Selasa, 24 Jun 2014

LAWAK....GIRLFRIEND ADA....KAHWIN JE...TAKUT BINI...POLIGAMI TAKUT....MAKSIAT SEPANJANG JIKA TAK KAHWIN

Tutup rel: SPAD zalimi pekerja, rakyat Pantai Timur

MUHAMMAD FAIZAL | .
KUALA LUMPUR: Keputusan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengekalkan penutupan landasan Gua Musang-Gemas pada 27 Jun ini disifatkan sebagai zalim.

Presiden Kesatuan Pekerja-Pekerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (KPPTMB), Abdul Razak Md Hassan berkata, SPAD tidak perihatin dengan pekerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) termasuk rakyat di Pantai Timur.

"Kesatuan melahirkan dukacita dengan keegoan SPAD yang masih mengekalkan arahan penutupan landasan Gua Musang-Gemas.

"Tindakan ini menimbulkan implikasi kepada 300 orang pekerja KTMB di sektor berkenaan malah melibatkan ratusa ribu penumpang yang menggunakan perkhidmatan keretapi, apatah lagi musim perayaan yang akan tiba nanti," jelasnya kepada Harakahdaily.

Beliau turut mengecam tindakan SPAD yang tidak pernah berbincang dengan KPPTMB berhubung keputusan tersebut.

"Kami hanya menerima salinan surat melalui fak memaklumkan perkara tersebut, SPAD tidak pernah memanggil kita (KPPTMB) untuk berbincang.

"SPAD bukan sahaja menzaliman pekerja KTMB tetapi turut tidak menghormati kesatuan apabila tiada perbincangan dilakukan," sambung beliau.

Abdul Razak turut memberitahu, satu piket akan diadakan di perkarangan Ibu Pejabat SPAD pada 26 Jun jam 5 petang sebagai bantahan penutupan operasi Keretapi Gua-Musang-Gemas.

Selain Kuala Lumpur, piket turut diadakan di Gemas, Kuala Lipis dan Gua Musang pada 28 Jun ini.

Penutupan landasan selama dua tahun ini akan bermula pada 27 Jun ini turut menjejaskan 'revenue KTMB' sekurang-kurangnya RM100 ribu sehari. - HARAKAHDAILY 24/3/2014

Paip pecah: Pulau Ketam, Sg. Lima terputus bekalan air

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Dua kawasan iaitu Pulau Ketam dan Sungai Lima terputus bekalan air ekoran saluran paip di dasar laut sepanjang 18 kilometer pecah, maklum Syabas dalam satu kenyataan.

Penolong Pengurus Besar Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syabas, Priscilla Alfred berkata, kejadian paip pecah itu dilaporkan berlaku pada 21 Jun lalu di jajaran paip bersaiz 450mm, jenis High Density Polyethylene (HDPE).

Saluran itu menurut beliau membekalkan air bersih kepada 1,184 akaun pengguna di Pulau Ketam dan Sungai Lima.

Ketika ini kata beliau, pihak kontraktor dilantik sedang giat mengesan lokasi terbabit dengan menggunakan kaedah pengesanan (tracing).

“Berdasarkan pengalaman lepas, pengesanan lokasi kejadian paip pecah sukar dilakukan dan mengambil masa yang lama untuk dikenalpasti disebabkan keadaan semasa laut yang berlumpur," katanya.

"Setelah lokasi kebocoran dikesan, Syabas memerlukan tempoh sekurang-kurang seminggu untuk melakukan kerja-kerja pembaikan kerana kedudukan paip berkenaan berada jauh di dasar laut," katanya dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, pelan tindakan kecemasan Wilayah Klang juga telah diaktifkan dan bantuan awal telah digerakkan.

Pihak Syabas katanya telah menyediakan 2,500 botol air mineral berkapasiti 5 liter setiap satu akan ditambah mengikut keperluan dari semasa ke semasa untuk diagihkan kepada pengguna.

"Dalam masa yang sama turut membuka Pusat Perkhidmatan Setempat (PKS) yang beroperasi 24 jam, yang berfungsi sebagai pusat infomasi, bantuan bekalan air kecemasan dan interaksi terus dengan penduduk setempat dan juga wakil-wakil penduduk,” katanya. - HARAKAHDAILY 24/6/2014

Saman terhadap Papagomo, pengajaran buat kroni Umno
Posted on Tuesday, June 24 @ 09:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



SUBANG JAYA, 23 JUN: Keputusan mahkamah yang memerintahkan pengendali blog, Papagomo membayar ganti rugi terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berjumlah RM800,000 perlu dijadikan pengajaran kepada semua supaya berhati-hati dalam berkongsi paparan kandungan berita di laman sosial dan blog.

Speaker Dewan Negeri Selangor (DNS), Hannah Yeoh, berkata setiap pemilik akaun laman sosial dan blog perlu bertanggungjawab terhadap kandungan berita yang dikongsi serta memastikan ia daripada sumber yang benar.

“Di Malaysia, kita ada kebebasan bersuara yang membolehkan berkongsi di Facebook dan Twitter. Tetapi kena bertanggungjawab dan pastikan kandungannya benar kerana kalau sebaliknya yang dilaporkan, maka orang akan bawa kita ke mahkamah.

“Saya berharap tindakan mahkamah terhadap Papagomo ini boleh dijadikan pengajaran kepada semua untuk lebih bertanggungjawab.

“Jika tidak, fitnah ini sangat berat dan membawa kepada implikasi besar dalam politik,” katanya ketika ditemui Selangor Kini, di sini, semalam.

Hannah yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Subang Jaya berkata, beliau secara peribadi juga turut berhadapan dengan tindakan pihak tidak bertanggungjawab yang memetik beberapa ayat kononnya disebut beliau tetapi tidak benar.

“Saya pernah membuat laporan polis, namun masih belum ada tindakan terhadap individu yang menyebarkan gambar bersama petikan kenyataan itu.

“Penduduk dan rakyat Selangor perlu berfikir sama ada benar atau tidak dan mengesahkan perkara itu kerana kini terlalu mudah meletakkan gambar seseorang serta perkataan yang tidak disebut kemudian disebarkan,” katanya.

Pada 28 Februari lalu, Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi, Rosilah Yop memerintahkan Wan Muhammad Azri membayar ganti rugi RM800,000 dan kos RM50,000 kepada Anwar berhubung penyiaran perkataan fitnah dan meletak imej mengaitkan beliau dalam video seks di blog Papa Gomo.

Dalam penghakimannya, Rosilah berkata, beliau mendapati Wan Muhammad Azri adalah blogger Papa Gomo dan menerbitkan kenyataan memfitnah dalam blognya daripada keterangan yang dikemukakan.

Anwar memfailkan saman terhadap Wan Muhamamad Azri pada 21 Mac 2013 dengan menuntut ganti rugi berjumlah RM100 juta kerana mendakwanya menyiarkan empat siri perkataan fitnah di laman blog berkenaan pada 16, 17, 19 dan 20 Mac 2013.-sk 

Larang masuk Sarawak jejas nama baik Adenan

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok Suh Sim menyifatkan larangan yang dikenakan ke atas beberapa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat untuk memasuki Sarawak hanya menjejaskan nama baik Ketua Menteri, Tan Sri Adenan Satem.

Menghargai keputusan Adenan menghentikan sementara larangan itu bagi membolehkan pimpinan Pakatan menghadiri majlis pengebumian mendiang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Assek Wong Ho Leng, Teresa tetap menggesa Adenan membatalkan sahaja larangan tersebut, lapor Roketkini.

“Memberikan penghormatan kepada Ho Leng adalah tanda ‘gentleman’ dan mesra oleh Ketua Menteri dan kerajaan negeri.

“Saya mengambil kesempatan untuk berterima kasih kepada beliau yang membenarkan saya masuk ke Sarawak. (Namun) apabila saya tanya kenapa saya dilarang masuk, beliau tidak menjawab.

“Bukankah lebih baik jika beliau membatalkan (sahaja) larangan itu? Larangan tanpa alasan ini hanya menjejaskan nama baik beliau,” kata Teresa menerusi laman Facebooknya.

Ketika kempen Pilihanraya Kecil (PRK) Balingian Mac lalu, Teresa dan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat lain, antaranya Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli dan Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail dilarang masuk ke negeri itu.

Namun, Teresa diberi ‘pas istimewa’ selama tujuh hari bagi menghadiri pengebumian mendiang Wong Ho Leng semalam.

Selain pemimpin DAP, Adenan, Speaker Dun Datuk Amar Mohamad Asfia Awang Nassar, dan beberapa Menteri Sarawak turut hadir memberikan penghormatan terakhir di kediaman mendiang, petang semalam.

Polis nafi maklumat van putih culik pelajar ambil organ

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Pihak polis hari ini menafikan maklumat berhubung sebuah van putih bernombor pendaftaran Thailand yang didakwa telah menculik kanak-kanak di Sabak Bernam untuk tujuan penjualan organ.

Ketua Polis Daerah Sabak Bernam, Superintendan Noor Mushar Mohd berkata, maklumat tersebut hanyalah rekaan yang ditokok tambah serta cuba menimbulkan kegusaran kepada masyarakat.

"Polis Daerah Sabak Bernam menafikan sekeras-kerasnya penyebaran maklumat tersebut.

“Sehingga kini polis masih tidak menerima apa-apa laporan daripada orang awam berhubung perkara ini dan hasil siasatan kita juga mendapati tiada sebarang kes dilaporkan berlaku di daerah ini,” katanya dipetik Facebook Polis Selangor.

Menurut beliau, penyebaran berita palsu itu menerusi laman sosial boleh dikenakan tindakan undang-undang di bawah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Menurutnya, seseorang menggunakan internet atau telefon untuk menyebar berita palsu boleh dikenakan tindakan mengikut seksyen 233(1) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, yang memperuntukkan hukuman denda RM50,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali. - HARAKAHDAILY 24/6/2014
 Pemilihan PKR: Ada Yang Bergaduh Kerana Girlfriend
Posted on Tuesday, June 24 @ 10:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pusat (JPP) PKR Datuk Johari Abdul berkata beliau kecewa dengan kes keganasan melibatkan pemilihan semula di dua cabang di Selangor pada Sabtu dan Ahad lalu.

Beliau bagaimanapun berkata keganasan dan pergaduhan ahli parti tidak semestinya kerana pemilihan kerana banyak faktor lain yang mungkin menyebabkan ahli parti bergaduh.

"Ada yang bergaduh sebab kes girlfriend (teman wanita) dua tahun lepas. Jadi bila jumpa sekarang mereka bergaduhlah. Tak semestinya sebab pemilihan," kata beliau secara berseloroh di sidang media di ibupejabat PKR hari ini.

Johari menjelaskan kes keganasan melibatkan ahli parti ketika pemilihan di Kuala Langat telah diserahkan kepada polis.

Menurutnya, kes pergaduhan itu berlaku di luar dewan tempat cabang Kuala Langat mengundi dan ia tidak melibatkan bidang kuasa JPP.

"(Kes) itu kita dah serahkan kepada polis untuk siasatan," katanya yang juga ahli parimen Sungai Petani.

Mengulas insiden pergaduhan di Kota Raja semalam pula, Johari berkata panel aduan dan rayuan yang diketuai Abdul Malek Hussin (bawah)  sedang meneliti bukti dan mengenalpasti individu yang terlibat.

'Serah pada polis'


Ini merupakan insiden pergaduhan melibatkan peti undi kedua yang berlaku di Kota Raja selepas pemilihan asal dibatalkan kerana pergaduhan bulan lalu.

"Kenyataan yang terlibat telah direkod dan dihantar ke jawatankuasa displin untuk tindakan. Jika mereka terbukti bukan ahli, kita akan serahkan kepada polis.

"Dalam insiden dulu ada ahli yang dipecat setelah jawatankuasa displin mengambil tindakan. Sekarang kita nak lihat, jika individu atau kumpulan yang sama terlibat," kata beliau.

Semalam Bernama melaporkan proses pemilihan semula cabang Kota Raja bertukar ganas sehingga mengakibatkan dua lelaki cedera dalam pergaduhan semasa sesi pengundian.

Pemilihan PKR di Selangor dilakukan semula selepas berlaku kekecohan pada 11 Mei lepas, yang menyaksikan 11 daripada 22 cabang terpaksa menjalani proses itu sekali lagi.

Johari turut mengumumkan 15 cabang terakhir yang bermasalah di Sabah, Sarawak dan Selangor akan melakukan pemilihan semula 28 Jun depan-mk

Perbuatan jijik nenek terbongkar

Nenek1Jitra – Perbuatan jijik seorang nenek berusia 63 tahun yang sanggup bersekedudukan dengan pasangannya bagi melakukan maksiat di rumahnya sendiri di Tunjang, dekat sini, akhirnya terbongkar apabila ditahan kerana berkhalwat, awal pagi kelmarin.
Pasangan itu ditahan selepas anggota penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Kubang Pasu (PADKP) menyerbu rumah terbabit berdasarkan maklumat, pada jam 1.40 pagi.
Difahamkan, lelaki terbabit yang berusia 61 tahun dipercayai baru pulang dari belajar agama di sebuah pondok sebelum singgah di rumah wanita itu dipercayai untuk memadu asmara, malah dia dipercayai sudah beberapa kali ke rumah berkenaan untuk melakukan perbuatan sama.



Lelaki itu dikatakan sanggup datang dari Sanglang, Perlis ke rumah wanita itu dengan alasan hanya untuk menemani pasangannya itu yang dipercayai tinggal sendirian di situ.
Sumber berkata, sebaik menerima maklumat berhubung kegiatan maksiat warga emas itu, sepasukan penguat kuasa agama membuat pemeriksaan di rumah terbabit dan mendapati pintu rumah tertutup rapat selain keadaan rumah yang gelap.
Beliau berkata, selepas mengetuk pintu beberapa kali, seorang lelaki warga emas yang hanya menggunakan selimut bagi menutup dari paras pinggang ke bawah dan tanpa baju kemudian membuka pintu dan terkejut melihat kehadiran anggotanya di luar rumah, lapor Hmetro.

Mapim, Teras sifatkan Ustaz Bakar sukar dicari ganti

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Gerakan Islam dan umat Islam kehilangan seorang tokoh dakwah dan pejuang Islam yang sukar dicari ganti dengan pemergian Almarhum Datuk Ustaz Abu Bakar Chik pagi semalam, kata Presiden Majlis Perunding Islam (Mapim) dan Teras Pengupayaan Melayu (Teras), Mohd Azmi Abdul Hamid.

Sehubungan itu, beliau mewakili seluruh warga Mapim dan Teras menyampaikan takziah kepada ahli keluarga Almarhum berdoa agar roh beliau tergolong dalam kalangan syuhada, salehin dan siddiqin.

"Kami sangat terasa kehilangan beliau lantaran beliau bukan sekadar seorang aktivis Islam malah beliau adalah pemimpin umat.

"Ribuan kader muda yang lahir dari sentuhan asuhan beliau. Beliau telah menunjukkan erti kemurnian pejuangan Islam yang tulen melalui pengalaman pahit manis melalui pelbagai tahap perjuangan," ujar Cikgu Azmi dalam satu kenyataan media.

Menurutnya, sepanjang berinteraksi dengan Almarhum Ustaz Abu Bakar, wataknya sebagai seorang pejuang senior Islam dalam pelbagai situasi sangat terrserlah.

Ustaz Abu Bakar, tambah beliau tidak putus-putus berkongsi pemikiran dan idea meneroka pendekatan Islam dalam pelbagai medan dan bidang dakwah.

"Wawasannya melihat pergolakan Islam di seluruh dunia sangat dinamik dan jelas pembacaannya," jelas Cikgu Azmi.

Beliau menambah, gerakan Islam, medan politik dan badan bukan kerajaan (NGO) tanah air kini kehilangan seorang tokoh yang telah menjadi aset umat.

Cikgu Azmi menyifatkan inisiatif Almarhum untuk melahirkan pelbagai lembaga dan wadah Islam khususnya dalam bidang pendidikan sebagai tidak ada tolok bandingnya.

"Kecerdasan beliau menumpu persoalan pendidkan Islam untuk umat sangat cemerlang. Umat kehilangan aktivis pendidikan Islam yang sangat besar.

"Keghairahannya terhadap pelbagai aspek pembangunan pendidikan Islam menjadi pencetus dan inspirasi mengusahakan pembaikan dan pengukuhan martabat pendidikan umat," tegasnya lagi. - HARAKAHDAILY, 24/6/2014

Tergelak orang luar kalau baca kenyataan menteri kita

http://tikaqbuloh.blogspot.com | .




"Inilah Tahap Menteri Kita Dalam Membuat Keputusan. Anda Nilailah Sendiri"



Dulu yakin-yakin ja kau dan sepupu kau Najib kata MH370 berakhir di Laut Hindi. Hari nih dah kata belum kenal pasti lokasi sebenar MH370.

Tergelak orang luar kalau baca kenyataan menteri kita. Senang-senang kata dekat satu dunia MH370 kat Laut Hindi lepas itu buang duit mencari lepas tak jumpa kata pula belum kenal pasti lokasi baru.


# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.


  315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true">


 


Tuesday, 24 June 2014

BETUL KE NAJIB SERU AHLI-AHLI UMNO IKUT CONTOH KEBERANIAN ANGGOTA MILITAN ISIL JIKA UMNO MAU TERUS BERTAPAK DINEGARA INI?????



Umno must emulate the bravery of a Middle Eastern militant group that defeated an Iraqi force outnumbering it nearly 30 to one if the Malay nationalist party is to survive, Datuk Seri Najib Razak said yesterday.

The Umno president and prime minister was listing virtues that were needed to allow the Malay nationalist party to continue in power, during a dinner to commemorate the 20th anniversary of its Cheras branch yesterday.

“For example, when someone dares to fight to their death, they can even defeat a much bigger team.

“As proof — whether we agree or not is another matter — the group ISIL with the strength of just 1,300 people, can defeat an Iraqi army of 30,000 soldiers, until four, five generals with three, four stars run for their lives, jump out the window at night. Why? Because they are afraid of those who are brave,” he told more than 1,000 Umno members in attendance.

He also stressed the importance of being loyal to god, the party, and friends.

Najib said having wisdom and foresight in battles as well as the ability to organise is also crucial in strengthening the party.

The Islamic State of Iraq in the Levant (ISIL) is a splinter group of al-Qaeda that wants to set up an Islamic caliphate encompassing both Iraq and Syria.

ISIL is viewed as a terror organisation by authorities both here and abroad.

A Malaysian suspected of being a member of ISIL was believed to have been the suicide bomber who killed 25 members of an Iraqi police team last month.

Earlier this month, three local men were arrested by police for suspected links to ISIL.


BETUL KE NI NAJIB PUJI ANGGOTA-ANGGOTA MILITAN ISIL KUMPULAN SERPIHAN AL-QAEDA SAMPAI SARAN PARA AHLINYA IKUT GELAGAT KEBERANIAN MEREKA???????

MOHON PIHAK BERWAJIB MEMBERIKAN RESPON DEMI PENCERAHAN.

Tiada ulasan: