Ahad, 5 Januari 2014

JAHIL SANGATLAH KALAU TAK TAHU MEMILIH YANG BAIK YANG MANA TAK BAIK...NAMPAK SANGAT UKURAN SERTA NILAI KITA TAK BERLANDASKAN QURAN DAN HADIS

KUALA LUMPUR: Apabila harga barangan keperluan naik, pemimpin Umno BN dan media Umno cuba menyalahkan peniaga, kata AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Katanya, mereka cuba mengalihkan isu untuk dibeban kepada peniaga kerana barang menjadi mahal kononnya beberapa siri tangkapan dan serbuan dilakukan kerana peniaga menaikkan harga barang.

“Pada hal peniaga tidak ada pilihan, kerana dengan kenaikan petrol, tol, letrik memberi kesan kepada peniaga dan peningkatan modal. Akhirnya mereka tidak ada pilihan, barang mesti dinaikkan,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Fenomena yang berlaku, kata beliau pengundi BN di dalam PRU13 tidak boleh melepaskan diri kerana mengundi parti itu.

“Angkara merekalah menyebabkan telah memberi lesen kepada pemimpin BN yang menaikkan keperluan asas sehingga memberi kesan kepada peningkatan kos walau pun pemimpin BN, terutama yang membodohkan orang Melayu yang tidak bermaklumat kononnya kenaikan harga minyak, tol, elektrik tidak memberi kesan kepada mereka, cuma memberi kesan kepada pengguna yang kaya sahaja,” ujar beliau yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang.

Menurutnya lagi, malahan mereka diumpan, jangan bimbang, harga barang akan diimbang dengan pemberian BRIM nanti.

“Pengundi BN yang separuh sedar termakan dengan hujah tersebut. Sekarang mereka cukup tertekan dengan kenaikan harga barang,” ujarnya.
KUALA LUMPUR: Enam tahanan terakhir Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di Kem Tahanan Taiping, Perak akan dibebaskan hari ini, umum Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi semalam.
    
Beliau berkata mereka terdiri daripada anggota kumpulan pengganas Darul Islamiah (DI) Sabah yang ditangkap pada 14 November 2011.
    
"Mereka terdiri daripada tiga rakyat Malaysia, dua rakyat Indonesia dan seorang rakyat Filipina," katanya dalam kenyataan dua perenggan di sini.
    
Rakyat Malaysia yang akan dibebaskan terdiri daripada Adzmi Pindatun, Mohd Nazri Dollah dan Bakar Baba.
    
Warganegara Indonesia terdiri daripada Muhammad Adnan Umar dan Darto Bandu, sementara warganegara Filipina ialah Muadz Hakim.
    
Pembebasan tahanan ISA ini berikutan pemansuhan akta tersebut dan digantikan dengan penguatkuasaan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 pada 31 Julai 2012. - Bernama





PATTANI (Selatan Thailand): Pergolakan di wilayah selatan Thailand telah mengorbankan 5,352 orang sejak 2004, menurut Pusat Keselamatan Dalam Negeri (ISOC).
    
Jurucakap ISOC Bahagian Keempat, Kol Pramoth Prom-In hari ini berkata dalam tempoh 2004-2013, sebanyak 9,965 orang mengalami kecederaan dalam 8,540 kejadian keganasan yang dilakukan oleh puak pemisah.
    
"Dalam tempoh itu, 499 anggota tentera maut dan 2,429 lagi cedera, sementara 312 anggota polis mati dan 1,159 cedera, manakala 181 sukarelawan terkorban dan 357 cedera," katanya.
    
Turut menjadi mangsa ialah golongan pendidik di mana 187 guru terbunuh dan 191 cedera manakala 399 anggota puak pemisah mati dan 92 cedera.
    
Mangsa lain keganasan terdiri daripada pegawai pentadbiran, pemimpin agama dan orang awam, katanya.

Pramoth berkata sejumlah 615 insiden keganasan berlaku pada tahun lepas berbanding 542 insiden pada 2012.
    
Beliau berkata pada 2007 sebanyak 1,669 insiden keganasan direkodkan iaitu yang tertinggi.
    
"Jelas sekali trend dalam tempoh itu terdapat pengurangan insiden iaitu pada 2004 (601), 2005 (1,006), 2006 (1,249), 2007 (1,669), 2008 (769), 2009 (757), 2010 (625), 2011 (680) dan 2012 (542),' katanya.
    
Dalam insiden terbaru hari ini, seorang anggota polis maut dan seorang sukarelawan cedera terkena tembakan dalam kejadian di sebuah kedai kopi di Mukim Bandar, Muang Pattani, awal pagi ini.
    
Menurut Ketua Polis Daerah Muang Pattani, Kol Tuandir Juthanon, empat lelaki menaiki motosikal melepaskan tembakan ke arah kedua-dua mangsa yang sedang menikmati minuman teh. - Bernama








KUALA LUMPUR: Kenyataan pensyarah Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Amini Amir Abdullah semalam mengenai Himpunan Turun dilihat menyebelahi parti pemerintah dan bersifat mengampu.

“Sangkaan saya benar walaupun bertaraf profesor, tidak mustahil jika mereka tidak memahami kesengsaraan rakyat,” ujar Pengarah Mobilisasi Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun), Abdul Malik Abdul Razak sebagai respons kepada kenyataan itu.

Menurutnya, mungkin dengan kehidupan yang mewah dan tenggalam dalam dunia buku menjadikan mereka golongan yang teori dan tidak memahami nadi jerit perih rakyat.

“Saya kira rakyat jelas bahawa kedatangan mereka ke himpunan bukan untuk menyertai konsert di Dataran Merdeka tapi berhimpun untuk menyatakan bantahan terhadap kenaikan kos sara hidup,” katanya lagi.

Berikut kenyataan penuh beliau.

1. Kenyataan Dr. Amini Amir menyebelahi parti pemerintah dan bersifat mengampu. Sangkaan saya benar walaupun bertaraf profesor, tidak mustahil jika mereka tidak memahami kesengsaraan rakyat. Mungkin dengan kehidupan yang mewah dan tenggalam dalam dunia buku menjadikan mereka golongan yang teori dan tidak memahami nadi jerit perih rakyat.

2. Saya kira rakyat jelas bahawa kedatangan mereka ke himpunan bukan untuk menyertai konsert di Dataran Merdeka tapi berhimpun untuk menyatakan bantahan terhadap kenaikan kos sara hidup. Tidak timbul isu Gerakan Turun Kos Sara Hidup - TURUN mengambil peluang dan menjadi oportunis untuk menumpang kehadiran orang ramai ke Dataran Merdeka bagi meraikan kehadiran tahun baharu.

3. Beliau menyatakan perhimpunan haram itu bertukar ganas dan merencatkan konsert Ambang Merdeka. Saya kira pensyarah tidak membaca kenyataan Saudara Azan Safar yang telah menafikan bahawa Gerakan Turun Kos Sara Hidup tidak terlibat dalam rempuhan polis dan membuat kekacauan di Dataran Merdeka.

Majoriti rakyat bersama dengan TURUN di luar Dataran Merdeka untuk menunggu detik menjelangnya tahun 2014, tahun sengsara rakyat.

4. Beliau menyatakan bahawa orang muda tidak terkesan dengan kenaikan kos sara hidup, bagi saya ianya satu pandangan yang cukup dangkal.

Walaupun anak muda yang masih berada dikampus, mereka juga terkesan. Mereka juga pakai motor atau kereta, kedua-duanya guna minyak, minyak juga akan naik. Mereka juga membeli makanan di cafe, makanan juga naik. Mereka juga menetap di kolej kediaman yang menggunakan eletrik dan tarif eletrik naik dan yuran kolej juga naik.

Anak muda yang saya kira 'fresh graduated' lagi terkesan jika hidup di bandaraya Kuala Lumpur, dengan gaji permulaan yang masih cukup-cukup makan dan ditambah bebanan tanggungan anak, isteri, kereta dan rumah akan memberi tekanan kepada mereka dengan kenaikan ini.

Mungkin Pensyarah Fakulti Ekologi Manusia ini dengan pendapatan puluhan ribu tidak terkesan tapi rakyat marhaen cukup terkesan.

5. Beliau mendakwa bahawa himpunan ini tiada aktiviti atau agenda jelas yang dihidangkan kepada pengikut yang hadir. Beliau harus memahami bahawa konsep himpunan ini ialah himpunan aman. Konsepnya juga 'Duduk dan Bantah'. Ucapan-ucapan dari wakil NGO, parti politik dan anak muda mengisi ruangan masa bagi menanti detik-detik jam 12 malam. Himpunan ini juga diakhiri dengan bacaan doa dan laungan 'Merdeka Rakyat'.

6. Beliau juga mencadangkan supaya skim kawalan harga barang perlu diperluaskan kepada lebih banyak barang dan tidak hanya terhad kepada barang sedia ada atau ketika musim perayaan sahaja.

Pendapat saya, skim kawalan barang wajar diperketatkan sekiranya peniaga menaikkan tanpa had. Namun persoalan utama yang harus difahami ialah, kerajaan mencuri duit rakyat dengan korupsi bermaharajalela. Maka hutang negara meningkat, rakyat ditarik subsidi dan berlakunya kenaikan kos sara hidup. Pelik kerajaan menyalahkan rakyat menaikkan harga atas kesalahan kerajaan mencuri duit rakyat dan berbelanja boros. Satu sikap tidak adil jika mahu mengawal harga.

Selesaikan root problem dahulu, bukannya presented problem

7. Himpunan Turun Kos Sara Hidup digerakkan oleh mahasiswa. Mereka tiada kepentingan, bahkan mereka bersama dengan pejuang keadilan dalam membanteras kezaliman. Himpunan ini adalah himpunan rakyat dan didominasi oleh anak muda. TURUN juga telah melarang bendera parti politik dikibarkan dan menjemput semua NGO dan parti politik untuk bersama. Tidak kira dari PR atau UMNO kerana UMNO juga adalah rakyat.

Tidak timbul isu himpunan TURUN mengambil kesempatan atas kebersamaan rakyat dan bersifat oportunis untuk kepentingan pihak tertentu.
Kenyataan Dr Amini
SEREMBAN: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan diminta mengambil tindakan lebih tegas terhadap pembekal dan 'orang tengah' yang sengaja menaikkan harga barangan dan bukan sekadar member amaran semata-mata.
    
Presiden Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana (Ikhlas) Mohd Ridzuan Abdullah berkata kerajaan perlu memantau aktiviti pembekal dan 'orang tengah' yang dikatakan memonopoli rantaian pasaran sehingga mampu menetapkan harga sesuatu barangan tanpa kawalan.
    
Sekiranya masalah ini tidak ditangani dengan segera maka isu kenaikan harga barangan akan terus berpanjangan dan orang ramai akan terus menyalahkan kerajaan, katanya pada sidang media di sini semalam.
    
Beliau menegaskan bahawa peniaga kecil tidak boleh dipersalahkan kerana barangan diperoleh daripada pembekal yang kadang kala akan menaikkan harga sesuka hati.
    
"Sebagai contoh, sekiranya sesuatu barangan itu yang dahulu berharga RM7 dan kemudian pembekal menaikkan menjadi RM10, bagaimana peniaga mahu menjual lebih murah daripada itu? Akhirnya peniaga dan pengguna akan menjadi mangsa dalam masalah ini," katanya.

Dalam perkembangan lain, Mohd Ridzuan berkata Ikhlas akan melancarkan satu program pembangunan usahawan dengan bertujuan menggalak penyertaan usahawan Bumiputera menyertai bidang perniagaan.
    
Katanya, pihaknya menyasarkan untuk melahirkan sebanyak 500 usahawan bagi setiap kawasan Parlimen dengan sasaran 111,000 usahawan menjelang 2020.
    
"Program ini meliputi usaha untuk memberi khidmat nasihat, bimbingan meliputi aspek mendapatkan modal serta pengurusan perniagaan secara sistematik dan komprehensif kepada peserta," katanya. - Bernama

KUALA LUMPUR: Dengan kedudukan dan imej Putrajaya, selain penduduk dan warga kerjanya adalah majoriti Islam dan Melayu, membenarkan pembukaan Hard Rock adalah suatu penghinaan sebenarnya, tulis Shahbudin Husin.

“Apakah Hard Rock sedang diperalatkan untuk memancing anak-anak muda Melayu dan Islam di pusat pentadbiran kerajaan yang selama ini tenang dan damai waktu malamnya supaya beralih kepada kehidupan bebas, tanpa batas dan akses yang yang terbuka kepada minuman keras?” tulis Shahbudin di dalam blognya, semalam sebagaimana di bawah.

Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Putrajaya akan mempunyai satu lagi tarikan, terutama untuk anak-anak muda iaitu pembukaan Hard Rock Cafe di Menara Ikhlas, Presint 3, Putrajaya. Pengumuman mengenai pembukaan Hard Rock Cafe itu diumumkan sendiri oleh Presiden Perbadanan Putrajaya, Aseh Che Mat yang turut memberitahu, ia akan siap dibuka dalam tempoh tiga hingga empat bulan daripada sekarang.

Putrajaya adalah pusat pentadbiran kerajaan Malaysia yang senibina bangunannya banyak bercirikan Islam, sesuai dengan kedudukan Malaysia yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi. Lebih dari itu, di Putrajaya juga dibina masjid-masjid yang indah di tepi tasik dan sebuah lagi masjid pula menggunakan sistem penyejukan semulajadi yang menjadi tarikan serta kebanggaan semua.

Di Putrajaya, selain sebagai pusat pentadbiran kerajaan, juga terletak kediaman Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan sebahagian besar menteri-menteri kabinet. Kakitangan kerajaan di Putrajaya pula lebih 90 peratus adalah golongan Melayu dan Islam, begitu juga kakitangan kerajaan yang mendiami kuarters kerajaannya.

Malah Mahathir Mohamad yang mengasaskan Putrajaya juga mempunyai pejabatnya di Yayasan Kepimpinan Perdana. Imej Melayu dan Islam dengan Putrajaya sebenarnya begitu rapat dan hampir tidak dapat dipisahkan.

Selain itu, Putrajaya juga mempunyai beberapa tarikan lain yang sudah cukup menarik seperti tasik buatan, taman-taman, kapal persiaran, jambatan dan sebagainya.

Jadi, apa perlunya ada Hard Rock di Putrajaya lagi? Tidak cukupkah tarikan sedia ada untuk Putrajaya sehingga Aseh seperti pendek akal merestui kewujudan Hard Rock itu?

Walaupun Hard Rock hanyalah sebuah restoran tetapi ia bukan restoran biasa, ia juga menyajikan hiburan rock dan muzik keras, persembahan artis yang terkinja-kinja dan minuman keras. Sebagaimana empat buah restoran tersebut yang sudah dibuka di negara ini, itulah eleman wajibnya.

Tanpa hiburan, muzik tanpa batas, pergaulan bebas dan minuman keras, bukanlah Hard Rock Cafe namanya. Persinggahan mat-mat motor yang menunggang motor besar hanyalah salah satu tarikannya, tetapi tarikan utamanya ialah minuman keras dan hiburan yang mengkhayalkan.

Dengan kedudukan dan imej Putrajaya, selain penduduk dan warga kerjanya adalah majoriti Islam dan Melayu, membenarkan pembukaan Hard Rock adalah suatu penghinaan sebenarnya.

Apakah Hard Rock sedang diperalatkan untuk memancing anak-anak muda Melayu dan Islam di pusat pentadbiran kerajaan yang selama ini tenang dan damai waktu malamnya supaya beralih kepada kehidupan bebas, tanpa batas dan akses yang yang terbuka kepada minuman keras?

Sedarkah Aseh Che Mat yang menjadi Presiden Putrajaya mengenai perkara ini? Apakah Putrajaya sedang cuba dirosakkan secara perlahan-lahan dan kedudukan Najib dan kerajaan yang sudah sedia goyah dengan pelbagai isu dan kontroversi, cuba disabotaj lagi.



KUALA LUMPUR: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengalu-alukan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)  terhadap isu pembelian Mercedes-Benz S300L untuk kegunaan rasmi beliau dan akan memberikan kerjasama sepenuhnya bagi membantu siasatan.
Dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan semalam, Guan Eng yakin kerajaan negeri pimpinannya bersih dan beliau tidak mempunyai apa-apa untuk disembunyikan.
Kereta rasmi untuk kegunaannya itu, jelas Guan Eng dibeli dengan diskaun 55 peratus dan tidak melebihi harga pasaran apatah lagi membazirkan wang rakyat.
Sehubungan itu, kerajaan negeri jelasnya telah menjimatkan RM358,954.25 wang negeri hasil daripada diskaun yang diperolehi.
Kereta Mercedes Benz S300L model 2012 itu dibeli kerajaan negeri pada harga RM298, 263.75 berbanding harga asal RM657, 218.00.
“Saya mengalu-alukan sebarang siasatan yang dicadangkan oleh SPRM seperti yang dilaporkan oleh portal berita Fz.com… Sama ada SPRM akhirnya akan menyiasat atau tidak, kerjasama sepenuhnya akan diberikan oleh kerajaan negeri Pulau Pinang…” ujarnya.
Menurut Guan Eng, pembelian kereta rasmi itu dikendalikan Pegawai Kewangan Negeri, Datuk Mokhtar Mohd Jait dengan mematuhi semua prosedur dan undang-undang serta mempunyai dokumen yang sah.
Beliau turut membandingkan pembelian kereta rasmi itu dengan kes pembelian 14 kereta Mercedes E200 dengan harga RM 245,000 seunit oleh Kerajaan Negeri Terengganu pada tahun 2008 dengan kos keseluruhan RM 3.43 juta.

“ Mereka (Kerajaan Terengganu) tidak mendapat diskaun 55 peratus untuk 14 buah kereta Mercedes, tidak seperti diskaun 55 peratus yang diperolehi oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang apabila membeli sebuah kereta Mercedes Benz,” ujarnya.

Ekoran keghairahan media massa pro-BN mempolemikkan isu pembelian kereta rasmi untuk kegunaan beliau, Guan Eng meminta semua pihak agar meneliti Laporan Ketua Audit Negara 2012 menyatakan wujud pembaziran dan salahlaku wang negara berjumlah RM6.5 bilion membabitkan agensi kerajaan pusat antaranya:
  • Peralatan pasukan polis yang bernilai RM1.3 juta hilang termasuk 156 buah gari, 44 pucuk senjata, dan 29 buah kenderaan.
  • Pembelian 20 jam dinding pada harga RM 3,810 seunit oleh Jabatan Penyiaran yang 38 kali ganda lebih mahal daripada anggaran harga pasaran (RM100), dan tiga mesin pengimbas A4 pada harga RM14,670 seunit iaitu 70 kali ganda daripada anggaran harga pasaran (RM200).
  • Penghapusan kasut bernilai RM600,000 oleh Jabatan Kastam kerana tidak sesuai dengan kegunaan pegawai.
  • Bangunan Kompleks Kastam dan Kuarantin Imigresen di Melaka yang dibina atas tanah swasta mengakibatkan kos tambahan RM10.8 juta sebagai pampasan kepada pemilik tanah, ditambah RM40 juta kos pembinaan bangunan yang melonjak kerana kelewatan.
  • Perbelanjaan mewah RM3 juta Kementerian Belia untuk sambutan Hari Belia Kebangsaan, termasuk RM1.6 juta untuk membawa kumpulan K-Pop dari Korea.
  • Kos tambahan RM1.3 bilion bagi projek Empangan Bakun yang bernilai USD 2.3 bilon dan membayar USD 133 juta (RM430 juta) sebagai ganti rugi kepada dua kontraktor asing.
Lim bagaimanapun kesal kerana sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil SPRM untuk menyiasat pembaziran wang rakyat oleh kerajaan BN tetapi bersedia menyiasat kerajaan negeri Pakatan Rakyat yang menjimatkan wang negeri. 

 

 

Tiada ulasan: