Rabu, 16 Mac 2011

MEMANG ISLAM TAK KIRA KAUM ATAU KULIT...YG PENTING TAKWA...BILAL HITAM LEGAM MASUK SYURGA...RASULLULLAH SAW SANGAT MENYAYANGINYA

Guru perlu ubah lanskap politik negara
Mohd Sabri Said

PERMATANG PAUH, 16 Mac: Para guru termasuk pesara guru seluruh negara diminta melakukan perubahan drastik terhadap lanskap politik tanah air untuk menghindarkan daripada terus dihinggapi anasir pengkhianatan, kata bekas calon PAS pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang, Normala Sudirman.

Perubahan itu jelasnya, amat penting kerana negara sekarang seolah-olah hilang kawalan penguasaan ekoran politik yang tidak menentu serta terlalu banyak campur tangan yang membawa kepada tiadanya kebebasan.

"Guru merupakan pendidik yang setia, maka buatlah perubahan ke arah yang lebih baik kerana landkap politik masa kini telah musnah kerana campur tangan pihak tertentu.

“Apa salahnya kita yang dididik mewujudkan keharmonian anak bangsa menjadi lebih dihormati lakukan sedikit lonjakan pembaharuan pada pilihanraya umum ke 13 kelak," terangnya pada majlis pidato bersama Cikgu Mala di perkarangan Pusat Khidmat Dun Permatang Pasir. malam tadi.

Sebelum itu, beliau dijemput memberikan motivasi Menjana Kecemerlangan Pelajar Anak-Anak Ahli PAS di Dewan Haji Zabidi, Permatang Pauh dan sebelah petangnya menghadiri program Sepetang Bersama Cikgu Mala, bertempat di Balai Islam Berapit, Bukit Mertajam.

Pada rangka lawatan selama dua hari ke Pulau Pinang bermula semalam dan berakhir hari ini, beliau juga diajak bersama dalam program menjejaki pejuang muslimat anjuran Dewan Muslimat Permatang Pauh manakala sebelah malam nanti beliau sekali lagi berada di pentas pidato srikandi di Pusat Pendidikan Islam Padang Menora, Tasek Gelugor.

Beliau yakin jika guru yang pernah menjadi pelopor politik satu waktu dulu boleh bangun kembali mengatasi golongan politik yang acapkali menggunakan kesempatan peribadi, masalah negara dapat diatasi.

"Dulu rata-rata golongan guru mempelopori politik di mana sahaja tetapi sekarang seolah lenyap begitu sahaja. Kenapa jadi begitu sebab kewujudan golongan yang tidak amanah sering mencari peluang untuk membina kekayaan," tambahnya.

Katanya, guru perlu membuang semua kerisauan bilamana politik berubah tangan kepada Pakatan Rakyat kerana Pakatan Rakyat nyata berjaya melakukan yang terbaik untuk rakyat contohnya di empat negeri yang dikuasai.

Tambahnya, banyak lagi tuntutan guru masih dibekukan tetapi apabila menjelang pilihanraya kecil, ia dimainkan semula seakan-akan 'durian runtuh' padahal jika disiasat, masih terpahat janji lama.

"Bila ada pilihanraya kecil, pasti terpancul keluar dari mulut Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddn Yassin kononnya jika rakyat atau guru memberikan kemenangan pada BN, masalah mereka akan dselesaikan," katanya.

Turut sama berceramah pada program malam tadi ialah Ketua Dewan Muslimat Permatang Pauh, Puan Suraya Saat dan Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Negeri, Aida Yusuf Rawa.


PAS dapat sambutan hangat di Kampung Pasir
Harakahdaily

MIRI, 16 Mac: Sekali lagi rombongan PAS Miri bersama Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkunjung ke Kampung Pasir untuk lawatan susulan sebelumnya.

Kali ini sambutan penduduk terhadap PAS sangat luar biasa, di mana lebih ramai lagi penduduk menyambut kedatangan rombongan PAS.

Penduduk sungguh gembira dengan kedatangan rombongan PAS kali ini di mana mereka sempat meluahkan perasaan dan harapan mereka agar PAS dan Pakatan Rakyat dapat menolong mereka menyelesaikan masalah mereka seperti mendapatkan geran tanah serta kemudahan asas yang sepatutnya sudah lama mereka nikmati.

Pada masa yang sama tuan rumah juga mengucapkan jutaan terima kasih atas kesudian PAS datang ke kampung mereka.

Selepas dari ucapan tuan rumah, Saudara Yeo, Setiausaha Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Miri juga memberi sedikit ucapan tentang mengapa beliau memlih PAS sebagai wadah perjuangan bukan SUPP BN.

Kata beliau bahawa semua agama mengajar manusia menjadi baik bukan jadi jahat dan merampas hak orang lain, maka dengan sebab itu dia yakin PAS adalah sebuah parti yang lebih baik dari parti BN.

Kata beliau walaupun PAS parti Islam tetapi PAS tidak jahat macam Umno BN di mana mereka merampas hak rakyat dan sering kali menipu rakyat dengan mengatakan kalau orang bukan Islam sokong PAS, mereka akan dipaksa masuk Islam dan semuanya akan hidup susah.

Semua itu adalah bohong belaka, katanya sebab itulah beliau yakin PAS adil untuk semua.

Beliau juga menyeru penduduk Kampung Pasir yang majoritinya bukan beragama Islam agar menyokong PAS dan Pakatan Rakyat dalam pilihanraya umum nanti.

Yang Dipertua PAS Miri, Jofri Jaraiee juga sempat memberi pesanan dan peringatan kepada penduduk kampung agar jangan takut untuk berubah.

Ini kerana selama BN memerintah Sarawak, Kampung Pasir pun masih jauh ketinggalan dari segi kemudahan asas di mana mereka masih lagi menggunakan generator untuk bekalan elektrik.

Begitu juga dengan masalah tanah di mana penduduk masih dianggap sebagai setinggan oleh pihak berwajib walaupun telah mendiami kampung tersebut berpuluh-puluh tahun lamanya.

Pihak berwajib langsung tidak menghiraukan masalah mereka agar diberi tanah lot untuk kediaman tetap.

Beliau juga menyeru kalau boleh nama Kampung Pasir diubah jadi ‘Kampung PAS’ dan disambut dan disokong oleh penduduk kampong Pasir dengan baik sekali.

Ustaz Idris Ahmad juga menceritakan tentang kebaikan yang dinikmati oleh rakyat yang diperintah oleh kerajaan Pakatan Rakyat di lima buah negeri di Semenanjung.

Katanya, sebelum kerajaan Pakatan dirampas oleh BN di Perak, rakyat negeri itu yang tidak mempunyai geran tanah telah diberi oleh kerajaan Pakatan walaupun hanya sempat memerintah lebih kurang 11 bulan sahaja.

Beliau mengingatkan penduduk kampung sekiranya kerajaan Pakatan boleh memberi kemudahan asas kepada rakyat hanya dalam berapa bulan saja memerintah dibandingkan dengan kerajaan BN yang sudah memerintah hampir 54 tahun masih lagi tidak mampu lagi untuk memberi kemudahan asas kepada rakyat terutama sekali kepada penduduk di luar bandar.

Bukan saja itu, beliau juga berkata Sarawak adalah sebuah negeri yang kaya dengan hasil minyak tetapi penduduk kampung hanya dapat ‘tahi minyak’ sedangkan pemimpin BN hidup mewah dan rakyat terus hidup dalam kemiskinan dan penderitaan.

Justeru, beliau menyeru agar rakyat Sarawak perlu perubahaan yang besar untuk menikmati hasil bumi negeri sendiri.

Selepas ucapan ringkas dari pimpinan PAS, penduduk Kampung Pasir yang kurang bernasib baik telah diberi sedikit sumbangan daripada PAS Miri.

Seramai lebih dari 40 orang keluarga yang kurang bernasib baik mendapat sumbangan tersebut.

Harapan penduduk kampung terhadap PAS sungguh tinggi agar mereka mendapat pembelaan nanti sekiranya ditakdirkan Pakatan Rakyat dapat mengambil alih kuasa dari BN.

Mereka juga bersedia membantu PAS untuk mencapai hasrat untuk merubah. Ini menujukan bahawa PAS boleh diterima oleh semua kaum tanpa mengira agama dan warna kulit.


PAS cadang wujudkan Akta Anti Perkauman
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 16 Mac: PAS mencadangakan agar Akta Anti Perkauman diwujudkan bagi membendung agenda 'perkauman sempit' yang dimainkan pihak tertentu.

Sewaktu membahas Titah Diraja semalam, ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof berkata, isu perkauman pada waktu ini semakin kuat dimainkan pihak tertentu semata-mata untuk mereka terus kekal berkuasa.

"Kita harus mengorak langkah untuk perkenal Akta Anti Perkauman kerana akta ini akan membantu supaya pihak-pihak yang mempunyai agenda perkauman sempit dapat dikawal," katanya.

Beliau yang juga penasihat Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) berkata, hubungan antara kaum di Malaysia sepatutnya berada di tahap terbaik apatah lagi sudah lebih 50 tahun mengecapi kemerdekaan.

Usaha-usaha untuk cuba menanam kebencian terhadap kaum lain juga sewajarnya tidak dilakukan oleh mana-mana pihak.

"Apa yang menyedihkan kita, selepas 50 tahun merdeka, masih ada lagi pihak-pihak tertentu menggariskan politik perkauman sempit malah menjadikan politik perkauman sebagai pertaruhan demi untuk mereka berada di persada kuasa", tambahnya.

Apatah lagi ujarnya, pihak tertentu itu juga menggunakan elemen perkauman itu untuk mentakrifkan semangat patriotik.

"Sehingga patriotik itu dianggap milik eksklusif pihak tertentu dan mereka yang berbeza pandangan (dengan mereka) dianggap tidak patriotik dan tidak cintakan negara,"katanya lagi.

Katanya, fahaman sebegitu perlu dibuang kerana semangat cintakan negara adalah milik semua rakyat tanpa mengira kaum.

Selain itu, beliau juga mencadangkan Akta Suruhan Media bagi mengawal media agar bebas dan bertanggungjawab.

Akta Orang Asal pula katanya perlu diberi nafas baru agar tidak berlaku pencerobohan tanah.


Ada pihak mahu sabotaj Ladang Rakyat - TMB

M Faqih

KOTA BHARU, 15 Mac: Dakwaan penduduk kononnya kebun milik mereka di Kampung Serian, Gua Musang dirampas Ladang Rakyat adalah tidak benar.

Ini kerana tanah seluas hampir 4,000 ekar yang diusahakan mereka tidak terbabit dengan projek berkenaan.

Timbalan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Yakob berkata, kawasan ladang asalnya dirancang seluas hampir 11,000 ekar sekarang hanya diusahakan 7,000 ekar sahaja.

”Lagi pun perbincangan telah dibuat dengan penduduk sebelum projek berkenaan dimulakan iaitu pada 2006 di Masjid Kampung Batu 11.

”Ketika itu penduduk tempatan telah memberi kerjasama dan menunjuk kawasan yang mereka rentah. Setelah mengambil kira kawasan ditunjuk penduduk, pelan kawasan dibuat jurukur dilantik kerajaan negeri,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Akhbar tempatan melaporkan kira-kira 100 penduduk membuat bantahan kerana bimbang ladang getah dan dusun buah-buahan mereka dirampas.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kampung Serian, Mohd Rofi Ismail dilaporkan berkata, kerajaan negeri membisu bagi membincangkan perkara itu dan lebih mengutamakan syarikat asing bagi memajukan Ladang Rakyat.

Seorang lagi penduduk Mohd Razali Mahmood, 54 mendakwa kerajaan negeri yang melaungkan dasar Membangun Bersama Islam telah bertindak ganas tanpa menghirau kepentingan hidup rakyat.
Ahmad berkata, pihak yang dahulunya membuat tuntutan telah mendapat bahagian masing-masing dalam kawasan yang mereka rentah.

”Laporan yang menyatakan selepas 400 hektar kebun penduduk telah dirampas dua tahun lalu tanpa mendapat pampasan dan tanpa dibuat perbincangan dengan penduduk tidak tepat.

”Ini seolah-olah ada perancangan untuk mensabotaj program Ladang Rakyat di kawasan ini kerana isu yang telah lama selesai dan dipersetujui semua pihak dibangkitkan semula,” katanya.

Menurutnya juga semasa jurukur membuat ukur halus dan menanam batu sempadan, terdapat lagi bantahan penduduk setempat.

”Ekoran bantahan itu beberapa kali perbincangan diadakan di peringkat Pentadbir Tanah Gua Musang dan pejabat Timbalan Menteri Besar. Akhirnya kaedah menang-menang dicapai.

”Ladang Rakyat bersetuju mengeluarkan lebih 3,500 ekar dari kawasan asal dirancang Ladang Rakyat dan diserah kepada penduduk setempat.

”Dan penduduk bersetuju tidak lagi menganggu pembangunan Ladang Rakyat di kawasan tersebut,” ujarnya.

Ahmad berkata, kawasan yang diserah tersebut dipersetujui penduduk dimajukan Ladang Rakyat sehingga kerja ukur halus dan penanaman batu sempadan disambung semula dan disiapkan.

Menurutnya kawasan tersebut telah dikeluarkan hak milik di atas nama Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan.

Bagaimanapun kata beliau setelah penduduk mendapat tahu hak milik dikeluarkan tiba-tiba mereka mendakwa tidak pernah ada perundingan dilakukan.

Program Pembangunan Ladang Rakyat yang diwujudkan lebih lima tahun lalu memberi manfaat kepada lebih 4,500 penduduk miskin apabila mereka mendapat dividen bulanan sebanyak RM200.

Ketika rang undang-undang Perbadanan Ladang Rakyat dibentang pada persidangan Dun Kelantan wakil rakyat BN tidak menyokongnya.


Bincang antara tokoh agama isu Injil bahasa Melayu
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Mac: Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) memohon isu Kitab Injil berbahasa Melayu dapat dibawa kepada perbincangan dan konsolidasi antara tokoh-tokoh agama yang berwibawa bagi menyeimbangi mati rasa sudut pandang pengamal undang-undang.

Setiausaha agungnya, Abu Qassim Nor Azmi berkata, ini agar dapat memberikan saranan terbaik kepada kerajaan dalam membuat keputusan yang lebih berobjektif dan berhikmah demi kesejahteraan semua.

Beliau merujuk kepada kenyataan Datuk Seri Idris Jala, Menteri di Jabatan Perdana Menteri berhubung pendirian kerajaan dalam membenarkan pengeluaran sejumlah 35 ribu Al-Kitab Injil berbahasa Melayu yang ditahan di Perlabuhan Klang dan Kuching oleh pihak berkuasa Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Kerajaan berpendapat bahawa ia adalah selaras dengan warta 1982 di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang telah membenarkan pengeluaran serta penyebaran Kitab Injil dalam Bahasa Melayu secara terhad dan terkawal selain mesti dicop dengan tag “Untuk penganut agama Kristian sahaja”.

Katanya, PKPIM berpendapat, meskipun diperuntukkan pengedarannya hanya untuk penganut agama Kristian sahaja, namun apakah jaminannya al-kitab tersebut tidak akan diedarkan kepada penganut agama lain.

“Sehingga ke hari ini, PKPIM masih belum begitu yakin dengan kemampuan agensi kerajaan yang terlibat benar-benar kompiten dalam memastikan perkara tersebut tidak berlaku,” ujarnya kepada Harakahdaily.

PKPIM, ujarnya turut mempersoal ketetapan Peguam Negara (AG) bahawa pengeluaran Kitab Injil yang telah diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia tersebut tidak akan memberi kesan dalam kes mahkamah yang berkaitan isu Kalimah Allah.

Justeru, tambahnya PKPIM menyeru agar pihak kerajaan menarik semula pengumuman tersebut kerana bimbang ia akan menimbulkan rasa kurang senang di kalangan umat Islam yang masih membara dengan konflik Kalimah Allah yang telah mengakibatkan suasanan tegang dalam masyarakat.

“PKPIM berharap keputusan ini dapat ditangguhkan sehingga proses perundangan berhubung isu Kalimah Allah selesai. Peguam Negara (AG) juga digesa agar mempertimbang semula ketetapan yang telah dibuat berhubung isu berkenaan,” ujarnya.

Tiada ulasan: