Ahad, 11 Mei 2014

KUASA DIDUNIA TAK BOLEH MENJANGKAU HINGGA KE AKHIRAT....KUASA DIDUNIA NI PUN TERHAD LAGI TERBATAS

Akhirnya, MB Terengganu Akan Ditukar... Ini Penjelasannya
Posted on Sunday, May 11 @ 15:46:56 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu



Spekulasi jawatan Menteri Besar Terengganu akan bertukar teraju semakin kencang dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Takir, Datuk Abdul Razif Abdul Rahman (gambar, kiri) dilaporkan hampir pasti menggantikan Datuk Ahmad Said.

Abdul Razif yang juga Exco Kerajaan Negeri Kelantan Terengganu dijangka akan menerima surat pelantikan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam masa terdekat.

Laporan The Star memetik sumber bahawa Abdul Raziz sudah diarahkan bersiap sedia untuk berada di Kuala Lumpur bagi menerima pelantikan tersebut.Abdul Razif berada di Kuala Terengganu untuk menghadiri mesyuarat exco mingguan pada Rabu.“Beliau berlepas ke Kuala Lumpur pada sebelah petang.

Beliau menerima panggilan dari Putrajaya pada malam Selasa meminta beliau supaya berada di Kuala Lumpur hari ini (Khamis),” tambah sumber itu.Abdul Razif, 49, merupakan salah seorang daripada dua ADUN dikatakan akan dilantik menjadi Menteri Besar baharu bagi menggantikan Ahmad Said.

Seorang lagi adalah Adun Air Putih, Wan Hakim Wan Ahmad, 45.Perubahan mengenai jawatan Menteri Besar di Terengganu itu timbul selepas Ahmad menandatangani surat persetujuan bahawa beliau akan memegang jawatan itu hanya selama setahun selepas Barisan Nasional (BN) menang tipis pada pilihan raya umum yang lepas.

BN hanya memenangi 17 kerusi negeri manakala 15 kerusi dimenangi Pakatan Rakyat manakala ia berjaya memenangi separuh daripada lapan kerusi Parlimen.Najib telah memberikan Ahmad tempoh penangguhan selama setahun selepas pilihan raya kerana beliau mahu pemimpin Terengganu yang mempunyai keperibadian yang bersesuaian untuk bersama dengan rakyat.

Sumber Putrajaya memberitahu bahawa Ahmad menandatangani surat itu kira-kira dua minggu selepas pilihan raya umum pada 5 Mei tahun lalu, lapor portal itu.Surat itu, yang hanya sepanjang dua perenggan, menyatakan bahawa Ahmad akan meletak jawatan sebagai Menteri Besar dan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri Selepas setahun dan pada tarikh yang akan ditentukan oleh Najib.

Sumber di Terengganu berkata, di kalangan para anggota exco dan pegawai kanan amat merasakan bahawa akan terdapat Menteri Besar baharu tidak lama lagi.Ia begitu kuat bahawa mereka percaya bahawa Ahmad telah mempengerusikan mesyuarat exco terakhir pada Khamis.

Ketika ditemui pemberita, Ahmad memberikan jawapan dua perkataan beliau: “Tiada komen.”Bagaimanapun, mereka yang biasa dengan bahasa badan Ahmad berkata, “tiada komen ” itu merupakan jawapan sebenarnya yang bermakna beliau tidak menafikan apa-apa.

“Beliau cuba yang terbaik untuk menerima keadaan yang tidak dapat dielakkan. Lagipun, tidak ada MB secara terbuka akan mengesahkan bahawa beliau bakal melepaskan jawatan itu dalam pertengahan penggalnya,” kata sumber. ~new malaysian post

sumber


  Punca Sebenar Kenapa Umno/Mca Tak Bertanding PRK Bukit Gelugur Didedahkan
Posted on Sunday, May 11 @ 15:28:16 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu



"

Alooo Latuk... ada butoi ka tatak butoi apa yang gua tulis itu cebelah lu punya gambar... kalau butoi apa pasat lu tatak cakap itu macam maaaa... kenapa lu mahu mahu cakap itu Mca tatak betanding di Pilihan Raya Kecil Bukit Gelugur pasai itu HUDUD, kalau itu pasai Hudud lagi lu olang buleh buat ISU maaa... cakap yang lu olang TENTANG Hudud tapi itu Dap tatak belani tentang itu Hudud... kah kah kah!.

Lu lain kali kalu mau tipu-tipu lu langan kasi tahu itu MEDIA, lu cakap sama lu punya ahli-ahli sulah cukup, cebab lia olang mesti pecaya punya. Tatak perlu cakap sama itu Media ok, nanti olang cakap lu pun selupa lengan itu lu cahabat cehati cejiwa Umnu lagi Malu wooo. Apa lu pun sulah ikut-ikut tatak malu macam lu punya cahabat itu pemimpin Umnu... jangan itu lah Latuk Ong Ka Chuan... kah kah kah!.

Kalau sudah namanya Pemimpin Umno/Bn maka jikalau tidak Menipu Bukan Pemimpin Umno/Bn namanya beb... konon nak tumpukan kepada Isu Hudud... apa pasal tak jadikan Isu Hudud dalam PRK Bukit Gelugur, kan ke Isu Hudu boleh dijadikan SENJATA untuk Mempegaruhi Pengundi-Pengundi di PRK Bukit Gelugur dengan mengatakan yang Mca lagi Menentang Hudud berbanding Dap... kah kah kah !. sumber klik sini

hemmmmm..... satu lagi catitan sejarah bila gabungan parti yang konon nya diterima oleh majoriti rakyat malaysia tapi takut untuk bertanding dalam pilihan raya kecil... kah kah kah... A B U."


................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh:
inderasipejuang
Posted on Sunday, May 11 @ 15:28:16 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu


 Umno Perlis Bergolak, MB Minta Tinggalkan Kerusi?
Posted on Sunday, May 11 @ 15:22:45 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu



Walaupun Umno Perlis hanya ada beberapa orang sahaja Adun dan ahli Parlimen tetapi ia tidak terkecuali juga mempunyai nafsu dan naluri untuk bergolak seperti Umno di negeri-negeri lain. Umno Perlis hanya tiga bahagian sahaja; Arau, Padang Besar dan Kangar. Manakala terdapat 12 kerusi Dewan Undangan Negeri.

Desas desus yang bertiup dari Utara mendesuskan kedudukan menteri besarnya Azlan Man kini sedang diasak agar meninggalkan kerusi MB. Perlantikannya sebagai MB menjadi isu dan kurang disenangi oleh veteran Umno negeri itu terutamanya bekas MB yang juga Pengerusi Badan Perhubungannya Shahidan Kassim.

Azlan dikatakan tidak memberi komitmen kepada parti disamping tidak menunjukkan pencapaian yang memuaskan walaupun sudah setahun menjadi MB. Beliau juga didakwa tidak memberi kerjasama baik dengan pemimpin Umno bahagian.

Paling menyedihkan katanya, Azlan juga sebagai timbalan pengerusi Badan Perhubungan Umno Perlis tidak berfungsi dan gagal untuk menghadiri mesyuarat.

Sepanjang tahun ini, tidak lebih dua kali beliau hadir mesyuarat, kegagalan tanpa sebab ini menyebabkan veteran Umno Perlis kecewa terutamanya pengerusinya Shahidan Kassim.

Ekoran itu laporan telah dibuat kepada Presiden Umno Najib Razak agar mengambil perhatian termasuk menggugurkannya sebagai MB. Menurut sumber dalam sudah empat laporan mengenai Azlan dihantar kepada Najib.

Shahidan sebagai ketua Umno Perlis juga dikatakan pernah mengancam akan memecat Azlan sebagai timbalan ketua badan perhubungan Umno ekoran kegagalannya menghadiri mesyuarat beberapa kali. Azlan dilantik menjadi MB selepas pilihan raya umum lalu setelah menang di kerusi DUN Pauh. Beliau dikatakan MB yang ditunjuk oleh Perdana Menteri.

Perlantikannya menimbulkan isu dan mengejutkan pemerhati Umno Perlis kerana beliau dianggap sebagai "orang asing" di Perlis yang tidak pernah bergelumang dengan Umno Perlis. Sebelum ini Azlan adalah Timbalan Pengarah Biro Pengaduan Awam dan merupakan Pegawai Tadbir Diplomati (PTD).

Umno Perlis bermasalah untuk mencari calon MB bagi mengganti Mohamad Isa Sabu yang mengambil alih daripada Shahidan Kassim.

Pergolakan Umno Perlis bermula selepas pilihan raya umum 2008 apabila bekas MB Shahidan Kassim tidak dilantik menjadi menteri besar Perlis kononnya beliau ditolak oleh Istana. Perdana Menteri ketika itu Abdullah Ahmad Badawi telah pun mengeluarkan watikah perlantikan Shahidan sebagai MB, tetapi ia tidak diperkenan oleh Raja Perlis.

Nasib Azlan menjadi tanda tanya dimana beliau kemungkinan akan terus diasak selagi tidak meninggalkan kerusi MB Perlis. Besar kemungkinan sekiranta Najib membuat semakan berhubung prestasiseluruh MB, Azlan salah seorang yang akan digugurkan. [wm.kl.7:57 pm 09/05/14]

sumber


 
‘Saya akan bunuh awak seterusnya,’ pemanggil ugut teman wanita penumpang MH370
Posted on Sunday, May 11 @ 13:09:18 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



Teman wanita penumpang warga Amerika Syarikat (AS) yang menaiki penerbangan Malaysia Airlines MH370 menerima ugutan bunuh dan beberapa panggilan telefon aneh sejak pesawat itu hilang pada 8 Mac, lapor NBC News.
Sarah Bajc, teman wanita Philip Wood, juga dirompak dua kali sejak kehilangan pesawat itu.


Biro Penyiasatan Persekutuan Amerika Syarikat (FBI) sedang menyiasat kejadian 'menakutkan' yang mengganggu Bajc.

Bajc memberitahu NBC News bahawa dia menerima pesanan teks ringkas yang mengugut, "Saya akan datang bunuh awak pula seterusnya," kira-kira dua minggu selepas pesawat itu hilang.
Beberapa imej lucah dan penggilan telefon menyeramkan juga diterima daripada nombor China yang sama.
"Ia satu lagi kejadian yang membuatkan saya tidak tahan, ia sangat mengganggu," kata Bajc kepada NBC News.
Menurut Bajc, panggilan telefon dan mesej itu bermula selepas pangsapurinya diceroboh masuk buat pertama kali, seminggu setengah selepas pesawat MH370 hilang.
"Sesiapa pun yang masuk tidaklah begitu berhati-hati kerana saya seorang yang kemas, oleh itu, saya serta-merta dapat nampak beberapa barang sudah digerakkan," katanya kepada NBC News.
"Penjaga rumah saya tiada, jadi ia tidak mugkin dia dan saya selalu sampai ke rumah sebelum anak saya. Kata laluan pada peti besi saya diresetkan, dan itu hanya berlaku apabila kata laluan yang salah ditekankan sebanyak tiga kali."
Bajc memberitahu NBC News pencerobohan kali kedua berlaku beberapa minggu selepas itu.
"Jiran saya nampak dua orang meningggalkan rumah saya. Saya memang tidak jangkakan akan ada privasi (di Beijing)."
Dia memberitahu NBC News bahawa panggilan telefon berhenti selepas agen FBI ditugaskan untuk menolong dan keluarga Woods dimaklumkan tentangnya.
Bajc sedang mengetuai seruan oleh saudara-mara penumpang supaya para penyiasat menyiarkan data asal tentang pesawat hilang itu.
Beliau juga menyelar pegawai Malaysia dengan mengatakan penerimaan Malaysia tentang analisis data oleh syarikat satelit Britain Inmarsat tidak dikaji selidik secara lebih saintifik.
"Mereka gagal berkongsi dengan kami mengapa mereka menerima sumber tunggal (Inmarsat) bagi analisis yang menggunakan kaedah yang tidak pernah dicuba sebagai asas untuk mengesahkan pesawat itu di dasar laut tanpa sesiapa yang terselamat," dipetik dari emelnya kepada media dalam The Wall Street Journal.
Beliau turut menyelar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengumumkan akan ada laporan awal untuk pihak umum dalam temuramah eksklusif CNN.
"Saya bagai tidak percaya dengan perubahan perdana menteri ini... beliau sedang membaca skrip yang ditulis oleh seorang perunding media profesional berkelayakan," kata Bajc kepada CNN.


Beliau juga mengetuai usaha merayu kepada pemegang saham pembuat pesawat Boeing agar memberikan tekanan untuk jawapan selepas gagal mendapat sebarang maklumat daripada Putrajaya dan Malaysia Airlines bagi persoalan yang berlegar tentang pesawat hilang tersebut.
Sebelum ini, Bajc juga menerima emel daripada eksekutif senior Fox yang menawarkan untuk mengumpul berjuta dolar jika dia setuju tidak meminta apa-apa tuntutan pampasan selepas itu.
Eksekutif itu kemudian dipecat daripada rangkaian berita itu.
Bajc sedang dalam proses berpindah dari Beijing untuk tinggal dengan teman lelakinya, pekerja IBM Malaysia yang berusia 50 tahun.
Woods antara 239 penumpang yang hilang dalam pesawat itu. Beliau dalam perjalanan ke Beijing dari Kuala Lumpur apabila Boeing 777-200 ER itu lenyap.
Pencarian udara dan laut menyeluruh dijalankan di Lautan Hindi tetapi gagal mendapatkan apa-apa petanda tentang pesawat tersebut. –

TMI
11 Mei, 2014

 Abah Saya Bukan Militan
Posted on Sunday, May 11 @ 11:22:59 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu




Solahuddin (kiri) bersama bapa saudaranya Mohd Zainon Ariffin di Kampung Tembak.

KUALA KETIL - ’Abah pesan belajar rajin-rajin dan jaga adik-adik serta mak,” kata Ahmad Solahuddin, 17, anak sulung kepada Mohd Lotfi Ariffin.

Menurut Solahuddin kali terakhir bertemu dengan bapanya iaitu pada 31 Januari lalu selepas selesai menunaikan solat Jumaat bersama-sama di Masjid Padang Serai.

“Dalam kalangan adik-beradik saya paling rapat dengan abah. Selalu juga ikut dia pergi khutbah dan ceramah.

“Paling saya kagum dengan abah adalah ilmunya. Dia juga kerap melayari internet selain membaca kitab untuk mengetahui perkembangan semasa mengenai kezaliman yang berlaku dalam dunia akhir zaman termasuk keadaan di Syria,” katanya.

Solahuddin berkata, bapanya menaruh harapan tinggi terhadapnya supaya dapat menjadi seorang penceramah sepertinya kelak.

“Memang terdetik juga rasa sedih dan kehilangan dengan ketiadaannya, namun saya tahu dia melakukan perkara yang sewajarnya.

"Bagi saya, abah pergi berjihad kerana berjuang menolong umat Islam yang ditindas. Setiap kali lihat penindasan ke atas umat Islam menerusi internet, abah selalu kata geram dan nak lawan musuh Islam. Sudah tentu abah bukan seorang militan," katanya.

Menurutnya, dia bersama lima adik dan ibunya sentiasa mendoakan keselamatan bapanya di sana.

sumber


Polis Thailand Mohon Maaf Kepada Penyokong Anti-kerajaan
Posted on Sunday, May 11 @ 11:20:52 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu



BANGKOK, 10 Mei (Bernama) -- Penyokong anti-kerajaan menuntut maaf daripada polis kerana menggunakan gas pemedih mata dan meriam air terhadap mereka semalam dan sejurus kemudian menerima permohonan maaf.

Langkah pantas polis itu berjaya mengelakkan konflik keganasan daripada menjadi bertambah buruk.

Di pinggir ibu negara, lebih 50,000 penyokong pro-kerajaan telah berkumpul dalam usaha untuk mendapatkan sokongan lebih besar berikutan penyingkiran bekas perdana menteri Yingluck Shinawatra.

Buddha Issara, seorang sami kanan yang juga ketua pemprotes anti-kerajaan membawa penyokongnya ke pejabat Pusat Pentadbiran bagi Keamanan dan Ketenteraman (CAPO).

Beliau ke balai polis itu pada sebelah pagi untuk memfail tuduhan bunuh terhadap polis kerana menggunakan gas pemedih mata dan meriam air terhadap pemprotes di hadapan pejabat CAPO semalam mengakibatkan enam cedera.

"Kami ke sini hari ini kerana mahu kamu (polis) meminta maaf kepada kami kerana melepas gas pemedih mata.

"Jika anda datang dan minta maaf pada kami, kami akan tarik balik semua tuduhan," katanya kepada polis.

Akhirnya, seorang wakil polis muncul dan memohon maaf.

Pemprotes yang berkumpul di hadapan pejabat CAPO sejak tengah hari bersurai empat jam kemudian.

Semasa protes itu, kumpulan berkenaan menghalang trafik ke dan dari Lapangan Terbang Don Muang, hingga melumpuhkan lalu lintas dan menjejas orang ramai yang melakukan perjalanan.

Sementara itu, di Aksa Road di pinggir ibu negara, penyokong baju merah pro-kerajaan mula berkumpul dengan membawa fasiliti dan bekalan untuk para penyokong yang mengadakan tunjuk perasaan dijadualkan berlangsung beberapa hari.

Lautan manusia berjumlah kira-kira 50,000 tengah hari ini mendengar ucapan para pemimpin mereka yang mengutuk Suthep Thaugsuban, pemimpin kumpulan anti-kerajaan, Jawatankuasa Pembaharuan Demokratik Rakyat (PDRC).-bernama

sumber


  Enggan luluskan pinjaman, Hassan Malek pecat Sabaruddin Chik?
Posted on Sunday, May 11 @ 10:46:10 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu



Menteri Perdaganan Dalam Negeri Hassan Malek didakwa telah memecat Pengerusi Bank Rakyat kerana enggan memberi pinjaman tanpa faedah kepada Deepak Jaikishen.

PETALING JAYA: Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hassan Malek  (gambar) dikatakan memecat Pengerusi Bank Rakyat, Tan Sri Sabaruddin Chik kerana enggan meluluskan pinjaman RM40 juta tanpa faedah selama 30 tahun kepada ahli perniagaan, Deepak Jaikishan.

Menurut Setiausaha Kerja Barisan Nasional Parlimen Bandar Tun Razak, Zaharin Mohd Yasin, walaupun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah bersetuju menyambung perkhidmatan Sabaruddin di Bank Rakyat, tetapi Hassan telah mengingkari keputusan Perdana Menteri.

“Semangat saya hilang sejak diberitahu oleh seorang kawan saya yang kerja di Bank Rakyat mengenai seorang peminjam yang mengaku ada hubungan rapat dengan Najib dan isterinya,  diluluskan pinjaman berjumlah hampir RM 40 juta selama 30 tahun tanpa faedah,” kata beliau dalam posting Facebooknya.

Katanya, beliau konsisten bahawa setiap penyalahgunaaan kuasa harus dilawan dan ditentang.

“Tak kira dia dari Umno atau tidak,” tegasnya.

Deepak dikatakan adalah  kawan rapat Rosmah Mansor dan Hassan didakwa telah mengarahkan Bank Rakyat untuk meluluskan permohonan Deepak, tetapi semua ahli lembaga pengarah bank tersebut enggan berbuat demikian.

“Saya berharap mesyuarat kabinet dapat bincangkan kisah Deepak yang telah mendapat ehsan menteri yang menjaga Bank Rakyat hutang pinjamannya RM40juta dibayar tanpa faedah selama 30 tahun,” katanya lagi.

Zaharin yang juga bekas calon ahli majlis tertinggi Umno bertanya masihkah ada hubungan yang akrab antara Najib dan Rosmah dengan lelaki penjual karpet.. setelah dimalukan dengan beberapa tohmahan dan memberi maklumat palsu kepada parti pembangkang?

Sehubungan dengan itu beliau meminta menteri yang ada sekarang jangan sombong dan angkuh.

“Belajar dari pengalaman Sabaruddin yang pernah jadi Setiausaha Agung Umno dan menteri yang dilantik jadi Pengerusi Bank Rakyat. Khabarnya Perdana Menteri pun sudah setuju disambung sepenggal lagi, bagaimana pun, itu kuasa menteri yang jaga bank itu, jika dia tak mahu sambung Perdana Menteri tak boleh berbuat apa-apa, tetapi tindakan itu sama saperti melawan arahan Perdana Menteri.

Pada masa yang sama, Zaharin rasa sudah tiba masanya Najib memikirkan individu yang dilantik menjadi Lembaga Pengarah termasuk Pengerusi, di agensi dan syarikat kerajaan seorang yang berpengalaman dan profesional.

“Lantik seorang satu sahajalah. Jangan jadi macam Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid di Permodalan Nasional Berhad (PNB), semua anak syarikat PNB  beliau jadi Pengerusi.. pendapatan dan elaun semua syarikat dia ambil,” dakwanya.

Katanya lagi, yang lucunya semua kereta untuk Pengerusi anak-anak syarikat PNB pun dia guna.

“Macam mana agaknya dia pakai kereta sampai banyak itu dan elaun ratus ribu sebulan itu. Dia makan emas ker? “ soalnya.

sumber
 

Tiada ulasan: