Khamis, 10 Februari 2011

BILA KITA MENGANGGAP KITA PUNYA...SEBAB KITA KERAJAAN@PEMERINTAH DULU...TAPI SEDAR TAK...ITU WANG RAKYAT...BERTUKAR TADBIR..TERIMALAH HAKIKAT..

Sultan Ismail Petra gagal cabar pemasyhuran
Feb 10, 11 5:13pm


Mahkamah Persekutuan hari ini menolak petisyen Sultan Ismail Petra untuk mencabar pelantikan putera sulung baginda, Sultan Muhammad V, menaiki takhta.

Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff yang mengetuai panel tiga hakim membenarkan permohonan Sultan Muhammad V (Tengku Muhammad Faris Petra), untuk membatalkan petisyen ketiga ayahanda baginda yang memohon diisytiharkan permasyhuran baginda (Sultan Muhammad V) sebagai Sultan, adalah melanggar perlembagaan.

Permohonan untuk membatalkan petisyen itu difailkan atas alasan bahawa Tuanku Ismail Petra tidak mempunyai locus standi untuk mengemukakan petisyen itu dan forum yang betul untuk membuat keputusan terhadap pertikaian itu ialah Mahkamah Khas.

Ini kerana Tengku Muhammad Faris ialah Sultan Kelantan dan permohonan tuntutan mempertikaikan pelantikan seorang Sultan perlu dibuat di Mahkamah Khas.

Panel hakim menyampaikan keputusan itu tanpa kehadiran peguam yang mewakili Tuanku Ismail Petra.

NONEPeguam yang mewakili Tuanku Ismail Petra sebelum ini, Raja Aziz Addruse dan Abdul Rashid Ismail telah menarik diri daripada mewakili baginda pada 18 Jan selepas mahkamah menolak permohonan mereka supaya petisyen itu didengar pada pertengahan Mac kerana Raja Aziz perlu menyelesaikan rawatan perubatannya di sebuah hospital di Singapura pada awal Mac.

Panel itu yang terdiri daripada Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Mohd Ghazali Mohd Yusoff dan Hakim Mahkamah Rayuan Hasan Lah menolak petisyen itu tanpa mengeluarkan perintah mengenai kos.

Petisyen ketiga itu difailkan pada 20 Sept tahun lalu, memohon pendapat Mahkamah Persekutuan mengenai persoalan perundangan berhubung pindaan ke atas perlembagaan negeri dan pelantikan tengku mahkota sebagai Sultan.

Pada 13 Sept tahun lalu, Majlis Perajaan melantik Tengku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan, menggantikan ayahanda baginda, berikutan mengalami ketidakupayaan sejak Mei 2009.

Pada 26 Nov tahun lalu, dua petisyen yang mempersoalkan tahap kuasa dan kewibawaan Tengku Mahkota semasa Sultan mengalami ketidakupayaan yang difailkan oleh Tuanku Ismail Petra, ditolak oleh Mahkamah Persekutuan.

Mahkamah Persekutuan, dalam dua petisyen itu telah memutuskan bekas Sultan tidak mempunyai kedudukan undang-undang untuk merujuk persoalan berkenaan kepada mahkamah tertinggi itu untuk diputuskan.
Dalam prosiding hari ini, peguam Sunil Abraham yang mewakili Sultan Muhammad V memaklumkan mahkamah yang beliau telah memaklumkan kepada Tuanku Ismail Petra mengenai tarikh perbicaraan hari ini melalui sepucuk surat pada 28 Jan tahun ini.

Beliau berkata salinan hujahan beliau bagi permohonan beliau untuk membatalkan petisyen itu turut dikepilkan dalam surat itu.

Penasihat Undang-undang Negeri Kelantan Datuk Azlan Abdul Halim mewakili responden kedua, kerajaan negeri Kelantan.

- Bernama

Bekas IGP: Dr M juga bantah Ops Lalang
Regina Lee
Feb 10, 11
9:57am


Sambil menyokong kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad, bekas Ketua Polis Negara (IGP), Tun Hanif Omar menafikan bahawa mantan
perdana menteri itu yang telah mengarahkan penangkapan beramai-ramai ahli politik pembangkang di bawah Ops Lalang pada tahun 1987.

NONESebaliknya, Hanif (kanan) yang berkhidmat sebagai IGP dari 1974 hingga 1994, berkata Dr Mahathir membantah penangkapan tersebut.

"Anda tidak boleh menyalahkan beliau. Beliau (bercakap) benar... Sebenarnya, ia adalah keputusan pihak polis sepenuhnya. Ia bukan keputusannya (Dr Mahathir)," kata Haniff sambil menambah bahawa Dr Mahathir sebenarnya membantah Ops Lalang.

Dalam perbualan ringkas melalui telefon dengan Malaysiakini, Hanif berkata, pihak polis bertanggungjawab sepenuhnya dalam operasi tersebut.

Dalam operasi tersebut yang dilancarkan pada 27 Oktober 1987, seramai 106 orang - sebahagian besar ahli politik pembangkang dan beberapa ahli politik dari Umno dan MCA - ditangkap di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), manakala permit penerbitan akhbar The Star, Sin Chew Jit Poh dan Watan, telah dibatalkan.

conversations with mahathir tom plateDalam buku terbaru bertajuk 'Doctor M: Operation Malaysia - Conversation with Mahathir Mohamad', bekas perdana menteri itu memberitahu pewawancara dan wartawan veteran Amerika, Tom Plate bahawa penangkapan tersebut adalah keputusan polis, dan tiada apa yang dapat beliau lakukan untuk menghalangnya.

"Ya, saya akan tangani secara berbeza, tetapi polis ingin melakukan hal-hal ini (tangkapan ISA) kerana mereka menyatakan ia perlu...

"Saya sebenarnya berjumpa dengan semua ahli pembangkang (terlebih dahulu) dan meyakinkan mereka bahawa mereka tidak akan ditangkap. Dan awak tahu apa yang polis lakukan? Polis menangkap mereka. Kredibiliti saya hilang," katanya dalam wawancara dengan penulis buku itu, Tom Plate.

Namun, Hanif berkata adalah tanggungjawab Mahathir sebagai menteri dalam negeri bagi menadatangani arahan penahanan selanjutnya selepas tahanan 60 hari yang diperuntukan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri berakhir.

"Terpulang kepada beliau memutuskan selepas itu,” kata Hanif.

ops lalang 261005 star front pageMahathir adalah menteri dalam negeri daripada 1986 hingga 1999.

Mengikut ISA, polis boleh menahan seseorang sehingga 60 hari tanpa perbicaraan. Penahanan boleh dilanjutkan sehingga tempoh dua tahun dan ada juga yang melebihi jangkamasa berkenaan tetapi perlu mendapat arahan daripada menteri dalam negeri.

Meskipun kebanyakan tahanan dalam Ops Lalang dibebaskan sama ada dengan bersyarat ataupun tanpa syarat, 40 daripada mereka dikenakan tahanan lanjut dua tahun, termasuk setiausaha agung DAP ketika itu, Lim Kit Siang and timbalan pengerusi parti itu, Karpal Singh.

Hanif juga menafikan tangkapan itu bermotifkan politik ataupun pihak polis bertindak kerana tekanan politik.



Peralatan balai raya hilang, exco S'gor salahkan BN
Feb 10, 11 12:17pm


Anggota exco Selangor Dr Xavier Jayakumar hari ini menyalahkan pentadbiran BN terdahulu atas kehilangan peralatan dari pusat kegiatan orang ramai di seluruh negeri itu.

xavier jayakumar pc 190110 01Xavier (kiri) juga mendakwa, peralatan bernilai RM385,000 itu telah dilarikan oleh individu yang dikaitkan dengan Umno dan BN selepas pilihan raya umum 2008.

Katanya, kehilangan itu dikesan melalui maklumat dari pejabat daerah dan tanah seluruh negeri itu, tidak termasuk Petaling, Sepang dan Sabak Bernam.

"Beberapa orang individu (atau) ahli UMNO (atau) BN setempat yang tidak bertanggungjawab di kampung-kampung berkenaan telah melarikan beberapa peralatan dewan dengan pengetahuan JKKK (Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung) ketika itu.

"Tapi malangnya mereka mengambil sikap tidak peduli ekoran pertukaran pentadbiran kerajaan negeri," kata pengerusi jawatankuasa tetap kerajaan prihatin negeri Selangor itu dalam satu kenyataan hari ini.

Antara peralatan yang dilaporkan hilang itu termasuk komputer, meja mesyuarat, sistem pembesar suara dan penghawa dingin, kata Xavier lagi.

"Kehilangan ini merupakan tindakan jenayah terhadap harta awam dan kerajaan negeri bercadang untuk membuat laporan polis di setiap daerah yang terlibat," katanya lagi.



"Pasukan polis tidak bertindak atas desakan politik,” katanya.
Artikel fitnah, Raja Petra diperintah bayar ganti rugi
Feb 10, 11 10:59am


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memutuskan bahawa tiga artikel yang disiarkan oleh penulis blog, Raja Petra Raja Kamarudin terhadap peguam, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah berunsur fitnah.

Sehubungan itu, hakim Datuk John Louis O'Hara memerintahkan supaya ganti rugi yang patut dibayar oleh defenden ditaksirkan.

azlanBeliau berkata jumlah bayaran ganti rugi akan dinilai Timbalan Pendaftar kelak dan membenarkan kos guaman RM5,000 kepada peguam S Ravindran, yang mewakili Muhammad Shafee.

O'Hara berkata sama ada Ravindran akan berjaya mendapatkan jumlah berkenaan bukanlah urusannya memandangkan Raja Petra telah diisytiharkan muflis.

Terdahulu, peguam Raja Petra, J Chandra membantah cadangan Ravindran supaya kos ditetapkan pada RM10,000, berasaskan kepada kedudukan anak guamnya kini seorang yang bankrap dan tidak berada dalam negara, maka pihak-pihak perlu menanggung kos mereka sendiri seperti diperintahkan Mahkamah Rayuan berhubung hal-hal berkaitan saman itu.

raja petra shafee abdullah sedition case 150808 04Muhammad Shafee membuat permohonan itu mengikut Perintah 14A Peraturan Mahkamah Tinggi 1980 untuk melupuskan saman tersebut berdasarkan perkara undang-undang yang mendakwa bahawa perkataan dalam artikel dan komen yang disiarkan dalam laman web Malaysia-Today adalah memfitnah.

Pada Ogos 2008, Muhammad Shafee memfailkan saman itu terhadap Raja Petra, 58, kerana menyiarkan tiga artikel pada 6, 7 dan 11, Ogos 2008, bertajuk "Shafee Abdullah: Extraordinaire Sodomologis", "Wang, Kuasa dan Seks: Apa Yang Memberi Motivasi Kepada Lelaki" dan "Dalang Sebenar Di Sebalik Tuduhan Liwat Anwar" dalam laman web yang beliau katakan memfitnahnya.

Pada 13 Ogos, 2008, beliau memperoleh satu injunksi ex-parte daripada Mahkamah Tinggi yang memerintahkan Raja Petra mengeluarkan artikel itu serta komen mengenai artikel tersebut dari laman web.

Dalam kenyataan pembelaan yang difailkan pada 15 November, 2008, Raja Petra menafikan bahawa ketiga-tiga artikel itu adalah palsu, berniat jahat atau memfitnah peguam.




Amaran keras tidak lepaskan tanglung Kong Ming
Feb 10, 11 4:31pm


Kementerian Pengangkutan hari ini memberi amaran keras kepada orang ramai supaya tidak melepaskan tanglung jenis Kong Ming kerana boleh menjejaskan keselamatan pesawat.

Timbalan menterinya, Datuk Abdul Rahim Bakri berkata tanglung Kong Ming itu boleh diterbangkan angin hingga ke ketinggian 1,800 meter dan ini boleh mengakibatkan kebakaran dan letupan jika berlanggar dengan pesawat di udara.

malaysian chinese community people 170807 lantern making"Tanglung jenis ini yang mempunyai api itu bukan sahaja boleh membahayakan pesawat, ia juga boleh mengakibatkan kebakaran bangunan," katanya kepada pemberita selepas melawat Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas di Georgetown hari ini.

Sebuah akhbar hari ini melaporkan mengenai bahaya penggunaan tanglung itu yang dijual dengan harga RM20 di tepi jalan Persiaran Gurney di Georgetown sejak beberapa hari lalu.

"Tanglung jenis ini telah diharamkan di negara ini dan juga di negara lain seperti Hong Kong dan Singapura," kata Abdul Rahim.

Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Ayub Yaakob dilaporkan berkata sesiapa yang didapati melanggar peraturan itu boleh dipenjara atau didenda menurut Seksyen 285 Kanun Keseksaan dan Seksyen 5 Akta Bahan Letupan 1957.

- Bernama





Permohonan gantung bayaran RM35 juta ditolak
Feb 10, 11 5:04pm


Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan pengasas Puncak Niaga (M) Sdn Bhd Tan Sri Rozali Ismail dan dua yang lain untuk menggantung pelaksanaan pembayaran sejumlah RM35 juta terhadap seorang penasihat korporat berhubung ganti rugi pecah kontrak yang membabitkan satu projek berkaitan air, tujuh tahun lalu.

NONEKeputusan itu dibuat oleh Pesuruhjaya Kehakiman Rosilah Yop selepas mengadakan pertemuan dengan Datuk N Vijay Kumar yang mewakili plaintif dan Tan Sri Datuk Cecil Abraham yang mewakili pihak defendan di dalam kamarnya hari ini.

Pada 8 Dis 2010, Rosilah memerintahkan Rozali dan dua yang lain membayar ganti rugi pecah kontrak sejumlah RM35 juta itu.

Dalam writ saman yang difailkan pada 26 Sept 2005, Lim Pang Cheong @ George Lim selaku plaintif telah mengemukakan tuntutan itu terhadap Rozali, 54, yang juga pengerusi eksekutif syarikat WWE Holdings Berhad, selaku defendan pertama.

Dua yang lain adalah Mat Hairi Ismail, 49, yang juga adik kepada Rozali berjawatan pengarah urusan dan pemegang saham syarikat berkenaan dan WWE Holdings Berhad, selaku defendan ketiga.

Dalam tuntutannya itu, Lim mendakwa antara hujung bulan Februari atau Mac 2004, defendan pertama meminta plaintif untuk memperolehi suatu projek yang dikenali sebagai "Jelutong Sewage Treatment Plant and Central Sludge Facility" bagi ketiga-tiga defendan dan plaintif akan diberi upah sekiranya projek itu berjaya diperolehi.

Pada 14 Okt 2004, defendan ketiga telah mengumumkan kepada Bursa Malaysia bahawa syarikat itu telah berjaya memperolehi projek berkenaan dari Kerajaan Malaysia pada 23 Sept 2004 dan jumlah kontrak adalah RM468.3 juta.

Selaras dengan perjanjian itu, Lim mendakwa beliau berhak untuk diberi upah sebanyak RM23.4 juta. Bagaimanapun, beliau mendakwa pembayaran upah kepadanya ditunda dengan alasan penundaan bayaran dari kerajaan Malaysia terhadap projek itu dan juga defendan ketiga mempunyai masalah kewangan.

Berdasarkan tuntutannya itu, Lim memohon ganti rugi untuk pecah kontrak sejumlah RM23.4 juta, atau mana-mana jumlah yang difikirkan sesuai oleh mahkamah, faedah, kos dan relif-relif lain yang dianggap sesuai.

Ketiga-tiga defendan, dalam pembelaannya, mendakwa mereka tidak pernah membuat perjanjian mengenai projek itu dengan Lim.

- Bernama


Polarisasi kaum kini buruk, kata Dr Mahathir
Regina Lee
Feb 10, 11
12:24pm


Lapan tahun setelah tidak lagi berkuasa, mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat polarisasi perkauman di negara ini kini lebih teruk berbanding ketika zamannya.

Dan punca itu, dakwa Mahathir aadalah kerana peningkatan kebebasan bersuara dan meluahkan pendapat yang dinikmati di Malaysia sekarang.

mahathir at global leadership forum 070905 talking"Kita, kita sepatutnya lebih 'liberal', hujah mereka (pengkritik) dan membenarkan lebih banyaka perbahasan isu-isu sensitif seperti perhubungan kaum, sebagai contoh.

"Saat mereka berbuat demikian, mereka berundur ke belakang. Mereka membincangkan perkara berkenaan dan menjadi emosi dan menjadi lebih marah ke atas satu sama lain. Dan sekarang kita semakin terpisah.

"Waktu saya, orang ramai tidak bincangkannya, jadi tiada yang panas,” beliau dipetik berkata.

Pendedahan itu dibuat dalam buku terbaru mengenai Mahathir, yang berjudul 'Doctor M: Operation Malaysia - Conversations with Mahathir Mohamad', oleh wartawan Amerika, Tom Plate (bawah, kanan).

Plate kemudian bertanya: "Adakah ketegangan kaum memuncak semula di Malaysia? Maksud anda, polarisasi kini meningkat?”

tom plate thumb"Yeah. Ya. Lebih meningkat," jawab Mahathir.

"Dan, mengapa ini terjadi... kenapa?"

"Ini kerana kita membenarkan orang ramai untuk bersuara. Dan sudah tentu mereka akan bercakap mengenai perkara yang melukakan pihak yang lain.”

"Dan anda tidak membenarkannya?"

"Ketika itu, saya tidak benarkannya. Awak mahu membincangkan perkara seumpama itu, kita lakukan di bilik tertutup, biar pemimpin yang bersuara, kita selesaikannya, itu yang patut dilakukan,” kata Mahathir.

Di sebalik perdana menteri kini, Datuk Seri Najib Abdul Razak mencanang konsep slogan 1Malaysia bagi memupuk perpaduan rakyat di negara ini, Mahathir sebelum ini pernah menyuarakan kesangsiannya.

ops lalang 261005 star front pageMahathir, yang terkenal lantang memperjuangkan undang-undang pencegahan dan tahanan tanpa perbicaraan juga mempertahankan penguatkuasaan undang-undang ketika pemerintahnnya.

"Oh, awak perlu bertindak awal. Awak lakukan perkara sebelum ia terjadi. Banyak yang telah diperkatakan mengenai undang-undang pencegahan ini.Undang-undang ini bertujuan mencegah jenayah, atau apa-apa sahaja daripada terjadi kerana ia berfungsi menghalang orang ramai daripada melakukan sesuatu...

"Apabila awak melihat orang ramai menjadi emosi dalam sebuah negara pelbagai bangsa, awak akan tahu lambat laun juga pergaduhan akan tercetus. Mereka akan saling membunuh satu sama lain dan ini berlaku pada 1969,” katanya.

Puak anti-Chua bersiap sabotaj EGM
Kuek Ser Keng Kuang
Feb 10, 11
2:51pm


ANALISIS Setelah gagal untuk menarik sokongan pengundi Cina dalam pilihan raya kecil DUN Tenang, presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek kini berdepan pula dengan satu lagi cabaran dari dalam partinya sendiri - yang boleh mengancam kepimpinannya.

Jawatankuasa pusat (CC) parti itu sedang menimbang untuk membuat pindaan terhadap perlembagaan parti untuk membolehkannya menangguhkan pemilihan parti, di semua peringkat, yang dijadual berlangsung bulan depan.

Bagaimanapun, ia perlu mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) dan memperolehi majoriti dua pertiga bagi membolehkan ianya dilakukan.

tenang by election day 1 230111 chua soi lek campaigning 3Difahamkan, puak anti-Chua dalam parti tersebut itu pula mahu mensabotaj cadangan mengadakan EGM tersebut, sebagai langkah pertama untuk menggerakkan momentum yang diperlukan untuk mencabar kepimpinan Chua (kiri) dalam pemilihan parti yang akan datang.

Menurut sumber-sumber dalaman, para penyokong bekas presiden Datuk Seri Ong Tee Keat dan Datuk Seri Ong Ka Ting - kedua-duanya tewas kepada Chua dalam pemilihan parti 2010 serta abang Ka Ting, Datuk Seri Ka Chuan, yang tewas bagi jawatan timbalan presiden - kini mencari peluang untuk kembali.

"Ka Chuan dan Ka Ting serta Tee Keat masih menguasai 600 hingga 700 perwakilan. Sekiranya mereka bergabung, Chua mungkin tidak akan memperolehi sokongan dua pertiga di EGM," kata seorang pemimpin parti itu yang tidak mahu namanya disebut.

"Orang Chua kini sedang melobi penyokong Tee Keat dan adik beradik Ong."

NONEMCA mempunyai 2,377 delegasi pusat dan Chua perlu memperolehi sokongan sekurang-kurangnya 1,585 perwakilan untuk melepasi sokongan dua pertiga.

Di bawah perlembagaan, parti hanya boleh memutuskan sama ada untuk menangguh pemilihannya jika ianya dalam tempoh 42 bulan selepas pilihan raya umum lalu. Tetapi pemilihan parti itu dijadual berlangsung bulan depan, dan ianya hanya 36 bulan selepas pilihan raya umum Mac 2008.

Oleh itu, MCA perlu meminda perlembagaannya jika ia mahu memendekkan syarat tempoh tersebut kepada 36 bulan, bagi menangguhkan pemilihan parti.




Pendedahan konsesi air: Keputusan 25 Februari
Hafiz Yatim
Feb 10, 11
11:24am


Mahkamah Rayuan hari ini menangguhkan keputusan rayuan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) yang mencabar kerajaan supaya mendedahkan laporan audit dan perjanjian konsesi air yang ditandatangani oleh kerajaan negeri Selangor dan Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) kepada 25 Februari depan.

Rayuan dikemukakan oleh Menteri, Air, Tenaga dan Telekomunikasi dan kerajaan persekutuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi pada 28 Jun lalu yang membenarkan MTUC dan beberapa individu akses kepada dokumen yang diklasifikasikan rahsia.

Panel tiga hakim, yang diketuai oleh Datuk Zaleha Zahari yang bersidang di Putrajaya berkata mereka memerlukan masa lebih panjang sebelum membuat keputusan.

syed shahrir and mtuc and syabas and water"Kami memang tidak mempunyai masa membincangkan perkara berkenaan memandangkan jumlah kes yang terpaksa didengar.

"Kami perlu berhujah mengenai kes undang-undang yang dibawa kepada kami itu terdahulu,” kata hakim Zaleha.

Anggota lain panel itu ialah hakim Datuk Seri Abu Samah Nordin dan Datuk Mohd Hishamuddin Mohd Yunus. Mereka juga sebulat suara memutuskan bahawa perlu ada satu keputusan yang matang dalam hal ini.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sebelum ini memerintahkan kerajaan persekutuan mengumumkan kepada orang ramai laporan audit dan perjanjian konsesi air yang ditandatangani oleh kerajaan negeri Selangor dan Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS).

NONEPesuruhjaya Kehakiman, Hadhariah Syed Ismail berkata, pendedahan dokumen itu tidak bercanggah dengan kepentingan negara dan awam.

Malah ujarnya, ia akan memenuhi tuntutan awam kerana memaklumkan kepada mereka cara kerajaan berfungsi dan menggalakkan perbincangan tentang perkara berkaitan hal ehwal awam.

Keputusan Hadhariah itu sekaligus memenuhi permintaan MTUC dan 13 pihak lain agar semakan penghakiman dibuat berikutan tindakan Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi ketika itu, Datuk Seri Dr Lim Keng Yaik yang menolak permintaan mereka agar dokumen berkenaan didedahkan kepada orang ramai.

lim keng yaik and water bill parliament pc 080506 pointing outPada 7 Nov 2006, mereka menghantar sepucuk surat kepada menteri itu memohon agar laporan audit dan butiran perjanjian konsesi berkenaan didedahkan kepada umum, tetapi ditolak pada 4 Dis 2006 atas alasan dokumen terbabit telah diklasifikasikan sebagai sulit dan rahsia.

Urusan utiliti itu kini terletak di bawah portfolio Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air.

Hadhariah memerintahkan responden pertama iaitu Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi mengemukakan dokumen berkenaan kepada MTUC dan pemohon lain dalam masa tujuh hari.

Dalam penghakiman beliau, Hadhariah berkata walaupun perjanjian konsesi itu belum didedahkan kepada umum, tetapi maklumat tentang air bukan hasil (NRW) dan peratusan pengurangannya, formula peningkatan tarif, tempoh kajian semula dan pembayaran pampasan kepada SYABAS telah diedarkan oleh media dan pihak ketiga.



'Kadar jenayah turun, tak perlu polis bantuan'
Feb 10, 11 6:39pm


Cadangan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim untuk menubuhkan polis bantuan di negeri itu seolah-olah satu tanda beliau tidak menghargai sumbangan dan kejayaan Polis Diraja Malaysia dalam menangani jenayah serta menegakkan keamanan di negara ini, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein.

NONEKatanya alasan yang diberikan oleh Khalid bahawa kewujudan pasukan itu adalah untuk mengurangkan kadar jenayah di Selangor juga tidak berasas kerana indeks jenayah di negeri itu menunjukkan penurunan.

"Saya tengok ini sebagai satu usaha untuk menidakkan kejayaan PDRM selama ini khususnya dalam konteks NKRA (Bidang Keberhasilan Utama Negara) di mana jelas menunjukkan penurunan kes-kes dan indeks jenayah di Selangor," katanya kepada pemberita di pejabatnya di Putrajaya.

Beliau sebelum itu menerima kunjungan hormat Ward Elcock, Penasihat Khas kepada Perdana Menteri Kanada mengenai penyeludupan manusia dan pendatang tanpa izin. Turut hadir Pesuruhjaya Tinggi Kanada di Malaysia, Randolph Mank.

Hishammuddin menyifatkan cadangan penubuhan pasukan polis bantuan itu sebagai satu pembaziran wang yang sepatutnya disalurkan untuk kepentingan dan pembangunan rakyat negeri itu.

NONELagipun, katanya, Senarai 1 Jadual Ke-9 Perkara 74 dan Perkara 77 Perlembagaan Persekutuan jelas menyatakan bahawa isu keselamatan dan pihak polis ialah di bawah bidang kuasa kerajaan persekutuan, justeru tugas mengawal keselamatan negeri dilaksanakan secara bersama oleh kerajaan pusat, PDRM dan agensi-agensi persekutuan yang lain.

Hishammuddin berkata beliau tidak faham matlamat dan niat sebenar menteri besar Selangor itu membangkitkan perkara tersebut ketika ini walaupun statistik menunjukkan bahawa indeks jenayah di negeri itu sudah menurun.

"Kita dalam landasan yang betul dalam menangani jenayah bukan sahaja di Selangor bahkan juga di negeri-negeri lain. Namun, saya tidak menafikan bahawa banyak yang perlu dilakukan lagi. Yang penting kita tidak boleh bazirkan duit rakyat," katanya.

Tiada ulasan: