Selasa, 10 Jun 2014

MACAM-MACAM .... SEMUA NAK TUNJUK HEBAT BAB2 AGAMA....BAGI LAH ORANG ADA TAULIAH/KELAYAKAN BERCAKAP

HARAM!!! BUDU DAN CENCALOK ADALAH BANGKAI.. - CHEFF WANN

Dalam hal babi ni, semua orang tahu binatang tu diharamkan dalam Islam.. Bukan setakat makan je beb.., pegang babi pun dah haram dan kita kena samak selepas terpegang tu..

Tapi heran pulak bila selebriti masakan ni suruh orang Islam jangan pandang jijik pada babi kononnya untuk hormati perasaan penganut agama lain.. Rasa macam dah lebih-lebih pulak mamat ni kann...

Dah suruh tu satu hal.., pastu dia luahkan dalam Instagram kononnya dia marah bila umat Islam geli tengok gambar serta masakan yang ada babi.. Ehhh..., habis tu takkan nak suruh umat Islam suka kot?

Dan melampau betul bila mamat tu kata budu dan cencaluk sebagai bangkai walhal kita tahu bangkai memang diharamkan dalam Islam.

Apakah sekarang ni mamat tu nak keluarkan 'hukum' baru bahawa budu dan cencaluk tu sebagai haram didalam Islam? Dah kalau kata bangkai, maka haram lah kannn....



Lagi satu..., apa kena mengena budu, cencaluk dan juga Babi? Kalau mamat tu nak suruh umat Islam respek pada babi.., tak payahlah nak kaitkan dengan budu lah bagai... Asal bau busuk je nak dilabelkan sebagai bangkai ke chef oiiii?

Satu je nasihat pada mamat ni.., jangan ikut sedap mulut celupar tu nak bercakap pasal makanan yang halal atau haram dalam Islam ni..

Sesuka hati je nak labelkan budu tu sebagai bangkai sedangkan ramai rakyat Malaysia khususnya di Kelantan dan Terengganu makan budu termasuklah Nik Aziz!

Apakah Chef Wan nak kata Nik Aziz makan bangkai??? Apakah Chef Wan nak tuduh Nik Aziz tak tahu hukum agama yang menetapkan bahawa bangkai tu HARAM?

HUKUM BANGKAI DALAM ISLAM

Diharamkan makan bangkai melalui Firman Allah:
Maksudnya: "Diharamkan kepadamu untuk memakan bangkai..." (3: AI-Maidah)

Definasi bangkai oleh Dr Yusuf Qa-rdawi :
"Haiwan yang mati tanpa pebuatan manusia yang berniat untuk menyembelihnya dan memburunya."

Pengkecualian.

Islam telah mengkecualikan ikan dan seumpamanya dari haiwan yg hidup dalam air sepenuhnya daripada hukum haram makan bangkai. Halal makan bangkai tersebut. Ketika mana Nabi s.a.w ditanya tentang air lautan, baginda menjawab: "Airnya suci lagi menyucikan serta halal bangkainya." (Hr Ashabus Sunan dan Ahmad)

Dalam hadis ada menceritakan Nabi s.a.w mengutuskan pasukan tentera dikalangan sahabatnya. Dalam perjalanan, mereka mendapati bangkai seekor ikan yang besar yang di campakkan oleh ombak laut. Mereka telah memakannya selama lebih 20 hari. Setelah mereka kembali ke Madinah, mereka menceritakannya kepada Rasulullah s.a.w. Maka baginda bersabda: "Makanlah terhadap rezki yang Allah telah berikan kepada kamu. Berilah kami makan ikan tersebut sekiranya masih ada lagi bersama kamu." Maka sebahagian sahabat memberi ke­pada baginda. Lalu baginda memakannya. (Hr Bukhari)

Demikian juga dengan belalang, ia juga dihalalkan untuk dimakan dengan tidak disembelih. Ibnu Abi Aufa berkata: "Kami telah menyertai tujuh peperangan dengan memakan belalang." (Hr Jamaah melainkan Ibnu Majah)

Dapatkan gambaran jelas tentang Dajjal dengan mendengar ceramah Ustaz...
siraplimau.com

 

JANGAN ISI MINYAK PENUH TANGKI


Di dalam tangki minyak kereta telah direka untuk supaya ada ruangan minyak dan udara, jadi mengapa perlu kita isi minyak sampai penuh tangki. Ramai yang tidak sedar atau tidak tahu langsung, bahawa pam di stesen minyak ada sistem return pipe-line, di mana ia mengalirkan balik minyak kedalam tangki simpanan stesen minyak.

Apabila tangki minyak kereta sudah penuh, mekanisme pam akan selak injap masuk pam dan injap sistem return pipi-line dibuka, untuk membolehkan petrol berlebihan mengalir masuk balik ke tangki simpanan stesen minyak.

Ini bermakna ada telah MENDERMA MINYAK KEPADA TAUKE STESEN MINYAK.

Kalau boleh isilah petrol anda pada awal pagi semasa suhu tanah masih lagi sejuk. Kerana semua stesen minyak menanam tangki simpanan minyak mereka di bawah tanah. Lebih sejuk tanah, lebih pada petrol. Dan apabila panas, petrol akan mengembang.

Jadi jika kita mengisi minyak di siang hari, seliter itu bukannya betul-betul seliter petrol yang anda bayar. Apabila anda mengisi minyak, jangan tarik picu pam ke mod High ( iaitu mengisi dengan laju). Jika kita perhatikan picu pam, ia mempunyai tiga peringkat : Low, Middle dan High.

Anda perlu tarik picu pam pada mod Low, bagi mengurangkan wap yang dicipta semasa proses mengepam minyak.

Semua hos di pam mempunyai saluran pulangan wap. Jika ada mengepam pada kadar yang cepat, ada cecair yang masuk ke dalam tangki anda akan menjadi wap. Wap itu akan disedut balik kembali ke dalam tangki simpanan bawah tanah.

Satu lagi tips yang penting adalah anda pelu mengisi apabila tangki petrol anda SEPARUH PENUH. Sebabnya adalah apabila lebih petrol ada di dalam tangki maka makin kurang udara mengisi ruang yang kosong.

Petrol sebenarnya menyejat lebih cepat daripada apa yang kita bayangkan. Tangki minyak kereta mempunyai bumbung terapung di dalamnya. Bumbung ini berfungsi sebagai pelepasan sifar di antara petrol dan atmosfera. Bagi mengurangkan penyejatan.

Peringatan yang terakhir, jika anda terlihat ada trak petrol sedang pam minyak ke tangki simpanan bawah tanah di stesen petrol, JANGAN ISI MINYAK, kerana anda mungkin akan mengisi kotoran ke dalam tangki minyak kereta anda. isuterbaikk


Musafir_86 said...
-Maaf, ni memang auta, bukan fakta. Mana boleh petrol yang dah masuk tangki kereta masuk balik dalam pam? Kalau jenis yang suka campur semua cap, habis rosak la petrol dalam tangki simpanan kat stesen tu...

-BTW, ni gambarajah nozzle pam: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Petrol_dispenser.jpg

-Maklumat lengkap: http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_dispenser

Wallahu'alam.

8 June 2014 18:38

ceghap said...
kencing kuat

Bung, Amacam penampilan Teresa sekarang, cantik tak? [Gambar]

 
Teresa_Kok
Gambar kiri adalah gambar yang membuatkan Bung Mokhtar rasa berbulu mata dengan cara Teresa Kok berpakaian di Parlimen sebelum ini.
“Skirtnya (singkat) sehingga paras lutut, saya boleh lihat lututnya, bagaimana pakaian ini boleh dibenarkan?”
“Bajunya seperti baju-T, semuanya warna merah. Ini bukan cara berpakaian di Parlimen,” kata Bung Moktar.
Gambar kanan pula menunjukkan cara berpakaian terkini Teresa Kok ke parlimen semalam. Hajat Bung untuk melihat Teresa Kok tampil lebih menarik dipenuhi Teresa. Walaupun Teresa masih menulis seperti di bawah, teguran Bung sememangnya diambil perhatian olehnya sebab orang perempuan akan ingat lama apabila cara berpakaian mereka ditegur.
Tulis Teresa di Facebook semalam;
I was surprised to see a dress code signboard at the entrance of Parliament House this morning.
The signboard shows clothing that are allowed in Parliament. It gave me an impression that the signboard was erected in response to the comments made by Bung Mokhtar (BN, Kinabatangan) on my clothing in the last sitting. My previous attires definitely meet the dress code stated in the signboard.
Everyone knows that there was nothing wrong with my clothing when Bung Mokhtar made the outburst. He wanted to seek publicity by running me down unnecessarily. This man has a history of making sexist and uncouth remarks against women.
Ada perbezaanya kan! Teresa patut berterima kasih kepada Bung kerana hanya Bung yang menegurnya…
Amacam Bung??

Inilah punca sebenar 133 askar wanita Amerika termengandung di Iraq!

Written By canang on Selasa, 10 Jun 2014 | 6/10/2014 06:04:00 PTG

Perang di Iraq oleh Amerika masih tinggal sisa-sisa. Walaupun kerajaan Saddam tumpas, kini masih ada askar Amerika di sana.

Askar wanita yang akan ke Iraq diarahkan Kementerian Pertahanan Amerika supaya membawa kondom. Ini kerana berlaku peningkatan kehamilan yang agak mebimbangkan semasa misi ketenteraan. Ada juga iklan di dalam sebuah majalah tentera memberi amaran kepada askar wanita supaya mengambil perlindungan kerana terdapat 50 lelaki untuk setiap wanita.

Peraturan ketenteraan di Amerika melarang askar mengadakan hubungan di kawasan perang. Namun menurut cerita dari pegawai tentera, larangan itu diabaikan sekiranya hubungan itu berlaku antara askar berpangkat yang sama (same rank) dan juga jika tidak mendatangkan kesan kepada operasi. Inilah punca sebenarnya selain ratio 50 lelaki untuk 1 wanita.



Statistik yang dikeluarkan menunjukkan 133 askar wanita hamil di Iraq dariapada Januari 2003 hingga tahun lepas. -sumber

Tiada ulasan: