• Mangsa kemalangan sempat peluk teman wanita Kereta mangsa mengalami kerosakan teruk akibat kemalangan tersebut. Kesan darah mangsa kelihatan di atas jalan. - Foto: Ihsan Oriental Daily
1 / 1
PETALING JAYA - Seorang lelaki sempat memeluk teman wanitanya yang trauma selepas kereta dinaiki mereka terbabas dan berpusing beberapa kali namun akhirnya dia maut dalam kejadian di Kilometer 17.2 Lebuh Raya Damansara Puchong, malam kelmarin.

Sebelum kejadian kira-kira jam 11.30 malam itu, N Nesa Raja, seorang penghantar surat, bersama teman wanitanya menaiki kereta jenis Proton Wira Aeroback dari Puchong menuju Damansara.

Menurut saksi, kereta dipandu mangsa terbabas melanggar pembahagi jalan dan berpusing beberapa kali.

Katanya, kenderaan itu berpusing sejauh kira-kira 500 meter, sebelum merempuh pengadang di bahagian kiri jalan.

"Selepas kereta itu merempuh pembahagi jalan, mangsa sempat memeluk teman wanitanya berkemungkinan untuk menyelamatkan wanita itu.

"Bagaimanapun, kepalanya terhentak pada tingkap yang terbuka dan pembahagi jalan sepanjang kereta itu berpusing," katanya.

Saksi berkata, darah serta sebahagian daging di muka dan otak mangsa itu dilihat bertaburan atas jalan.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, mayat mangsa dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Malaya untuk dibedah siasat.

Teman wanitanya yang dilaporkan cedera ringan turut menerima rawatan di hospital sama.
KRONI KAYA RAYA.....RAKYAT PAPA KEDANA....NASIB RAKYAT MALAYSIA DI BAWAH PEMERINTAHAN UMNO BARISAN NASIONAL.....
In the US car showroom rentals are higher, car salesman salaries are higher, electricity and telephone bills are higher - everything is more expensive in the US. Yet the cars are much much cheaper. Their road tax is almost non existent. The entire registration fee plus license plate for a car in California is about RM360 only.

Americans earn about four to five times more than Malaysians. Yet they pay 40% or less for the same car. They earn much more than us but they pay much much less than us for the same car.


 Projek Mega Bawah Tanah, Kerajaan dituntut beri penjelasan
Posted on Thursday, March 06 @ 09:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



artwork #2

Bajet projek mega Mass Rapid Transit Lembah Klang (KVMRT) yang sudah mencecah RM60 bilion dijangka akan terus meningkat berikutan cadangan pembinaan sebuah lagi terowong Transit Laju Massa (MRT) antara stesen KL Sentral dan MRT Stesen Muzium Negara.

Difahamkan, kos awal projek yang dicadangkan ini adalah bernilai RM 800 juta tetapi ia telah ditolak oleh kerajaan. Namun demikian, projek yang sama telah dikemukakan kembali kepada kerajaan dengan nilai RM 350 juta.
Pada pertengahan 2013, Gamuda sebagai Project Delivary Partner (PDP) telah mengeluarkan tender untuk memulakan projek tersebut tetapi pada masa yang sama kerajaan masih belum meluluskan projek ini.
Lanjutan daripada itu, pada pertengahan Disember 2013 yang lalu, kerajaan telah menangguhkan projek tersebut atas alasan mahu mengkaji dahulu nilai kos dan aspek-aspek keselamatan projek ini.
Pelbagai persoalan timbul daripada cadangan pembinaan terowong MRT di bawah platform KL Sentral ini.
Antaranya, jarak diantara Stesen KL Sentral ke Stesen Muzium Negara ini adalah sekitar 120m sahaja. Soalanya, adakah berbaloi membuat satu terowong dengan kos RM350 juta hanya untuk sebuah terowong sepanjang itu? Apakah tiada laluan terowong tersebut daripada dibina di bawah platform KL Sentral ke laluan lain yang lebih kos efektif?
Jika diukur nilai kos tersebut, purata nisbah kosnya sekitar RM35 juta untuk setiap sepuluh meter. Apakah nilai ini memberi makna bahawa sistem laluan pengguna MRT itu begitu moden dan cekap?
Jika projek ini dilaksanakan, siapakah yang akan menanggung kos tersebut kelak? Apakah syarikat konsesi akan dapat memberikan kadar caj yang rendah atau berpatutan kepada pengguna (rakyat)?
Jika projek ini diluluskan oleh kerajaan, jelas ia merupaka satu pembaziran yang amat dahsyat oleh kerajaan. Wang pembayar cukai semestinya akan digunakan untuk menampung kos projek ini sedangkan, ia bukanlah projek yang berbaloi untuk rakyat mahupun pelancong.
Projek terowong MRT antara Stesen KL Sentral dan Stesen Muzium Negara ini tidak ada dalam perancangan awal projek KVMRT Sungai Buloh – Kajang. Jadi bagaimana boleh wujud cadangan pembinaan terowong pengguna MRT ini? Begitu juga dengan Stesen MRT Muzium Negara?
Hasil semakan menerusi peta stesen di laman web www.mymrt.com.my, tidak wujud sama sekali Stesen tersebut. Ini bermakna, projek terbaru yang dicadangkan ini boleh disifatkan sebagai projek ‘ sambil menyelam, minum air’.
Walaupun kos cadangan awal berjumlah RM800 juta, tetapi diubah menjadi RM350 juta, ianya masih terlalu tinggi nilainya sedangkan ia cuma untuk laluan pengguna MRT yang akan berjalan menerusi terowong pengguna ini di antara kedua-dua stesen tersebut.
Adakah ini bermakna, kos awal projek tersebut merupakan suatu penipuan? Tiadakah laluan lain yang bole dipertimbangkan?
Berdasarkan tiga persoalan ini, masyarakat awam sudah tentu mahukan penjelasan baik daripada pihak kerajaan mahupun MRT Corp, termasuk Gamuda. Semua pihak mengetahui bawaha MRT Corp ini adalah syarikat milik penuh Kementerian Kewangan yang diperbadankan. Justeru, kita sebagai rakyat juga tertanya-tanya, siapakah sebenarnya pihak ‘swasta’ ini?
Kita sangat berharap, Menteri Kewangan dan pihak MRT Corp dapat tampil membuat penjelasan mengenainya. Ini adalah kerana MRT Corp itu merupakan anak syarikat Kementerian Kewangan.
MRT Watch
web : mr*****ch.blog.com
emel : mr*****ch2014@gmail.com
twitter : @mrt_watch

 Projek Mega MRT Bawah Tanah Tak Selamat?
Posted on Thursday, March 06 @ 08:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



mrt_15

Selain daripada persoalan integriti dan ketelusan projek terowong laluan pejalan kaki yang menghubungkan Stesen MRT Muzium Negara ke KL Sentral yang bakal dijalankan tidak lama lagi, persoalan terpenting adalah aspek keselamatan baik semasa dan selepas projek ini siap kelak.

Jika dilihat dari aspek lokasi dan peta laluan terowong ini, ia terletak betul-betul di bawah platform KL Sentral iaitu struktur terpenting yang terletak di atasnya dua buah hotel lima bintang iaitu Hotel Hilton dan Le Meridien termasuk bangunan UEM Mercu, SSM, MIDA dan Platinum Sentral dang bangunan-bangunan persekitaran lain.

Yang paling merisaukan adalah sekitar 30 hingga 40 batang rasuk (concrete beam) yang menyokong platform KL Sentral akan dipotong. Ini pastinya akan memberi kesan terhadap kekukuhan struktur bangunan diatasnya. Yang pastinya, platform KL Sentral sudah pasti tidak akan mampu menyokong beban pelbagai bangunan yang terletak di atasnya.

Siapakah yang akan bertanggungjawab sekiranya berlaku malapetaka kejuruteraan? Siapakah yang akan bertanggungjawab terhadap keselamatan dan nyawa 150,000 orang yang bekerja, tinggal dan pengguna LRT, MRT, Komuter dan KTM? Ini adalah soal keselamatan dan kerajaan tidak boleh berkompromi mengenai isu ini sama sekali walaupun didesak syarikat kroni, Gamuda Berhad.

Beban berat bangunan dipermukaan pastinya akan memberi tekanan kuat bukan sahaja semasa proses pembinaan terowong sebaliknya tekanan ini wujud setiap masa selepas terwong siap dibina.

Ini merupakan terowong di bawah platform ditengah-tengah kawasan yang sudah sesak dengan pembangunan dipermukaan, bukan laluan pejalan kaki diatas permukaan tanah atau jambatan yang tergantung diawangan. Ini bermakna, laluan terowong ini amat bergantung dengan rekabentuk keselamatan khususnya pada ciri-ciri keselamatan termasuk sistem pengudaraan yang cekap dan selamat.

Berbeza dengan depot stesen KTM yang mana ia direkabentuk dengan sistem aliran udara secara semulajadi. Rekabentuk bangunan direka khas untuk memastikan aliran udara bersih dan teratur malah ia akan memudahkan kerja-kerja penyelenggaraan dan menyelamat dengan mudah dan cekap.

Namun, untuk projek terowong MRT dengan jarak sekitar seratus sahaja pastinya memerlukan satu pelan rekabentuk sistem udara yang jelas, betul dan dijamin selamat. Malah ia memerlukan pelan pengaliran asap jika berlaku kebakaran, pelan sokongan jika berlaku runtuhan dinding atau siling terowong.

Kita difahamkan, rekabentuk terowong sepanjang 100 meter ini akan menorobos zon penampan kebakaran yang amat penting bagi memastikan keseluruhan kawasan KL Sentral selamat digunakan oleh rakyat.

Terowong laluan pejalan kaki ini kelak akan digunakan puluhan ribu orang setiap hari. Pastinya aspek keselamatan begitu penting.

Aspek keselamatan lain seperti kejadian jenayah dikawasan awam sejak akhir-akhir ini amat membimbangkan kita. Apakah terowong yang terletak di bawah platform KL Sentral ini mempunyai sistem kawalan keselamatan yang cekap.

Pihak manakah nanti yang akan membuat kawalan keselamatan, adakah ia mencukupi, adakah pengawal keselamatan ini ‘pengawal keselamatan warga asing’? Semua ini mendatangkan persoalan kepada pihak awam.

Projek ini merisikokan banyak perkara, daripada risiko kerosakan struktur bangunan-bangunan dipermuakaan, faktor keselamatan ketika dan selepas projek ini selesai dan juga faktor penyelenggaraan.

Di Malaysia kita memang agak terkenal dengan kemampuan membina segala macam monumen besar-besar dan hebat-hebat, itu tak dapat dinafikan. Tetapi disamping itu, kita juga terkenal dengan kelemahan sistem penyelenggaraan.

Lihat sahaja projek KLIA2, projek MRR2, dan sistem pangangkutan awam.

Ini persoalan besar yang mana pihak MRT Corp, bukan sekadar menjawab persoalan ini sebaliknya meyakinkan pengguna – rakyat.

MRT Watch
Twitter : @mrt_watch

 9 kertas siasatan laporan Ketua Audit disyor tutup
Posted on Thursday, March 06 @ 07:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



"

Jabatan Peguam Negara mengembalikan sembilan kertas siasatan berkaitan Laporan Ketua Audit Negara 2012 (LKAN 2012) kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dengan syor supaya ia ditutup, kata Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.
Katanya ini kerana penelitian jabatan itu terhadap hasil siasatan SPRM mendapati tidak cukup keterangan bagi membolehkan satu pertuduhan jenayah di bawah mana-mana undang-undang dikenakan terhadap mana-mana pegawai atau individu yang dinamakan di dalam kertas siasatan itu.  
    
"Dalam beberapa kes, adalah diperhatikan bahawa salah laku atau salah urus perbelanjaan yang telah dibangkitkan di dalam LKAN 2012 dan disiasat oleh pihak SPRM adalah berikutan kecuaian pegawai-pegawai di samping kelemahan prosedur pentadbiran, kewangan dan tadbir urus di kementerian, jabatan atau agensi yang berkenaan.  
    
"Justeru, tindakan untuk menambah baik prosedur dan tadbir urus dan saranan untuk suatu tindakan tatatertib terhadap pegawai yang terlibat telah dicadangkan di dalam beberapa kertas siasatan," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
    
Abdul Gani juga berkata tujuh kertas siasatan yang lain telah dipulangkan oleh jabatan itu kepada SPRM dengan arahan untuk menjalankan siasatan lanjut bagi mendapatkan maklumat tambahan dan dokumen sokongan yang berkaitan.
    
Ia bertujuan melengkapkan kertas siasatan sebelum suatu syor yang muktamad diberikan, katanya sambil menambah bahawa beberapa pertuduhan yang berbangkit daripada tiga kertas siasatan yang dirujuk juga sedang dipertimbangkan oleh jabatan itu.
    
Abdul Gani berkata penyerahan kertas siasatan itu dibuat oleh SPRM secara berperingkat-peringkat bermula 14 Nov 2013 dan kertas siasatan terbaru diterima pada 14 Februari 2014.  
    
"Sejak 14 November 2013, kesemua kertas siasatan yang dirujuk telah diteliti dengan segera oleh pihak Jabatan Peguam Negara sebaik sahaja ia diterima.

"Sesi perbincangan di antara pihak Jabatan Peguam Negara dengan pihak SPRM, terutamanya pegawai-pegawai penyiasat yang berkaitan, juga sentiasa diadakan," katanya.
    
Beliau berkata kesemua kertas siasatan yang dikemukakan SPRM pada kali pertama didapati tidak lengkap dan memerlukan penyiasatan lanjut kerana tidak meliputi semua aspek teguran yang dibuat di dalam LKAN 2012.
    
Abdul Gani juga menjelaskan jabatan itu tidak menerima kertas siasatan bagi kes program bantuan Rumah Dhua’fat secara tidak memuaskan, kerana pemilihan penerima bantuan tanpa borang permohonan dan pendapatan penerima melebihi garis kemiskinan.
    
Satu lagi kes yang tidak diterima kertas siasatan daripada SPRM ialah mengenai kes pemberian tender bernilai RM14,385,332 oleh Universiti Malaysia Terengganu (UMT) berkaitan soal mereka bentuk, membina, menguji dan mentauliahkan 'steel hull' latihan dan penyelidikan untuk UMT, sedangkan hasil pemeriksaan Jabatan Laut Malaysia mendapati ia tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan, katanya.
- Bernama
"

................................
Dihantar untuk paparan TKO (Tranungkite)
Oleh:
imamsurau
Posted on Thursday, March 06 @ 07:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu