Isnin, 16 Jun 2014

VIDEO/FILEM LUCAH DITONTON....DITONTON DENGAN MUDAH...DI HANDPHONE SERTA GAJET2 LAIN....HUDUD TIADA....PENGAJIAN EMAK BAPAK DAN ANAK TAK DATANG....SOLAT TAK BUAT....AGAMA SAMPINGAN BUKAN FULLTIME....KESAN SENDIRI TANGGUNG







Adun Umno dapat projek konsesi 23 tahun bina UiTM

SALMIYAH HARUN | .



Rafizi (kiri) pada sidang media di Parlimen pagi tadi.
KUALA LUMPUR: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) daripada Umno dianugerahkan projek konsesi bagi pembinaan Universiti Teknologi Mara Malaysia (UiTM) Pasir Gudang yang bernilai RM315 juta.

Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli berkata, perjanjian konsesi telah ditandatangani di antara Kerajaan Malaysia dan Cosmic Dimension Sdn Bhd bagi membina universiti itu  yang kemudian disewakan kembali kepada UiTM.

Katanya, semakan menunjukkan salah seorang pemilik saham utama Cosmic Demension Sdn Bhd ialah Adun Bertam, Shariful Azhar Othman.

"Beliau memegang sebanyak 1 juta saham Cosmic Dimension iaitu 20 peratus daripada jumlah keseluruhan saham (syarikat) pemegang konsesi tersebut.

"Bersama-sama seorang lagi pengarah dan pemegang saham utama iaitu Mohamed Rafik Mohd Idris (45% saham), Shariful mengawal secara majoriti Cosmic Dimension," katanya dalam sidang media di Parlimen hari ini.

Tambahnya, kedua-dua rakan kongsi ini mempunyai perhubungan rapat melalui Yayasan Abadi yang ditubuhkan secara bersama.

"Shariful adalah Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah sementara Rafik ialah Pengarah Urusan Yayasan Abadi," katanya.

Rafizi menegaskan, Perdana Menteri mengakui bahawa kos kampus UiTM tersebut adalah di antara RM280 juta hingga RM315 juta tetapi UiTM terikat dengan perjanjian konsesi selama 23 tahun dengan bayaran sewa RM56 juta hingga RM69 juta setahun.

Menurut Rafizi, semakan terkini pada 14 April 2014 dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan kedudukan aset syarikat tersebut hampir RM6 juta dan perolehan tahunan sebanyak RM150,000 sahaja.

"Saya bukan sahaja mempersoalkan kaedah penswastaan kampus cawangan UiTM yang diguna pakai oleh BN malah saya berpendapat latar belakang syarikat pemegang konsesi tidak menunjukkan kewangan yang kukuh dan pengalaman yang panjang dalam sektor pembinaan," katanya.

Perjanjian konsesi 23 tahun ini, jelas Rafizi akan membawa kesan kepada yuran dan perbelanjaan lain suatu hari nanti seperti mana perjanjian tol dan pengeluar tenaga bebas (IPP) telah mengekang kemampuan kewangan Kerajaan Persekutuan. - HARAKAHDAILY, 16/6/2014

Monday, 16 June 2014


PEMILIHAN KEADILAN 2014 CABANG KAPAR ... AKHIRNYA WIRA TIDAK BERDENDANG @ "UNSUNG HERO" BERJAYA MEMPERTAHANKAN JAWATANNYA SEBAGAI KETUA CABANG DENGAN MENGALAHKAN SEORANG ADUN MERANGKAP EXCO KERAJAAN NEGERI SELANGOR!!!!




Akhirnya budaya pemikiran dan kemahuan anggota KeADILan peringkat akar umbi telah dapat diterjemahkan dengan keputusan pemilihan Ketua Cabang Kapar.

Kemenangan penyandang jawatan, Sdr Azizi Ayob yang Omak Kau gelar sebagai seorang Wira Tidak Berdendang @ Unsung Hero Kapar dengan menewaskan ADUN Sementa merangkap Exco Kerajaan Negeri Selangor dengan jumlah undi perbezaan yang agak besar.

Budaya dan pemikiran anggota KeADILan cukup amat jauh berbeza dengan apa yang diamal dan dipratikkan oleh parti-parti lain ... memegang jawatan sebagai wakil rakyat maupun seorang Exco Kerajaan Negeri bukannya suatu passpot mudah untuk menjawat sebagai ketua menerajui parti lebih-lebih lagi jika menjadi wakil rakyat ikut pintu belakang sebagai calon payung terjun... suatu mesej jelas dan tegas yang mau mereka sampaikan.

Inilah suatu keunikkan yang terdapat dalam KeADILan, sebuah parti yang dibangunkan atas darah, keringat dan air mata rakyat.

Mereka amat menghargai dan menghormati pemimpin akar umbi mesra rakyat yang berjiwa besar.

TAHNIAH Sdr Azizi Ayob .. anda sememangnya layak untuk dinobatkan sebagai Ketua Cabang Kapar .. Terus berjuang dan berkhidmat sambil menyumbang demi rakyat.

Monday, 16 June 2014


KERANA MUKA BERPARUT SEORANG KANAK-KANAK PEREMPUAN BERUMUR 3 TAHUN DI HALAU DARI RESTORAN KFC.



Seorang kanak-kanak perempuan yang diserang oleh anjing sehingga menyebabkan mukanya berparut telah diusir keluar dari restoran makanan segera Kentucky Fried Chicken (KFC) di Jackson, Mississippi, selepas pekerja di situ berkata mukanya itu menakutkan pengunjung yang lain.Keluarga kepada Victoria Wilcher, 3, bagai mengalami mimpi ngeri selepas mereka diminta untuk meninggalkan restoran popular itu hanya kerana wajah anak perempuan mereka .

Mereka berkongsi kemarahan di laman Facebook bertajuk ’Victoria’s Victory (Kemenangan Victoria).

“Adakah wajah ini menakutkan anda? Minggu lepas di KFC di Jackson MS wajah ini telah diminta meninggalkan restoran kerana wajahnya menakutkan pengunjung yang lain,” demikian ‘posting’ yang dibuat di laman Facebook.

Wilcher cedera dalam serangan pada bulan April, apabila tiga ekor anjing datuknya berlari menuju rumahnya di Simpson County, Mississippi.

Anjing-anjing itu masuk melalui pintu belakang rumah dan menerkamnya.

Anjing-anjing itu kemudian mengheret kanak-kanak itu ke belakang rumah dan terus menyerangnya sebelum datuknya, Donald Mullins, dan teman wanitanya, Rita Tompkins, cuba untuk menghentikan serangan.

Anjing-anjing itu turut menyerang tuannya itu, menyebabkan Mullins terpaksa menembak mereka. Dua ekor anjing berjaya dibunuh manakala Wilcher dikejarkan ke bilik kecemasan.

Bahagian atas dan bawah rahangnya berkecai, tulang pipi, hidung dan tulang bahagian matanya patah.

Menurut posting pertama di Facebook, Wilcher hilang mata kanannya dan hilang keupayaan untuk bergerak pada bahagian kanan mukanya.

Mullins dan Tompkins telah ditangkap atas tuduhan membahayakan kanak-kanak.

Lapan ekor anjing pasangan berkenaan yang masih hidup telah dirampas oleh pegawai- pegawai Kawalan Haiwan.

Wilcher berada di hospital selama kira-kira satu bulan selepas serangan itu. Setelah pulang ke rumah, dia menjalankan terapi fizikal dan memakai tiub untuk makan.

“Saya membawanya berjumpa doktor dan pergi ke KFC,” kata nenek Wilcher, Kelly Mullins.

“Saya memesan teh manis bersaiz besar dan kentang putar berserta kuah untuknya kerana dia lapar. Dia dipasang tiub pada masa itu, saya anggap hanya kentang yang boleh ditelan dengan tiub itu.”

“Mereka hanya beritahu kami, “Kami perlu meminta anda meninggalkan tempat ini kerana mukanya mengganggu pelanggan-pelanggan kami”. Victoria benar-benar faham apa yang mereka katakan,” katanya.

Mullins berkata dia meletakkan Victoria dalam kereta dan terus meninggalkan tempat itu.

Katanya, Victoria menangis sepanjang perjalanan pulang ke Simpson County.

“Sekarang apabila kami pergi ke sesuatu tempat, dia tidak mahu keluar,” kata Mullins.

Sejak posting mengenai kejadian di KFC itu pada Khamis, ia dihujani simpati dan kemarahan terhadap syarikat itu.

“KFC melancarkan siasatan sebaik sahaja kami dimaklumkan tentang laporan ini,” kata jurucakap KFC Rick Maynard pada Jumaat.

“Kami memandang serius perkara ini, dan langsung tidak akan bertoleransi terhadap sebarang tindakan menyakiti atau tidak menghormati tetamu kami. Siasatan sedang dijalankan, tetapi kami akan melakukan tindakan yang betul untuk kanak-kanak comel ini dan keluarganya, dan akan bekerjasama dengan pemegang francais untuk mengambil tindakan yang sesuai terhadap restoran.”
KFC juga bertindak balas terhadap posting di Facebook di ruangan komen dengan menulis: "Harap dapat menerima permohonan maaf ikhlas kami sementara kami cuba menyiasat kejadian ini"

Monday, 16 June 2014


PEROGOL BERSIRI YANG DI JATUHKAN HUKUMAN PENJARA 68 TAHUN DAN 47 SEBATAN YANG SELAMA INI MENGGELAK GAMBARNYA DI RAKAM AKHIR BERJAYA JUGA DI RAKAM.

AMRAN menanti masa bagi mengelak jurufoto merakam gambarnya di luar Mahkamah Majistret.

Seorang perogol bersiri yang kini menjalani hukuman penjara 68 tahun dan 47 sebatan terhadap kesalahan merogol dan mencabul selain pecah rumah, dihadapkan ke Mahkamah Majistret, semalam bagi menghadapi tuduhan menceroboh kediaman milik seorang jurujual pasar raya, tiga tahun lalu.

Bagaimanapun, tertuduh, Amran Che Jaafar, 32, mengaku tidak bersalah dan meminta untuk dibicarakan terhadap pertuduhan berkenaan. Mengikut pertuduhan, duda anak dua itu didakwa menceroboh rumah Rosnani Ngah, 26, di Jalan Langgar, di sini pada jam 6.20 pagi, 13 Mei 2011.

Untuk kesalahan itu, Amran didakwa mengikut Seksyen 448 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum tiga tahun dan denda maksimum RM5,000 atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Pegawai Pendakwa Cif Inspektor Saiful Nizam Mislah tidak menawarkan sebarang jaminan terhadap tertuduh manakala tertuduh yang tidak diwakili peguam juga tidak mengemukakan sebarang rayuan.

Gempar, Remaja 14 tahun tiduri isteri orang dimasuki ‘anaconda’


tikkZIMBABWE – Penduduk setempat kini gempar selepas kisah seorang remaja lelaki dimasuki cacing luar biasa gara-gara meniduri isteri orang semakin tersebar.
Menurut sumber, remaja berusia 14 tahun itu kini semakin tenat apabila ada cacing ‘anaconda’ mengganas di dalam badannya.
“Budak itu mula sakit dua hari selepas meniduri seorang wanita berusia dan sudah bersuami,” katanya. Ibu saudara remaja terbabit, Nobuhle Moyo berkata, cacing berkenaan semakin membesar, manakala kesihatan remaja itu semakin merosot.
“Dia mula mengalami masalah kencing berdarah,” katanya. Menurut Nobuhle, dia semakin risau kerana anak saudaranya itu kini tidak berselera makan atau minum, Katanya, remaja terbabit hanya bergantung kepada air teh untuk mengisi perut.
“Pada awalnya kami tertanya-tanya mengapa dia mengalami masalah itu.




“Selepas didesak berkali-kali, akhirnya dia mengaku mengadakan hubungan sulit dengan isteri orang,” katanya.
Sementara itu sumber berkata, remaja terbabit dibawa berubat dengan seorang bomoh.
“Keadaannya masih belum banyak berubah.
“Kami yakin suami wanita berkenaan menggunakan sihir sebagai membalas dendam,” katanya, semalam.

Monday, June 16, 2014

Kami penyokong UMNO, tapi mana pemimpin UMNO ketika kami perlu bantuan soal penduduk Chubadak..



Diharap luahan perasaan dari salah seorang penduduk Kampung Chubadak ini dijadikan iktibar oleh macai-macai sekelian..

Biarpun mereka adalah penyokong tegar UMNO/BN tapi mereka jelas dihargai hanya ketika pilihanraya menjelang tiba..

Berakhirnya pilihanraya maka tiada pemimpin UMNO/BN yang sudi mempertahankan hak mereka..


"Kami kesal kerana tidak ada seorang pun pemimpin UMNO yang datang atau bersuara ketika kami meraung meminta bantuan agar rumah kami tidak dirobohkan,". 
Itu kata seorang wanita yang dikenali sebagai Munah, salah seorang penduduk asal Kampung Chubadak Tambahan yang dipaksa keluar oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bagi memajukan kawasan tersebut. 
Kata mudah, waktu pilihan raya, beberapa pemimpin UMNO pernah datang ke kampung tersebut untuk berkempen. 
"Kami memang menyokong Barisan Nasional (BN) malah tempat ini juga turut dijadikan pusat kempen baik untuk Wanita, Pemuda mahu pun Puteri. 
"Bila jadi macam ni, saat kami amat memerlukan mereka, tak seorang pun tampil apalagi hendak bersuara membela nasib kami. 
"Berjaya atau tidak itu untuk menyelamatkan kami di sini itu soal lain tetapi apa peranan pemimpi-pemimpin ini yang pernah datang meminta bantuan kami," katanya penuh kesal. 
Menurut Munah, apa yang berlaku memang sukar diterima penduduk kampung itu tetapi lebih menyedihkan perjuangan mereka sebagai bangsa Melayu tidak dipedulikan oleh pemimpin Melayu. 
"Kami faham mungkin terdapat kerumitan untuk selesaikan tuntutan kami tetapi apalah salahnya jika ada pemimpin yang boleh membantu kami menangguhkan kerja-kerja menghalau kami? 
"Satu dunia nampak apa yang berlaku di sini. Satu dunia nampak kami merayu pihak DBKL supaya tidak merobohkan rumah kami dan takkanlah tak ada seorang pun pemimpin Melayu yang boleh bersuara supaya kami tidak dihalau sebegini rupa? 
"Tak lama lagi umat Islam akan menyambut puasa dan kemudian hari raya. Cubalah bayangkan bagaimana dan di mana kami hendak meraikan bulan-bulan kebesaran Islam itu setelah kami kini tiada tempat tinggal," katanya. 
Jelas Munah, perkara sudah pun berlaku dan sudah terlambat untuk mana-mana pemimpin datang membantunya. 
Pemimpin yang datang dan berjuang bersama mereka ialah pemimpin pembangkang antaranya Tian Chua dan Pemuda Pas. 
Ini bukan soal politik katanya tetapi lebih kepada misi kemanusiaan. Namun pemimpin UMNO yang diharapkan tidak pernah muncul apalagi untuk bersuara. 
"Hati kami dah hancur lebur sama seperti hancurnya rumah kami yang dirobohkan DBKL tanpa ehsan. Lepas ni, tak payahlah susahkan diri datang jumpa kami nak hulur bantuan itu dan ini. 
"Semuanya tidak akan dapat mengubat hati kami yang dah lebur. Kampung kami sudah hilang dan kini telah pun menjadi sejarah. 
"Namun perasaan kesal tetap akan kekal dalam diri kami kerana sikap pemimpin yang jelas nampak hanya mementingkan diri sendiri daripada rakyat,” ujarnya. - MalaysiaGazette

Buat macai-macai yang membaca.. fikir-fikirkan... jangan biar diri anda terus menjadi mangsa pembodohan pemimpin UMNO!!

Kisah Beberapa Remaja Perempuan Hilang Dara


 
pecah dara
Kisah Beberapa Remaja Perempuan Hilang Dara 

Sememangnya para remaja perempuan kini terlalu murahnya nilai dan maruah seorang gadis melayu yang berpangkat adik-adik ni. Rata-rata mereka baru sahaja belasan tahun telah kehilangan dara.
Mengaibkan apabila semakin ramai remaja perempuan beragama Islam di negara ini kehilangan dara pada usia muda. Lebih membimbangkan, segelintir mereka berbangga dengan status itu dan beranggapan remaja yang masih dara sebagai kelompok ketinggalan zaman.
MIRA (15 tahun) dari Johor
“Pertama kali saya melakukan hubungan seks ketika di darjah 5. Pasangan saya ialah teman lelaki saya ketika itu. Masa itu saya tak tahu apa-apa tetapi ia berlaku sekali saja. Masuk tingkatan satu, saya lakukan sekali lagi bersama teman lelaki juga.
Sejak itu, seminggu dua atau tiga kali saya buat. Ketika tingkatan tiga, saya mula bertukar pasangan. Pernah saya buat dengan dua lelaki sekali gus.
Apabila sudah kerap, saya jadi ketagih. Jika dulu teman lelaki tolong puaskan tetapi bila dia tiada, saya cari orang lain, termasuk juga yang baru sehari kenal.
Rumah dan hotel antara tempat saya memuaskan nafsu dan seingat saya, pernah 20 lelaki menjadi pasangan saya pada satu masa. Bila ketagih, saya cari lelaki yang ada masa lapang. Jika tidak, saya ke bandar bersama rakan, cari lelaki yang boleh jadi mangsa.
Malah, saya buat jadual untuk aktiviti ini. Pagi ke sekolah dan petang saya lakukan aktiviti merosakkan ini. Sabtu dan Ahad saya khaskan untuk teman lelaki, manakala Selasa dan Rabu untuk lelaki lain. Khamis dan Jumaat pula dengan rakan dan ada juga dengan lelaki lain.
Cuma Isnin saya berehat di rumah kerana tidak mahu aktiviti saya diketahui keluarga. Kebanyakan pasangan saya berusia 20 tahun ke atas dan bekerja. Jika saya lakukan hubungan seks bersama rakan sekolah, pasti kegiatan saya mudah terbongkar.
Di kalangan kira-kira 20 kawan perempuan saya, saya percaya 17 sudah tiada dara. Ini satu kebanggaan buat kami.
Siapa yang masih ada dara akan kami kutuk dan pulaukan. Ada juga sebelum ini masih dara tetapi selepas dipengaruhi, mereka terjebak dan turut menggadaikan tubuh.
Bagi yang enggan lakukan seks, kami pulaukan dan hasut mereka melakukan seks dengan mana-mana lelaki. Saya berani kata situasi ini seperti satu trend di kalangan kami, malah sesiapa yang berkawan dengan mat rempit dipandang hebat.
Sikap cabar-mencabar ini menyebabkan ramai remaja rosak akhlak, tidak kira lelaki atau perempuan. Remaja lelaki juga ramai yang tiada teruna kerana mudah dapat ‘awek’ seperti saya.
Saya kini ketagih, malah sehari pernah buat sampai lima kali bersama lima lelaki berasingan. Kali terakhir sebelum PMR pada Oktober lalu dan kini saya masih cuba bertahan. Semuanya berpunca daripada pergaulan bebas saya bersama rakan.”
NANI (16 tahun) dari Kuala Lumpur
“Saya mula mengenali seks tahun lalu apabila menjadi mangsa kerakusan teman lelaki ketika saya tinggal bersamanya selama tiga hari selepas keluar rumah. Sejak itu, saya mula ketagih seks.
Apabila ketagih datang, saya melakukan onani untuk memuaskan diri sendiri, sama ada di tandas sekolah atau rumah. Ada ketika saya tak mampu tahan sehingga menawarkan diri kepada lelaki, tetapi bukan rakan sekolah.
Sekurang-kurangnya, sekali sehari saya melakukan seks. Ada lelaki yang saya kenal dua ke tiga minggu, terus saya ajak lakukan seks.
Malah pernah saya pelawa SEOrang lelaki bangsa lain yang saya baru kenal beberapa minit. Sukar untuk memuaskan ketagihan saya. Malah saya pernah melakukan seks bersama lima lelaki, namun masih tidak puas.
Apabila ketagih, saya hubungi mana-mana lelaki yang saya kenal dan ajak mereka lakukan seks. Biasanya rumah atau hotel murah menjadi lokasi pilihan saya untuk melampias nafsu. Pernah juga saya lakukan seks di tepi tasik pada waktu tengah hari kerana tidak mampu tahan gelora nafsu.
Saya cuba bertahan daripada melakukan perbuatan terkutuk ini, namun tidak mampu.
Perkara ini masih berterusan dan kali terakhir saya melakukannya dua minggu lalu.” ANIS (15 tahun) dari Negeri Sembilan
“Saya mula terbabit dengan rokok, arak dan dadah sejak darjah dua. Semuanya kerana pengaruh mat rempit. Melalui mereka juga, saya mula kenal syabu. Selain itu, saya kerap keluar bandar ikut mereka dan mengikuti perlumbaan haram. Selepas menang, kami minum arak beramai-ramai dan bila mabuk, kami melakukan seks.
Siang saya sekolah seperti biasa dan petang saya keluar. Saya pernah bekerja di kedai makan dengan gaji RM60 sehari. Duit ini saya beli syabu yang dibekalkan teman lelaki dan apabila sudah kena, saya tidak tidur dua ke tiga hari.
Pernah saya tidak tidur lebih sebulan angkara syabu. Dalam tempoh itu saya bekerja di kedai makan ini dari petang sampai jam 3 atau 4 pagi setiap hari. Dapat duit, saya enjoy dan make up motorsikal.
Ramai rakan sebaya saya boleh dikatakan tiada dara. Bagi kami, dara tidak penting lagi, yang penting seronok dan gembira. Sesiapa yang ada dara akan diperlekehkan.”
SARAH (15 tahun) dari Selangor
“Tiada istilah suci atau masih dara di kalangan saya dan rakan. Malah, kami mengutuk rakan yang tiada teman lelaki dan masih dara. Apa salahnya kalau saya dan rakan mahu berseronok dan melakukan hubungan seks ketika masih muda?
Di sekolah sekitar Klang, saya sering melakukan hubungan seks bersama rakan lelaki, terutama di kalangan pelajar tingkatan empat dan lima. Pada mulanya saya tidak berani, tapi perasaan itu hilang semata-mata tidak mahu dikutuk rakan.
Saya anak sulung daripada empat adik beradik. Saya tidak suka dipanggil budak perawan di kalangan rakan.
Ketika di tingkatan dua, saya berkenalan dengan SEOrang pelajar lelaki tingkatan empat. Bersamanya, saya mula berjinak-jinak dengan seks. Saya kerap melihat video klip lucah dalam telefon bimbit rakan.
Kali pertama saya dan teman lelaki lakukan hubungan seks di sebuah stor di sekolah. Akibat ketagihan, kami kerap lakukan hingga di luar sekolah, sama ada di rumah atau hotel murah. Dalam pada itu, saya juga mula berasa bangga dan rakan pula tidak lagi boleh memperkecilkan saya.
Namun tanpa disedari, saya tersilap langkah terlanjur dengan teman lelaki. Selepas setahun berkenalan, saya disahkan mengandung. Kini saya bergelar ibu. Tidak sangka jadi begini, daripada seronok bertukar menjadi mimpi ngeri buat saya.”
NIZA (16 tahun) dari Pahang
“Sebagai bukti cinta kepada kekasih, saya serahkan kesucian (dara) saya kepadanya. Kami menjalin hubungan sejak dua tahun lalu ketika di tingkatan dua dan kerap melakukan hubungan seks jika berpeluang bersama.
Kami terlanjur ketika baru saling mengenali selama dua hari. Ketika itu dia berusia 19 tahun dan bekerja. Mulanya memang saya takut melakukannya, tapi dia mendesak dan menyatakan dia sayangkan saya.
Akhirnya saya tewas dengan pujukan dan sanggup menyerahkan tubuh. Sejak itu saya mula seronok ketika bersamanya.
Apabila tamat waktu sekolah, dia datang ambil saya. Ketika itu, jika ada ruang dan peluang, kami melakukan hubungan seks, tidak kira di mana. Pernah kami lakukannya di kawasan ladang dan semak di kawasan kampung saya (perkampungan Felda sekitar Kuantan, Pahang).
Selepas lama bersama, saya disahkan mengandung pertengahan tahun ini. Saya tidak menyesal menyerahkan tubuh kepadanya, walaupun sekarang kami sudah lama tidak berhubung.”
Mohd Roszeli M added 16 new photos — with Dorothy Margaret Fernandez and 6 others.
51 mins · Edited ·
MEMORANDUM BANTAHAN KERJASAMA TNB DENGAN YTL
Kami Kesatuan dan Persatuan dalam Tenaga Nasional Berhad iaitu Persatuan Eksekutif Tenaga Nasional (PETNB), Kesatuan Pecantuman Pekerja-Pekerja TNB (KPPPTNB),Tenaga Nasional Junior Officers Union (TNBJOU) dan Persatuan Unit Keselamatan TNB (PERUNIKA) yang mewakili 34,900 ahli Kesatuan dan Persatuan dan anggota kerja Tenaga Nasional Berhad dengan ini MEMBANTAH sekeras-kerasnya kerjasama TNB dengan Syarikat YTL dalam sebarang urusan berkaitan perbekalan tenaga elektrik Negara.
Kami membantah dan mendesak TNB supaya MENOLAK tawaran bersyarat yang diberikan oleh Suruhanjaya Tenaga Malaysia kepada konsortium YTL, SIPP dan TNB untuk membangunkan projek penjanaan ‘Track 4A’ di kawasan Pasir Gudang, Johor.
Kami juga MENDESAK supaya Pengurusan TNB mempertahankan dan tidak menyerahkan tanah TNB di Stesen Janaeletrik Pasir Gudang, Johor kepada mana-mana pihak untuk tujuan projek ini dalam apa juga keadaan.
Kesatuan dan Persatuan TNB telah mengeluarkan beberapa kenyataan akhbar berkaitan YTL dan dengan secara konsisten dan tegas MENOLAK sebarang kerjasama TNB dan YTL antaranya ialah :-
1. 28 May 2014 - Kesatuan Sekerja TNB mahu kontrak IPP diberi
secara bidaan terbuka (Kosmo).
2. 29 May 2014 - TNB adalah ‘syarikat rakyat’ (Utusan Malaysia).
3. 29 May 2014 - Unions want transparency in Track 4 project award
(New Straits Times)
4. 5. Jun 2014 - YTL jangan bersikap angkuh (Utusan Malaysia)
5. 10 Jun 2014 - Kesatuan sekerja TNB TOLAK kerjasama YTL (Utusan Malaysia).

TNB TIDAK MENIKMATI SEBARANG MANAFAAT sejak berurusan dalam pembelian tenaga dengan Syarikat YTL sejak 1993. Malah Perjanjian Pembelian Tenaga (PPA) generasi pertama (1993) dengan Syarikat YTL telah menyebabkan TNB terpaksa MENANGGUNG BEBAN KEWANGAN dengan membayar harga belian tenaga yang lebih tinggi dari apa yang mampu TNB janakan pada masa itu. Berdasarkan angka dan maklumat yang kami perolehi, sehingga kini difahamkan TNB telah membayar lebih RM20 billion kepada Syarikat YTL.
Kami percaya PELBAGAI IMPLILKASI yang melibatkan Jaminan Pekerjaan (Job Security) akan berlaku kesan rangkaian (Chain reaction) dari projek berkapasiti besar - 1400MW hingga 2000MW yang ditawarkan kepada konsortium YTL ini. Kami masih ingat bagaimana Syarikat YTL membena loji janakuasa elektrik di Paka, Terengganu dengan menyewa tanah TNB hingga menyebabkan ahli-ahli kami terpaksa dipindahkan dari situ bersama ahli keluarga mereka.
Kami juga amat bersimpati dengan KAUM PEKERJA DAN RAKYAT yang terpaksa MENANGGUNG BILL ELEKTRIK YANG TINGGI selepas ujudnya Syarikat YTL dan IPP yang lain dalam industri penjanaan tenaga elektrik. Tawaran projek ’Track 4A’ kepada konsortium YTL ini akan menjadi RUJUKAN ’set precedence’ untuk terus menyambung kontrak dengan IPP lain yang akan tamat dimasa depan serta menghakis peranan TNB sebagai penjana utama tenaga elektrik negara.
KAMI dengan ini BERIKRAR AKAN MENENTANG HABIS-HABISAN sebarang usahasama TNB dengan Syarikat YTL. Kami akan menggerakkan seluruh ahli-ahli dan anggota kerja TNB bagi melancarkan Gelombang Kebangkitan Pekerja 1TNB besar-besaran dengan berkumpul, berhimpun dan berbaris bagi membantah kerjasama tersebut jika ianya dilaksanakan.
Sekian dan Salam 1TNB.
‘Bersatu Teguh’
Yang DiPertua Presiden Presiden Yang DiPertua
PETNB KPPPTNB TNBJOU PERUNIKA
3 hrs ·

Tiada ulasan: