Jumaat, 6 Jun 2014

USLUB TAK BELAJAR....ATAU TAK PANDAI....BELUM MENANG DAH TOLAK HUDUD...COGANKATA/KATA2 YANG TAK DITERIMA OLEH ORANG2 YANG TAKWA ATAU ORANG ISLAM ATAS PAGAR....DIRI KITA TAK SEHEBAT MANA PADA PANDANGAN TATASUSILA ISLAM....ISLAM BUKAN AGAMA KAMPUNG...ATAU AGAMA SETAKAT MALAYSIA TAPI BERTARAP DUNIA....MALAH DIDUNIA DAN DIAKHIRAT...YANG HAQ LAGI BENAR

 

Lafaz azan terdiri daripada lima belas kalimah. Ia dilaungkan sebanyak dua kali bagi setiap lafaz kecuali Takbir pada awal azan disebut sebanyak empat kali dan lafaz kalimah tauhid hanya sekali sahaja.
Sebutan Bahasa Arab Transliterasi Terjemahan
4x الله اكبر Allah u Akbar Allah Maha Besar
2x اشهد ان لا اله الا الله Ash-hadu allā ilāha illallāh Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah
2x اشهد ان محمدا رسول الله Ash-hadu anna Muhammadan rasūlullāh Aku bersaksi bahawa Muhammad adalah Pesuruh Allah
2x حي على الصلاة Hayya 'alas-salāt Marilah menunaikan solat
2x حي على الفلاح Hayya 'alal-falāh Marilah merebut kemenangan
2x الصلاة خير من النوم Aṣ-ṣalātu khayru min an-naūm Solat itu lebih baik dari tidur*
2x الله اكبر Allāhu akbar Allah Maha Besar
1x لا اله الا الله Lā ilāha illallāh Tiada Tuhan selain Allah
* Barisan "Sembahyang itu lebih baik dari tidur" hanya digunakan untuk solat Subuh (fajr).
Lafaz Iqamat mempunyai sebelas kalimah. Lafaz Iqamat adalah seperti berikut:
Myiqamat.jpg
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, الله اكبر الله اكبر āllahu ākbar, āllahu ākbar
Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah, اشهد ان لا اله الا الله āsh'hadu ān lā ilaha illā-llah
Aku bersaksi bahawa Muhammad adalah Pesuruh Allah, اشهد ان محمد رسول الله āsh'hadu ānna mūhammadār rasūlu-llah
Marilah menunaikan solat, حي على الصلاة hayyā `alā-s-salat
Marilah merebut kemenangan, حي على الفلاح hayyā `alā-l-falāh
Berdiri untuk sembahyang, (dua kali) قد قامت الصلاة qad qāma tis-salaat
Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, الله اكبر الله اكبر āllahu ākbar, āllahu ākbar
Tiada tuhan selain Allah لا اله الا الله lā ilaha illā-llah.

Jangan belasah kawan apabila kalah

MUHAMMAD SUFYAN ISMAIL | .
Amat menghairankan, tiba-tiba "hudud" dijadikan salah satu faktor kekalahan DAP dalam PRK P76 Teluk Intan.

Dalam meraikan hubungan dan semangat PR, kenyataan dan analisa "separa masak" oleh YB Gobind Singh, MP Puchong yang mengaitkan isu "hudud" sebagai salah satu faktor yang menyumbang kepada kekalahan calon DAP di Teluk Intan amat-amat dikesali.

Sebaliknya isu "hudud" sedikit pun tidak terkesan ke atas pengundi-pengundi bukan Melayu dalam PRK Bukit Gelugor yang berlaku hanya selang beberapa hari.

Semangat dan rasa hormat menghormati dalam PR sepatutnya berlaku secara timbal balik, bukan hanya di satu pihak sahaja.

PAS sentiasa berusaha menjaga perkara ini, malangnya DAP kerap kali selalu terlupa atau sengaja lupa akan hakikat perkara ini.

Isu hudud atau Enakmen Jenayah Syariah (II) Kelantan adalah isu di peringkat negeri Kelantan semenjak tahun 1993, sudah dibincang di pelbagai peringkat dan oleh pelbagai termasuk pimpinan DAP. Tetapi kenyataan YB Gobind tersebut, jelas menunjukkan kegagalan beliau dalam memahami isu tersebut.

Sebagaimana PAS tidak pernah mengkritik ideologi, prinsip dan strategi politik DAP secara terbuka lebih-lebih kepada media, maka sepatutnya secara bermoral DAP diharapkan dapat melakukan perkara yang sama.

Buat  ke sekian kalinya DAP perlu faham walaupun enggan terima, bahawa "hudud" adalah sebahagian daripada ajaran Islam yang menjadi dasar PAS.

Pada asasnya PAS boleh menerima sikap kontra DAP dan YB Gobind terhadap isu hudud, sebab kita semua bersetuju untuk "semua pihak berhak tidak bersetuju". Tetapi meletakkan isu tersebut sebagai faktor kekalahan adalah jauh daripada kematangan berpolitik.

Sepatutnya faktor calon, pengundi, isu setempat dan gerakerja parti bertanding yang menjadi bahan analisa.

Amat malang sebuah parti yang sudah dianggap kuat dan berpengaruh dikatakan kalah, kerana suatu isu yang tiada hubungkait dengan kawasan berlakunya pilihan raya tersebut.

Adakah ini menunjukkan parti yang bertanding gagal melaksanakan tanggungjawab penerangan kepada pengundi?

Dalam beberapa siri pilihan raya kecil yang ditandingi oleh PAS dan berakhir dengan keputusan kalah pada pihak lawan, seingat saya belum ada kenyataan-kenyataan terbuka pemimpin PAS yang meletakkan isu dan rakan sekutu sebagai salah satu daripada faktor kekalahan.

Secara peribadi kaedah membelasah kawan apabila kita kalah dalam sesuatu perlawanan adalah jauh daripada kematangan dan hanya menjarakkan lagi hubungan khasnya dalam PR.

Jangan akhirnya kita sendiri mengeluh atas tindakan-tindakan yang "kurang manis" yang kita lakukan.

Sebahagian yang terlibat mengundi YB Gobind di Puchong dan melakukan gerak kerja pilihan raya semasa PRU13 yang lepas adalah juga ahli dan penyokong PAS.

Sehubungan dengan itu, nasihat saya ialah kita masing-masing menjaga perasaan dan sensitiviti prinsip dan ideologi perjuangan parti kita.

Semoga keharmonian ini tidak tergugat dengan kenyataan-kenyataan yang melukakan, yang hanya bakal memanjangkan jangka hayat BN untuk terus berkuasa.

Penulis ialah Yang Dipertua PAS Kawasan Puchong.





 



Ketagihan arak punca 3.3 juta kematian

HARAKAHDAILY | .

KUALA LUMPUR: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) mendedahkan sejumlah 3.3 juta kematian atau 5.9% daripada jumlah kematian bagi tahun 2012 berpunca daripada ketagihan alkohol (arak).
Dalam laporan bertajuk "Status laporan global berkaitan alkohol dan kesihatan 2014", badan dunia itu juga mendapati kematian disebabkan alkohol lebih dialami kaum lelaki iaitu 7.6% daripada jumlah kematian berbanding 4% wanita.
Di seluruh dunia, secara purata pada 2010 sejumlah 6.2 liter alkohol diminum oleh mereka yang berumur 15 tahun ke atas ataupun 13.5 gram sehari.
Menurut WHO, suku atau 24.8% jumlah penggunaan alkohol tidak direkodkan. Penggunaan arak yang tidak direkodkan ini merangkumi arak buatan sendiri, dihasilkan secara haram atau dijual di luar kawalan kerajaan.
"Daripada jumlah keseluruhan alkohol yang diminum di seluruh dunia, 50.1% adalah dalam bentuk spirit," laporan itu dipetik.
Bahaya daripada ketagihan arak juga ditentukan oleh jumlah pengambilan, corak peminuman dan dalam beberapa keadaan kualiti arak yang diminum.
"Bahaya penggunaan arak adalah komponen yang mengakibatkan lebih 200 jenis penyakit dan kecederaan membabitkan individu antaranya kebergantungan kepada arak, penyakit hati, kanser dan kecederaan," laporan itu dipetik.
Bahaya meminum arak juga dikaitkan dengan penyakit berjangkit lain seperti tuberculosis (batuk kering) dan HIV/Aids.
Laporan WHO itu juga memaklumkan bahawa polisi dan tindakan di peringkat global, serantau dan negara sedang dilaksanakan bagi mengurangkan tabiat meminum arak yang memudaratkan. - HARAKAHDAILY, 5/6/2014

40 tahun anda percaya kami, kata Cadbury

HARAKAHDALY | .
KUALA LUMPUR: Akibat krisis keyakinan pengguna khususnya bergama Islam terhadap produk Cadbury yang dikaitkan dengan DNA babi, syarikat pengeluar coklat tersebut dilihat mengambil pendekatan menyampaikan mesej harapan kepada rakyat Malaysia.

Dalam beberapa akhbar tempatan, syarikat itu menampilkan iklan satu muka dengan mesej harapan agar rakyat negara ini terus memberi kepercayaan kepada status halal produk mereka.

“Segalanya baik. Kembali ceria bersama kami.

“Coklat Cadbury yang dihasilkan dan dijual di Malaysia telah mendapat pengiktirafan sijil halal. Anda mempercayai kami selama 40 tahun dan anda boleh terus melakukannya.

“Terima kasih Malaysia di atas kepercayaan anda," mesej dalam tulisan itu dipetik.

Isu DNA babi timbul selepas kebocoran laporan analisa awal dari makmal Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) bahawa dua produk Cadbury iaitu Dairy Milk Hazelnut dan Dairy Milk Roast Almond tercemar dengan DNA babi.

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) kemudian mengesahkan laporan tersebut.

Kemudian dari itu Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom bagaimanapun mengumumkan tiada DNA babi dikesan dalam dua produk coklat Cadbury berkenaan.

Pengumuman dibuat selepas Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menerima keputusan ujian dijalankan oleh Jabatan Kimia ke atas sampel terbabit yang diambil terus dari kilang.

Bagaimanapun sebahagian pengguna masih menyatakan rasa ragu-ragu mereka terhadap pengumuman pengesahan terbaru itu. - HARAKAHDAILY 5/6/2014

Seminar: Islamic micro-finance ideal way to eradicate poverty

IINA | .
JEDDAH – Speakers at a recent economic seminar said that Islamic micro-finance is the best option to eradicate poverty and improve the living conditions of Muslims, especially those in poor countries.
They are of the view that the interest-free and profit sharing Islamic micro-finance will help bolster social bonds and achieve self-reliance.

The seminar was conducted by the Indian Forum for Interest-Free Banking (IFIB) at Seagulls Seaview restaurant auditorium here.

Mamoon Al-Azami, senior community development researcher at Islamic Development Bank (IDB), inaugurated the seminar. In his speech, Al-Azami drew attention to the success of Islamic micro-finance in Bangladesh and some African countries.

“This system, which can play a vital role in alleviating poverty, could be a role model for Muslim communities in other countries like India,” he said while explaining the salient features of the Islamic micro-finance, which was successfully introduced by the Nobel Laureate Mohammed Yunus through his Grameen Bank in Bangladesh.

In his presentation on the participatory micro-finance scheme, IFIB Secretary General V.K. Abdul Aziz emphasized the need for concerted joint efforts to introduce interest-free financing systems in countries like India after taking into consideration of other segments of the pluralist society. He highlighted that the Islamic micro-finance focuses mainly on yielding social benefits rather than simply profit-making.

Abdul Aziz also spoke about the viability of the goat rearing project, introduced by IFIB in India, on the basis of interest-free financing. “The Rs1.2 million project was introduced to show that Islamic finance is a good solution for eradicating poverty,” he said.

Addressing the gathering, Advocate S. Mammu, coordinator of the project, said that the pilot project had a good start with distribution of a total of 250 goats among poor farmers in Naduwil town and Chuzhali Pollayad village.

“Under the scheme, each family has been given five goats and the beneficiaries will return three goats and their kids to the facilitator, who will sell them at local market price and distribute 33 percent of the profit to the financier, 33 percent to the farmer, 23 percent to management and 11 percent to the monitoring committee,” he said, adding that the project would not only solve financial problems and earn profits but also strengthen bonds of mutual cooperation among followers of different religions.

Presiden PAS makin pulih, terima kunjungan pelbagai pihak

HARAKAHDAILY | .

KUALA LUMPUR: Sejak dipindahkan ke wad biasa kelmarin, Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang tidak putus-putus menerima kunjungan dari pelbagai pihak.

Semalam, beliau turut menerima kunjungan Sheikh Yussof Nada iaitu salah seorang pimpinan Ikhwan Muslimin Mesir di zaman Imam Hassan al-Banna.

Selain itu Tuan Guru Abdul Hadi juga dikunjungi bekas Menteri Tenaga Turki, Recei Kutan dan dihubungi sendiri oleh Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan.

Menteri Besar Kelantan, Ustaz Datuk Ahmad Yakob juga turut menziarahi beliau.

Tuan Guru Abdul Hadi dimasukkan ke wad ICU hospital Medipol Universite Hastanesi, Istanbul Jumaat lalu selepas mengadu sesak nafas.

Beliau bagaimanapun dipindahkan ke wad biasa kelmarin selepas kesihatannya beransur pulih.

Setiausaha Politiknya, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar yang turut berada bersama Tuan Guru Abdul Hadi berkata, sejak dimasukkan ke hospital itu, doktor melakukan pemeriksaan menyeluruh.

"Keadaan kesihatan Tuan Guru (Abdul Hadi) menunjukkan perkembangan yang sangat baik, di mana pihak doktor juga telah melakukan pemeriksaan menyeluruh untuk memastikan kesihatan beliau benar-benar pulih sepenuhnya," katanya menerusi Facebook Abdul Hadi. - HARAKAHDAILY 5/6/2014

Pengguna mungkin ambil masa yakini Jakim - Jamil Khir

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom akur dengan kekeliruan yang berlaku berhubung status halal coklat Cadbury yang turut menimbulkan krisis keyakinan umat Islam terhadap Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Menurut beliau, umat Islam mungkin akan mengambil sedikit masa untuk meyakini keputusan yang diumumkan Jakim yang telah membuktikan produk coklat tersebut tidak mengandungi DNA babi.

“Kita faham bahawa ini menyentuh soal kepercayaan, keyakinan dan perasaan,  jadi mungkin ianya akan mengambil sedikit masa tetapi saya berharap agar pengguna meyakini tugas Jakim” katanya dipetik Astroawani.

Beliau berkata, kepercayaan harus diletakkan kepada Jakim yang berautoriti dalam menentukan halal atau haram sesuatu produk walaupun Kementerian Kesihatan Malaysia memaklumkan ada kandungan DNA babi dalam dua sampel coklat itu.

Tegasnya, Jakim tidak mempunyai kepentingan untuk melindungi produk tersebut kerana ia melibatkan makanan dan kesucian umat Islam. - HARAKAHDAILY 5/6/2014

Tok Guru, pulanglah ke pangkuanku

NASRUDIN HASSAN | .

1. Rasa terkilan, sedih dan berbaur pelbagai rasa mengenang Tok Guruku Ayahanda Abdul Hadi yang kini terlantar di hospital nun jauh di negara orang, sedang aku tidak mampu untuk pergi menziarahinya. Hanya sekadar mengirim salam melalui orang yang mampu pergi menziarahi tokoh Daei ummah itu. Entahkan salamku sampai atau tidak? Entahkan Tok Guru perasan aku menitip salam dan doa buatnya atau tidak? Aku tidak tahu dan ia membuatkan diri ini makin sedih dan sayu.

2. Tok Guru bagai ayahku sendiri biarpun ia bukan ayah kandungku. Aku membesar di mihrab ilmunya dan Tok Gurulah sumber inspirasiku sejak remaja, tempat aku menadah ilmu wahyu di Masjid Rusila. Aku juga sempat menghadam sebahagian besar buku Ma'alim Fit Toriq dari bimbingan ayahanda Tok Guru sewaktu aku berkampung di Rusila suatu ketika dahulu. Kefahaman Islam yang diterapkan oleh Tok Gurulah menyebabkan aku meninggalkan pengajianku di Sekolah Menengah Marang ke Pondok Pasir Tumbuh bagi mendalami urusan agama dan perjuangan Islam ini. Kerana aku mahu menjadi seperti Tok Guru.

3. Kini Tok Guruku telah dimamah usia dan lebih mencerut rasa apabila Tok guru terlantar di hospital sementara aku terpaksa mengatur pelbagai aktiviti santai dan rehlah bersama anak isteri bagi meredakan resah dan rasa pilu ekoran hilang upaya untuk terbang ke Istanbul menziarahi Tok Guru. Aku selidik harga tiket dan sekurang-kurangnya aku perlukan  RM3500 untuk sampai ke sana. Setinggi-tinggi penghargaan aku ucapkan kepada Geng Ustaz yang bertungkus lumus memungut dana dari anggota Geng Ustaz bagi menghantar aku ke Instanbul. Tapi jauh disudut hati ini, tak sanggup pula aku menyusahkan sahabat-sahabat Geng Ustaz yang sememangnya bekerja keras mencari dana untuk urusan kebajikan ummah serta program pencerahan agama kepada masyarakat. Biarlah wang itu digunakan untuk kepentingan yang lebih umum.

4. Aku terus mendoakan Tok Guru agar segera sihat dan segera pulang. Sungguh aku merinduimu Tok Guru. Entah mengapa? Tiba - tiba sahaja hati ini diserang rasa rindu yang tidak tertahan. Air mata deras mencurah sehingga anak dan isteri kehairanan, untuk siapa kesedihan itu. Ya Allah... Bilakah Tok Guru akan pulang? Cepatlah balik... Jangan lama-lama di sana, aku merinduimu. Ya Allah... Kurniakan keafiatan buat Tok Guru! Kerana aku yakin ummah masih memerlukan bimbingan dan pimpinan Tok Guru,  biarpun  ramai juga memusuhi Tok Guru malah bergembira apabila Tok Guru sakit begitu. Demi Allah! Pulanglah Tok Guru, aku sanggup mendepani musuh-musuh itu bersamamu bagi menegakkan Islam dan syariatnya di bumi bertuah ini.

5. Secara zahirnya, aku tidaklah rapat dengan Tok Guru sebagaimana rapatnya Dr Samsuri setiausaha politiknya kerana beliau selalu mengiringi Tok Guru ke mana sahaja. Bukan aku tidak mahu mendampingi Tok Guru sepanjang masa. Tuhan sahajalah tahu perasaan ini, betapa aku ingin mendampingi sepanjang masa sehingga aku juga dapat rasa keberuntungan sahabatku Ustaz Khalil yang menjadi anak kandung Tok Guru. Begitulah aku juga sangat cemburu dengan keberuntungan milik sahabatku Ust Nik Mohd Abduh yang menjadi anak kandung kepada Tok Guru Nik Aziz. Ya Allah... Sebetulnya, Aku tidak mahu kehadiranku disamping Tok Guru mengganggu rehat dan keselesaannya. Aku tak banyak berbual dengan Tok Guru kerana aku bimbang tersalah cakap lalu mengguris perasaannya. Aku tidak berhujjah mempertahankan kepimpinan dan keputusan Tok Guru dihadapannya kerana aku bimbang meninggi suara dihadapannya lalu menjatuhkan air mukanya. Aku hanya berlagak biasa dihadapannya sedang aku mahu menjadi orang yang dekat dan rapat dengan Tok Guru seperti dekat dan rapatnya sahabat se"Besut"ku Dr Samsuri.

Ya Allah ! Bawalah pulang Tok Guru ke pangkuanku segera! Aku sedang menanti penuh kerinduan!

Gangster sekolah: Pulih integriti keluarga, turun kos hidup

NURUL ISLAM MOHAMED YUSOFF | .
Kebelakangan ini kita dikejutkan dengan penyebaran video yang memaparkan aksi ganas pergaduhan melibatkan pelajar. Bermula dengan video seorang remaja lelaki berpakaian sekolah dibelasah sekumpulan remaja lelaki lain, diikuti pula pada beberapa hari lepas dengan video yang memaparkan pergaduhan melibatkan sekumpulan pelajar perempuan dan pada hari semalam sekali lagi dikejutkan dengan video dua remaja perempuan yang masih memakai pakaian seragam sekolah sedang bertumbuk.

Lebih awal daripada semua insiden ini, pada 29 April lalu kita telah pun dikejutkan dengan suatu kejadiaan tragis yang berlaku di gelanggang bola tampar sekolah melibatkan seorang pelajar lelaki ditumbuk beberapa kali di muka sehingga membawa kepada kematiannya.

Apa yang menjadi tanda tanya kepada kesemua kecelakaan ini ialah, apakah punca sebenar sehingga remaja dan para pelajar kita hari ini terdorong untuk melakukan aksi-aksi ganas seumpama itu?

Saya merujuk kepada kepada Laporan Tekad Integriti 2009-2013 yang mengandungi butiran terperinci kemajuan Pelan Intergriti Nasional (PIN) untuk diberi perhatian penting oleh setiap lapisan masyarakat.

Laporan itu mendedahkan bahawa antara punca yang menyebabkan para pelajar melepaskan tekanan di sekolah dengan tindakan vandelisme dan aksi gengsterisme ialah kerana sikap ibu bapa yang tidak mengambil berat terhadap hal ehwal kebajikan anak-anak khususnya yang berkaitan dengan persekolahan mereka. Selain itu, ia juga berpunca kerana ibu bapa kurang memberi pendidikan agama dan moral kepada anak-anak sehingga memberi ruang kepada mereka untuk melakukan kesalahan tanpa ditegur atau dimarahi.

Lebih menarik, laporan tersebut juga merumuskan bahawa keadaan itu berlaku adalah kerana kesibukan ibu bapa yang terpaksa menumpukan lebih masa kepada pekerjaan untuk mencari rezeki bagi menyara kehidupan keluarga. Sementelah lagi hari ini kita sedang berhadapan dengan kenaikan kos sara hidup yang tinggi.

Sebelum perkara ini bertambah parah dan meruncing, saya menyeru kepada pelbagai pihak untuk mengambil segera tindakan yang sewajarnya. Kerajaan melalui Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat perlu merancang dan menyediakan suatu mekasnisme yang memberi fokus kepada pemulihan intergriti keibubapaan dan kekeluargaan, dan pelan tindakan menyeluruh khususnya bagi membantu para ibu bapa yang memiliki tanggungan yang ramai serta berpendapatan pertengahan dan rendah supaya dapat meringankan beban mereka dalam mencari rezeki sekaligus dapat memberi lebih tumpuan dan perhatian kepada pembangunan keluarga.

Jika mereka terus dibiarkan hidup terbeban, tidak mustahil gejala gengster sekolah ini akan berkembang dan membiak menjadi jenayah-jenayah yang lebih bahaya pada masa akan datang.

*Penulis adalah Timbalan Ketua, Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan

Tiada ulasan: