Khamis, 12 Jun 2014

ULAMAK JAHAT BILA BERCAKAP TAK MENGUNTUNGKAN ISLAM....KATA2 MENGELIRUKAN...KUTIP HABUAN DUNIA....KEJAR KEMAHSYURAN....KERJA UNTUK DUNIA SEMATA2


Lahir di hospital KERAJAAN,
pergi sekolah KERAJAAN,
Universiti minta dengan KERAJAAN,
nak kahwin minta loan dengan KERAJAAN,
kerja kat KERAJAAN.
Tapi kutuk KERAJAAN.

Ok, dengar yang ini pula.
Lahir di bumi ALLAH,
hirup udara ALLAH,
rezeki ALLAH bagi,
jantung berdegup atas izin ALLAH.
Tapi lawan ALLAH,
hukum ALLAH kamu tolak.

Fikir-fikirkan.
Pada masa yang sama kita belajarlah erti bersyukur.

Rahsia Muhammad Khairat Asy Syathir terdedah selepas ditangkap tentera Mesir
Posted on Thursday, June 12 @ 01:24:12 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



Subhanallah! Apabila Muhammad Khairat Asy Syathir ditangkap tentera Mesir terserlah satu rahsia yang mengejutkan.

Apabila naib presiden Ikhwanul Muslimin, Muhammad Khairat Asy Syathir ini ditangkap oleh tentera mesir, maka terserlah satu rahsia yg di sembunyi oleh beliau melalui hard disk yang di rampas oleh tentera mesir itu bahawa ia telah menyumbang dan menderma sebanyak 30 juta pound Mesir (sekitar RM 15 juta) setiap bulan kepada 750 ribu keluarga miskin di Mesir.

Ia salah seorang jutawan muslim di bumi Mesir yg secara sembunyi bersedekah kepada rakyat mesir bagi membantu kesusahan mereka.

Dizaman Mubarak ia pernah di penjara secara zalim selama 12 tahun, namun sifat yg warak dan alim yg di milikinya itu teruji lagi di zaman Jeneral Fatah Assisi ini. Yang hairan ada lagi yg bergelar Ustaz di Malaysia ini sanggup mempertahankan kezaliman Assisi itu...-idahsalam
Kredit :Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani


Salahuddin, Dr Syed Azman bakal iringi Presiden pulang
Posted on Thursday, June 12 @ 15:38:49 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo





ISTANBUL: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub bersama Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Pusat, Dr. Syed Azman Syed Ahmad kini berada di istanbul menziarahi Presiden PAS Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Ustaz Abdul Hadi kini semakin pulih dan dinasihati berehat oleh doktor sementara menunggu urusan kepulangan ke tanah air di waktu yang terdekat.

Salahuddin memaklumkan bahawa Setiausaha Politik Presiden, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dan Dr Syed Azman kini sedang menguruskan urusan perjalanan pulang Ustaz Abdul Hadi ke tanah air.

Sementara itu Presiden PAS terus di kunjungi pelbagai pihak termasuk wakil Kerajaan Turki dan gerakan Islam Timur Tengah yang amat prihatin terhadap kesihatan beliau.

Salahuddin bagi pihak PAS merakamkan ucapan terima kasih kepada seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira kaum dan fahaman politik yang tidak henti-henti mendokan kesihatan Ustaz Abdul Hadi.
"Begitu juga dengan kerjasama Kerajaan Malaysia dan Kedutaan Malaysia di Istanbul yang sentiasa prihatin terhadap kesihatan Presiden PAS," ujar beliau.

Salahuddin juga menyeru ahli dan penyokong PAS agar sentiasa mendoakan kesihatan dan kesejahteraan Tuan Guru Presiden agar selamat pulang ke tanah air.

Ustaz Abdul Hadi sebelum ini menerima rawatan di Hospital Medipol Universite Hastanesi, dekat sini selama seminggu akibat komplikasi jantung dan  paru-paru berair.

Beliau dibenarkan keluar wad 7 Jun lalu.

Tuan Guru Presiden berada di Istanbul kerana menghadiri Kongres Umat Islam Antarabangsa anjuran Pusat Penyelidikan Ekonomi (ESAM).

Doktor menasihatkan beliau berehat sebelum pulang ke Malaysia. - HARAKAHDAILY 12/6/2014


 Gadis kecewa dua kali gagal tikam tentera Israel
Posted on Thursday, June 12 @ 18:13:22 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



TEBING BARAT - PALESTIN. Seorang gadis di Hebron, Palestin hidup dalam kegelapan sejak berumur dua tahun selepas tentera Israel bertindak melepaskan kanister gas ke dalam rumahnya.

Akibatnya, Ayat Mahfouz, 22, buta mata kanan dan penglihatan mata kirinya semakin teruk dari sehari ke sehari.

Nyata, kekejaman rejim Zionis itu menjadikan gadis ini seorang pendendam dan sejak dua tahun lalu dia didakwa telah gagal sebanyak dua kali dalam percubaannya untuk menikam tentera Israel.

Bagi percubaan pertama, dia ditahan selama 40 hari dan percubaan kedua membawa kepada penahanan selama 10 bulan.

Difahamkan menurut laporan SANA, akibat tekanan melampau dia menjadi buta sepenuhnya dan putus asa untuk hidup.-sh


 
SPR sengaja tidak daftar pengundi baru, elak tambah kerusi bandar?

Posted on Thursday, June 12 @ 18:23:34 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



KUALA LUMPUR, 12 JUN: Adakah Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sengaja memperlahankan usaha pendaftaran pengundi baru kerana tidak ingin menambah kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN), terutama di kawasan bandar yang memihak kepada Pakatan?

Dalam satu kenyataan media hari ini, Strategis Pilihanraya DAP Ong Kian Ming berkata, tindakan SPR yang tidak memperbaharui status Pembantu Pendaftar (ARO) parti politik yang berperanan mendaftar pengundi menyebabkan bilangan pengundi baru merosot secara konsisten sejak suku pertama 2013.

“Berdasarkan data, jumlah pengundi baru pada suku pertama 2013 adalah 104,222. Sejak itu, jumlah itu berkurangan pada setiap suku. Untuk suku kedua, pertambahan pengundi adalah 47,671 dan suku ketiga pula hanya 8434.

“Bermula suku keempat 2013, jumlah pertambahan adalah negatif iaitu -7941, yang bermakna jumlah pengundi dalam daftar berkurang. Yang terbaru, iaitu untuk suku pertama 2014, jumlahnya adalah -11565,” katanya.

Katanya lagi, antara sebab jumlah pengundi berkurang adalah kerana SPR tidak aktif mendaftarkan pengundi baru, serta tiada lagi ARO yang banyak membantu SPR dalam menjalankan pendaftaran.

“Sebelum ini, SPR banyak bergantung kepada ARO parti politik. Namun kini kami tidak boleh lagi mendaftar pengundi baru.

“Kita tidak boleh mengelak daripada mengesyaki SPR sengaja memperlahan penambahan pengundi, kerana banyak pengundi baru ada di kawasan bandar yang menyokong Pakatan dalam Pilihanraya Umum lalu. Ini bermakna kurang tekanan untuk mereka menambah kerusi Parlimen dan DUN pada persempadanan semula akan datang,” katanya lagi.

Ketika beliau membangkitkan soalan ini dua hari lalu kepada menteri yang bertanggungjawab ke atas SPR, iaitu Datuk Seri Shahidan Kassim, beliau menjelaskan bahawa tiada perancangan untuk memperbaharui status ARO kerana penyelarasan proses pendaftaran sedang dijalankan.

“Saya juga ada baca laporan SPR tidak ingin memperbaharui status ARO kerana ada sebahagian yang menyalahgunakannya untuk mendaftar pengundi tanpa pengetahuan pemilih, serta memberikan wang kepada sesiapa yang mendaftar.

Menyifatkan jawapan Shahidan sebagai tidak memuaskan, beliau menyeru SPR memperbaharui semula status ARO dan hanya mengambil tindakan kepada ARO yang melakukan kesalahan.

“Hanya dengan bantuan parti politik SPR dapat mendaftar lebih banyak pengundi baru dan mengurangkan bilangan pemilih layak yang tidak berdaftar. Melainkan jika SPR bercadang untuk melaksanakan pengundian automatik,” katanya lagi. –roketkini


 Ulama, ada yang jahat
Posted on Thursday, June 12 @ 15:36:35 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



"Saya dengar capak salah seorang ustaz lulusan Al Azhar, Mengaji selama 3 tahun banyak manalah sangat ilmunya mengenai agama islam ini. Tak macam yang ada sarjana dan PHD (DR) yang mungkin lebih sikit ilmunya.

Cakap ustaz itu, Rasulullah SAW paling takut dan bimbang dengan "ulama". Kata ustaz itu lagi ulama yang Rasulullah takut dan bimbang itu tidak lain dan tidak bukan ialah ulama "jahat".

Saya juga pernah dengar cakap salah seorang ustaz lulusan universiti Malaya yang banyak mengajar surau balai (cakap Terengganui) bahawa ulama terbahagi kepada dua.

Saya juga ada dengar ustaz ustaz cakap, ada ulama yang masuk neraka dulu da nada orang awam yang masuk syurga dulu. Saya tak tahu sama hadis tersebut hadis daif dan sebaliknya. Tapi saya ada dengar.

Dua tiga hari ini ada pulak salah seorang ustaz mualaf yang berkata kena tenguk semula hadis yang bermaksud: “wanita lebih ramai dalam neraka”. Bermakna beliau shak dengan hadis demikian.

Jadi apalah sangat dengan isu DNA babi yang telah diharuskan oleh ulama golongan kedua yang jadi sandaran Dr Mohd Asri Zainal Abidin bekas mufti Perlis itu.

Memang Allah cipta sesuatu diatas muka bumi berpasang pasangan lelaki perempuan. Hidup dan mati .Mata dua, hidung dua. telinga dua.Halal dan haram. Halal itu jelas haram itu jelas.

Persoalan yang timbul kini ada ulama yang tidak jelas benda yang halal dan benda yang haram sehingga berhujah babi macam najis yang diproses jadi air minuman yang jauh bezanya berbanding dengan lemak babi yang terhasil dalam batang tubuh babi.

Oleh itu,sangat munasabah ulama ada dua, baik sa jahat sa. ustaz pun ada dua. jahat sa baik sa dua, Dr pun ada dua. Jahat sa baik sa.Manusia ada ada yang baik da nada yang jahat. Manusia ramai yang jahat berbanding yang baik. Jika demikian sudah tentu ulama jahat lebih ramai berbanding ulama baik.

Yang jahat sudah tentu boleh sahaja miskipun babi yang haram itu dengan alasan sukar bukan darurat. Kalau darurat tak apa segala yang haram boleh bertukar hukum kepada harus. Tapi harus selama mana, kerana dia ada waktu dan ketikanya.

Usah babi, malah ada ulama hari ini sudah mengharuskan "riba" kerana tidak dapat dielakkan hujahnya. Apakah itu darurat namanya. Apakah jika kita tak makan riba kita boleh mati.

Macam makan lemah babi juga, apakah jika kita tak makan lemah babi kita boleh mati.itu setelah tiada makanan lain, sedangkan banyak lagi lemak lain yang bukan dari babi.




Saya bukan hendak menghukum, tetapi ulama terbahagi kepada dua kata Rasulullah saw. Yang baik dan yang jahat. Kita boleh fikir mana satu ulama jahat dan ulama yang baik.

mengharuskan benda yang haram jika bukan atas sebab darurat kerja ulama jahatlah itu.Bukan setakat jahat, malah saya ada dengar bahawa mereka itu adalah kafir, kerana telah menghalalkan yang haram.

Saya tidak terkejut dengan mana mana pendapat, kerana ada pendapat pertama dan ada pendapat kedua. pendapat yang kuat dan pendapat yang lemah. Kuatkah pendapat Ulama itu mengharamkan benda yang haram seperti riba.

pendapat itu harus kita tolak miskipun ada yang mengatakan itu pendapat yang sempit, kerana ulama yang luas sehingga mengharuskan lemak babi dalam makanan. Pendapat yang mana satukah yang harus kita pegang dan pakai.

Tak kira siapa mereka itu.

Demikian juga DNA babi yang ada pada makanan, kerana lemak babi tidak boleh bertukar menjadi lemak sayur sayuran. Apatah lagi sangat tidak lojik dibandingkan dengan najis yang diproses menjadi air hukumnya harus.

Yang buat pandai adalah ulama yang cuba tukar hukum Allah dengan alasan sukar. sukar bukan darurat. Ancaman nyawa itulah darurat namanya. Maaf saya bukan ulama, juga bukan ustaz."


................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh:
anaabdullah
Posted on Thursday, June 12 @ 15:36:35 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo


 Nak bantu Syria, boleh berjihad di Malaysia
Posted on Thursday, June 12 @ 14:57:12 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



"

Prihatinkah kita masalah pelarian yang berada di Malaysia? Tahukah kita setakat Mei 2014 terdapat 145,025 pelarian yang berdaftar dengan UNHCR di Malaysia.

Dan masih ramai lagi pelarian yang berada di Malaysia ini yang belum berdaftar. Mereka ini dari negara yang bergolak antaranya Afghanistan, Sudan, Iraq, Palestin dan Syria.

NGO Carefugees telah menyentuh hati Imam Suhaib Webb sehinggakan semua keuntungan programnya yang dikendalikan di Malaysia disalurkan untuk membantu pelarian ini.

Carefugees sempena Ramadhan kali ini melancarkan “Kempen Memberi Keluarga Makanan 2014” yang amat diperlukan oleh keluarga pelarian di Malaysia ini.

Tahun lepas Carefugees hanya mampu memberikan sumbangan kepada 1000 keluarga sahaja. Tahun ini mereka cuma mampu untuk mensasarkan 2000 keluarga.

MACAMANA KITA BOLEH MEMBANTU


Menaja satu keluarga untuk sebulan = RM200

Menaja satu keluarga untuk dua minggu = RM100

Menaja satu keluarga untuk seminggu = RM50
Sumbangan boleh disalurkan ke ;

Nama Akaun : Muslim Professionals Forum Berhad

Bank : Maybank

No akaun : 564427100073

Maklumat lanjut hubungi

Muslim Professionals Forum Berhad (MPF)

azrabanu@gmail.com  Tel 0162094500

Carefugees

sadaf.meenai@gmail.com Tel 0122263610"


................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh:
rozmal
Posted on Thursday, June 12 @ 14:57:12 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo


 MP Kulim Bandar Baru sahkan notis diisytihar muflis
Posted on Thursday, June 12 @ 14:47:57 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo





KUALA LUMPUR
: Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir mengesahkan notis pengisytiharan muflis terhadapnya oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur seperti disiar beberapa akhbar semalam.

Beliau berkata memang wujud tunggakan pembayaran oleh sebuah syarikat milik ahli keluarganya dan beliau telah menghubungi pihak bank bagi membincangkan penyelesaian baki tunggakan tersebut.

"Betul notis itu dikeluarkan terhadap saya. Ini urusan pinjaman oleh syarikat yang diusahakan keluarga saya. Tapi sejak 2007 saya sudah tidak berada dalam organisasi syarikat itu.

"Tapi tak apa, ia tetap milik ahli keluarga dan ada kaitan dengan saya. Saya akan selesaikannya dalam masa terdekat. Perbincangan dengan pihak bank mungkin akan dibuat sedikit masa lagi," katanya dipetik mStar Online.

Sejak semalam, salinan notis muflis terhadap beliau itu tersebar di internet dan aplikasi media sosial yang lain.

Ianya muncul ketika isu serupa membabitkan Ahli Parlimen Kuala Terengganu Datuk Raja Kamarul Baharin Shah yang difitnah oleh sebuah blog pro Umno kononnya beliau dikenakan tindakan muflis oleh Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu.

Pada satu sidang media di lobi Parlimen semalam, Raja Baharin bagaimanapun menafikan perkara itu dan berkata akan menimbang untuk menyaman pihak yang mencipta fitnah tersebut.

Dalam pada itu, pengisytiharan muflis terhadap Abdul Aziz boleh menyebabkan beliau hilang kelayakan sebagai Ahli Parlimen, jika beliau gagal menjelaskan hutang tersebut. - HARAKAHDAILY 12/6/2014



Siapa Ditipu & Ustaz Mata Duitan ?
Oleh
Zaharuddin Abd Rahman

mataduitan.jpg

Ada rakan-rakan ustaz memberitahu saya bahawa mereka agak tertekan dan sering ditipu oleh pelbagai pihak termasuk rakan yang dikenalinya.
Kes para agamawan ditipu jarang didedahkan, namun tidak dinafikan banyak juga kes ‘ustaz' menipu. Namun fokus tulisan ini adalah kes agamawan yang menjadi mangsa dan terperangkap di dalam dilema akibat status dirinya sebagai agamawan atau ‘ustaz' sehingga akhirnya memaksa dirinya untuk ‘terpaksa redha' diri dizalimi.
Terlalu banyak bentuk penipuan yang dicipta oleh manusia, cuma bentuk-bentuk penipuan tertentu sahaja yang akan menjadi fokus di dalam tulisan saya kali ini.
"Ustaz, boleh tak ustaz jadi penasihat kepada produk kami?" Tanya seorang pemilik syarikat kepada seorang ustaz terkenal bertitle Dato'.
"Produk apa ni?" Tanya ustaz tersebut.
Setelah diterangkan jenis dan semua yang berkaitan produk, rupa-rupanya ia adalah satu skim MLM. Sang ustaz mula membuat muka kurang selesa dan kurang minat.
"Taka pa ustaz, ustaz tak perlu buat apa-apa pun, saya akan mudahkan urusan ustaz, saya akan masukkan ustaz di bawah downline dan ustaz tidak perlu bayar apa-apa pun, saya akan bayarkan dan kemudian saya akan usahakan untuk penuhkan downline ustaz, ustaz hanya perlu tunggu duit sampai sahaja setiap bulan" Ulasnya dengan penuh semangat.
Kali ni wajah sang ustaz sudah berubah, lebih cerah nampaknya dengan senyuman mula terukir diwajahnya.
"Kalau begitu, oklah, saya serahkan kepercayaan kepada enta untuk memajukannya" kata ustaz memberi persetujuan.
"Alhamdulillah, semoga Islam akan terus diperkuat dengan kekuatan ekonomi umat Islam, ustaz isi borang ini ya" Tersenyum besar sang jurujual sambil tangannya menghulur borang keahlian.
Berlalu beberapa bulan dan masuk tahun, tiada apa yang diperolehi oleh sang ustaz. Mujur tidak dikeluarkan sebarang modal namun tanpa disedari dirinya sedang ditipu. Namanya digunakan oleh penjual sebagai pelaris.
Pertama: Kononnya ustaz popular itu memberikan pengesahan. Kedua : dipromosi agar orang ramai sertai sebagai downline ustaz, boleh bantu kewangan dia, bantu Islam, padahal semuanya adalah tipu.
Inilah bentuk pertama yang kerap saya dengari dan mendapat aduan. Ada ustaz yang berkata kepada saya, mereka sudah tidak ingat berapa banyak mereka masuk  skim perniagaan, malah ada sebahagian ustaz yang turut mengeluarkan modal tetapi dek kesibukan ceramah dan lain-lain, mereka langsung tidak mampu untuk menyemak perkembangan penjualan. Akhirnya semua terbengkalai dan barulah mereka menyedari mereka telah ditipu.
"Lurus bendulnya seseorang ustaz membuka peluang lebih luas untuk dia ditipu" tegas seorang sahabat saya dengan reaksi kurang puas hati dengan situasi tersebut.
"Masalahnya akhi, ustaz-ustaz ini banyak yang bersangka baik, lantas sangka baik mereka dimanipulasi oleh pihak yang tidak amanah ini" saya cuba memberikan pandangan.
Itu hanyalah bentuk pertama, berpuluh malah beratus lagi bentuk dan cara penipuan dilakukan terhadap para agamawan, mereka di'permain' sama ada secara sengaja atau tidak.
PENIPUAN KEDUA
Berdasarkan pengalaman rakan-rakan saya dan guru saya di Jordan, ini pula bentuk kedua :
"Kami ingin menawarkan kepada Dr, membukukan semua nota-nota pengajian yang Dr pakai di Universiti, kemudian lebih mudah untuk Dr memberikannya kepada pelajar, boleh jual sahaja, di samping itu boleh juga Dr dapat sedikit keuntungan hasil jualan, dan kami juga akan memberikan royalti kepada Dr" Demikian salah satu bentuk tawaran seorang wakil penerbit buku kepada seorang pensyarah di Universiti.
Tanpa banyak fikir lagi, pensyarah di dalam bahagian Fiqh ini bersetuju. Wajahnya berbunga-bunga memikirkan amat bagusnya cadangan itu untuk dunia dan akhiratnya.
"Betul tu Dr, sambil menyebar ilmu boleh juga mendapat sedikit imbuhan dunia untuk menampung keperluan kehidupan" Pantas sang wakil penerbit menarik hati sang pensyarah lagi.
Buku sudah terbit dan pensyarah bergembira kerana mudah menjual bukunya kepada pelajarnya, tiada lagi nota-nota yang terpisah-pisah dan tidak kemas. Buku itu juga terjual bagus di pasaran, namun akibat tiada kontrak di antara penerbit dan pensyarah. Penerbit berdiam diri, bila pensyarah menelefon, dikatakan buku kurang terjual, justeru tiada royalti, padahal buku terjual dengan baik. Malah dalam beberapa keadaan, walaupun terdapat perjanjian bertulis, penulis tidak diberikan sebarang royalti. Pihak pensyarah yang juga merupakan seorang ‘ustaz' itu pula, berasa ‘malu' untuk kerap bertanya kerana berasa diri seolah materialistik. Akhirnya dia terus ditipu.
Itu adalah satu kes yang turut menimpa seorang guru saya yang bertitle Professor Doktor di Jordan, dan juga ramai rakan penulis berlatarbelakang agama di tanahair. Mereka serba salah untuk bertanya dan menyelidik kerana kelak dituduh ‘mata duitan', ‘tidak ikhlas dalam menyampaikan ilmu' dan macam-macam lagi. Akhirnya mereka "terpaksa redha', hak mereka terus tergadai dan mereka pasrah yang berserah kepada Allah swt semata-mata.
Pasrahnya mereka membuka lebih banyak ruang penerbit untuk mempergunakan para ustaz. Penerbit tadi, mula menyampaikan hasil ‘kejayaan' penipuan mereka kepada penerbit lain dan akhirnya banyak penerbit yang mencari mangsa-mangsa ‘ustaz'.
Para ustaz dijadikan ‘mangsa' dan sumber untuk mereka meraih keuntungan jualan buku, khususnya di musim masyarakat semakin gemar membeli buku-buku ilmu Islam.  Lihatlah, bagaimana sikap tolak ansur seorang ustaz, telah eksploitasikan oleh lebih banyak penerbit dan berterusan si ustaz dengan kehidupan biasanya, sedangkan penerbit terus memenuhkan poket mereka.
Memang benar, sang ustaz akan terus mendapat pahala berganda di sisi Allah swt, namun Islam tidak mengajar kita bersikap naif dan membiarkan hak dan perjanjian dilanggar begitu sahaja. Namun apakan daya, kebimbangan sang ustaz digelar mata duitan yang boleh merosakkan namanya, dirasakan mudarat amat besar, lalu mengambil keputusan untuk berdiam diri sahaja. Inilah bentuk kedua para ustaz ditipu. Melalui buku tulisannya.
PERANGKAP BENTUK KETIGA
Jika bentuk kedua, bukunya menjadi medium. Kali ini penulisan kreatifnya pula menjadi sasaran penerbit akhbar dan majalah.
Berpusu-pusu penerbit majalah meminta sang ustaz menulis untuk majalah mereka. Pihak penerbit menjanjikan sejumlah honorium untuk semua kolumnis dan penulis jemputan. Para ustaz turut tergolong dalam senarai penulis. Lalu, sang ustaz bersetuju untuk menulis dalam pelbagai isu keagamaan.
Ada ustaz yang memang ikhlas sedeqah ilmunya lalu ditulis secara percuma, ini tidak menjadi masalah. Namun sebahagian yang lain bersetuju dengan honorium. Kedua-duanya harus di sisi Islam, malah tidak boleh dinafikan keikhlasan mana-mana pihak, sama ada yang menulis percuma atau yang berbalas honorium. Kesemua mereka mempunyai latar belakang tanggungjawab kewangan yang tidak kita ketahui. Justeru berhentilah dari mempertikaikan keikhlasan seseorang ustaz, ia bukan urusan kita, ia urusannya dengan Allah swt.
Kita tidak mampu mengetahui senarai kewajiban seseorang. Mungkin sahaja sang ustaz :-
  •  tidak mempunyai kerja tetap
  •  punyai kerja tetap tetapi hutang lebih banyak dari pendapatan,
  •  mempunyai ibu bapa dan adik beradik yang mesti disara di samping isteri dan anak,
  •  mempunyai anak, isteri atau dirinya sendiri yang sakit serta memerlukan sumber kewangan untuk ubat-ubatan.
·         Dan banyak lagi situasi yang TIDAK MAMPU difahami dan sukar diketahui oleh orang ramai.
Justeru, tahanlah diri dari bersangka buruk kepada mana-mana ustaz, jika mereka menuntut bayaran honorium yang dijanjikan. Mungkin sahaja mereka sedang bertungkus lumus menyelesaikan beberapa tuntutan kewajiban kewangan lain, maka bayaran honorium yang dihulurkan itu amat perlu baginya untuk mengurangkan bebannya. Itu sama sekali tidak salah di sisi Islam.
Namun, kerana dirinya ‘ustaz', ada di antara lebih mudah ditipu. Tulisan mereka diambil dan diterbitkan tetapi TIADA sebarang honorium diberikan. Benar, jika tulisan sang ustaz disebarkan secara percuma di masjid dan surau atau di mana-mana sahaja secara tidak komersial, tentulah kurang tepat untuk si ustaz meminta bayaran, kerana masing-masing dibuat secara percuma.
Namun apabila tulisan si ustaz, diambil, disiar dan dikomersialkan, disebarkan dengan bayaran melalui akhbar, majalah dan bulletin yang cetak dan jual. Penjual atau penerbit dengan senang lenang, ‘makan seorang' dari hasil setiap jualan, tetapi menafikan hak sang penulis hanya kerana dia seorang ‘ustaz‘ dan kononnya perlu ikhlas menulis tanpa bayaran?.
Ia adalah satu bentuk penipuan dan penindasan yang tidak wajar sama sekali. Namun demikian, hal ini semakin kuat merebak di seluruh Malaysia, penerbit sudah mula tahu, ayat-ayat penghinaan yang perlu dihamburkan kepada sang ustaz, jika sekiranya sang ustaz bertanya hal pembayaran. Sang ustaz pula menjadi bimbang untuk bertanya dan akhirnya terus diam dan ‘dipaksa redha'.
ISU USTAZ DAN BALASAN DUIT
Isu ini pernah ditulis oleh beberapa orang rakan ustaz di dalam blog mereka dengan ulasan yang pelbagai.
Selain pengalaman saya sendiri, saya turut kerap mendengar pihak penerbit dan penjemput ceramah menuntut si ustaz untuk IKHLAS dalam menyampaikan ilmu, mereka menuntut ustaz untuk ILKHLAS menyedeqahkan ilmu mereka tanpa bayaran.
"bukankah ilmu Islam itu milik Allah swt" kata mereka lagi.
Namun, mereka lupa bahawa si ustaz adalah seorang manusia yang perlu wang untuk menjalankan tugasnya sebagai manusia dan pendakwah sekaligus.
Saya juga terfikir, bila pula pihak penerbit dan yang menjemput ikhlas dalam menderma? Ya, bila pula mereka ingin belajar menderma secara ikhlas kepada sang ustaz yang bersusah payah meluahkan waktu dan tenaga untuk hadir berkuliah.
"Ala dia ustaz, dia la yang kena ikhlas, jangan jual agama!" itu tegas para penjemput dan penerbit bila diajukan hal ini.
Begitu kejinya permainan psikologi mereka sehingga tergamak menuduh ustaz yang dijemputnya sebagai menjual agama. Lebih keji, selepas ini disebarkan di forum-forum internet dan seluruh masjid dan surau yang lain, menghasut agar jangan dijemput lagi ‘ustaz duitan' ini dan kononnya ustaz ini menjual agama.
Fahamkah dia maksud ‘jual agama' yang sebenarnya?
1)      Allah swt berfirman :
وَآمِنُواْ بِمَا أَنزَلْتُ مُصَدِّقاً لِّمَا مَعَكُمْ وَلاَ تَكُونُواْ أَوَّلَ كَافِرٍ بِهِ وَلاَ تَشْتَرُواْ بِآيَاتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَإِيَّايَ فَاتَّقُونِ
Ertinya : Dan berimanlah kamu kepada apa yang telah Aku turunkan (Al Qur'an) yang membenarkan apa yang ada padamu (Taurat), dan janganlah kamu menjadi orang yang pertama kafir kepadanya, dan janganlah kamu menukarkan ayat-ayat-Ku dengan harga yang rendah, dan hanya kepada Akulah kamu harus bertakwa ( Al-Baqarah : 41)
2)      Firman Allah SWT :
اشْتَرَوْاْ بِآيَاتِ اللّهِ ثَمَنًا قَلِيلاً فَصَدُّواْ عَن سَبِيلِهِ إِنَّهُمْ سَاء مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ 
Ertinya : Mereka menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit, lalu mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah. Sesungguhnya amat buruklah apa yang mereka kerjakan itu ( At-Taubah : 9)

3)      Nabi Muhammad s.a.w bersabda :-
"Akan timbul di akhir zaman orang-orang yang mencari keuntungan dunia dengan menjual agama. Mereka menunjukkan kepada orang lain pakaian yang dibuat darIpada kulit kambing (berpura-pura zuhud dari dunia) untuk mendapat simpati orang ramai, dan percakapan mereka lebih manis daripada gula. Padahal hati mereka adalah hati serigala (mempunyai tujuan-tujuan yang jahat)... (Riwayat At-Tirmizi) 
Apakah erti menjual agama di dalam ayat dari surah al-Baqarah dan At-Taubah itu? Berikut adalah ringkasan tafsirannya dari pelbagai jenis tafsir :-

·           Tafsir Jalalain[1]
At -Taubah : 9 : Mereka menjual ayat - ayat Allah, al - Quran, dengan harga murah, berupa dunia ini. Ertinya, mereka meninggalkan mengikuti ayat - ayat tersebut demi keinginan dan hawa nafsu. Lalu, mereka menghalang - halangi manusia dari jalan Allah, agamaNya.

al - Baqarah: 41 : "Janganlah kalian menjual - iaitu mengganti ayat - ayat Allah yang terdapat dalam kitab, dengan harga yang sedikit, iaitu dengan perhiasan dunia yang sangat kecil. Ertinya, janganlah kalian menyembunyikan ayat - ayat tersebut karena takut kehilangan apa yang kalian ambil dari manusia"

·           Tafsir al - Qurtubi[2]
At - Taubah  : 9 : Mereka mengganti ayat - ayat Allah, al - Quran, demi perhiasan dunia. Lalu mereka menghalang - halangi manusia dari jalan Allah. Mereka menjual ayat - ayat dengan harga murah, ertinya, Yahudi menjual ayat-ayat Allah dan penjelasanNya demi mendapatkan kepemimpinan ( riyasah) dan mendapatkan harta benda.

Al - Baqarah: 41 : Sekalipun ayat ini khusus bagi bani Israil, ayat ini mencakup siapapun yang mengerjakan perbuatan mereka. Kerana itu, siapa saja yang mengambil sogokan ( risywah ) untuk mengubah kebenaran, menyatakan batil suatu kebenaran, menolak mengajarkan apa yang wajib dia ajarkan, menolak melakukan apa yang ia ketahui, ia masuk dalam hal ayat tersebut..

·           Tafsir Ath - Tobari[3]
At - Taubah : 9 : Iaitu perbuatan mereka membeli kekufuran dengan iman dan membeli kesesatan dengan petunjuk serta menghalang - halangi orang - orang yang beriman kepada Allah dan RasulNya itu dan orang - orang yang hendak menjadi beriman.
Al - Baqarah : 41 : Penjualan mereka seperti itu berarti mereka meninggalkan keterangan yang ada dalam kitab mereka tentang Nabi Muhammad SAW dari masyarakat, padahal di dalam kitab itu disebutkan bahwa beliau adalah nabi yang ummi, baik dalam Taurat maupun Injil. Penjualan dilakukan dengan harga murah, yaitu berupa kesukaan mereka untuk mendapatkan pangkat dari golongan dan agama mereka, dan mereka pun mendapatkan imbalan atas apa yang mereka jelaskan kepada masyarakat itu.
·           Tafsir Ibnu Katsir [4]
At - Taubah : 9 : Mereka menjual ayat - ayat Allah dengan harga sedikit, " Ertinya, mereka menolak mengikuti ayat - ayat Allah kerana digelincirkan oleh urusan - urusan dunia yang rendah. " Lalu mereka menghalang - halangi orang ramai dari jalanNya, iaitu mereka menghalangi kaum Mukmin untuk mengikuti kebenaran ( Al - Haq ).
Al - Baqarah  : 41 : Ertinya janganlah kalian menukar keimanan kepada ayat - ayat Allah dan kebenaran Rasul, ini dengan dunia dan segala daya tariknya. Sebagaimana juga yang disebutkan oleh Hasan al-Basri, ‘ harga sedikit ‘ maknanya adalah dunia dan segala isinya, sedangkan menurut Sa'ad bin Jubair, ‘ dunia dan segala daya tarikannya'.

KESIMPULAN TAFSIR ‘JUAL AGAMA'
Jelas dari tafsiran para ulama tafsir, ‘menjual agama' yang disebut di dalam ayat dan hadis itu merujuk kepada : -
1.   Kumpulan ahli agama atau mana-mana umat Islam yang menghalalkan yang haram demi menjaga gaji dan status kedudukan mereka. Memutarbelitkan kebenaran hanya kerana mempertahankan kebatilan.
2.   Kumpulan ahli agama atau mana-mana umat Islam yang menyembunyikan kebenaran islam dari disampaikan kerana menjaga pangkat dan kedudukan mereka serta mencari keredhaan majikan dan pemerintah.
3.   Kumpulan ahli agama atau mana-mana umat Islam yang menukarkan erti dan tafsiran ayat Al-Quran dan Hadis demi menyokong sesuatau tindakan batil dan salah mereka, demi menjaga kedudukan, pangkat dan harta mereka.
Justeru itu, jelas bahawa para agamawan yang menyediakan masa untuk membuat kajian, bertungkus lumus menggunakan skill menulis, mengerah idea menyiapkan slide dan modul canggih lagi menarik, mengorbankan masa menuju ke tempat ceramah dan sebagainya. Adakah jika mereka mengharapkan sedikit imbuhan atas kerja mereka, untuk menampung kos minyak kereta dan tambang tiket, dan imbuhan hasil masa yang diperuntukan itu dikira menjual agama, seperti konteks ayat tadi?. Tidak sama sekali.
Jika itu juga ingin dianggap sebagai menjual agama, bagaimana dengan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq dan khalifah yang yang lain?, mereka dihalang oleh sahabat lain dari bekerja luar semasa beliau menjadi khalifah, agar beliau boleh menumpukan diri untuk tugas dan manah sebagai khalifah.
Diriwayatkan oleh Ibn Said dengan sanad mursal, dengan perawi yang thiqah :-
قال : " لما استخلف أبو بكر أصبح غاديا إلى السوق على رأسه أثواب يتجر بها ، فلقيه عمر بن الخطاب وأبو عبيدة بن الجراح فقال : كيف تصنع هذا وقد وليت أمر المسلمين؟ قال : فمن أين أطعم عيالي؟ قالوا : نفرض لك . ففرضوا له كل يوم شطر شاة
Ertinya : Apabila Abu Bakar r.a dilantik menjadi khalifah, beliau bergegas setiap hari ke pasar di atas kepalanya dibawa sebeban baju untuk diniagakan, tatkala itu beliau terserempak dengan Umar al-Khattab dan Abu Ubaidah AL-Jarrah r.a lalu berkata : Apakah yang kamu lakukan ini, sedangkan kamu telah dilantik memegang urusan kamum muslimin (khalifah)?.
Abu Bakar berkata : Nah, lalu bagaimana cara untuk akau memberi makan kepada keluargaku?
Mereka membalas : Kamu akan bertanggungjawab tentangnya, maka diperuntukkan baginya setiap hari satu bahagian kambing" ( Rujuk Fathul Bari, Kitab Buyu', Ibn Hajar, hlm 356)
Gaji diberikan kepada khalifah AGAR MEREKA BOLEH MENUMPUKAN MASA untuk melaksanakan amanah khalifah dengan berkesan. Keseluruhan gaji khalifah ketika itu adalah 6000 dirham setahun.[5]
Bukankah Abu Bakar r.a bersetuju dengan gaji itu, demikian juga para sahabat lain yang memegang pelbagai jawatan gabenor di zaman Abu Bakar, Umar r.a dan lainnya? Bukankah semua sahabat yang hidup ketika itu tidak membantah sebagai tanda wujudnya ijma sahabat berkenaan harusnya seseorang yang melaksankan tugasan dan amanah Islam, mengambil upah atas masanya. Inginkah kita menuduh Khalifah Abu Bakar menjual agamanya hanya kerana beliau mengambil gaji selaku khalifah? Inginkah kita mengatakan kepada beliau:
"ikhlaskah dalam menjalankan tugas khalifah tanpa gaji?, atau akan dikira menjual agama juga?!"
Ini bermakna halal di dalam Islam untuk mengambil gaji atau upah atas masa yang diperuntukan, walaupun sedang melaksanakan satu tugas berkaita hal keislaman [6]. Hal yang sama terpakai bagi para ustaz yang menumpukan masa menulis artikel di majalah, buku, ceramah dan sebagainya. Juga terpakai buat semua para imam masjid yang bergaji, bilal, para pensyarah universiti di fakulti Islam. Puluh ribuan ulama Islam menjadi pensyarah dan professor di pelbagai Universiti termasuk Al-Azhar, Ummul Qura, Madinah dan lainnya. Adakah mereka juga menjual agama kerana mengambil gaji hasil dari kuliah berkenaan Islam yang diberikan di universiti terbabit? Tidak sama sekali.
"Tapi ustaz, semua orang berhak menerima ilmu agama, justeru mengapa perlu ustaz-ustaz ni minta bayaran bila menyampaikan ilmu tu?" seorang guru bertanya kepada saya.
"Kalau itulah hujahan agar usaha pemberian ilmu itu dibuat perucma, maka, cikgu pun wajib sampaikan ilmu membaca, menulis dan mengira kepada murid, mengapa cikgu perlu ambil gaji?" tanay saya semula, dia kelihatan mengangguk-angguk sambil mengangkat keningnya.
Islam mengiktiraf hak dan usaha mereka untuk menerima bayaran, honorium dan sekiranya mereka sudah selesa dan tidak punyai banyak kewajiban kewangan di atas bahu mereka, mereka turut berhak untuk menulis percuma, berceramah secara percuma dan sebagainya.
Namun untuk menafikan keikhlasan seseorang ustaz dalam menulis dan berceramah hanya kerana mereka menerima sesuatu imbuhan dunia. Ia amat TIDAK WAJAR dan TIDAK BENAR, kita tidak akan mampu mengetahui bahawa kemungkinan dari hasil imbuhan itu, para ustaz mendermakan sebahagiannya kepada para pelajar miskin di Mesir, Jordan, Syria atau disedeqahkan ke rumah kebajikan, anak yatim, hospital, yayasan Islam, bantuan Palestin dan lain-lain, atau hasil dari honorium itu digunakan untuk membantu mana-mana keluarga faqir termasuk adik beradiknya yang susah. Atau digunakan wang horium itu untuk menampung kos pengangkutan untuk ceramah percuma di sekolah-sekolah dan masjid-masjid kampung. Adakah kita tahu semua pergerakan seseorang ustaz sehingga pasti mereka memang hanya gunakan untuk diri mereka? Jika tidak pasti, tutupilah mulut dari mencerca dan mengeji, tahanlah diri dari prasangka buruk.
AMBIL UPAH DAN TIDAK MANA LEBIH BAIK ?
"Tapi ustaz, walaupun harus ambil upah tetapi yang lebih baik, tentulah penceramah dan penulis ilmu agama yang tidak mengambil sebarang upah, betul tak ?" seorang pendengar ceramah saya cuba membuat kesimpulan.
"Tidak juga, suka untuk digenaralisasikan, kerana yang terbaik bergantung kepada niat, kepada apa yang dilakukan selepas itu, maksud saya, jika agamawan A tidak ambil apa-apa bayaran, then its ok, tetapi walaupun agamawan B, ambil bayaran tetapi bayaran itu dikumpul dan disalurkan kepada rumah kebajikan anak yatim kerana dia ada duit lebih sikit hasil honorium penulisan dan ceramahnya, nah sekarang agamawan mana yang lebih baik?" Soal saya semula
"Hai, susah la nak tentukan kalau macam tu, jika agamawan B bagitahu awal-awal kat kita, barulah kita tahu situasi dia tu lebih baik" balasnya
"Tidak boleh beritahu, kerana amalan kebajikan tertentu seperti sedeqah lebih elok didiamkan dan bukan dipukul canang, malah mungkin dia baru berniat tetapi belum menemui penerimanya " saya menjawab semula
"Kalau gitu susahlah nak tentukan siapa yang lebih baik" Katanya kali ni seolah putus idea.
"memang betul, bukan tugas kita untuk menentukan agamawan mana yang lebih baik, sama ada mereka menerima upah atau tidak, kedua-dua mereka melakukan perkara yang halal, kedua mereka turut mempunyai sebab dan tidak wajar untuk kita menjatuhkan kedudukan salah satu antara keduanya. Yang perlu, adalah kita berbaik sangka" saya menamatkan perbincangan dengan memberi kesimpulan.
Apapun, perbincangan tentang ambil upah atas kerjaya mengajar al-Quran, imam, bilal dan lain-lain bidang yang melibatkan ilmu fadhu ain dan dakwah, memang sudah dibincang panjang di kalangan ulama silam dan semasa. Kesimpulan mereka adalah harus khususnya di zaman ini.
JUMLAH YANG SESUAI
Jika halal dan harus untuk agamawan mengambil upah hatta menentukan upah atas usahanya, persoalan sekarang adalah berapakah jumlah yang wajar dituntut?
Di dalam Islam, persoalan harga adalah subjektif dan ia sering dikembalikan kepada uruf setempat. Boleh juga dikatakan sebagai ‘nilai pasaran’.
Justeru itu, dalam menentukan harga yang ingin ditentukan, menurut pandangan saya, bagi mengelak fitnah dan tuhmah terhadap ahli agama, hal berikut mestilah diteliti iaitu:-
1. Siapa yang menjemput
  • Masjid atau surau : Tidak wajar letak harga, lebih bijaksana untuk membiarkan pihak masjid menentukannya. Ia kerana masjid bukan entiti perniagaan dan sumber kewangannya terhad. Biasanya masjid dan surau akan meletakkan honorium sebanyak RM40 -RM200 bagi satu ceramah.
  • Syarikat swasta : masih tertakluk kepada bentuk program yang diminta, jika ia hanya sekadar kuliah zohor di surau bersifat bulanan, tidak wajar diletakan. Biasanya pihak surau syarikat akan menyediakan bujdet sebanyak RM100-RM200 bagi sekali kuliah bulanan. Namun jika ia adalah program khas untuk syarikat, tatkala itu penetapan harga adalah logik dan jumlahnya mestilah melihat kepada item-item lain di bawah.
  • Badan Kebajikan : tidak awajar diletakkan harga
  • Media massa : bergantung kepada bentuk program.
2. Topik
Topik yang diminta banyak bergantung kepada pihak yang menjemput. Kesimpulannya, jika sesebuah topik yang diminta untuk disampaikan itu berkaitan urusan perniagaan dan kewangan serta idea yang disampaikan bertujuan untuk dikomersialkan, ketika itu timbul kewajaran menetapkan harga.
Berat dan ringan topik juga boleh menjadi panduan untuk menilai kewajaran menentukan jumlah harga.
3. Tempoh
Kursus 3 hari tentunya memerlukan komitmen dan sebarang penentuan harga adalah wajar. Program satu ceramah sekitar dua tiga jam, perlu dinilai bersama topik dan penganjur bagi menentukan jumlah harganya.
4. Jarak
Jarak jauh dan dekat sewajarnya dijadikan panduan bagi menentukan harga yang sesuai.
5. Pengangkutan
Pengangkutan disediakan atau sendiri, memberi perbezaan yang ketara dalam kos seseorang penceramah.
6. Audien
Faktor audien juga memainkan peranan dalam penentuan harga yang wajar.
Kesemua enam perkara ini mesti diteliti secara bijaksana oleh seseorang agamawan sebelum beliau wajar untuk meletak harga atau tidak, dan juga panduan baginya menentukan harga jika perlu. Tanpa penilaian yang bijaksana, mereka akan terdedah kepada tohmahan dan cacian. Seperti apabila meletak harga sehingga RM10,000 kepada sebuah program badan kebajikan yang tidak bersifat komersial.

KESIMPULAN
Begitu ramai para agamawan hari ini ditipu oleh para peniaga dalam pelbagai bentuk. Mereka bijak menggunakan ‘malu seorang ustaz' untuk bertanya sebagai sumber keuntungan mereka. Padhala mereka lupa keuntungan yang diraih dengan cara ini adalah tergolong di dalam pendapatan haram lagi keji. Mungkin ada sebahagian agamawan yang meredhakan serta menghalalkannya, namun tidak sebahagian yang lain.
Saya simpati mendengar pengalaman beberapa ustaz tentang apa yang dihadapinya, dan tidak dinafikan saya juga ada mempunyai pengalaman sedemikian. Malah lebih menyedihkan, ada yang meminjam wang dari para ustaz, dan tidak memulangkan kembali wang tersebut walau telah berjanji. Sang ustaz pula yang merasa ‘segan' dan malu untuk menuntut hutang disebabkan status dirinya. Bermegahlah si peminjam kerana mendapat wang percuma dari sang ustaz, mereka lupa kebinasaan sedang menunggu bagi si penghutang yang sengaja tidak membayar hutangnya di barzakh.
Buat para agamawan, saya sarankan apabila ada sahaja pihak yang ingin memerlukan khidmat anda secara profesional, jangan lupa untuk menuntut kontrak. Ia amat penting bagi memastikan kejelasan, tiada gharar dalam urusniaga yang melibatakan kewangan khususnya.
Buat orang ramai, penerbit, penganjur, fikirlah semula apa telah anda lakukan kepada agamawan. Jauhilah menipu dan menyalagunakan status ‘ustaz' mereka. Tunaikanlah hak bagi yang berhak.
Sekian

Zaharuddin Abd Rahman
10 Julai 2009

Thursday, 12 June 2014

Patutlah TNB Naikkan Tarif Elektrik Walaupun Sudah Untung.. Ini Puncanya


Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr Maximus Ongkili, berkata  jumlah tersebut masih rendah jika dibandingkan dengan kos projek penjanaan baru, projek penghantaran dan pengagihan yang dianggarkan sekitar RM6.17 billion.


"Tidak dinafikan TNB memperoleh keuntungan bersih pada tahun kewangan yang berakhir pada 31 Ogos, 2013 sebanyak RM4.58 bilion, namun jumlah itu masih belum mencukupi menampung kos pelaburan membiayai projek penjanaan baru, projek penghantaran dan pengagihan yang dianggarkan sekitar RM6.17 bilion," katanya di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau brekata demikian ketika menjawab soalan yang dibangkitkan Ahli Parlimen Gombak, Mohamed Azmin Ali mengenai justifikasi kerajaan terhadap kenaikan tarif elektrik pada Januari 2014 dan adakah kerajaan bercadang untuk menaikkan kadar tarif pada masa akan datang.

Maximus berkata, berdasarkan mekanisme pelepasan kos bahan api dan penjanaan, kos sebenar untuk membekal elektrik akan disemak semula setiap enam bulan selaras dengan semakan harga bahan api iaitu gas (LNG) kepada sektor elektrik.

"Sekiranya berlaku sebarang perubahan harga bahan api, kos ini akan dilepaskan kepada pengguna."Bagi mengurangkan kesan kenaikan tarif kepada pengguna, kementerian sedang mengkaji cadangan menggunakan penjimatan daripada rundingan semula perjanjian pembelian tenaga bagi penjana tenaga bebas iaitu IPP yang melibatkan RM1.57 billion bagi tempoh kutipan Mac 2013 hingga Jun 2017 bagi menampung kenaikan tarif elektrik pada masa akan datang," katanya. ~tmi

Buat Mereka yang Menjual Agama Demi Kepentingan Dunia Orang Lain


Oleh: Fauzi Mansur

Kita lihat setengah orang bertindak gopoh atau cuai tentang hal agama demi kehidupan yang penuh keseronokan dan kemewahan dunia. Mereka yang bersikap cuai tentang agama kadang-kadang berhujah bahawa mereka ingin mencapai keseronokan segera sekalipun hujah mereka tidak diterima di sisi Allah. Namun yang menghairankan dan terbukti orang yang menjual agama untuk kepentingan dunia orang lain tidak mencapai keseronokandan kepuasan di dunia seperti yang diidamkan malah mereka telah kehilangan agamanya. Justeru mereka telah kerugian di dunia dan akhirat kerana tiada Pemelihara dan tiada Kekuatan yang sebenar melainkan Allah semata-mata.

Satu riwayat daripada Malik bin Anas, beliau berkata; bahawa guru saya Rabiah pernah bertanya kepada saya; “Wahai Malik, siapakan orang yang hina? Aku menjawab: Sesiapa yang memakan dengan menggadaikan agamanya. Lantas Rabiah berkata lagi: Siapakah orang yang rendah lagi hina?: Orang yang membaiki dunianya dengan kerosakan agamanya. Lalu Rabiah membenarkan saya.

Maha suci Allah..Imam Malik telah menganggap mereka yang menjual agama untuk kepentingan dunia sebagai orang yang rendah lagi hina. Lihatlah kepada sifat ini yang menggentarkan jiwa dan setiap orang membencinya. Sebahagian daripada fitrah yang baik menyifatkan orang yang menjual agama kerana kepentingan dunia orang lain adalah manusia yang telah hilang akal. Seorang daripada mereka pernah bertanya kepada saya, apakah faedah yang diperolehi ketika dia bersikap cuai terhadap agamanya supaya orang lain menikmati keseronokan dunia dengan menggadaikan agamanya? Bukankah mereka sebenarnya telah diperalat oleh orang lain demi kesinambungan hayat politik dan kuasa mereka?

Kecacatan di dalam akidah

Mereka yang menjual agama untuk dunia orang lain sebenarnya tidak diragui lagi telah cacat dalam soal akidah. Mereka beriktikad bahawa para pemerintah mempunyai segala kuasa. Oleh itu mereka mentaati para pemerintah dengan ketaatan yang membabi buta dan takut para pemimpin boleh menghentikan rezeki mereka. Sedangkan Allah telah menjamin rezeki kepada setiap yang berjalan di atas muka bumi ini.

Firman Allah:  

“Dan tidak ada satupun makhluk bergerak (bernyawa) di bumi melainkan rezeki semuanya dijamin oleh Allah. Dia mengetahui tempat kediamannya dan tempat penyimpanannya. Semua tertulis dalam kitab yang nyata (Luh Mahfuz).”. (Hud:6)

Malah lebih dari itu Allah telah bersumpah di dalam surah Az-Zariyat bahawa rezeki adalah hak insane yang tidak mustahil boleh diambil.

Di dalam firman Allah:
“Dan di langit terdapat (sebab-sebab) rezeki mu dan apa yang dijanjikan kepadamu. Maka demi Tuhan langit dan bumi, sungguh apa yang dijanjikan itu pasti terjadi seperti apa yang kamu ucapkan”. (Az-Zariyat:22-23)

Kadang-kadang mereka takut mati sedangkan isu ajal maut diterangkan di dalam al-Qura.

Firman Allah:
“Dan setiap umat mempunyai ajal (batas waktu). Apabila ajalnya tiba, mereka tidak dapat meminta penundaan atau percepatan sesaatpun”. (Al-A’raf:34)

Nabi saw menyatakan bahawa manusia tidak sekali-kali akan mati sehingga sempurna rezeki dan ajalnya

Pemerintah berlepas tangan daripada rakyat

Alangkah hairan sikap yang dipamerkan oleh para pemerintah dan rakyat di hadapan Allah. Pemerintah adalah golongan yang menyuruh melakukan kejahatan sedangkan rakyat adalah golongan yang menyahut perintah mereka dan melaksanakannya tanpa berfikir dengan menggunakan akal yang dikurniakan Allah kepada mereka..adakah perintah-perintah ini dimurkai Allah atau disenangiNya..

Peristiwa seperti ini dirakamkan di beberapa tempat di dalam Al-Quran. Firman Allah:  

“Dan di antara manusia ada orang yang menyembah tuhan selain Allah sebagai tandingan, yang mereka cintai seperti mencintai Allah. Adapun orang-oang yang beriman sangat besar cintanya kepada Allah. Sekiranya orang-orang yang berbuat zalim itu melihat, ketika mereka melihat azab (pada hari Kiamat), bahawa kekuatan itu hanya milik Allah dan bahawa Allah sangat berat azabNya (nescaya mereka menyesal). Iaitu keika orang yang diikuti berlepas tangan dari orang-orang yang mengikuti, dan mereka melihat azab, dan ketika segala hubungan antara mreka terputus. Dan orang yang mengikuti berkata: Sekiranya kami mendapat kesempatan (kembali ke dunia), tentu kami akan berlepas tangan dari mereka, sebagaimana mereka berlepas tangan dari kami”. Demikianlah allah memperlihatkan kepada mereka perbuatan mereka yang menjadi penyesalan mereka. Dan mereka tidak akan keluar dari api neraka”. (Al-Baqarah: 165-167)

Firman Allah:
“Dan orang-orang kafir berkata: Kami tidak akan beriman dengan al-Qur’an ini dan tidak pula kepada Kitab sebelumnya”. Dan alangkah mengerikan kalau kamu melihat ketika orang-orang yang zalim itu dihadapkan kepada Tuhannya, sebahagian mereka mengembalikan perkataan kepada sebahagian yang lain, orang-orang yang dianggap lemah berkata kepada orang-orang yang menyombongkan diri: Kalau tidaklah kerana kamu, tentulah kami menjadi orang mukmin”. Orang-orang yang menyombongkan diri berkata kepada orang-orang yang dianggap lemah: “kamikah yang telah menghalagimu untuk memperoleh petunjuk setelah petunjuk itu dating kepadamu? (Tidak) Sebenarnya kamu sendirilah orang-orang yang berbuat dosa. Dan orang-orang yang dianggap lemah berkata kepada orang-orang yang menyombongkan diri: “Tidak, sebenarnya tipu dayamu pada waktu malam dan siang (yang menghalagi kami), ketika kamu menyeru kami agar kami kafir kepada Allah dan menjadi sekutu-sekutu bagiNya”. Mereka menyatakan penyesalan ketika mereka melihat azab. Dan Kami pasangkan belengu di leher orang-orang kafir. Mereka tidak dibalas melainkan sesuai dengan apa yang telah mereka kerjakan”. (Saba’: 31-33)

Kita perhatikan ayat-ayat yang disebutkan tadi menyifatkan semua mustakbirin (para penguasa) dan mustad’afin (golongan yang lemah / rakyat) sebagai golongan yang zalim. Benar, mereka tergolong ke dalam orang yang zalim. Para penguasa dianggap zalim kerana kekerasannya, kekuasaannya, kesesatannya dan kekejamannya, dan pihak yang lemah dianggap zalim kerana telah menjatuh kemuliaan dirinya, kebebasannya, ketundukan dan kerendahannya kepada kekejaman dan kekerasan serta tidak menggunakan akalnya yang dikurniakan Allah untuk berfikir dan mengetahui yang mana salah dan mana yang betul.

Adakah ada orang yang mengambil iktibar?

Ayuh fikirkanlah wahai orang membaiki dunia orang lain dengan menggadaikan agamanya sendiri tentang akibat sikap ini di hari Kiamat nanti kerana para penguasa akan berlepas diri daripada tanggunjawab di atas segala perintah dan suruhan semasa di dunia yang didengari dan ditaati tanpa berbelah bagi yang mengundang kemurkaan Allah. Ayuh ingatlah dengan penuh keinsafan tentang suasana di hari akhirat ketika melihat siksaan yang menimpa pembesar dan orang yang mengikutinya dalam perkara kejahatan, kesesatan dan kerosakan. Ayuh ketahuilah bahawa para pemerintah tiada kemampuan untuk menyelamatkan dirinya daripada azab Allah padahal merekalah yang telah menggadaikan kemulian dan kebebasannya seperti darah yang digerakkan oleh pembesar mengikut kehendaknya…Justeru adakah ada orang yang mengambil pengajaran?

Tejemahan dari http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=51465&SecID=360

Tiada ulasan: