Ahad, 25 Mei 2014

IN SHAA ALLAH....YANG HAQ ITU NYATA

Halangan hudud akan berakhir - TG Nik Aziz
Posted on Sunday, May 25 @ 20:44:22 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu



KOTA BHARU - Muryidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yakin halangan terhadap pelaksanaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan akan berakhir sedikit demi sedikit tidak lama lagi.

Menurutnya, apabila ikhtiar manusia terhadap sesuatu perkara itu sampai pada kemuncak, ALLAH SWT akan memberikan jalan keluar untuk mendapatkan penyelesaian.

“Masalah hudud masalah terakhir, tak ada dah (selepas ini), hudud tetap berjalan tanpa ada halangan, Nabi Muhammad hidup tak ada perkara yang jadi halangan, ada sahaja jalan penyelesaian,” katanya ketika berucap sempena penutup Seminar Pelaksanaan Kanun Jenayah Syariah II Kelantan di Pusat Tarbiah Islamiyah Kelantan di sini, semalam.

Hadir sama, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob.

Nik Abdul Aziz berkata, situasi semasa jelas menggambarkan halangan dihadapi Pas Kelantan dalam usaha melaksanakan hudud berjaya diselesaikan walaupun tidak secara menyeluruh.

“Sekarang ramai dalam kalangan masyarakat Cina minat mengetahui hudud. Jika Umno tak mahu tak apa, tak boleh buat apa, halangan dari kanan, cari jalan ke kiri, sebaliknya,” katanya.

sumber


Terima kasih TG Nik Abdul Aziz

http://abuhassanadam.blogspot.com/ | .
Aku merasa lega dengan kenyataan Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang disiarkan melalui artikel berjodol,’Teluk Intan: Pandangan Saya’ bertarikh 24 Mei 2014. Aku dan beberapa orang kawan telah begitu lama agak ‘lemas’ dengan isu Hudud ini. Ini isu ‘ditelan mati emak diluah mati bapak’. Apa tidaknya. Sebagaimana yang dijelaskan oleh TG Nik Aziz, ‘hudud merupakan satu kewajipan. Mana-mana orang Islam wajib menerima hukum ini sebagaimana mereka menerima kewajipan bersolat dan berpuasa.’

Lantas mahu tidak mahu sebagai orang Islam kita perlu menerimanya. Tidak ada tolak ansur lagi. Orang islam wajib menerima hukum ini sebagaimana mereka menerima kewajipan bersolat atau berpuasa. Persoalan yang ditimbulkan sekarang ialah bahawa hukum hudud akan diperkenal dan akan dilaksanakan di Malaysia tetapi mendapat tentangan dari pihak-pihak yang bukan Islam.

Walaupun aku bukan pemimpin negara, namun isu ini memeningkan kepala aku juga kerana aku amat simpati dengan pemimpin-pemimpin lain yang cuba menyelesaikan isu hudud ini, terutama parti-parti dalam Pakatan Rakyat. DAP sejak dari dulu lagi telah pun menentang pelaksanaan Hudud ini. Malah mendiang Karpal Singh pun telah pernah beberapa kali menyatakan bahawa, ‘langkah mayatnya dahulu sebelum Hudud dilaksanakan di Malaysia’.

Dan dalam kempen PRK Teluk Intan juga, calonnya Dyana Sofia telah juga menyatakan bahawa beliau, ‘would vote against the implementation of hudud law in Malaysia if she wins and such a Bill is tabled in Parliament……the 27-year-old stressed that she was not against hudud, but implementation in Malaysia is not feasible before socio-economic issues can be addressed….My stand on hudud is the same as the party stand,"Malaysia Chronicle 18 May 2014.

Kenyataan Dyana Sofia yang sebegininya pasti mengundang kontroversi yang bukan kecil terutama bagi masyarakat Melayu di kawasan Teluk Intan yang amat kuat berpegang kepada agama. Pastinya mereka akan berfikir banyak kali sebelum memberikan undi kepada beliau yang kelihatan terang-terang tidak menyokong pelaksanaan hukum Hudud. Walaupun dijelaskan beberapa kali namun penjelasan orang biasa yang bukan memiliki kepakaran agama pastinya terlalu sukar sekali untuk diterima oleh masyarakat Melayu di Teluk Intan.
Kenyataan TG Nik Aziz datang tepat pada waktunya. Beliau menjelaskan bahawa, “Berhubung pilihanraya kecil Teluk Intan, ramai yang bertanya pendirian saya berhubung isu hudud setelah calon DAP dikatakan membuat kenyataan menolak hudud. Saya tegaskan bahawa hudud merupakan satu kewajipan. Mana-mana orang Islam wajib menerima hukum ini sebagaimana mereka menerima kewajipan bersolat dan berpuasa. PAS tidak pernah lari dari kewajipan ini bahkan konsisten mempertahankannya semenjak daripada hari ia ditubuhkan lagi.
Di Teluk Intan, kerusi tersebut ialah kerusi DAP yang merupakan rakan tahaluf siyasi PAS. Bersama-sama DAP dan juga PKR, PAS telah bekerjasama membentuk Pakatan Rakyat dan sama-sama memperjuangkan keadilan dan membanteras rasuah. Sehingga hari ini DAP belum pernah menzalimi PAS sebagaimana yang dilakukan UMNO sebelum ini.

Justeru, apabila calon DAP dikatakan menolak hudud, ia tidak mengejutkan kerana itulah perbezaan PAS dengan DAP. Dalam hal ini, PAS sewajibnya berusaha lebih gigih memberikan kefahaman kepada DAP agar kebaikan dan keindahan hukum Islam ini dapat difahami dan diterima. Sebab itu, saya sentiasa menaruh harapan agar satu hari nanti DAP menerima hasrat PAS ini hasil dakwah berterusan yang tidak henti-henti.

Usia Pakatan Rakyat baru sahaja lima tahun. Dalam masa lima tahun, adalah satu perkara yang logik jika DAP masih belum memahami hasrat PAS dalam isu ini. Pihak yang patut malu ialah UMNO yang telah setengah abad bersahabat dengan parti-parti komponen bukan Melayu dalam Barisan Nasional, namun hingga sekarang masih gagal memberikan kefahaman tentang Islam. Bahkan ada ahli Parlimen UMNO sendiri secara terang-terangan mengeluarkan kenyataan untuk mengundi menolak hudud di Parlimen nanti.
Amat lojik penjelasan yang diberikan oleh TG Nik Aziz, seorang ulama yang amat bijaksana dan dapat menyesuaikan pemikiranya di era Kurun ke 21. Dengan sendirinya beliau mengerti apa yang dimaksudkan dengan istilah ‘modern’ dan ‘perubahan’.

Aku terbaca juga tentang kisah bagaimana Rasulullah berusaha cuba menegakkan undang-undang Islam di Madinah yang beliau mengambil masa puluhan tahun sebelum dilaksanakannya. Namum akhirnya undang-undang sedemikian dapat diterima oleh masyarakat Islam dan bukan Islam di Madinah. Apakah begitu cara hukum Hudud hendak dilaksanakan di Malaysia nanti. Dan sekiranya begitulah caranya aku amat yakin masyarakat Islam memahaminya dan lantas akan bersetuju pelaksanaannya insyallah.

Aku yakin bukan Islam lambat laun akan menerima Hudud berdasarkan pengalaman yang dilalui oleh PAS sendiri. Dulu parti PAS terlalu sukar untuk diterima oleh bukan Islam. Malah terus menerus dimusuhi. Kini bukan sahaja diterima tetapi telah pun ‘rakan kongsi’ yang amat ikrab demi untuk kemajuan bangsa Malaysia. Sejarah akan terukir tentang pakatan murni yang terjalin antara PAS, DAP dan PKR ini. Atas pertimbangan itu jugalah aku amat yakin bahawa penjelasan mengenai isu Hudud ini dapat diterima dengan hati yang terbuka oleh Islam dan bukan Islam di Teluk Intan. Aku amat yakin pengundi yang terbuka mindanya akan menerima penjelasan TG Nik Aziz ini.

Diharapkan begitulah..

abuhassanadam
25 Mei 2014

Jakim perlu tarik semua sijil halal pengeluar Cadbury

MUHAMMAD FAIZAL | .
KUALA LUMPUR: Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Mahfuz Omar menggesa agar Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menarik balik ke semua sijil halal yang diberikan kepada syarikat pengeluar jenama Cadbury, Mondelez Malaysia Sdn Bhd.

Beliau terkejut dengan keputusan Jakim yang hanya menggantung sijil halal bagi dua produk Cadbury yang disahkan mengandungi DNA babi (porcine).

"Sepatutnya Jakim mengambil tindakan tegas terhadap syarikat pengeluar Cadbury dengan menggantung kesemua sijil halal dan bukannya hanya dua produk sahaja," ujarnya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Katanya lagi, sikap tidak bertanggungjawab syarikat tersebut bukan hanya menipu dengan penggunaan sijil halal malah seluruh umat Islam di negara ini.

"Bagi saya perkara ini pasti akan berulang lagi pada masa akan datang, tindakan tegas perlu diambil oleh Jakim.

"Selain menarik keseluruhan sijil halal, Jakim perlu mengambil tindakan undang-undang terhadap syarikat tersebut atas kesalahan mempergunakan sijil halal dan tidak peka dalam urusan kendalian mereka," sambung beliau.

Kementerian Kesihatan Malaysia mengesahkan DNA babi (porcine) dikesan dalam coklat susu kacang hazel dan buah badan Cadbury Dairy Milk.

Perkara itu disahkan semalam oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah. - HARAKAHDAILY 25/5/2014

DNA babi: Banyak lagi produk makanan yang diragui

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Ameerah Wilayah Persekutuan (Ameerah WP) merasa bimbang dengan perkembangan terkini penemuan Kementerian Kesihatan Malaysia berhubung DNA babi (porcine) yang dikesan dalam coklat susu kacang hazel dan buah badam Cadbury Dairy Milk.

Coklat Cadbury juga antara yang digemari oleh kebanyakan orang, termasuk umat Islam.

“Penemuan ini pastinya menggemparkan kerana Coklat Cadbury sebelum ini dilabelkan sebagai halal dan ianya dijual berleluasa di kebanyakan kedai serbaneka di negara ini,” ujar ketuanya, Khairi Syutina Mahmood kepada Harakahdaily.

Katanya, Ameerah WP merasa hairan mengapa kandungan coklat yang mengandungi 'porcine' tidak dikesan awal sehingga tindakan boleh diambil termasuk mengharamkannya serta menarik balik jualannya di seluruh negara.

Tambahnya, dalam keadaan sekarang sudah berapa ribu kuantiti coklat tersebut dimakan dan menjadi darah daging kepada umat Islam, dan dikhuatiri memberi kesan jangka panjang terhadap kesihatan dan keberkatan dalam kehidupan.

Apa yang memusykilkan, ujar beliau entah berapa banyak lagi produk yang mengandungi barang haram dijual dan dimiliki dalam pasaran terbuka.

“Umat Islam pasti merasa was-was membeli produk makanan meskipun memiliki logo halal Jakim kerana bimbang ianya tidak halal,” katanya lagi.

Justeru, kata beliau Ameerah WP mengharapkan Jakim dan Kementerian Kesihatan membuat kajian menyeluruh terhadap semua produk dan mengisytiharkan produk-produk yang halal atau tidak.

Menurutnya, dalam  media sosial telah tersebar dengan meluas pelbagai produk lain yang dikategorikan sebagai tidak halal.

Kata beliau, kesahihan maklumat oleh Jakim penting bagi mengelakkan keraguan di kalangan umat Islam. - HARAKAHDAILY 25/5/2014

DNA babi: PUM gesa boikot produk Cadbury

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Persatuan Ulama Malaysia (PUM) menggesa para pengguna dan umat Islam seluruh negara serta negara serantau memboikot keseluruhan produk keluaran Cadbury Malaysia sebagai memberi pengajaran kepada syarikat itu.

Setiausaha Agungnya, Prof. Madya Dr Mohd Roslan Mohd Nor berkata, ia sebagai amaran tegas kepada syarikat-syarikat lain yang tidak mematuhi proses pengeluaran produk halal.

Katanya, PUM berasa sangat kesal dengan penemuan DNA khinzir di dalam sampel coklat susu dengan kacang hazel dan coklat susu dengan buah badam yang dikeluarkan oleh Cadbury Confectionery Malaysia Sdn. Bhd.

“Tindakan tegas perlu diambil terhadap syarikat Cadbury ini dengan mengenakan denda yang berat serta menggantung lesen pensijilan halal kepada syarikat itu sebagai langkah penguatkuasaan halal dikenakan kepada syarikat yang tidak mematuhi pengeluaran produk yang telah diberi sijil halal tersebut,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, langkah itu perlu dilakukan sehingga syarikat itu memberi jaminan yang boleh dipercayai serta diyakini agar perkara itu tidak berulang lagi pada masa akan datang.

Katanya, pihak berkuasa juga disaran memantau dengan lebih dekat proses pengeluaran produk itu untuk satu tempoh 1 hingga 3 bulan sebelum pensijilan halal diberikan semula kepada syarikat tersebut.

PUM juga, ujar beliau mengalu-alukan masyarakat Islam yang prihatin agar meningkatkan kesedaran halal dengan menjemput mana-mana makmal kimia untuk membuat ujian terhadap sesuatu produk, dan memohon pengesahan daripada Jabatan Makmal Malaysia atau sekiranya terdapat keraguan pada mana-mana produk yang mempunyai sijil halal.

Tambahnya, PUM menasihatkan agar syarikat-syarikat besar tidak mempermain atau mempersenda mengenai perkara halal dalam produk yang dikeluarkan.

Beliau menegaskan, para pengguna dan umat Islam tidak teragak-agak untuk memboikot mana-mana produk yang didapati mencemari halal dengan memasukkan unsur tidak halal sama ada dengan sengaja ataupun tidak.

PUM juga, kata beliau sangat kesal kerana syarikat Cadbury tidak langsung menyatakan permohonan maaf secara terbuka.

“PUM menggesa supaya mereka memohon maaf kepada para pengguna terhadap perkara ini,” ujarnya.

Menruutnya, sekadar menarik balik produk tanpa permohonan maaf menunjukkan keangkuhan syarikat tersebut.

“PUM turut mengucapkan syabas kepada pihak berkuasa yang telah menemui kes produk yang mengandungi DNA khinzir ini,” ujar beliau. - HARAKAHDAILY 25/5/2014

Teluk Intan: BN masih mendahului DAP - Guan Eng

NAZRI ABDULLAH | .
TELUK INTAN: Dengan tempoh kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan berbaki enam hari lagi, pemimpin DAP hari ini mendakwa mereka masih di belakang berbanding BN.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mendakwa, keadaan itu berpunca daripada tindakan BN yang memainkan politik wang dalam kempen PRK tersebut.

"Kita tahu kita masih di belakang, BN masih mendahului DAP kerana mereka banyak guna taktik kotor.

"Main politik wang, gertak ahli Rela bahawa hanya bila BN menang baru dapat uniform baru.

"Itulah nilai undi BN, sama sehelai uniform baru," katanya pada sidang media selepas melancarkan lori ‘Trak Ubah untuk Dyana’ di Bandar Baru Teluk Intan di sini tengah hari ini.

Ketua Menteri Pulau Pinang itu juga dalam pada itu turut mengecam penyebaran gambar palsu berbikini calon DAP Dyana Sofya, di beberapa tempat termasuk masjid semalam.

"Tak pernah belaku dalam PRK, calon difitnah setahap ini, hanya kerana seorang perempuan, seorang muda, dan graduan UiTM. Sungguh menjijikkan.

"Saya rasa mereka akan guna bayak lagi taktik politik wang untuk beli undi rakyat Teluk Intan," ujarnya.

DAP menurut Guan Eng, sedia menerima kekalahan namun biarlah ia berlaku secara bermaruah dan bukan kerana taktik kotor yang digunakan parti lawan.

"Saya rasa kalau nak menang pun biar menang dengan mulia. Kita sedia terima kekalahan tetapi terima secara bermaruah," jelasnya lagi.

Dalam pada itu beliau juga yakin rakyat Teluk Intan mempunyai perinsip dan tidak mudah termakan taktik politik wang BN.

Biarpun masih di belakang, calon DAP, Dyana Sofya kata Guan Eng menerima sambutan luar biasa daripada masyarakat dan diharap diterjemah pada hari pengundian 31 Mei nanti. - HARAKAHDAILY 25/5/2014

3 hari, 3 rusuhan, 3 tempat, tiada tindakan?

LIM LIP ENG | .

TIGA hari berturut-turut, Malaysia telah menyaksikan tiga rusuhan ganas yang dipelopori oleh pemuda Umno yang cuba mengganggu-gugat keamanan yang dinikmati masyarakat berbilang kaum dan agama di negara ini.

Pada hari pertama, gerombolan perusuh Umno ini merempuh masuk ke Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, dan mencemarkan kemuliaan sebuah institusi yang mendapat mandat Yang di-Pertuan Agong dalam sebuah sistem demokrasi dengan raja berperlembagaan.

Pada hari kedua, gerombolan Umno juga telah berhimpun dan merusuh di ibu pejabat kebangsaan DAP di Kuala Lumpur. Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, Mohd Razlan Mohd Rafii telah mengancam untuk membakar bangunan DAP. Papan tanda ibu pejabat parti dirosakkan, manakala petugas parti dan juga anggota polis dikasari. Kumpulan ini turut bertindak membakar patung wakil rakyat DAP.

Tidak berhenti di situ, walaupun telah ditegur oleh Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin, gerombolan Umno ini merusuh pula di pejabat DAP di Kuantan.

Pada hari ketiga, sekali lagi keganasan tercetus dan pintu pejabat ditendang dengan ganas sehingga bengkok manakala bangunan tersebut dihujani telur busuk.

Persoalan yang timbul kini ialah ke mana pula mereka akan bertindak tidak rasional dan ganas selepas ini? Adakah mereka akan merusuh di pejabat DAP Selangor, atau adakah mereka akan merusuh di Dun Selangor pula?

Melihat kepada trend serangan-serangan yang tidak diambil tindakan undang-undang ini, kita melihat kemungkinan bahawa kumpulan ini nampaknya mendapat lesen besar untuk mencetuskan kekecohan tanpa kemungkinan dikenakan apa-apa tindakan undang-undang.

Dengan ‘lesen’ besar ini, di manakah sasaran seterusnya untuk pemuda Umno untuk bertindak melakukan rusuhan ganas lagi?

Adakah pemimpin Umno, terutamanya presiden parti tersebut, Datuk Seri Najib Razak telah sama sekali gagal mengawal ahli-ahlinya? Atau adakah pimpinan Umno sememangnya mahu dan suka ahlinya bertindak seperti samseng?

Rakyat Malaysia resah dengan tindak-tanduk kumpulan yang merupakan anggota pelapis parti pemerintah. Kita pastinya tidak rela masa depan mereka ditadbir dan dikuasai sekumpulan samseng yang tidak rasional mahupun berakal waras.

Tidak ada tempat untuk keganasan di negara yang tercinta ini. Setelah tiga hari, tiga rusuhan, di tiga tempat berlainan; dengan tiada tindakan Perdana Menteri mesti campur tangan dan mengawal ahli-ahli partinya. Mereka yang bertanggungjawab mencetuskan keganasan ini mesti segera dihadapkan ke muka pengadilan, sebelum gerombolan ini bertindak menyerang sasaran mereka yang seterusnya.
Penulis ialah Ahli Parlimen Segambut.

'Lepak' besama Dyana tonton final Piala Thomas

NAZRI ABDULLAH | .
TELUK INTAN: Warga Teluk Intan hari ini diajak untuk menonton perlawanan akhir badminton Piala Thomas bersama calon DAP bagi Pilihan Raya Kecil Teluk Intan, Dyana Sofya.

Dyana akan hadir untuk bersama masyarakat menonton perlawanan tersebut jam 5.30 petang ini di Markas PRK di Lorong Cengal, Taman Seri Setia di sini.

Ianya sebahagian daripada jadual kempen Dyana Sofya dalam usaha mendekati pengundi khususnya anak-anak muda menjelang hari pengundian 31 Mei ini.

Petang ini, Malaysia akan menentang Jepun dalam merebut kejuaraan piala berprestij itu.
Pasukan negara berjaya melangkah ke perlawanan akhir setelah menewaskan Indonesia 3-0 sementara Jepun pula mengetepikan juara bertahan, China dengan keputusan yang sama.

Kali terakhir Malaysia menjulang Piala Thomas pada 1992 sementara 2002 muncul naib juara. - HARAKAHDAILY 25/5/2014

DAP lancar ‘Trak Ubah untuk Dyana’

NAZRI ABDULLAH | .

TELUK INTAN: DAP hari ini melancarkan 'Trak Ubah untuk Dyana' bagi menyemarakkan lagi kempen parti itu berdepan Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan.

Pelancaran itu disempurnakan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng bersama beberapa lagi pimpinan DAP pada satu majlis di kawasan bagunan kedai Jalan Intan 5, Bandar Baru Teluk Intan, di sini hari ini.

Di bahagian luar trak tersebut antara lain memaparkan gambar Dyana dengan tulisan "Teluk Intan Bersatu Hati Pilih Dyana, Undi DAP".

Pada ruang sama di sudut kanan, turut memaparkan wajah tiga pemimpin utama Pakatan Rakyat iaitu Guan Eng, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan juga Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Trak sama tersebut sebelum ini digunakan oleh DAP dalam kempen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu.

Ia dilengkapi dengan sistem pembesar suara dan pentas pasang siap untuk kegunaan ceramah.

Dyana dalam ucapannya sebelum pelancaran trak itu berkata, beliau teruja dengan usaha jentera parti itu dan diharap pendekatan baru itu mampu membantu beliau untuk bertemu lebih ramai pengundi.

"Saya harap usaha ini akan meningkatkan lagi momontem kempen kita untuk mengharungi hari-hari yang masih berbaki ini," katanya penuh bersemangat. - HARAKAHDAILY 25/5/2014

Perancangan 'sabotaj' untuk burukkan Khairy?

DR RIDUAN MOHD NOR | .

KEJADIAN ahli-ahli Umno mengamuk sehingga menceroboh masuk ke Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang menunjukkan sikap menebal rasis ahli-ahli parti Melayu terbesar itu.

Angin perkauman itu cuba dimarakkan dengan demonstrasi pemuda Umno Wilayah Persekutuan yang mengancam membakar ibu pejabat DAP. Lantas, tindakan ahli-ahli Umno Pulau Pinang dan Pemuda Umno Wilayah Persekutuan mendapat reaksi kritikan dan kutukan pelbagai pihak, termasuk rakan komponen BN, MCA.

Isu pencerobohan DUN Pulau Pinang dan ugutan 'membakar bangunan DAP' adalah isu serius dan melibatkan keselamatan awam.

Lebih-lebih lagi ia melibatkan sentimen perkauman, yang boleh mencetus ketidak senangan etnik di negara ini.

Pihak keselamatan sepatutnya campur tangan dengan tidak membiarkan keadaan berlarutan yang boleh menyebabkan pelbagai kemungkinan yang memburukkan keadaan.

Disebalik 'keberanian' ahli Umno Pulau Pinang dan 'kejantanan' Pemuda Umno WP, ia sebenarnya menunjukkan pendeknya akal ahli-ahli Umno dalam membuat sesuatu tindakan.

Ia adalah politik tidak matang, ketinggalan zaman dan politik jumud oleh golongan tersepit yang mahu meraih simpati rakyat khususnya orang Melayu.

Rakyat membacanya sebagai usaha mengalih isu daripada kemarahan rakyat terhadap kenaikan harga barangan dan GST kepada mencari simpati dengan memainkan lakonan perkauman seperti ini.

Malah boleh dikatakan, tindakan Pemuda Umno WP sebenarnya telah menconteng arang ke muka Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

Seakan kejadian ini sebagai mesej tersirat dari musuh politik pemimpin tertinggi Pemuda Umno dari dalam sendiri bahawa kepemimpinan Khairy terlalu lemah sehingga gagal mengawal ahli-ahli Pemuda Umno bertindak secara membabi buta.

Mungkin mesejnya supaya ahli Umno melihat kepemimpinan Khairy perlu ditukar atau dicabar.

Mungkin juga ia suatu sabotaj terhadap pucuk pimpinan Umno, yang dilihat semakin lemah dan tidak lagi mencengkam kukuh seluruh ahli dan cawangan-cawangan Umno.

*Penulis adalah AJK PAS Pusat


Tiada ulasan: