Khamis, 6 Mac 2014

JANGAN SENJATA MAKAN TUAN...JANGAN BEKAWAN ORANG BEGINI...MUNGKIN KITA JADI KORBAN...SEBAB PERANGAI SERUPA AJE

Rahsia Red Bean Army Terbongkar
Posted on Thursday, March 06 @ 12:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



Oleh Edry Faizal

SEBELUM rakyat Malaysia membuang undi untuk Pilihan Raya Umum ke-13, akhbar perdana di bawah kawalan Barisan Nasional (BN) dilihat melampiaskan saki-baki propaganda mereka. Maka dongeng mengenai “Tentera Kacang Merah”(TKM) dihurai dengan panjang lebar.

New Straits Times misalnya menerbitkan artikel mengatakan bahawa TKM mempunyai kekuatan anggota yang melampau besarnya. Kononnya antara 2,000 hingga 3,000 orang dan setiap seorang pula dibayar gaji antara RM3,000 dan RM8,000.

Angka yang amat tidak masuk akal baik daripada segi bilangan anggota mahupun jumlah gaji mereka. Malah, angka itu turut bercanggah dengan laporan awal lidah parti United Malay National Organization (UMNO), Utusan Malaysia bahawa bilangannya cuma ratusan orang.

Ciri-ciri TKM yang disebut dalam artikel itu juga samar-samar. Sehinggakan mana-mana warga awam yang melayari internet dan pada masa sama menentang BN, boleh dituduh sebagai TKM.

Munculnya dongeng TKM beberapa hari sebelum PRU-13 pada awalnya disangkakan hanya satu lagi taktik menakut-nakutkan rakyat dan memburuk-burukkan Pakatan Rakyat khususnya DAP.

Bagaimanapun pasca PRU-13, rakyat masih dapat lihat TKM terus rancak dijadikan modal momokan. Semakin hari semakin berkembang jalan ceritanya. Mungkin ia seperti apa yang Joseph Goebbels sebutkan tentang teknik propaganda Winston Churchill,

“…the principle that when one lies, one should lie big, and stick to it. They keep up their lies, even at the risk of looking ridiculous.”

Dongeng yang berterusan dan berkembang ini menimbulkan banyak persoalan di kalangan warga siber. Oleh itu pelbagai teori muncul untuk merungkai apakah sebenarnya matlamat besar diteruskan wayang dengan TKM sebagai watak utamanya.

Antara teorinya:

1. Disebabkan BN gagal menguasai gelanggang siber berbanding lawannya, maka gelanggang itu mesti dikuasai dengan kuasa.

Diwujudkan TKM si pengganas dunia siber, bertujuan mengolah persetujuan umum agar menerima penggubalan undang-undang atau tindakan penguasa yang keras ke atas dunia siber.

2. Bertindak sebagai label meletakkan semua yang menentang BN di dalam satu bakul dan mudah untuk mengaitkannya secara terus dengan pihak oposisi.

Penentang BN di alam siber akan dilihat sebagai satu gerakan tersusun yang berbahaya dan bukannya suara jujur individu warga Malaysia.

3. Menjadi ‘naga’ untuk disembelih ‘satria berbaju besi’.

Ini kerana jika ditelusuri perkembangan TKM di media pro-BN. Sudah pasti akan mula kelihatan individu yang mula menggunakan TKM sebagai batu loncatan politik samada dengan berlagak wira, mangsa atau kedua-duanya sekali.

Merebut harta perang?

Masa berlalu dan dongeng TKM menjadi basi. Barangkali kerana gelaran propaganda “tentera kacang merah” itu sendiri kelihatan seperti satu cubaan buat lawak yang tidak menjadi.

Akan tetapi baru-baru ini lidah rasmi parti UMNO, Utusan Malaysia melalui kolum Awang Selamat sekali lagi membangkitkan mengenainya.

Di samping galak mengapi-apikan dan menghasut sentimen kaum pembaca dengan menyatakan TKM “menghina Islam, Melayu, pasukan keselamatan, kakitangan awam dan negara.”

Memang sudah tugas lidah parti UMNO itu mengapi-apikan sentimen kaum orang Melayu sejak sekian lama. Dan demi untuk mengaburi hakikat bahawa Pak Menteri dan pihak berkuasa sering tutup sebelah mata terhadap hasutan jahat mereka, mereka serang pula momok rekaan mereka.

Momok yang sehingga hari ini tidak berjaya dibuktikan kewujudannya.

Namun, ahli politik old-timer Lim Kit Siang membuat satu lagi pembongkaran mengapa dongeng TKM yang sudah basi kembali diperhangat. Beliau menjelaskan kemunculan semula dongeng TKM adalah kerana tamakkan wang.

Ia merupakan usaha tentera siber upahan UMNO supaya tidak diketepikan daripada memperoleh dana perang siber yang besar jumlahnya.

Dikhabarkan terdapat ‘panglima baru’ yang merupakan ‘genius IT’ telah dibawa masuk untuk menggerakkan pelan baru. Pelan yang tidak banyak memberikan ruang untuk tentera upahan yang lama. Terutamanya yang dulunya menuai untung daripada dongeng TKM.

Maka tentera lama yang sudah berkarat dan menuai keuntungan daripada dongeng TKM terpaksa memainkan semula wayang lama dengan harapan kekal releven.

Maka di situlah peranan Utusan yang selama ini menganggap dirinya ‘abang besar’ kepada tentera propaganda siber itu untuk menghidupkan kembali dongeng lama. Demi kelangsungan hidup propagandis yang sudah lapuk.

Persoalannya, dalam percaturan untuk memenuhi tembolok mereka, kerugiannya ditanggung siapa?

Siapa lagi kalau bukan kita, warga Malaysia.-roketkini


PERMATANG PAUH: Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok menerima 'salaman bertelur' setelah selesai memberi ucapan sempena program ceramah anjuran Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dengan kerja sama Pakatan Rakyat Permatang Pauh sekitar pukul 11.30 malam tadi.

Beliau tanpa diduga bersalam dengan seorang lelaki berbaju melayu merah yang secara tiba-tiba datang ke hadapan dari arah belakang pentas.

Apabila selesai bersalaman secara pantas pemuda itu berlalu pergi tetapi disekat oleh orang ramai apabila menyedari Teresa agak terkejut serta terdapat lendir di tangannya.

Pemuda itu dibawa oleh sepasukan polis ke Pondok Polis Permatang Pauh bagi mengelak orang ramai membelasahnya.

Semasa berceramah di pentas utama Teresa Kok juga mengatakan dirinya dalam keadaan bahaya berkemungkinan akan diapa-apakan oleh individu yang tidak dikenali.

Tidak sampai lima minit selesai berpidato apa yang dikatakan itu menjadi realiti.

Antara penceramah pada majlis itu ialah AJK PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Steven Sim, Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Datuk Rashid Hasnon dan Leman Raja Lawak.
KUALA LUMPUR: Pemuda PAS Wilayah Persekutuan kesal dengan pihak Peguam Negara yang bertindak menyerahkan semula 9 kertas siasatan dengan syor menutup kes.

Kertas siasatan tersebut adalah daripada pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ekoran daripada beberapa kes pendedahan yang terdapat dalam Laporan Ketua Audit Negara 2012.

“Saya minta pihak Jabatan Peguam Negara mendedahkan 9 kertas siasatan berkenaan dan justifikasi supaya kes-kes tersebut disyorkan untuk ditutup,” ujar Timbalan Ketuanya, Nurul Islam Mohamed Yusoff kepada Harakahdaily.

Katanya, Jabatan Audit Negara telah melakukan audit dengan berkesan, bagaimana pihak SPRM dan Jabatan Peguam Negara dengan begitu mudah ‘mengenepikan’ dakwaan salah laku yang telah didedahkan.

Ini, tambah beliau bukan kecuaian kecil dalam melaksanakan prosedur pentadbiran dan kewangan, ia adalah keraguan yang munasabah untuk disiasat dan diadili dengan sewajarnya.

Sebagai contoh, katanya dalam kes Projek Taman Dusun Bandar yang pernah diutarakan oleh Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan sebelum ini.

Tambahnya, terdapat satu kontrak untuk membekalkan 6 komponen peralatan playground dengan kos berjumlah RM194,200.

Namun, kata beliau penemuan audit mendapati hanya satu komponen sahaja dibekalkan dengan kos yang lebih tinggi iaitu RM230,000.

Justeru, beliau berharap agar pihak SPRM bertindak profesional dan lebih efektif dalam melakukan siasatan dan mendesak pihak Jabatan Peguam Negara tidak meremehkan kes-kes yang didedahkan dalam laporan audit berkenaan.

“Isu-isu penyelewengan dan ketirisan setiap tahun didedahkan oleh jabatan audit, namun seolah-olah ia didiamkan demi kepentingan politik pihak tertentu,” katanya lagi.


Isteriku, saat pertama kali berjumpa denganmu, aku bagaikan berjumpa dengan Saktah hanya bisa terpana dengan menahan nafas sebentar.

Aku di matamu mungkin bagaikan Nun Mati di antara idgham Billaghunnah, terlihat, tapi dianggap tak ada.

Aku ungkapkan maksud dan tujuan perasaanku seperti Idzhar, jelas dan terang.

Jika Mim Mati bertemu Ba disebut ikhfa Syafawi, maka jika aku bertemu dirimu, itu disebut cinta.

Sejenak pandangan kita bertemu, lalu tiba-tiba semua itu seperti Idgham Mutamaatsilain melebur jadi satu.

Cintaku padamu seperti Mad Lazim ...
Paling panjang di antara yang lainnya...

Setelah kau terima cintaku, hatiku rasanya seperti Qalqalah Kubro..
terpantul-pantul dengan keras.

Dan akhirnya setelah lama kita bersama, cinta kita seperti Iqlab,
ditandai dengan dua hati yang menyatu.

Sayangku padamu seperti Mad Thobi'i dalam quran.
Baanyaaakkk....!!

Semoga dalam hubungan kita ini seperti idgham Bilaghunnah,
cuma berdua, Lam dan Ro' .

Layaknya seperti Waqaf Mu'annaqah, hanya boleh berhenti di salah
satunya, kau atau aku?

Meskipun perhatianku terlihat sembunyi seperti Lam Syamsiah, cintaku padamu seperti Alif Lam Qomariah, terbaca jelas.

Isteriku, kau dan aku seperti Idghom Mutajanisain.
perjumpaan 2 huruf yang sama makhrajnya tapi berlainan sifatnya.

Aku harap cinta kita seperti Waqaf Lazim, terhenti sempurna di akhir hayat.

Sama halnya dgn Mad 'Aridh dimana tiap mad bertemu Lin Sukun Aridh akan berhenti, seperti itulah pand anganku ketika melihatmu.

Layaknya huruf Tafkhim, namamu pun bercetak tebal di fikiranku

Seperti Hukum Imalah yg dikhususkan untuk Ro' saja, begitu juga aku ya ng hanya untukmu.

Semoga aku jadi yang terakhir untuk kamu seperti Mad Aridlisukun.
Lepas diangkat jadi Pengurusi YADIM dia pun diangkat ahli Majlis Tertinggi Umno. Dia pun ke England jumpa pelajar dan beri isyarat akan adakan program untuk pelajar-pelajar kita di luar negara.
    
Mengadakan dakwah untuk pelajar adalah baik tetapi Dr Asyraf Wajidi Dasuki jangan jadikan program dakwah itu bagi menjadikan mereka Umno seramai-ramainya.
    
Cukuplah kerja mengUmnokan seramai-ramainya dibuat oleh Biro Tata Negara dengan kerjasama dengan kedutaan di setiap negara itu. Yayasan Dakwah buat program dakwah untuk semua supaya masing-masing dapat didekatkan dengan akhlak Islam.
   
Biar kerja mengepung pelajar Islam di perantuan itu dijaga oleh Khairy Jamaluddin sebagai sifatnya Ketua Pergerakan Pemuda Umno dan Menteri Belia dan Sukan. Biar dia guna peruntukan kementeriannya bagi menyambung spesies Umno dalam kalangan anak muda itu.
   
Jika YADIM pula buat kerja yang sama, maka banyak sangat pihak yang membuat kerja yang  sama dan akhirnya nanti YADIM hilang fokus tentang tujuan ia dibentuk. Boleh buat kerja sambilan tetapi jangan nanti dilihat YADIM sama seperti BTN atau cawangan BTN sebagai pusat sumber menyebarkan perkauman.
   
Yayasan Dakwah sepatutnya bekerja untuk mendekat sekalian rakyat majmuk kepada  Islam dengan menyampaikan seruan Islam kepada mereka. Jika tidak, semua rakyat dapat menerima Islam biarlah majoritinya berfikiran Islam.
   
Seperti Buddha, Hindu dan Islam sendiri dengan pesatnya penyebaran ajaran Nasara, sekalipun tidak semua menukar agama, ramai yang kekal dengan agama Islam tetapi mereka berfikiran barat. Fikiran barat adalah adunan fikiran Kristian dan Yahudi. Ramai orang Islam mendirikan masjid dan mendirikan solat tetapi berfikiran barat. Mereka menolak syariat sekali pun ia bertentangan dengan ajaran Islam.
   
Jika orang Buddha dan Hindu boleh kekal Buddha dan Hindu berfikiran Kristian-Yahudi, apa susahnya kekal dengan  agama masing-masing tetapi berfikiran Islam. Apabila ia berfikiran Islam, maka sudah dekat hatinya dengan Islam. Seorang Hindu berfikiran Islam hatinya dekat dengan hati orang Islam yang berfikiran Islam. Tetapi Islam yang tidak berfikiran Islam hatinya jauh dari saudara Islamnya yang berfikiran Islam.
    
Mana orang Islam yang tidak berfikiran Islam? Itulah sekular, lilberalisma, pluralisma dan lain-lain.
    
Kerja Islam jadi susah kerana adanya orang Islam seperti ini. Yayasan Dakwah yang ditubuhkan lepas 13 Mei dulu, bukan saja tidak berjaya mendekat Islam kepada masyarakat majmuk, malah yang dulunya libralisma dan pluralisma yang tidak diketahui  dulu menjadi percambahan fikiran sekarang.
   
Ini tanda Yayasan Dakwah tidak berkesan. Penganut agama lain adalah sangat jauh dengan Islam. Banyak masalah menyampaikan dakwah walaupun ia bukan tidak dapat dibuat. Sebagai badan yang dekat dengan kerajaan, ia dekat dengan Umno. Ia tidak dipeduli Yayasan Dakwah selama ini. Maka anak Dasuki ini patut jangan biarkan  Umno jauh dari fikiran Islam.
   
Sasaran pertamanya, sebarkan fikiran Islam seluas-luasnya dalam kalangan ahli dan pengikut Umno supaya tiada lagi yang berfikiran sekular barat yang ditunjangi oleh pemikiran Yahudi-Nasrani.
  
Selain ia sepatutnya menyelaraskan segara NGO dakwah yang benyak, adakan penyatuan fikrah dan bertindak sejalan, ia mesti ada dasar bagi mengisi kementerian pelajaran dengan pengisian dakwah. Biar dalam kementerian itu ada pengarah dakwahnya, supaya karikulum dan pelajaran yang disampaikan mengandungi misi dakwah.
   
Bahkan setiap jabatan ada pegawai dakwah yang kerjanya bukan sekadar menyampai kuliah tengah hari tetapi memikirkan dasar dakwah yang perlu  ditetap dan dipantau.
  
Semua pengatur dakwah di jabatan kerajaan dan badan swasta berpusat sumbar dari Yayasan Dakwah. Sebelum mengepung anak muda menjadi Umno, pastikan dakwah itu berjaya dalam Umno dulu. Jika tidak, anak Dasuki tidak lebih dari seorng makan gaji seperti Jamil Khir dan Abdullah Zain.

PUTRAJAYA: Rayuan pihak pendakwa terhadap pembebasan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan meliwat di Mahkamah Rayuan, Putrajaya bermula pagi ini.

Sesi hari ini bermula dengan penghujahan oleh peguam Timbalan Pendakwa Raya, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.

Rayuan pihak pendakwaan hari ini didengar oleh panel tiga hakim Mahkamah Rayuan Datuk Balliah Yusof Wahi, Datuk Aziah Ali dan Datuk Mohd Zawawi Salleh.

Terdahulu Anwar tiba di sini kira-kira jam 9 pagi ditemani isterinya, Datuk Dr Wan Azizah Wan Ibrahim serta dua anak beliau.

Ruang mahkamah penuh sesak dengan penyokong dan pemerhati tempatan dan antarabangsa.

Turut hadir kemudiannya anak sulung beliau Nurul Izzah. Ahli Parlimen Lembah Pantai itu dilihat berdiri di ruang belakang mahkamah bersama suami.

Sementara itu, di bahagian luar bangunan, hampir 100 penyokong Anwar memenuhi ruang legar hadapan pintu masuk Istana Kehakiman.

Sekumpulan pihak polis turut mengawal kumpulan terbabit. Mereka memasang pita kuning bagi menghalang orang ramai memasuki perkarangan mahkamah.

Sebelum itu, berlaku sedikit kekecohan apabila pihak polis melarang penyokong Anwar dari berhimpun di hadapan pintu masuk Istana Kehakiman itu.

Bagaimanum keadaan kembali terkawal apabila polis membenarkan mereka berada di situ dengan syarat tidak menghalang laluan masuk.



Inilah antara papan tanda yang terdapat di beberapa buah negara luar dan juga negara kita Malaysia.

Serahkan kepada kebijaksanaan para pembaca, penjenguk dan pengkritik blog Omak Kau melihat, memikir dan menilai serta mencapai kata putus.

Tiada ulasan: