Jumaat, 13 Jun 2014

BILA TAK INGAT MATI....TAK PENDULI MASUK SYURGA ATAU NERAKA


Lahir di hospital KERAJAAN,
pergi sekolah KERAJAAN,
Universiti minta dengan KERAJAAN,
nak kahwin minta loan dengan KERAJAAN,
kerja kat KERAJAAN.
Tapi kutuk KERAJAAN.

Ok, dengar yang ini pula.
Lahir di bumi ALLAH,
hirup udara ALLAH,
rezeki ALLAH bagi,
jantung berdegup atas izin ALLAH.
Tapi lawan ALLAH,
hukum ALLAH kamu tolak.

Fikir-fikirkan.
Pada masa yang sama kita belajarlah erti bersyukur.


Muhamad Saad Shaari shared Kulihat Hijau's photo.
10 hrs ·
 

15 KESILAPAN IBUBAPA DALAM MENDIDIK ANAK-ANAK
Anak-anak adalah amanah dari ALLAH s.w.t. dan ianya sebahagian dari ujian ALLAH s.w.t. kepada kita hamba-hamba-Nya. Orang yang malang ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat.
Rasulullah SAW diberitakan telah bersabda : "Tahukah engkau siapakah orang yang mandul." Berkata para sahabat : "Orang yang mandul ialah orang yang tidak mempunyai anak." Lalu Rasulullah SAW berkata : "Orang yang mandul itu ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya itu tidak memberi kemanfaatan kepadanya sesudah ia meninggal dunia." - (Maksud Al-Hadith )
1. Kesilapan pertama: Kurang berdoa
Kurang berdoa semasa mengandung.
Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah Saidul (penghulu) Istighfar Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 8-9) Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 38) Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41)
Kurang berdoa semasa membesarkan anak.
Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2 :128) Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 :74) Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya.
2. Kesilapan kedua: Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi) seperti: menakutkan anak-anak dengan sekolah, menakutkan dengan tempat gelap, menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau, menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur.
3. Kesilapan ketiga: Tidak tegas dalam mendidik anak-anak, tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak, terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka.
4. Kesilapan keempat: Menegur anak secara negatif seperti mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun kepada anak-anak (terutama semasa marah). Membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain.
5. Kesilapan kelima: Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani (physical), rohani (spiritual) dan minda (intelektual). Ramai yang lebih mementingkan pendidikan minda dari pendidikan rohani
6. Kesilapan keenam: Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka. Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. : Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a. Ketika itu Aqra' bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda. Berkata Aqra' : "Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun dari mereka." Rasulullah melihat kepada Aqra' kemudian berkata : "Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi."-(Maksud Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim)
7. Kesilapan ketujuh: Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas. Ibu bapa tidak menunjukkan cara berpakaian yang kemas dan yang menepati kehendak syarak bila berada di rumah, iaitu berpakaian secara selekeh atau berpakaian seksi dihadapan anak-anaknya.
8. Kesilapan kelapan: Susunan rumahtangga yang tidak kemas. Ini mengakibatkan anak-anak terikut-ikut dengan cara itu dan membesar menjadi pemalas dan selekeh.
9. Kesilapan kesembilan: Kurang menghidupkan sunnah di rumah seperti memberi salam, makan berjemaah, beribadah bersama-sama, dan sebagainya. Dalam menjawab salam, lazimkanlah menjawab salam dengan yang lebih baik dari salam yang diberi.
10. Kesilapan kesepuluh: Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak. Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik adalah satu sunnah.
11. Kesilapan kesebelas: Kurang mendedahkan anak-anak dengan model yang cemerlang seperti para ulama' dan orang-orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Anak-anak juga patut didedahkan dengan sembahyang jemaah, kuliah agama dan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan akhlak Islam.
12. Kesilapan keduabelas: Bertengkar di depan anak-anak. Ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari ibubapanya.
13. Kesilapan ketigabelas: Membenarkan orang yang tidak elok sahsiyahnya masuk ke dalam rumah kita, baik dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak, kerana ini akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang masih membesar.
14. Kesilapan keempatbelas: Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton samada dari TV ataupun video[1]. Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak.
15. Kesilapan kelimabelas: Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak. Sebagai ibubapa kitalah yang akan disoal di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam.
Sumber : Darulharis
Sharing is Caring
Ahli Parlimen DAP mahu orang Islam hormati hak orang murtad amal agama baharu.




Tele

Kepala Botak Dia BR1M Boleh Tahan RM500 Setahun

nilai lah sendiri


Mevius Orlando's photo.





 








jibby nak lawan madey kutty ke?? hahah hilup meelayu!!

Syabas! Polis Traffik Koyak Duit Rasuah!

10448792_792369554128961_8094722934950180496_n
Media sosial semalam kecoh dengan beberapa keping gambar anggota Polis Traffik Peronda Lebuhraya yang dilihat mengoyakkan duit rasuah yang cuba disogok oleh invidu yang mempunyai permastautinan tetap berdasarkan kad pengenalan yang ditunjukan.
Rata-rata pengguna media sosial memuji anggota polis berkenaan sekaligus menepis tanggapan negatif kononnya polis senang disogok dengan wang ringgit dan berharap menjadi contoh kepada anggota yang lain.
10366305_792369650795618_4686702022170463528_n
Berdasarkan beberapa komen pengguna media sosial,anggota polis terbabit difahamkan berang dengan tindakan pesalah traffik berkenaan yang dilihat cuba merakam aksi tersebut sambil menghulurkan duit kepada anggota berkenaan.
Trend terbaru hari ini ialah memuatnaik video kesalahan-kesalahan anggota polis didalam media sosial.Penulis percaya anggota polis kali ini lebih matang dan tidak melayan provokasi murahan pesalah traffik kerana penulis yakin mereka sedar aksi mereka sedang dirakam oleh camera yang tersorok.
Apapun tahniah kepada anggota berkenaan kerana menolak rasuah dengan cara tersendiri dan ia pasti menjadi pengajaran kepada semua pihak bahawa maruah anggota Polis tidak boleh dibeli dengan wang ringgit.



LAWAN TETAP LAWAN......!!!!!!!!!!! LAWAN SAMPAI MENANG...!!!!!!!!!!!!!!!!!...
agendsai.blogspot.com

Khamis, Jun 12, 2014


[ Hudud Selangor ] MENARIK!!! KENYATAAN YB DAP TERKINI!!

 

DAP mempersoalkan MCA sama ada parti itu menentang keras jika Umno terus mengesyorkan hudud di Selangor.

“Sekarang Umno, rakan mereka dalam gabungan (BN), juga membangkitkan supaya hudud dikaji di Selangor, adakah MCA beralih daripada kempen 'katakan tidak pada hudud PAS' kepada 'katakan tidak kepada hudud Umno' di Selangor?

“Adakan MCA kini akan mengadakan demonstrasi di hadapan ibu pejabat Umno bagi menyatakan bantahan mereka terhadap usul itu?” soal anggota Dewan Undangan Negeri Damansara Utama Yeo Bee Yin.

Dalam kenyataannya hari ini, Yeo berkata, MCA berterusan menyalahkan DAP kerana menyokong PAS walaupun parti itu mahu melaksanakan undang-undang jenayah Islam di Kelantan.

Bagaimanapun, katanya lagi, MCA terus mengelak mengulas berhubung langkah Umno yang menggalakkan PAS meneruskan usaha itu, malah membentuk jawatankuasa teknikal bersama Kelantan-pusat.


mk


15 April 2014


HUDUD, KEIKHLASAN UMNO DIRAGUI...DUN TERENGGANU TOLAK BAHAS USUL HUDUD !!!!

Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah menguatkuasa undang-undang hudud di negara Islam itu, baru-baru ini. 
Walaupun pemimpin Umno di peringkat pusat dan negeri Kelantan berjanji untuk menyokong undang-undang syariah khasnya hudud jika ia dibawa oleh PAS di Parlimen, tetapi Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu hari ini menolak usul sama dibawa oleh parti Islam itu.

Speaker DUN Terengganu, Mohd Zubir Embong pagi ini menolak usul yang dibawa oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Payong, Mohd Nor Hamzah di bawah peraturan mesyuarat Fasal 30 Peraturan-peraturan dan Perintah Tetap DUN.

Bagaimanapun, Zubir mencadangkan semua ahli Parlimen beragama Islam menyokong usul yang akan dibawa oleh Kelantan ke Dewan Rakyat.

Mohd Nor berkata, tindakan menolak usul itu kerana Umno Terengganu cuba melepaskan diri dan takut dengan tekanan daripada parti komponen Barisan Nasional (BN) terutama MCA dan MIC.

"Mereka takut dengan kerajaan pusat," kata Mohd Nor kepada The Malaysian Insider.

Sebelum ini, Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakub, berkata pihaknya akan membawa rang undang-undang persendirian bagi membolehkan undang-undang sama yang turut diluluskan di Kelantan ke Parlimen.

Ia susulan kenyataan Ketua Pembangkang DUN Kelantan dari BN, Datuk Md Alwi Che Ahmad yang berkata beliau akan tinggalkan Umno jika menolak undang-undang itu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom juga berkata, kerajaan pusat akan mengizinkan undang-undang hudud dilaksanakan di Kelantan dan akan cuba membantu.

Sehubungan itu, PKR mencabar Jamil supaya BN membawa usul ini di Parlimen kalau dia benar-benar ikhlas.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifudin Nasution Ismail, berkata BN Terengganu sepatutnya membawa usul itu ke Parlimen.

Ahli Parlimen Ketereh daripada Umno, Tan Sri Annuar Musa, berkata beliau akan melobi semua ahli Parlimen beragama Islam agar menyokong usul itu.

Ahli Parlimen DAP, Lim Lip Eng, kemudian berkata DAP akan membantah cadangan itu dan akan melobi agar semua ahli Parlimen bukan Islam daripada BN juga membantah cadangan itu.

Sebelum ini, bekas pengerusi DAP, Karpal Singh, berkata DAP akan membantah cadangan ini.

Perbalahan itu membawa kepada perpecahan antara ahli Parlimen Islam dan bukan Islam di negara ini.

Menurut usul yang dibawa oleh Mohd Nor di DUN Terengganu hari ini, beliau meminta persidangan ditangguh mengikut Fasal 30 Peraturan-peraturan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri bagi membolehkan dewan merundingkan isu pelaksanaan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu 1432H/ 2002M yang diluluskan oleh dewan itu pada 7 Julai 2002.

Beliau berkata, isu itu adalah perkara tertentu kerana pelaksanaan undang-undang Islam adalah tanggungjawab yang diperintahkan oleh Allah dalam Al-Quran antaranya dalam surah al-Baqarah ayat 178, an-Nur ayat 2 dan surah al-Maidah ayat 38.

Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu 1432H/ 2002M diluluskan menjadi undang-undang tertinggi bagi negeri ini, dan mendapat persetujuan Sultan Terengganu, Tuanku Sultan Mizan Zainal Abidin pada 2 September 2002 serta disiarkan dalam warta negeri Terengganu pada 25 September 2002.

Enakmen itu juga dicatatkan berkuatkuasa bermula pada 27 Oktober 2003 melalui dokumen TR.P.U.10/2003, malah, penemuan batu bersurat di Kuala Berang sebelum ini membuktikan kerajaan Terengganu suatu ketika dahulu mengamalkan undang-undang Islam lebih awal daripada kerajaan Islam Melaka.

Malangnya, sehingga kini ia gagal dilaksanakan oleh kerajaan negeri Terengganu, kata Mohd Nor dalam usulnya.



pkrl.blogspot.com

12 Jun 2014


USUL KAJI HUDUD DI DUN SELANGOR ..MCA & GERAKAN MENGELUPUR DILUAR DEWAN!!!


Speaker Selangor terima usul pembangkang kaji hudud

SUBANG JAYA, 12 JUN: Dewan Negeri Selangor (DNS) menerima usul daripada pembangkang Barisan Nasional (BN) Selangor untuk mengkaji kesesuaian pelaksanaan hudud di negeri itu.

Katanya, beliau bersifat neutral dan menerima sebarang usul yang sesuai dibahaskan sama ada daripada Kerajaan Negeri atau pembangkang.



“Ini hanya usul mengkaji hudud di Selangor, ia bukan satu Rang Undang Undang yang dilulus dan akan dilaksanakan. Saya pasti, rakyat juga mahu ia didebatkan secara sihat di dalam sidang DNS dan bukan di media sahaja.

“DNS adalah tempat sebenar untuk wakil rakyat membicarakan sesuatu isu, jadi saya memberi ruang itu,” katanya dalam satu sidang media di pejabatnya, di sini, hari ini.

Sebelum ini, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Umno, Kamarol Zaki Abdul Malik (Sungai Air Tawar) mencadangkan usul berkenaan kajian pelaksanaan hudud di DNS, namun menerima pelbagai reaksi negatif daripada rakan komponen BN.


Antaranya, MCA dan Gerakan menggesa usul itu ditarik semula kerana mendakwa tiada kesepakatan antara parti komponen BN berhubung pelaksanaan hudud sehingga kini.

Pada masa sama, bekas Exco Negeri, Ronnie Liu turut mengingatkan DNS untuk tidak terperangkap dengan mainan BN berkenaan isu hudud.

“Saya tidak nampak bagaimana perkara ini boleh dimainkan BN kerana usul terbabit dibawa Umno, bukan PAS. Ia hanya usul untuk mengkaji bukan usul melaksanakan hudud,” kata Hannah.
LikeLike · ·



komunikasi 4G: Rakyat dapat wifi percuma, kerajaan jana pendapatan, kata MB










Selangor akan laksana sistem telekomunikasi 4G di seluruh negeri, kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Gambar fail The Malaysian Insider.Selangor akan laksana sistem telekomunikasi 4G di seluruh negeri, kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim. Gambar fail The Malaysian Insider.Selangor akan melaksanakan sistem telekomunikasi 4G yang menyeluruh di mana rakyat akan mendapat khidmat wifi percuma untuk seluruh negeri tidak lama lagi.
Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata telekomunikasi 4G itu menggunakan teknologi terkini Optical Distribution Antenna System (ODAS).
Beliau berkata, kerajaan negeri akan membentangkan rancangan itu kepada ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dalam tempoh terdekat.
Katanya, ketika ini, pihaknya dalam proses pengubahsuaian kertas kerja rancangan itu.
“Kita akan jemput mereka dan pihak yang terbabit sedikit masa lagi untuk mendengar taklimat rancangan it daripada kerajaan negeri.
“Kertas kerja sudah siap tetapi kita ambil masa sedikit untuk selesaikan pelaksanaannya sebelum sistem itu dilakukan,” katanya dalam rumusan Majlis Dialog Belanjawan negeri 2015, di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC), Selangor, seperti dilaporkan oleh Selangorkini.
Khalid berkata, polisi itu akan memberi kemudahan wifi percuma kepada rakyat seterusnya menjana pendapatan kepada kerajaan melalui sewaan binaan telekomunikasi.
“Sekiranya ia dilaksanakan, ia akan memberi perkhidmatan wifi percuma kepada rakyat Selangor termasuk Kamera Litar Tertutup (CCTV),” katanya.
Exco Sains dan Teknologi, Dr Daroyah Alwi, berkata kerajaan negeri menjangkakan dalam tempoh tujuh tahun akan datang, Selangor akan memperolehi pendapatan sekitar berbilion ringgit.
Pihak Berkuasa Tempatan dan masjid juga akan memperolehi pendapatan daripada penyewaan binaan berkenaan.
“Peralihan struktur daripada bumbung kepada tiang lampu akan menukar landskap jaringan wifi di negeri ini.
“Kerajaan negeri sebagai tuan punya tanah perlu mengambil peluang menjana pendapatan melalui penyewaan binaan telekomunikasi yang kita cadangkan ini daripada syarikat Telco,” kata Daroyah. – 11 Jun, 2014.

 








Tiada ulasan: