikan ialah, PAS sudah bersedia untuk mengambil alih kuasa politik orang Melayu dengan slogannya menuju ke Putrajaya.

Walau apa pun yang cuba diperkatakan oleh Umno untuk memandang remeh mesej PAS ini, pemimpin mereka dapat merasakan bahawa ketakutan Umno kini sudah sampai ke sum-sum tulang mereka.

Di sebalik kata-kata sinis pemimpin Umno terhadap mesej PAS, kata-kata yang tersirat jelas menggambarkan cemas mereka kepada sambutan yang diterima oleh PAS dalam perhimpunan hijau pada 1 Jun baru-baru ini di Alor Setar, Kedah.

Umno berhujah, PAS sendiri tidak mampu menunjukkan taringnya dalam isu Melayu dan Islam apabila gagal untuk menerajui YDP Majlis Agama Islam Pulau Pinang, begitu juga dengan kegagalan PAS untuk menyandang jawatan Exco Agama di Selangor.

Mereka dengan sinis menyatakan kalau itupun PAS gagal menguasainya dalam Pakatan Rakyat (PR), bagaimana PAS mampu menerajui orang Melayu dan hal ehwal Islam?

Ini adalah mentaliti Umno yang memaksa orang ramai berfikir seperti mereka yang asas pemikirannya ialah menggunakan “politik penguasaan”.

Premis pemikiran inilah yang mereka cuba bawa untuk memandang rendah pada PAS. Malangnya PAS tidak berfikir sekuno itu.

Kehadiran PAS dalam PR bukanlah sesuatu yang tidak menguji ketegasan prinsip yang diperjuangkan.

Pertama, PAS bersetuju bahawa syarat bersama dalam PR tidak akan menjejaskan dasar Islam yang menjadi prinsip perjuangan PAS selama ini.

Kedua, PAS meletakkan kaedah menghapuskan kezaliman sebagai perlaksanaan utama kerjasama antara parti dalam PR, dan ketiga, membentuk budaya politik baru yang menjaminkan pembentukan kerajaan Beramanah, Adil dan Telus.

Bagi PAS, membungkah amalan politik legasi Umno adalah keutamaannya hari ini, sebab itu soal politik penguasaan sesama parti tidak pernah terlintas dalam bentuk kerjasama PR.

Kami semua bersetuju untuk memastikan satu politik baru muncul di luar kerangka legasi politik Umno/Barisan Nasional (BN) hari ini.


Sebesar perjuangan PAS bersama PR ialah membuang politik ketuanan bangsa yang diamalkan oleh Umno.

Umno selaku tonggak BN menampakkan kelemahannya dan kemampuannya untuk membentuk politik baru.

Ini bukan salah pemimpin Umno mahupun golongan muda Umno yang mahukan pembaharuan dalam Umno tetapi yang bersalah ialah “masa”, kerana tarikh luput Umno sudah tamat.

Walau apa pun yang diusahakan, faktor masa tidak mengizinkan Umno. Dikukohkan lagi dengan alasan masa, ialah penguasaan budaya politik yang diselaputi dengan kepentingan diri sehingga telah hilang jatidiri sebuah perjuangan yang kerananya Umno tertegak.

Perbalahan dalaman yang bermatlamatkan kedudukan diri dan kelompok memburukkan keadaan untuk Umno memperbaiki dirinya kerana masa tidak berpihak pada dirinya.

Walaupun kelompok reformis dalam Umno menyedari keadaan ini, mereka akan terus berpusar dilingkaran yang sama sehingga apa yang mereka hujahkan akan membawa kepada mempertahankan amalan-amalan buruk Umno.

Mereka dalam Umno yang merasakan diri mereka reformis adalah sebenarnya konservatif dalam pakaian reformis.

Tidak heranlah hujah mereka kepada mesej PAS adalah hujah seorang konservatif yang terdesak dengan membawa pemikiran politik penguasaan.

PR membudayakan idea perubahan dan berani membongkah amalan-amalan politik kuno yang asasnya ialah Ketuanan Bangsa yang Umno perjuangkan.

Dalam perhimpunan hijau baru-baru ini, PAS telah membawa politik Malaysia kepada satu tahap baru iaitu menjaminkan keadilan untuk semua kaum atas nama Islam.

PAS telah membawa makna Islam dalam bentuknya yang dinamik dalam persekitaran pelbagai kaum.

Apatah lagi Perlembagaan Persekutuan menetapkan “Islam adalah agama resmi Persekutuan”.

Dalam kerangka Islam juga PAS menjaminkan hak semua kaum dari sudut budaya dan agama bersesuaian dengan ketetapan Perlembagaan Persekutuan bahawa “agama lain bebas diamalkan dalam Persekutuan”.

Tawaran ini unik dari Umno, kerana Umno menawarkan Ketuanan Bangsa dan hanya yang menerima ketuanan ini boleh berada dalam kerangka Artikel 3 dan Artikel 11 yang disebutkan di atas tadi.

Islam bagi Umno hanyalah tertunduk kepada politik ketuanan yang menjadi asas perjuangannya. Sementara Umno menggunakan Islam untuk tunduk pada kehendak ketuanan bangsanya, PAS pula menjadikan Islam sebagai asas kandongan manifesto politiknya kepada rakyat Malaysia.

Dari sudut kerangka politik, tawaran Islam lebih terjamin apatah lagi penafsiran Islam PAS merentasi semua kaum dan haknya.

Ketuanan Bangsa bagi PAS terpaksa tunduk kepada keadilan Islam, dengan cara itu orang Melayu akan selamat dan bukan Melayu akan terjamin.

Inilah politik baru yang PAS cuba bawakan supaya negara ini tidak lagi terjerat dengan kitaran ketuanan bangsa yang Umno perjuangkan selama ini dan menjadikan asas penguasaannya dalam BN atas asas ini.

PAS bertegas bahawa ia tetap bersama rakan-rakannya ke Putrajaya. PAS sedar bahawa ia tidak mungkin melakukannya seorang diri.

Transisi perpindahan rakyat Malaysia dari BN ke PR sememangnya bukan mudah kerana rakyat telah terbenam secara akar umbi dalam politik BN.

Isunya ialah bagaimana akar pokok ini yang terengkam kukoh hendak dibongkahkan. Kemunculan PR adalah usaha itu, disebalik tenaga gergasi yang diperlukan untuk berbuat demikian, PR juga terpaksa menanam benih baru, menyemai dan membajainya.

Berbanding dengan tenaga gergasi untuk membongkah akar dan usaha menyemai benih baru, menyemai benih baru lebih sukar kerana ia memakan masa yang panjang.

Kedua usaha dan proses ini sedang giat dijalankan dan pastinya mesej 1 Jun di Alor Setar baru-baru ini adalah untuk memberitahu kepada rakyat Malaysia bahawa PAS sedang melakukan kedua-keduanya sekali....The Malaysian Insider.
Isu WWW1: Nizar jawab 28 soalan polis
Rosdalilah Zahari
6 Jun 2012
Datuk Seri Ir Muhammad Nizar Jamaluddin
Timbalan Pesuruhjaya Pas, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin
IPOH - Timbalan Pesuruhjaya Pas, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin menjawab 28 soalan dikemukakan oleh polis berhubung kenyataan yang dibuat berkenaan pembidaan nombor plat pendaftaran WWW1.

Soal siasat bermula jam 2.30 dan berakhir jam 3.10 petang tadi.

Ketika ditemui pemberita, Nizar berkata, dalam isu kes bidaan, beliau menghormati tugas polis dan telah memberi kerjasama sepenuhnya seperti yang diminta.

Lebuhraya: Umno tabur janji sejak 1986

Aslani M, 06 Jun 2012

KOTA BHARU: Kegagalan Umno mengota janji sejak 1986 kini cuba diselesaikan kerajaan PAS apabila melakukan upacara pecah tanah membina lebuh raya rakyat Kuala Krai-Kota Bharu.

Ketika itu kerajaan Barisan Nasional (BN) menyenaraikan projek pembinaan lebuh raya berkenaan dalam Rancangan Malaysia Ke-5, malangnya sehingga sekarang gagal dilaksanakan.

Anggota Exco kerajaan negeri, Dr Muhammad Fadzli Hassan berkata, janji Umno sejak 26 tahun lalu gagal dilaksanakan sehingga kerajaan negeri sekarang terpaksa mengambil tanggungjawab tersebut.

“Kita buat lebuh raya bagi menunaikan janji yang ditinggalkan Umno sejak 1986.

“Namun malangnya sehingga RMK-10 projek berkenaan tidak menjadi kenyataan. Inilah isu sebenar, bukannya soal PAS mahu berjanji kepada rakyat,” katanya selepas perasmian Pusat Penerangan PAS Kelantan di sini hari ini.

Perasmian tersebut disempurnakan Pesuruhjaya PAS Negeri, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Hadir sama Timbalan Pesuruhjaya, Dato’ Ahmad Yakob dan wakil-wakil rakyat.

Pusat penerangan tersebut beroperasi di tingkat bawah Pejabat Perhubungan PAS Kelantan, mempunyai dua petugas tetap bagi menyalur pelbagai maklumat kepada orang ramai.

Pagi tadi sebuah NGO Umno yang dikenali sebagai Gerakan Tukar Kerajaan PAS Kelantan Demi Rakyat (Tukar) mengadakan demontrasi di hadapan Kota Darulnaim dengan membawa cangkul dan peralatan pembinaan usang.

Demontrasi itu disifatkan sebagai mempersendakan projek lebuh raya rakyat disertai beberapa pemimpin Umno. Mereka turut menyerah memorandum kepada kerajaan negeri.

Dr Fadzli yang juga Ketua Penerangan PAS Kelantan berkata, lebuh raya rakyat diletak batu asas baru-baru ini sebagai langkah kerajaan negeri bagi menyelesaikan masalah rakyat.

Katanya, lebuh raya tersebut apabila siap kelak dilalui semua rakyat dan ia dianggap satu keperluan mendesak bagi menyelesaikan kesesakan lalu lintas.

“Bukan bermakna kita sampai meminta sedekah apabila membina lebuh raya tersebut. Apa yang kita tekankan ialah konsep berkebajikan bagi membolehkan semua pihak mengambil bahagian.

(Laporan lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang)

Musuh Islam gambarkan Malaysia negara contoh

M Faqih, 06 Jun 2012
KOTA BHARU: Kenyataan Senator John McCain dari Amerika Syarikat kononnya Malaysia negara Islam contoh di mata dunia, disifatkan seumpama membiar harimau menjadi gembala kambing.

“Semua orang tahu Amerika Syarikat bermusuh dengan umat Islam sejak sekian lama, bagaimanapun pula mereka boleh mengatakan Malaysia negara Islam contoh.

“Samalah seperti membiarkan harimau menjadi gembala kambing. Kita malu dengan kenyataan seperti itu,” kata Mursyidul Am PAS pada reaksinya terhadap kenyataan McCain seperti disiarkan media hari ini.

Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, sejak dahulu lagi masyarakat dunia sudah kenal negara terbabit yang memusuhi orang Islam, tiba-tiba pula menganggap Malaysia negara Islam contoh.

McCain yang juga bekas calon Presiden Amerika dilapor mengakui Malaysia merupakan contoh sebuah negara Islam di mata dunia yang mengamalkan sistem demokrasi dan kemajuan ekonomi menakjudkan.

Kenyataan itu dikatakan dibuat selepas tokoh terbabit dan Senator Joseph Lieberman mengadakan pertemuan dengan Datuk Seri Najib Razak di Putrajaya bulan lepas.

Berucap pada perasmian Pusat Penerangan PAS Kelantan di Jalan Dato Pati Tuan Guru Nik Aziz juga berkata, ada pihak sekarang sibuk mempamerkan sikap rasis seumpama seperti budak tadika.

“Sekarang mereka sibuk memperjuangkan bangsa sehingga pandangan Islam yang lebih jauh tidak dipakai.

“Mengapa mereka tidak menjadikan al Quran sebagai panduan dan mengikut segala suruhan Nabi Muhammad saw. Sedangkan baginda menjadi pengantara antara manusia dengan pencipta-Nya.

“Kalau kita tolak Islam bermakna kita tolak Rasul dan dengan sendirinya juga tolak Allah Taala,” katanya.

Tiada ulasan: