Cananglahnie Original shared RAKAN AMMBOI's photo.
3 mins ·
RAJA AZMI PERTAHAN KENYATAAN KONTROVERSI - TAK SETUJU WANITA TAK BERTUDUNG DIHUKUM MASUK NERAKA?
Walau teruk dikecam, Raja Azmi bagaimanapun seolah-olah masih mempertahankan kenyataannya itu dan meminta ianya... http://www.ammboi.com/?p=38804
-ADC-
RAJA AZMI PERTAHAN KENYATAAN KONTROVERSI – TAK SETUJU WANITA TAK BERTUDUNG DIHUKUM MASUK NERAKA?
Siksaan Wanita Di Neraka Yang Telah Dilihat Rasulullah SAW | Ali r.a.
meriwayatkan sebagai berikut: “Saya bersama Fatimah berkunjung ke rumah
Rasulullah SAW dan kami temui beliau sedang menangis. Kami bertanya
kepada beliau, “Mengapa tuan menangis wahai Rasulullah?” Baginda
menjawab, “Pada malam aku di Isra’kan ke langit, daku melihat orang
sedang mengalami berbagai penyeksaan…maka bila teringatkan mereka aku
menangis. Saya bertanya lagi, “Wahai Rasulullah apakah yang tuan lihat?”
Baginda bersabda:
1. Wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih.
2. Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya dipaut dari punggungnya sedangkan api yang mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongnya.
3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituang ke kerongkongnya.
4. Wanita yang digantung, diikat kedua kaki & tangannya ke arah ubun-ubun kepalanya serta dibelit dibawah kekuasaan ular & kala jengking.
5. Wanita yang memakan badannya sendiri serta dibawahnya tampak api yang menyala-nyala dengan hebatnya.
6. Wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka.
7. Wanita yang bermuka hitam dan memakan ususnya sendiri.
8. Wanita yang tuli, buta dan bisu dalam peti neraka sedang darahnya mengalir dari rongga badannya (hidung, telinga, mulut) dan badannya membusuk akibat penyakit kulit.
9. Wanita yang berkepala seperti kepala babi dan keldai yang mendapat berjuta jenis seksaan.
Maka berdirilah Fatimah seraya berkata,”Wahai ayahku, cahaya mata kesayanganku… ceritakanlah kepadaku apakah amal perbuatan wanita-wanita itu.“
Rasulullah s.a.w. bersabda, “Wahai Fatimah, adapun :
1. Wanita yang digantung dengan rambutnya kerana dia tidak menjaga rambutnya di jilbab dikalangan lelaki.
2. Wanita yang digantung dengan lidahnya kerana dia menyakiti hati suaminya dengan kata-kata.
Kemudian Nabi s.a.w. bersabda: “Tidak seorang wanita yang menyakiti hati suaminya melalui kata-katanya kecuali Allah akan membuatkan mulutnya kelak dihari kiamat, selebar 70 zira’ kemudian akan mengikatnya dibelakang lehernya.
3. Adapun wanita yang digantung dengan buah dadanya kerana dia menyusui anak orang lain tanpa izin suaminya.
4. Adapun wanita yang diikat dengan kaki dan tangannya itu kerana dia keluar rumah tanpa izin suaminya, tidak mandi wajib dari haid dan nifas.
5. Adapun wanita yang memakan badannya sendiri kerana suka bersolek untuk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan keaiban orang.
6. Adapun wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka kerana dia suka menonjolkan diri (ingin terkenal) dikalangan orang yang banyak dengan maksud supaya orang melihat perhiasannya dan setiap orang jatuh cinta padanya kerana melihat perhiasannya.
7. Adapun wanita yang diikat kedua kaki dan tangannya sampai ke ubun-ubunnya dan dibelit oleh ular dan kala jengking kerana dia mampu mengerjakan solat dan puasa. Tetapi dia tidak mahu berwudhuk dan tidak solat serta tidak mahu mandi wajib.
8. Adapun wanita yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya seperti keldai kerana dia suka mengadu-domba (melaga-lagakan orang) serta berdusta.
9. Adapun wanita yang berbentuk seperti anjing kerana dia ahli fitnah serta suka marah- marah pada suaminya.
Nauzubillah Min Zalik
sumber
Walau teruk dikecam, Raja Azmi bagaimanapun seolah-olah masih mempertahankan kenyataannya itu dan meminta ianya... http://www.ammboi.com/?p=38804
-ADC-
RAJA AZMI PERTAHAN KENYATAAN KONTROVERSI – TAK SETUJU WANITA TAK BERTUDUNG DIHUKUM MASUK NERAKA?
RAJA AZMI PERTAHAN KENYATAAN KONTROVERSI – TAK SETUJU WANITA TAK BERTUDUNG DIHUKUM MASUK NERAKA?
Kecoh juga beberapa hari lepas dengan kenyataan kontroversi dari produser kontroversi, Raja Azmi berhubung isu bertudung
dalam satu rancangan tv. Jawapan Raja Azmi itu ternyata mengundang
kritikan banyak pihak dan beliau dianggap tidak menjaga sensitiviti
orang Islam.
Walau teruk dikecam, Raja Azmi
bagaimanapun seolah-olah masih mempertahankan kenyataannya itu dan
meminta ianya tidak diperbesarkan. Menerusi laporan sebuah portal
hiburan, Raja Azmi berkata isu bertudung yang dijawabnya kepada media
elektronik baru-baru ini hanyalah pandangan sebagai seorang Islam dan
minta tidak perlu diperbesarkan.
“Kenapa ramai yang tidak berpuas
hati dengan kenyataan saya yang tidak bersetuju wanita tak bertudung
akan masuk neraka? Sebenarnya saya bercakap sebagai seorang Islam yang
punya pandangan tersendiri. Tak semestinya wanita yang bertudung itu sah
akan masuk syurga tanpa dihisab dengan amalan yang lain. Adakah berdosa
besar saya yang baru pulang dari Umrah ini tidak bertudung? Menutup
aurat bukan di kepala sahaja. Saya tidak mahu tudung itu digunakan untuk
menutup segala kesalahan yang lain tanpa menitik beratkan amalan yang
lain,” katanya.
Raja Azmi juga berkata buat masa ini dia
belum bersedia lagi hendak bertudung dan kini sedang berusaha
melengkapkan amalan-amalan agama yang lain.
“Kak Mi akan pakai (tudung)
bila-bila Kak Mi nak pakai seperti pergi majlis keagamaan. Tapi
hari-hari biasa tu Kak Mi rasa tu tak perlu. Pada saya, lebih baik saya
mempertingkatkan amalan ibadah dan jariah yang lain dahulu sebelum
mengambil keputusan sepenuhnya bertudung,” jelasnya lagi.
Raja Azmi berkata lebih baik orang ramai
fokus pada isu wanita bertudung yang lain yang dikatakan banyak
melakukan perbuatan maksiat.
“Sekarang ini pun wanita
bertudung ramai juga yang melakukan zina dan maksiat. Di akhbar juga
banyak wanita bertudung dilaporkan melakukan aktiviti tidak bermoral dan
sebagainya. Paling teruk ada juga yang sanggup menipu pakej Umrah
dengan hanya berpakaian seperti orang yang alim dan baik,” luahnya lagi.
p/s: Baik Raja Azmi diam. Lagi dia jawab lagi la orang hentam…
9 mins ·
Siksaan Wanita Di Neraka Yang Telah Dilihat Rasulullah SAW
http://berita-harian.net/informasi/siksaan-wanita-di-neraka-yang-telah-dilihat-rasulullah-saw/
http://berita-harian.net/informasi/siksaan-wanita-di-neraka-yang-telah-dilihat-rasulullah-saw/
Siksaan
Wanita Di Neraka Yang Telah Dilihat Rasulullah SAWPosted on October 21,
2013 by adminSiksaan Wanita Di Neraka Yang Telah Dilihat Rasulullah...
berita-harian.net
Siksaan Wanita Di Neraka Yang Telah Dilihat Rasulullah SAW
|
1. Wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih.
2. Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya dipaut dari punggungnya sedangkan api yang mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongnya.
3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituang ke kerongkongnya.
4. Wanita yang digantung, diikat kedua kaki & tangannya ke arah ubun-ubun kepalanya serta dibelit dibawah kekuasaan ular & kala jengking.
6. Wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka.
7. Wanita yang bermuka hitam dan memakan ususnya sendiri.
8. Wanita yang tuli, buta dan bisu dalam peti neraka sedang darahnya mengalir dari rongga badannya (hidung, telinga, mulut) dan badannya membusuk akibat penyakit kulit.
9. Wanita yang berkepala seperti kepala babi dan keldai yang mendapat berjuta jenis seksaan.
Maka berdirilah Fatimah seraya berkata,”Wahai ayahku, cahaya mata kesayanganku… ceritakanlah kepadaku apakah amal perbuatan wanita-wanita itu.“
Rasulullah s.a.w. bersabda, “Wahai Fatimah, adapun :
1. Wanita yang digantung dengan rambutnya kerana dia tidak menjaga rambutnya di jilbab dikalangan lelaki.
TUDUNG DAN HUKUM SYARAK |
Rabu, 11 Jun 2008 22:26 |
PDF
SN Keluaran 2006 [SN063] Sekiranya kita telusuri perkara yang berkaitan dengan makanan dan barangan halal dan haram, sejak dahulu lagi, banyak isu yang telah timbul di negara ini. Kita pernah kecoh tentang isu berus bulu khinzir yang digunakan untuk menyapu mentega apam balik, ayam daging import yang tidak disembelih mengikut syara’, ayam dicampur dengan daging babi di sebuah pasar raya dan terakhir sekali adalah isu sosej yang dibungkus dengan usus babi. Memang tidak dapat dinafikan, umat Islam di negara ini memang sangat peka terhadap isu barangan dan makanan halal-haram. Namun apa yang kerap diperhatikan adalah, kepekaan umat terhadap isu-isu ini hanya muncul buat sementara; umat akan sibuk membuat ulasan, pandangan dan kritikan hanya apabila isu ini panas dimainkan oleh pihak akhbar dan televisyen tetapi sejurus selepas isu-isu tersebut tidak dimuatkan lagi, masyarakat pun terlupa dan pihak yang terlibat pun ikut terlena semula…. Yang lebih menyedihkan lagi adalah, isu makanan halal-haram ini adalah isu yang bermusim yang seringkali dimainkan oleh pihak media cetak dan elektronik setiap kali kemunculannya. Jarang sekali kita melihat isu ini dibincangkan dari aspek pemikiran Islam yang jernih dan juga sistem dan pengaturan yang wajib ada bersamanya. Ini termasuklah mengenai konsep halal-haram di sisi Islam secara terperinci dan seterusnya mengenai penerapan sistem halal-haram yang lebih komprehensif dan mendalam, supaya masalah seperti ini dapat ditangani dengan tuntas. Tudung – Ya atau Tidak? Selain isu makanan halal-haram, isu busana Muslimah juga turut menjadi perbincangan hangat dan mendapat respon yang bercampur baur. Sebagai contoh baru-baru ini Pengetua SMK Abdullah Munshi di Pulau Pinang, melarang pelajarnya yang berumur 15 – 18 tahun dari mewakili sekolah dalam perlawanan bola jaring negeri kerana membuka tudung semasa bermain [New Straits Times 23 Mac 2006]; di Pahang, terdapat pula guru di sebuah sekolah aliran agama, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Teluk Sentang, yang telah menggunting tudung labuh pelajarnya seramai 65 orang kerana tidak mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh mereka [Utusan Malaysia bertarikh 25 Februari, 2006]; begitu juga nasib seorang Muslimah, Habsah Jaafar yang dibuang kerja kerana majikannya, Hotel Renaissance, tidak membenarkan beliau memakai tudung semasa berkerja [Utusan Malaysia 27 Februari 2006]. Baru-baru ini pula, Ketua Polis Negara Tan Sri Omar Bakri memeranjatkan banyak pihak dengan kenyataannya mewajibkan polis wanita memakai tudung semasa bertugas dengan alasan keseragaman [New Straits Times 22 Mac 2006] namun isu ini diredakan oleh kenyataan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia yang menyatakan bahawa pemakaian tudung hanyalah pilihan, bukan wajib, kecuali untuk perbarisan rasmi, di mana mereka perlu mengikuti peraturan [Mingguan Malaysia 26 Mac 2006]. Lebih menyedihkan lagi adalah ’mazhab’ yang dianuti oleh artis dan isteri para menteri; mereka akan memakai tudung hanya apabila melakukan umrah atau haji serta ketika menghadiri majlis keagamaan tetapi akan meninggalkannya apabila tidak terlibat dalam majlis tersebut dan itu pun pemakaiannya tidak mengikuti hukum yang sepatutnya. Artis pula menganggap ‘menudung’ hati adalah lebih utama daripada menudungkan kepala, sehinggakan mereka akan memakainya hanya apabila sudah sampai ‘seru’ seperti kenyataan penyanyi terkenal Siti Norhaliza yang dikhabarkan sebelum ini akan memakai tudung satu hari nanti, dan masih dianggap ‘baik’ oleh sesetengah pihak [Al Islam Ogos 2004 m/s 13]. Selain itu juga, Norhayati Kaprawai dari SIS (Sister In Islam) pernah mengatakan semasa sesi Dialog Islam Liberal di Hotel Selesa, Pasir Gudang bahawa pakaian taqwa itu yang lebih baik daripada menutup aurat. Respon kepada isu ini menampakkan bahawa ada pihak yang bersetuju dengan pemakaian tudung dan tidak kurang juga pihak yang mengecam. Sebagai contoh, kemunculan ahli parlimen Indera Mahkota, Pahang, seperti seorang pelawak, mendedahkan bahawa anaknya telah dipulaukan di Methodist Girls’ School, Kuantan kerana tidak memakai tudung dan mempersoalkan kenapa berlaku diskriminasi kepada yang tidak bertudung. Sepatutnya Ahli Parlimen terbabit menyokong tindakan tersebut dan memboikot anaknya yang tidak bertudung serta memuji komuniti sekolah tersebut kerana memanifestasikan ruh Islam. Isu tudung juga hangat diperdebatkan di Perancis dan United Kingdom. Di Perancis sebagai contoh, apabila pemakaian tudung tidak dibenarkan di sekolah-sekolahnya, ia telah menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan umat Islam seluruh dunia. Di London pula sebelum ini, Shabina Begum, 17 tahun telah dibenarkan memakai jilbab dan tudung ke sekolah oleh mahkamah, namun begitu keputusan tersebut telah ditarik balik, dan akhirnya dia tidak dapat bersekolah. Tudung … Hukum Syara’? Isu tudung pada hakikatnya tidak sepatutnya menjadi polemik masyarakat umat Islam yang tidak berkesudahan. Isu ini bukanlah isu etika berpakaian sehingga ia harus dipertimbangkan sama ada perlu atau tidak, sesuai atau tidak kepada masyarakat kita atau bila dan di mana ia wajar dipakai. Isu ini bukanlah isu yang boleh diperdebatkan atau dibincangkan dalam mencari kaedah perlaksanaan yang terbaik, atau samada ia harus diwajibkan atau tidak. Isu tudung adalah isu yang menyangkut soal hukum syara’ dan kedaulatannya. Oleh yang demikian, umat Islam wajib memartabatkan hukum syara’ dan wajib terikat di setiap masa dan detik tanpa menilai pangkat mahupun kedudukan. Inilah hakikat pemakaian tudung. Tudung telah diWAJIBkan oleh Allah dalam firmanNya yang amat jelas: “…Dan hendaklah mereka (wanita beriman) menutup kain tudung mereka ke paras dada…” [TMQ an-Nur:31] Kehendak ayat ini adalah jelas. Allah tidak menerangkan lebih lanjut tentang maksud ayat ini dan tidak terdapat hadis qauli (ucapan Nabi) yang sahih tentangnya. Namun begitu, hadis iqrari (perakuan Nabi) yang sahih tentangnya amat banyak sekali, Ini merupakan hadis berbentuk perakuan Nabi terhadap para sahabat wanita yang semuanya bertudung setelah turun ayat tersebut. Di antaranya adalah: Yang pertama, hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Ibn Jarir daripada ‘Aishah radhiAllahu ’anha: "Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin yang pertama, apabila turunnya ayat (yang bermaksud) "…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…", serta-merta mereka mengoyakkan apa sahaja kain (yang ada di sekeliling mereka) lalu bertudung dengannya." Kedua, hadis sahih yang diriwayatkan oleh Ibn Abi Hatim dan Abu Dawud daripada Safiyyah binti Shaybah katanya: "Ketika kami bersama ‘Aisha r.a., kami menyebut-nyebut tentang kelebihan-kelebihan wanita Quraisy, lalu ‘Aisha menyampuk: "Memang benar wanita Quraisy ada kelebihan, tetapi demi Allah sesungguhnya aku tidak pernah melihat wanita yang lebih baik daripada wanita Ansar dari segi kuatnya iman dan pegangan mereka terhadap kitab Allah. Apabila Allah turunkan ayat (yang bermaksud) "…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…", serta-merta suami-suami mereka balik dan membacakan kepada mereka apa yang Allah turunkan kepada mereka, anak perempuan mereka, saudara perempuan mereka dan semua kaum kerabat mereka, sehingga tiada seorang perempuan pun daripada mereka melainkan bergegas mencari apa saja kain yang ada di sekeliling mereka lalu bertudung dengannya sebagai membenarkan dan membuktikan iman kepada apa yang Allah turunkan, maka jadilah mereka wanita-wanita yang bertudung bersama Rasulullah saw., seperti sekumpulan gagak hitam berada atas kepala mereka." Jelas sekali, apabila perintah kewajiban memakai tudung diturunkan, kaum wanita Islam zaman awal tidak mempersoalkan sama ada boleh atau tidak, sesuai atau tidak, bila dan di mana dan tidak pula meminta para cendekiawan atau pemimpin mereka membincangkan soal pemakaian tudung; namun mereka bergegas menyambut perintah tersebut dengan mengoyakkan sebahagian kain sarung mereka untuk menutup kepala dan dada. Mereka melakukannya kerana menginginkan keredhaan Allah semata-mata dan bukan kerana ingin mendapatkan keredhaan manusia atas nama ‘glamour’, peraturan sekolah, undang-undang tempat kerja, periuk nasi, tidak sampai ‘seru’, pakaian ‘taqwa’ lebih baik atau pelbagai lagi alasan yang tidak masuk akal. Golongan wanita Muslim awal seperti inilah sepatutnya dijadikan contoh dan teladan kepada kaum wanita zaman kini untuk segera melaksanakan perintah pemakaian tudung, sekiranya merasakan diri merupakan wanita yang beriman kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala Perintah Agama atau Kenyataan Politik? Jelasnya, tudung adalah kewajiban agama yang penting. Kewajiban ini dihasilkan secara langsung dari sumber-sumber Islam dan bukan merupakan hasil kenyataan politik terkini umat Islam. Hukum tudung telah ditetapkan oleh ulama salaf yang membentangkan keperluannya seribu tahun sebelum fenomena kebangkitan semula Islam. Hari ini , tudung telah menjadi isu kontroversi umat dan ahli politik; oleh itu, motivasi luhur yang menyangkut soal pemakaian tudung bagi menutup aurat hendaklah lahir hanya dari perasaan/ruh Islam dan bukan yang lain. Tambahan pula, pemakaian tudung yang tidak diasaskan kepada rasa tanggungjawab untuk menegakkan hukum syara’ dan mendapat keredhaan Allah tidaklah bermakna di sisiNya. Ini adalah kerana motivasi menutup aurat seperti ini masih tidak dikaitkan kepada perintah Allah Subhanahu wa Ta’ala. Pahala dan keredhaan Allah hanya akan diperoleh ketika melakukan sesuatu kewajiban semata-mata keranaNya dan bukan atas alasan yang lain. Khatimah Pemakaian tudung adalah suatu kewajiban syara’. Ia bukanlah isu yang terkait dengan pilihan peribadi. Tanggapan bahawa adalah salah menghukum seseorang kerana ia tidak memakai tudung merupakan suatu tanggapan yang terpesong. Tudung juga tidak boleh dianggap sebagai adat budaya orang Melayu. Bagi umat Islam di Malaysia, pendidikan mengenai tudung, hakikat syara’nya dan cara pemakaiannya yang betul hendaklah diperhebatkan. Ini adalah perlu kerana ramai di antara kaum Muslimin dan Muslimat di Malaysia tidak difahamkan dengan jelas, sama ada oleh individu-individu di sekelilingnya, masyarakat, keluarga mahupun pemerintah tentang kewajiban mengenakan tudung dan pakaian menutup aurat yang sah di sisi syara’. Dengan pemahaman ini, masyarakat akan lebih peka mengenai aturan syara’ dalam penutupan aurat. Seterusnya, ini akan menimbulkan kepekaan yang amat tinggi di dalam masyarakat; tegur menegur atas kebaikan, khususnya di dalam isu pemakaian tudung dan busana Islam yang betul akan berleluasa dan nuansa Islam akan menyelubungi seluruh umat. Di samping teguran dan tunjukan, hukuman takzir juga hendaklah dilaksanakan oleh negara kepada sesiapa yang tidak melaksanakan pemakaian tudung dan busana Islam yang sah di sisi syara’. Ini pernah dilakukan oleh Sultan Abdul Hamid II, Khalifah Uthmaniyyah Turki, dengan mengeluarkan pekeliling mendenda wanita yang tidak memakai tudung. Kalau sekiranya kompromi tidak diberikan terhadap pesalah trafik, seperti yang dinyatakan oleh Ketua Trafik Bukit Aman, Senior Asisten Komisioner II Nooryah Md Anvar [Berita Harian 23 Mac 2006], begitu juga sepatutnya kita melayan kesalahan wanita yang tidak memakai menutup aurat dengan betul. Wanita yang melanggar hukum ini sepatutnya dikenakan denda kerana melanggar hukum syara’. Semua ini tidak akan dapat dilaksanakan dengan sebenar-benarnya kecuali sekiranya semua pihak, tidak kira individu, masyarakat mahupun negara bekerjasama sepenuhnya melaksanakan perintah Allah Subhanahu wa Ta’ala. Walaubagaimanapun, perlu diingati bahawa ini hanyalah sebahagian kecil dari hukum Islam yang telah ditinggalkan dan dipandang remeh. Hukum pemakaian tudung wajib dilaksanakan bersama-sama dengan hukum-hukum, peraturan dan sistem Islam yang lain seperti sistem ekonomi, pemerintahan, pendidikan, penghukuman dan sistem sosial. Dengan kata lain, Islam perlulah dilaksanakan secara kaffah (menyeluruh). Wahai Umat Islam yang dimuliakan oleh Allah, sedarlah bahawa keterikatan kita kepada Islam mewajibkan kita untuk melaksanakan kesemua aspek hukum-hukumnya . Namun, hakikatnya, ini tidak akan mampu dilaksanakan kecuali dengan kita saling bahu membahu berdakwah mengikut jalan yang ditunjukkan oleh Rasulullah dan menegakkan Daulah Khilafah yang akan membawa rahmat keseluruh alam ini. Amin Penyakit menimpa ke atas perempuan tidak bertudung
February 20th, 2013 | 7:20 pm | Tazkirah | 23 responses
Rasulullah bersabda, “Para wanita yang berpakaian tetapi (pada hakikatnya) telanjang, lenggak-lengkok, kepala mereka seperti punuk unta, mereka tidak akan masuk syurga dan tidak mencium semerbak harumnya (HR. Abu Daud) Rasulullah bersabda,” Tidak diterima solat wanita dewasa kecuali yang memakai khimar (tudung) (HR. Ahmad, Abu Daud, Tirmidzi, bn Majah) Kajian ilmiah kontemporari telah mendapati perempuan yang tidak bertudung atau berpakaian tetapi ketat, atau telus, akan mengalami pelbagai penyakit kanser di bahagian anggota tubuhnya yang terbuka dan yang mengenakan pakaian ketat-ketat. Majalah perubatan Britain mengeluarkan hasil kajian ilmiah ini dengan mengutip beberapa fakta, antaranya bahawa kanser milanoma pada usia awal, dan semakin bertambah dan merebak sehingga di kaki. Sebab utama penyakit kanser ini adalah pakaian ketat yang dikenakan oleh perempuan di bawah terik matahari dalam waktu yang panjang selepas bertahun-tahun. Sarung kaki nilon yang mereka kenakan tidak sedikitpun bermanfaat dalam menjaga kaki mereka dari kanser. Majalah perubatan Britain tersebut telah pun telah melakukan undian tentang penyakit milanoma ini, dan seolah keadaan mereka mirip dengan keadaan orang-orang penderhaka (orang-orang kafir Arab) yang di da’wahi oleh Rasulullah. Tentang hal ini Allah berfirman: “Dan ingatlah ketika mereka katakan: Ya Allah andai hal ini (Al-Qur’an) adalah benar dari sisimu, maka hujanilah kami dengan batu dari langit atau datangkanlah kepada kami azab yang pedih” (Surah Al-Anfaal: 32) Ia juga boleh menyerang janin di dalam rahim ibu yang sedang mengandung. Orang yang menderita kanser ini tidak akan hidup lama. Dari sini, kita mengetahui hikmah yang agung anatomi tubuh manusia di dalam perspektif Islam tentang perempuan-perempuan yang melanggar batas-batas syariat iaitu bahawa model pakaian perempuan yang benar adalah yang menutupi seluruh tubuhnya, tidak ketat, tidak telus, kecuali wajah dan telapak tangan. Semakin jelaslah bahawa pakaian yang sederhana dan sopan adalah upaya preventif yang paling bagus agar tidak terkena “azab dunia” seperti penyakit tersebut di atas, apalagi azab akhirat yang jauh lebih dahsyat dan pedih. Kemudian, apakah setelah adanya kesaksian dari ilmu pengetahuan kontemporari ini-padahal sudah ada penegasan hukum syari’at yang bijak sejak 14 abad silam-kita akan tetap tidak berpakaian yang baik (tudung), bahkan malah tetap bertabarruj??? (Sumber: Al-I’jaaz Al-Ilmiy fii Al-Islam wa Al-Sunnah Al-Nabawiyah, Oleh: Muhammad Kamil Abd Al-Shomad) |
Kemudian Nabi s.a.w. bersabda: “Tidak seorang wanita yang menyakiti hati suaminya melalui kata-katanya kecuali Allah akan membuatkan mulutnya kelak dihari kiamat, selebar 70 zira’ kemudian akan mengikatnya dibelakang lehernya.
3. Adapun wanita yang digantung dengan buah dadanya kerana dia menyusui anak orang lain tanpa izin suaminya.
4. Adapun wanita yang diikat dengan kaki dan tangannya itu kerana dia keluar rumah tanpa izin suaminya, tidak mandi wajib dari haid dan nifas.
5. Adapun wanita yang memakan badannya sendiri kerana suka bersolek untuk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan keaiban orang.
6. Adapun wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka kerana dia suka menonjolkan diri (ingin terkenal) dikalangan orang yang banyak dengan maksud supaya orang melihat perhiasannya dan setiap orang jatuh cinta padanya kerana melihat perhiasannya.
7. Adapun wanita yang diikat kedua kaki dan tangannya sampai ke ubun-ubunnya dan dibelit oleh ular dan kala jengking kerana dia mampu mengerjakan solat dan puasa. Tetapi dia tidak mahu berwudhuk dan tidak solat serta tidak mahu mandi wajib.
8. Adapun wanita yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya seperti keldai kerana dia suka mengadu-domba (melaga-lagakan orang) serta berdusta.
9. Adapun wanita yang berbentuk seperti anjing kerana dia ahli fitnah serta suka marah- marah pada suaminya.
Nauzubillah Min Zalik
sumber
Bertudung & Ungkapan Hina Hukum?
Oleh : Ust Zaharuddin Abd Rahman
"Tak
pe ustaz kan, pandangan pertama tak berdosakan, cuma kami pandang lama
je la ?" tanya seorang pemuda berumur 35 tahun kepada saya sambil
tersenyum-senyum selepas dia merenung wanita berskirt di hadapannya.
Ia
adalah satu perkara yang amat menyedihkan, ia sebenarnya hasil dari
sikap sebahagian umat Islam hari ini mengambil ringan tentang hukum
Islam.
Berkenaan larangan melihat kali kedua kepada aurat ini diriwayat dalam beberapa buah hadith, antaranya hadith : "Dari
Jarir bin Abdullah, ia berkata: Saya bertanya kepada Rasulullah s.a. w.
tentang melihat (aurat wanita) secara tiba-tiba tanpa sengaja. Maka
jawab Nabi: Palingkanlah pandanganmu itu!" (Riwayat Ahmad, Muslim, Abu
Daud dan Tarmizi) - Iaitu, Jangan kamu ulangi melihat untuk kedua
kalinya.
Demikian juga kata Baginda SAW kepada Ali KW :
لا تتبع النظرة النظرة , فإنما لك الأولى وليست لك الآخرة
Ertinya
: "Jangan kamu ikuti satu pandangan dengan pandangan yang lain, kerana
yang pertama bagimu ( diampunkan) dan tidak bagi yang kedua" ( Riwayat
Ahmad, Abu Daud, Albani : Hasan)
Artis & Lawak Hukum
Lebih
teruk lagi terdapat artis Malaysia yang sanggup menggunakan lafaz-lafaz
Islam seperti ‘MashaAllah' dan ‘InshaAllah' serta ‘Allahu Akbar' dalam
lakonan lawak mereka sambil sengaja disebut dalam bentuk yang melucukan.
Ini amat jelas memperlawakkan lafaz mulia Islam, ia amat kerap
dilakukan oleh satu kumpulan pelawak Malaysia yang terkenal. Moga mereka
diberikan hidayah oleh Allah SWT.
Demikian
juga dengan ucapan alhamdulillah bagi seorang artis yang berpakaian
separuh bogel dikhalayak umum apabila berjaya meraih sesuatu anugerah di
media. Atas nama seni dirasakan tindakannya halal. Pada hakikatnya
jika lakonannya itu penuh dengan adegan ‘peluk sana sini' dan ‘dedah
sana sini', maka di ketika itu ia bukanlah lagi sebuah seni mulia yang
diiktiraf Islam. Ia adalah seni ‘fasad' yang berdosa dan tidak layak
diraikan dengan ungkapan mulia Islam.
Ketika
itu, kemenangan mereka di atas pentas dan melafazkan ucapan sedemikian
adalah satu bentuk mempermainkan hukum dan lafaz Islam di tempat yang
tidak sewajarnya. Seolah-olah seorang yang ingin merompak membaca
'Bismilah' ketika memulakan rompakannya dan mengucapkan ‘Alhamdulillah'
apabila berjaya terlepas dari kejaran polis, atau menyebut
‘Alhamdulillah' di dalam tandas, atau seperti seorang peminum arak
mengucapkan "alhamdulillah" apabila menyelesaikan minumannya.
Menurut
kaedahnya, semua ini menambahkan lagi dosa si pelaku terbabit
disebabkan wujud unsur penghinaan samada secara langsung atau tidak
langsung kepada hukum serta lafaz mulia Islam. Walaupun mereka tidak
langsung berniat untuk menghina lafaz mulia itu.
Apabila
ia adalah sebuah hukum atau ucapan zikrullah, maka adalah tidak harus
sama sekali sesiapa juga mempermainkan atau menyebutnya di tempat yang
tidak sewajarnya. Nabi SAW bersabda :-
ان العبد ليتكلم بالكلمة ما يتبين فيها يزلّ بها إلى النار أبعد مما بين المشرق والمغرب
Ertinya
: " Sesungguhnya seorang hamba yang bercakap sesuatu kalimah atau ayat
tanpa mengetahui implikasi dan hukum percakapannya, maka kalimah itu
boleh mencampakkannya di dalam Neraka sejauh antara timur dan barat" (
Riwayat Al-Bukhari dengan Fathul Bari, Bab Hifdz Lisan, 11/376 , no
6477)
Imam
Ibn Hajar Al-Asqolani menegaskan bahawa erti hadith ini adalah seorang
yang bercakap tanpa jelas maksud ayatnya sehingga menjadikan ia boleh
membawa maksud yang pelbagai sehingga sebahagiannya boleh mencarikkan
sesuatu hukum. (Fath Al-Bari, 11/376)
Hina Islam, Bertudung & Bermaksiat Lebih Besar Dosa
"Amat
memalukan la ustaz, saya baru jumpa satu video yang tunjukkan pasangan
melayu ditangkap di tasik-tasik dan tempat awam tengah bercumbuan, apa
pandangan ustaz, hampir 95 % darinya bertudung jenis tak sempurna tu
ustaz, ustaz tau tak?" tanya seorang pendengar kuliah saya sejurus
selepas kuliah saya berkenaan aurat.
Kemudian
selang beberapa hari, pemuda ini menghantar email kepada saya beserta
satu petikan video yang dimaksudkan. La Hawla Wala Quwwata Illa
Billah..wa Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun..memang amat
mendukacitakan.
Pemuda itu juga menulis seperti 'kepeningan' dan 'kebingungan' dengan persekitaran ini dengan katanya
"Boleh
tak agaknya saya buat kesimpulan bahawa hampir semua wanita yang
bertudung pendek atau fesyen, dengan kain belah atau baju sempit atau
baju kurung biasa, semua ni jenis yang 'murah' dan boleh diajak seks
bebas dengan mudah hari ni, apa pandangan ustaz?" Mengurut dada saya
mendengar kesimpulan pemuda berpakaian kemas dan bekerjaya profesional
ini. Sudah tentu amat marah para wanita dengan kesimpulan si pemuda ini.
"Saya
hanya masih percaya dengan wanita yang berjubah dan bertudung labuh
sahaja sekarang ini ustaz, harapnya mereka dapat pertahan maruah dan
kesucian mereka serta tak jadi macam si pemakai tudung pendek yang
terbukti tiada banyak beza dengan free hair" katanya lagi dengan tegas.
Selepas
pemuda ini mengutarakan pendiriannya barulah saya memberikan penjelasan
panjang lebar. Bagaimanapun saya belum berhasrat menyebutnya di ruangan
ini, cukuplah saya dedahkan betapa kecewanya pemuda profesional ini
dengan apa yang berlaku di hadapan matanya.
Kesimpulannya,
wahai wanita bertudung kembalikan maruah anda dengan tutupan aurat yang
sebenarnya, akhlak wanita Islam yang sebenarnya, janganlah merosakkan
imej Islam itu dengan maksiat yang amat dimurkai Allah SWT. Sesungguhnya
kenikmatan duniawi amat amat sementara, carilah kenikmatan akhirat yang
kekal abadi.
Dari
sudut hukum pula, hal wanita bertudung yang melakukan maksiat, dosanya
sudah tentu lebih hebat dari wanita yang tidak bertudung yang melakukan
maksiat. Hal ini boleh difahami dari ayat seperti :-
يَا نِسَاء النَّبِيِّ
مَن يَأْتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ
ضِعْفَيْنِ وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا
Ertinya : Hai isteri-isteri
Nabi, siapa-siapa di antaramu yang mengerjakan perbuatan keji yang nyata,
niscaya akan dilipat gandakan siksaan kepada mereka dua kali lipat. Dan adalah
yang demikian itu mudah bagi Allah ( Al-Ahzab : 30)
Memang
benar ayat ini ditujukan khas buat isteri-isteri Nabi SAW disebabkan
kemulian dan kedudukan mereka yang sangat mulia, bagaimanapun ayat ini
sebenarnya menggariskan bahawa setiap kali bergandanya kemuliaan, maka
bergandalah dosanya (jika melakukan maksiat), demikian hukuman ke atas
wanita bebas lebih berat dari wanita hamba sahaya di zaman silam.
Dikatakan sebabnya adalah kerana bertambahnya mudarat dan penghinaan
kepada Nabi SAW (Al-Jami' Li Ahkam AL-Quran ; AL-Qurtubi, 14/ 114 dengan
sedikit pindaan )
Demikian
jualah bagi wanita bertudung yang telah menaik tarafkan kedudukannya
dengan kemuliaan Islam, tetapi kemudiannya melakukan maksiat. Maka jika
bersandarkan kaedah di atas, jelaslah dosa mereka bertambah besar kerana
maksiat itu sendiri dan merosakkan imej Islam secara jelas.
Bertawbatlah. Demikian juga halnya maksiat (termasuk pelaburan internet
yang disepakati haram secara sepakat ulama dunia dan Malaysia) yang
dilakukan oleh seorang ustaz yang jauh lebih besar dosanya dari dosa
oleh lelaki biasa di sebabkan imej dan kedudukan yang dibawanya.
Sekian,
Ust Zaharuddin Abd Rahman
28 April 2007 ( 10 Rabiul Akhir 1428 H)
Tak Mahu Hipokrit, Akhirnya Bertambah Dosa
Oleh
Zaharuddin Abd Rahman
www.zaharuddin.net
SOALAN
Untuk
pengetahuan ustaz,ibu saya telah menyuruh saya memakai tudung ketika
saya berumur 13 tahun lagi. Saya hanya menurut katanya kerana bimbang
dimarahi. Walaupun begitu, sekarang saya tidak lekat memakai tudung. Ini
diketahui oleh ibu saya, dia hanya mampu membebel dan berkata, adik nak
buat dosa, adik tanggung la sendiri, ibu dah buat apa yang patut.
Sekarang
saya sudah bekerja dan hanya memakai tudung di tempat kerja sahaja
kerana di tempat saya, tindakan undang-undang akan dikenakan sekiranya
pekerja tidak memakai tudung. Saya tahu hukum tidak menutup aurat,
tetapi buat waktu sekarang, hati saya tidak terbuka lagi untuk terus
menutup aurat (rambut dan leher).
Cara
pemakaian saya tidak seperti rakan-rakan saya yang menutup aurat.
Mereka bertudung tetapi pemakaian mereka tidak melambangkan imej mereka.
Baju, seluar ketat yang menampakkan susuk tubuh.
Bagi
yang memakai baju kurung, ada yang dari kain yang nipis dan jarang.
Bagi yang berbaju kebaya, ianya terlalu ketat, berkain belah sehingga
menampakkan betis dan jarang. Ada yang tidak memakai seluar tetapi
memakai skirt panjang. Walaupun begitu, ianya ketat dan menampakkan
garis pakaian dalam yang dipakainya.
Tudung
yang dipakai pula tidak menutupi dada. Lelaki-lelaki yang memandang
tidak berkelip melihat mereka. Ada juga rakan saya yang betul-betul
menutup aurat tetapi perangai dan kelakuan mereka lebih teruk dari
perempuan yang tidak memakai tudung. Tidak menunaikan solat, panjang
tangan, mengumpat, melayan lelaki yang bukan muhrim, pengotor dan
pelbagai karenah lagi. Walaupun saya tidak memakai tudung, saya menjaga
solat, pemakaian dan tingkah laku saya.
Kawan-kawan
saya ini ada menyuruh saya supaya terus memakai tudung tetapi saya
tidak mahu menjadi hipokrit. Saya mahu berubah kerana saya sendiri yang
ingin berubah. Saya mahu melakukannya dengan ikhlas, bukan kerana
disuruh. Saya tahu hari itu akan tiba tetapi bukan sekarang.
Semoga ALLAH membuka hati saya untuk terus memakai tudung. Amiin...
- Diera -
JAWAPAN
Ada beberapa perkara yang saudari utarakan dalam soalan dan ingin saya berikan respon ringkas. Iaitu :-
1) Isu tidak mahu bertudung ( menutup aurat) tanpa ikhlas kerana tidak mahu hipokrit serta tidak mahu berubah kerana disuruh.
Sebenarnya isu ini telah agak banyak saya sentuh di dalam artikel-artikel yang lalu seperti berikut :-
Namun
demikian, disebabkan soalan ini ada menyentuh beberapa isu yang agak
semasa dan kerap, saya berasa perlu untuk memberikan ulasan tambahan.
Begini ulasannya, Allah swt dan RasulNya telah mengarahkan seluruh wanita muslimah untuk menutup aurat dan bukan hanya bertudung.
Justeru, sama
ada seseorang itu ikhlas atau tidak, suka atau tidak, disuruh oleh
orang lain atau terbit dari hatinya sendiri, dia tetap WAJIB di sisi
Allah untuk melaksanakan kewajiban itu.
Sebagaimana
seorang pemandu tidak berhemah warganegara Malaysia yang menetap di
United Kingdom (UK), dia akan terpaksa mengubah cara pemanduannya kerana
hemah pemandu di UK amat tinggi, sesiapa sahaja yang kurang berhemah
akan segera mendapat teguran pemandu lain, malah adakalanya pemandu lain
akan segera menelefon polis atau mencatat nombor plat kereta untuk
diadukan kepada polis.
Atas sebab itu, pemandu yang asalnya ‘brutal' di Malaysia, TERPAKSA berubah di UK. Tidak
kiralah sama ada dia berubah kerana hipokrit, terpaksa, tidak ikhlas
atau apa jua sebab lauaran. Hakikatnya, dia MESTI berubah, kerana itu
adalah system dan regulasinya. Mengabaikannya akan membawa mudarat
kepada diri sendiri dan pemandu orang lain.
Sama
seperti menutup aurat dan bertudung, itu adalah regulasi oleh agama
Islam, mengabaikannya akan membawa mudarat spiritual kepada diri sendiri
dan juga orang lain (kerana setiap lelaki yang melihat aurat wanita
bukan mahram, akan berdosa dan dosanya dikongsi bersama oleh wanita
tersebut).!
Justeru
itu, hipokrit tidak boleh sama sekali menjadi PENGHALANG untuk
mengerjakan semua KEWAJIBAN agama, termasuk menutup aurat. Ia adalah
arahan Allah dan hak Allah untuk menguji hambanya.
Sama seperti
mendirikan solat, membayar zakat, puasa Ramadhan dan semua arahan serta
larangan Islam yang lain, sama ada seseorang itu ikhlas atau tidak,
terpaksa atau tidak. Kewajiban untuk melakukan semua arahan wajib dan
menjauhi larangan yang diharam tetap tertanggung di atas bahunya,
walaupun dia tidak ikhlas atau masih gagal mencapai tahap Ikhlas.
Apa
yang perlu diusahakan adalah terus menerus berusaha memperoleh ikhlas
semasa melaksanakan perintah dan menjauhi larangan itu. Itu boleh
dianggap sebagai adalah level kedua kesempurnaan ibadah. Level pertama
adalah mesti melaksanakan tuntutan Islam.
Perlu
diingat, jika seseorang menutup aurat dan menunaikan solat secara
ikhlas atau separa ikhlas, maka dia akan beroleh ganjaran sekadar
keikhlasannya. Namun tanggungjawab fizikal yang diwajibkan oleh
agama dikira sudah terlaksana secara zahirnya. ATAU kata lainnya,
tatkala itu dia hanya BERDOSA SEKALI iaitu kerana tidak melaksanakannya
secara ikhlas, tetapi dia terhindar dari dosa tidak mengerjakan yang
wajib ke atasnya secara zahir.
Namun
jika dia degil dan tidak menutup aurat, tidak juga solat atas alasan
TIDAK IKHLAS, TIDAK MAHU HIPOKRIT dan sebagainya. Tindakannya itu
menjadikannya BERDOSA di sisi Allah secara fizikal dan juga spiritual,
atau dalam kata lainnya, dia berdosa DUA KALI. Dosa di level pertama dan
kedua sekaligus, malah lebih musnah apabila dosa level pertama itu
sangat mudah bercambah apabila ia berjangkit kepada orang lain, seperti
apabila sahaja ada mata lelaki bukan mahram yang melihat, ketika itu
dosa bukan hanya dua kali tetapi sebanyak mata lelaki yang melihat.
Adapun bagi mereka yang tidak ikhlas tadi, at least dia sudah terselamat dari cambahan dosa dari mata lelaki.
Kesimpulannya,
‘ingin berubah hasil hati sendiri', ‘tidak ikhlas' dan ‘tidak mahu
hipokrit' itu semuanya hanya bisikan syaitan yang ingin menyesatkan
hamba Allah agar terus menerus menjauhi kewajibannya. Sedarlah agar
jangan lagi terpedaya, ingatlah berterusan dalam dosa sedang
mengetahui hukumnya akan terus menerus menambah besar kemurkaan Allah
swt dan akan menjadikan diri sama sekali TIDAK MAMPU berubah di satu
hari nanti yang diharapkan.
2) MEREKA YANG BERTUDUNG TAPI TIDAK SEMPURNA DAN BERAKHLAK BURUK.
Sebelum mengulas, isu sebegini telah pernah saya ulas sbeelum ini di artikel : Bertudung Sambil Hina Hukum
Kembali
kepada persoalan saudari, dari bait-bait ayat saudari, kelihatan
saudari begitu benci dan terganggu serta terkesan dengan keburukan
akhlak dan cara tutupan aurat rakan sekerja yang lain yang dikatakan
memakai tudung tetapi ketat dan sebagainya. Sehingga saudari merasa
mereka semua hipokrit, buruk perangai, pengotor dan sebagainya, walau
bertudung.
Sebelum
itu, saya perlu ingatkan saudari dikira bertuah kerana mendapat kerja
di sebuah syarikat yang begitu perihatin dalam masalah agama sehingga
mewajibkan kakitangan mereka untuk menutup aurat.
Satu
perkara mesti jelas juga, semua wanita yang bertudung tetapi berbaju
ketat, skirt panjang terbelah, berbaju kebaya sempit dan sebagainya,
semua mereka berada di satu level pada pandangan Islam. Iaitu SEMUA
SEDANG MELAKUKAN DOSA DAN SEMUA TIDAK MENUTUP AURAT.
Justeru,
adalah SALAH bagi saudari menganggap ‘rakan sekerja itu' SEBAGAI
MENUTUP AURAT TETAPI BURUK AKHLAK DAN BEROSA. Sebabnya, mereka juga
TIDAK MENUTUP AURAT.
Malah
jika mereka benar-benar menutup aurat sekalipun, adalah SALAH untuk
merujuk kepada mereka dalam menetap pendirian sama ada saudari perlu
sudah sampai masa untuk menutup aurat atau tidak.
Ingatlah bahawa yang diwajibkan oleh Allah bukanlah hanya bertudung kepala dan menutup leher, tetapi menutup seluruh bahagian aurat tubuh sebagaimana yang telah saya terangkan di dalam artikel ‘Aurat Wanita Apa Sudah Jadi'
Selain
itu, adalah salah sama sekali dalam hal ehwal agama, untuk kita
membandingkan diri kita dengan mereka yang lebih buruk agama dan akhlak.
Ia adalah teknik Syaitan uuntuk menghentikan seseorang dari melakukan
usaha pemulihan diri kepada yang lebih baik.
Jelas
dari hadis Nabi s.a.w, dalam hal agama dan kepatuhannya, kita mesti
sentiasa melihat mereka yang lebih dari kita, agar kita terus berusaha
Manakala
dalam hal keduniaan, barulah kita disuruh oleh Islam untuk melihat
mereka yang kurang berbanding kita, agar kita lebih tahu untuk bersyukur
dan tidak dijangkiti penyakit tamak.
Sabda Nabi :-
خَصْلَتَانِ
من كَانَتَا فيه كَتَبَهُ الله شَاكِرًا صَابِرًا وَمَنْ لم تَكُونَا فيه
لم يَكْتُبْهُ الله شَاكِرًا ولا صَابِرًا من نَظَرَ في دِينِهِ إلى من هو
فَوْقَهُ فَاقْتَدَى بِهِ ونظر في دُنْيَاهُ إلى من هو دُونَهُ فَحَمِدَ
اللَّهَ على ما فَضَّلَهُ بِهِ عليه ..
Ertinya
: Dua perkara yang sesiapa dapat perolehinya akan ditulis dirinya
sebagai hamba yang bersyukur dan sabar, sesiapa yang gagal dalamnya, tidak akan ditulis sebagai orang bersyukur dan sabar. Iaitu sesiapa yang melihat tentang agamanya kepada mereka yang jauh lebih baik darinya, lalu ia berusaha mengikutinya, dan dalam hal keduniaan mereka melihat kepada orang-orang yang kurang darinya sehingga ia memuji Allah atas nikmat yang diperolehinya .. ( Riwayat At-Tirmidzi, 4/665 ; Hadis Sohih menurut Tirmidzi dan Albani)
3) WALAUPUN TIDAK MEMAKAI TUDUNG (MENUTUP AURAT) TETAPI MASIH JAGA SOLAT DAN MAMPU MENJAGA TINGKAH LAKU.
Tahniah
atas kemampuan saudari untuk terus menjaga solat dan menjaga tingkah
laku, namun solat yang hakiki dan ikhlas akan menghasilkan seorang yang
gerun melakukan dosa, serta akan mendorong sesoerang untuk tanpa lengah
menunaikan tanggungjawab yang diarahkan Allah.
Namun
apabila saudari terus redha dalam pembukaan aurat sedangkan saudari
menunaikan solat, ia bermakna solat saudari juga bermasalah. Tapi jangan
pula mengatakan, "kalau begitu saya tak mahu solat kerana tak mahu
hipokrit", ia telah kita bincang di atas tadi.
Juga,
buktikan kepada diri bahawa jagaan solat saudari adalah benar-benar
sebuah ketaatan dan bukan hanya kosong tanpa isi. Tanda awal ia adalah
benar-benar sebuah solat adalah saudari akan terbuka hati dengan cepat
untuk menutup aurat tanpa terkesan dek buruk perangai orang sekitar yang
kononnya menutup aurat tetapi buruk.
Justeru,
saya menasihatkan saudari agar segera keluar dari jenis individu yang
saudari sendiri benci (bertudung atau tutup aurat tapi tak solat,
mengumpat dsbgnya). Saudari membenci perangai mereka tetapi dari sudut
pandangan agama, saudari sebenanrya adalah sebahagian dari mereka kerana :
Mereka yang menutup aurat dan buruk perangai adalah sama darjatnya dengan mereka yang solat tapi tidak menutup aurat.
Kedua-duanya tidak bertanggungjawab terhadap Allah dan sedang melakukan dosa.
Malah
saudari juga patut bersyukur mendapat ibu yang prihatin soal kewajiban
agama, terlalu ramai ibu di zaman ini yang hanyut dan lebih suka anak
perempuan mereka mengikuti gaya yang disukai syaitan iaitu seksi.
Lalu
apabila ibu menyuruh, Allah juga mengarahkan, maka saudari bukan sahaja
berdosa kerana aurat saudari yang terbuka, malah juga berdosa kerana
tidak mematuhi suruhan dan harapan ibu, selain berdosa melanggar arahan
Allah.
Bukankah
mentaati ibu dalam hal yang tidak membawa dosa adalah WAJIB?. Dan jatuh
derhaka bagi seorang anak yang mengguris perasaan ibu, khususnya dalam
hal nasihat ibu untuk kita mentaati arahan Allah swt.
4) BUKAN SEKARANG MASA UNTUK BERUBAH.?
Jika
bukan sekarang, maka adakah apabila sudah terlantar di rumah mayat baru
ingin beurbah. Sedarilah wahai diri, bahawa kematian akan datang secara
tiba-tiba dan tiada sebarang jaminan umur masih panjang beberapa minggu
lagi.
Kebaikan dan pelaksanaan tanggungjawab jangan sesekali ditangguhkan, kelak tidak kempunan di hadapan Allah.
Moga Allah membantu saudari untuk segera berubah dan terbuka untuk menerima jawapan ini.
Saya
juga doakan saudari untuk segera berHIJRAH KE ARAH kebaikan, dan
teruslah kita semua berusaha untuk ikhlas dalam semua amalan kita.
Selamat BEPRUASA SUNAT HARI TASYU'A DAN ASYURA.! (9 dan 10 Muharram iaitu pada 26 dan 27 Disember 2009 )
Sekian
Zaharuddin Abd Rahman
9 Muharram 1431
26 Disember 2009
Tiada ulasan:
Catat Ulasan