Jumaat, 6 Jun 2014

KEPERCAYAAN YANG DIRAGUI....BANYAK YANG HARAM MACAM TERLEPAS PANDANG....MACAM DOUBLE STANDARD

Presiden PAS boleh keluar wad sehari dua lagi

HARAKAHDAILY | .

KUALA LUMPUR: Keadaan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang kini sedang dirawat di wad hospital Medipol Universite Hastanesi, Istanbul bertambah baik.

Setiausaha Politiknya, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, semalam doktor pakar yang merawat Tuan Guru Abdul Hadi memberitahu, dengan perkembangan positif itu, kemungkinan besar beliau akan dibenar keluar hospital dalam sedikit masa lagi.

"Alhamdulillah kami menerima perkhabaran yang menggembirakan hari ini oleh doktor pakar yang merawat Tuan Guru bahawa dengan keadaan kesihatan beliau yang terkini setelah pemeriksaan dijalankan pagi ini, Tuan Guru kemungkinan besar akan boleh keluar dari wad dalam sehari dua ini.

"Dalam masa yang sama, Tuan Guru juga perlu menjaga pengambilan makanan dan minuman serta berehat sepenuhnya dalam tempoh yang akan dinilai dari semasa ke semasa," maklum beliau melalui tulisan di Facebook Presiden PAS itu.

Maklumat ringkas itu disampaikan beliau kira-kira jam 1.45 petang waktu Istanbul dan 6.45 petang waktu Malaysia pada Khamis.

Beliau turut memaklumkan, semalam Tuan Guru Abdul Hadi turut menerima kunjungan dari Ketua Ulama Parti Saadat, Turki Dr Abdul Wahab.

Selain itu, wakil DAP Nga Kor Meng yang juga Ahli Parlimen Taiping turut melawat beliau semalam.

Tuan Guru Abdul Hadi dimasukkan ke wad ICU hospital Medipol Universite Hastanesi, Istanbul Jumaat lalu selepas mengadu sesak nafas.

Beliau bagaimanapun dipindahkan ke wad biasa Selasa lalu selepas kesihatannya beransur pulih. - HARAKAHDAILY 6/6/2014

Gareth: Keputusan ujian DNA hanya diketahui esok

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Keputusan ujian awal DNA pada mayat yang ditemui di Pulau Tioman Rabu lalu hanya akan diketahui esok.

Dalam satu laporan petang ini, Astro AWANI mengakui tersilap lapor berhubung keputusan DNA tersebut dalam laporan awal pagi ini.

Pihaknya yang memetik sumber pihak polis berkata, ujian DNA masih lagi berjalan dan setakat ini tiada keputusan mengenainya dikeluarkan oleh pihak berkuasa.

"Sampel ujian DNA mayat akan disepadankan dengan sampel ibu kepada lelaki British yang hilang sejak 27 Mei lalu, Gareth David Huntley, sebelum apa-apa pengesahan dibuat," lapor mereka.

Janet Southwell tiba di Kuantan pada jam 11 pagi dari Pulau Tioman dengan menaiki helikopter bersama teman wanita anaknya, Kit Natariga serta wakil dari Suruhanjaya Tinggi Britain, Karen Song.

Dalam laporan pagi tadi, Astro AWANI malaporkan ujian DNA yang dibuat ke atas mayat tersebut disahkan identitinya sebagai Gareth.

Bagaimanapun pihak mereka membuat pembetulan dengan mengakui tersilap lapor. - HARAKAHDAILY 6/6/2014

K'jaan bakal kutip RM3 bilion dari GST petrol, diesel

RAFIZI RAMLI | .
Sehingga ke hari ini, Barisan Nasional masih berdiam diri dan mengelak dari menjawab soalan saya sama ada GST akan dikenakan ke atas pembelian petrol dan diesel oleh rakyat. Semakan ke atas senarai barangan dan perkhidmatan yang dikenakan kadar cukai sifar (zero-rated) dan dikecualikan (exempt) secara jelas menunjukkan bahawa Barisan Nasional akan mengenakan GST ke atas petrol dan diesel.

Ini sudah tentu akan menaikkan lagi harga petrol dan diesel tanpa disedari oleh rakyat, seperti yang saya jelaskan dalam kenyataan akhbar sebelum ini. Satu lagi siri kenaikan harga petrol dan diesel akan melonjakkan lagi inflasi dan membebankan rakyat dengan kenaikan harga barang.

Saya membuat kesimpulan bahawa Barisan Nasional akan mengenakan GST ke atas petrol dan diesel. Oleh yang demikian, Barisan Nasional akan mengutip setiap tahun sekurang-kurangnya RM3.1 bilion dari rakyat dalam bentuk cukai GST yang dikenakan ke atas petrol dan diesel seperti kiraan di bawah:



Bebanan cukai tambahan sejumlah RM3.1 bilion setahun yang dikenakan ke atas rakyat hanya dari pembelian petrol dan diesel adalah satu jumlah yang besar dan mengejut yang semestinya mempunyai kesan berganda ke atas harga barang.

Tindakan mengenakan GST ke atas pembelian petrol dan diesel ini samalah dengan menaikkan harga petrol dan diesel sebanyak 13 sen seliter.

Oleh yang demikian, saya menggesa Dato’ Seri Najib Tun Razak mengumumkan segera bahawa pembelian petrol dan diesel tidak akan dikenakan GST.

Jika beliau enggan mengumumkan pengecualian pembelian petrol dan diesel dari GST, maka beliau perlu menjelaskan segera bagaimanakah Barisan Nasional akan membelanjakan RM3.1 bilion yang dikutip dari rakyat melalui GST ke atas petrol dan diesel.

 *Penulis adalah Ahli Parlimen Pandan

Penjelasan Jakim isu DNA babi dalam Cadbury

BERNAMA | .

KUALA LUMPUR: Keputusan analisis makmal Jabatan Kimia terhadap dua produk coklat keluaran Cadbury - Roast Almond dan Hazelnut (badam dan kacang hazel) - mengesahkan tiada Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi, masih belum meredakan orang ramai daripada memperkatakan isu halal coklat berkenaan.

Bahkan beberapa pertubuhan badan bukan kerajaan membuat laporan polis berhubung kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom pada Isnin berhubung status coklat berkenaan, kerana dianggap mengelirukan umat Islam.

Percanggahan keputusan ujian Kementerian Kesihatan dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) menerusi Jabatan Kimia terhadap dua coklat berkenaan telah mewujudkan bermacam andaian dan persoalan.

Pelbagai tohmahan dan cemuhan dilemparkan kepada Jakim. Di laman-laman sosial, ada yang menuduh Jakim kononnya tidak telus, sanggup menipu, makan rasuah dan menyorokkan fakta sebenar, di samping mempertikaikan keputusan analisis Jabatan Kimia, yang dikatakan hanya menimbulkan was-was umat Islam.

'Kami juga Islam'

Ketua Pengarah Jakim Datuk Othman Mustapha berkata serangan bertali arus terhadap Jakim itu tidak adil memandangkan Jakim telah menjalankan tugas yang diamanahkan sehabis baik.

Katanya masyarakat perlu bertenang dan berfikir secara waras kerana sebagai badan Islam, tidak mungkin Jakim mengkhianati kepercayaan yang diberi.

"Sama seperti anda, saya juga orang Islam, malah pegawai saya juga beragama Islam dan kami ada keluarga yang juga pengguna Islam... takkanlah kami tergamak melihat dan membiarkan keluarga kami dan orang Islam lain untuk memakan produk yang kandungannya mempunyai babi.

"Malah, ramai pekerja di syarikat besar milik antarabangsa ini terdiri daripada orang Islam... takkan mereka hendak lepaskan sesuatu yang tidak halal untuk dimakan kepada masyarakat dan keluarga mereka," katanya dalam wawancara di pejabatnya di Putrajaya baru-baru ini.
Othman berkata setiap produk yang memperoleh logo halal disaring menepati prosedur operasi standard (SOP) serta piawaian yang begitu tinggi dan ketat.

"Bukan mudah untuk kami keluarkan sijil halal dan sebab itu kami selalu menerima aduan bahawa Jakim lambat meluluskan permohonan kerana proses penelitian yang sangat ketat," katanya.

Integriti Jakim

Othman berkata kemungkinan untuk berlakunya salah laku dan rasuah adalah sukar memandangkan pasukan dan individu berbeza terlibat dalam proses pemberian sijil halal.
Katanya semua proses permohonan halal termasuk pemeriksaan dan pemantauan terhadap premis-premis dilaksanakan oleh Jakim sendiri tanpa penyumberan luar bagi menjaga integriti.

"Kita ada empat tahap iaitu bahagian permohonan yang membuat penelitian awal, audit oleh auditor, panel penilai dan kemudian pemantauan berkala yang dibuat oleh pasukan berbeza. Panel penilai tidak terlibat dalam mana-mana pemeriksaan dan auditor juga tidak boleh berada di dalam mesyuarat panel... dia (individu terlibat) tidak boleh pengaruhi keputusan.

"Salah laku agak sukar... kalau orang nak rasuah, mereka nak rasuah di peringkat mana? Di peringkat proses dan audit? Mereka tidak terlibat dalam proses membuat keputusan, malah ada auditor yang membuat laporan syor supaya diluluskan tetapi ditolak oleh panel kerana tidak berpuas hati," katanya.

Beliau berkata pelaksanaan prosedur operasi standard (SOP) itu amat penting dalam menjaga kesaksamaan dan bagi mengelakkan berlakunya percanggahan kepentingan.

"Ada cadangan untuk Jakim gunakan penyumberan luar tetapi kita dah ada pengalaman itu dahulu... timbul isu bila Jakim swastakan pemeriksaan dan sebagainya seperti caj, integriti dan tidak mengikut SOP malah sukar dikawal... sebab itu Jakim ambil balik dan putuskan untuk buat sendiri," katanya.

Sijil halal tidak boleh dibeli

Othman berkata adalah mustahil untuk sijil halal dibeli kerana pemohon perlu melalui proses yang amat ketat dan mematuhi semua piawaian halal sebelum sijil diluluskan.

"Jika ada, itu adalah pihak ketiga yang menyamar atau pertubuhan tidak diiktiraf yang mendakwa kononnya mudah mendapat sijil halal sedangkan prosesnya memakan masa yang lama dan amat susah," katanya.

Othman berkata memohon logo halal tidak diwajibkan, tetapi tindakan boleh diambil sekiranya produk tanpa sijil halal diletakkan sebarang logo halal.

"Kita masih meletakkannya (memohon sijil halal) secara sukarela... tetapi kalau tulis halal atau apa-apa cara yang mengaitkan dengan halal, ia salah dan kita boleh ambil tindakan," katanya.

Beliau berkata pengguna boleh memuat turun aplikasi Halal-Square di telefon bimbit atau alat peranti bagi memeriksa kesahihan sijil halal yang digunakan di premis-premis perniagaan.

"Kita bekalkan poster kepada setiap outlet makanan seperti restoran dan hotel yang boleh diimbas menggunakan aplikasi Halal-Square... pengguna boleh tahu sama ada sijil halal premis itu masih sah, tamat tempoh atau palsu,"  katanya.

Mampu jejas nama negara

Beliau berkata isu halal yang dibesar-besarkan sebelum mendapat pengesahan sah mampu menjejaskan nama Malaysia di mata dunia sebagai hab halal yang menjadi rujukan banyak negara.
Katanya SOP dan standard yang diamalkan Malaysia diiktiraf oleh banyak negara, malah turut diaplikasikan di negara-negara tersebut dalam membangunkan sistem halal masing-masing.

"Sekarang ini negara-negara di Timur Tengah sedang merujuk kepada kita (Malaysia) untuk bimbingan dan bangunkan sistem halal mereka sebab mereka tidak ada sistem sebegitu selama ini... bagi mereka makanan mereka semuanya halal sebab mereka Islam.

"Sebagai negara yang menjadi rujukan banyak negara lain takkanlah kita nak abaikan aspek itu (DNA babi)... kita bimbang kalau isu sebegini memberi imej yang buruk kepada negara," katanya.

Iktiraf badan halal luar

Beliau berkata Jakim turut mempunyai skim Pengiktirafan Halal Badan Luar Negara dan setakat ini 57 badan halal dari 23 negara diiktiraf.

"Ini bagi membantu Jakim dan industri di sini apabila peniaga mengimport bahan mentah, ia memerlukan pengesahan halal dari negara pengeluar... negara pengeluar keluarkan sijil halal dan kita guna pakai.

"Kami tidak mungkin dapat periksa setiap ramuan kerana setiap syarikat mempunyai beratus produk dan beribu bahan ramuan, jadi kita dapatkan kerjasama dengan negara lain dengan menggunakan sistem ini," katanya.

Jakim katanya terlebih dahulu menilai keupayaan badan berkenaan daripada segi syariah, teknikal dan sistem pensijilan terlebih dahulu, sebelum mengiktiraf logo halal yang dikeluarkan mereka.
"Kita pantau bagaimana mereka menjalankan audit di kilang-kilang dan selepas berpuas hati barulah Jakim iktiraf mereka.

"Ada juga negara yang sebelum ini Jakim iktiraf tetapi apabila dibuat semakan semula, didapati mereka tidak lagi patuh dengan keperluan yang ditetapkan, maka Jakim keluarkan mereka daripada senarai," katanya.

Kembalikan keyakinan

Mengakui bahawa isu halal coklat Cadbury itu menyebabkan keyakinan orang ramai terhadap Jakim tercalar, Othman berkata misinya pada masa ini adalah mengembalikan kepercayaan masyarakat.

"Kesedaran masyarakat sudah begitu tinggi tentang halal, namun mereka sebenarnya tidak faham prosedur yang dibuat Jakim itu bagaimana, sebab itu mereka keliru dan marah pada JAKIM," katanya. - Bernama

Anak baik: Ibu bapa jangan serah 100% kepada guru

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) menyarankan agar institusi kekeluargaan dapat diperkemaskan dengan sebaiknya agar pergaduhan yang berlaku dalam kalangan pelajar perempun dapat dielakkan.

Pengerusi Hewi PMIUM, Sobiroh Mohd Puzi berkara, peranan institusi keluarga cukup penting dalam melahirkan masyarakat yang harmoni dan sejahtera.

Katanya, ibu bapa adalah individu yang paling penting memastikan keharmonian dalam keluarga mereka.

Beliau menyatakan demikian sebagai respons kepada beberapa siri pergaduhan yang melibatkan pelajar perempuan yang berpakaian seragam sama ada di dalam kawasan sekolah mahupun luar.

Kelmarin, video pergaduhan melibatkan pelajar wanita tersebar di laman sosial Facebook dan Youtube.

"Saya percaya sekiranya ibu bapa sedar akan hakikat kepentingan mendidik anak-anak dengan cara asuhan yang baik. Sudah pasti akan melahirkan individu dan anak-anak yang baik dan bermoral," ujarnya.

Tambahnya lagi, ibu bapa sepatutnya tidak meletakkan 100 peratus harapan kepada guru untuk mendidik anak-anak mereka menjadi insan yang baik.

"Tetapi perlulah bersama-sama mendidik dan ibu bapa sepatutnya mengambil tanggungjawab yang lebih," ujarnya. - HARAKAHDAILY 6/6/2014



DNA babi: Bukan soal pembuktian tapi krisis kepercayaan

AHMAD TARMIZI SULAIMAN | .
Dewan Pemuda PAS Kedah tidak menganggap kenyataan Pengarah Kanan Bahagian Hab Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Mohd Amri Abdullah bahawa mereka sanggup memakan coklat Cadbury untuk mengesahkan kehalalannya sebagai suatu kenyataan yang remeh, namun pihak kami menilai insiden ini sebagai kehilangan kepercayaan masyarakat kepada badan berwajib berkenaan.

Hal ini panas sejak tersiarnya kenyataan akhbar Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada 24 Mei 2014 bahawa terdapat unsur DNA babi dalam produk Cadbury.

Hal yang sama boleh dilihat bagaimana Presiden Amerika Syarikat Barrack Obama pernah mengeluar kenyataan yang disiar dalam majalah Times bahawa adakah beliau perlu menampal sijil lahir beliau yang tertera agama Kristian sebagai anutannya semata-mata untuk menafikan desas desus bahawa beliau pernah beragama Kristian.

Hal ini bukan isu pembuktian tetapi krisis kehilangan kepercayaan. Kepercayaan masyarakat terhadap Jakim bukan suatu perkara baharu. Penglibatan Jakim dalam memberi pengesahan status halal kepada produk makanan dan barangan gunaan Islam d negara ini bermula pada tahun 1974 apabila Pusat Penyelidikan, Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri memberi surat pengesahan halal kepada produk-produk yang memenuhi kehendak syarak.

Kemudian bermula tahun 1994 pengesahan halal diberi dalam bentuk sijil pengesahan beserta logo halal dan mulai 30 September 1998 pemeriksaan halal dilaksanakan oleh Syarikat Ilham Daya iaitu sebuah syarikat yang dilantik oleh kerajaan, dikendali sepenuhnya oleh Jakim pada tahun 2002 dan kemudian swastakan kembali pada tahun 2008.

Kepercayaan ini kelihatan luntur dan mampu dicerap melalui komen-komen masyarakat Islam melalui media sosial mahupun media cetak sejurus selepas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom membuat ‘qaul jadid’ yang  mengesahkan bahawa dua sampel produk coklat Cadbury yang diambil terus dari kilang syarikat itu, disahkan bebas DNA babi. Jamil juga telah menyifatkan keputusan yang dimaklumkan Kementerian Kesihatan baru-baru ini mungkin tercemar.

Dalam amalan 'Quality Control dan Quality Assuarance' mana-mana kilang yang mengamalkan pengurusan yang baik, mereka pasti memeriksa sample secara rawak di tempat yang mampu memberi keputusan yang adil dan tepat. Pastilah memilih sampel daripada pasaraya lebih tepat kerana tindakan Jakim mengambil sampel di kilang boleh dieksploitasi, ditukar ganti dan pelbagai penyelewengan yang cocok sinonim agensi kerajaan yang lain.

Rakyat Malaysia yang tepu membaca rekod buruk agensi kerajaan melalui Laporan Ketua Audit Negara saban tahun cukup faham benar selok belok korupsi yang boleh berlaku.

Lebih menimbulkan keraguan dan persoalan di minda rakyat adalah, adakah tindakan segera Jakim mengambil sampel tambahan di kilang sebagai tindakan ‘double check’ atau tindakan meredakan kemarahan pihak korporat yang terlibat dalam isu ini?

Rakyat juga kelihatan menilai Jakim selaku agensi kerajaan yang lemah dan mampu ditolak ke kiri dan ke kanan oleh pihak korporat jika hal penguatkuasaan melibatkan untung rugi sesebuah syarikat walaupun ia melibatkan halal haram dalam pemakanan masyarakat.

Kita juga bersetuju dengan pandangan Jaringan Melayu Malaysia (JMM) yang telah mengkritik keras Jakim kerana tidak memiliki makmal sendiri untuk memastikan status halal makanan lebih telus dan terkawal. Sikap suka bergantung dengan ‘third party’ serta tidak mahu membina kepakaran sendiri adalah sikap yang memundurkan umat Islam disaat negara gah melaungkan Islam wasatiyyah.


Pihak Kementerian Kesihatan yang dikatakan membocorkan maklumat keputusan ujian DNA berkenaan pada bulan Mei yang sepatutnya dibincang pada bulan Februari  juga meragukan rakyat.

Adakah ada unsur melindungi kesalahan korporat tertentu oleh Kementerian Kesihatan? Adakah korupsi juga berlaku pada pihak kementerian berkenaan sehingga menangguh lama keputusan ujian tersebut dan tidak menyerahkan kepada pihak Jakim yang kelihatan terkapai-kapai semasa pendedahan itu dibuat pada bulan Mei yang lalu?

Adakah pihak Jakim sendiri telah maklum tetapi menyimpan maklumat ini atas desakan pihak tertentu? Hal inilah yang perlu diperjelas oleh Jakim untuk mengembalikan kepercayaan rakyat kepada agensi  berkenaan semula.

*Penulis adalah Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah

Di UMS, pelajar digantung pengajian kerana bantah rampas kedai

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Tindakan pentadbiran Universiti Malaysia Sabah (UMS) Kampus Labuan menggantung pengajian tiga mahasiswa selama satu semester kerana terbabit dalam himpunan membantah tindakan universiti merampas kedai yang diusahakan mahasiswa adalah satu bentuk penghinaan.

Menurut Presiden Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional, Fahmi Zainol, tindakan disiplin juga dikenakan terhadap pelajar lain yang terlibat dalam perhimpunan itu.
Tiga pelajar yang digantung pengajian ialah Muhammad Fadhil, Siti Aisyah Naser dan Liyana Zafirah.
“Lapan daripada mereka telah dikenakan tindakan dibuang daripada kolej kediaman,” kata Fahmi yang juga Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya.
Bagi membantah tindakan UMS itu, tambah beliau, Gerakan Mahasiswa Mansuhkan AUKU & Akta 174 telah dilancarkan dan satu memorandum telah diserahkan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam).
“Penyerahan memorandum ini adalah untuk menggesa pihak Suhakam memandang serius perkara ini dan meminta kerajaan agar memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) dan Akta 174 yang telah banyak menyekat kebebasan suara mahasiswa,” tegas beliau.
Antara kumpulan mahasiswa yang turut menyokong penyerahan memorandum itu adalah Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM), Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS), Sisters In Movement (SIM), Pro Mahasiswa Nasional, Majlis Perwakilan Mahasiswa Nasional (MPMN) dan Pro Mahasiswa Universiti Malaya.
Menurut Fahmi, gerakan yang sama telah ditubuhkan mahasiswa pada 2009 bagi mendesak kerajaan segera memansuhkan AUKU.
Hasilnya pada tahun 2012 satu pindaan telah dibuat dan mahasiswa dibenarkan untuk bergiat aktif dalam politik diluar kampus. – HARAKAHDAILY, 6/5/2014

Tiada ulasan: