Khamis, 2 Januari 2014

MENYAMBUT AWAL TAHUN 2014 TAK IKUT SYARIAT....BUAT JUGA WALAUPUN HARAM DARI SEGI ISLAM...NAMPAK SANGAT JAHIL DALAM AGAMA ATAU MEMANG JENIS KERAS KEPALA KEPADA ALLAH SWT...PIHAK BERKUASA AGAMA TAK TEGUR...DIAM AJE...MEREKA MUNGKIN SELESA JADI SYAITAN BISU


KOTA BHARU: Biar pelbagai usaha dilakukan bagi menarik pelancong ke Kelantan, namun budaya yang dipertonton dipastikan tidak bercanggah dengan syariat Islam.

Begitu juga persembahan kebudayaan atau permainan tradisional yang tidak berpijak di bumi nyata seperti wayang kulit dan permainan melibatkan unsur pemujaan tidak dibenarkan.

Menteri Besar, Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata, kerajaan negeri telah menetapkan garis panduan sama ada sesuatu persembahan kebudayaan itu boleh diadakan atau sebaliknya.

“Mana-mana kebudayaan yang tidak bercanggah dengan nilai-nilai Islam dibenarkan, manakala kebudayaan yang bercanggah namun kalau boleh diubah dengan menerap unsur kebaikan dan kesedaran ia diterima.

“Misalnya wayang kulit ada versi baru yang disembahkan. Kalau boleh ubah kita boleh terima. Kita mahu rakyat selamat dunia dan akhirat,” katanya kepada pemberita pada acara sambutan pelancong sempena Tahun Melawat Malaysia 2014 di sini hari ini.

Program tersebut diadakan di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra. Program serupa turut diadakan di Rantau Panjang dan pintu sempadan lain.

Kerajaan Kelantan sebelum ini mengubal Enakmen Kawalan Hiburan 1998 bagi memperincikan garis panduan persembahan kebudayaan dan hiburan di negeri ini.

Menteri Besar bagaimanapun berkata, persembahan menora yang menjadi tradisi masyarakat Siam dibenarkan di kawasan wat mereka.

“Kita tidak halang persembahan tersebut diadakan di kawasan wat Siam,” ujarnya.

Menurutnya juga persembahan pentas bagi wanita hanya dibenarkan bagi mereka yang berusia bawah 12 tahun sahaja.

Selain itu kata beliau kerajaan negeri sentiasa mengawal tidak berlaku pergaulan bebas di tempat-tempat program yang diadakan.

Program tersebut dianjurkan Tourism Malaysia dengan kerjasama Pusat Pelancongan Negeri Kelantan.

Hadir sama Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kebudayaan, Pelancongan dan Warisan, Datuk Hassan Mohamood dan pegawai Tourism Malaysia.

 

 

 

 

 

 


PDRM_Minta_Maaf
Lihat di sini
GEORGE TOWN: Seorang lelaki warga emas ditemui mati dengan beberapa kesan tikaman di Jalan Loh Poh Heng, Tanjong Bungah di sini hari ini.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri SAC Mazlan Kesah berkata mangsa yang dikenali sebagai Ang Cheng Hoo, 64, dijumpai terbaring di tepi jalan oleh orang awam dengan beberapa kesan tikaman serta kelaran di bahagian perut dan leher tidak jauh dari kediamannya pada pukul 6.30 pagi.

"Menurut anak lelakinya, mangsa biasanya keluar berjoging pada pukul 5 pagi dan biasa pulang sebelum pukul 8 pagi dan sering membawa sebilah pisau bersamanya," katanya kepada pemberita.

Katanya polis turut menemui kesan darah pada pisau milik mangsa di lokasi kejadian. Motif kejadian masih disiasat berikutan telefon bimbit dan dompet mangsa tidak diusik.

Beliau berkata beberapa jiran mangsa ada mendengar suara pergaduhan sebelum kejadian dan mereka percaya suspek adalah seorang lelaki.

Katanya mayat Ang dihantar ke Jabatan Forensik Hospital Pulau Pinang untuk dibedah siasat.

Mazlan meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian supaya menghubungi balai polis berdekatan. - Bernama

KUALA LUMPUR: “Terima kasih buat seluruh rakyat Malaysia, dari orang kenamaan sehingga rakyat marhaen yang telah berhimpun secara aman dan bersurai sebaik tamat sambutan Tahun baru 2014,” ujar Pengerusi Turun, Muhamad Azan Safar dalam satu kenyataan.

Beliau mengucapkan tahniah kepada rakyat yang berjaya menganjurkan himpunan buat rakyat pada malam tadi.

Katanya, himpunan pada malam tadi, menyaksikan rakyat turun secara aman menandakan rakyat Malaysia benar-benar terbeban dengan kos sara hidup hari ini.

“Himpunan ini juga diakhiri dengan lagu Negaraku sebaik saja menjelang tahun 2014, sebagai simbolik bahawa rakyat Malaysia benar-benar cintakan negara, sekaligus menafikan himpunan ini adalah usaha untuk menggulingkan kerajaan,” ujarnya.

Tambahnya, Turun juga menafikan keterlibatan dalam sebarang tindakan provokasi serta usaha yang mengganggu sambutan tahun baru malam tadi.

“Bahkan, kita turut sama mengecam usaha-usaha yang dilakukan ke arah tersebut,” ujarnya lagi.

Menurutnya, Himpunan Turun pada malam tadi hanyalah sebagai pemula kepada perjuangan tahun 2014 yang lebih mencabar.

Beliau juga mengucapkan terima kasih juga kepada pihak polis dan DBKL yang telah memberikan kerjasama terbaik dalam memastikan himpunan malam tadi berlangsung dengan aman.

“Tahniah buat rakyat Malaysia,” katanya.
Memulakan program tahun baru 2014 dengan menziarahi Bendahari PAS Jabi di dalam Wad Hospital Besut. Beliau disyaki mengidap paru-paru berair. Sebaik sahaja selesai menghantar 3 orang anak lelaki ke Sekolah Kebangsaan Kubang Kerian 3, kira-kira jam 6:30 pagi tadi bagi memulakan hari pertama sesi persekolahan 2014, saya terus ke Hospital Besut.

Lebih kurang jam 7:40 pagi saya tiba di perkarangan hospital yang pernah menjadi tempat menabur bakti sekitar awal tahun 2001 lalu. Ramai juga sebenarnya warga Besut yang ‘kehilangan gigi’ angkara saya dalam tempoh saya bertugas di sini.

Kini dah hampir 13 tahun berlalu, hanya tinggal angka yang boleh dibilang jari sahaja warga, kakitangan Hospital Besut yang saya kenali dan mengenali saya. Bila kita sampai ke Hospital berselipar Jepun, tak ada orang yang kenal kita.

7:40 pagi bukan waktu lawatan. Saya memohon keizinan dari pengawal keselamatan untuk masuk seketika sekadar 5 minit bagi menjenguk sahabat di dalam wad. “Masuklah… jangan lama-lama sangat sebab pagi-pagi ni time sibuk.” Ujar pengawal yang berumur hampir sebaya dengan saya itu.

Biasalah bila dah jumpa sahabat, 5 minit mana cukup. Tambahan pula banyak perancangan kewangan Dun yang perlu dibincangkan. Sahabat Bendahari Dun pula cukup bersemangat walaupun dalam keadaan tak berapa sihat.

Sedar-sedar dah setengah jam masa berlalu dan saya mohon diri untuk pergi.
Di pintu wad, pengawal keselamatan tadi tersengih melihat saya.

Saya (S): Minta maaf Abe, lama sikit. Lebih dari 5 minit hok mintak kebenaran tadi.
Pengawal (P): Tak apa… Saya tak dok masalah. Abe pun bukannya mari nak buat demonstrasi, nak buat rusuhan dalam wad. Kalau Abe buat rusuhan, memang saya perambat keluar!
S: Aik! Bakpo pulok tubik cerita demonstrasi, cerita rusuhan ni?
P: Saya memang dok setuju, marah sangat dengan orang hok suka buat kacau, buat rusuhan, ganggu ketenteraman. Kalau nak tukar kerajaan, tukarlah molek-molek!
S: Sapo pulok ni hok buat rusuhan, buat kacau, ganggu ketenteraman? Saya dok faham ni…
P: Tu… di Kuala Lumpur semalam, ada rusuhan. Saya tengok dalam TV pagi tadi. Habis susah orang ramai. Dulu orang bagi perintah negeri sepenggal dok dang apa-apa lagi jatuh doh. Loni duk buat kacau. Kalau nak tukar kerajaan, tukarlah molek-molek. Jangan duk buat kacau!
S: Ooo… hok semalam tu… TV royat berapa orang mati? Saya dok tengok TV lagi pagi ni.
P: Tak dok orang mati…
S: Ada bangunan, pejabat, kedai hok terbakar?
P: Tak dok napok jugok…
S: Ada polis hok cedera?
P: Berita tu dok royat pulok ada polis cedera…
S: Ada kereta terbalik, kena bakar?
P: Dok jugok…
S: Ada kedai, gudang, pasaraya kena rompak?
P: Kita dok tahu sampai setara tuu…
S: Jadi hok Abe kata rusuhan, ganggu keamanan, kacau ketenteraman tu lagu mana pulok? Saya doh faham lagi ni…
P: Dok tahulah… ambo pun pening ni!

Rakan dialog saya ini seorang pengawal keselamatan hospital. Itu level tahap kefahaman dia. Mungkin tahap kefahaman beliau mewakili tahap kefahaman ramai lagi orang lain di luar sana termasuk yang memiliki taraf pendidikan lebih tinggi.

Saya yakin kalau saya sempat bertemu dengan ramai lagi staf Hospital Besut, saya akan dapati mereka yang berjawatan level pegawai pun akan bercakap dengan nada yang sama.

Dalam sistem demokrasi, undi kita yang faham dengan undi mereka yang tak berapa faham, sama-sama satu undi. Tak ada beza. Kita meyakini bahawa bilangan yang berfahaman sebegini masih sangat ramai terutamanya dari kalangan Melayu luar bandar. Mereka inilah simpanan tetap Umno. Maaf… di mana ramai orang close minded, di situlah Umno kuat. Dengan bermodalkan manipulasi maklumat dan fakta, mereka menipu orang ramai.

Orang ramai bila tengok tajuk muka depan sebuah akhbar harian pagi ni ‘Parang, pisau antara senjata ditemui’… Di satu kedai kopi di Bandar Jerteh yang saya singgah untuk sarapan, ramai orang pakat-pakat maki hamun PAS!

Saya perhatikan wajah-wajah yang bermulut huduh tu, sorang pun tak ada yang nampak jernih air muka. Semayang subuh atau tidak puak-puak ni?

Saya banyak meneliti sejarah  ﺇﻧﻘﻼﺏ  atau rampasan kuasa yang berlaku di pelbagai negara.

Revolusi Demi Revolusi di Iraq antara bab khusus dalam Buku 'Travelog di Lembah Sungai Dajlah dan Furat' di mana saya catatkan di dalamnya sejarah siri-siri penggulingan dan rampasan kuasa yang berlaku semenjak dari kejatuhan pemerintahan Keluarga Diraja Iraq hinggalah Saddam Hussein menjadi Presiden.

Tiada satu pun penggulingan tersebut hanya bersenjatakan 3, 4 bilah parang dan pisau! Nak kelentong pun biarlah munasabah sikit bro!
KOTA BHARU: “Ketika saya sebut kepada Ustaz Ahmad saya tidak boleh lagi pegang jawatan Menteri Besar, ada orang nampak Ustaz Mat ketar selepas mendengar keputusan saya.

“Saya membuat keputusan itu kerana masalah kesihatan. Pada hari mengundi pilihan raya umum lepas saya meninjau tempat-tempat mengundi. Saya meninjau sehingga ke Pasir Mas.

“Di sana tiba-tiba saya terjatuh akibat keletihan,” kata Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pada pertemuan ekslusif pertama selepas beliau tidak lagi bergelar Menteri Besar.

Sebelum ini usaha-usaha untuk menemubual Mursyidul Am tidak dapat dilakukan memandangkan keadaan kesihatannya tidak mengizinkan.

Sekarang beliau kelihatan semakin sihat, hampir setiap minggu beliau datang ke pejabatnya di Institut Pemikiran Tok Guru (IPTG) di Kota Darulnaim.

Dengan berjubah putih dengan kain serban di bahu beliau datang ke IPTG bagi memenuhi temujanji dengan beberapa pihak. Antaranya pelajar siswazah menyiapkan tesis PhD dan sarjana.

Di atas mejanya kelihatan beberapa buku dan kitab. Akhbar Harakah dan Sinar Harian “menu wajib” yang disediakan kakitangan IPTG di atas mejanya.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata, disebabkan masalah kesihatan keesokan harinya selepas berlangsung pilihan raya beliau memanggil Ustaz Ahmad Yakob dan Datuk Mohd Amar ke rumahnya di Pulau Melaka.

“Saya percaya beliau boleh buat kerja kerana selama mana saya menjadi Menteri Besar beliaulah yang mengurus hal-hal berkaitan pentadbiran negeri.

“Boleh dikatakan hampir 80 peratus hal-hal berkaitan pentadbiran kerajaan negeri beliau yang mengurus.

“Saya yakin dengan kebolehan beliau. Malah ketika persidangan DUN beliau yang banyak menjawab soalan yang diutarakan anggota-anggota dewan,” katanya.

Oleh itu katanya, kalau ada apa-apa masalah dalam pentadbiran kerajaan negeri beliau meminta semua pihak berpakat membantu kepimpinan sekarang.

(Ikuti pendedahan lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang).
KUALA LUMPUR: Dewan Muslimat PAS Pusat telah membentuk saf kepimpinan bagi sesi 2013/2015 dengan penambahan lajnah baru bagi memantapkan Dewan sebagai penghubung kepada seluruh masyarakat.

Ketuanya, Siti Zailah Mohd Yusof berkata, penambahan Lajnah baru adalah Unit Veteran PAS diketuai mantan Ketua Muslimat PAS Pusat selama sembilan penggal, Ustazah Jamilah Ibrahim dan Lajnah Pembangunan Keluarga diketuai Datuk Siti Ashah Ghazali.

Menurutnya, Muslimat PAS Pusat turut membentuk Lajnah Kesenian, Kebudayaan dan Rekreasi diketuai penyanyi yang popular dengan lagu 'Janji Manismu', Wan Aishah Wan Ariffin dan Pengersi Badan Penggerak Demokrasi dan Mobilisasi NGO, Aiman Athirah Aljundi.

"Saya berharap semua AJK yang dilantik dan dipilih oleh perwakilan dapat menjalankan amanah dengan menterjemahkan Islam sebagai rahmat kepada semua alam dalam apa juga aspek," katanya.

Beliau bekata, Muslimat sebagai penghubung masyarakat di setiap peringkat perlu bersama seluruh rakyat dan berusaha memberikan khidmat terbaik kepada umat.

Katanya, Muslimat perlu mendidik masyarakat supaya berakhlak mulia serta bersama mencari keberkatan dalam perjuangan menjadikan Malaysia sebuah negara yang selamat dan berkebajikan.

Mesyuarat turut memilih Azlina Che Harun sebagai Setiausaha; Bendahari, Aida Yusof Rawa; Ketua Penerangan, Mastura Mohamad dan Pengarah Pilihan Raya, Aiman Athirah Al Jundi.

Penolong Setiausaha 1 disandang Nurul Ain Zaki dan Penolong Setiausaha 2, Nurul Shuhadah Shuib. Pengerusi Tetap kekal disandang Norhashimah Deraman dan Timbalan Pengerusi Tetap, Norazlin Md Samsudin.
Berikut adalah senarai penuh pengerusi lajnah:
Pengerusi Lajnah Politik & Pilihan Raya : Siti Zailah Mohd Yusof
Pengerusi Lajnah Pemerkasaan Parti & Pengurusan Organisasi  : Dr Siti Mariah Mahmud.
Pengerusi Lajnah Antarabangsa : Mumtaz Md Nawi
Pengerusi Lajnah Tarbiyyah, Perkaderan & Dakwah : Dr Ustazah Asiah Ali
Pengerusi Lajnah Penerangan & Media : Mastura Mohamad
Pengerusi Lajnah Ekonomi & Pengukuhan Kewangan : Wan Ubaidah Omar
Pengerusi Lajnah Pendidikan : Dr Halimah Ali Abdullah
Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional : Noor Hanim Ismail
Pengerusi Lajnah Kebajikan & Kemasyarakatan :  Ustazah Azizah Khatib Mat
Pengerusi Lajnah Alam Sekitar : Norwani Ahmat
Pengerusi Lajnah Pengguna : Normala Sudirman
Pengerusi Muslimat Legal Team (MusLeT) : Senator Khairiah Mohamed
Pengerusi Muslimat Medical Team (MusMedik) : Dr Rohani Muttalib
Pengerusi Ameerah : Fareedah Samad
Pengerusi Nisa’ : Nura Muna Halim
Pengerusi Sekretariat DMPP : Azlina Che Harun
Pengerusi Sekretariat Wanita Pakatan Rakyat (DMPM): Dr Siti Mariah Mahmud
Pengarah Jabatan Pilihanraya Muslimat PAS Pusat : Aiman Athirah AlJundi
Pengarah Jabatan Briged Muslimat : Noor Afizah Basaruddin
Pengarah Jabatan IT Muslimat : Zarina Osman
Pengarah Jabatan Penyelidikan, Pembangunan & Arkib : Dr Hafizah Ahmad

AJK Dewan Muslimat PAS Pusat yang dipilih muktamar ialah  Dr Halimah Ali; Aiman Athirah AlJundi; Khairiah Mohamed; Normala Sudirman; Dr Ustazah Asiah Ali; Aida Yusof Rawa; Wan Ubaidah Omar; Mastura Mohamad; Datuk Siti Ashah Ghazali; Azizah Khatib Mat; Wan Hasrina Wan Hassan dan Kartini Ahmad.

Sembilan AJK yang dilantik ialah Noor Hanim Ismail; Wan Aishah Wan Ariffin; Zaroni Othman; Dr Rohani Muttalib; Rosiah Salleh; Mariam Abd Rashid;Norwani Ahmad; Fareedah Samad dan Nura Muna Halim.

Tiada ulasan: