Rabu, 16 Mac 2011

MEMANG MEREKA NAK MENANG...SAPE NAK KALAH...ADA SATU SENJATA IAITU DOA...DOA ORANG DIZALIMI MAKBUL..ORANG ZALIM@MENIPU PULA MASUK NERAKA.....

SPR tidak bebas, Pakatan kalah
Suhaimi Mokhtar

PAS-Pakatan kalah lagi dalam pilihanraya kecil Dun Kerdau, Pahang dan Dun Merlimau, Melaka apabila calunnya di Kerdau, Hassanuddin Salim tewas ditangan calon Umno-BN, Syed Ibrahim Syed Ahmad dan calon PAS-Pakatan, Yuhaizad Abdullah kecundang di Merlimau di tangan calon Umno-BN, Roslan Ahmad.

Di Kerdau, calon PAS mendapat 2,336 undi berbanding Umno-BN 5,060 sementara di Merlimau PAS mampu meraih 2,319 undi berbanding Umno-BN mendapat 5,962 undi.

Dua kekalahan serentak dipilihanraya kecil Dun ini adalah dijangkakan kerana kedua-dua Dun ini merupakan kubu kuat Umno-BN. PAS hanya menaruh harapan untuk memenangi kedua-dua Dun itu dengan harapan momentum pilihanraya umum Mac 2008 berterusan akan menyebelahi PAS-Pakatan.

Bagaimana pun harapan ini tidak kesampaian disebabkan pelbagai faktor antaranya pertandingan yang tidak setara dalam padang permainan demokrasi yang tidak sama rata. Kekalahan PAS dalam pilihanraya sebelumnya di Dun Tenang, Johor dan di Dun Galas, Kelantan juga berpunca dari kepelbagaian faktor yang sama.

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tidak bebas, pasukan keselamatan terutama pasukan polis juga kelihatan tidak bebas, bahkan menyebelahi Umno-BN dalam pretex masing-masing mengawal ketenteraman awam, keselamatan dan keamanan disamping kononnya untuk menjamin pilihanraya yang licin dan teratur.

Selagi anasir-anasir ini wujud, maka selagi itu tidak mudah bagi PAS-Pakatan untuk memenangi pilihanraya di kerusi-kerusi yang dikuasai oleh Umno-BN. Kemenangan PAS- Pakatan dalam pilihanraya umum lalu sehingga mampu menguasai beberapa negeri tidak dapat dibendung oleh apparatus yang mengaturselia dan mengawal pilihanraya, SPR dan pasukan keselamatan, apabila arus mahukan perubuhan begitu besar yang tidak dapat ditampung oleh perbuatan-perbuatan penyelewengan dalam pilihanraya.

Pilihanraya Kerdau dan Merlimau diadakan serentak, dengan waktu kempen yang pendek. Segala peraturan baru yang diperkenalkan SPR, semuanya untuk kepentingan memberi kemenangan kepada Umno-BN. Umno-BN bukan setakat menggunakan apparatus atau peralatan jentera kerajaan ini untuk menjamin kemenangannya, tetapi turut menggunakan media, akhbar dan saluran TV yang mampu berkempen lebih panjang,berulangkali dan menerima audience khalayak lebih ramai.

Inilah padang permainan demokrasi yang tidak setara dan samarata yang dihadapi PAS-Pakatan. Dalam keadaan ini mana mampu PAS-Pakatan yang mempunyai sumber yang terbatas dapat menyiangi Umno-BN.

Jika proses demokrasi negara ini berlaku secara adil, telus, saksama dalam padang permainan demokrasi yang setara dan samarata, tiada penggunaan jentera kerajaan untuk membantu kempen Umno-BN, SPR dan pasukan keselamatan yang bebas,maka sudah lama kuasa Umno-BN dikuburkan.

Kalau Umno-BN tidak percaya dan meragui hakikat ini, cuba kendalikan pilihanraya umum ke-13 ini dalam suasana yang lebih kondusif, nescaya Umno-BN akan melihat hasil keputusan pilihanraya yang lebih jelas.

Diharapkan dalam pilihanraya ke-13 nanti segala anasir-anasir peraturan negatif dalam pilihanraya dimansukhkan dan digantikan dengan peraturan-peraturan yang memperlihatkan ketelusan dan keadilan serta pilihanraya bersih yang tidak diselaputi dengan penyelewengan dan perbuatan merasuah rakyat seperti menjadi amalan sekarang.

Pilihanraya ke-13 yang dianggap paling kritikal dalam sejarah pilihanraya negara ini sejak negara ini mengenali erti pilihanraya bermula sebelum merdeka lagi pada tahun 1955 hendaklah dilaksanakan dengan penuh keadilan supaya nanti tiada sesiapa yang mampu mempertikai dan mempersoalkan keputsan pilihanraya.

Adalah dibimbangi bahawa selepas pilihanraya ke-13 nanti selepas keputusan telah dibuat, ada pihak yang mempersoalkan ketelusan,kebersihan pilihanraya dari sebarang penyelewengan yang kesan balasnya nanti membahayakan, apabila rakyat tidak lagi mempercayai keputusan plihanraya, lalu rakyat keluar beramai-ramai kejalan-jalanraya mendesak pilihanraya diadakan semula dan tidak mengiktiraf keputusan pilihanraya.

Kemungkinan seperti ini berlaku bukanlah sesuatu yang diluar perhitungan. Ia akan lebih memudaratkan negara. Adalah lebih wajar perkara seperti ini dielakkan lebih awal dengan mengadakan pilihanraya yang betul-betul bersih, adil, telus serta tanpa kelihatan sebarang penyelewengan , sama ada ketara atau tidak, besar atau pun kecil.

Kalau pilihanraya diadakan tanpa sebarang penyelewengan,penuh kredibiliti dan keadilan serta bersih, maka tiada sesiapa nanti yang akan mempersoalkan keputusan pilihanraya yang diumumkan. Apa yang berlaku di beberapa buah negara yang sehingga sekarang masing-masing pihak mendakwa kemenangan masing-masing telah membawa negara kepada keadaan hur-hara, apabila tiada kerajaan yang sah dapat dibentuk. Iktibar ini sangat perlu dihayati oleh semua pihak.

Pihak pembangkang mendakwa kemenangan berpihak kepada mereka, sementara regim yang mempertahankan kuasa kerana mahu terus bergantung dan berpaut kepada kuasa yang dinikmati, mereka mendakwa bahawa kemenangan berpihak kepada mereka.

Malaysia perlu mengelakkan keadaan sebegini dari berlaku. Dibimbangi kerana sudah begitu lama berkuasa dengan segala nikmat kuasa yang dikecapi,ada pihak yang tidak mahu berundur walaupun kecundang kerana mahu terus berpaut dan bergantung kepada kuasa.

Walau apapun, apa yang perlu difokuskan bahawa pilihanraya ke-13 yang diadakan nanti perlu diperlihatkan pilihanraya yang ada kredibilitinya. Bagi menjamin pilihanraya yang berkredibaliti, SPR dan pasukan keselamatan termasuk polis hendaklah dilihat bebas dan berkredibiliti. Cukuplah menggunakan jentera kerajaan untuk kepentingan politik pemerintah.Cukoplah merasuah rakyat dengan projek-projek pilihanraya.

Faktor-faktor inilah yang menyumbang kepada kekalahan PAS-Pakatan dalam pilihanraya kecil Dun dan parlimen yang sejak mutakhir ini dimenangi Umno-BN, MIC-BN berturut-turut sebanyak lima kali. Setakat ini selepas 16 kali pilihanraya kecil Dun dan Parlimen diadakan , BN dan PAKATAN masing-masing memenangi lapan kerusi dalam pilihanraya kecil.

Kelihatan di peringkat awal pada tahun 2009 selepas pilihanraya umum 2008, Pakatan berjaya memenangi kerusi-kerusi pilihanraya kecil. Ini mungkin kerana momentum yang masih kuat berpihak kepada Pakatan ketika itu, walau parti manapun yang bertanding sama ada PAS, PKR atau DAP. Tetapi di tahun 2010, BN nampaknya bangkit memenangi kerusi-kerusi pilihanraya kecil yang ditandangi.

Dalam pilihanraya kecil yang keputusannya tidak melibatkan pembentukan kerajaan, maka segala ketidakadilan peraturan pilihanraya, walaupun tidak disenangi, ia tidak akan mengheret keputusan kepada konflik yang terbuka, tetapi jika keadaan yang sama wujud dalam pilihanraya umum ke-13 nanti, suasana akan bertukar menjadi konflik terbuka, apabila rasa tidak puashati bertukar untuk diluahkan di jalan-jalanraya.

SPR, pasukan keselamatan yang mempunyai perisikannya perlu berwaspada dan mengendalikan keadaan ini dengan adil dengan mengadakan pilihanraya yang berkredibaliti supaya tiada sesiapa pun yang boleh mempertikaikan atau mempersoalkan keputusan pilihanraya nanti.


Oh DNA, siapa beruk dan monyet
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 16 Mac: Tindakan Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli membangkitkan isu pertuduhan liwat membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Dewan Rakyat hari ini mencetuskan kemarahan anggota parlimen kerajaan.

Perdebatan tercetus selepas Hatta dalam perbahasan Titah Diraja, menyentuh kempen yang akan dibuat PKR sebagai respons kepada isu liwat membabitkan Ketua Pembangkang yang bertemakan DNA-Datuk Najib Altantuya.

"Kita kena teliti perkara ini, kalau nak tengok DNA Altantuya ke camner.

"Kalau boleh isu menteri dituduh (rogol amah) pun kita nak mintak DNA, tapi tak ada la sampai ke situ.

"Sampai sekarang timbul makna baru DNA, tapi saya tak nak sebut," katanya.

Azan Ismail (PKR-Indera Mahkota) kemudiannya bangun mencelah dan bertanya, "Saya bukan bidang perubatan, saya nak tahu la DNA yang disebut ni, DNA yang baru ni makna apa?"

Lalu dijawab Hatta, "Saya pun tak tahu, tapi ada orang kata 'Datuk Najib Altantuya', saya pun tak tahu,".

Jawapan itu kemudiannya mengundang bantahan ahli parlimen BN termasuk Datuk Shamsul Anuar Nasarah (BN-Lenggong) dan Datuk Tajuddin Abd Rahman (BN-Pasir Salak) yang mahu Hatta menarik balik kenyataan mengaitkan nama perdana menteri itu.

Perbalahan mulut yang turut disertai beberapa yang lain itu kemudiannya mengundang amaran Timbalan Speaker, Datuk Ronald Kiandi yang turut ditujukan kepada Hatta.

"Tak boleh buat sindiran macam itu Yang Berhormat, hentikannya," katanya.

Hatta sebelum itu membawa kisah Nabi Allah, Yusuf a.s. yang dituduh cuba mencabul Siti Zulaikha dengan membawa bukti bahagian belakang baju Yusuf terkoyak.

Kisah itu cuba dianalogikan untuk menjelaskan persamaan dalam tuduhan liwat membabitkan Ketua Pembangkang itu.

"Kalau isunya main belakang, kenapa belah depan ada air mani, itu yang pelik," katanya.

Menurutnya, sesuatu bukti yang dibawa harus diteliti agar tidak tersalah membuat keputusan kepada tertuduh.

Beliau juga menyelar tindakan pihak yang mengadakan demonstrasi menuntut Anwar menyerahkan DNA kepada mahkamah.

"Riuh satu negara demonstrasi sana-sini... Itu menghina mahkamah.. Dulu waktu kita demonstrasi isu rakyat, pemimpin Umno dari Rembau (Khairy Jamaluddin) kata beruk-beruk di jalanan.

"Sekarang siapa beruk dan monyet ni...oh DNA, DNA," katanya.


Nuklear: MPMUKM seru semua pihak bersikap rasional
Harakahdaily

BANGI, 16 Mac: Majlis Perwakilan Mahasiswa UKM (MPMUKM) menyeru kepada semua pihak agar bersikap rasional dan matang dalam memahami dan menangani isu kemalangan reaktor di Jepun.

“Kita seharusnya bersikap rasional dan matang dalam hal (kemalangan reaktor) ini,” kata Speaker MPMUKM, Mohd Arif Misrol.

Katanya, kekalutan dan kekeliruan maklumat yang ditimbulkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab harus ditangani dengan cermat agar ia tidak menimbulkan polemik kepada semua.

Ketika diminta mengulas tentang kemalangan di Kompleks Reaktor Fukushima Daiichi di Jepun, beliau yang juga merupakan siswazah Sarjana Keselamatan Sinaran dan Nuklear berkata, letupan yang berlaku bukanlah letupan daripada tindak balas nuklear, tetapi berpunca daripada tindak balas kimia gas hidrogen dengan oksigen.

“Teras (core) reaktor tidak mengalami kebocoran dan masih stabil. Tidak timbul isu kemalangan ini bakal mengulangi peristiwa Chernobyl pada 1986,” katanya.

Tambahnya, kesan kemalangan itu tidak merebak ke Malaysia.

Menurutnya lagi, sehingga hari ini, pengesan keradioaktifan di stesen-stesen terpilih di negara ini menunjukkan bacaan yang normal.

“Pada peringkat Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), kemalangan ini berada pada tahap 4 (paling tinggi 7) iaitu kemalangan yang memberi ‘kesan pada peringkat tempatan’ (accident with local consequences)”

“Berkaitan dengan kesan radiasi, bacaan tertinggi dicatatkan dalam reaktor, tetapi tahap radiasi ini akan menurun ke tahap yang secara relatif masih selamat di luar reaktor. Cuma sebagai langkah berjaga-jaga, pemindahan orang awam dilakukan,” ujarnya.

Sambil menasihatkan pengamal media dan pemimpin negara agar berhati-hati dan mengkaji dalam menyampaikan maklumat dan memberikan pandangan, beliau berkata, pengamal media tidak harus menggunakan peristiwa itu sebagai bahan sensasi yang menimbulkan suasana yang tidak selesa di negara ini.

Katanya, mereka perlu menanamkan kefahaman yang betul kerana ini yang lebih baik dalam usaha menunaikan tuntutan mereka untuk mendidik rakyat.

Beliau menambah, pemimpin negara harus berilmu dan dilihat berpengetahuan dalam menyampaikan pandangan.

Baginya, agak memalukan sekiranya penerangan yang diberikan tersasar dan bersalahan dengan fakta yang sebenar.

Justeru, beliau mencadangkan agar pakar-pakar yang berkaitan dengan perkara itu, terutama daripada Jabatan Sains Nuklear UKM, Agensi Nuklear Malaysia (Nuklear Malaysia) dan Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) diberikan peluang seluas-luasnya oleh semua pihak untuk memberikan pandangan dan nasihat, sama ada dalam temuramah televisyen, penulisan akhbar dan kenyataan akhbar agar polemik ini dapat ditangani dengan sihat dan matang.


Banjir: Amaran awal elak kerugian RM205 juta
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 16 Mac: Dr Mohd Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai) berkata, RM205 juta kerugian akibat banjir hujung tahun lalu dan awal tahun ini, boleh dikurangkan jika kerajaan cekap menguruskan sistem amaran awal.

Kerana kegagalan mewujudkan sistem amaran awal juga katanya, beliau bersama Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) terperangkap di Johor baru-baru ini selepas kempen Pilihan Raya Kecil Tenang.

"Saya dengan Pokok Sena terperangkap dalam banjir, tak ada amaran sedangkan hujan tujuh hari berturut-turut semasa kempen pilihan raya Tenang.

"Saya masuk jalan, tak ada orang jaga untuk beritahu di hadapan banjir, sampai kami terperangkap," katanya.

Beliau turut menyelar sikap pemimpin BN sebelum ini yang menghina kerajaan Pakatan Rakyat Kedah dalam isu bantuan banjir.

Katanya, bila banjir serupa berlaku di Johor iaitu negeri Timbalan Perdana Menteri, segalanya ditonjolkan seperti baik belaka.

"Masa banjir di Kedah, Timbalan Perdana Menteri kondem Menteri Besar Kedah kononnya tak aktif, sedangkan rumah Menteri Besar sendiri dilanda banjir.

"Tapi bila Pagoh kena, tempat Timbalan Perdana Menteri, senyap tak kata apa-apa," katanya.


Jangan ada unsur negatif terbit buku teks
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 16 Mac: Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusof mencadangkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat kes kesilapan percetakan buku teks KSSR English Year 1 Sekolah Kebangsaan sehingga menyebabkan kerugian kira-kira RM1.3 juta.

Beliau sewaktu mengemukakan soalan tambahan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini ingin tahu setakat mana pemantauan Kementerian Pelajaran dalam kes itu kerana ia melibatkan kerugian wang rakyat.

"Sejauh manakah pemantauan yang telah dibuat oleh pihak Kementerian Pelajaran khususnya dalam memastikan supaya sistem yang lebih tersusun dalam mengendalikan penerbitan buku sebab ia melibatkan berjuta-juta wang negara akibat daripada kesalahan ini.

"Adakah satu tindakan telah dibuat oleh pihak kementerian untuk melibatkan pihak SPRM supaya tidak ada unsur-unsur negatif dalam pengeluaran buku teks sehingga berlaku kesilapan yang melibatkan kerugian berjuta ringgit wang negara?" kata beliau yang juga Timbalan Ketua Muslimat PAS Pusat.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Puad Zarkashi dalam jawapannya memberitahu, kerugian itu akan ditanggung oleh penerbit buku berkenaan.

"Segala kos ditanggung oleh penerbit. Penerbit bertanggungjawab menanggung kos akibat kerugian melibatkan RM1.3 juta. Saya beri jaminan bahawa kita akan pastikan perkara ini tidak akan berulang," katanya.

Terdahulu, Datuk Noraini Ahmad (BN-Parit Sulong) meminta Menteri Pelajaran menyatakan langkah-langkah yang telah diambil Kementerian untuk menjamin buku-buku teks di sekolah-sekolah tidak mengandungi kesalahan ketara seperti yang terdapat dalam buku teks KSSR English Year 1 Sekolah Kebangsaan.

Januari lalu, Kementerian Pelajaran menarik balik 400,000 buku teks KSSR bahasa Inggeris tahun 1 sekolah kebangsaan kerana mengandungi pelbagai kesalahan dan menggantikan dengan buku teks cetakan baru, bulan ini.


Pengguna terbeban, CAP gesa harga kekal rendah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Mac: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) telah menerima banyak aduan mengenai kenaikan harga ayam di pasaran tempatan.

Presidennya, SM Mohamed Idris (gambar) berkata, penjual ayam yang ditemubual mendakwa harga ayam yang dibekalkan kepada mereka oleh pihak pemborong telah meningkat dan berbeza-beza serta secara tidak tetap.

Katanya, alasan bagi kenaikan harga yang diberikan oleh pemborong ialah ladang ternakan mereka telah terjejas oleh banjir yang melanda Johor baru-baru ini.

“Untuk mengatasi kenaikan harga yang mendadak ini, CAP menggesa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan supaya membuka pasaran untuk lebih banyak ayam hidup yang diimport daripada negara jiran,” katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Ini, tambahnya akan membantu untuk menstabilkan harga sehingga hasil keluaran tempatan kembali kepada keadaan biasa.

Menurutnya, pengguna sudah pun terbeban dengan harga makanan yang meningkat dan setiap langkah perlu diambil bagi memastikan harga kekal rendah.

CAP juga, katanya menggesa Kementerian Pertanian melalui agensi pemasarannya FAMA supaya membantu keadaan ini dengan memainkan peranan yang lebih berkesan dalam mengedarkan hasil tempatan.


400 penghuni tidak puas hati arahan pindah
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 16 Mac: Jawatankuasa Bertindak Penangguhan Perpindahan Kuarters Kerajaan Kawasan Cochrane menuntut Jabatan Perdana Menteri (JPM), Bahagian Pengurusan Hartanah menangguhkan arahan perpindahan sehingga pihak JPM menyediakan kuarters ganti.

Mereka turut menuntut Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengekalkan kuarters baru di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Sri Alam, Sungai Besi yang lebih dekat dengan PPR asal, bukan di PPR Kampung Muhibbah, Jalan Klang Lama.

Sehubungan itu, Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr. Lo' Lo' Ghazali membawa masalah berkenaan ke Parlimen hari ini.

Menurut Lo' Lo', kira-kira 400 penghuni kuarters berkenaan telah menyuarakan ketidakpuasan mereka terhadap cara kerajaan memaklumkan berkenaan arahan berpindah itu.

Notis berkenaan hanya dimasukkan ke dalam peti surat pada waktu malam tanpa bersemuka dengan mereka sendiri.

Ini menimbulkan tekanan kepada penghuni yang kesuntukan masa untuk berpindah kerana terpaksa menguruskan persekolahan anak-anak dan perkara-perkara lain.

Dalam sidang media di lobi Parlimen, Lo' Lo' mempersoal notis berkenaan yang menyatakan ianya merupakan pemutihan setinggan sedangkan kuarters berkenaan dibangunkan kerajaan.

"Kenapa notis yang diberikan itu menyatakan pemutihan setinggan sedangkan ini kuarters kerajaan, bukan setinggan," kata beliau yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat.

Beliau juga mahu kerajaan prihatin terhadap nasib kakitangan kerajaan dan membuat keputusan yang sewajarnya.

Terdahulu Lo' Lo' menyerahkan memorandum lima muka surat itu kepada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz.





Selangor minta PM jelaskan projek River Of Life
Harakahdaily

SHAH ALAM, 16 Mac: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menulis surat kepada Perdana Menteri bagi mendapatkan penjelasan berhubung projek River Of Life di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) untuk membersihkan Sungai Klang yang dibahagikan kepada tiga aspek iaitu pembersihan, pengindahan dan pembangunan.

Sekretariat Akhbar Pejabat Menteri Besar dalam satu kenyataan memaklumkan surat itu telah dihantar kepada Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, semalam.

Dalam surat itu, Menteri Besar menuntut penjelasan Perdana Menteri mengapa tiada sebarang perkara substantif yang dilakukan dalam menjayakan projek River of Life walaupun mesyuarat telah diadakan yang dipengerusikan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar.

Beliau juga menyatakan kekecewaan apabila timbul beberapa persoalan mengenai ketelusan dan kebertanggungjawaban dalam proses membuat keputusan dan mahukan Perdana Menteri menjelaskan beberapa perkara iaitu:

- Pemilihan MRCB-Ekovest dan adakah tender terbuka digunapakai dalam pemilihan syarikat itu sebagai Project Development Partner (PDP).

- Pelan kewangan dan persetujuan antara kerajaan Persekutuan dan MRCB-Ekovest berhubung projek itu secara keseluruhan dan jumlah yang akan dibayar kepada syarikat itu bagi menyiapkan projek berkenaan

- Kenapa Kerajaan Selangor disisihkan daripada projek pembersihan dan pembangunan Sungai Klang

- Mengapa LUAS tidak diberi tanggungjawab terhadap projek pembersihan sungai di kawasan Selangor

- Meminta peruntukkan RM2 juta turut diberikan kepada PBT lain di sepanjang laluan sungai iaitu MBSA, MBPJ, MPSJ dan MPK.

Dalam surat itu, Khalid menjelaskan kepada Najib bahawa Kerajaan Selangor telah memulakan usaha membersihkan Sungai Klang kira-kira setahun sebelum projek River of Life yang melibatkan masa serta peruntukan kewangan.

Kerajaan Selangor juga telah menyenarai pendek tiga syarikat untuk menjalankan kerja-kerja pembersihan Sungai Klang.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan Perdana Menteri mengadakan mesyuarat dengan tiga syarikat berkenaan bagi melihat teknologi yang dicadangkan oleh syarikat berkenaan.




Ikhwan terus berjuang kembalikan hak rakyat
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 16 Mac: Ikhwan Muslimin Mesir berikrar akan terus berjuang bagi mengembalikan hak dan kebebasan seluruh rakyat negara itu yang sejak sekian lama telah dinafikan oleh rejim Mubarak.

Ikhwan turut berjanji akan memberikan pembelaan kepada semua penganut agama termasuk penganut Kristian di Mesir, di samping melindungi dan memberikan hak kepada mereka, bersesuaian dengan keadilan yang terdapat dalam Islam sendiri.

Jurucakap Ikhwan Muslimin Mesir, Dr Essam El-Eryan menegaskan, partinya kini sedang mengatur persiapan bagi meghadapi pilihanraya Presiden dan telah mendaftarkan sebuah parti baru, iaitu ‘al-Hurriyat wal Adalah’ (Parti Kebebasan dan Keadilan) untuk turut terlibat secara demokratik dalam pilihanraya Mesir.

Menurut beliau, perkembangan tersebut sejajar dengan nafas dan udara kebebasan yang dapat dirasakan dengan baik di seluruh Mesir kini, setelah rakyat berjaya menumbangkan rejim Mubarak dengan revolusi rakyat 25 Februari lalu.

Katanya, kini di seluruh Mesir sudah dapat dirasakan ruang kebebasan dan rakyat dapat menyuarakan pandangan mereka secara bebas dan kritis, tanpa sebarang ancaman atau ugutan untuk ditangkap oleh pihak polis.

"Suasana baru ini akan dimanfaatkan oleh Ikhwan bagi membangunkan semula negara Mesir bersesuaian dengan ciri-ciri yang lebih bersifat demokratik," katanya.

Beliau yang juga salah seorang bekas Ahli Parlimen Ikhwan menegaskan, memahami keadaan di Mesir kini, Ikhwan ingin mengajak semua lapisan masyarakat Mesir untuk bersama-sama membangunkan negara serta membebaskannya dari sebarang bentuk pemerintahan kuku besi serta elemen salah guna kuasa dan korupsi yang berleluasa selama ini.

Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi menjelaskan, perkara itu diberitahu sendiri secara tegas oleh Dr Essam kepadanya dalam kunjungan singkatnya ke Mesir baru-baru ini (gambar).

Dalam pertemuan di pejabat Ikhwan itu, Dr Syed Azman sempat bertukar maklumat dengan Dr Essam yang secara kebetulan baharu sahaja dibebaskan dari tahanan, setelah dikenakan hukuman penjara oleh mahkamah tentera di bawah regim bekas Presiden Hosni Mubarak.

Menurut Syed Azman, dalam pertemuan itu, beliau telah menyampaikan ucapan tahniah daripada seluruh kepimpinan, ahli-ahli dan penyokong-penyokong PAS serta menegaskan sokongan penuh PAS terhadap perjuangan rakyat Mesir bagi membebaskan negara mereka dari pemerintahan kuku besi bekas Presiden Mubarak.

"Begitu juga dengan sokongan PAS kepada seluruh kepimpinan Ikhwan Muslimin Mesir yang sejak sekian lama telah diharamkan dan dilarang terlibat dalam sebarang aktiviti politik oleh pemerintah Mubarak," jelasnya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini.

Dalam pertemuan tersebut, Dr. Syed Azman juga tidak lupa melahirkan rasa gembira seluruh rakyat Malaysia melihat perkembangan yang berlaku di Mesir kini, sehingga menjadi sebagai sumber inspirasi kepada seluruh rakyat Malaysia bagi memperjuangkan hak dan kebebasan mereka, bersesuaian dengan ciri-ciri demokrasi yang sedang diamalkan di Malaysia.

Kedua-dua pemimpin itu turut bersetuju agar ditingkatkan kerjasama serta hubungan politik dua hala antara PAS dan parti baru yang ditubuhkan oleh Ikhwan itu, bagi saling mempelajari pengalaman politik di negara masing-masing.





Tiada ulasan: