Khamis, 5 Mei 2011

SENDIRI NILAI...SUDAH TENTU KITA FIKIR...KITA BAIK DAN BETUL..NILAIAN YG TEPAT DARI ALLAH...BALASAN DIAKHIRAT..JANGAN BUAT MUNGKAR KITA FIKIR BAIK GAK

Mufti Perlis kecewa 'keangkuhan' PAS
Jimadie Shah Othman
Mei 5, 11
12:12am

Mufti Perlis DR Juanda Jaya menyatakan kekecewaannya terhadap sikap PAS yang disifatkannya "terlalu angkuh" untuk menerima ajakan Umno untuk duduk semeja.

dr juanda jaya perlis mufti candidate 081106Katanya, PAS tetap menolaknya walaupun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sendiri tampil membuat pelawaan itu secara terbuka.

"(Saya) kecewa dengan PAS terlalu angkuh nak terima ajakan Umno hendak duduk semeja. Najib sudah jelaskan jemputan (secara) terbuka.

"PAS parti besar, (mereka) tidak patut tenggelam dalam nostalgia dan emosi lama," katanya.

Melalui SMS kepada Malaysiakini daripada Arab Saudi semalam, Mufti termuda di Malaysia itu juga berkata golongan ulama bersedia menjadi pemudahcara dalam program pertemuan kedua-dua parti Melayu terbesar itu.

NONEUtusan Malaysia semalam melaporkan di muka depan, Dr Juanda menyifatkan pihak yang menentang penyatuan antara Umno dan PAS sebagai pengkhianat Islam dan boleh dianggap pendukung fikrah Khawarij yang amat bencikan kesatuan.

Beliau dilaporkan berkata, penyatuan kedua-dua parti itu sebenarnya wajib, khususnya untuk kekuatan Islam.

Menjelaskan lanjut kepada Malaysiakini pada hari yang sama, Dr Juanda menjelaskan gesaan penyatuan yang diutarakannya bukanlah bermaksud kedua-duanya perlu bergabung sebagai satu parti.

Sebaliknya, menurut Juanda, ia merupakan penyatuan dalam erti kata kerjasama dalam urusan kepentingan Islam dan negara, antaranya dengan kurang memaki sesama sendiri dan kurang politiking.

NONENajib pada 30 April lalu ini berkata, walaupun PAS enggan menyertai Umno dan BN, parti Islam itu patut keluar Pakatan rakyat kerana rakan mereka DAP tidak pernah memperjuangkan Islam.

Kenyataan yang dianggap sebagai pelawaan itu bagaimanapun ditolak keras pelbagai pemimpin kanan PAS, termasuk oleh Mursyidul Am Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang.



Ahmad Fadhli: Kenyataan Dr Juanda 'separuh masak'
Abdul Rahim Sabri
Mei 5, 11
12:01am

Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan meminta Mufti Perlis Dr Juanda Jaya menjelaskan pelan cadangannya secara terperinci berhubung penyatuan PAS dan Umno supaya ia dapat difahami dengan jelas.

NONEAhmad Fadhli Shaari yang juga ketua penerangan Pemuda PAS Kelantan berkata pada hakikatnya parti itu tidak pernah meletakkan ke tepi agenda perpaduan umat Islam.

"Perlu diingat, PAS melalui pemimpinnya termasuklah Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah berkali-kali menyatakan bahawa penyatuan di antara PAS dengan Umno boleh berlaku bila-bila masa dengan syarat Umno mengubah dasar kepada Islam.

"Sekiranya seseorang itu dianggap Islam melalui syahadahnya, maka syahadah sesebuah pertubuhan ialah perlembagaannya. Adakah Umno telah bersyahadah di dalam perlembagaannya?

"Persoalannya, bagaimanakah PAS boleh bekerjasama dengan DAP dan PKR di dalam Pakatan Rakyat?

NONE“Hakikatnya DAP dan PKR tidak menolak prinsip Islam yang dibawa oleh PAS dan tidak mendesak supaya PAS menggugurkan dasar perjuangannya selama ini," kata Ahmad Fadhli dalam satu kenyataan media.

Beliau mengulas laporan Utusan Malaysia semalam berhubung kenyataan Dr Juanda yang menyifatkan pihak yang menentang penyatuan antara Umno dan PAS sebagai 'pengkhianat Islam' dan boleh dianggap pendukung fikrah Khawarij yang amat bencikan kesatuan.

Dr Juanda dilaporkan berkata, penyatuan kedua-dua parti itu sebenarnya wajib, khususnya untuk kekuatan Islam berdasarkan tuntutan al-Quran antaranya melalui ayat 13 surah Asy-Syura
memerintahkan supaya umat Islam bersatu padu dan Islam perlu ditegakkan.

umno mca chua soi lek najibDalam kenyataannya, Ahmad Fadhli turut menggesa Dr Juanda memberi komen mengenai hukum kerjasama Umno dengan MCA apabila presidennya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek didakwa berkata parti Cina itu boleh menerima kehadiran PAS dalam BN dengan syarat parti Islam itu menggugurkan agenda perjuangan Islam.

"Utusan Malaysia selaku akhbar yang membela agama, bangsa dan negara juga boleh turut mengulas isu ini. Jika pihak mufti Perlis berminat untuk mendapatkan kenyataan ini, saya sedia
membekalkan salinan laporan akhbar New Straits Time pada 2 Mei 1 yang lalu di muka surat 9 untuk rujukan pihak mufti Perlis.

NONE"Atau saya menukilkan semula bahasanya untuk rujukan: However, party president Datuk Seri Chua Soi Lek said PAS had to first set aside its agenda to turn the country state into an Islamic State before it could sit down and talk with Umno about any possible return to the Barisan Nasional fold...

"Begitu juga dengan cadangan MCA untuk menyaman kerajaan negeri Kelantan sekiranya terus menguatkuasakan undang-undang menghalang premis judi beroperasi, apakah hukumnya Umno selaku rakan kongsi MCA dalam BN membisu seribu bahasa?" soalnya.

dr juanda jaya perlis mufti candidate 081106Oleh itu, sambil bersangka baik terhadap Dr Juanda (kiri), Ahmad Fadhli menganggap kenyataan mufti Perlis itu "separuh masak atau sengaja dilaporkan separuh masak" bagi meletakkan persepsi bahawa beliau menghentam pihak tertentu khususnya di dalam PAS yang menentang penyatuan PAS-Umno.

Justeru, Ahmad Fadhli berharap agar mufti Perlis itu dapat mengemukakan pelan cadangannya secara terperinci agar semua pihak dapat memahami kenyataan beliau dengan jelas.



'PAS ibarat pipi tak mancung dalam Pakatan Rakyat'
Anuar Mohd Nor
Mei 5, 11
1:01am

Membaca tulisan ketua pemuda PAS, Nasruddin Hassan hanya membawa kita kepada penulisan sekitar kepompong politik yang sebagaimana biasa – belasah-membelasah dengan hasrat utama hanya untuk menunjukkan satu lebih baik dari satu lagi.

pas muktamar 130610 nasruddin hassan 2Pungguk rindukan bulan adalah pengisahan uzur tidak bercambah dan ini sudah tidak lagi signifikan dalam irama politik hari ini. Menggambarkan Umno sebagai mempersembahkan nada lama dengan kononnya sumbang, persembahan tidak seimbang dan tampak pincang tidak membawa kepada pentafsiran baru, hanya memetaforakan penulisan tetapi tidak indah.

Asas utama mengajak PAS menyertai Umno atau setidak-tidaknya keluar dari Pakatan Rakyat tidak sedikit pun menunjukkan bahawa Umno uzur, gering dan terdesak sebaliknya mengajak dan meminta PAS melihat kedudukan mereka, mencermini nilai mereka dalam gabungan yang disertai mereka hari ini.

Lihat dan renungkan sendiri, sama ada mereka signifikan atau hanya ada untuk menjadi tiang tambahan kepada gabungan yang semakin rapuh dalam mengertikan perjuangan agama dan bangsa.

islam hadari pas and umno 051004Ajakan tersebut adalah lebih kepada satu kiasan untuk menyedarkan PAS bahawa gabungan politik - antara PKR dengan DAP tidak mempunyai asas selari dengan perjuangan PAS dan hanya mahu parti Islam itu sebagai perhiasan yang mampu disimpan dalam almari dan loteng apabila jemu dipandang mata. Sebenarnya PAS sedar kedudukan mereka.

Mereka digunakan sebagai faktor tambahan untuk merealisasikan agenda menyerang BN/Umno untuk kepentingan tersendiri dan idealisme PAS hanya dipalsukan dengan hanya memberi harapan akan pelaksanaannya oleh Pakatan Rakyat hanya untuk melihat kejayaan menerajui kerajaan.

Untuk melayan idealisme agama PAS - mustahil. PAS akan hanya dihadiahkan Kedah dan Kelantan sementara bandar utama dan pusat penyebaran agenda mereka akan lebih tertumpu pada bandar maju dan kaya.

NONEPKR dan DAP lebih dominan, di Selangor, Perak Pulau Pinang dan bandar serta negeri utama - hanya untuk memastikan mereka menerajui Pakatan Rakyat dan PAS terkial-kial menjerit tanpa didengar akan polisi PAS dan arah tuju PAS yang lebih menggambarkan keagamaan.

Umno sebenarnya nampak - bahawa agenda bangsa dan agama adalah satu keperluan dan usaha menghalangnya dari dirobek oleh PKR dan DAP harus dijalankan berterusan.

Apa yang Datuk Seri Najib Razak sarankan adalah tawaran terbuka yang tidak bersyarat dalam usaha memastikan kedaulatan bangsa dan agama tidak di noda dengan spekulasi dan keuntungan politik semata-mata.

NONEPAS nampak dan tahu kedudukan mereka - tidak payah untuk kita rungkaikan lagi. Ajakan Umno adalah secara menyeluruh demi berbincang memartabatkan agenda negara bukan agenda tersendiri mahupun agenda yang sentiasa terpahat dalam hati mereka - untuk menerajui negara dan ini sesuatu yang mustahil.

Umno meneliti kedudukan PAS dan mahu parti itu sendiri menilai suara mereka - yang seakan sepoi-sepoi bahasa, antara didengar atau tidak - sepi dalam dominasi PKR dan DAP yang amat jelas mahu memperkecilkan kedudukan bangsa di samping mereka berusaha membentuk monopoli kuasa.

PAS akan terus terperangkap dan dijadikan alat untuk agenda menyamaratakan kedudukan kaum tanpa melihat asas keperluan dan perbezaan kedudukan.

NONEPAS akan terperangkap - dan mengelirukan perjuangan berlandaskan agama yang mereka bawa selama ini, akhirnya akan turut melenyapkan identiti perjuangan - diasimilasikan secara total dengan landasan DAP dan konsep liberalisasi PKR yang merosakkan perencanaan Umno untuk tujuan serupa - agama dan bangsa.

Perjuangan agama dan bangsa ini tidak perlu dipertikaikan oleh PAS sebagai perjuangan kuno dalam Umno kerana ia penting dan ini sealiran dengan kerancakan kaum lain memperjuangkan kaum dan bangsa mereka sendiri. PAS akhirnya terikat dengan polisi berbeza - antara PKR, DAP dan PKR sendiri.

MCA halang PAS sertai BN atas alasan parti itu memperjuangkan negara Islam - ini boleh diterima oleh kita - tetapi mampukan ia diterima dalam asosiasi pembangkang ini?

NONEPerlu ingat - setidak-tidaknya toleransi antara MCA dan MIC wujud dalam BN dengan keutamaan kepada Umno dalam memastikan arah yang mahu dituju.

Sebaliknya DAP adalah amat dominan dan mereka mampu mencorakkan kehendak mereka - tanpa kompromi dengan kaum lain khususnya agama yang kita pegang, antara sesama mereka dalam Pakatan Rakayat.

Pengiktirafan terhadap PAS


PAS hanyalah parti politik sama dengan PKR, DAP, Umno, MCA dan MIC serta parti-parti lain yang ada. Bagi PAS amat jelas kuasa perlu dituntut untuk merealisasikan negara Islam.

NONEMereka melakukan semua - berlandaskan agama untuk kepentingan politik sendiri. Namun dalam pergabungan politik negara Islam hilang darjat bila mana kepentingan perjuangan politik mendahului segala-galanya.

Namun label Islam perlu - atas alasan mendapatkan sokongan.

Saya perlu rujuk agar Nasrudin Hassan kepada salah satu sajak Rendra yang bertajuk Maskumambang. Kata penyajak tersebut sekiranya agama di lencana seperti yang dilakukan oleh PAS - “erosi” agama pasti berlaku.

Penghakisan ini pasti berlaku kerana PAS ada agenda untuk menawan dan mengalahkan BN/Umno bagi tujuan politik sahaja.

NONEBagi saya tidak ada pengiktirafan diberi oleh Umno malah parti itu secara halus mahu menunjukkan bahawa agenda Islam PAS adalah agenda politik yang hari ini terhakis dengan dominasi DAP yang lebih egois dalam perjuangan perkauman mereka.

Persoalan yang ada sekarang ialah untuk PAS membuat pengiraan cadangan Umno bukan untuk memperkukuhkan parti Melayu itu tetapi sebenarnya untuk merangkumkan makna perjuangan bangsa dan agama dalam kerangka yang lebih berkesan bukan retorik malah melihat PAS tewas dan membawa ketewasan tersebut melimpah kepada bangsa dan agama kita.

Umno sertai PAS?


Salah satu cadangan yang turut dimaklumkan oleh penulis Nasrudin Hassan adalah untuk Umno menyertai PAS.

NONEAjakan itu amat lucu kerana dominan Umno sebagai kerajaan untuk menyertai PAS yang terletak di ranking tercorot dalam Pakatan Rakyat. Umno tidak terdesak sungguhpun memang benar parti itu tidak boleh bersuka ria mengambil ikhtiar kepada keputusan pilihan raya umum ke-12 lalu.

Namun pilihan raya umum ke-12 bukan ukuran sebenar yang boleh dibuat untuk merumuskan kedudukan Umno pada pilihan raya umum ke-13 nanti. Namun PAS perlu cermin diri - bila mana mahu mengajak Umno menyertai PAS bagi menjawab tawaran Umno terhadap PAS.

pas muktamar 55 agm 050609PAS sendiri mungkin ibarat pipi tak mancung hidung tersorong-sorong dalam Pakatan Rakyat sendiri.

Umno tidak sedikit pun bersimpati dengan kedudukan PAS namun mahu parti itu sendiri sedar bahawa kedudukan mereka dalam Pakatan Rakyat hanya melukut tepi gantang dan amat khuatir kerana nama Islam yang dibawa oleh PAS akan merugikan seluruh politik kaum kita yang beragama Islam

PAS perlu sedar. PAS perlu ditampar agar kesedaran timbul bahawa kehadirannya memang membantu untuk mendapatkan sokongan Melayu demi politik Pakatan Rakyat tetapi tidak akan menguntungkan kaum, bangsa dan agama kita.


ULASAN ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian sidang pengarang Malaysiakini.

Penulis juga menulis di laman www.umno-reform2.com dan boleh dihubungi melalui anuarmohdnor@gmail.com



Wartawan: Kerjaya suci dan jujur
Ibrahim Yahaya
Mei 5, 11
7:40am

Menjadi wartawan bukan satu kerjaya seperti seorang akauntan, arkitek atau peguam.

Ini kerana seseorang individu tidak perlu lulus dalam peperiksaan khas untuk ditauliahkan menjadi wartawan. Umpamanya akauntan perlu mengambil peperiksaan Akauntan Awam Bertauliah (CPA) sebelum diberikan lesen menjalankan kerjaya.

NONEDalam ertikata lain sesiapa saja yang berminat untuk menjadi wartawan boleh menceburinya dengan memulakan penulisannya. Mereka boleh memilih untuk bertugas di media cetak atau media elektronik, yang semakin berkembang di negara ini.

Jika mereka bercadang untuk menulis di blog, mereka adalah blogawan atau blogger dan bagi penulis mereka bukanlah wartawan dalam pengertian sebenar tetapi lebih kepada kolumnis.

Ini kerana seseorang wartawan adalah individu yang menulis di organisasi yang mengeluarkan produk berita seperti akhbar atau buletin tertentu.

NONENamun, mereka yang bekerja di alam siber seperti portal berita bolehlah dikategorikan sebagai wartawan atau lebih tepat wartawan alam maya. Kebanyakan mereka juga pernah bekerja di media cetak atau elektronik.

Bagaimanapun, ada juga pandangan yang menyatakan wartawan merangkumi semua yang bergiat dalam bidang penulisan termasuk juga penulis novel.

Perlu dinyatakan bahawa ada dua kaedah latihan seorang wartawan iaitu pertama mereka yang mendapat pendidikan asas dalam bidang kewartawanan di institusi pengajian tinggi awam atau swasta.

Etika kewartawanan

Mereka juga mungkin mendapat bimbingan dalam kursus kewartawanan tertentu yang dianjurkan oleh Institut Akhbar Malaysia (MPI) atau wartawan terkemuka. Kedua ialah mereka yang tiada pendidikan asas tetapi belajar menerusi latihan di organisasi tempat kerja yang membolehkan mereka terbentuk menjadi seorang wartawan.

azlanNamun, perkara pokok untuk menjadi wartawan ialah bakat menulis dan minat mendalam dalam bidang penulisan sehingga mampu menghasilkan berita dan laporan yang baik dan jujur. Ini penting sejajar dengan Etika Kewartawanan.

Sehubungan itu, penubuhan Majlis Perundingan Media Negara (MPMN) yang diumumkan oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim, pada malam Hari Kewartawanan Malaysia Jumaat lalu adalah satu langkah kehadapan dalam memperbaiki institusi media negara.

Ini penting sejajar dengan hasrat Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang ingin melihat satu kerjasama erat di antara media dan kerajaan terutama dalam menghasilkan berita yang bermutu, tepat dan kreatif.

azlanIa juga boleh menuju ke arah mengukuhkan profesionalisme wartawan yang dianggap satu kerjaya yang suci dan jujur.

Ketika berucap pada majlis Malam Wartawan Malaysia itu, Rais berkata kerajaan bercadang menubuhkan MPMN bagi membolehkan semua perkara berkaitan dibincangkan secara harmoni antara kerajaan dengan media.

Menurutnya, Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) akan bekerjasama dengan Kementerian Dalam Negeri (KDN) dalam mewujudkan majlis berkenaan, yang dijangka dibentang kepada Kabinet tahun ini.

Peringkat pertemuan

NONEKetika ini, kedua-dua pihak sedang dalam peringkat pertemuan serta perbincangan bagi merangka bentuk majlis berkenaan, sebelum satu rangka lengkap dapat disiapkan secepat mungkin.

Kita akan membincangkan perkara berkaitan media, antaranya kebebasan media dan tanggungjawab wartawan untuk mematuhi undang-undang atau peraturan yang sudah sedia ada, supaya kebebasan media itu dapat diamalkan secara positif." katanya.

Rais berkata penubuhan majlis itu juga bertujuan mengukuhkan profesionalisme wartawan yang dianggap satu kerjaya suci dan jujur. MPMN diwujudkan untuk kebaikan negara, terutama dalam proses melaporkan berita berkualiti serta mengikut peraturan yang ditetapkan.

"Kita sudah mengadakan perjumpaan dengan MPI, pengamal media arus perdana dan media baru untuk berbincang sistem dan rangka majlis berkenaan supaya ia dapat menghimpunkan seramai mungkin pengamal media di dalam negara ini.

"Pengamal media di dalam majlis ini akan dapat berbincang dalam satu forum yang lebih luas dan ia akan bergandingan erat bersama kerajaan," katanya.

'Neuutral'

a kadir jasin interview 060705 smilePenubuhan majlis itu diharap dapat mengukuhkan amalan etika kewartawanan yang tinggi, pemupukan tanggungjawab sosial dan semangat nasional di kalangan pengamal media.

Dalam perkembangan yang sama, seorang wartawan dan pengarang berpengalaman, Datuk A Kadir Jasin bersetuju dengan kebanyakan hujah Rais dalam analisisnya ketika menyampaikan ucapannya itu terutama sekali aspek saling sokong menyokong antara media tradisional dan media baru serta pentingnya kesemua pihak mengamalkan tahap etika dan tanggungjawab yang tinggi.

"Atas kesedaran itu, saya neutral mengenai penubuhan Majlis Perundingan Media. Kalau ia dapat mempertingkatkan kredibiliti dan integriti media massa agar dapat berfungsi sebagai “fourth estate” yang bebas dan bertanggungjawab saya menyokongnya.

“Jadi amatlah penting keanggotaan majlis itu mencerminkan sifat dan corak media massa kontemporari Malaysia. Seelok-eloknya, ia juga turut diwakili oleh pemimpin-pemimpin masyarakat sivil yang berwibawa," kata Kadir.

NONEMenurut Kadir yang kini adalah Ketua Pengarang Berita Publisihing Sdn Bhd, dalam pengalamannya berurusan dengan jabatan dan agensi yang “berkuasa” ke atas media massa, ada kalanya beliau berasa sangat takut dan hampa kerana pegawai yang ditugaskan itu jelas amat cetek dan hambar pengetahuannya mengenai media.

"Jadi perundingan di peringkat tertinggi diharap dapat mengatasi masalah penguatkuasaan sesuka hati (arbitrari) dan berpilih-pilih." katanya.


ULASAN ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan sidang pengarang Malaysiakini.

Datuk Ibrahim Yahaya adalah penasihat Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan. Beliau pernah menjadi Ketua Pengarah, Jabatan Penyiaran Malaysia dan editor berita di Berita Harian.


LIMA BELAS MAKSIAT YANG AKAN MENURUNKAN BALA

Ertinya:
Daripada Ali bin Abi Thalib r.a. Rasulullah saw. Bersabda: “ Apabila umat ku telah membuat lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:

  1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.

  2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.

  3. Zakat dijadikan hutang.

  4. Suami memperturutkan kehendak isteri.

  5. Anak derhaka terhadap ibunya,

  6. Sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya.

  7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.

  8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.

  9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.

  10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

  11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.

  12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).

  13. Para artis-artis disanjung-sanjung.

  14. Muzik banyak dimainkan.

  15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat).

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain".

H.R Termizi

Keterangan

Dunia pada hari ini telah membuat segala apa yang telah disabdakan Rasulullah saw. ini, cuma mungkin belum sampai ke peringkat akhir.

Tiada ulasan: