Ahad, 6 Mac 2011

BAGI MUSLIM@ORANG ISLAM...MEMILIH PARTI YANG NAK MENEGAKKAN ISLAM ATAU HUKUM ALLAH ITU WAJIB..

Judi: PAS bawa ke mesyuarat Pakatan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 6 Mac: PAS akan membawa isu perjudian di negara ini ke mesyuarat pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat untuk diselesaikan dengan baik.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali (gambar) dalam kenyataannya berkata, PAS tahu, sikap Umno dan BN menghalalkan judi sebab itu lesen-lesen perjudian di keluarkan oleh Kerajaan Persekutuan.

"Kita mahu Pakatan Rakyat mempunyai sikap yang tegas dan berbeza dengan BN dalam hal ini," kata beliau dalam kenyataannya itu.

Baru-baru ini, kerajaan negeri Kelantan telah mengambil tindakan terhadap premis yang menjual tiket-tiket perjudian di Kelantan.

Ekoran itu, beberapa kenyataan dikeluarkan oleh pemimpin DAP dan yang terakhir adalah kenyataan Karpal Singh, pengerusi DAP semalam yang mempertikaikan tindakan Kelantan itu.

"Suka saya maklumkan di sini, menjadi polisi kerajaan negeri Kelantan sejak 20 tahun lalu untuk menentang sebarang bentuk perjudian.

"Bagi saya, isu ini perlu dilihat dalam ruang lingkup yang lebih luas dan tidak terbatas kepada Islam dan bukan Islam atau Melayu dan bukan Melayu sahaja.

"Apa yang perlu dilihat adalah kesan buruk daripada perjudian. Pada saya ia ditolak semua agama dan oleh prinsip kemanusiaan untuk wujudkan keluarga, masyarakat dan negara yang baik," kata beliau dalam kenyataannya itu.



Kenapa Anwar berada di kandang tertuduh?
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 6 Mac: Datuk Seri Anwar Ibrahim duduk di dalam kandang tertuduh setiap hari kini adalah kerana beliau sedang berusaha untuk membuat perubahan asas dalam sistem pentadbiran negara ini, kata Naib Presiden PKR, N Surendran.

Surendran yang juga seorang peguam dalam kenyataannya berkata, perubahan ini semestinya menghakis pengaruh kerajaan Barisan Nasional (BN) dan pastinya akan menyingkirkan BN dari kekuasaan.

Atas dasar itulah, katanya, Umno dan BN akan berusaha untuk menyekat usaha yang dibuat Anwar itu dengan pelbagai cara termasuk mendakwanya dengan pelbagai kes.

Bagi beliau, pemimpin dan kerajaan BN sememangnya tidak peduli tentang kewajaran perubahan ini yang memberi manfaat kepada rakyat.

"Apa yang mereka pentingkan adalah kelangsungan politik mereka sahaja. Selain hanya obsesi ke atas kelangsungan ini, mereka juga mengabaikan perkara-perkara yang memberikan manfaat kepada negara," kata beliau dalam kenyataan itu.

Bagi Surendran, reformasi yang dibawa oleh Anwar akan menghapuskan ketidakcekapan pengurusan ekonomi dan pembaziran yang diakibatkan dari gejala rasuah dan kronisme; bebas dari kawalan institusi politik yang sepatutnya bersifat bebas; dan mengembalikan kebebasan politik kepada rakyat yang dirampas oleh kerajaan BN selama lebih 50 tahun.

Struktur, imperatif dan para personaliti BN membuatkan ianya mustahil bagi mereka untuk melaksanakan perubahan dan memulihkan diri mereka.

Maka mereka mengetatkan cengkaman ke atas negara yang sedang bergelut untuk bergerak ke depan menuju kebebasan dan kemakmuran untuk semua, dan menggunakan cara tertentu untuk melumpuhkan sesiapa yang berjuang untuk mengembalikan kuasa kepada rakyat.

"Maka setiap hari Anwar didudukkan di dalam kandang tertuduh, dan nasib negara digantung tanpa taliti," tegas beliau.

Bagi Surendran, adalah sesuatu yang tidak asing lagi buat rejim yang zalim untuk merencana pendakwaan fitnah terhadap musuh-musuh politik mereka.

Dalam tahun 1930-an, Stalin merancang beberapa siri perbicaraan yang menyaksikan penyingkiran semua yang mengancam kekuasaan beliau.

Pada 1995, Ken Saro Wiwa, seorang tokoh pengkritik yang dihormati di dalam kerajaan Nigeria telah didakwa dengan pertuduhan rekaan oleh tribunal tentera dan dijatuhi hukuman mati walaupun dikecam masyarakat antarabangsa.

Pada 2009, ikon demokrasi Burma, Aung San Suu Kyi telah dijatuhi hukuman tiga tahun penjara dengan kerja berat selepas didakwa dalam perbicaraan palsu atas pertuduhan tidak masuk akal iaitu mengingkari perintah tahanan rumah.

Dengan mencontohi tindakan-tindakan ini, Kerajaan BN mendakwa Anwar Ibrahim, katanya.

Rakyat pula, kata belkiau, cuba diperbodohkan dengan perbicaraan ini yang dibalut dan disamarkan secara formal dengan perendahan undang-undang.

"Sebagai ketua pendakwaan, Pejabat Peguam Negara mestilah berubah secara komprehensif, dan kuasanya yang besar mesti dikaji," tambahnya.

Pihak tertinggi polis dan kerajaan mestilah bertanggungjawab terhadap pencabulan perundangan awam dan pembaziran wang rakyat akibat dari perbicaraan ini.

Bagi beliau, tiada negara yang bergelut atas nama Kebebasan boleh ditekan sebegitu lama.

"Jalannya mungkin panjang dan sukar, namun saya menyeru setiap rakyat negara bertuah ini agar melihat semua ini. Kita berhutang dengan diri sendiri dan generasi akan datang," tambah beliau.



Fitnah: Tuan Ibrahim saman Utusan, TV3
Harakahdaily

TEMERLOH, 6 Mac: Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) akan memfailkan saman terhadap akhbar Utusan Malaysia dan TV3 kerana didakwa memfitnah beliau membeli tanah peneroka Felda yang sebenarnya dibeli oleh pihak lain.

Berdasarkan laporan blog-blog Umno, semalam Utusan menyiarkan tiga artikel berturut-turut yang menuduh Tuan Ibrahim mengambil kesempatan daripada peneroka tanah rancangan yang kesempitan hidup dengan membeli tanah mereka.

Malah Utusan turut menuduh disebabkan pembelian tersebut, tuan tanah asal tersebut kini hidup dalam serba kedaifan.

Pertuduhan terhadap Tuan Ibrahim turut dilaporkan Buletin Utama di TV3 pada sebelah malamnya walaupun selepas pembeli sebenar tanah tersebut, Ibrahim Osman membuat pendedahan sebenar dalam satu sidang akhbar di markas induk PAS Kerdau dengan menafikan perkara tersebut.

"Saya sangat dukacita dengan tuduhan itu kerana hasrat beliau untuk membantu saya dan peneroka berkenaan telah bertukar menjadi satu fitnah terhadap beliau.

"Hasil dari jualan tanah Felda tersebut, peneroka berkenaan telah berjaya membangunkan 15 ekar ladang sawit dan juga ternakan kambing dan lembu, bukannya menjadi dhaif sebagaimana didakwa," kata Ibrahim Osman dalam sidang media khas di Markas PAS Kerdau lewat petang semalam.

(Gambar: Ibrahim Osman menunjukkan bukti bahawa tanah itu adalah milik beliau melalui syarikatnya)

"Sebenarnya apa yang berlaku adalah, seorang peneroka Felda telah mengiklan di merata-rata tempat mahu menjual tanahnya. Beliau juga telah menemui saya dan meminta saya membelinya.

"Memandangkan saya tidak ada duit, saya telah bertanya kepada Datuk Tuan Ibrahim untuk membantu saya. Dia bersetuju meminjamkan dahulu duit kepada saya dan sebagai jaminan terhadap pinjaman tersebut saya bersetuju menggunakan nama isteri beliau sementara saya
menjelaskan kesemua pinjaman itu.

"Apabila saya mempunyai duit, saya telah mengambilalih tanah itu dan menggunakannya untuk dicagarkannya kepada pihak Mara atas nama syarikat saya, Syarikat Pintar Kesuma Sdn Bhd,” katanya sambil menambah bahawa soal Datuk Tuan Ibrahim membeli tanah Felda sehingga menganiaya peneroka Felda tidak berbangkit sama sekali dan satu dakwaan dan tuduhan yang tidak benar.

Dalam pada itu, Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang dalam sidang media itu berkata, beliau tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan isu ini dan hanya membantu meminjamkan wang kepada Ibrahim sahaja.

"Media dan Umno hanya cuba mengalih isu sebenar di Kerdau iaitu masalah hutang kerajaan negeri dengan membangkitkan perkara yang tidak benar ini," katanya.

Harakahdaily difahamkan Tuan Ibrahim akan berbincang dengan peguamnya untuk memfailkan saman terhadap Utusan Malaysia dan TV3 serta beberapa pihak lain dalam masa terdekat.

LAPORAN SEBELUM INI

Umno habis isu, serang pengarah pilihan raya

Umno dan medianya menipu - pembeli tanah


Tarik balik bacaan kedua PP Kampung Baru
Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali

Saya ingin menarik perhatian media dan pemilik serta pewaris tanah Kampong Bharu khasnya kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Dato’ Raja Nong Chik Zainal Abidin bahawa Kerajaan berhasrat menangguhkan perbahasan Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu 2010 (RUU PPKB 2010) dalam sesi Parlimen bermula 7/3/2011 hingga 7/4/2011 ini.

Pertamanya saya merasa agak lega dengan kenyataan itu tetapi ini tidak bermakna apa-apa bagi pemilik tanah Kampong Bharu khasnya. Saya lega kerana akhirnya desakan dan luahan rasa pemilik tanah Kampong Bharu diambil perhatian oleh Kerajaan. Pusat Khidmat Wakil Rakyat Titiwangsa melalui Sekretariat Pembangunan Kampong Bharu (SPKB) yang ditubuhkan khusus untuk menangani isu ini telah mengadakan siri penerangan kepada pemilik tanah di enam (6) buah kampong di dalam Kampong Bharu agar pemilik tanah faham dan tahu isi kandungan RUU PPKB 2010 ini. Kami juga mengambil inisiatif mengedarkan salinan RUU PPKB 2010 kepada pemilik tanah yang hadir sesi penerangan kami.

Sukacita saya menasihatkan pemilik tanah Kampong Bharu supaya jangan mudah terpedaya dan terpesona dengan janji-janji manis ini. Ini bukan hasutan tetapi peringatan. Sejarah sudah membuktikannya di Kampong Bharu sendiri bagaimana janji-janji manis yang ditaburkan oleh Kerajaan hanya tinggal janji. Saya mengambil contoh Projek Puncak Baru di tapak Pasar Minggu Kampong Bharu yang dilancarkan oleh mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi pada 30/3/2009 dengan peruntukkan RM500 juta. Telah dijanjikan projek itu akan dimulakan 3 bulan dari tarikh perasmian pecah tanah tersebut tetapi sehingga kini masuk 2 tahun, tiada apa yang berlaku.

Kenyataan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Seri Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin yang menangguhkan RUU Perbadanan PKB semalam memang dialu-alukan dan saya selaku wakil rakyat mengucapkan terima kasih. Walau bagaimana pun pemilik dan pewaris Kg Baru yang majoriti menolak RUU PPKB mahukan RUU ini ditarik sepenuhnya terlebih dahulu di Parlimen kerana telah dibentangkan untuk bacaan pertama pada Bulan Disember 2010 yang lalu. Ini untuk memastikan kenyataan yang dikeluarkan menteri dilaksanakan dan bukan hanya untuk menyedapkan hati orang Kg Baru seperti mana yang berlaku sebelum ini dimana RUU PPKB telah terlebih dahulu dibentang di Parlimen baru menteri turun jumpa orang-orang Kg Baru tidak seperti janji dan kenyataan menteri sebelumnya. Kenyataan Raja Nong Chik yang menyatakan 90% orang Kg baru bersetuju dengan RUU Perbadanan adalan sangat tidak tepat dari realitinya jika melihat bantahan-bantahan yang dizahirkan melalui baner-baner yang dinaikkan oleh penduduk Kg Baru.

Saya berharap selepas di tarik balik sepenuhnya barulah KSU Kementrian dan JK yang ditubuhkan menteri datang berjumpa & berbincang dgn pemilik/pewaris dan bukan hanya wakil-wakil NGO-NGO. Ini kerana kebanyakan orang Kg Baru telah diberi penerangan secara terperinci dan memiliki salinan RUU PPKB untuk mereka teliti dan memahami dengan ini mereka boleh memberi cadangan klausa-klausa mana yang tidak mereka setuju atau mahu dibuat bantahan. Sebanyak 6 Majlis Penerangan telah diusahakan oleh Sekretariat Pembangunan Kg Baru dibawah Pusat Khidmat Wakil Rakyat TW dan saya sendiri selaku wakil rakyat dalam memberi penerangan dan berdialog dengan pemilik dan pewaris Kg Baru. Saya yakin kini orang Kg Baru mampu untuk mencadangkan pandangan dan idea-idea mereka tentang pembangunan Kg Baru terutama dikalangan generasi muda mereka.

Saya mencadangkan setiap kampung pilih10 wakil untuk perbincangan dengan JK yang dilantik menteri yang diketuai KSU kementerian. MAS hendaklah diwakili sepenuhnya oleh ahli-ahli lembaga dan ketua-ketua kampung. Setiap yang hadir mestilah datang dengan persediaan cadangan-cadangan balas mereka dalam bentuk bertulis sebaik-baiknya setelah mereka berbincang sesama wakil-wakil kampung. Wakil-wakil juga hendaklah datang dari pemilik-pemilik hartanah yang bukan dibawah MAS tetapi termasuk dalam Kg Baru.

Saya juga mengingatkan Menteri supaya tidak samakan MAS dgn NGO kerana MAS adalah satu entiti 'Kerajaan Tempatan' yang ada enakmen tersendiri dan jauh berwibawa berbanding NGO-NGO yang sebenarnya tidak mewakili suara majorirti penduduk. Lembaga MAS melalui ketua-ketua kampung kena segera mengadakan perbincangan dengan penduduk masing-masing supaya persiapan yang rapi sebelum perjumpaan dan perbincangan dengan JK yang dilantik menteri SPKB akan membantu MAS dan wakil-wakil kampung kearah persiapan tersebut.

Selepas selesai semua perbincangan dgn pemilik/pewaris barulah RUU Perbadanan yang baru di wujudkan dengan persetujuan kesemua wakil-wakil tersebut. Sebagai wakil rakyat saya masih berpegang dan yakin satu Badan Amanah perlu diujudkan dan MAS dinaik taraf untuk menjaga amanah geran hartanah Kg Baru kerana walau bagaimana pun PPKB yang akan diujudkan semula tetap akan berkonsepkan entiti perniagaan seperti Perbadanan Putrajaya dan lain-lain perbadanan dengan ini boleh menimbulkan konflik kepentingan antara menjana keuntungan dengan menjaga amanah pemilik dan pewaris.

Setelah semua proses ini selesai dan draf RUU PPKB 2010 serta cadangan penubuhan Badan Amanah dipersetujui dan dikemukakan semula kepada pewaris dan pemilik barulah boleh dibentangkan di parlimen oleh menteri. Saya juga sangat berharap pihak menteri memberi peluang kepada saya sebagai wakil rakyat untuk terlibat secara langsung dengan penyediaan RUU dan majlis perbincangan yang akan diadakan sebab mahu tidak mahu saya sudah pasti mesti melibatkan diri sebagai wakil rakyat yang telah diberi amanah oleh penduduk Titiwangsa.


Yuhaizad optimis pengundi buat perubahan
Hazayani Zakaria

JASIN, 5 Mac: Menjelang hari pengundian esok, calon PAS pada pilihan raya kecil (PRK) Dun Merlimau, Yuhaizad Abdullah membuat rayuan terakhir agar pengundi-pengundi memilih beliau agar dapat membawa suara mereka ke Dun Melaka.

Yuhaizad berkata, beliau optimis pengundi-pengundi akan membuat perubahan di Dun berkenaan.

"Setelah tujuh hari berjumpa dengan seluruh pengundi Dun Merlimau ini harapan saya begitu tinggi hasil reaksi yang diberikan oleh seluruh pengundi.

"Kita begitu yakin pengundi-pengundi Dun Merlimau ini memberi satu kejutan untuk membuat perubahan dalam pilihan raya yang akan berlangsung esok.

"Kita harap supaya pengundi-pengundi kepercayaan kepada saya untuk saya memberikan khidmat terbaik kepada mereka," kata beliau ketika ditemui di program kelab bermotor ARC Melaka di Merlimau Baru, petang tadi (gambar).

Beliau juga mengingatkan pengundi-pengundi agar dapat keluar awal pagi untuk melaksanakan tanggungjawab mereka.

"Saya harap pengundi dapat keluar dengan lebih awal dan tak terlalu tergopoh gapah," katanya.

Beliau juga berkata, kehadiran pihak polis dapat membantu menjaga keselamatan pengundi-pengundi dan sebarang provokasi yang mungkin berlaku.

"Kita yakin keselamatan semua terjamin dengan pasukan polis yang mencukupi dan saya harap pengundi-pengundi dapat membuat pilihan yang bijak," katanya.



Teruskan bersahabat dengan Muzammil
Harakahdaily
TEMERLOH, 5 Mac: PAS meminta ahli-ahlinya di Felda Jengka 25 terus bersahabat dengan Muzammil Alif yang dilaporkan kembali menyertai Umno setelah tiga hari meninggalkan parti itu.

Sebelum ini Muzammil yang merupakan bekas Ketua Cawangan Umno Jengka 25 telah mengumumkan menyertai PAS pada 2 Mac lalu.

"Teruskan menjaga hubungan peribadi dengan beliau, malah hubungan dengan semua ahli Umno di Jengka 25 harus dipelihara kerana perjuangan kita tidak habis di dunia, bahkan akan dinilai Allah di akhirat," kata Pengarah Pilihan Raya PAS PRK Kerdau, Tuan Ibrahim Tuan Man dalam sidang akhbar lewat petang tadi (gambar).

Mengulas berita kemasukan semula Muzammil dalam Umno hari ini, Tuan Ibrahim berkata apa yang berlaku itu di luar kawalan parti yang sememangnya bergantung kepada keikhlasan setiap ahli.

Katanya, sewaktu Muzammil menyatakan hasratnya untuk menyertai PAS baru-baru ini, PAS telah berbesar hati sehingga Presiden PAS sendiri telah ke rumahnya untuk menerima borang kemasukan beliau.

Tetapi katanya, beliau tidak menyangka keberanian beliau (menyertai PAS) hanya bertahan selama tiga hari sahaja.

"Perjuangan sebagai pembangkang di negara ini bukanlah sesuatu yang mudah kerana pasti akan melului kesusahan dan keperitan dan tidak semua yang mampu menghadapi tekanan sebegitu demi rakyat dan agama," kata beliau.

Sehubungan itu kata Tuan Ibrahim perjuangan PAS khususnya di Kerdau akan tetap diteruskan tanpa Muzammil.

"Perjuangan membela rakyat tertindas dan kegagalan pengurusan dalam Dun Kerdau merupakan agenda besar yang tidak akan terpadam dengan hanya seorang yang keluar semula menyertai PAS," kata beliau.

Dalam pada itu Tuan Ibrahim turut menafikan laporan media khususnya melalui blog kononnya Muzammil tidak pernah menyertai PAS tetapi cerita itu direka-reka untuk tujuan tertentu.

Justeru dalam sidang akhbar itu beliau menunjukkan borang keahlian PAS yang diisi oleh Muzammil sewaktu menyertai PAS sebelum ini.

Malahan kata Tuan Ibrahim, penyertaan itu turut disertai oleh 11 lagi ahli Umno Jengka 25, bukannya Muzammil seorang seperti digambarkan oleh penulis blog.

"Saya tidak berhasrat mendedahkan nama mereka, tetapi ini borang penyertaannya, ada di antara mereka merupakan veteran Umno," kata beliau sambil menunjukkan borang-borang keahlian PAS itu kepada media.






Umno habis isu, serang pengarah pilihan raya
Harakahdaily

TEMERLOH, 5 Mac: Tidak sampai 24 jam menjelang pilihan raya, jentera Umno dianggap ketandusan isu apabila menyerang peribadi Pengarah Pilihan Raya PAS Kerdau, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Dengan menggunakan akhbarnya, Utusan Malaysia, Umno menyerang Tuan Ibrahim dengan menuduhnya membeli tanah seorang peneroka Felda sehingga menyebabkan pemilik asalnya merempat.

Utusan melaporkan, Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob akan menyiasat tentang dakwaan Naib Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahin Tuan Man dikatakan membeli tanah milik peneroka Felda, di sini, walaupun dia sebenarnya tidak layak untuk berbuat demikian.

Katanya, beliau ada mendengar mengenai pembelian itu namun belum menerima dokumentasi mengenai urusan jual beli tanah tersebut.

“Setiap urusan pembelian tanah peneroka perlu melalui pejabat Menteri Besar dan sekiranya penjualan itu ada, maka saya akan mengetahui mengenainya,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, malam tadi.

Adnan berkata demikian ketika ditanya mengenai desas-desus Tuan Ibrahim yang juga Pengarah Pilihan Raya (PKR) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau Pas yang dikatakan membeli tanah peneroka Felda.

"Saya tidak bertanding," kata Tuan Ibrahim mengulas isu itu, "Kenapa serang saya...BN cuba mengalih isu sebenarnya," kata beliau.

Isu besar di Kerdau kini adalah kegagalan kepimpinan BN negeri menguruskan Pahang sehingga diambang bangkrap berdasarkan hutang dan jumlah perbelanjaan yang jauh lebih besar dari hasil negeri.

Melihat kepada keadaan di Kerdau, ramai percaya bahawa Pahang sememang diambang bangkrap jika usaha menyelamatkan ekonominya tidak dibuat segera.

Namun Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, Pahang tidak bangkrap (gambar) dan berkata bukan Pahang sahaja yang berhutang, negeri lain juga banyak hutang.

Jawapan ini disifatkan Tuan Ibrahim sebagai jawapan Pak Pandir dari Adnan sebagaimana jawapan Pak Pandir apabila diberitahu anaknya mati dengan berkata, "Anak orang lain pun mati juga."

Adnan dalam laporan akhbar Umno itu berkata, beliau juga mendengar cerita Tuan Ibrahim membeli tanah itu tetapi dia tidak dapat mengesahkannya kerana kebenaran perlu didapatkan dari beliau jika tanah Felda hendak dijual.

"Saya sedang menimbangkan untuk saman atau tidak akhbar yang melaporkan berita ini dan juga orang yang membuat kenyataannya," kata Tuan Ibrahim.

"Sepatutnya pihak yang membuat tuduhan kena siasat benarkan namanya Tuan Ibrahim atau Ibrahim sahaja," kata Tuan Ibrahim.

Beliau juga mencabar Menteri Besar Pahang itu mendedahkan berapakah jumlah tanah Felda yang telah diluluskan oleh beliau untuk dijualbeli.




Siapa pilihan pengundi Kerdau
Analisa oleh Hafis Baki

TEMERLOH, 5 Mac: Tinggal beberapa jam sahaja lagi sebelum tamat tempoh berkempen kepada PAS yang mewakili Pakatan Rakyat dan Umno (Barisan Nasional) yang bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau.

Menjelang hari terakhir, penyokong kedua-dua parti daripada luar kawasan mula tiba sejak semalam.

Kebetulan dengan cuti hujung minggu pengunjung semakin ramai membanjiri kawasan pilihan raya menjadikan jalan -jalan utama khususnya yang menempatkan bilik gerakan utama PAS dan BN mula sesak dengan deretan kenderaan.

Tidak ketinggalan bandar Temerloh yang terletak beberapa kilometer sahaja daripada kawasan pilihan raya telah sesak sejak tengahari ekoran pengunjung mengambil peluang merasai masakan ikan patin di situ.

Kehadiran dijangka semakin bertambah menjelang malam ini dan esok.

Sementara jentera kempen kedua-dua parti pula semakin aktif menjalankan kerja meraih undi yang hanya berbaki beberapa jam sahaja lagi sebelum tempoh berkempen ditutup secara rasmi menjelang jam 12 malam ini.

Masing-masing menambah kekuatan hampir dua kali ganda berbanding beberapa hari pertama selepas penamaan calon.

PAS dilihat memberi tumpuan saat-saat akhir ke kawasan Felda yang dikatakan kubu kuat kepada BN.

Sejak pagi, kenderaan membawa perayu undi PAS dan Pakatan Rakyat salih berganti memasuki Felda meliputi Jengka 22, Jengka 23 dan Jengka 25.

Majlis makan tengahari bersama Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yaakob di Jengka 23 hari ini dilihat salah satu sentuhan terakhir PAS mendapatkan semaksima mungkin undi para peneroka.

Malam tadi, Persatuan Anak-anak Peneroka Kebangsaan (Anak) berjaya menubuhkan cawangannya di Jengka 25 iaitu satu-satunya kawasan Felda yang paling sukar ditembusi oleh PAS lemah dalam Dun Kerdau.

"Undi dari kawasan Felda boleh dikatakan penentu, sekiranya peneroka melakukan kejutan BN akan kecundang," kata Nizam Hamid yang mengetuai jentera Parti Keadilan Rakyat membantu PAS sepanjang hari berkempen.

Bagaimanapun BN dilaporkan mengarahkan petugas-petugasnya terus berkubu di rumah peneroka untuk menghalang kemaraan PAS.

PAS sebelum ini mendakwa BN meletakkan pengurus-pengurus Felda di setiap blok rumah dalam kawasan Felda untuk memantau setiap perkembangan yang berlaku.

Dalam pilihan raya umum lepas, ketiga-tiga tanah rancangan Felda itu menjadi penyumbang utama kemenangan BN mengatasi PAS dengan majoriti 1,698 undi.

Di Jengka 22, dalam PRU 2008, BN mengatasi PAS sebanyak 105 undi, Jengka 23 (101 undi) dan di Jengka 25 BN mengatasi PAS dengan majoriti 233 undi.

Dalam pada itu, di pihak BN pula, kempen mereka masih diteruskan dengan program kenduri meraikan pengundi dibilik-bilik gerakan utama yang telah dimulakan sejak hari pertama berkempen lagi.

Perayu-perayu undi BN juga dilihat masih agresif di kampung-kampung tradisional yang mana kekuatan mereka dengan PAS boleh dikatakan hampir setara seperti Teluk Sentang, Pulau Pasir Mandi, Batu Sawar, Kuala Kerdau dan Desa Murni.

Seorang pemerhati, Mohd Saludin Omar meramalkan PAS boleh menang kali ini berdasarkan gerak kerja dan sambutan pengundi di kampung-kampung tradisional.

Saludin yang juga bekas wakil rakyat BN dari tahun 1974 hingga 1982, berkata, beliau sendiri dapat merasakan gelombang perubahan itu setelah beberapa hari membuat kajiannya sendiri.

'Tetapi ia masih bergantung kepada sogokan wang dan ugutan, kalau terlalu ketara pengundi dari kawasan kampung tradisional juga boleh berubah (memilih BN) katanya.

Menurut bekas wakil rakyat itu, penduduk kampung mahukan perubahan setelah terkongkong lama di bawah BN.

“Saya mempunyai keluarga yang ramai di sini dari Desa Murni hinggalah ke Jenderak sampai seberang sungai dan ‘round’ rata jumpa mereka sempena PRK Kerdau ini, jelas mereka mahu menolak BN," katanya.

Sepanjang kempen bermula 26 Febuari lalu, PAS lebih memfokuskan isu-isu setempat sebagai senjata utama memenangi hati pengundi.

Pelbagai pendedahan yang membongkar kepincangan serta kelemahan urus tadbir BN menjadi topik utama dalam ceramah-ceramah kelompok atau majlis penerangan sewaktu bertemu pengundi.

Strategi membawa media melihat bukti-bukti fizikal atas setiap dakwaan yang dikemukakan terhadap BN selain mengemukakan bukti-bukti bertulis turut dilihat sebagai strategi kempen yang berkesan dalam mempengaruhi pengundi.

Antara yang didedahkan oleh PAS ialah kemunduran Kerdau, pembaziran projek kuaters polis yang terbengkalai di pekan Kerdau, rumah terbengkalai di Paya Taram dan masalah air di beberapa kampung sepanjang Sungai Pahang.

Kelemahan urus tadbir kerajaan negeri yang turut memberi kesan langsung kepada rakyat Pahang dan isu melibatkan peneroka yang merupakan sebahagian besar pengundi Kerdau turut mewarnai kempen PAS selama sembilan hari ini.

BN pula mengambil pendekatan menyerang PAS atas isu lama berbentuk propoganda seperti digunakan dalam kempen di mana-mana PRK sebelum ini.
Antaranya PAS dituduh pengkhianat, pemecah belah orang Melayu dan digambarkan sebagai berbahaya kerana bekerja sama dengan DAP.

"Undi kebenaran, selamatkan Malaysia dan "Jangan undi harapan dan pembohongan," merupakan antara slogan kempen BN yang dipamerkan di bahu-bahu jalan.

Bagaimanapun BN kurang menggunakan isu pembangunan - satu isu yang mereka tidak dapat buktikan di Kerdau.

Di seluruh Kerdau terdapat dua sahaja papan tanda BN sebagai usaha untuk cuba mengambarkan kemajuan yang telah di bawa iaitu sebuah Sekolah Menengah Integrasi dan sebuah klinik desa.

Selain itu, isu Datuk Seri Anwar Ibrahim turut digunakan oleh BN menjelang hari-hari terakhir berkempen dengan menampilkan personaliti seperti Ezam Mohd Nor dan Ummi Hafilda dalam ceremah-ceramah yang dianjurkan.


Tiada ulasan: