Sabtu, 14 Jun 2014

BILA ILMU AGAMA TIDAK DITUNTUT ATAU DITUNTUT TAPI DIKEMUDIANKAN....JUGA TIDAK DITUNTUT HABIS....MACAM2 BOLEH JADI

Bahana Penjawam Awam Berpakain Mencolok Mata Ketika Bertugas

Pakaian penjawat awam mencolok mata? itulah yang menjadi isu dalam keluaran akhbar hari ini dalam ruangan Forum Bharian daripada kiriman pembaca bernama Shab Yaa berasal daripada Seremban.
Beliau mendakwa pemakaian penjawat awam semakin terdedah dan menampakkan tubuh badan walaupun mengenakan jubah pada hari jumaat. Beliau turut menyarankan Jabatan Perkhidmatan Awam(JPA) mengkaji semula pemakaian yang dikenakan ramai penjawat awam ketika ini.
Apa kata penjawat awam dan masyarakat umum? adakah dakwaan ini berasas? Sudah tentu penjawat awam yang membaca artikel ini ada jawapannya!

Jom ikuti artikel yang dihantar oleh Shab Yaa yang mempertikaikan pemakaian penjawat awam yang beliau dakwa mencolok mata dibawah:



Sumber: suarainsan



Skandal Bank Rakyat: Menteri mahu jumpa Mahfuz tapi mahfuz tak layan
Hasrat itu dinyatakan Hasan melalui satu nota ringkas yang diletakkan di atas meja Mahfuz di dalam Dewan Rakyat semalam.
Mengulas pelawaan itu Mahfuz berkata, beliau berterima kasih kepada Hasan yang mehu bertemunya berhubung isu penyelesaian mudah RM32 juta seorang ahli perniagaan kepada Bank Rakyat yang dibangkitkan beliau sebelum ini.
... See More
Perdana Menteri Spore..Lee Hsien Loong telah dilihat di Redhill pusat penjaja, beratur untuk 30 minit untuk membeli ayam goreng..
Bayangkan kalau PM malaysia yg nk beli ayam..

Rasa negeri apa yang negara hadapi di hari muka

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Selama ini kerajaan tidak pernah berjaya untuk mengubati 'penyakit' yang dihadapi oleh rakyat tetapi sekadar memberikan ubat penahan sakit.

"Itu sebabnya kerajaan sanggup memberikan wang bantuan 1Malaysia atau BR1M dan bantuan ini hanyalah menyelesaikan masalah jangka pendek sahaja," tulis Aspan Alias di dalam blognya.

Baginya, jika BR1M dan bonus diberikan semasa hari raya hampir tiba ia hanya mampu menyelesaikan masalah menghadapi hari raya sahaja dan bukannya boleh membantu meningkatkan pendapatan rakyat untuk kesenangan jangka panjang.

Menurutnya, cara Umno mengendalikan isu seolah-olah parti itu lebih suka untuk rakyat terus berada dalam masalah yang mereka alami sekarang untuk mereka memudahkan membeli sokongan dan undi semata-mata.

"Umno nampaknya tidak berminat untuk membangunkan rakyatnya, di sebaliknya hanya inginkan sokongan apabila ia diperlukan," ujarnya.

Tambahnya, Umno dan pimpinan hari ini tidak memahami isu negara secara menyeluruh.

Menurut beliau, isunya berkait dengan isu kehidupan seharian hinggalah isu-isu besar negara yang tidak kunjung nampak apa yang mereka patut lakukan.

"Kadang kala mahu sahaja hendak menuduh yang kita sekarang seolah tidak mempunyai kerajaan yang mentadbir negara dengan baik. Di mana-mana ada masalah.

"Sesungguhnya negara kita mempunyai ramai pemimpin tetapi tiada yang berkepimpinan," tulisnya lagi.

Beliau menambah, persoalan-persoalan yang sangat perlu diberikan perhatian secara menyeluruh tidak diselesaikan dengan cara yang betul dan munasabah.

"Jika kita susun dari atas hingga ke bawah masalah-masalah yang kita hadapi, yang sedar akan merasa ngeri melihat apa yang negara akan hadapi di hari muka," ulasnya lagi.

Pertamanya, kata beliau masalah keadaan negara kita sebagai negara Persekutuan itu sendiri belum mendapat penyelesaian sehinggakan ada negeri-negeri dalam negara kita sentiasa tidak berpuas hati kerana Perjanjian Persekutuan itu sendiri menjadi persoalan dari segi perlaksanaan secara jujurnya.

Menurut Aspan, masalah kedudukan Sabah dan Sarawak yang masih menjadi duri dalam daging bagi negara masih belum selesai dan ini mempengaruhi kestabilan politik negara secara jangka panjangnya.

"Isu ini adalah isu besar tetapi pemimpin kita masih bercakap tentang isu seperti BR1M dan yang lain yang saya sebutkan hanya seperti memberikan ubat penahan sakit sahaja dan tidak memberikan penyelesaian terhadap isu-isu besar negara kita.

"Pemimpin-pemimpin kita tahu masalah ini, tetapi mereka lebih cenderung untuk menyusupkan masalah ini di bawah permaidani. Kenapa mereka berbuat demikian?" tambahnya.

Jawapannya, ulas Aspan ialah mereka tidak tahu apa yang hendak dilakukan kerana mereka adalah pemimpin seperti yang beliau sebutkan sebagai pemimpin yang berjiwa fakir dan miskin dan tidak berani melakukan perubahan dan penyelesaian secara drastik dan ‘final’ bagi memastikan negara kita terletak di atas keadilan yang kesaksamaan yang utuh dan kuat untuk kekal sebagai negara yang demokratik yang benar dan betul.
Umno celaka+bangsat...
ORANG MELAYU DUDUK BERPULUH TAHUN..
TAK DAPAT GERAN..!!!
KRONI AMBIK TANAH BUAT DUIT..
DIBAGI GERAN..!!!
MELAYU DIHALAU BAGAI PENGEMIS..
KRONI DITANTANG PENUH BERKASIH..
NIII NAK PEKIK "IDUP MELAYU" LAGIII..???!!!
LANCHOWWWW LAAAA..!!!
umno celaka+bangsat...

Peringatan buat semua. Kisah ini berlaku breakfast pagi tadi. Sangat bersyukur kerana belum makan makanan ini. Lepas ni sampai jer makanan di atas meja..belek dulu betul2.
Tarikh: 18 Mei 2014 (breakfast)
Lokasi: anda sendiri boleh lihat dlm video ini, Taman Skudai Ria, Skudai, JB.

More : Sukan Star TV
By : SepahTu









 

JAIS serbu gerai makanan Indonesia


PEGAWAI JAIS melakukan pemeriksaan di sebuah premis makanan di pusat beli-belah di Kuching, Sarawak, semalam.
KUCHING 12 Jun - Tidak sampai 24 jam tersebar beberapa keping gambar menunjukkan ‘kaki babi’ yang didakwa digunakan untuk membuat sup dalam makanan Indonesia yang dijual di sebuah medan selera di pusat beli-belah di sini, Jabatan Agama Islam Sarawak (JAIS) bertindak menyerbu dan memeriksa premis makanan itu hari ini.
Gambar menunjukkan ‘kaki babi’ dalam satu mangkuk dan sebelanga sup itu telah dimuat naik ke laman sosial Facebook dipercayai milik seorang pelanggan pada awal pagi ini sebelum dikongsi dan disebar meluas oleh pengguna internet lain termasuk penulis-penulis blog tempatan di negeri ini.
Ekoran kebimbangan itu, sekumpulan pegawai penguatkuasa JAIS diketuai Pegawai Hal Ehwal Islamnya, Mohammad Zarin Bolhasan bersama Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) negeri bertindak menyerbu dan memeriksa gerai yang didakwa menjual ‘sup kaki babi’ itu pada pukul 3 petang ini.
Dalam serbuan itu, pemilik gerai merupakan warga Indonesia iaitu Niluh Ayu Ari Mulyandari, 34, dan suaminya, Chan Chze Jit, 34, rakyat tempatan memberi kerjasama penuh kepada pihak berkuasa.
Ketika ditemui pemberita, Niluh Ayu mengakui berasa terkejut dengan serbuan itu dan mendakwa hanya mengetahui tersebarnya gambar mengenai sup di kedainya pada pagi ini.
"Saya rasa tidak ada apa-apa (khinzir) dalam makanan yang dimasak, tidak seperti yang dikatakan dan percaya perkara sebenar akan terungkap.
"Walaupun tiada sijil halal, kami mematuhi peraturan yang digariskan oleh pihak pengurusan medan selera ini bahawa makanan yang dijual tidak boleh mengandungi khinzir," jelasnya.
Sementara itu, Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam) negeri, Datuk Ir. Daud Abdul Rahman ketika dihubungi berkata, pihaknya akan menjelaskan tentang perkara itu dalam sidang akhbar selepas mendapat laporan penuh daripada pemeriksaan yang dibuat hari ini.
Beliau turut memaklumkan bahawa medan selera di pusat beli-belah itu tidak pernah memohon sijil halal sebelum ini.
"Sebelum ini, sudah beberapa kali disarankan agar umat Islam tidak pergi ke kedai makan yang tidak mempunyai sijil halal," katanya.
"Namun, kita percaya apabila umat Islam membuat laporan, premis makanan tanpa sijil halal ini akan memohon sijil selepas ini kerana sedar kebanyakan pelanggan mereka beragama Islam," ujarnya.

Selamat datang TPM ke Kuala Besut, mana janjimu

DR AZMAN IBRAHIM | .
KENAPA Kuala Besut menjadi lokasi pilihan Timbalan Perdana Menteri (TPM), Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk dikunjungi dalam kesibukan jadual yang disusun sepanjang lawatan seharinya ke Terengganu?
Mungkinkah nak tengok sejauh mana kehebatan pembangunan yang telah berlaku hasil dari segala projek yang telah diluluskannya semasa kempen PRK Dun Kuala Besut yang berlangsung pada bulan Ramadhan tahun lepas.

Macam mana Tan Sri? Hebat kan pembangunan Kuala Besut!

Gerbang Perlancongan Antarabangsa, Masjid Terapung Pulau Perhentian, Rumah Pangsa Tok Saboh, Sekolah Alor Peroi dan Empangan Kampung Nangka dan lain-lain lagi. Peruntukan yang diluluskan menjangkau lebih RM300 juta.

Kita masih ingat, bagaimana sepanjang kempen PRK Kuala Besut, setiap isu rakyat yang dibangkitkan PAS disambut segera oleh TPM dengan kelulusan projek bernilai jutaan ringgit.

Apabila kita timbulkan isu kerosakkan Empangan Kampung Nangka sehingga menyebabkan ribuan ekar tanah sawah padi terbiar, TPM lantas menyahutnya dengan kelulusan peruntukan lebih RM50 juta untuk pembinaan empangan baru. Sampai sekarang bayang empangan pun belum ada dan tanah sawah masih kering kontang.

Bila ditimbulkan isu penempatan generasi muda di Kuala Besut, TPM lantas mengisytiharkan pembinaan Rumah Pangsa Tok Saboh. Rumah pun masih nehi, pangsa pun entah ke mana. Pangsa durian adalah di Pasar Pagi Jumaat Kuala Besut!

Masalah muara Sungai Besut yang cetak dan mendatangkan masalah kepada pendaratan bot-bot nelayan antara isu yang hangat sepanjang kempen.

Penyelesaiannya, dilancarkan Kuala Besut sebagai Gerbang Perlancongan antarabangsa bernilai ratusan juta. Tetapi yang didirikan hanyalah pintu gerbang yang tertulis, TERIMA KASIH BN, IMPIAN MENJADI REALITI.

Apa yang menjadi impian dan apa yang menjadi realiti. Saya pun confius!

Kalau Tan Sri datang ke Kuala Besut hanya sekadar nak minum pagi dengan rakyat maka bertuahnya rakyat Kuala Besut dapat rasa minum pagi bersama Tan Sri TPM.

Kalau kerana nak lancar Pasar Nelayan Kuala Besut  dan Program Jom Bertani tu biasa je. Idris Jusoh pun boleh lancar. Tak perlu sampai TPM nak mari. Yang dapat minum pagi dengan Tan Sri mesti ada yang senyum sampai ke telinga. Tangan yang bersalaman dengan TPM tentu tak dibasuh sehingga hari ini.

Bos Tan Sri di Sri Perdana Putrajaya pastinya menunggu untuk mendapatkan laporan selaras dengan KPI yang telah digariskan. Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan!

Harap Tan Sri balik dan bagilah laporan yang betul kepada bos. Lepas tu bolehlah anda berdua gelak-gelak.

Mungkin bos Tan Sri boleh kata kepada Tan Sri...

"Muhyiddin! You memang pakar dalam berjanji walaupun sebenarnya habuk pun tarak! Syabas!" - HARAKAHDAILY 14/6/2014

Feri karam: Korea Selatan rombak kabinet, 7 menteri diganti

http://idahsalam.blogspot.com | .




 
Park Geun Hye (Reuters)

Seoul - Presiden Korea Selatan Park Geun Hye merombak kabinetnya, pasca tragedi kapal feri Sewol. Sebanyak 7 menteri dalam kabinetnya diganti dengan pegawai baru, sebagai tanggapan dari kritikan tajam yang menghujani pemerintahan Presiden Park.

Perombakan ini merupakan yang pertama kali dilakukan Presiden Park semenjak menjawat jawatannya pada Februari 2013 lalu. Anggota parimen dari parti berkuasa, Choi Kyoung Hwan ditunjuk menggantikan Menteri Kewangan Hyun Oh Seok yang bertanggung jawab atas perekonomian.

Demikian seperti disampaikan pejabat presiden Korsel atau yang biasa disebut Blue House dan dilansir AFP, Jumaat (13/6/2014)

Ada enam pegawai menteri baru yang ditunjuk oleh Presiden Park untuk menempati jabatan pada sektor keselamatan, pendidikan, tenaga kerja, budaya, kesetaraan gender, dan juga ilmu pengetahuan. Namun tidak disebutkan lebih jelas siapa saja pegawaiyang baru tersebut.

Seorang profesor undang-undang dari Seoul National University, Chong Jong Sup ditunjuk untuk menjadi Menteri Kselamatan dan Pentadbiran Awam, yang akan memimpin penerapan maklumat pemerintahan pasca tragedi Sewol yang mematikan hampir 300 orang.

Tragedi tenggelamnya kapal feri Sewol sangat mengguncang publik Korsel dan memicu gelombang kemarahan publik terhadap pemerintah. Mereka menuding pemerintahan Presiden Park tidak kompeten, sarat korupsi dan serakah sehingga berkontribusi terhadap tragedi.

Pemerintahan Presiden Park dikritik tajam atas respon penyelamatan yang lambat sehingga memicu banyaknya korban tewas. Terkait hal ini, Presiden Park telah membubarkan Patroli Laut Korsel dan memerintahkan peningkatan standar serta prosedur keselamatan nasional.

Awal pekan ini, Presiden Park menunjuk seorang perdana menteri baru untuk menggantikan Chung Hong Won yang dipaksa mundur pasca tragedi Sewol. Selain itu, Presiden Park juga menunjuk direktur baru untuk badan intelijen domestik, National Intelligence Service (NIS).

TLDM sah anggota ditahan bantu kes militan

BERNAMA | .
KUALA LUMPUR: Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) mengesahkan seorang anggotanya yang berpangkat Laskar Kanan ditahan polis di Sandakan, Sabah semalam selepas disyaki terbabit dalam kegiatan militan.
  
TLDM dalam satu kenyataan berkata anggota yang ditahan dalam operasi khas Bahagian Counter Terrorism, Cawangan Khas Bukit Aman itu kini masih dalam siasatan polis.
  
"Anggota yang ditahan di bawah Seksyen 4(1) Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas 2012) itu masih dalam siasatan polis dan kes akan dikendalikan pihak polis," kata kenyataan itu.

Sementara itu Panglima TLDM, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar berkata pihaknya akan mengambil tindakan selanjutnya selepas kes itu selesai disiasat pihak polis.

"Kita tidak mengetahuinya. Kita tidak memaafkan aktiviti sedemikian. Ini merupakan kes polis dan kita akan biarkan pihak polis menyiasat. Kita akan mengambil tindakan selepas siasatan mereka selesai," katanya kepada Bernama.  
  
Semalam, Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Mohd Bakri Mohd Zinin berkata seorang daripada tiga individu yang ditangkap merupakan anggota kanan sel militan yang disyaki telah menjalankan latihan ketenteraan di kem milik Kumpulan Abu Sayyaf di selatan Filipina sejak 22 April lalu.
  
Manakala dua lagi suspek termasuk seorang anggota TLDM yang bertugas di Sandakan ditahan kerana disyaki membantu anggota militan itu menyusup masuk ke Sandakan dan melindunginya. - Bernama

Pesanan yang baik buat penziarah TG Nik Abdul Aziz

NIK MOHAMAD ABDUH | .
DENGAN penuh budiman, saya memohon semua lapisan masyarakat yang datang menziarahi ayahanda tuan guru di rumah atau di mana-mana agar memenuhi permintaan ini:

1) Bersalaman tangan dengan tidak menggenggam keras atau mengocak-ngocak lagak orang muda.

Bersalaman tangan itu sunnah. Mudah dan mesra.

2) Tidak memeluk atau mencium walaupun dengan tidak keras.

Sunnah memeluk dan mencium adalah tidak terpakai apabila ia mendatangkan kesusahan dan mengganggu kesihatan.

3) Elakkan berasak-asak yang boleh mengganggu ruang dan tumpuan ayahanda.

Tertib dan berdisiplin itu adalah sunnah dan kecantikan dalam berurusan.

Utamakan kesihatan ayahanda agar beliau mampu terus berkhidmat untuk agama dan masyarakat.

Terima kasih kerana turut menyebarkan pesanan yang baik ini.

Tweet Khairy, jarang Najib buat dengan menteri lain

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Tidak seperti menteri atau pemimpin Umno dan kerajaan lain yang hanya berkomunikasi secara formal atau memaklumkan program serta aktiviti masing-masing kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak melalui laman mikro twitter, Khairy Jamaluddin (KJ) sebaliknya telah memanfaatkan bahawa beliau jauh lebih ke depan berbanding yang lain dalam penggunaan media sosial ini.

Dengan gurau sendanya mendapat respons yang menghiburkan daripada Najib, KJ juga menjadi satu-satunya menteri yang setakat ini boleh berbuat demikian dengan seorang Perdana Menteri, ulas Shahbudin Husin

"KJ juga tentunya gembira kerana hubungannya yang boleh bergurau senda itu telah diketahui oleh sebahagian besar rakyat negara ini," tulisnya di dalam blog, semalam.

Ini, menurutnya sekaligus menyerlahkan hubungan yang rapat antara Najib dengan KJ walaupun daripada tahun 2009 hingga 2013 lalu beliau diketepikan oleh Najib daripada menduduki sebarang jawatan dalam kerajaan.

Hanya dalam penyusunan kabinet selepas PRU13 barulah KJ dimasukkan sebagai Menteri Belia dan Sukan.

Baginya, tindakan saling berbalas gurauan yang ditunjukkan itu menunjukkan turut menyenangi antara satu sama lain yang jarang ditunjukkan oleh Najib terhadap menteri yang lain. - HARAKAHDAILY 14/6/2014
Baca di sini

Penemuan Islam yang menggemparkan dunia

DETIK ISLAM | .

KEHIDUPAN moden tidak terlepas dari penemuan-penemuan ilmuwan muslim. Projek 1001 kembali mengingatkan sejarah 1,000 tahun warisan muslim yang dilupakan.

Ada sebuah lubang dalam ilmu pengetahuan manusia, melompat dari zaman Renaisans hingga kepada Yunani, kata Pengerusi Yayasan Sains, Teknologi dan Peradaban Profesor Salim al-Hassani pemimpin 1001 Penemuan.

Ketika ini Penemuan 1001 sedang pameran di Muzium Sains London. Hassani mengharapkan pameran tersebut akan mengimbas kembali sumbangan peradaban bukan barat, seperti kerajaan Islam yang suatu ketika dulu pernah menutupi Sepanyol dan Portugis, Itali selatan dan terbentang seluas daratan China. Inilah penemuan muslim yang luar biasa:

1. Operasi Bedah
Sekitar tahun 1000, seorang doktor Al-Zahrawi menerbitkan 1,500 halaman ensiklopedia bergambar tentang operasi bedah yang digunakan di Eropah sebagai rujukan perubatan selama lebih dari 500 tahun. Di antaranya, Zahrawi menggunakan larutan usus kucing menjadi benang jahitan, sebelum menangani operasi kedua untuk memindahkan jahitan pada luka. Dia juga yang dilaporkan melakukan operasi caesar dan mencipta sepasang alat-flop pembedahan.

2. Kopi
Kopi pertama kali dibuat di Yaman pada sekitar abad ke-9. Pada awalnya kopi membantu kaum sufi untuk berjaga bagi menunaikan ibadah pada larut malam. Kemudian dibawa ke Kaherah oleh sekelompok pelajar dan kemudiannya kopi disukai oleh seluruh kerajaan. Pada abad ke-13 kopi menyeberang ke Turki, tetapi pada abad ke-16 ketika kacang mula direbus di Eropah, kopi dibawa ke Itali oleh pedagang Venice.

3. Mesin Terbang
Abbas ibn Firnas adalah orang pertama yang cuba membina sebuah pesawat terbang dan menerbangkannya. Di abad ke-9 dia mereka bentuk sebuah peranti sayap dan secara khusus berbentuk kostum burung. Dalam percubaannya yang terkenal di Cordoba Sepanyol, Firnas terbang tinggi untuk beberapa saat sebelum kemudian jatuh ke tanah dan mematahkan tulang belakangnya. Reka bentuk yang dibuatnya oleh Abbas menjadi inspirasi bagi seniman Itali Leonardo da Vinci ratusan tahun kemudian.

4. Universiti
Pada tahun 859 seorang puteri muda bernama Fatima al-Firhi mendirikan sebuah universiti tingkat pertama di Fez Maghribi. Saudara perempuannya Miriam mendirikan masjid indah secara bersama menjadi masjid dan universiti al-Qarawiyyin dan terus beroperasi selama 1,200 tahun kemudian. Profesor Salim al-Hassani berharap orang akan ingat ilmu itu adalah teras utama tradisi Islam dan cerita tentang al-Firhi bersaudara akan memberi inspirasi kepada wanita muslim.

5. Algebra
Kata aljabar berasal dari judul kitab pakar matematik terkenal Parsi abad ke-9 Kitab al-Jabr Wal-Mugabala yang diterjemahkan ke dalam buku The Book of Reasoning and Balancing. Membina akar sistem Yunani dan Hindu, aljabar adalah sistem penyatu untuk nombor rasional, nombor tidak rasional dan gelombang magnitud. Ahli matematik lain Al-Khawarizmi juga yang pertama kali memperkenalkan konsep angka menjadi bilangan yang boleh menjadi kekuatan.

6. Optik
Banyak kemajuan penting dalam pembelajaran optik datang dari dunia muslim, kata Hassani. Di antara tahun 1,000 masihi Ibn al-Haitham membuktikan manusia melihat objek dari refleksi cahaya dan masuk ke mata, bertentangan dengan teori Euclid dan Ptolemy bahawa cahaya dihasilkan dari dalam mata sendiri. Fizik hebat muslim lain juga mendapati fenomena pengukuran kamera dijelaskan bagaimana mata gambar dapat dilihat dengan sambungan antara optik dan otak.

7. Muzik
Pemuzik muslim mempunyai kesan signifikan di Eropah. Di antara banyak instrumen yang hadir ke Eropah melalui timur tengah adalah gambus dan rahab, biola. Skala not muzik moden juga dikatakan berasal dari abjad Arab.

8. Berus Gigi
Menurut Hassani, Nabi Muhammad SAW mempopularkan penggunaan berus gigi pertama kali pada tahun 600. Menggunakan ranting pohon Siwak untuk membersihkan gigi dan menyegarkan nafas. Bahan kandungan di dalam Miswak juga digunakan dalam ubat gigi moden.

9. Engkol
Banyak dasar sistem automotif moden pertama kali berasal dari dunia muslim. Dengan menukar gerakan putaran dengan gerakan lurus, pemutar memungkinankan objek berat terangkat relatif lebih mudah. Teknologi tersebut ditemui oleh Al-Jazari pada abad ke-12, kemudian digunakan dalam penggunaan basikal hingga kini.

* Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com

jaga anak: Cadangan Najib hina mahkamah syariah

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Angkatan Belia Islam Malasia (Abim) berpandangan cadangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung perebuan hak penjagaan anak diserahkan kepada Mahakamah Persekutuan dilihat tidak menghormati bidang kuasa dan legitimasi Mahkamah Syariah dalam negara.

Presidennya, Amidi Abdul Manan menegaskan prinsip Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan secara dasarnya memberi kuasa penuh kepada Mahkamah Syariah untuk mengadili semua kes yang melibatkan hal ehwal yang bersangkutan dengan agama Islam dan ianya satu yang baik sebagai salah satu usaha untuk memartabatkan perundangan Syariah dalam negara.

Beliau menyatakan demikian dalam sau kenyataan merujuk kepada kenyataan Najib yang mencadangkan agar kes perebutan hak jagaan anak dalam kes Izwan Abdullah  dan Muhammad Ridzuan Abdullah diserahkan kepada Mahkamah Persekutuan sebagai jalan akhir bagi mengatasi kemelut tersebut.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Merujuk kepada kenyataan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mencadangkan agar kes perebutan hak jagaan anak dalam kes Izwan Abdullah dan Muhammad Ridzuan Abdullah diserahkan kepada Mahkamah Persekutuan sebagai jalan akhir bagi mengatasi kemelut tersebut. 

Abim berpandangan cadangan tersebut dilihat tidak menghormati bidang kuasa dan legitimasi Mahkamah Syariah dalam negara serta menafikan keistimewaan Mahkamah Syariah dalam menjalankan kes-kes yang tidak boleh dicabar oleh Mahkamah Sivil. 

Prinsip Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan secara dasarnya memberi kuasa penuh kepada Mahkamah Syariah untuk mengadili semua kes yang melibatkan hal ehwal yang bersangkutan dengan agama Islam dan ianya satu yang baik sebagai salah satu usaha untuk memartabatkan perundangan Syariah dalam negara.

Namun, berdasarkan solusi yang dicadangkan menggambarkan seolah-oleh kerajaan tidak serius dalam mengangkat martabat Mahkamah Syariah di tempat yang sewajarnya yang dijamin oleh Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan tersebut.

Walau bagaimanapun, Abim melihat perbezaan yang ada pada amalan perundangan Mahkmah Sivil dan Mahkamah Syariah sepatutnya tidak ditajamkan. Sebaliknya satu lembaran baru untuk memastikan agar benar-benar kedua-dua sistem ini dapat diharmonikan perlu direalisasikan.

Senario hari ini menunjukkan beberapa peruntukan undang-undang yang wujud telah meletakkan status Mahkamah Syariah berada pada kedudukan yang janggal terutamanya apabila kes yang melibatkan hubungan antara Islam dan bukan Islam.

Abim percaya bahawa konflik akan dapat diselesaikan sekiranya Mahkamah Syariah membenarkan salah seorang pasangan bukan Islam untuk membawa kes mereka ke Mahkamah Syariah untuk mendapatkan keadilan. Kebenaran ini perlu kerana ia melibatkan hak seseorang yang merasakan diri mereka teraniaya.

Dari sudut itu, Abim melihat betapa peranan Mahkamah Syariah dapat dikembangkan hingga menjadi sandaran kepada bukan Islam untuk mendapatkan hak dan keadilan.

Sekiranya perkara ini tidak dilaksanakan, pasangan bukan Islam sudah tentu akan membawa kes mereka ke Mahkamah Sivil kerana ia satu-satunya medium yang membolehkan mereka untuk memperoleh keadilan dan hak.

Maka, sudah tentu persoalan keistimewaan bidang kuasa Mahkamah Syariah akan timbul apabila perintah yang keluar dari Mahkamah Sivil bercanggah dengan ketetapan Mahkamah Syariah.

Dalam perkembangan berkaitan, Abim juga melihat keperluan untuk hakim Mahkamah Syariah yang mengadili kes seumpama ini untuk dilatih dan didedahkan dengan sistem undang-undang sivil, yang meliputi prosedur dan substantive termasuk kes-kes yang menjadi precedent serta peruntukan undang-undang sedia ada seperti Law Reform Act (LRA) 1976.

Kerajaan khususnya Perdana Menteri mesti menunjukkan keikhlasan terhadap perundangan syariah sama ada yang sedang dilaksanakan dan yang belum dilaksanakan lagi.

Persoalan maqasid syariah seperti yang diungkapkan oleh beliau apabila membicarakan persoalan undang-undang jenayah dalam Islam baru-baru ini memerlukan pembuktian yang jelas.

Abim memandang berat jika ia hanya sekadar alasan dibibir tanpa sebarang ikhtiar yang konkrit bagi memartabatkan perundangan syariah di bumi Malaysia ini. - HARAKAHDAILY 14/5/2014


PM SINGAPURA, PM UK DAN PM MALAYSIA
PM Singapura... terpaksa beratur hampir setengah jam menunggu giliran untuk membeli ayam goreng..
PM UK... terpaksa berdiri didalam keretapi kerana tempat duduk penuh..
PM Malaysia...? Tipu rakyat kata beli beli ayam dgn harga seringgit.. laki bini jahamankan duit rakyat dengan mengunakan jet pribadi untuk kesenangan diri sendiri..

Tiada ulasan: