Khamis, 17 Mac 2011

BILA SALAH GUNA KUASA...TAKUT PADA MANUSIA...ADAKAH MEREKA INI TAK TAKUT PADA HUKUM ALLAH...MEREKA TAK KAN LEPAS DARI AZAB DIAKHIRAT NANTI,,,

Jawi biarkan Umno guna tanah wakaf tanpa sewa?
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 16 Mac: Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali mendakwa Jabatan Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) menyalahgunakan tanah wakaf apabila membiarkan Umno Bahagian Titiwangsa menggunakannya sebagai bilik gerakan.

Lo' Lo' berkata, sebagai tanah wakaf yang diamanahkan kepada Jawi, kementerian berkaitan tidak seharusnya membiarkan perkara itu berlaku kerana ianya satu amanah kepada Jawi apatah lagi bil air dan elektrik dibiayai oleh Jawi.

Menurutnya, tanah yang terletak di Datuk Keramat, Kuala Lumpur itu dahulunya digunakan oleh Jabatan Pendaftaran Negara namun diberikan kepada Umno Titiwangsa beberapa tahun dahulu.

"Saya ingin dapatkan penjelasan daripada menteri yang menjaga hal ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri, ada satu tanah di Keramat yang dulunya pernah menjadi pejabat pendaftaran dan saya difahamkan tanah itu kepunyaan Jawi dan kemungkinan besar adalah tanah wakaf.

"Saya difahamkan Umno tak bayar sewa sedangkan kalau ini adalah tanah wakaf ia adalah satu amanah kepada Jawi untuk memastikan untuk dapat sewaan. Air dan elektrik dibayar oleh Jawi," kata beliau sewaktu membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

Beliau menambah, perkara itu pernah diadukan kepada Jawi tetapi pihak Jawi tidak melakukan apa-apa tindakan.

"Saya pernah bangkitkan kepada pengarah Jawi dan Menteri yang bertanggungjawab. Mereka kata apa salahnya mereka (Umno) guna, tak apalah sesama Islam," katanya.

Sementara itu, beliau turut meminta Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar membangunkan pasar Chow Kit yang sudah usang.

"Saya mohon kerajaan buktikan kepada rakyat dengan bangunkan pasar Chow Kit. Pasar Chow Kit itu daripada dahulu macam itulah rupanya.

"Kalau jumlah RM20 juta boleh diberi kepada Masjid Jamek saya minta jumlah saya diberi untuk pembangunan Chow Kit.

"Buktikan kalau serius nak bangunkan kawasan perniagaan, bangunkan Chow Kit, jangan sampai orang nampak seperti pasar koboi," katanya


PAS Sabah nafi ahli sertai Umno
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Mac: Badan Perhubungan PAS Negeri Sabah ingin merujuk kepada laporan akhbar Utusan Borneo bertarikh pada 16 Mac 2011 pada muka surat 2 yang bertajuk “PAS guna masjid, surau sebar politik kata Jumat”.

“Ingin ditegaskan bahawa PAS Sabah tidak pernah mempunyai ahli yang bernama Ag Hanafi Pg Tajudin dan cawangan PAS Kampung Rampayan serta ahli berjumlah 50 orang.

“Oleh yang demikian kenyataan bahawa ahli PAS keluar parti dan cawangan dibubar adalah tidak benar sama sekali,” ujar Pesuruhjaya PAS negeri, Muhamad Abdullah dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Tambahnya, PAS negeri juga ingin menafikan ada menubuh Sekolah Tahfiz di Bandar Sierra Kota Kinabalu sepertimana yang didakwa.

Tegasnya lagi, PAS tidak mempunyai apa-apa kaitan langsung dengan sekolah tersebut.

Berhubung tuduhan PAS menjadikan masjid dan surau sebagai gelanggang politik, katanya PAS ingin mencabar Umno dengan memberi bukti-bukti bahawa Umno tidak terlibat langsung dan tidak langsung menjadikan masjid dan surau sebagai gelanggang politik bagi kepentingan parti itu.

Beliau menambah, PAS Sabah akan terus berjuang membela nasib dan hak-hak rakyat negeri itu tanpa mengira kaum, bangsa dan agama demi negeri Sabah yang tercinta.

“PAS menyeru kepada rakyat negeri ini agar membuat perubahan politik dan seterusnya menafikan Sabah negeri simpanan tetap Barisan Nasional,” ujarnya.


Demo aman bantah politikkan DNA Anwar
Fakhri Ali

NIBONG TEBAL, 16 Mac: Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pulau Pinang dengan kerjasama AMK Nibong Tebal, PAS dan DAP mengadakan demonstrasi membantah tindakan sesetengah pihak yang cuba mempolitikkan isu DNA Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketuanya, Amir Md Ghazali ketika mengetuai demonstrasi aman di perkarangan tol Jawi petang tadi, berkata, bantahan yang diadakan oleh badan bukan kerajaan atau NGO kebelakangan ini adalah didalangi oleh Umno dan Barisan Nasional (BN).

"Mereka cuba campur tangan dalam kes yang melibatkan perbicaraan mahkamah. Sepatutnya kes yang sedang dibicarakan jangan dipolitikkan semata-mata untuk kepentingan politik pihak tertentu.

"Apabila kes ini cuba ditangani secara rakus dan protes, akhirnya kuasa mahkamah itu sendiri tercalar. Sepatutnya sebagai sebuah parti yang menggelarkan diri mereka sebagai matang dan profesional, Umno dan BN tidak seharusnya menjadi dalang dalam mempolemikkan isu ini.

"Sekiranya isu DNA ini boleh mereka desak, protes dan demo, apakah kita boleh mengharapkan adanya keadilan dalam menangani isu yang melibatkan Datuk Seri Anwar ini," tanya beliau lagi.

Tambahnya lagi, protes aman itu adalah bagi membuktikan kepada masyarakat bahawa DNA milik Anwar tidak boleh disalahgunakan oleh pihak-pihak tertentu bagi kepentingan politik mereka.

"Kami AMK tetap mempertahankan DNA Datuk Seri Anwar Ibrahim dari disalahgunakan oleh Umno dan BN. Kami juga menuntut supaya Datuk Seri Najib supaya tidak memperalatkan sistem keadilan dalam negara, semata-mata untuk menguburkan karier politik Anwar yang menjadi cabaran besar kepada Umno dan BN selama ini," ujarnya lagi.

Tiada ulasan: