Khamis, 5 Mei 2011

ISLAM JANGAN DISEKAT ATAU DIBENCI...NI AGAMA ALLAH....ALLAH DAH HIDUPKAN DAN BERUNTUNG DAN SYUKUR....JANGAN LAWAN ALLAH...NAHAS KITA DIAKHIRAT...

Bazar Tok Guru bakal beroperasi tidak lama lagi
Nazri Abdullah

KOTA BHARU, 5 Mei: Sejak pendaftaran untuk kemasukan dibuka bermula 30 April lalu, kompleks pasar baru Bazar Tok Guru di Jalan Sultan Ibrahim kini sudah menerima kira-kira 150 tempahan peniaga.

Mereka adalah termasuk sebahagian daripada 415 peniaga dari pasar Arked Uda dan pasar lama Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) yang ditawarkan berpindah dengan kaedah sewa-beli ke kompleks bangunan tiga tingkat itu.

Bazar Tok Guru atau lebih dikenali BTG di kalangan kakitangan pengurusan projek ini, bakal dibuka tidak lama lagi. Bazar yang bermoto, 'Pusat Jualan Produk Klate' ini bakal menjadi mercu tanda baru perniagaan di Kelantan.

(Gambar: Mercu tanda perniagaan baru di Kota Bharu yang kini sangat dibimbangi lawan politik kerajaan negeri. Ekoran itu pelbagai isu dibangkitkan)

"Nampaknya, semua projek kebajikan yang dibuat kerajaan negeri untuk rakyat dijadikan isu oleh Umno melalui media mereka. Nampak sangat ia ditakuti oleh Umno," tulis Wan Nik Yusof Ngah, Setiausaha Politik MB Kelantan dalam tulisannya di Harakah.

Antara projek untuk rakyat yang dibuat kerajaan negeri adalah Bazar Tok Guru dan Ladang Rakyat. Jika kedua-dua projek ini tidak dijadikan isu, Umno tidak ada harapan dalam pilihan raya umum nanti.

Bazar Tok Guru dijanjikan oleh Tuan Guru Nik Aziz menjelang pilihan raya umum 2008 lalu. Ia diimpikan beliau sebagai anugerah kepada para peniaga yang menjadi nadi pembangunan Kelantan. Bangunan ini bakal menjadi mercu tanda perniagaan baru di Kelantan yang terkenal dengan kegemaran untuk berniaga di kalangan rakyatnya itu.

Bazar ini akan menjadi tapak baru peniaga kecil di Kelantan selepas Arked Uda dan Pasar Lama MPKB sudah tidak sesuai lagi untuk dijadikan tapak perniagaan yang baik.

Selepas tiga tahun berjanji, Bazar Tok Guru akan dilancarkan tidak lama lagi. Jika ia berjaya dengan baik, maka tindakan Umno yang pernah merobohkan secara kekerasan Pasar Lambak di hadapan Bangunan Umno Kelantan pada tahun 1987 lalu bakal menjadi satu titik hitam penting yang tidak akan dilupakan oleh rakyat Kelantan.

Pihak pengurusan bazar iaitu Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) menyediakan sejumlah 451 lot kedai kepada peniaga yang sebelum ini berniaga di Arked Uda dan bangunan MPKB di samping lain-lain peniaga kecil negeri ini.

368 daripadanya adalah di tingkat bawah, 50 di tingkat satu manakala 33 unit lagi akan dibuang untuk memperbesar laluan.

Peniaga di sini juga akan ditempatkan mengikut kategori perniagaan masing-masing. Ia dibuat demikian agar urusniaga tidak tertumpu kepada tingkat bawah sahaja tetapi mengikut keperluan pengguna.

Di aras bawah diperuntukkan kepada kategori peniagaan pakaian, beg dan kasut manakala jenis perniagaan di aras satu pula adalah kedai jahit.

Untuk emas dan pertukangan pula ditempatkan di kedua-dua aras.

Bagaimanapun, difahamkan pendaftaran yang dibuat PMBK 30 April dan 2 Mei lalu, yang dibuat secara 'First come first serve' mengundang rasa tidak puas hati pihak persatuan peniaga dari kedua-dua pasar lama itu.

Dua hari lepas, selepas para peniaga mula mendaftar untuk masuk, pihak persatuan didakwa membuat pengumuman di pasar lama MPKB mengarahkan peniaga hadir ke Bazar Tok Guru bagi membuat bantahan.

Mereka didakwa mahu sistem pengundian dibuat dan mahu membatalkan mereka yang telah mendaftar awal dengan PMBK pada dua tarikh tersebut.

Bagaimanapun, tinjauan Harakahdaily pada pagi semalam mendapati hanya beberapa individu dilihat hadir namun tidak dapat berbuat apa-apa ekoran kehadiran dua kereta peronda polis (gambar) yang berkawal sejak awal pagi.

Kaunter pendaftaran PMBK yang sepatutnya dibuka juga kelihatan tutup. Difahamkan ianya ditutup atas faktor keselamatan.

PMBK telah menawarkan harga RM63,000 bagi ruang tingkat bawah premis baru di Bazar ini walaupun harga asalnya adalah RM98,000.

Kini terpulang kepada peniaga Arked Uda dan Pasar Lama Majlis Perbandaran Kota Baharu (MPKB) untuk menduduki premis baru itu.

Harga ini adalah adalah berdasarkan konsep sewa-beli dan beberapa tawaran menarik kepada 415 peniaga di dua kawasan perniagaan yang bakal ditutup itu. Ia termasuklah percuma sewa selama dua tahun untuk tingkat bawah.

Isu Bazar Tok Guru menjadi sejata baru Umno Kelantan menyerang kepimpinan kerajaan negeri itu. Antara dakwaan ruang niaga yang disediakan sempit dan mahal.

Sedangkan saiz lot tersebut telah dipersetujui wakil peniaga melalui beberapa siri pertemuan yang diadakan. PMBK pula bersetuju dengan sais itu kerana ia dibuat untuk peniaga kecil, maka saisnya tentulah mengikut kemampuan mereka. Jika sais yang besar dibuat, bilangannya tidak mencukupi untuk memasukkan semua peniaga yang ada di samping harganya tentu lebih mahal.

Difahamkan juga, wakil persatuan seperti 'menyembunyi' fakta yang dipersetujui kepada peniaga dan ingin bermain politik.

Untuk rekod, satu lot kedai di tingkat bawah ditawarkan pada harga RM63,000 dengan sewa percuma selama dua tahun.

Peniaga ditawarkan pinjaman tanpa interes oleh PMBK dengan tempoh pembayaran balik 18 tahun. Selepas itu, lot-lot kedai itu akan menjadi milik mereka. Ini bermakna, harganya kekal RM63,000 walaupun bayaran balik adalah selama 18 tahun.

Jika pinjaman diambil dari bank-bank komersial, harganya sekitar RM40,000 sahaja manakala harga selebihnya adalah keuntungan untuk pihak bank.

(Gambar: Para peniaga mula mendaftarkan perniagaan mereka di Bazar Tok Guru apabila kaunter jualan mula dibuka oleh PMBK.)

Namun begitu, kerana telah diperalatkan oleh pihak-pihak tertentu, ia telah ditentang oleh sesetengah pihak yang berkepentingan dan diperalatkan Umno dalam persatuan peniaga sendiri.

Umno sangat bimbang dengan projek ini. Jika ia berjalan dengan baik habislah Umno. Ini kerana, menjadi titik sejarah kejatuhan Umno di Kelantan 1990 lalu adalah kerana kebangkitan peniaga kecil Kelantan menentang Umno.

Kerajaan negeri Kelantan melalui Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) ketika itu telah bertembung dengan para peniaga Melayu. Kemuncaknya adalah apabila Pasar Lambak yang terletak di depan bangunan Umno Kelantan telah dirobohkan dengan kekerasan.

Pasar Lambak dirobohkan kerana pemandangannya yang buruk yang mencacatkan majlis perasmian bangunan Umno Kelantan oleh Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad ketika itu.

Ekoran itulah, Umno tidak akan membiarkan Bazar Tok Guru berjalan lancar. Ada sahaja isu yang dibangkitkan sehingga Tuan Guru Nik Aziz amat sedih sekali mengingat isu ini.


Kabinet Sarawak: Taib tidak hargai golongan muda
Harakahdaily

KUCHING, 5 Mei: Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak (DPPNS) berpandangan pemilihan barisan kabinet baru Sarawak jelas menampakkan kelemahan BN negeri yang amat ketandusan pemimpin pelapis dari kalangan generasi muda.

Ketuanya, Mohammad Arifiriazul (gambar) berkata, dalam kerancakan pembangunan negeri yang diwar-warkan sebelum ini, tentu sekali pandangan dan pendekatan golongan muda amat diperlukan dalam memastikan kejayaan semua projek pembangunan yang cuba dilaksanakan.

Kerajaan negeri di bawah pimpinan Ketua Menteri (KM), Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan BN Sarawak jelas tidak menghargai suara dan peranan penting golongan muda dalam membangunkan negeri bertuah ini.

Malahan, katanya mereka lebih selesa untuk menggunakan kemenangan ‘hebat’ mereka kali ini untuk meneruskan dominasi golongan berkepentingan agar segala penyelewengan hasil negeri dalam mandat yang lepas akan terus didiamkan dan disembunyikan.

“Malah, adalah tidak keterlaluan untuk kita nyatakan di sini bahawa kabinet baru Sarawak ini tidak ubah seperti kabinet boneka KM yang dianggotai oleh para menteri yang ‘loyalists’ dan ‘yes men’ kepada beliau.

“Ini sememangnya satu kerugian besar kepada negeri dan rakyat Sarawak seluruhnya,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau mengulas barisan kabinet baru Kerajaan Sarawak yang baru sahaja diisytiharkan oleh Abdul Taib Mahmud pada 3 Mei lepas.

Katanya, kenyataan KM yang menyebut beliau belum bersedia untuk merombak kabinet negeri adalah satu lagi petanda bahawa janjinya untuk berundur selepas pilihan raya negeri yang lepas hanyalah gimik politik semata-mata.

DPPNS, tambahnya berasa kesal dengan permainan politik kolot KM yang lebih mementingkan kedudukan peribadi sebagai pemimpin tertinggi BN Sarawak tanpa melihat kepada kepentingan memberi peluang kepada pemimpin-pemimpin lain dalam BN untuk berkhidmat, khususnya dari kalangan pemimpin-pemimpin muda.

Bagi Pemuda PAS Sarawak, katanya ini sebenarnya adalah cerminan ketakutan BN Sarawak kepada Kabinet Bayangan PR Sarawak yang dianggotai oleh wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat yang berwibawa dan kebanyakannya dari generasi profesional muda Sarawak.

“Pemuda PAS Sarawak ingin mengambil kesempatan ini mengucapkan selamat maju jaya kepada semua pejuang rakyat yang bakal beraksi di sidang Dun Sarawak tidak lama lagi.

“Semoga kepercayaan rakyat kepada kita dan Pakatan Rakyat digunakan sepenuhnya untuk menegakkan keadilan dan membanteras kezaliman selaras dengan ajaran agung Islam,” ujarnya.

Dalam masa yang sama, tegasnya Pemuda PAS Sarawak akan terus memberi komitmen yang tertinggi dalam memastikan segala kepentingan rakyat Sarawak dibela dan dipertahankan.

Tiada alasan tidak iktiraf Palestin negara berdaulat
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Mei: Tiada alasan negara-negara Islam dan dunia untuk tidak mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negara berdaulat dengan permeterian muafakat antara Hamas dan Fatah kelmarin.

Sehubungan itu, Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Pusat (LA DPPP) merakamkan ucapan tahniah di atas persefahaman yang telah dimeterai antara Hamas dan Fatah yang telah berlangsung dengan penuh rasa harapan di Kaherah kelmarin.

Bagi LA DPPP permeteraian tersebut adalah satu manifestasi permuafakatan persefahaman yang akan menguntungkan umat Islam Palestin dan antarabangsa kerana persengketaan yang berlaku sebelum ini antara Hamas dan Fatah hanya menguntungkan regim Zionis Isreal.

“Namun LA DPPP berharap, permuafakatan yang disepakati bersama kelmarin perlu diasaskan kepada keyakinan dan kepercayaan antara kedua-dua belah pihak yang sama-sama memperjungkan kemerdekaan Palestin dari cengkaman rejim Zionis Israel,” kata Pengerusinya, Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob.

Katanya, permuafakatan bersejarah itu menjadi permulaan baru kepada perjuangan berteraskan iman dan kepentingan umat Islam.

Namun apa yang paling penting, katanya, kepercayaan dan keyakinan baru ini adalah pengorbanan paling besar buat Hamas dan pejuang-pejuang Palestin yang lain yang telah membuang semua prasangka terhadap Fatah terutama dalam konteks hubungan diplomatiknya dengan Israel.

“Pada masa yang sama LA DPPP menggesa pemuafakatan ini dilaksanakan dengan suci hati tanpa campur tangan Israel dan pihak-pihak yang memperjuangkan kepentingannya secara unilateral,” katanya.

Justeru, ujarnya LA DPPP berharap negara umat Islam dan semua masyarakat madani umat Islam berjuang mempertahankan keutuhan pemuafakatan yang suci ini.

Malah secara jelas, tambahnya pemeterian pemuafakatan ini menjadi indikator kepada kejayaan revolusi menumbangkan rejim-rejim diktator Asia Barat.

LA DPPP juga, katanya menggesakan seluruh negara umat Islam dan dunia agar segera mengiktiraf kerajaan Palestin yang merangkumi Tebing Barat dan Gaza.

Menurutnya, setelah Hamas mengisytiharkan pemisahan kuasa antara Gaza dan Tebing Barat, dunia Islam yang takutkan Israel serta merta menarik sokongan kepada Kerajaan Hamas dan hanya mengiktiraf kerajaan Fatah di Tebing Barat.

“Namun dengan permeterian permuafakatan kelmarin, maka tiada alasan negara-negara Islam dan dunia untuk tidak mengiktiraf Palestin sebagai sebuah negara berdaulat,” ujarnya.

LA DPPP juga, katanya berharap satu pilihan raya baru dapat diadakan segera bagi memilih kerajaan supaya mandat yang baru dapat dizahirkan oleh rakyat bagi memimpin dan membawa suara sebenar rakyat Palestin.

“Harapan LA DPPP supaya pemimpin-pemimpin politik Palestin membuang semua kekusutan bagi membawa amanah rakyat ke arah menuju Palestin yang Islami, makmur dan berdaulat,” katanya.


Kaji akta sekat media: Suhakam sepakat dengan NUJ
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Mei: Cadangan Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Hatta Wahiri agar kerajaan menghapuskan undang-undang yang mengongkong media dituntut juga oleh Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) hari ini.

Tuntutan mereka dibuat sempena Hari Kebebasan Media 3 Mei kelmarin. Ia dilaporkan oleh Harakahdaily kelmarin sempena hari kebebasan media itu.

Dalam laporan itu, Hatta Wahiri menyeru kerajaan Malaysia supaya menghentikan kawalan undang-undang yang ketinggalan zaman ke atas media di negara ini.

Akta-akta yang beliau maksudkan adalah akta mesin cetak, undang-undang fitnah, akta rahsia rasmi, ISA dan sebagainya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kejatuhan indeks kebebasan media di negara ini apabila kedudukan Malaysia terus jatuh dari tangga ke 141 pada tahun 2010 kepada tangga 143 dalam indeks kebebasan media di seluruh dunia tahun ini.

Suhakam hari ini mengulangi gesaannya agar kerajaan mengkaji semula undang-undang yang mengawal ketat media berikutan laporan terbaru Malaysia masih kekal sebagai negara dalam kategori tidak bebas.

Dalam laporan dikeluarkan kelmarin, Malaysia berada di tangga ke-143 daripada 196 negara yang diselidik dalam kajian tahunan mengenai kebebasan media, yang menunjukkan ia sebagai tidak bebas.

Malaysia diletakkan bersama dengan Angola dan Madagascar, yang memperoleh 64 mata. Negara yang memperoleh mata rendah dalam Indeks Kebebasan Akhbar dilihat sebagai negara paling bebas.

Dalam kenyataan dikeluarkan hari ini, Pengerusi Suhakam Tan Sri Hasmy Agam berkata, pihaknya tetap berpendirian bahawa undang-undang yang memberi kesan ke atas tanggungjawab dan peranan media harus dikaji balik dan hak akses yang saksama kepada maklumat harus dipertahankan.

“Dalam hubungan ini, suruhanjaya ingin melihat penubuhan segera Majlis Perundingan Media Kebangsaan, sebagai sebuah badan kawal sedia kendiri, yang akan diuruskan oleh pengamal-pengamal media, yang boleh menjadi galakan besar kepada kebebasan media sambil memastikan kewartawanan yang beretika dan bertanggungjawab,” kata beliau sebagaimana dilaporkan The Malaysian Insider.

Sehubungan itu beliau berkata undang-undang yang ketat seperti Akta Mesia Cetak dan Penerbitan 1984 dikaji balik dan diambil pendekatan yang lebih liberal untuk meluluskan dan memperbaharui permit dan lesen penerbitan dan percetakaan, dengan dibolehkan proses memperbaharui lesen dan permit secara automatik.

“Dalam mempertahankan ketelusan dan akauntabiliti dan memastikan aspek semakan dan imbangan, suruhanjaya menekankan pendirian bahawa undang-undang yang memberi kesan ke atas tugasan media perlu dikaji balik,” katanya.


BN jangan perah poket rakyat untuk dapat wang
Hafizi Pauzi

PARIT BUNTAR, 5 Mei: Sepatutnya kerajaan BN mencari jalan lain untuk mendapat wang, bukannya memerah poket rakyat sewenang-wenangnya dengan menaikkan harga minyak.

Ketua Penerangan PAS Perak, Drs Khalil Idham Lim (gambar) menyatakan demikian sebagai respons kenaikan harga RON97 yang diumumkan lewat tengah malam tadi.

Katanya, kenaikan itu menjadikan kenaikan kali ketujuh atas alasan harga minyak mentah di pasaran dunia mengalami kenaikan.

“Nampaknya BN terus memperbodohklan rakyat dengan alasan yang sama dan tidak masuk akal setiap kali harga minyak negara dinaikkan,” katanya ketika ditemui di sini.

Menurutnya yang juga Adun Titi Serong, Malaysia merupakan negara pengeluar minyak di mana jika harga minyak di pasaran dunia naik, secara automatik negara mendapat kenaikan berlipat kali ganda.

“Mengapa kita ikut sama naik harga minyak dan rakyat menerima bebannya?” soalnya.

Selain itu, beliau menjelaskan jenama minyak nasional Petronas, diketahui kualitinya terbaik sehingga diguna untuk jentera formula satu Mercedes GP Petronas.

“Sudah pasti negara telah mendapat keuntungan kerana minyak negara di eksport ke seluruh dunia," jelasnya.

Menurutnya, walaupun BN berusaha menjelaskan bahawa mereka komited menjaga kebajikan rakyat dengan mengekalkan harga RON95, hakikatnya peratus kenderaan yang menggunakan RON97 masih tinggi.

“Kenderaan-kenderaan luar negara yang masuk Malaysia diwajibkan mengguna RON97, jumlah kenderaan berkapasiti tinggi pula masih banyak menggunakan minyak jenis itu, jelaslah bahawa dasar BN adalah menindas rakyat, bukan membela,” jelasnya.

Khalil yang juga Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak berkata, RON 95 yang dikekalkan cuma bermotif politik sedangkan minyak tersebut tidak berkualiti dan berpotensi besar menjejaskan enjin untuk jangka masa panjang.

“Rakyat Malaysia perlu sedar bahawa BN tidak mampu mentadbir negara dengan baik.

“Sepatutnya kerajaan BN cari jalan lain untuk dapat wang, bukannya perah poket rakyat dengan sewenang-wenangnya dengan menaikkan harga minyak,” ujarnya.

Rosmah tokoh wanita baik untuk dicontohi?
Huzir Sulaiman

Saya tersedak dan kemudian tersenyum selepas mendengar Rosmah dikatakan sebagai contoh wanita terbaik seperti yang dipaparkan oleh ASTRO Awani semalam. Bukan kerana setuju atau bangga tetapi kerana kebingungan sambil terasa loya secara tiba-tiba. Selepas meneliti paparan berita online di Bernama.com pagi ini, ia dikhususkan melalui perbandingan dengan isteri-isteri pemimpin dunia. Mungkin betul maksud isi hati saya pada mulanya jika ia hanya diperbandingkan dengan sebahagian isteri-isteri pemimpin dunia yang hadir di Sidang Kemuncak Wanita Global 2011 semalam.

Mungkin juga tidak jika ketokohan suami Emine Erdogan yang juga hadir di Sidang Kemuncak itu iaitu Recep Tayyip Erdogan diambil kira berbanding Datuk Seri Najib Razak, mungkin calon yang lebih sesuai dikatakan sebagai tokoh wanita yang harus dicontohi berbanding isteri-isteri pemimpin dunia yang lain khususnya Rosmah, lebih-lebih lagi penganjuran Sidang Kemuncak itu diadakan di Turki dan beliau, Emine Erdogan adalah tuan rumah kepada Sidang Kemuncak itu.

Kita pasti ingat bagaimana Perdana Menteri Turki itu, di World Economic Forum bertikam lidah dengan Simon Peres Perdana Menteri Israel sambil menjerit “You’re killing people!” dan kemudian terus meninggalkan pentas itu sambil diberi tepukan gemuruh oleh para hadirin. Saya tidak melihat ketegasan seperti itu datangnya dari Datuk Seri Najib Razak khususnya pandangan tegas beliau ke atas polisi jahat Israel di bumi Palestin sehingga ke hari ini.

Faktor itu jika diambil kira, termasuk kewajipan Rosmah sebagai seorang muslim untuk memenuhi tuntutan dari Allah S.W.T dalam urusan menutup aurat, secara peribadi saya tidak akan bersetuju atau sependapat dengan Irene Natividad, Presiden Sidang Kemuncak Wanita Global 2011 untuk melabelkan Rosmah sebagai tokoh yang baik untuk dicontohi khususnya kepada wanita ISLAM di seluruh dunia termasuk menggelarkan beliau sebagai Wanita Pertama Negara sedangkan gelaran itu hanya berhak disandang oleh Raja Permaisuri Agong.


Umno sekongkol dengan MCA yang anti Islam
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Mei: "Kuman di seberang mereka nampak jelas namun malang gajah di hadapan langsung mereka tidak nampak" adalah bidalan Melayu yang ditujukan kepada Umno apabila mereka berkawan dengan MCA yang anti Islam.

Bidalan ini dikutip oleh Ketua Pemuda PAS, Nasrudin bin Hassan dalam satu tulisan beliau yang menarik mengenai hubungan antara kedua-dua parti dalam BN itu.

Kenyataan Nasrudin ini datang ketika Presiden Umno yang juga Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Razak 'memujuk' PAS agar menyertai BN atau sekurang-kurangnya meninggalkan Pakatan Rakyat khasnya DAP.

Nasrudin membariskan semua kenyataan pimpinan MCA mengenai Islam termasuk memperlekehkan agama Islam itu sendiri yang kononnya berkaitan dengan kemunduran dan sebagainya.

Berikut adalah tulisan penuh Nasrudin.

1. Kata sindir dan sinis orang melayu seperti "kuman di seberang mereka nampak jelas namun malang gajah di hadapan langsung mereka tidak nampak" adalah sangat tepat untuk dikirim secara terhormat kepada Umno dan seluruh kepimpinannya. Ianya bertujuan untuk menginsafkan UMNO bahawa dulu dan kini [harap tidak selamanya] mereka bersekongkol dengan MCA sebuah parti cauvanis yang anti Islam.

2. Sebelum ini Presiden MCA Chua Soi Lek pernah menghina Islam secara terbuka dengan menganggap kononnya negara - negara Islam tidak progresif, mengamalkan rasuah, miskin dan mundur. Sementara UMNO dan pemimpinnya tidak berbuat apa - apa terhadap kenyataan yang sarat dengan penghinaan terhadap Islam dan ummatnya.

3. Sewaktu berkempen di DUN Tenang menghadapi pilihanraya kecilnya tempohari, Presiden MCA itu sekali lagi menunjuk sikap anti Islam apabila memperkecil dan mempersenda langkah calon PAS Cikgu Normala Sudirman yang tidak bersalam dengan lelaki ajnabi sebagai kolot dan ketinggalan zaman. UMNO dan pemimpinnya bukan sahaja tidak memberi gambaran jelas mengenai Islam kepada MCA tetapi juga tidak pernah mengambil tindakan tegas untuk membendung perkara seumpama itu berulang.

4. Terbaru, saat Presiden UMNO dan Barisan Nasional Datuk Seri Najib menyelar PAS kononnya langkah yang diambil oleh PAS untuk bersama dengan DAP hanyalah akan merugikan Islam, disamping melemparkan tuduhan kononnya PAS telah menggadai prinsip perjuangan Islam dan memujuk supaya PAS menyertai Barisan Nasional, tiba - tiba lantang suara Presiden MCA memberi amaran kepada PAS agar tidak memperjuangkan Islam dan cita - cita menegakkan negara Islam jika mahu menyertai Barisan Nasional.

5. Terkedu dan bungkam sejuta bahasa Datuk Seri Najib dek penangan Chua Soi Lek. Amaran Chua Soi Lek itu tidak dilihat hanya kepada PAS tetapi lebih dekat ianya dihalakan kepada Presiden BN sendiri agar tidak mendekati PAS justeru PAS memperjuangkan Islam.

6. Usahlah UMNO risaukan PAS bersama Pakatan Rakyat. Tahulah bagaimana PAS yang berpedomankan Al Quran dan Sunnah pula dipimpin oleh para alim ulamak menjaga diri dan kesucian perjuangannya. UMNO wajar memberi tumpuan kepada MCA sebagai kompenan Barisan Nasional yang lantang menentang Islam. Rawatan segera mesti diberikan oleh UMNO kepada MCA yang kini sedang mengalami radang Islamophobia yang serius. Usah larikan diri dari realiti lalu melemparkan tuduhan pada pihak yang lain demi menyembunyikan kelemahan sendiri.

7. Bukan sahaja MCA yang sangat anti Islam, kelihatan UMNO sendiri tidak jelas fahaman dan sikapnya terhadap Islam. Lebih kurang 50 tahun UMNO bersama MCA, nyata UMNO masih gagal untuk memahamkan MCA mengenai Islam. Kalaupun mereka tidak menerima Islam, sekurang - kurangnya MCA tidak berlaku biadab dan kurang ajar terhadap Islam dengan mempersendakannya dikhalayak.

8. Malang apabila UMNO gagal dan culas untuk memberi contoh yang baik kepada mereka. Tiada langsung rasa hormat MCA terhadap Islam adalah ekoran sebahagian pemimpin UMNO sendiri yang tidak cakna agama dan menjadi tauladan kepada mereka dalam tempoh persahabatan mereka yang begitu lama. UMNO mesti ambil tanggungjawab ini.

9. Saya nasihatkan para pemimpin UMNO agar tidak lagi menyibukkan diri mereka dengan urusan rumahtangga orang lain dan tidak pula menyukarkan hidup mereka dengan mengatur rancangan jahat bagi mencerai beraikan rumahtanga orang. Ambillah masa yang berkualiti ini untuk memberi ilmu dan mendidik ahli keluarga [kompenan] sendiri dan apa yang paling penting ialah masa untuk diri sendiri dekat kepada Islam dan perjuangannya.

10. Rakyat kini bijak menilai. Mereka nilai dengan siapa PAS berkawan dan dengan siapa pula UMNO berkawan ? Berapa lama UMNO berkawan dan bagaimana natijahnya dan berapa lama pula PAS berkawan dan bagaimana pula natijahnya ? Begitulah juga dengan tindakan overkill yang dilakukan oleh UMNO akan kembalikan nilaian positif rakyat kepada PAS dan rakan - rakannya dalam Pakatan Rakyat. Sementara politik lucah, politik jijik, politik fitnah dan politik tohmah yang diasaskan oleh UMNO dan BN kini membosankan rakyat. Generasi baru hari ini terutama "gen Y" sangat mendambakan politik tulus dan telus. Politik suci dan murni. Politik yang berteraskan akhlak dan fakta.

Murnikan Perjuangan Maknakan Kemenangan

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

Konvensyen Kewangan Islam 7 Mei
Harakahdaily

SHAH ALAM, 5 Mei: Persatuan Ulama Malaysia (PUM) Cawangan Selangor dengan kerjasama Persatuan Institusi Perbankan Islam Malaysia (AIBIM) dan Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah akan menganjurkan Konvensyen Kewangan Islam 2011 pada 7 Mei, Sabtu ini.

Konvensyen itu yang bermula jam 8.00 pagi diadakan di Dewan Seminar Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.

Pengerusi PUM Selangor, Mohamad Zamri Mohamed Shapik berkata, konvensyen sehari itu bertemakan Konsep Riba: Aplikasi Dalam Sistem Kewangan Moden telah dirancang untuk membahas isu-isu semasa berkaitan riba.

Katanya, antara tokoh perbankan Islam Malaysia yang terlibat membentangkan kertas kerja ialah Prof. Madya Dr. Mohamad Akram Laldin, Ketua Pegawai Eksekutif, International Shariah Research Academy For Islamic Finance (ISRA), Bank Negara Malaysia; Prof. Madya Dr. Abdul Aziz Hanafi, Ketua Jabatan Syariah, Kolej Universiti Insaniah, Kedah; Mohd. Zamerey Abdul Razak, Ketua Jabatan Syariah, Asian Finance Bank Malaysia; Mohd. Nazri Chik, Ketua Jabatan Syariah, Bank Islam Malaysia Berhad; Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri, Ahli Jawatankuasa Fatwa Negeri Sembilan.

“Antara objektif utama penganjuran program ini ialah menjelaskan isu-isu semasa kewangan yang melibatkan persoalan dan kemusykilan berkaitan isu riba berteraskan perspektif Islam,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Di samping itu, ia juga untuk memberikan kefahaman yang jelas terhadap semua pihak terhadap takrifan riba seperti yang telah dijelaskan oleh Al-Quran, As-Sunnah dan pendapat ulama muktabar selain menjadi medan kepada para agamawan, pemain industri dan semua pihak untuk menyatakan pendapat untuk mencapai kesepakatan secara bersama.

Katanya, pihaknya amat mengalu-alukan penyertaan dari para ulama, intelektual, pegawai-pegawai kewangan, penyelidikan dan badan-badan NGO, agensi-agensi kerajaan dan swasta, wakil institusi-institusi pengajian tinggi awam dan swasta serta wakil-wakil masjid serta orang perseorangan.

Beliau berkata yuran penyertaan dari agensi kerajaan, swasta, NGO ialah RM150 seorang, individu (RM100), ahli PUM (RM70) dan pelajar ijazah pertama atau sekolah menengah (RM 50).

Tambahnya, sebarang maklumat lanjut berkaitan konvensyen boleh menghubungi Azmi Walang (013-384 0710), Nizam (012-291 1335) atau pejabat (03-5512 4300 / 03-5511 4301).

Insurans: PAS sambut baik pengumuman BNM
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 5 Mei: PAS menyambut baik pengumuman Bank Negara Malaysia (BNM) bahawa orang ramai boleh mendapatkan perlindungan kenderaan dari semua penginsurans am serta Pos Malaysia di seluruh negara serta merta, termasuk kenderaan melebihi sepuluh tahun.

Naib Presiden PAS yang juga Pengerusi Gerakan Bela Rakyat (Bela), Salahuddin Ayub (gambar) menyifatkan pengumuman itu sebagai satu lagi kejayaan Bela dalam membawa isu itu ke pengetahuan pihak bertanggungjawab.

"Bela mengalu-alukan pengumuman ini dan ini merupakan kejayaan Bela selepas Kempen Anti Saman Ekor (Kase) yang terus memberikan tekanan dan pandangan dalam perkara ini.

"Bela sangat berbangga dengan kejayaan rakyat yang terus menyokong PAS dalam memperjuangkan hak mereka," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Bela dilancarkan pada 10 ogos tahun lalu bagi mencari penyelesaian kepada masalah pemilik kenderaan berusia 20 tahun ke atas yang terpaksa membayar tinggi untuk memperbaharui insurans kenderaan mereka.

BNM dalam satu kenyataan Selasa lalu mengumumkan kenderaan melebihi 10 tahun akan dikenakan caj yang sama dengan kadar premium semasa dan tidak dikenakan caj tambahan yang dikenakan kepada kenderaan berisiko tinggi.

Perlindungan itu juga kata BNM boleh ditaja jamin oleh penginsurans atau diberikan bagi pihak Malaysian Motor Insurance Pool (MMIP).

Namun begitu,PAS mahu bayaran yang dikenakan untuk pemeriksaan kenderaan lama di Puspakom dikurangkan agar tidak membebankan golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

"Bayaran di Puspakom perlu dalam kadar yang lebih rendah supaya rakyat biasa, orang kampung dapat menggunakan kemudahan yang disediakan Puspakom," katanya





Tiada ulasan: