Rabu, 2 Julai 2014

BILA DIATAS JANGAN LUPA DIRI....MACAM2 BOLEH JADI

Menteri Malaysia Kantoi KAW2 - Surat Pesuruhjaya Tinggi Malaysia Meminta New Zealand Gugurkan Pertuduhan Tersebar..

Cakap banyak tak mao.
Lihat surat dulu ;


Then baca apa yang dilaporkan oleh portal berita kat bawah neh jap ;

 

New Zealand mengeluarkan dokumen bagi menolak dakwaan Menteri Luar Anifah Aman bahawa Wellington sendiri menawarkan diplomat Malaysia yang menjadi suspek serangan seksual pulang ke negara ini.


Dokumen itu juga menunjukkan bahawa Malaysia juga meminta pertuduhan terhadap Muhammad Rizalman Ismail – memecah rumah dan serangan dengan niat untuk merogol – digugurkan.



Antara dokumen dikeluarkan, surat Pejabat Suruhanjaya Tinggi Malaysia kepada Kementerian Luar dan Perdagangan (MFAT) New Zealand.



Menurut surat bertarikh 21 Mei itu, Pejabat Suruhanjaya Tinggi Malaysia memohon bantuan Kementerian Luar dan Perdagangan (MFAT) dan polis New Zealand untuk menutup kes dan menarik balik kesemua pertuduhan.



Surat itu sebagai balasan kepada sepucuk lagi surat MFAT, bertarikh 10 Mei yang menuntut supaya kekebalan diplomatik Rizalman dilucutkan bagi membolehkan tindakan di mahkamah di New Zealand dilakukan.



“Pejabat Suruhanjaya Tinggi Malaysia dengan hormatnya memaklumkan bahawa kerajaan Malaysia tidak akan melucutkan kekebalan yang diberikan kepada En Muhammad Rizalman Ismail dan memutuskan beliau patut dihantar pulang ke Malaysia secepat mungkin.



“Sekiranya Kementerian Luar dan Perdagangan New Zealand menerimanya, Pejabat Suruhanjaya Tinggi mencadangkan menghantarnya pulang kepada keluarganya di rumah pada Khamis, 22 Mei 2014, pada 1.15pm melalui MH130,” menurut surat itu.



Dokumen itu didedahkan hari ini, atas permintaan Fairfax Media, di bawah undang-undang kebebasan maklumat New Zealand. -MKINI-.

 

Kesimpulannya?

 

Pembohongan menteri Malaysia kantoi. Diiktirafkan sampai ke luar negara. Selama neh dok tak malu dok bohong rakyat sendiri. Dia ingat media luar macam media kat Malaysia kot. Yang dorang boleh ikat, kawal dan manipulasi sesuka ahti.

 

Menteri2 Malaysia juga fikir. Bahawa mahkamah NZ sama macam mahkamah di Malaysia. Politik boleh masuk campur untuk tentukan proses perundangan.

 

KEPALA HOTAK KAU BERJAMBUL LA.

 

Hah.. amek kaw.

 

Sekarang dah kantoi. Minta lakukan siasatan dengan jujur konon. Telus konon. Keadilan untuk semua konon. Rupa rupanya.. siap minta gugurkan kes lagi.

 

KANTOI DERRRRRR

 

BUAT MALU JE LAAA.. INI LA NAMANYA MEMALUKAN IMEJ NEGARA MALAYSIA. Ini baru betul2 mencemarkan nama baik negara. Inila perbuatan yang menjejaskan maruah negara. Bukannya bila rakyat berdemo.

 

BODOH NAK MAMPOS.

 

Ehh.. lupa. Aku puasa la wei. Ahhhhh sudahhh.. apa2 hal pun menteri Malaysia dah kantoiiii kantoiiiiii kantoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..



Itu yang penting..
KAH KAH KAH
KAH KAH 
 8:25PM - 1 Jul 2014

Polis dedah foto suspek militan

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata pihak polis akan menyiarkan gambar individu yang terlibat dalam kegiatan militan malam ini.

Katanya, foto berkenaan akan didedahkan melalui bahagian perhubungan awam Polis Diraja Malaysia.

"Kita akan mengeluarkan lima orang yang dikehendaki. Mungkin kita akan mengedar gambar mereka kepada rakan media," katanya dalam sidang medianya petang ini.

Mengulas mengenai penglibatan rakyat Malaysia dalam aktiviti militan di Syria, Khalid berkata polis meneruskan pemantauan ke atas suspek yang disyaki terlibat dalam kegiatan seumpama itu.

"Kalau perlu kita tahan, kita akan tahan," katanya.

Sementara itu Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi yang bercakap dalam sidang media sama turut mengesahkan bahawa gambar lima individu berkenaan akan didedahkan.

"Lima individu yang dikehendaki akan disiarkan malam ini," kata Zahid.

Turut hadir dalam sidang media sempena majlis berbuka puasa anjuran Kementerian Dalam Negeri di IPK Selangor itu ialah timbalannya Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar.
 9:49AM - 2 Jul 2014

'Serangan seksual bukan sebahagian peranan diplomatik'


Meluaskan kekebalan diplomatik kepada atase diplomatik yang dituduh pecah rumah dan melakukan serangan seksual, memberi isyarat bahawa kekebalan seumpama itu adalah lesen untuk melakukan jenayah.

Ketika menegaskan demikian dalam satu kenyataan semalam, Pengarah Eksekutif NGO Lawyers for Liberty, Eric Paulsen (kanan) berkata meluaskan kekebalan tersebut akan menjejaskan hubungan Malaysia-New Zealand.

Di samping itu, tegasnya, "penyalahgunaan" seperti itu juga boleh melemahkan hubungan dengan negara lain kerana Malaysia "tidak dapat menjamin bahawa diplomatnya akan menghormati undang-undang" di negara mereka bertugas.

Oleh itu, NGO berkenaan menggesa kerajaan supaya segera mengekstradisi Muhammad Rizalman Ismail - kakitangan pembantu pertahanan di konsulat Malaysia di Wellington - dan tidak hanya dibicarakan di mahkamah tentera di Malaysia.

Bukan setakat langgar disiplin

"Peguam for Liberty terkejut bahawa kerajaan Malaysia menegaskan ia memberi kekebalan diplomatik untuk melindungi Muhammad Rizalman (Ismail) daripadas apa yang jelas satu kes serius serangan seksual dan pecah rumah - perbuatan yang tiada berkaitan dengan peranan diplomatiknya.

"Kami mengingatkan kerajaan Malaysia bahawa kekebalan diplomatik adalah penting untuk diplomat bekerja tanpa gangguan di negara asing, tetapi ia bukan satu lesen untuk melakukan jenayah dan sudah tentu tidak boleh digunakan dalam kes ini," katanya.

Beliau juga berkata Rizalman tidak sepatutnya hanya berdepan dengan mahkamah tentera seperti yang dicadangkan oleh Kementerian Luar kerana dia bukan setakat dituduh melanggar disiplin.

"(Ianya) tidak munasabah kerana ini bukan isu disiplin tetapi kesalahan jenayah yang serius yang didakwa dilakukan terhadap seorang wanita," katanya.

 3:13PM - 1 Jul 2014

Menteri ikrar tidak akan tutup kes diplomat


Menteri Luar Anifah Aman berkata pihaknya tidak mempunyai sebarang niat untuk menutup kes diplomat Malaysia yang dituduh terlibat dalam kes kesalahan serangan seksual di New Zealand.

Beliau mengulas kes Muhammad Rizalman Ismail yang bertugas di portfolio pertahanan di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di negara itu.

Anifah, yang menegaskan bahawa nama baik Malaysia sedang dipertaruhkan berkata Rizalman, telah dibawa pulang ke sini, dan kini sedang menjalani ujian psikiatri oleh Kementerian Pertahanan.

Beliau juga mendedahkan bahawa Kementerian Pertahanan telah menubuhkan lembaga siasatan untuk menyiasat pertuduhan tersebut.

"Tindakan berat akan diambil di bawah Akta Angkatan Tentera 1972 jika dia didapati bersalah (terhadap jenayah tersebut) melampaui keraguan yang munasabah," katanya.

Sementara itu, Anifah juga percaya kejadian ini, yang dilabelkan sebagai "kes terasing", tidak akan menjejaskan hubungan dua hala dengan New Zealand.

Sebelum ini, Menteri Luar New Zealand Murray McCully memberi amaran jika tiada tindakan terhadap Rizalman, ia akan memberi kesan kepada hubungan antara Malaysia dan New Zealand.

Anifah juga berkata Malaysia akan mempertimbangkan permintaan dari New Zealand jika ia mahu Rizalman dibicarakan di negara itu jika ia tidak yakin dengan sistem kehakiman di sini.

Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa New Zealand tidak mempunyai isu dengan sistem kehakiman Malaysia.


NI BARU BETUL BETUL PUNYA NEGA
UMNO UMNO UMNO
HIDUP UMNO.

INDEK JENAYAH BUKAN INDEK SAHAM

INDEK JENAYAH BUKAN INDEK SAHAM



Wednesday, 2 July 2014


TWEET AZWAN ALI BERBAHASA KASAR MENGHINA JUADAH DIJUAL DI BAZAAR RAMADHAN TARAF SAMPAH TERSEBAR LUAS DI ALAM INTERNET.


Ibadah puasa baru masuk hari keempat, tetapi adik kepada Azmin Ali, Azwan Ali semalam mengamuk di Twitternya.

Entah apa yang dibelinya semalam, kemudian beliau terus meroyan mengutuk-ngutuk jualan juadah di sebuah bazaar Ramadhan yang dianggapnya sebagai sampah.

Antara tweet yang di tulisnya adalah seperti di atas .. bahasa kasar dengan huruf besar.

Selepas dikecam hebat oleh beberapa pengikutnya, beliau tetap mempertahankan kenyataannya.

Beliau  mempersoalkan keihklasan peniaga-peniaga yang dianggapnya menipu dengan juadah yang tidak setimpal dengan rupanya dan rasanya.

Memang ada sedikit kebenarannya apa yang dikatakan beliau, namun cara teguran beliau yang kasar persis menghina mungkin menyebabkan semua peniaga di bazaar Ramadhan rasa terkilan dan tersinggung.

Sebagai selebriti veteran sudah pasti cukup arif dalam memberikan komen dan seni menyampaikan pandangan ... Menggunakan bahasa kasar tidak membawa kemana pun .. Pandangan tidak didengari sebaliknya akan dipandangan sepi malahan diri sendiri akan dilihat sebagai manusia yang tidak mempunyai harga diri.

AMBOI ... AMBOI ... AMBOI ..sedapnya bahasa... jangan terlalu angkuh, bongkak dan sombong.

Tuesday, 1 July 2014


INILAH REAKSI BEKAS KETUA HAKIM MAHKAMAH PERLEMBAGAAN INDONESIA SETELAH DIJATUHKAN HUKUMAN PENJARA SEUMUR HIDUP KERANA DAPATI BERSALAH MENERIMA SUAPAN SEBANYAK RM16.05 JUTA.



Bekas ketua hakim mahkamah perlembagaan Indonesia telah dipenjarakan seumur hidup semalam kerana menerima lebih daripada USD 5 juta (RM16.05 juta) suapan rasuah untuk mempengaruhi keputusan, dalam kes rasuah berprofil tinggi di negara ini.

Seorang hakim di Jakarta ketika menjatuhkan hukuman itu berkata, bahawa dengan menerima sogokan untuk mempengaruhi keputusan mengenai pertikaian pilihan raya tempatan, Akil Mochtar telah memusnah teruk integriti mahkamah perlembagaan itu.

"Defendan adalah pengerusi sebuah institusi negeri peringkat tinggi yang kubu terakhir bagi orang-orang mencari keadilan,"  hakim Suwidya memberitahu mahkamah anti-rasuah khas.

"Tindakan beliau telah menyebabkan keruntuhan kuasa mahkamah perlembagaan."

Mochtar, 53, menyifatkan hukuman itu sebagai "tidak adil" dan berkata beliau akan membuat rayuan.

Beliau adalah yang terbaru dalam siri penjawat awam atas ke menjadi terlibat dalam kes rasuah, dengan bekas pengawal selia tenaga atas dan beberapa menteri kerajaan di kalangan mereka yang dituduh rasuah.

Kesnya adalah yang paling mengejutkan sejak kebelakangan ini, kerana mahkamah perlembagaan telah dianggap sebagai salah satu institusi bersih di negara ini.

Semalam selepas pendengaran akhir panjang yang berlari ke dalam malam, hakim Suwidya mengumumkan bahawa Akil Mochtar  telah "terbukti secara sah dan meyakinkan bersalah" rasuah dan pengubahan wang haram dan menyerahkan hukuman penjara seumur hidup.

Beliau telah menerima rasuah sekitar USD 5.4 juta dalam kes-kes dikaitkan dengan pertikaian pilihan raya serantau, menurut pendakwa.

Salah satu peranan utama mahkamah perlembagaan, yang ditubuhkan pada tahun 2001, adalah untuk membuat keputusan mengenai pertikaian dalam pilihan raya tempatan dan kebangsaan.

Tetapi berikutan skandal Mochtar itu, mahkamah memutuskan bahawa ia tidak lagi mempunyai tanggungjawab untuk membuat keputusan pertikaian pengundian tempatan, walaupun ia akan terus membuat keputusan mengenai kes itu sehingga kerajaan telah mengeluarkan undang-undang baru.

Mahkamah juga mendengar kes tentang perlembagaan dan kaedah-kaedah mengenai apa-apa percubaan untuk mencabar presiden.

Indonesia secara konsisten disenaraikan salah satu negara yang paling korup di dunia.

Tiada ulasan: