Jumaat, 7 Februari 2014

KONTRAK TAMAT BUKAN DIBERHENTIKAN....NI BIASA

Thursday, 6 February 2014

PENAMATAN KONTRAK KAKITANGAN PERBADANAN KEMAJUAN NEGERI SELANGOR HOLDINGS SDN BHD (PHSB) MENJIMATKAN KOS OPERASI RM7JUTA SETAHUN.



SHAH ALAM: Penamatan kontrak 22 kakitangan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS)Holdings Sdn Bhd akan menjimatkan kos operasi PKNS sebanyak RM7 juta setahun.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, ia menunjukkan PKNS berbelanja berlebihan hanya untuk membayar gaji 22 kakitangan kontrak.

Beliau menjelaskan, prosedur penamatan kontrak mematuhi terma dan syarat mengikut perjanjian yang dibuat sebelum ini.

"Penamatan kontrak 22 kakitangan PKNS Holdings Sdn Bhd adalah hasil polisi Integrity Pact yang telah dilaksanakan dalam PKNS bagi mematuhi urus tadbir korporat yang baik.

"Melalui saluran Integrity Pact, terdapat kakitangan PKNS memberi maklumat bahawa peluang kenaikan pangkat kakitangan tetap dalam PKNS terbantut apabila organisasi dan jabatan baharu diwujudkan yang diketuai orang luar dengan tangga gaji yang tinggi.

"Ini dibuat tanpa mengambil kira kepakaran dan pengalaman kakitangan yang sedia ada," kata beliau pada sidang media di Bangunan SUK, dekat sini hari ini.

Khalid berkata, penamatan kontrak 22 kakitangan itu dilakukan kerana berlaku pertindihan tanggungjawab dan tugas dengan kakitangan yang sedia ada dalam PKNS.

"Selaras dengan polisi Integrity Pact, Kerajaan Selangor memberi kepercayaan penuh kepada pengurus besar yang baharu untuk membuat perubahan yang berkaitan demi kebaikan PKNS dan anak-anak syarikat.

"Ini termasuk kajian semula usahasama dan projek-projek, menyusun semula akaun PKNS dan melaksanakan straegi untuk meningkatkan keuntungan," katanya yang juga Pengerusi PKNS.

Sebelum ini, beliau mengarahkan Pengurus Besar PKNS yang baharu, Azlan Alfiah untuk membuat kajian terperinci organisasi termasuk isu melibatkan sumber manusia.

Thursday, February 6, 2014

Isu PKNS pecat pekerja: Ini penjelasan dari PKNS.. bacalah!


Penamatan kontrak 30 Kakitangan PKNS baru-baru ini telah digunakan sebaiknya oleh media-media tunggangan UMNO untuk menyerang pentadbiran Kerajaan Rakyat Selangor. 

Ianya telah dipolitikkan mereka dengan bergai cara yang mana akhirnya menyerlahkan buruknya cara TS Khalid mentadbir Selangor. 

Benarkah apa yang dilaporkan oleh kebanyakkan media tunggang UMNO itu?

Berikut adalah Kenyataan Media dari Pengurus Perhubungan Awam PKNS sendiri mengenai perkara ini..

Kenyataan Media 
PENYUSUNAN SEMULA ORGANISASI SUMBER MANUSIA PKNS UTAMAKAN PERKHIDMATAN CEKAP DAN "VALUE FOR MONEY" 
5 FEB 2014

 
Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) telah memulangkan semula sejumlah 20 anggota PKNS Holdings kembali kepada anak syarikat perbadanan itu. 
Keputusan tersebut dibuat dalam satu operasi penyusunan semula organisasi sumber manusia bagi mengelakkan pertindihan tugas selaras dengan polisi tadbir urus PKNS yang mengutamakan perkhidmatan cekap dan "value for money". 
Perkhidmatan 20 anggota berkenaan di PKNS telah dibuat berperingkat secara kontrak seawal 2010 bertujuan untuk mengisi jawatan dan memperkukuhkan beberapa Bahagian baharu di PKNS antaranya Pemasaran, Pembangunan Bisnes, Strategi & Media, Pelaburan; dan Pengurusan Organisasi & Integriti. 
Walaubagaimanapun, setelah mengkaji keputusan tersebut, PKNS berpandangan tiada keperluan untuk meneruskan perkhidmatan 20 pegawai tersebut memandangkan kepakaran dan pengalaman yang sama sudahpun sedia ada di kalangan pegawai tetap di PKNS. 
Sehubungan itu, anak syarikat PKNS; PKNS Holdings telah membuat keputusan untuk menamatkan perkhidmatan mereka menurut terma yang terdapat dalam kontrak perkhidmatan masing-masing. 
ISHAK HASHIM
PENGURUS PERHUBUNGAN AWAM
BAGI PIHAK PENGURUSAN PKNS 

 ------------------------ 


Apa yang kebanyakkan media tidak laporkan menurut Koordinator Jingga 13, Saudara Fariz Musa mengenai isi ini ialah..

1. Mereka adalah pekerja kontrak. Tamat september 2014. Mereka bukan pekerja tetap pkns. Gaji mereka tiga kali ganda dari gaji staf biasa pkns. Untuk yang dua tahun bekerja, gaji mereka mencecah RM15, 000 sebulan.

2. Kontrak mereka ditamatkan awal dan mereka diberi compensation sebulan/dua bulan gaji mengikut perjanjian masing2.

3. Ia proses biasa dan tiada unsur2 salah laku. Mereka boleh ambil tindakan undang2 jika tidak berpuashati dengan prosidur berkenaan.

Sementara itu Free Malaysia Today melaporkan..

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengakui tindakan menamatkan khidmat 22 pekerja kontrak Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) untuk menjimatkan kos perbelanjaan negeri.

Abdul Khalid berkata, dengan penamatan jumlah pekerja tersebut, PKNS dapat menjimatkan kos operasi sebanyak RM7juta setahun.

“Ini menunjukkan PKNS selama ini berbelanja berlebihan hanya untuk membayar gaji 22 kakitangan kontrak,” katanya dalam sidang media di Bangunan SUK di sini hari ini.

Khalid turut mendedahkan, wujud aduan daripada ‘whistle blower’ yang sangsi dengan sesetengah pegawai kontrak yang diambil bekerja bukan melalui temuduga terbuka.

Sebaliknya melalui sokongan tertentu daripada Ahli Lembaga Pengarah PKNS, sekaligus menyekat peluang kira-kira 200 pegawai dan 1,500 kakitangan awam itu sendiri yang mahu naik pangkat.

Malah berlakunya pertindihan tugas dengan kakitangan yang sedia ada dalam PKNS.

“Ada dua pegawai yang buat tugasan sama di pejabat.

“Jadi ada staf mengadu ada atau tak ada (pegawai kontrak) sama saja,” katanya.

Semalam, kakitangan PKNS Holdings Sdn Bhd (PHSB) yang ditamatkan kontrak tidak berpuas hati apabila merasakan mereka dibuang tanpa diberikan alasan kukuh sedangkan tempoh kontrak mereka masih panjang.

Bekas Pengurus Kanan Pemasaran PKNS Dr Alif Aiman berkata, tindakan itu tidak beretika apabila mereka diberi taklimat berhenti serta-merta pada 4 Februari lalu sedangkan surat penamatan mereka sudah ditandatangani sehari sebelumnya.

Sehubungan itu beliau berkata, pihaknya akan meneliti tindakan yang akan diambil terhadap PKNS selepas mendapat nasihat daripada Jabatan Perhubungan Perusahaan Kementerian Sumber Manusia, Jabatan Penerangan Pekerja, dan Kongres Kesatuan Pekerja Malaysia (MTUC).

Abdul Khalid bagaimanapun dalam responnya berkata, prosedur penamatan kontrak mematuhi terma dan syarat mengikut perjanjian yang dibuat sebelum ini.

“Penamatan kontrak itu perkara biasa, berlaku dimana-mana bukan saja di PKNS malah di syarikat dan organisasi lain.

“Kalau saya kejam takkanlah ada sesetengah pegawai itu yang dapat ganti rugi melebihi RM60,000.

“Jumlah itu dah dinyatakan dalam perjanjian dan PKNS mesti ikut,” katanya.

Sementara itu, ditanya sama ada isu ini berkaitan dengan krisis bekas Ahli Lembaga Pengarah PKNS yangjuga Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali, Khalid bagaimanapun menafikannya.

“Setakat ini tiada kaitan. Kalau ada kaitan dengan Azmin kita akan siasat.

“Kalau tiada kaitan kita akan siasat juga,” katanya.

Beliau turut menepis dakwaan ia cubaan untuk mensabotaj Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang dengan mencalarkan imej pentadbiran negeri Pakatan Rakyat.

“Sabotaj? Itu karut. Saya ni Pengarah PRK Kajang, kalau saya nak sabotaj maknanya saya sabotaj diri sendiri,” katanya tergelak.
IPOH: PAS Perak akan turut membantu memenangkan calon Pakatan Rakyat daripada PKR dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kajang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Penerangannya, Ustaz Misbahul Munir Masduki berkata, kemenangan Pakatan Rakyat di Dun tersebut adalah sangat penting bagi memastikan penguasaan gabungan parti itu semakin utuh dan sukar digugat di samping menggagalkan hasrat BN untuk menambah kerusi di Dun Selangor.
"PAS Perak menyahut seruan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang untuk menurunkan jentera bagi memastikan Pakatan Rakyat kekal di kerusi itu," katanya kepada Harakahdaily.
Kata beliau, pertembungan Dun Kajang ini boleh menjadi medan penilaian tahap sokongan rakyat ke atas Pakatan Rakyat di Selangor dengan segala kemelut yang diperbesarkan oleh media.
"Rakyat masih ada ruang dan peluang mengundi bagi memilih siapa wakil rakyat pilihan mereka dalam pilihanraya kecil nanti," jelasnya lagi.
Ujar beliau, kerajaan sedia ada tetap akan kekal kerana ianya tidak berisiko untuk mengubah landskap pemerintahan di negeri itu oleh kerana majoriti di antara kerajaan dan pembangkang sangat besar namun Pakatan Rakyat tekad untuk mempertahankan kemenangan di Dun tersebut.
PRK Kajang itu juga, kata beliau adalah peluang untuk menjelaskan isu semasa dalam kempen di samping mendekatkan pemimpin dengan rakyat.



Islam For Beginner

Cara Melaksanakan Shalat Dhuha

Senin 14 Muharram 1435 / 18 November 2013 08:27

 Cara Melaksanakan Shalat Dhuha

SHALAT Dhuha adalah shalat sunah yang dilakukan setelah terbit matahari sampai menjelang masuk waktu zhuhur. Afdhalnya dilakukan pada pagi hari disaat matahari sedang naik (kira-kira jam 9.00). Shalat Dhuha lebih dikenal dengan shalat sunah untuk memohon rizki dari Allah, berdasarkan hadits Nabi : “Allah berfirman : ‘Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (Shalat Dhuha), niscaya pasti akan Aku cukupkan kebutuhanmu pada akhir harinya’,“ (HR.Hakim dan Thabrani).
Hadits Rasulullah SAW terkait Shalat Dhuha
“Barang siapa shalat Dhuha 12 rakaat, Allah akan membuatkan untuknya istana di surga” (H.R. Tirmiji dan Abu Majah)
“Siapapun yang melaksanakan shalat dhuha dengan langgeng, akan diampuni dosanya oleh Allah, sekalipun dosa itu sebanyak buih di lautan.” (H.R Tirmidzi)
“Dari Ummu Hani bahwa Rasulullah SAW shalat dhuha 8 rakaat dan bersalam tiap dua rakaat.” (HR Abu Daud)
“Dari Zaid bin Arqam ra. Berkata,”Nabi SAW keluar ke penduduk Quba dan mereka sedang shalat dhuha‘. Beliau bersabda,?Shalat awwabin (duha‘) berakhir hingga panas menyengat (tengah hari).” (HR Ahmad Muslim dan Tirmidzi)
“Rasulullah bersabda di dalam Hadits Qudsi, Allah SWT berfirman, “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat shalat dhuha, karena dengan shalat tersebut, Aku cukupkan kebutuhanmu pada sore harinya.” (HR Hakim & Thabrani)
“Barangsiapa yang masih berdiam diri di masjid atau tempat shalatnya setelah shalat shubuh karena melakukan i’tikaf, berzikir, dan melakukan dua rakaat shalat dhuha disertai tidak berkata sesuatu kecuali kebaikan, maka dosa-dosanya akan diampuni meskipun banyaknya melebihi buih di lautan.” (HR Abu Daud)
Cara melaksanakan Shalat Dhuha :
Shalat Dhuha minimal dua rakaat dan maksimal duabelas rakaat, dilakukan secara Munfarid (tidak berjamaah), caranya sebagai berikut :
  1. Berniat
  2. Membaca doa Iftitah
  3. Membaca surat al Fatihah
  4. Membaca satu surat dalam Alquran.
  5. Ruku’ dan membaca tasbih tiga kali
  6. I’tidal dan membaca bacaannya
  7. Sujud pertama dan membaca tasbih tiga kali
  8. Duduk di antara dua sujud dan membaca bacaanya
  9. Sujud kedua dan membaca tasbih tiga kali
  10. Setelah rakaat pertama selesai, lakukan rakaat kedua sebagaimana cara diatas, kemudian Tasyahhud akhir setelah selesai maka membaca salam dua kali. Rakaat-rakaat selanjutnya dilakukan sama seperti contoh di atas. []
Azhar Redang added a new photo.


Majlis Jemaah NGO Islam Malaysia berkata, tawaran bagi menampar Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok kini dinaikkan daripada RM500 ke RM1,200 kerana pemimpin DAP itu dikatakan kurang ajar dan mencabar kedudukan orang Melayu.
Menurut Seketariat Majlis Permuafakatan Ummah Malaysia Zulkfli Sharif, tawaran dibuat itu terbuka kepada semua warganegara Malaysia agar penghinaan yang seringkali dibuat Kok menerima pembalasan.
"Tawaran ini terbuka kepada semua. Maksudnya, siapa sahaja yang dapat menampar Teresa Kok dengan disertakan gambar sebagai bukti, kita akan beri ganjaran sebanyak RM1,200," kata Zulkifli kepada The Malaysian Insider apabila dihubungi di Kuala Lumpur.
"Pada mulanya memang kita hanya tawarkan RM500, namun ganjaran itu dinaikkan sebanyak RM1200 hasil sumbangan ahli kita."
Beliau juga tidak menolak kemungkinan jumlah ganjaran tersebut akan meningkat sekiranya ada lagi individu menampilkan diri memberi sumbangan.
Tambahnya, gerakan itu juga tidak menetapkan sebarang tarikh tamat kepada peserta yang ingin menyertai pertandingan tersebut.
"Kita tidak ada tarikh tamat, bila-bila masa sahaja sehingga isu ini reda dan bagi siapa yang berjaya mendapatkan gambar bukti tampar pemimpin tersebut maka boleh hantar ke pejabat kita," katanya.
Terdahulu  kira-kira 50 individu menggelarkan diri mereka “Majlis Jemaah NGO Islam Malaysia” bertindak menyembelih dua ekor ayam dan melumur darahnya pada kain rentang yang tertera gambar pemimpin Cina DAP dan PKR sebagai bantahan terhadap penghinaan pemimpin berkenaan kepada majoriti masyarakat Melayu beragama Islam.
Pemimpin yang wajahnya terdapat pada kain rentang itu adalah Kok, Ahli Parlimen Gelang Patah Lim Kit Siang, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dari DAP dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Machang Bubuk Lee Khai Loon dari PKR.
Perhimpunan yang dinamakan "Bantahan penghinaan terhadap kepimpinan Melayu, Yang di-Pertuan Agong, dan agama Islam serta maruah Melayu” oleh segelintir ahli politik yang didakwa cauvinis Cina diadakan berhampiran Jalan Tun Perak berdekatan Puduraya, Kuala Lumpur petang ini.
Antara sepanduk yang dinaikkan adalah gambar wajah Kok berbadan ayam selain tulisan berbunyi "Reward atau ganjaran RM500, menghina Islam, azan sembahyang, mencaci Melayu (Melayu sial) tampar dan amik gambar sebagai bukti siapa cepat dia dapat hanya seorang pemenang sahaja."
Setiausaha Agung Pertubuhan Permuafakatan Majlis Ayahanda Malaysia itu berkata, tindakan mereka itu juga turut disokong kaum Cina lain yang menentang perbuatan pemimpin DAP itu.
"Beliau ialah rakan kita Sunny Goh iaitu Pengerusi Perhubungan Hal Ehwal Masyarakat Cina bagi Pertubuhan Kebajikan Insan Bakti Malaysia (Perkib). Beliau juga tidak suka dengan perbuatan pemimpin pembangkang yang sebangsa dengannya," katanya.
Zulkifli berkata lagi, beliau tidak takut sekiranya Kok membuat laporan polis ke atas pertubuhannya sambil menggesa pihak berkuasa juga mengambil tindakan ke atas perbuatan biadap ahli Parlimen itu.
"Kita serius dengan tawaran ini, tidak main-main. Ini adalah akibat kerana mulut celupar beliau. Kita mahu beri amaran supaya kelak ahli Parlimen itu lebih berhati-hati dalam perbuatannya dan polis kena siasat betul jangan kerana beliau ahli Parlimen maka dilepaskan," katanya. – 6 Februari, 2014.

Tiada ulasan: