Rabu, 1 Januari 2014

2014 TIBA...BERMAKNA UMUR KITA MENINGKAT....BERMAKNA JUGA TARIKH KEMATIAN KIAN HAMPIR....MORALNYA BERHENTILAH SEGALA MAKSIAT....SOLAT DAN JANGAN TENTANG HUKUM ALLAH...JANGAN DERHAKA PADA ALLAH....



KUALA LUMPUR: “Berapakah jumlah wang rakyat yang dapat diselamatkan daripada 11 langkah untuk menjimatkan perbelanjaan sektor awam yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam?”

Itulah persoalan yang ditanya Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu tulisannya di Facebook petang semalam.

Seperti cacing kepanasan kerana kemarahan rakyat pada kenaikan kos sara hidup yang semakin meningkat angkara polisi kerajaan, Najib semalam berkata kerajaan akan melaksanakan sebelas langkah bagi mengurangkan perbelanjaan sektor awam bermula 1 Januari 2014.

Antaranya ialah mengurangkan 10% elaun keraian menteri-menteri dan timbalan-timbalan menteri dan sebanyak 5% hingga 10% elaun keraian bagi pegawai kanan kerajaan Gred Jawatan Utama Sektor Awam C (JUSA C) ke atas.

Najib turut mengumumkan inisiatif menurunkan penggunaan elektrik, kemudahan bayaran tol dan mengurangkan penggunaan kain rentang dan makan minum bagi program kerajaan.

Namun begitu, Najib tidak menyatakan berapa banyak jumlah wang rakyat yang dapat diselamatkan daripada 11 inisiatif tersebut seperti yang disoal Tuan Ibrahim.

“Apakah angka target Perdana Menteri? Bagaimana rakyat boleh tahu Perdana Menteri berjaya mencapai sasaran mengurangkan perbelanjaan awam?

“Bagaimana ia boleh diukur? Dan berapa lama masanya untuk mencapai target tersebut?” tambah Tuan Ibrahim.

Pesuruhjaya PAS Pahang itu turut bertanyakan sekiranya Najib gagal mencapai target yang dikemukakan, apakah tindakan sewajarnya yang perlu diambil beliau.

Sebelum itu, Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan di Facebooknya berkata 11 langkah penjimatan yang diumumkan Najib hanya bersifat kosmestik kerana langsung tidak menyentuh mengenai pembaziran, ketirisan dan keborosan yang ditegur oleh Ketua Audit Negara.

“Langkah yang diumumkan hanyalah sekadar komestik 'penyedap' rasa supaya rakyat kurangkan kemarahan.

“Ia tidak akan membantu menyelesaikan masalah perbelanjaan negara yang dijangkiti pelbagai pembaziran, ketirisan dan salahguna kuasa.

“Rakyat perlu meneruskan tekanan sambil menanti tindakan yang lebih serius daripada kerajaan untuk mengawal pembelanjaannya,” tegas beliau.

Menurut beliau, kerajaan perlu disedarkan bahawa pendapatan negara boleh ditingkatkan dengan hanya mengawal keborosan dan bukan mengambil daripada kocek rakyat sewenang-wenangnya untuk meneruskan gaya boros dan mewah.
KUALA LUMPUR: Dengan kedudukan Najib yang semakin melemah akibat penolakan rakyat terhadap dasar merasionalkan subsidi sehingga meningkatnya banyak harga barangan serta kehidupan rakyat menjadi semakin terhimpit, Muhyiddin Yassin yang baru kembali bertugas setelah bercuti di luar negara seakan telah membawa khabar gembira buat rakyat dengan menyatakan kerajaan akan melihat semula dasar rasionalisasi subsidi yang dilakukan sebelum ini, tulis Shahbudin Husin.

Muhyiddin menyatakan subsidi kerajaan perlu dilihat semula secara lebih holistik dalam usaha meringankan beban kehidupan rakyat, terutama kumpulan sasaran.

“Ini bermakna bahawa Muhyiddin amat menyedari kenaikan harga barang ini amat membebankan rakyat dan menjadi utama kemarahan mereka terhadap kerajaan ini,” tulis beliau di dalam blognya, semalam.

Lantaran itu, beliau menambah, Muhyiddin mahu mengkaji dan melihat semula dasar yang telah dilaksanakan itu. Ini dipercayai langkah awal meredakan kemarahan ramai terhadap kerajaan.

Baginya, walaupun sebagai Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin sebenarnya turut bersetuju dengan dasar rasionalisasi subsidi yang dilakukan Najib sebelum ini, nampaknya beliau mula berubah nada.

“Muhyiddin mula menunjukkan beliau pro rakyat kerana menyedari rakyat tidak gembira dengan kenaikan harga barang sekarang ini,” tulisnya lagi.

Baca di sini
BUTTERWORTH: Ribuan umat Islam  bersolat jemaah di tapak kelahiran PAS di Padang Pemuda Merdeka, dekat sini sempena Sambutan Tahun Baru 2014 malam tadi.


Solat diimamkan Ustaz Mazlan Abdullah dari Kolej Islam Antarabangsa (KITAB) dituruti tazkirah Maghrib oleh Imam Muda, Asyraf.

Program anjuran kerajaan negeri itu turut mengundang ikon anak muda, Ustaz Azhar Idrus bersama beberapa selebriti seperti pengarah filem, Pierre Andre, kumpulan Shiro, Shamsul Yusuf dan kumpulan Nasyid Saujana.

Hadirin datang sejak sebelum Asar bagi menghindari kesesakan jalan raya dan mendapatkan sudut yang sesuai.

Padang berkenaan digunakan untuk perhimpunan menubuhkan PAS pada 1951.

Sementara itu, penceramah Ustaz Azhar Idrus sudah dua kali diundang kerajaan negeri untuk menyampaikan kuliah.

Program pertama beliau sempena Santai Anak Muda di Padang Kota Lama, Georgetown yang dihadiri lebih  40,000 orang.
KUALA LUMPUR: Kedatangan 2014 telah mendatangkan kerasahan cukup ketara di kalangan rakyat kebanyakan.

“Mewakili suara OKU di Malaysia, ingin kami nyatakan tentunya suasana semasa lebih lagi mendatangkan keresahan kepada sekalian OKU dan ahli keluarga yang mempunyai anak-anak OKU,” ujar Pengerusi Sekretariat Prihatin OKU, Mohammad Faizal Che Yusof.

Jika selama ini, katanya golongan OKU telah cukup sukar dalam melalui liku-liku kehidupan, dengan keadaan peningkatan kos hidup dan suasana yang serba tidak menentu, ia menambahkan lagi rasa resah di kalangan warga OKU dan ibu bapa anak-anak OKU.

Apatah lagi, kata beliau sehingga kini pihak kerajaan masih gagal membentangkan suatu perancangan konkrit berikutan belanjawan 2014 yang dibentangkan Oktober lalu untuk membangunkan warga OKU yang dianggarkan 15% dari jumlah 29.7 juta rakyat.

“Justeru, kami menggesa agar pihak kerajaan dengan penuh hemah dan bijaksana menangani setiap kebimbangan rakyat terhadap kesejahteraan hidup menjelang 2014,” ujarnya dalam satu kenyataan.
KUALA LUMPUR: Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) berpandangan, pihak kerajaan masih mempunyai beberapa alternatif bagi memastikan kos-kos terutama kos penyelenggaraan lebuh raya dapat ditampung.

Presidennya, Amidi Abd Manan menyatakan demikian merujuk kepada kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar yang menyatakan kerajaan tiada pilihan melainkan terpaksa menaikkan kadar tol di beberapa tempat mulai tahun 2014.

Sebagai contoh, katanya kos pembiyaan tarif eletrik dan perkhidmatan air di  lebuh raya masih boleh dikurangkan menerusi inisiatif rundingan antara pihak kerajaan dan pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) dan Syarikat bekalan air.

Justeru, kata beliau pihak kerajaan harus meniliti langkah-langkah yang wajar bagi memastikan kos dapat dikurangkan dan bukan semata-mata menyalurkan bebanan kos kepada rakyat untuk ditanggung.

Ini, ujarnya kerana tindakan menaikkan kadar tol akan terus membebankan kehidupan rakyat biasa yang telah sedia terbeban kebelakangan ini kerana ia akan mencetuskan kesan berantai kepada kehidupan rakyat.

Seperti contoh, tambah beliau kenaikan kadar tol secara langsung akan mengakibatkan peningkatan pada kos pengangkutan.

“Peningkatan ini akan meliputi kos pengangkutan serta penghantaran barang serta perbelanjaan pengangkutan awam seperti tambang bas dan teksi,” katanya lagi.

Sementara itu, kata beliau kesan kenaikan tol akan lebih dirasai apabila tiba musim perayaan atau cuti umum, apabila mereka terpaksa menanggung beban kos harga minyak serta bayaran tol yang tinggi.

Hal ini, tambahnya termasuk kos tambang bagi pengangkutan awam yang akan turut dinaikkan.

Menurutnya, merujuk kepada pengangkutan awam alternatif seperti kereta api, yang tidak menggunakan laluan tol, Abim menggesa pihak kerajaan mencari inisiatif terbaik bagi memastikan kadar tambang bagi perkhidmatan pengangkutan tersebut berpatutan serta tahap effisiensi dapat ditingkatkan.

“Sekiranya mutu perkhidmatan pengangkutan awam tersebut berada di tahap yang terbaik, ia secara langsung akan membantu mengurangkan kos pengangkutan yang terpaksa ditanggung oleh rakyat,” katanya.

Beliau menambah, dalam perkembangan berkaitan, Abim juga melihat saranan kerajaan agar pengguna lebuh raya menggunakan jalan biasa sekiranya tidak mahu membayar tol harus didasari dengan jaminan dari pihak kerajaan sendiri untuk memastikan sistem jalan raya terutama di kawasan bandar benar-benar efisien.

“Sekiranya sistem jalan raya kita benar-benar efisien, ia akan menjadi satu nadi penting untuk memberdaya kualiti dalam menggerakkan ekonomi negara,” ujarnya lagi.
Perutusan Tahun Baru 2014 Lim Kit Siang, Ketua Parlimen DAP merangkap Ahli Parlimen Gelang Patah pada 31 Disember 2013 di Kuala Lumpur.

KITA akan mengucapkan selamat tinggal kepada 2013 dengan dada yang lapang; dengan kesedaran bahawa pada setiap penghujung tahun adalah permulaan bagi hari-hari baru yang bakal menjelang. Kita harus sentiasa optimis bahawa segala yang terjadi sepanjang tahun lalu adalah batu-batu asas yang akan merintis jalan ke arah perubahan.

Perubahan itu sifatnya abadi. Setiap waktu, setiap hari; perubahan tidak berhenti. Tidak ada siapa yang mampu menahan perubahan daripada berlaku ketika ia datang tepat pada waktu.

2008 yang lalu Malaysia telah melihat tsunami politik yang begitu besar, dengan beberapa buah negeri berjaya ditadbir oleh koalisi politik parti-parti oposisi yang kini dikenali umum sebagai Pakatan Rakyat.

Lima tahun kemudian pada 2013, ombak perubahan politik yang lebih kuat terus membadai lantas berkesudahan dengan pertambahan kerusi Pakatan Rakyat di Parlimen, selain menafikan majoriti undi popular parti pemerintah.

Pasca 505, negara menyaksikan harapan dan impian baru yang selama ini jarang-jarang diyakini boleh tercapai. Meski pun harapan rakyat untuk melihat perubahan rejim tidak kesampaian, kita masih boleh merasakan kehendak rakyat yang semakin berkobar-kobar mahukan sebuah perubahan, dan tanggungjawab membawa perubahan ini haruslah digalas bersama.

Pilihanraya Umum ke 13 menyaksikan gerak gempur yang begitu berjaya; terutamanya di Selatan tanah air, di mana kubu-kubu UMNO dan BN selama ini luluh hasil daripada keazaman rakyat menuntut perubahan. Kita telah menafikan angan-angan politik perkauman BN apabila DAP bersama-sama Pakatan Rakyat menang di Gelang Patah sungguhpun ada cubaan oleh pemimpin UMNO untuk menjadikan pertandingan tersebut sebuah isu perkauman.

Begitu juga halnya dengan kerusi-kerusi seperti Raub dan Bukit Bendera di mana DAP telah meletakkan calon-calon Melayu yang menang di kawasan majoriti pengundi Cina. Ilusi politik perkauman yang dibikin UMNO hancur lebur, dan oleh kerana kegagalan itu mereka lantas mudah menyalahkan pengundi Cina.

Mereka barangkali lupa dengan kerusi Temerloh yang dimenangi mantan Ketua Pemuda PAS, Saudara Nasruddin Tantawi yang mengalahkah Dato Saifuddin Abdullah yang bukan calang-calang orangnya. Bukan sahaja di kerusi bandar, malah di kawasan luar bandar seperti Temerloh juga rakyat sudah kian berani menolak UMNO dan kuncu-kuncunya.

Semua ini adalah indikator bahawa segala propaganda kerajaan hampir sahaja tidak berjaya apabila berdepan dengan keazaman rakyat yang begitu kuat.

Keazaman ini lah yang bakal merintis jalan ke arah impian rakyat Malaysia yang mahu melihat sebuah negara yang demokratik, adil dan memberikan peluang saksama untuk semua; serta menolak kelakuan pelampau kaum dan agama serta mencela politik perkauman sempit yang memecahbelah perpaduan bangsa Malaysia.

Keazaman ini harus sentiasa diperbaharui dengan memperkukuhkan pendirian kita bersama ke arah sebuah masyarakat berbilang kaum yang tidak lagi fobia dan tidak mampu saling mempercayai akibat daripada operasi politik pembodohan dan perkelahian yang disemai UMNO dan BN selama puluhan tahun.

Saya mengajak semua rakyat Malaysia untuk mengingat kembali segala pahit manis yang telah kita lalui sepanjang tahun lalu dan terus berusaha ke arah Malaysia yang lebih baik untuk generasi akan datang.


Generasi akan datang harus dipersiapkan dengan ilmu dan maklumat yang benar, selain dipastikan tidak menjadi mangsa pembodohan terancang pihak pemerintah yang tidak lain hanya mahu supaya rakyatnya tidak terlalu cerdik sehingga mampu melawan kezaliman dan salahguna kuasanya. Zaman sudah berubah dan hari ini rakyat dari segenap lapisan usia kian celik dan sedar melalui jaringan maklumat di internet dan laman media sosial.

Politik pembodohan dengan menggunakan aparat-aparat perkauman dan agama tidak lagi relevan dan hanya membawa negara ke arah kemunduran. Adalah amat dayus bagi pihak pemerintah untuk mengaburi mata rakyat daripada melihat kegagalannya mengurus ekonomi sehingga mengakibatkan inflasi dan kenaikan kos sara hidup yang begitu teruk, dengan menyajikan penipuan, fitnah serta politik permainan sentimen agama dan perkauman sempit.

Di ambang tahun 2014 ini, saya menyeru semua warga Malaysia yang berakal waras untuk meneruskan usaha menolak politik lapuk dan merintis jalan politik baru demi sebuah negara yang lebih baik, Malaysia impian kita bersama.

LIM KIT SIANG

 

 


Berapa kali MALAIKAT MAUT MEMERHATI?...




BETAPA Kerapnya Malaikat Maut Melihat dan merenung wajah kita dalam masa 24 jamh sebanyak 70 kali... Andainya manusia sedar hakikat tersebut, nescaya mereka tidak akan lalai mengingati mati. Akan tetapi oleh kerana malaikat maut adalah makhluk yang gha'ib, manusia tidak dapat melihat akan kehadirannya, sebab itu mereka tidak menyedari apa yang dilakukan oleh Malaikat Izrail itu.



Justeru itu, tidak hairanlah, jika ramai manusia yang masih terus-menerus bersenang-lenang sambil  bergelak-ketawa,    berkaraoke bahkan menyanyi di sana-sini di hadapan khalayak ramai terbuka bercampur antara lelaki dan perempuan. Tidak kurang juga 'Penasihat-penasihat' yang muncul kerana mahu atau dahagakan jawatan 'ketua', di mana mereka-mereka ini bijak dalam memberikan kata nasihat berdasarkan 'logik akal' semata-mata, tetapi tidak bersandarkan nas Al-Qur'an mahupun Al-Hadith Rasulullah Sallahu 'Alaihi Wasohbihi Wasallam.  Nasihat yang hamburkan tidak diikuti olehnya hanya nasihat sekadar ditujukan kepada orang yang dipimpinnya.



Begitu juga yang suka melemparkan kemarahan nafsu 'amarahnya' orang yang dipimpinnya dengan sesuka hati, atau sesiapa sahaja agar kemarahannya sebagai alat untuk ditakuti atau digeruni bahkan untuk dihormati atau untuk menunjukkan 'kedudukan' dan 'kuasa' yang ada. Sekiranya pernah berlaku pada diri kita, marilah kita ubah cara dan nafsu yang digalas syaitan laknatullah itu dan janganlah diteruskan. Marilah pelajari cara-cara kehidupan yang murni ke arah kehidupan yang disenangi oleh insan-insan Allah SWT yang lain sebelum maut menjemput kita.  Marilah sayangi semua muslimin dan muslimat tidak mengira kedudukan dan pangkat sebagaimana kita menyayangi diri kita sendiri.


Daripada Anas r.a Nabi Sallallahu'alaihi Wasohbisi Wasallam yang bermaksud:
"Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga dia mengasihi saudaranya 
sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri."

Sesungguhnya semua mahluk yang diberi pinjam nyawa dan akal di muka bumi ini adalah "hamba Allah SWT semata-mata", yang memisahkan tinggi martabat dan kedudukan di sisi Allah SWT ialah nilai 'amalan dan ibadah yang dilakukan dan yang diterima oleh Allah SWT. Kita perlulah ingat dan khuatir akan menjadi seorang yang fakir-miskin akan amal kebajikan dan tidak memiliki bekalan amal ibadah yang diterima untuk di akhirat nanti, ttapi apa yang ada hanyalah 'dosa' yang tidak terampun akibat mengumpat, mengata, mencerca dan perkara-perkara nista yang seumpamanya, na'uzubillahhiminzaliq. Mudah-mudahan Allah SWT dan semua ummat muslimin mengampuni kita.

Sebuah hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Abbas r.a, bahawa Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya :
"Bahawa Malaikat Maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali 
dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, 
didapati orang itu ada yang gelak-ketawa. 
Maka berkata Izrail : Alangkah hairannya aku melihat orang ini, 
sedangkan aku diutus oleh Allah Ta'ala untuk mencabut nyawanya, 
tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa."
Manusia memang tidak akan sedar bahawa dirinya sentiasa diperhatikan oleh Malaikat Maut itu, kecuali orang-orang yang soleh yang sentiasa mengingati kematian yang akan tiba pada bila-bila masa walaupun di dalam keadaan sihat wal-'afiat. Golongan ini tidak lalai dan sentiasa sedar akan kehadiran Malaikat Maut itu, kerana mereka sentiasa ingatkan Allah dan Rasul-Nya. Apatah lagi jika sering menatap hadis-hadis Nabi SAW yang menjelaskan perkara-perkara gho'ib, terutama mengenai hal-hal kematian dan hubungan kaitnya dengan Malaikat Maut itu.
Meski pun mata manusia hanya mampu melihat benda yang nyata, namun manusia tidak mungkin dapat melihat kehadiran Malaikat Maut itu. Namun pandangan mata hati, mereka mampu melihat alam ghaib itu dengan memandang dan berkeyakinan berdasarkan iman dan ilmu yang ada di dalam dada.
Sebenarnya manusia sememangnya sedar bahawa setiap makhluk yang hidup pasti akan mati, apatah lagi bagi ummat Islam. Firman Allah SWT:

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ
Maksudnya:
Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.
(Surah Ali'-Imran: Ayat 185)



  Tetapi manusia menilai kematian dengan berbagai tanggapan. Ada yang menganggap kematian itu adalah suatu tabi'e biasa sebagai pendapat golongan athies, dan tidak kurang pula yang mengaitkan kematian itu dengan sebab-sebab yang zahir sahaja. Dengan mengambil pendapat logik akal, banyak kematian akan disebabkan oleh sesuatu 'tragedi', seperti akibat oleh peperangan, bencana alam  -  banjir, gempa bumi, kebakaran dan sebagainya, dan juga kemalangan samada di udara, laut dan daratan termasuklah kemalangan jalan raya.
            ' gambar hiasan: kemalangan jalanraya'

Selain itu, manusia juga melihat kematian disebabkan oleh serangan penyakit yang merbahaya seperti penyakit barah, sakit jantung, AIDS, demam denggi, ta'un dan sebagainya. Disebabkan manusia melihat kematian hanya dari sudut sebab musabab yang lumrah, maka manusia sering mengaitkan kematian itu dengan kejadian-kejadian yang tersebut di atas sahaja. Jika berlaku kematian salah seorang di kalangan mereka, lantas mereka bertanya, sebab apa si fulan itu mati, sakitkah atau kemalangankah?
Tidak ramai manusia yang mengaitkan kematian itu dengan kehadiran Malaikat Maut yang datang tepat pada saat ajal seseorang sudah sampai, sedangkan Malaikat Maut sentiasa berlegar di sekeliling manusia, mengenal-pasti memerhatikan orang-orang yang tempoh hayatnya akan tamat.
Sesungguhnya Malaikat Maut menjalankan arahan Allah SWT dengan tepat dan sempurna, dia tidak diutus hanya untuk mencabut roh orang sakit sahaja, ataupun roh orang yang mendapat kecelakaan dan malapetaka. Jika Allah SWT menetapkan kematian seseorang ketika berlaku kemalangan, atau ketika diserang sakit tenat, maka Izrail a.s akan mencabut roh orang itu ketika kejadian tersebut.
Namun ajal tidak mengenal orang yang sihat, ataupun orang-orang mewah yang sedang hidup rehat dibuai kesenangan. Malaikat Maut datang tepat pada waktunya tanpa mengira orang itu sedang ketawa riang atau mengerang kesakitan. Bila ajal mereka sudah tiba, maka kematiannya tidak akan tertangguh walau pun sesaat.
Walau bagaimanapun, ada ketikanya Allah SWT jadikan berbagai sebab bagi sesuatu kematian, yang demikian itu ada hikmah disebaliknya. Misalnya sakit tenat yang ditanggung berbulan-bulan oleh seseorang, ia akan menjadi rahmat bagi orang yang beriman dan sabar, kerana Allah Ta'ala memberi peluang dan menyedarkan manusia itu agar dia bersegera mengingati mati, untuk itu dia perlu menggunakan masa atau usia yang ada berbaki lagi untuk berbuat sesuatu, membetulkan dan bertaubat daripada dosa dan kesilapan serta memperbaiki amalan, serta menambah bekalan untuk akhirat, supaya jangan sampai menjadi orang muflis di akhirat kelak.
Begitu juga orang yang mati mengejut disebabkan kemalangan, sewajarnya menjadi pengajaran dan memberi peringatan kepada orang-orang yang masih hidup supaya mereka sentiasa berwaspada dan tidak lalai dari berusaha memperbaiki diri, menambah amal kebajikan dan meninggalkan segala kejahatan. Kerana sekiranya ajal datang secara tiba-tiba pasti akan membawa kesesalan yang amat tidak berguna.
Di kalangan 'suhada' dan orang solihin menganggap bahawa sakit yang ditimpakan kepada dirinya adalah sebagai tanda bahawa Allah SWT masih menyayanginya. Kerana betapa malangnya bagi pandangan meraka, jika Allah SWT mengambil roh dengan tiba-tiba, tanpa sebarang amaran terlebih dahulu. Seolah-olah Allah SWT sedang murka terhadap dirinya, oleh sebab itulah Allah SWT tidak memberi amaran terlebih dahulu kepadanya. 
Selain itu, Allah Ta'ala menjadikan sebab musabab kematian itu sebagai memenuhi janji-Nya kepada Malaikat Maut, sebagaimana diriwayatkan oleh Saidina Abbas r.a dalam sebuah Hadis Nabi SAW yang panjang. Antara lain menjelaskan bahawa Izrail merasa kesedihan apabila dibebankan dengan tugas mencabut roh makhluk-makhluk bernyawa kerana di antara makhluk bernyawa itu termasuk manusia yang terdiri dari kekasih-kekasih Allah SWT iaitu para Rasul, nabi-nabi, wali-wali dan orang-orang solihin.
Selain itu juga, Malaikat Maut mengadu kepada Allah Ta'ala betapa dirinya tidak disenangi oleh keturunan Adam a.s, dia mungkin dicemuh kerana dia ditugaskan mencabut roh manusia, yang menyebabkan orang akan berdukacita, kerana kehilangan sanak-saudara dan orang-orang yang tersayang di kalangan mereka.
Diriwayatkan bahawa Allah SWT berjanji akan menjadikan berbagai-bagai sebab kepada kematian yang akan dilalui oleh keturunan Adam a.s sehingga keturunan Adam itu akan memikirkan dan mengaitkan kematian itu dengan sebab-sebab yang dialami oleh mereka. Apabila berlakunya kematian, mereka akan berkata bahawa si anu itu mati kerana mengidap sakit, ataupun kerana kecelakaan atau kemalangan, mereka akan terlupa mengaitkan Malaikat Maut dengan kematian yang telah berlaku itu.
Ketika itu, Izrail a.s tidak perlu bersedih kerana manusia tidak mengaitkan kematian tersebut dengan kehadiran Malaikat Maut, yang sememangnya diutus oleh Allah SWT pada saat malapetaka atau sakit tenat seseorang itu bertepatan dengan ajal mereka yang sememangnya telah pun tiba.
Namun pada hakikatnya bahawa ajal itu adalah ketetapan Allah SWT, yang telah termaktub sejak azali lagi. Semuanya telah nyata di dalam takdir Allah SWT, bahawa kematian pasti tiba pada saat yang ditetapkan. Malaikat Izrail a.s hanyalah tentera Allah yang menjalankan tugas seperti yang diamanahkan kepadanya.

Walau bagaimanapun adalah menjadi hak Allah Taala untuk menentukan kematian seseorang itu samada bersebab ataupun tidak, sebagai mana yang dinyatakan pada awal tulisan ini bahawa ada ketikanya Malaikat Maut hendak mencabut roh seseorang, tetapi manusia yang dikunjungi Malaikat Maut sedang dalam keadaan seronok bergelak-ketawa dan sebagainya, sehingga Malaikat Maut merasa hairan terhadap manusia itu.
Ini membuktikan bahawa kematian itu tidak pernah mengenal samada seseorang itu sedang sakit atau pun ketika sihat dan segar-bugar.

Firman Allah Ta'ala :
وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۖ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ

Maksudnya:
"Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat ( pula ) mempercepatkannya."
( Surah Al-Araf ayat 34 )


Firman Allah Ta'ala:


وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا ۙ الْمَلَائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِيقِ
Maksudnya:
Dan (amatlah ngerinya) kalau engkau melihat (wahai orang yang memandang), ketika malaikat mengambil nyawa orang-orang kafir dengan memukul muka dan belakang mereka (sambil berkata): "Rasalah kamu azab seksa neraka yang membakar".
(Surah Al-Anfal (8): Ayat 50)

Firman Allah Ta'ala :


وَلَوْ تَرَىٰ إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلَائِكَةُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنفُسَكُمُ ۖ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ وَكُنتُمْ عَنْ آيَاتِهِ تَسْتَكْبِرُونَ
Maksudnya:
"... Dan (sungguh ngeri) sekiranya engkau melihat ketika orang-orang yang zalim itu dalam penderitaan "sakratul-maut" (ketika hendak putus nyawa), sedang malaikat-malaikat pula menghulurkan tangan mereka (memukul dan menyeksa orang-orang itu) sambil berkata (dengan menengking dan mengejek): "Keluarkanlah nyawa kamu (dari tubuh kamu sendiri); pada hari ini kamu dibalas dengan azab seksa yang menghina (kamu) sehina-hinanya, disebabkan apa yang telah kamu katakan terhadap Allah dengan tidak benar, dan kamu pula (menolak dengan) sombong takbur akan ayat-ayat keteranganNya."

(Surah Al- An'am : Ayat 93).


Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Sakitnya sakaratul maut itu, kira-kira tiga ratus kali sakitnya dipukul pedang". 
(H.R. Ibnu Abu Dunya).

Cara Malaikat Izrail a.s mencabut nyawa bergantung kepada amal perbuatan seseorang itu. Bila orang yang akan meninggal dunia itu tidak ta'at atau mendurhaka kepada Allah SWT, maka Malaikat Izrail a.s  akan mencabut nyawa dengan secara kasar. Sebaliknya pula bagi orang yang soleh, ta'at kepada perintah Allah SWT dan Rasulullah SAW maka cara Malaikat Maut mencabut nyawanya adalah dengan lemah lembut dan dengan berhati-hati. Namun demikian peristiwa terpisahnya nyawa daripada raga tetap teramat menyakitkan.

Oleh itu marilah kita semua, sentiasa bersiap sedia dengan amal ma'aruf dengan berusaha menjauhkan amal nahi mungkar, sentiasa bertaubatlah atas kesalahan dan kesilapan yang berlaku bersandarkan kehidupan yang telah ditentukan menurut Al-Qur'an dan Al-Hadith yang ditinggalkan oleh junjungan besar Rasulullah SAW. Mudah-mudahan kehidupan kita senentiasa mendapat keberkatan dan perlindungan Allah SWT dan apabila tiba masa kematian kelak, hendaknya roh kita akan dimuliakan dan disambut oleh barisan Malaikat yang sedang menunggunya, insyallah.

Namun bagi orang yang semasa hayatnya tidak ta'at dan menderhakai perintah Allah SWT, selain daripada rohnya dicabut dengan kasar, roh mereka akan dihina sehina-hinanya oleh barisan malaikat yang sedang menanti, na'uzubillahhiminzaliq.

KISAH ANAK MUDA YANG TIDAK DI CABUT NYAWANYA OLEH MALAIKAT MAUT


 Sebuah kisah yang akan membuka mata kita tentang kebesaran Allah Taala yang tiada tolak bandingnya. Hayati kisah ini dan sama-sama kita mengambil pengajaran dari cerita ini.

Kematian adalah hak Allah Swt, tanpa mampu kita menolaknya secara apapun jika Allah berkehendak, dan juga maju mundurnya kematian adalah hak Allah Swt.

Tetapi, ada satu perkara yang mampu membuat kematian di tunda oleh-Nya. Lalu bagaimana caranya dan mengapa itu boleh terjadi?Berikut ini sebuah contoh kisah yang benar – benar terjadi pada masa kenabian Ibrahim as.

Suatu hari, Malaikal Maut mendatangi Nabi Allah Ibrahim, dan bertanya, “Siapa anak muda yang tadi mendatangimu wahai Ibrahim?”

“Yang anak muda tadi maksudnya?” tanya Ibrahim. “Itu sahabat sekaligus muridku.”

“Ada apa dia datang menemuimu?”

“Dia menyampaikan bahwa dia akan melangsungkan pernikahannya besok pagi.”

“Wahai Ibrahim, sayang sekali, umur anak itu tidak akan sampai besok pagi.” Habis berkata seperti itu, Malaikal Maut pergi meninggalkan Nabi Allah Ibrahim.

Hampir saja Nabi Allah Ibrahim tergerak untuk memberitahu anak muda tersebut, untuk menyegerakan pernikahannya malam ini itu juga dan memberitahu tentang kematian anak muda itu besok. Tapi langkahnya terhenti. Nabi Allah Ibrahim memilih ‘kematian’ tetap menjadi rahasia Allah.

Esok paginya, Nabiyallah Ibrahim ternyata melihat dan menyaksikan bahwa anak muda tersebut tetap bisa melangsungkan pernikahannya. Hari berganti hari, minggu berganti minggu, bulan berganti bulan, dan tahun berganti tahun, Nabiyallah Ibrahim malah melihat anak muda ini panjang umurnya.

Hingga usia anak muda ini 70 tahun, Nabiyallah Ibrahim bertanya kepada Malaikal Maut, apakah dia berbohong tempo hari sewaktu menyampaikan bahwa anak muda itu umurnya tidak akan sampai besok pagi?

Malaikal Maut menjawab bahwa dirinya memang akan mencabut nyawa anak muda tersebut, tapi Allah menahannya.

“Apa gerangan yang membuat Allah menahan tanganmu untuk tidak mencabut nyawa anak muda tersebut, dulu?”

“Wahai Ibrahim, di malam menjelang pernikahannya, anak muda tersebut menyedekahkan separuh dari kekayaannya. Dan ini yang membuat Allah memutuskan untuk memanjangkan umur anak muda tersebut, hingga engkau masih melihatnya hidup.”

Kematian memang di tangan Allah. justru itu, memajukan dan memundurkan kematian adalah hak Allah. Dan Allah memberitahu lewat kalam Rasul-Nya, Muhammad Shallahu `Alaih bahwa sedekah itu bisa memanjangkan umur. jadi, bila disebut bahwa ada sesuatu yang bisa menunda kematian, itu adalah…sedekah.

Maka, tengoklah kanan – kiri anda, lihat – lihatlah sekeliling anda. Bila anda menemukan ada satu – dua kesusahan di depan mata anda. Maka sesungguhnya andalah yang perlu menghulurkan pertolongan. Karena siapa tahu kesusahan itu ditampakkan oleh Allah untuk memanjangkan umur anda. Apakah anda bersedia menolongnya atau tidak. Bila bersedia, maka kemungkinan besar memang Allah akan memanjangkan umur anda.

Lihatlah betapa mulia hati si pengemis ini. Kita pula bagaimana?

Tidak ada seorang pun yang mengetahui bila ajalnya akan tiba. Dan, tidak seseorangpun yang mengetahui dalam keadaan apa ajalnya tiba. Maka mengeluarkan sedekah bukan saja akan memperpanjang umur, melainkan juga memungkinkan kita meninggal dalam keadaan baik.

Bukankah sedekah akan mengundang cintanya Allah? Sedangkan kalau seseorang sudah dicintai oleh Allah, maka tidak ada masalahnya yang tidak diselesaikan, tidak ada keinginannya yang tidak dikabulkan, tidak ada dosanya yang tidak diampunkan, dan tidak ada nyawa yang dicabut dalam keadaan husnul khatimah.

Mudah – mudahan Allah berkenan memanjangkan umur, sehingga kita semua berkesempatan untuk mengejar ampunan Allah dan mengubah segala kelakuan kita, sambil mempersiapkan kematian yang pasti datang.

Wallahualam.

Siapa Yang Koreksi Diri, Dia Akan Berjaya

Wahai diri..
Cubalah satu malam sahaja engkau duduk, lalu ajaklah dirimu meneliti aib diri. Jika harini engkau disanjung, dihormati, disegani, disebut-sebut namamu kerana jasa, kebaikanmu.

Ketahuilah, bukankah ALlah yang menutup aib dirimu ?

Cubalah jika ALlah buka segala kejahatanmu. Agak-agaknya di mana engkau akan meletakkan wajahmu ? Mahukah engkau terima segala pujian dengan senang hati sedangkan hakikatnya engkau wajar di keji ?

Tajamkanlah pandangan batinmu wahai diri. Duduk dan perhatikan setiap aib yang engkau ada.

Apa aib mataku ?
Apa aib telingaku ?
Apa aib lidahku ?
Apa aib tanganku ?
Apa aib kakiku ?
Apa aib perutku ?

Lebih dari itu...

Apa aib batinku ?
Apa aib jiwaku ?
Apa aib ruhku ?

Sebulan penuh mata tidak menangis kerana Allah; mata apakah ini ? Mata yang terpesona setiap kali melihat dunia ? Mata yang memandang hina orang lain dan melihat dirnya lebih hebat dibanding dengan mereka ? Atas dasar apa ?

Perhatikan telingamu.

Engkau mendengar ghibah, fitnah, adu domba, dan perkataan-perkataan cela yang lain ?
Cermatilah wahai dengan dengan saksama buat satu malam sahaja.

Berapa kali engkau menyemak ayat-ayat al Quran dengan penuh khusyuk sehingga hatimu bergetar ?
Risiklah diri pada malam ini. Anda mengaji minggu ini, bulan ini, bulan sebelumnya ?

Mungkin ada yang mengatakan tidak, dan menunda-nunda hingga bulan Ramadhan untuk melakukannya, menunggu hingga lupa tempat engkau meletakkan al Quran. Mungkin juga ada yang menjawab YA, dab beruntunglah jika engkau termasuk salah satu di antara orang-orang yang dimuliakan Allah sehingga dapat membaca al Quran.

Selanjutnya, apa hasil yang engkau petik dari bacaan itu ? Berapa ayat yang membuatkanmu berhenti membaca lalu... air matamu mengalir kerana takut kepada ALlah ?Berapakah ayat al Quran yang menggoncangkan hati engkau di saat menyemaknya ?

Jangan-jangan... engkau membaca dengan hati yang sibuk dengan hal-hal lain, sehingga engkau tidak memperhatikan apa yang diucapkan Allah kepadamu ?

Diolah dari kitab Ma'alim al Suluk li al Mar'ah al Muslimah, Karya Habib Ali Al Jufri, Terbitan Dar al Ma'rifah, Beirut, cet 5, 1428 H/2007M

Terjemahan : Habib Ali al Jufri, Terapi Ruhani Untuk Semua, Cet II 2012, Penerbit Zaman, Jakarta. 

Tiada ulasan: