Isnin, 3 Februari 2014

CALON SYURGA DAN CALON NERAKA ALLAH SWT YANG TENTUKAN....MORALNYA JANGAN LAWAN ALLAH SWT....DENGAR DAN PATUH....YANG BERKUASA LA NI PUN ALLAH JADIKAN SERTA HIDUPKAN....BODOHLAH YANG BERLAGAK DAN SALAH GUNA KUASA

KUALA LUMPUR: Cadangan Umno agar pemain badminton nombor satu dunia, Datuk Lee Chong Wei bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Kajang disifatkan idea mengarut.

Naib Pengerusi DAP Kebangsaan, Teresa Kok Suh Sim berkata, cadangan Umno itu dianggap mengarut sehingga sanggup menjadi Chong Wei sebagai alat politik mereka.

Ahli Parlimen Seputeh itu juga mengecam Barisan Nasional (BN) kerana tidak menghargai Chong Wei yang ketika ini sibuk membawa nama negara ke kejohanan badminton serata dunia.

Baginya, cadangan itu membuktikan BN ketandusan pemimpin.

“Cadangan itu bukan sahaja membuktikan BN dan MCA gagal mencari calon yang sepadan dan mampu menyaingi Anwar, sehingga sanggup menggunakan populariti Chong Wei sebagai alat politik menyelamatkan mereka pada PRK ini,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas cadangan Ketua Umno Bahagian Padang Besar, Datuk Zahidi Zainul Abidin kelmarin dengan alasan MCA tidak memiliki tokoh yang mampu menandingi Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang akan bertanding pada PRK Kajang.
ALOR SETAR: Ketua Pembangkang Dun Kedah, Datuk Amiruddin Hamzah mengingatkan Menteri Besar, Datuk Seri Mukhriz Mahathir agar tidak perlu mengugut dengan memberi amaran untuk membuka fail lama di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat sebelum ini sebagai reaksi kepada pendedahan kepincangan pentadbirannya.

"Sekiranya benar wujud keraguan pada pentadbiran lalu, sila laporkan kepada pihak berwajib," cabar beliau.

Jelasnya, PAS Kedah sebagaimana komitmen dinyatakan Pesuruhjaya, Datuk Mahfuz Omar bahawa PAS tidak akan melindungi sebarang salahguna kuasa dan rasuah yang berlaku.

"Tidak mengapa sekadar hendak menjadi bahan lawak dalam ceramah, tetapi perkara dinyatakan Datuk Seri Mukhriz adalah hal serius yang mesti dibuktikan. Sekiranya tidak, bermakna beliau telah berbohong dan memfitnah.

"Bagaimanapun, bagi PAS dan rakan Pakatan Rakyat, kami tidak akan berhenti dan akan terus membongkar serta mendedahkan begitu banyak kelemahan dan penyelewengan yang berlaku dalam tujuh bulan pentadbiran BN Kedah.

"Adalah ditegaskan juga, tugas kami sebagai Pembangkang adalah membetulkan kerajaan dari sebarang perancangan dan pelaksanaan yang boleh merugikan rakyat dan negeri," ujarnya membidas amaran Mukhriz itu.
KUCHING: PAS Sarawak menyokong kenyataan Menteri kanan Sarawak Tan Sri Datuk Amar Dr James Masing yang mencadangkan agar graduan dari Sarawak diutamakan oleh Petronas dalam pengambilan pekerja baru.
Ketua Penerangannya, Andri Zulkarnaen Hamden berkata rakyat Sarawak perlu diberi peluang untuk berkhidmat dengan anak syarikat Petronas yang beroperasi di Sarawak kerana kebanyakan mereka adalah graduan yang mahir dan ramai juga yang mempunyai pengalaman dan terlatih dalam bidang minyak dan gas.
"Kita juga mengesa bukan saja Petronas yang perlu mengambil ramai graduan dari Sarawak tetapi syarikat GLC juga perlu memberi keutamaan kepada graduan tempatan," ujar Andri.
Dalam kenyataannya kepada Borneo Post baru-baru, Tan Sri James Masing berkata Syarikat Petroleum kebangsaan, Petronas perlu mengutamakan graduan dari Sarawak untuk ditempatkan dalam organisasi mereka di Sarawak.
Petronas katanya perlu merekrut rakyat Sarawak sendiri yang berkelayakan dalam sektor pengurusan dan teknikal terutama untuk kerja-kerja di Sarawak.
Beliau menambah, rakyat Sarawak mempunyai kepakaran di kedua-dua peringkat pengurusan dan tahap teknikal kerana fakta telah menunjukkan ramainya rakyat Sarawak diambil bekerja oleh firma-firma antarabangsa.
Sementera itu Andri juga mencadangkan syarikat-syarikat GLC lain khususnya yang dipunyai kerajaan Sarawak sepatutnya memperuntukan kuota 50 peratus untuk anak tempatan yang berkelayakan dalam bidang pengurusan dan professional.
"PAS Sarawak juga mengharapkan 80 peratus peluang pekerjaan untuk bidang-bidang yang tidak memerlukan kelulusan yang tinggi dan bukan professional diperuntukkan kepada anak tempatan." tambah beliau.
Andri juga berkata, PAS Sarawak menyarankan agar dua syarikat gergasi milik kerajaan Sarawak (GLC) iaitu SESCO dan CAHYA MATA SARAWAK (CMSB) yang masih diterajui oleh bangsa asing juga perlu diserahkan kepada anak Sarawak yang berkelayakan.
BUKIT MERTAJAM: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau akan membuat penjelasan terperinci berhubung keputusan PKR meletakkan beliau sebagai calon bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang.

Menurutnya, penjelasan itu akan dibuat pada satu majlis di Kajang esok bersama Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, lapor Bernama.

"Dia (Lee Chin Cheh) meletak jawatan itu bukan tanpa rundingan. Dia letak (jawatan sebagai Adun) itu memang nak bagi ruang kepada saya untuk bertanding. Kerajaan negeri Selangor juga mengetahui tentang perkara itu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada kira-kira 200 ahli jawatankuasa cabang Angkatan Muda Keadilan (AMK) dan cabang wanita di Yayasan An Nahdoh, Kubang Semang di sini malam semalam.

Beliau juga memaklumkan, keputusan tersebut merupakan satu strategi oleh PKR dalam berdepan masalah dalaman khususnya di Selangor.

Biarpun mengakui wujud masalah dalaman parti itu di Selangor, namun Anwar berkata ianya masih dalam keadaan terkawal.

Keputusan bertanding itu juga katanya sebagai mahu membantu menyelesaikan beberapa masalah dalam pentadbiran negeri Selangor.

"Dalam politik kena ada kejutan, dan ini (peletakan jawatan Lee) dianggap sebagai satu strategi kita (Parti Keadilan Rakyat - PKR)," katanya.

KOTA BAHARU: Empat anak pasangan warga Malaysia yang ditahan pihak berkuasa Sweden akan dijaga ibu saudara mereka di Kampung Bukit Tanah, Peringat di sini.

Shaleena Norshal, 43, seorang guru yang mempunyai empat anak berusia antara dua dan 17 tahun, berkata beliau gembira kerana dapat menjaga kesemua anak saudaranya itu.

"Saya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada kerajaan Malaysia dan rakyat Malaysia, terutama Perdana Menteri kita (Datuk Seri Najib Tun Razak) dan (Timbalan Menteri Luar) Datuk Hamzah Zainuddin.

"Bagi pihak keluarga kami amat gembira mereka kembali kepada kami di sini," katanya kepada pemberita sejurus tiba bersama-sama anak saudaranya di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa Sabtu malam.

Ketibaan Aishah Azizul Raheem, 14, dan tiga adiknya iaitu Ammar, 12, Adam, 11, dan Arif,7, disambut anggota keluarga dalam suasana gembira bercampur sedih sebaik tiba pada 8.15 malam dengan pesawat FireFly dari Kuala Lumpur.

Azizul Raheem Awalludin, pegawai Tourism Malaysia di Sweden dan isteri, Shalwati Norshal, seorang guru yang bercuti tanpa gaji, ditahan reman sejak 18 Dis lepas kerana didakwa memukul tangan seorang anak lelaki mereka kerana tidak solat.

Mengulas perancangan masa depan, termasuk persekolahan keempat-empat beradik itu, Shaleena, adik kepada Shalwati, berkata perkara itu akan dibincang dengan anggota keluarganya.

Sementara itu, suami Shaleena, Nik Ahmad Farid Nik Abdullah, 44, berkata empat beradik berkenaan memang rapat dengan anaknya dan sering tinggal di rumahnya apabila mereka pulang bercuti di kampung halaman.

"Mereka akan bersekolah di negeri ini, bagaimanapun, sekolah berkenaan belum ditetapkan lagi," katanya.

Bagaimanapun, anggota keluarga tidak membenarkan pihak media menemuramah Aishah dan adik-adiknya.

Empat beradik itu tiba pukul 7.04 pagi ini di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dari Stockholm menaiki pesawat Malaysia Airlines.

Mereka ditemani Hamzah, seorang pegawai khas beliau dan seorang saudara keluarga empat beradik itu. - BERNAMA
SHAH ALAM: Barisan Nasional (BN) memegang prinsip 'lawan tetap lawan' biarpun belum memuktamad calon untuk bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Kajang, kata Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata walaupun secara lazimnya kerusi Dun Kajang diperuntuk kepada MCA namun kuasa mutlak pemilihan calon terletak di tangan Pengerusi Barisan Nasional (BN) dan akan diputus pada mesyuarat Dewan Tertinggi BN yang bakal diadakan dalam masa terdekat.

"Saya berpendirian bahawa jika BN putuskan untuk letakkan calon dalam PRK Dun Kajang dari parti mana sekalipun, terutama jika parti itu pernah meletakkan calonnya dalam PRU lalu di Dun itu, maka kita akan hormati keputusan tersebut.

"Dan sekiranya seseorang calon itu telah dimuktamad menjadi calon rasmi BN, pendirian saya secara peribadi 'lawan tetap lawan' kerana mana-mana parti yang meletakkan calon mereka dalam pilihan raya kecil sebelum Pilihan Raya Umum ke-14, tetap dianggap musuh politik BN," katanya kepada pemberita selepas menutup Seminar Pemerkasaan Ekonomi Nasional 2014 (Pena) peringkat negeri Selangor di Universiti Teknologi Mara hari ini. Turut hadir Timbalan Menteri Kewangan Ahmad Maslan, yang juga Ketua Penerangan Umno.

Kerusi Dun Kajang kosong berikutan peletakan jawatan oleh penyandangnya, Lee Chin Cheh dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada 27 Jan lepas dan sehari selepas itu, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diumum sebagai calon pada PRK berkenaan. - Bernama
KUALA LUMPUR: Ketegasan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin (KJ) yang tidak sekali-kali membenarkan Chong Wei dipilih sebagai calon BN di Dun Kajang dengan alasan pemain badminton itu adalah harta negara seharusnya dikalungkan pujian.

Bagi blogger Shahbudin Husin, Khairy nampaknya sangat sayangkan masa depan dan reputasi gemilang Chong Wei serta mahukan ia kekal dalam sanjungan rakyat sampai bila-bila.

“Memilih Chong Wei sebagai calon sebenarnya adalah membunuh reputasi dan masa depannya,” tulis beliau di dalam blognya.

Bagi beliau, sekiranya benar ingin menghargai jasa dan sumbangan Chong Wei kepada negara selama ini, sebaik saja bersara nanti, jaguh badminton negara itu sepatutnya dilantik sebagai Senator supaya beliau sekurang-kurangnya boleh bersuara dan memberi idea di peringkat tertinggi mengenai kemajuan sukan negara.

“Jika tidak cukup dengan itu, selepas dilantik sebagai Senator, Chong Wei juga boleh pula dilantik sebagai Timbalan Menteri Belia dan Sukan, sebagai orang nombor dua kepada KJ,” tulisnya lagi.

Bayangkan betapa bersinarnya Kementerian Belia dan Sukan apabila kementerian itu diterajui oleh KJ dan dibantu oleh Chong Wei.

Menruutnya, itulah sebenarnya cara yang betul untuk menghargai dan membalas jasa Chong Wei selama bertahun-tahun beliau mencurahkan keringatnya mengharumkan nama negara melalui dunia badminton dan bukannya dengan menyediakan ‘tali gantung’ di Kajang sebagai anugerah kepada persaraannya.
Baca lagi
KOTA BHARU: “Kalau hendak dikatakan membazir, maka Umno lebih awal membazir kerana berlaku dua pilihan raya kecil (PKR) di Selangor suatu ketika dahulu di parlimen Kuala Selangor dan Dun Permatang.
“Ini bermakna bukan kali pertama ada wakil rakyat letak jawatan bagi memberi laluan pilihan raya kecil diadakan,” kata bekas Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah.
Pada 1997 Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Abu Hassan Omar meletak jawatan bagi menggantikan Tan Sri Muhammad Muhammad Taib, sebagai Menteri Besar Selangor.
Muhammad meletak jawatan ekoran pertuduhan di mahkamah Australia berikutan kegagalannya mengisytiharkan tunai RM2.4 juta ketika meninggalkan Lapangan Terbang Antarabangsa Brisbane pada Disember 1996.
Abu Hassan meletak jawatan sebagai anggota Parlimen Kuala Selangor untuk bertanding di Dun Permatang, yang mana ketika itu disandang Datuk Jamaluddin Adnan.
Pada pilihan raya kecil 29 Mei 1997 itu Barisan Nasional mengekalkan kedua-dua kerusi dan Abu Hassan dilantik menjadi Menteri Besar 6 Jun.
Saifuddin sekarang sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Global Movement of Moderates berkata, tidak ada sesuatu yang pelik apabila berlaku perletakan jawatan wakil rakyat bagi memberi laluan kepada pilihan raya kecil diadakan.
“Begitu juga dengan kes di Perak selepas pilihan raya umum 2008, seeloknya diadakan pilihan raya kecil apabila tiga Adun Pakatan Rakyat beralih sokongan kepada BN,” katanya pada diskusi anjuran kerajaan negeri di Dewan Konvensyen, Kelantan Trade Centre (KTC) malam tadi.
Diskusi sebagai gelanggang baru menggantikan wacana mengupas tajuk 'Demokrasi Di Malaysia' turut mengundang anggota parlimen Shah Alam, Ir Khalid Samad, manakala Prof Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff bertindak sebagai moderator.
Khalid pula berkata, pilihan raya kecil Kajang diadakan sebagai sebahagian usaha untuk memperkukuhkan lagi Pakatan di Selangor ekoran berlaku beberapa isu sebelum ini.
Menurutnya juga Umno kini berhempas pulas mahu merampas Selangor selepas misi mereka pada pilihan raya umum lepas tidak menjadi kenyataan.
“Datuk Seri Anwar Ibrahim dibawa untuk memperkukuhkan kedudukan Pakatan di Selangor. Dengan kedudukan sebagai wakil rakyat beliau boleh berperanan dengan lebih rasmi lagi.
“Sebelum ini beliau tidak boleh bertindak secara rasmi kerana tidak ada kedudukan di peringkat Dewan Undangan Negeri,” katanya.
SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari Sabtu menafikan penglibatannya dalam kenyataan bekas setiausaha politiknya, Faekah Husin, yang dikatakan membidas Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung isu pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang.

Abdul Khalid berkata kenyataan Faekah menerusi akaun Twitter tidak mewakili beliau secara rasmi sama sekali sebab ia bukan daripada Pejabat Menteri Besar.

"(Kenyataan Faekah dalam Twitter) bukan mewakili saya, Yang mewakili saya ialah kenyataan akhbar rasmi (daripada Pejabat Menteri Besar).

"SMS (khidmat pesanan ringkas) dan komunikasi menerusi internet (media sosial) bukan kenyataan rasmi," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis bersama penyokong bola sepak Selangor di kediaman rasmi Menteri Besar, di sini.

Abdul Khalid mengulas kenyataan Faekah itu yang seolah-olah membidas Anwar susulan perkembangan kerusi DUN Kajang yang dikosongkan oleh Lee Chin Cheh dari PKR pada 27 Jan lepas.

Faekah yang kini Ketua Pegawai Eksekutif Menteri Besar Incorporated (MBI) dilaporkan meminta ahli politik dari luar Selangor agar belajar terlebih dahulu sebelum membuat apa-apa tindakan dan kenyataan.

"Ahli politik di luar Selangor, belajarlah Perlembagaan negeri, proses dan prosedurnya. Jangan menghina Sultan dan jangan terlalu yakin dengan diri sendiri," katanya dalam akaun Twitternya semalam.

Khabar angin bertiup kencang kononnya Abdul Khalid akan meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Selangor bagi memberi laluan kepada Anwar menggantikannya, susulan Anwar diumumkan sebagai calon PKR bagi kerusi DUN Kajang.

Lee, yang meletakkan jawatannya pada 27 Jan lepas, dilaporkan sebagai berkata bahawa keputusan itu dibuat "demi kepentingan bersama dan bertujuan memperkukuh keupayaan Pakatan memberi khidmat kepada rakyat." - Bernama.

'Biar ALLAH ampunkan dia!'

PELAKON Istanbul Aku Datang, Lisa Surihani, 28, adalah orang yang paling gembira apabila sahabatnya, pelakon dan pengacara Scha Al Yahya mengumumkan tentang kehamilannya.

“Sebagai teman baik saya sangat gembira untuk mereka! Sebelum pengumuman mereka, Awal ada beritahu saya tapi masa itu dia dengan Scha belum pasti lagi dan masih tak bersedia nak kongsi berita tersebut dengan peminat,” kata Lisa yang mengharapkan gilirannya pula selepas ini.

Menurut Lisa, sebagai seorang isteri dia juga mahu melalui saat gembira seperti Scha mahupun wanita lain, namun jauh di sudut hatinya sangat kecewa dengan sikap sesetengah pihak yang mempersoalkan perkara tersebut kepadanya sehingga menyentuh ke peringkat yang terlalu peribadi.

“Ini semua rezeki ALLAH, Saya tak kisah kalau orang kerap bertanya, tapi saya tak boleh terima bila ada soalan-soalan daripada orang sekeliling yang sampaikan menyentuh hal yang terlalu peribadi.

“Pernah ada yang datang pada saya, tanya bila lagi? Sedangkan dia pun dah hamil sambil menunjuk-nunjuk perutnya. Saya minta biar ALLAH ampunkan dia, sebab melukakan hati orang lain.

"Saya tak faham mengapa mereka tak sensitif dan tak menjaga perasaan orang lain. Cubalah mereka letakkan diri mereka dalam situasi saya.

"Mungkin belum rezeki kami. Bukan kami tak berusaha dan perlukah berkongsi tentang semua perkara itu pada umum? Apa pun, saya tak mahu terlalu memikirkan kerana ia akan membuatkan saya tertekan,” katanya yang berkecil hati dengan segelintir pihak.

Bagaimanapun, Lisa bersyukur apabila luahan rasa kesalnya mengenai isu tersebut di Instagram, baru-baru ini mendapat sokongan ramai peminatnya.

Lisa yang hampir dua tahun mendirikan rumah tangga dengan pengarah dan pelakon Yusry Abdul Halim turut mengharapkan peminat dapat mendoakan kebahagiaan dan keharmonian rumah tangga mereka.


Risau dimarahi Yusri

Dalam pada itu menyentuh mengenai perkembangan karier, kini Lisa kini sedang sibuk menjalani penggambaran filem Cicakman The Movie 3.

Menurut Lisa, cabaran yang dihadapi apabila dia perlu menahan ketawa apabila berhadapan dan berlakon dengan Zizan Razak.

“Saya memang jenis yang suka komedi. Jadi, bila berlakon di samping Zizan, tengok mukanya saja saya dah nak tergelak, tapi saya kena tahan, kerana saya pegang watak serius,” katanya  yang memegang watak isteri kepada Zizan dalam filem berkenaan.

Dalam perkembangan sama, menurut Lisa, timbul juga rasa bimbang untuk bekerja di bawah arahan suaminya. Namun, dia cuba untuk bekerja secara profesional.

“Saya risau kerja dengan Yusry sebab saya ni manja, takut kalau kena marah nanti saya akan terasa hati. Tapi bila di set kami dapat bekerja secara profesional,” katanya.

Menurut Lisa, setiap kali masuk ke set, Yusry akan memanggilnya dengan nama watak iaitu Linda. Namun, ada pernah sekali, Yusry tersasul memanggilnya dengan panggilan sayang dan betulkannya panggil semula nama watak tersebut.

“Bagi saya, inilah pengertian profesional,” katanya yang sebelum ini pernah berlakon bersama dengan Yusry menerusi filem Ular.

Dalam perkembangan lain, selepas penggambaran Cicakman, Lisa bakal berlakon di bawah filem arahan Osman Ali melibatkan pelakon dari Singapura dan Indonesia - Sinar harian

Tiada ulasan: