Sabtu, 7 Jun 2014

BILA ISLAM TAK DIJAGA DARI INDIVIDU...KEKELUARGAAN....MASYARAKAT HINGGA PERINGKAT NEGARA....HUKUM HAKAM MAIN BELASAH AJE

Cinta Abang Nepal, Ayu dipaksa makan 'babi'...
Posted on Saturday, June 07 @ 18:06:09 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





Kisah Pn. Ayu mungkin akan disamakan seperti gadis-gadis kita di Lombok, walhal kisah beliau lebih istimewa dan mendesak kerana untuk menyelamatkan akidah beliau serta dua orang anaknya.


Ayu, atau nama penuhnya Nur Sri Rahayu telah melangsungkan perkahwinannya bersama seorang lelaki warga Nepal, pada tahun 2006. Perkahwinan di Malaysia yang mendapat restu dari kedua ibu bapanya pasti akan membayangkan kebahagian rumah tangga yang berkekalan. Tetapi keadaan berubah apabila suaminya mengajak keluarga ini pulang ke kampung halaman suaminya di Nepal.
Apabila pulang ke kampung suaminya, keadaan hidup Ayu dan anak-anaknya berubah setelah suaminya mendapat pekerjaan baru di Dubai. Keluarga suaminya yang bukan beragama Islam tidak memberikan kasih sayang dan layanan yang baik kepada Ayu kerana perbezaan agama.
4 tahun ayu terpaksa bekerja sebagai buruh kasar untuk menyara beliau dan anak2nya. Keluarga suaminya yang mengongkong beliau serta di sisihkan banyak menambahkan penderitaan kepada beliau. Mereka diberi makanan haram seperti babi untuk hidup, ini membuatkan Ayu terpaksa mencari rezeki sendiri demi sesuap rezeki yg Halal.

Perkara ini mendapat perhatian daripada pihak Metro dan Wisma Putra untuk memberi pembelaan kepada keluarga ini. Atas nasihat Wisma Putra, Ayu dinasihatkan untuk datang ke kedutaan Malaysia di Kathmandu. Dengan itu, Ayu terpaksa lari dari keluarga mertuanya sejauh 500km tanpa wang satu sen pun untuk menyelamatkan akidah beliau dan anak-anaknya.
Berbekalkan tawakkal dan doa rakyat Malaysia, Ayu berjaya sampai di Kedutaan Malaysia. Tetapi terpaksa menghadapi kekangan kerana pihak imigresen Nepal tak membenarkan Ayu keluar dan terpaksa membayar denda kerana tinggal melebihi tempoh di Negara itu selama 4 tahun. Sejumlah wang perlu dibayar dimana sini, Muslim Care Malaysia Society telah mengambil inisiatif untuk membantu menyelamatkan Akidah 3 beranak ini.
Roadshow oleh AF Ustaz Norazli Musa, aktivis Muslim Care serta kempen media telah berjaya mengumpul sejumlah wang untuk membiayai kos2 untuk membawa pulang keluarga ini. Alhamdulillah, berkat doa dan sumbangan rakyat Malaysia, serta sumbangan dari kedutaan Malaysia di Nepal sendiri berjaya untuk menyelamatkan akidah 3 beranak ini kembali ke Malaysia.
Kami ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua penyumbang, Pihak Wisma Putra, Kedutaan Malaysia di Nepal dan akhbar Harian Metro kerana banyak membantu dalam misi menyelamatkan akidah keluarga ini. Semoga usaha dan sumbangan kalian mendapat redha Allah, dan doakan keluarga ini terutamanya anak2 kecil ini menjadi anak yang soleh serta menyumbang untuk agama kelak.
 CEO MASKargo Letak Jawatan???
Posted on Saturday, June 07 @ 18:16:11 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





KUALA LUMPUR – Ketua Pegawai Eksekutif MASkargo Sdn. Bhd. (MASKargo), Mohd. Yunus Idris meletak jawatan hari ini. MASKargo dalam satu kenyataan media memberitahu, peletakan jawatan itu berkuatkuasa pada 10 Jun ini.

“Mohd. Yunus telah meletak jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif MASKargo. Hari terakhir beliau dalam syarikat adalah pada 10 Jun ini,” kata kenyataan itu hari ini.
MASKargo dalam kenyataan itu bagaimanapun tidak memaklumkan punca peletakan jawatan tersebut. Namun, desas-desus tersebar Mohd. Yunus meletak jawatan berikutan insiden pesawat MAS dilanggar sebuah kereta dan kenderaan bagasi di parkir Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebelum ini.
Mynewshub.my pada 4 Jun lalu melaporkan, sebuah lagi pesawat MAS dilanggar kenderaan bagasi ketika diparkir di KLIA selepas satu insiden sebuah pesawat MAS dilanggar kereta Perodua Viva di lokasi sama bulan lalu.
Pelanggaran tersebut menyebabkan kerosakan pada bahagian bawah badan pesawat yang robek dan memberi kesan pada fiuslaj. Kejadian itu menyebabkan penumpang yang sepatutnya menaiki pesawat itu terpaksa dipindahkan ke pesawat lain manakala pemandu kenderaan bagasi terlibat kini digantung kerja sementara.
MASKargo dalam pada itu memaklumkan, Mohd. Yunus telah berkhidmat selama 30 tahun dengan MAS bermula sebagai Pengawal Barangan. Beliau kemudian menyertai MASKargo sebagai Pengurus Projek dan Perancangan pada tahun 1994.
Mohd. Yunus seterusnya dilantik sebagai Pengurus Sokongan Lapangan yang bertanggungjawab dalam operasi kargo dan `ramp’ lapangan terbang. Beliau kemudian diberi jawatan Pengurus Besar Operasi pada tahun 2001 dan Pengurus Besar Jualan pada 20007 sebelum menjadi Ketua Pegawai Operasi pada 2012. – mynewshub.my 
 Bapa tidak akan benar Zarinah keluar dari Islam
Posted on Saturday, June 07 @ 17:59:51 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



zarinah-1024x677
Bapa kepada pengantin perempuan yang ditahan pegawai Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) semasa majlis perkahwinannya di kuil Hindu minggu lalu menegaskan tidak akan membenarkan anaknya keluar daripada Islam, lapor akhbar The Star.


Abdul Majid Gulam Kader berkata keempat-empat anaknya dilahirkan oleh ibu bapa beragama Islam, memandangkan ketika perkahwinannya, bekas isterinya juga dahulu memeluk agama Islam.
“Mereka dilahirkan oleh ibu bapa yang beragama Islam‎,” katanya sepertimana dipetik akhbar itu.
Malah, bapanya yang seorang pengawal keselamatan itu juga sememangnya beragama Islam dan bukannya mualaf seperti yang didakwa anaknya, Zarinah.
Abdul Majid turut menafikan bahawa keluarganya beragama Hindu kerana ibu bapanya berasal dari Pakistan dan berketurunan India Muslim.
Tambahnya, bapanya sendiri yang membawa dia dan bekas isterinya, Vasantha ke Persatuan Kebajikan Malaysia (Perkim) pada tahun 1979 untuk menukar agama ibu Zarinah dan berkahwin dengannya.
“Nama Islam Vasantha adalah Zainab dan itu adalah nama yang diletakkan dalam sijil kelahiran anak-anak,” katanya.
Justeru itu katanya, apa sahaja dokumen yang diperlukan untuk keempat anaknya menukar nama dan agama di Jabatan Pendaftaran Negara tidak akan dilakukan.
‎Abdul Majid juga berkata dia tidak pernah meninggalkan keluarganya selepas anak lelakinya dilahirkan, tetapi dihalau keluar pada 2000 selepas menegur anak perempuannya pulang lewat malam.

Abdul Majid juga mendakwa menjadi gelandangan sejak diusir keluar oleh keluarga isterinya.
Abdul Majid mengakui Zarinah pernah datang melawatnya di tempat kerja dua bulan lalu bagi menandatangani dokumen, namun pengawal keselamatan itu enggan melakukannya.
“Saya menolak dan berkata isu itu sepatutnya dibincangkan di rumah dan bukan di jalanan,” katanya.
‎Ahad lalu, Jais menyerbu majlis perkahwinan yang dijalankan mengikut adat Hindu di kuil di Petaling Jaya berikutan aduan pengantin perempuan yang dipercayai beragama Islam.
Jais dikatakan menerima aduan sejak Jumaat lalu dan mengarahkan tiga pegawai penguatkuasa menjalankan siasatan dengan bantuan polis.
Zarinah kemudiannya dibawa ke pejabat Jais untuk disoal siasat setelah pegawai Jais mendapati status agama di kad pengenalannya tertera beragama Islam.
Bercakap kepada The Malaysian Insider sebaik sahaja dibebaskan, Zarinah memberitahu tidak akan sesekali mengalah.
Katanya, sejak lebih daripada 20 tahun keluarganya berjumpa dengan ramai peguam untuk menyelesaikan masalah itu, namun gagal.
Zarinah juga berkata sejak ibu bapanya bercerai, dia mengikuti ibunya mengamalkan agama Hindu.
Sementara itu, akhbar itu juga turut mendapat reaksi daripada ibu tiri Abdul Majid, Fatimah Abdullah.
Fatimah mendakwa anaknya dan Vasantha kerap bertengkar ekoran daripada perbuatan wanita itu membawa anaknya ke kuil ketika kecil.
‎”Saya sudah membuat laporan mengenai hal itu kepada Jais dua kali dalam tempoh beberapa tahun lalu, namun tiada tindakan yang diambil,” katanya, memetik The Malaysian Insider.

TMI


Caj Letak Kereta Di KLIA2 Kekal RM46 Sehari

Posted on Saturday, June 07 @ 18:03:45 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



KUALA LUMPUR: Pihak pengurusan tempat letak kereta di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2), Segi Astana Sdn Bhd, tidak berhasrat untuk menurunkan kadar bayaran meletak kereta dalam masa terdekat memandangkan tempoh operasinya masih baru.

Pengurusnya, Vincent Chong berkata kadar bayaran tersebut sememangnya berpatutan dengan perkhidmatan yang ditawarkan pihaknya berbanding caj yang dikenakan di tempat meletak kereta Terminal Penerbangan Tambang Rendah (LCCT) sebelum ini.

"Kadar bayaran meletak kereta di klia2 dan LCCT masing-masing adalah RM46 dan RM40.50 sehari. Jika hendak dibandingkan dengan kadar bayaran di kedua-dua tempat, perbezaan kosnya sangat minimal.

"Ini disebabkan pihak kami juga telah meningkatkan pelbagai kemudahan seperti kawalan sekuriti 24 jam, tempat meletak kereta berbumbung dan berpagar, 'servis buggy', dan ruangan kapasiti sebanyak 5,690 petak tempat meletak kereta disediakan untuk keselesaan para pengunjung," katanya.

Kata Chong, tempat meletak kereta lapan tingkat itu sentiasa penuh pada setiap hujung minggu serta cuti umum dan ini membuktikan ia mendapat sambutan menggalakkan daripada para pengunjung.

"Bagaimanapun, pihak kami akan terus mendapatkan maklum balas daripada pengunjung untuk melakukan penambahbaikan pada masa akan datang," katanya.

Sementara itu, Pengurus Besar Kanan Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) Datuk Azmi Murad berkata tempat meletak kereta alternatif disediakan bagi mereka yang mahukan kadar bayaran lebih rendah iaitu di Long-term Car Park (LTCP) yang terletak di Jalan KLIA1.

"Terdapat 6,000 petak dengan kadar bayaran sebanyak RM2.50 bagi setiap jam atau RM32 untuk satu hari.

"Namun, pengunjung perlu menaiki bas ulang-alik yang disediakan secara percuma pada setiap 15 minit untuk ke terminal kerana jarak perjalanannya agak jauh iaitu kira-kira 7 kilometer dari LTCP," katanya kepada Bernama.

Bernama 
Reunion musnahkan rumah tangga kami
Posted on Saturday, June 07 @ 14:15:10 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Oleh Normala Hamzah Tidak semua pertemuan semula (reunion) menggembirakan. Ada juga yang membawa derita dan memutuskan ikatan perkahwinan. Namun jika itu takdir Allah, apa lagi yang mampu dilakukan, terimalah dengan reda dan mohon Allah beri petunjuk agar hidup lebih bermakna.
Tidak dinafikan reunion menjadi fenomena pada masa ini. Di mana-mana sahaja orang bercakap tentang reunion, tidak kiralah sama ada dengan kawan sekolah, jiran, universiti atau pejabat.

Memang ada baiknya reunion, sekurang-kurangnya ia dapat menemukan rakan-rakan yang sudah berpuluh-puluh tahun tidak ditemui dan mengeratkan silaturahim. Tetapi reunion juga boleh memusnahkan sebuah perhubungan.
Inilah kisah yang saya paparkan minggu ini, kisah reunion yang meninggalkan titik hitam dalam hidup Nora (bukan nama sebenar) dan pasangannya Nasri (bukan nama sebenar).


Mahu tidak mahu Nora terpaksa menerima kenyataan yang suaminya kini telah kembali kepada bekas kekasih lamanya setelah menghadiri majlis reunion bekas pelajar universiti tempat mereka belajar.
Ingin tahu lebih lanjut, ikuti kisah Nora.
"Saya telah bernikah dengan Nasri sejak lapan tahun lalu setelah setahun bercinta. Pertemuan semasa menghadiri satu seminar anjuran tempat kerja menemukan saya dan dia. Kami dikurniakan seorang anak lelaki berusia tiga tahun.
"Saya bekerja di sebuah syarikat swasta dan suami penjawat awam. Sepanjang lapan tahun, tidak ada masalah yang berlaku dalam hubungan kami. Nasri seorang suami yang baik dan penyayang.
"Setiap tahun, kami selalu melancong ke luar negara dan juga menghabiskan masa bercuti dalam negara bila ada kelapangan. Pendek kata keharmonian rumah tangga kami sangat menyerlah.
"Sehinggalah hujung tahun lalu, kebahagiaan itu tergugat apabila suami bertemu semua dengan bekas kekasihnya pada zaman universiti dahulu. Ini semua gara-gara reunion rakan universiti yang dihadirinya.
"Saya tak kisah suami mahu ke majlis itu sebab saya percaya dengan kesetiaannya. Sebelum ini, saya tidak pernah cemburu atau buruk sangka dengan suami, sebab tahu dia ikhlas dalam perhubungan kami.
"Selesai majlis itu, saya nampak perubahan dalam dirinya. Tingkah laku, tutur kata dan sikapnya jauh berbeza berbanding sebelum ini. Dia tidak berenggang dengan telefon bimbitnya. Setiap saat, telefon bimbit ada dalam genggamannya terutama pada waktu malam.
"Di rumah pun sama, dia tidak pernah letak telefon. Ke mana sahaja pergi mesti dipegangnya telefon. Kalau anak kami nak pinjam main game, dia akan marah-marah. Sebelum ini, suami tidak pernah meninggikan suara dengan anak.
"Pada hujung minggu, dia selalu menghabiskan masa di luar. Tidak seperti biasa membawa saya dan anak keluar bersiar-siar atau makan-makan. Jika tidak pun menemani saya dan anak di rumah.
"Tidak cukup dengan keluar di hujung minggu, dia mula out station, kononnya untuk berjumpa kawan-kawan lama selepas reunion tersebut. Itu pun saya masih tidak syak apa-apa sebab masih percayakan dia.
"Satu hari, dia memberitahu saya untuk out station selama tiga hari. Alasannya untuk menghadiri majlis perkahwinan salah seorang stafnya. Saya tidak tanya banyak kerana saya tahu dia tidak bohong, malah saya tidak nampak tanda-tanda dia berbohong dengan saya.
"Sehinggalah semua rahsianya terbongkar, tiga bulan kemudian apabila saya terjumpa resit sewa hotel di dalam beg pakaiannya. Berderau darah saya melihat resit tersebut, makan minum untuk dua orang dan resit pembelian di sebuah kompleks membeli-belah di luar negara.
"Sehari suntuk saya menangis dan hati berdebar-debar. Perasaan saya mula tidak tenang. Saya mula syak yang bukan-bukan dan berdoa semoga apa yang saya syak tidak akan menjadi kenyataan.
"Tapi Tuhan tahu apa yang ingin diujinya untuk saya. Melalui seorang teman pejabat, saya dimaklumkan yang suami saya sudah bernikah lagi dengan kekasih lamanya di seberang.
"Lalu saya teringat permintaan dia untuk out station tiga bulan lalu. Saya yakin itulah masanya dia bernikah dengan kekasih lamanya itu. Saya tidak menangis. Saya tidak mahu jadi bodoh memikirkan kecurangan seorang lelaki bernama suami.
"Saya mahu buat penyelesaian dengan lelaki yang kononnya setia kepada saya tetapi beralih kasih.
"Mencari masa yang sesuai, saya bersemuka dengan suami. Saya tunjukkan sekali resit hotel dan pembelian yang saya jumpa. Juga saya beritahu dia yang rahsianya sudah terbongkar.
"Tanpa rasa sedih, saya ucap selamat pengantin baru kepadanya. Tanpa memberi dia peluang untuk bercakap, saya sudahkan kata-kata saya dengan, "saya nak abang bebaskan saya!"
Berulang kali saya sebut perkara itu.
"Saya tidak mahu lagi memberi dia peluang. Sekali kepercayaan saya hilang, saya tidak akan memberi peluang kedua kepadanya. Saya kecewa dan kesal dengan perbuatannya.
"Melihat saya menyerangnya bertubi-tubi, dia akhirnya mengalah. Dia mula berterus-terang dengan saya, menceritakan apa yang sebenarnya berlaku. Dia mengaku telah menikahi perempuan itu secara rahsia di negara jiran.
"Kononnya, dia menerima perempuan itu kerana kasihan sebab sampai sekarang dia belum berkahwin kerana kecewa ditinggalkan dahulu.
Mudahnya lelaki menyusun kata.
"Dalam sekelip mata, dia terlupa kepada saya yang sudah lapan tahun berkorban untuknya. Menjaga makan, pakai, sakit demamnya. Hanya kerana jumpa semula bekas kekasih, sanggup dia bernikah lagi.
" Saya ralat kerana dia bertindak tanpa meminta izin saya, ajak saya berbincang sedangkan saya tahu, perbuatannya itu dalam keadaan tidak sedar sebab terkejut dengan kehadiran semula wanita itu dalam hidupnya. Mudah sungguh bagi lelaki.
"Apa pun semuanya sudah terlambat. Hati saya sudah terluka, pedih dan tidak mungkin akan terubat lagi. Saya kecewa yang amat sangat. Saya tidak mahu lagi hidup bersamanya kerana kecurangannya itu.
"Saya tidak menolak takdir. Saya reda tetapi saya kecewa dengan perbuatannya yang tidak berfikir panjang dan tidak mempedulikan perasaan saya sebagai isteri.
"Sanggup pula berbohong untuk menghadiri majlis perkahwinan staf, sedangkan dia sendiri yang bernikah. Perlukah lagi saya menghormatinya sebagai suami setelah apa yang dia lakukan ini?
"Keluarga menentang keras keputusan saya terutama sebelah mentua. Tetapi saya nekad. Saya ada hak saya sendiri sebagai isteri. Saya tidak mahu selama-lamanya diperbodohkan. Jika dia sanggup menipu saya untuk bernikah lagi, tidak mustahil sepanjang perkahwinan kami nanti dia akan berbohong lagi untuk menyelamatkan dirinya untuk berpoligami.
"Walaupun saya sedih sebab anak terpaksa hilang kasih sayang ayah untuk tinggal sebumbung tetapi saya berjanji akan menjaga anak saya dengan sebaik-baik mungkin. Saya tidak kisah untuk berbaik-baik dengan dia demi anak.
"Saya harap permohonan saya untuk berpisah diterima. Saya tidak mahu lagi hidup bersamanya. Hati saya telah hancur dan jiwa saya telah lama hilang lenyap bersama kepercayaan saya kepadanya.
"Saya minta maaf kepada keluarga kerana tidak menerima nasihat mereka. Saya tahu apa yang terbaik untuk masa depan saya. Orang hanya memandang, yang menanggungnya saya. Saya benar-benar terluka hati. Hanya Allah sahaja yang tahu bagaimana perasaan saya ini.
"Saya nasihatkan para isteri di luar sana, hati-hati apabila suami anda menghadiri majlis reunion. Jika diajak, jangan lupa ikut sama. Jangan biarkan mereka pergi seorang diri. Banyak drama yang akan berlaku dalam majlis itu terutama apabila bertemu semula dengan rakan lama yang satu ketika pernah singgah di hati mereka.
"Semoga Allah lindungi saya dan anak untuk hari-hari mendatang dengan rahmat dan nikmatnya di dunia dan akhirat. Amin.’’ Nora menamatkan ceritanya.
Saya turut simpati dengan apa yang Nora lalui. Memang betul apa yang Nora katakan, sekali terguris hati selamanya hati akan tercalar. Siapa yang pernah melaluinya akan merasa peritnya apabila suami diambil orang.
Saya ucap syabas dan tahniah kepada Nora kerana berani bersemuka dengan suaminya secara berhemah. Jarang isteri bersikap terbuka tentang perkara orang ketiga dalam rumah tangga. Namun, Nora mengambil pendekatan berbeza setelah mendapatkan bukti-bukti yang sah.
Saya setuju dengan Nora bahawa reunion jika tidak digunakan dengan cara betul akan membawa masalah. Seelok-eloknya bawa pasangan masing-masing untuk dikenalkan kepada rakan-rakan lama agar tidak timbul perkara negatif di kemudian hari.
Apa pun semuanya terpulang kepada hati. Tepuk dada tanya selera. Jika nawaitu kita positif, maka akan positif juga akhirnya tetapi jika sebaliknya, hanya Allah jadi penentu.
Semoga Nora dan anaknya sentiasa dalam rahmat Allah dan tabah menghadapi hidup.
Menamatkan coretan, pesanan saya, jangan berputus asa dengan apa yang hilang daripadamu dan jangan terlalu bahagia dengan apa yang bakal datang kepadamu kerana segala-galanya hanya sementara. - UM

......
http://wanitakini.com

 Cikgu didakwa rogol anak murid usia 11 tahun
Posted on Saturday, June 07 @ 14:02:12 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Oleh SITI AZIELAH WAHI



SELAYANG  - Seorang guru dihadapkan ke mahkamah majistret di sini, semalam atas dua tuduhan merogol anak muridnya tiga tahun lalu.

Bagaimanapun Majistret Nurliana Ismail tidak merekodkan sebarang pengakuan daripada Mohd Ezlie Azram Mohammad Khasasi, 34, kerana kes itu akan dituduh semula di Mahkamah Sesyen pada Isnin ini.

Ezlie Azram didakwa merogol murid berkenaan yang  ketika itu berusia 11 tahun lapan bulan, dalam bilik di rumahnya, Taman Aman Siara, antara jam 1 petang hingga 3 petang, 3 Disember 2011.

Tertuduh didakwa mengulangi perbuatan sama terhadap mangsa pada pertengahan Ogos 2013.

Guru berkenaan didakwa mengikut Seksyen 376(1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Sharifah Zulia Balqish Syed Agil manakala tertuduh diwakili peguam Farhan Read dan Donny Abdullah.

Tiada sebarang jaminan dibenarkan terhadap tertuduh. - SH

......
http://www.cikgucyber.net
 

Tiada ulasan: