Ahad, 5 Ogos 2012

TURUN SAHAM ADALAH BIASA....TERUS TURUN DAN TAK NAIK2 LAGI PUN PERKARA BIASA...MASALAHNYA RAMALAN DULU TELAH TERBUKTI BETUL DENGAN IZIN ALLAH SWT...JANGAN KITA CUBA MENDAHULUI TAKDIR ALLAH...KELEMAHAN2 SERTA TIPU DAYA...BELIT MEMBELIT MAKIN TERSELAH...MAKA DAYA KEPERCAYAAN RAKYAT TERUS MENJUNAM...NI JUGA PERKARA BIASA...KAN.

Nik Aziz beri tiga bulan kaji bayaran petroleum

  • Ahmad Fadli KC
  • 9:00AM Ogos 5 2012
Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menggesa kerajaan persekutuan memendekkan tempoh kajian jawatankuasa khas berhubung pembayaran hasil petroleum kepada negeri itu dari enam bulan kepada tiga bulan.

"Dia (perdana menteri) sebut dalam surat tempohnya enam bulan, sepatutnya tiga bulan. Kelantan berkehendak pada duit dia sendiri, bukan duit orang lain," katanya.

Menurutnya, bayaran itu hak rakyat Kelantan kerana telaga cari gali petroleum yang diusahakan Petronas sememangnya berada dalam kawasan pesisir pantai Kelantan.

"Kelantan yang paling dekat sekali (dengan) telaga pesisir pantai itu daripada negeri lain.

"Kalau negeri lain tak dapat, munasabah. Kalau kelantan tak dapat tak munasabah," katanya sewaktu ditemui di Shah Alam petang semalam.

Menurut Nik Aziz, kerajaan pusat sepatutnya mewujudkan jawatankuasa khas untuk mengkaji perkara itu sejak Kelantan mumla disekat daripada menerima royalti minyak.

"Sepatutnya masa dia hendak sekat dahulu dia buat jawatankuasanya kerana akta (berkenaan) dibuat dalam Parlimen masa zaman Tun Razak (sebagai PM) lagi," katanya merujuk kepada Seksyen 4 Akta Kemajuan Petroliam 1974 yang dibuat pada 9 Mei 1975.

Peruntukan itu menetapkan Petronas perlu membayar wang tunai kepada kerajaan negeri secara tahunan sebanyak lima peratus dari pada nilai petroleum yang didapati dan diperoleh di Kelantan.

Exco negeri Kelantan, Datuk Husam Musa pula menggesa kerajaan pusat melangsaikan pembayaran itu sebelum pilihan raya umum akan datang untuk manfaat rakyat Kelantan.

"Kita berharap penentuan ini boleh dibuat sebelum pilihan raya. Jangan tunggu selepas pilihan raya nanti dia tak mahu bayar balik," kata Husam.
Mohon perkenan Sultan Kelantan
Sementara itu, Bernama melaporkan bahawa Nik Aziz akan menghadap Sultan Kelantan bagi mendapat perkenan berhubung penyertaan wakil kerajaan negeri ke dalam jawatankuasa khas yang diumumkan kerajaan pusat semalam.

Laporan itu menyebut, kerajaan Kelantan belum memutuskan mengenai penyertaan wakil daripada negeri itu ke dalam jawatankuasa itu.

"Saya sendiri akan menghadap Sultan Kelantan bagi mendapat perkenan baginda. Hanya pada masa itu akan diumumkan nama wakil bagi negeri Kelantan," katanya seperti dipetik laporan tersebut.

Kerajaan pusat semalam mengumumkan penubuhan jawatankuasa khas untuk mengkaji bayaran tunai hasil petroleum kepada negeri-negeri di pantai timur semenanjung Malaysia dalam tempoh enam bulan ia ditubuhkan.

Jawatankuasa itu akan dipengerusikan mantan Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad dan dianggotai pakar undang-undang dalam dan luar negara, wakil dari kerajaan negeri Pahang, Kelantan dan Terengganu yang diperkenan sultan negeri masing-masing.
KM Sabah: Janji royalti minyak 20 peratus 'tak logik'
5:00PM Ogos 5 2012
Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman berkata janji Pakatan Rakyat untuk meningkatkan bayaran royalti minyak Sabah dari 5 peratus kepada 20 peratus merupakan janji yang tidak logik.

Dalam satu wawancara dengan Mingguan Malaysia hari ini, Musa berkata wang dari hasil minyak Sabah disalurkan semula ke negeri itu melalui perbelanjaan oleh kerajaan persekutuan.

"Itu janji yang tidak logik, sebagai sebahagian sebuah negara kita perlu ada tolak ansur, kita sedar sejak sabah bersama-sama membentuk Malaysia, kerajaan pusat telah membelanjakan berbilion ringgit bagi membangun pelbagia infrastruktur termasuk sekolah hospital, jalan raya dan sebagainya.

"Itu belum lagi dicampur dengan kos pertahanan dan kesealamatan negeri yangmemakan belanja besar. Kita perlu mengambil kira banyak pengagihan lain yang diberikan oleh kerajana pusat melalui pelbagai kaedah, kita perlu lihat dari skop yang lebih luas," katanya seperti dipetik akhbar itu.

Isu royalti minyak menjadi tawaran utama Pakatan Rakyat kepada pengundi Sabah semenjak pilihan raya umum 2008.

Ketua umum parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim berulang kali mengulangi janji untuk meningkatkan bayaran royalti berkenaan yang didakwa diberikan secara tidak adil kepada Sabah.

Mengulas mengenai masalah kebanjiran warga asing di negeri itu, yang turut menjadi agenda utama Pakatan Rakyat di Sabah, Musa berkata negeri berkenaan menghadapi masalah untuk menguruskan warga asing warga Filipina.

"Di Sabah yang paling ramai adalah warga Indonesia dan Filipina. Bagi warga Indonesia kita tidak ada masalah untuk menghantar pulang kerana mereka mempunai konsulat di Sabah.

"Malangnya masalah melibatkan warga Filipina agak sukar diuruskan kerana negara itu tidak mempunyai konsulat di sini.

"Jika pembangkang mengatakan kita tidak berbuat apa-apa ia adalah tidak benar sama sekali, ini kerana kita sedaya upaya telah berusaha menyelesaikan masalah ini yang sudah pasti akan mengambil masa," katanya lagi dalam wawancara tersebut.

Bagaimanapun beliau mengakui bahawa tindakan ke atas pendatang haram di Sabah bukanlah perkara mudah untuk diselesaikan.

Perkembangan di negeri tersebut kini menarik perhatian ekoran tindakan dua anggota Parlimen BN Sabah, Datuk Seri Wilfred Bumburing daripada Upko dan Datuk Seri Lajim Ukin dari Umno, berpaling tadah dan menyatakan sokongan kepada Pakatan Rakyat.

Susulan tindakan dua MP tersebut pada akhir bulan lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bergegas ke Sabah Dua pada 3 Ogos dan mengumumkan terma rujukan untuk suruhanjaya diraja (RCI) bagi menyiasat isu pendatang haram negeri itu.

Beliau juga menolak anggapan bahawa lebih ramai anggota parti komponen BN akan berpaling tadah, antaranya daripada Upko dan Parti Liberal Demokratik (LDP).
BN K'tan: JK khas kaji jika wang ehsan akan diteruskan

  • Bernama
  • 3:51PM Ogos 5 2012
BN Kelantan mengalu-alukan penubuhan Jawatankuasa Khas yang akan mengkaji secara adil dan telus berhubung isu bayaran tunai daripada hasil petroleum kepada negeri-negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

Pengerusi BN Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata adalah wajar isu tuntutan bayaran tunai itu diserahkan kepada jawatankuasa khas itu kerana ia dianggotai pakar undang-undang dari dalam dan luar negara, wakil dari kerajaan negeri Kelantan, Pahang dan Terengganu yang diperkenan Sultan negeri-negeri berkenaan.

"Kita serahkan kepada jawatankuasa khas ini kerana mereka pakar undang-undang berdasarkan terma rujukan yang dicadangkan oleh Perdana Menteri dalam kenyataannya semalam, mereka tidak berpihak kepada mana-mana maka kita tunggu hasil daripada jawatankuasa ini," katanya kepada pemberita di Kota Bharu, hari ini.

Mustapa berkata demikian ketika diminta mengulas pengumuman Datuk Seri Najib Tun Razak, semalam, mengenai penubuhan Jawatankuasa Khas yang akan mengkaji secara adil dan telus berhubung isu bayaran tunai petroleum kepada negeri-negeri Pantai Timur.

Najib berkata jawatankuasa itu akan dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Negara Tan Sri Abdul Hamid Mohamad dan akan dianggotai pakar undang-undang dari dalam dan luar negara, wakil dari kerajaan negeri Pahang, Kelantan dan Terengganu yang diperkenan Sultan negeri-negeri berkenaan.

Jawatankuasa Khas itu akan membuat satu kajian menyeluruh dalam tempoh masa enam bulan dari tarikh penubuhannya dengan mengambil kira semua aspek tuntutan dan akan membuat syor yang sesuai kepada kerajaan persekutuan.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata jawatankuasa khas itu juga akan mengambil kira pandangan daripada rakyat Kelantan kerana wakil dari negeri ini yang diperkenan Sultan Kelantan Sultan Muhammad V akan menganggotai jawatankuasa tersebut.
  
"Kita berpandangan kita perlu serahkan isu tersebut kepada pakar-pakar yang menganggotai jawatankuasa tersebut, kita harap tidak ada pihak yang beremosi, dipolitikkan, kerana seperti yang ditekankan perdana menteri jawatankuasa ini akan bertindak secara adil dan telus," katanya.

Beliau berkata jawatankuasa khas tersebut juga akan mengkaji adakah wajar pemberian wang ehsan kepada Kelantan diteruskan, dimana sejak tiga tahun lalu sebanyak RM61.8 juta disalurkan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) untuk membantu rakyat negeri ini termasuk kepada pelajar sekolah dan institusi pengajian tinggi.

Mengenai lawatan Perdana Menteri ke negeri ini petang ini, Mustapa berkata lawatan Najib itu akan meningkatkan semangat kepada BN Kelantan dalam membuat persiapan menghadapi pilihan raya umum ke-13 akan datang.

Sejurus tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa di Kota Bharu kira-kira pukul 4.25 petang, Najib akan mengadakan pertemuan tertutup dengan pemimpin BN Kelantan dan kemudiannya beliau akan menghadiri program penyampaian bantuan kepada Penerima Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Majlis Berbuka Puasa di Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Perdana di Bachok.

Perdana Menteri akan menunaikan solat Isyak dan Tarawih bersama penduduk di Masjid Naim, Jelawat, Bachok dan sebelum berlepas pulang, beliau akan ke Yayasan Kemiskinan Kelantan di Melor untuk bersama penduduk.

- Bernama
Industri sokong cadangan dasar automotif PKR

  • Aidila Razak
  • 1:03PM Ogos 5 2012
Peniaga kereta menyatakan sokongan kepada cadangan dasar automotif PKR dengan alasan bahawa kemerosotan harga kereta selepas pemotongan eksais hanya bersifat sementara.

Presiden Persekutuan Motor dan Kredit Kuala Lumpur dan Selangor Khoo Kah Jin (kanan) berkata pasaran akan menyesuaikan perubahan harga dalam "setahun atau dua tahun".

Pandangan seperti itu bagaimanapun bercanggah dengan kenyatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Nor Mohamed Yakcop yang menegaskan bahawa penjual kereta akan bankrap sekiranya cukai eksais diturunkan.

Nor Mohamed dalam laporan Bernama sebelum ini berkata penurunan cukai yang drastik akan menyebabkan penjual kereta terpakai bankrap.

Khoo bagaimanapun bersetuju bahawa pemilik kenderaan sedia ada akan terjejas kerana penuruna nilai kenderaan bermaknan golongan tersebut tidak lagi mampu menampung baki pinjaman kenderaan sekiranya ia dijual semula.

Ini bermakna pemilik kereta perlu menggunakan wang sendiri untuk menampung perbezaan harga, namun ini boleh diimbangi dengan penjimatan yang diperolehi dengan pembelian kereta baru, katanya.

“Akhirnya anda akan membayar lebih rendah untuk kereta yang lebih baik berbanding sebelum (pengurangan cukai eksais), jadi apabila anda bezakan penjimata dengan jumlah yang dikeluarkan untuk bayar pinjaman, nilai itu sepatutnya akan diimbangi," katanya.
SPRM: Tiada kes yang disembunyikan

  • Hafiz Yatim
  • 4:24PM Ogos 5 2012
Tiada kes yang disembunyikan untuk mengelak berlaku skandal, kata Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang merujuk kepada siasatan ke atas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

Timbalan ketua pesuruhjaya SPRM Datuk Mohd Shukri Abdull berkata panel tersebut bertindak secara telus.

“Saya ingin menjawab dakwaan yang dibuat oleh bekas pengarah urusan Ho Hup. Saya ingin jelaskan bahawa siasatan SPRM adalah telus dan dibuat secara profesional tanpa mengira siapa yang disiasat.

"Semua kes dibentangkan di hadapan Panel Penilaian Operasi yang adil dan bebas," katanya yang meminta individu berkenaan supaya mengemukakan bukti sekiranya terdapat pegawai SPRM yang mahu menutup kes berkenaan.

Panel Penilaian Operasi itu dipengerusikan oleh bekas ketua audit negara Tan Sri Hadenan Abdul Jalil.

Penjelasan Shukri dalam SMS kepada Malaysiakini itu timbul ekoran dakwaan oleh pengarah urusan Ho Hup Construction Bhd Low Tuck Choy semalam bahawa SPRM hanya berminat untuk menutup kes berkenaan kerana pegawai yang tiba ke premis syarikat pembinaan itu bertanya mengenai sumber maklumat yang dibocorkan.

Low sebelum ini mendakwa bahawa dokumen yang mengaitkan dakwaan rasuah dan penyalahgunaan kuasa ke atas Abdul Gani adalah tulen dan beliau serta syarikat itu mengetahui identiti individu yang menandatangani baucer bayaran dan cek syarikat untuk membayar RM18,000 untuk penambahbaikan didakwa untuk banglo Abdul Gani di Seremban.

AbdulGani telah menafikan bahawa beliau memiliki hartanah di Seremban, di mana laporan blog sebelum ini mendakwa ia dimiliki oleh isteri kedua Abdul Gani.
MB K'tan lancar tabung amanah lebuh raya KBKK

  • Ahmad Fadli KC
  • 9:18AM Ogos 5 2012
Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat melancarkan penubuhan satu tabung amanah bagi membiayai pembinaan satu lebuh raya baru menghubungkan Kota Bharu-Kuala Krai (KBKK).

Nik Aziz dalam ucapannya di Sham Alam semalam berkata ia bertujuan untuk membiaya pembinaannya secara wakaf agar pengguna tidak dikenakan tol apabila lebuh raya rakyat itu beroperasi kelak.
"Orang Kelantan sering beri derma surau, sekolah dan kebajikan lain. Mereka derma kerana pahala dan kerana kerajaan tidak beri peruntukan.

"Pemimpin kerajaan tidak tahu tentang kesesakan 4 hingga 5 jam jalan raya di Kelantan, kerana mereka tidak memandu, sebaliknya guna kapal terbang," katanya pada majlis anjuran Persatuan Anak Kelantan Perantauan Malaysia (Perakan) itu.

Dalam majlis sama, exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa menjelaskan lebuh raya empat lorong dua hala sepanjang 73 kilometer itu menelan belanja kira-kira RM1.4 juta.

Husam berkata, kerajaan negeri telah mendahulukan wang untuk pembinaan lebuh raya itu buat masa ini.

Wang derma terkumpul setakat ini sebanyak kira-kira RM3 juta katanya akan turut digunakan untuk membina lebuh raya jajaran bertingkat dari Kota Bharu ke Wakaf Che Yeh yang menelan belanja RM500 juta.

Bagaimanapun pembinaan jajaran tersebut, yang merupakan salah satu daripada pakej lebuh raya rakyat KBKK, masih ditangguhkan buat masa ini, katanya.

Derma boleh dihulurkan ke dalam akaun Bank Islam bernombor 0303601 0003031 atas nama Baldah Toyyibah (Prasarana) Kelantan Sdn Bhd.
Isa: Harga saham FGV turun 'perkara biasa'

  • Nigel Aw
  • 12:03PM Ogos 5 2012
Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Samad berkata para peneroka tidak perlu bimbang dengan penurunan harga saham Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) kerana ia "satu perkara biasa".

Bercakap dalam sidang media selepas majlis berbuka puasa di ibu pejabat Felda pada malam tadi, Mohd Isa berkata lembaga itu menjangkakan harga pasaran saham serantau akan meningkat semula pada minggu depan.

"Kalau kita lihat seminggu yang sudah, saya ingat seluruh negara pun kita dapati sahamnya menurun dan di (FGV) ini dan syarikat berasaskan perladangan, juga mengalami penurunanan disebabkan harga seperti itu menurun tapi kita tengok sehari dua dah mula naik balik.
"Kita lihat juga bagaimana keadaan pasaran di serantau, kita dapati dijangkakan dalam minggu depan (harga pasaran saham) serantau pun akan naik maka insya-Allah... Tidak apa yang kita nak risaukan, kita pun baru, baru berapa hari? Baru sebulan lebih (disenaraikan)," katanya.

Mohd Isa mengulas trend harga saham FGV yang menurun sejak beberapa hari lalu sehingga ke paras bawah RM5 pada Khamid – 10.1 peratus lebih rendah daripada harga tertinggi RM5.55 yang dicatat pada 5 Julai.

Harga pasaran tersebut kembali meningkat kepada RM5.05 pada Jumaat.

Mohd Isa berkata turun naik harga itu turut bergantung kepada ekonomi global dan serantau, serta harga komoditi yang juga akan turun naik.

Beliau turut menyerang penulis blog tertentu yang menimbulkan spekulasi "tidak berasas" bahawa harga saham tersebut akan menjunam antara 30 hingga 40 peratus.

Tiada ulasan: