Selasa, 10 Mei 2011

BILA...NAIK....DAN TERUS NAIK.....DAN NAIK LAGI....KHUATIR ...TAKUT2...DARAH NAIK....SEBAB TERTEKAN BARANG KIAN MAHAL...RAKYAT BUKAN SEMUA KAYA RAYA

Unsur khianat: Pemandu Anwar buat laporan polis
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 10 Mei: Pemandu peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Abdullah Sani Said akan membuat satu laporan polis di Balai Polis Merchant Square petang ini kerana mengesyaki ada unsur khianat terhadap kenderaan yang biasa digunakan untuk membawa Anwar dan keluarganya.

Laporan polis itu akan dibuat jam 3.30 petang ini berikutan kenderaan yang dipandunya mengalami kemalangan pada 19 April lalu dan timbul keraguan pada kenderaannya, dipercayai perbuatan khianat.

Abdullah telah menjadi pemandu Ketua Umum PKR itu selama 28 tahun.

Umno terus tipu rakyat untuk tarik sokongan
Harakahdaily

PARIT BUNTAR, 9 Mei: Kenyataan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mengenai Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak lebih daripada usaha Umno menipu rakyat untuk menarik sokongan menjelang pilihan raya umum ke-13 nanti.

Demikian penegasan Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak, Drs Khalil Idham Lim (gambar) yang mengulas pertanyaan Shafie mengapa sampai sekarang masih ada lagi yang tidak nampak kebenaran.

Ungkapan Mohd Shafie sebagaimana laporan media yang cuba mempertahankan kononnya apa yang sedang diperjuangkan Umno semuanya benar.

Shafie menganggap rakyat sepatutnya cakna terhadap kebenaran bahawa sememangnya Anwar adalah bersalah terhadap tuduhan ketika dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri.

“Pemimpin Umno ini ternyata masih tidak serik dengan usaha berbohong terhadap rakyat Malaysia, pembohongan sebegini tidak sepatutnya berlaku di era maklumat dan persaingan langit terbuka dengan banyak media alternatif yang menjadi pilihan rakyat , maka rakyat perlu tolak pemimpin seperti ini.

“Kenyataan Shafie saya lihat tidak lain dari usaha meyakinkan rakyat mengenai pelbagai isu dan fitnah yang timbul yang ternyata ditolak oleh rakyat,” kata Khalil.

Beliau yang juga Ketua Penerangan PAS Perak menempelak kenyataan Shafie Apdal bahawa pemecatan Anwar daripada kerajaan adalah petunjuk bahawa Allah tidak reda Ketua Umum PKR itu menjadi Perdana Menteri.

“Ini kenyataan yang sangat cetek, pemimpin yang cetek pemikiran tidak layak berada di kerusi untuk memimpin rakyat,” tegasnya.

Justeru, katanya tidak hairanlah mengapa negara mundur di segenap lapisan dan sudut kerana Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah diterajui oleh individu yang mempunyai daya fikir yang lemah seperti Shafie.

“Kenyataan sebegini bukan sahaja telah menggambarkan pimpinan BN ini sebagai individu yang cetek maklumat sebenar, bahkan lemah dalam kekuatan ilmu kerana kayu ukur hilang jawatan digambarkan sebagai tidak diredhai Allah SWT adalah hujah yang sangat lemah dan tidak relevan,” katanya.

Sehubungan itu, katanya rakyat perlu bersedia dengan ilmu dan maklumat untuk berdepan dengan Umno yang cuba menjadikan rakyat lemah dan mudah diperdaya sebagai bekalan PRU 13 nanti.

Undian “Bubar Umno Masuk PAS” meningkat 200%
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 10 Mei: Pengundian tajuk utama Harakah “Bubar UMNO Masuk PAS” mencapai undian tertinggi setakat ini, iaitu 941 undian.

Ianya telah meningkat lebih 275 peratus berbanding dengan tajuk sebelumnya. Keputusan sehingga sekarang adalah 92 peratus (iaitu 866 undian) bersetuju dengan tajuk berkenaan.

Hanya 68 undian (7.23 peratus) sahaja yang tidak bersetuju dan 7 undi (0.74 peratus) pula tidak pasti.

Keputusan yang bersetuju juga telah meningkat lebih 10 peratus lagi berbanding dengan tajuk sebelum ini wajarkah perkataan "BUKAN KAEDAH ISLAM" digunakan sebagai tajuk berita utama di mana 81.63 peratus sahaja yang bersetuju.

Keputusannya boleh disemak secara online melalui laman http://myharakah.net. Untuk melihat keputusan terperinci, boleh terus kepada link http://myharakah.net/polls.php.

Sekarang ini, mulai 7 Mei yang lepas, undian baru berhubung dengan tajuk mukadepan Harakah bil. 1638, Wajarkah perkataan Bertarung Secara Anak Jantan – Jangan guna taktik kotor rampas Selangor’ digunakan sebagai tajuk berita utama. Untuk mengundi, boleh lawati laman web, http://myharakah.net dengan segera.


Kesan pilihan raya Singapura kepada Malaysia
Khairul Faizi Ahmad Kamil

7 Mei 2011 adalah merupakan tarikh yang akan sentiasa diingat oleh warga Singapura sebagai satu tarikh titik perubahan kepada politik Singapura. Keputusan yang menunjukkan semakin menurunnya sokongan rakyat Singapura kepada parti pemerintah, Parti Tindakan Rakyat (People's Action Party - PAP) yang memerintah Singapura sejak tahun 1959 sudah tentu memberikan isyarat yang penting kepada PAP bahawa rakyat mahukan perubahan.

Walaupun PAP hanya kehilangan enam kerusi Parlimen daripada keseluruhan 87 kerusi namun sokongan terhadap PAP telah menurun sebanyak 6.36% undian berbanding dengan pilihan raya yang diadakan pada tahun 2006. PAP mendapat 60.14% undi yang membawa makna hampir 40% pengundi di Singapura menolak pemerintah yang sedia ada.

Bukan itu sahaja, PAP juga telah kehilangan Kawasan Perwakilan Berkumpulan Aljunied kepada Parti Buruh Singapura, iaitu kali pertama sebuah Kawasan Perwakilan Berkumpulan dimenangi oleh parti pembangkang. Termasuk juga Kawasan Ahli Tunggal Hougang, Parti Buruh mendapat enam kerusi di parlimen, iaitu keputusan parlimen terbaik buat parti pembangkang sejak kemerdekaan.

Keputusan ini, sudah tentu dilihat sebagai wake up call kepada Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong yang tidak boleh memandang ringan terhadap tuntutan perubahan yang rakyat Singapura mahukan.

Sebab itu, di dalam ucapan awalnya selepas keputusan pilihanraya diumumkan, PM Singapura menyatakan bahawa penumpuan pemerintah adalah untuk meningkatkan taraf hidup rakyat. Ini kerana ramai pengundi berharap kerajaan menyusun semula dasar agar sesuai dengan iklim politik yang baru. Hsien Loong juga menyedari bahawa pilihan raya kali ini membolehkan bidang politik di Singapura memasuki era baru dan daya saing mekanisme politiknya lebih tinggi. Baki enam kerusi yang tidak berjaya dimenangi oleh PAP telah berjaya ditakluki oleh Parti Pekerja.

Kenapa berlakunya perubahan

Seperti mana yang kita ketahui, Singapura adalah merupakan sebuah negara yang asalnya bersama Malaysia apabila pada 16 September 1963, British bersetuju untuk menyerahkan Singapura, Sabah, dan Sarawak untuk bergabung dengan Tanah Melayu supaya Persekutuan Malaysia dapat dibentuk. Namun hubungan Singapura dengan Malaysia tidak lama apabila pada 6 Ogos 1965 Singapura telah keluar daripada Malaysia.

Hari ini, Singapura adalah sebuah negara republik berparlimen yang mengamalkan parlimen ekadewan berlandaskan sistem Westminster, yang mewakili pelbagai kawasan pemilihan. Perlembagaan Singapura menetapkan demokrasi berperwakilan sebagai sistem politik negara. Parti Tindakan Rakyat atau PAP berjaya menguasai Parlimen di setiap pilihan raya sejak negara mula memerintah sendiri pada tahun 1959.

Pilihan raya parlimen di Singapura berlandaskan pluraliti untuk kawasan pemilihan perwakilan berkumpulan sejak pindaan Akta Pilihan Raya Parlimen pada tahun 1991. Ahli-Ahli Parlimen (MP) terdiri daripada ahli-ahli yang terpilih, tanpa kawasan undi dan dicalon. Majoriti MP ini dipilih menerusi Pilihan Raya Umum berasaskan sistem pemenang undi terbanyak, dan mewakili Kawasan Ahli Tunggal (Single Member Constituencies, SMC) atau Perwakilan Berkumpulan (Group Representation Constituencies, GRC).

Rakyat menuntut perubahan di Singapura dan ini menjadi persoalan yang cukup penting untuk kita sebagai rakyat Malaysia membuat penilaian dan ukuran:

Singapura terkenal sebagai sebuah negara yang maju,

Singapura ialah pusat kewangan keempat terunggul di dunia,

Singapura adalah sebuah Bandaraya global metropolitan yang memainkan peranan penting dalam perdagangan dan kewangan antarabangsa,

Singapura mempunyai pelabuhan yang dikatakan kelima tersibuk di dunia,

Economist Intelligence Unit meletakkan Singapura sebagai negara yang mempunyai kualiti hidup terbaik di Asia dan kesebelas terbaik di seluruh dunia dalam senarai Quality-Of-Life Index.

Singapura memiliki rizab pertukaran asing kesembilan terbesar di dunia.

Badan Ketelusan Antarabangsa (Transparency International, TI) pula mengiktiraf Singapura sebagai negeri yang hampir-hampir bebas rasuah dengan indeks 9.3 pada tahun 2010 berkongsi tempat pertama dengan Denmark dan new Zealand sedangkan Malaysia berada di dalam kedudukan ke 56 dengan indeks 4.4.

Jika kita menilai dan menghayati pencapaian Singapura ini maka sudah tentu rakyat akan memberikan sokongan padu kepada PAP namun ia tidak seperti yang dijangkakan. Persoalannya, apakah kemerosotan PAP di Singapura adalah merupakan satu kebetulan?

Lee Kuan Yew telah meramalkan perubahan

Menteri Pembimbing, Encik Lee Kuan Yew yang telah menang tanpa bertanding di dalam Pilihan Raya Singapura baru-baru telah menghasilkan sebuah buku yang bertajuk Lee Kuan Yew: Hard Truths To Keep Singapore Going telah pun meramalkan bahawa PAP akan jatuh sekiranya mutu parti menurun ataupun pembangkang menjadi lebih baik.

Beliau telah mengambil contoh Parti Liberal Demokratik di Jepun yang telah bermula lebih awal daripada PAP di Singapura tetapi telah ditumbangkan kerana kerana meneruskan dengan idea-idea lama yang sudah tidak dapat diterima oleh rakyat Jepun ketika ini. Beliau juga mengingatkan bahawa tidak ada sistem yang dapat terus bertahan dalam sesuatu pemerintahan dan ia telah terkesan di Jepun dan ketika ini telah pun dilihat memberikan kesan kepada Pilihan Raya Singapura. Mungkin, disebabkan pandangannya itulah maka beliau tidak melahirkan rasa terkejut apabila rakyat Singapura mahukan perubahan.

Kesan terhadap perkembangan politik di Malaysia

Keberanian, kesungguhan dan keyakinan rakyat Singapura untuk melakukan perubahan susah tentu memberikan kesan kepada Malaysia secara tidak langsung. PAP yang dilihat sebagai sebuah parti yang ‘kebal’ dan bersifat autokratik dalam pemerintahannya semakin di tolak oleh rakyat sehingga hampir 40% rakyat Singapura tidak memberikan undian kepada PAP dalam Pilihan Raya Singapura baru-baru ini.

Seperti yang telah saya nyatakan tadi bahawa Singapura adalah sebuah negara yang maju, negara yang mempunyai kualiti hidup yang baik dan negara yang hampir-hampir tiada rasuah dalam pengamalan pentadbiran kerajaan. Namun, di sebalik itu rakyat masih lagi merasakan bahawa PAP perlu diturunkan daripada takhta pemerintahan kerana tempoh pemerintahan PAP telah cukup lama dan perlu ada pemerintah yang lain menerajui kerajaan Singapura dan terbukti pakatan pembangkang di Singapura berjaya ‘mencuri’ hampir 40% undi daripada rakyat dan tidak mustahil pilihan raya yang akan datang PAP terpaksa mengucapkan ‘selamat tinggal’ kepada kerusi-kerusi empuk yang telah mereka kuasai sejak tahun 1965.

Kata-kata menarik yang telah dikeluarkan oleh Ketua Setiausaha parti Pekerja bahawa republik Singapura adalah merupakan rumah kepada rakyat. Rakyat Singapura memerlukan kerajaan yang lebih demokratik, mantap, bertanggungjawab, inklusif dan telus.

Saya percaya, ia adalah petanda positif kepada pakatan pembangkang di Malaysia. Kesan perubahan politik di Singapura juga telah dikongsi oleh pemimpin BN di Johor seperti mana yang disiarkan oleh Sinar Harian Edisi Johor kenyataan dua Adun BN yang memberikan ulasan terhadap perkembangan Pilihan Raya di Singapura.

Adun Johor Jaya, YB Tan Cher Puk menyatakan bahawa mungkin telah menjadi aliran sekarang ini, rata-rata penduduk seluruh dunia mahukan demokrasi yang lebih adil dan bebas, rakyat Singapura juga tidak terlepas dari bahang yang melanda dunia ini. Beliau juga menyebut bahawa PAP yang memerintah Singapura juga terpaksa akur dengan perubahan dan kehendak dunia yang telah mempamerkan pendekatan yang lebih demokratik dan lebih telus berbanding pilihan raya umum sebelum ini.

Adun Sedili, YB Rasman Ithnain percaya bahawa cabaran politik sebegini berlaku di seluruh dunia bukan sahaja di Singapura dan mengingatkan pemimpin Singapura bahawa lambat atau cepat peralihan kuasa tetap akan berlaku, cuma masa yang akan tentukan.

Kenyataan kedua-dua Adun ini saya percaya sebenarnya memberikan satu gambaran bahawa perubahan kepada kerajaan adalah sesuatu yang lumrah. Walaupun ia ditujukan kepada Singapura tetapi ia juga secara tidak langsung merujuk kepada pemerintah di Malaysia.

Sebab itu, saya percaya bahawa kesan perubahan rakyat di Singapura tidak begitu disenangi oleh pemimpin Umno/BN yang secara tidak langsung terkesan dengan perubahan ini. Perubahan di Singapura tidak jauh bezanya dengan kehendak rakyat di Johor yang berjiran dengan Singapura. BN kehilangan enam kerusi Dun di Johor manakala PAP kehilangan enam kerus Parlimen di Singapura. Di Sarawak, BN kehilangan 16 kerusi Dun dan ia adalah merupakan rekod terbaik pakatan pembangkang di Sarawak sejak daripada tertubuhnya Persekutuan Malaysia.

Jika perkembangan politik di Singapura dan di Sarawak di ambil kira maka saya percaya Pilihan raya Umum ke 13 yang akan berlangsung di Malaysia tidak lama lagi juga bakal memberikan keputusan yang luar biasa. Oleh itu, kerja kuat daripada semua pihak daripada pimpinan dan petugas perlu dilipat gandakan dengan kadar yang lebih luar biasa. Lebih-lebih lagi, DS Najib Razak telah berikrar bahawa mereka akan mempertahankan dengan apa saja cara sekalipun.

Terus berjuang!

Penulis adalah Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pusat.


Tun M, jadilah penasihat yang baik
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 10 Mei: Dengan pengalaman 22 tahun sebagai Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad (kanan) sebenarnya tahu betapa perlu dan pentingnya keamanan, keharmonian dan perpaduan kaum di negara Malaysia tercinta ini dipelihara dan berupaya menjadi seorang penasihat yang baik untuk negara.

“Berbekalkan pengalaman tersebut, sepatutnya Tun Mahathir dapat menjadi sebarang penasihat yang baik untuk negara dalam memelihara keamanan dan perpaduan kaum yang menjadi sumber asas kekuatan negara selama ini,” kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (kiri).

Namun, kata beliau, adalah amat dikesali mantan perdana menteri telah memilih untuk tidak membantu sebagai penasihat baik untuk kerajaan, sebaliknya sentiasa menjadi masalah kepada kepimpinan negara.

“Contohnya, dalam kes Tun Abdulah Ahmad Badawi, Tun Mahathir yang melantik beliau sebagai Perdana Menteri. Tiba-tibalah, beliau jugalah yang mengkritik, merungut dan menekan dengan pelbagai bahasa yang kesat.

"Beliau gagal membantu kerana ada sesuatu perasaan halus dalam hati beliau yang tersimpan kukuh,” ulas Tuan Ibrahim, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Kini, tambahnya, adalah amat sedih Mahathir terjebak dengan agenda menyemarakkan api perkauman dan agama semata-mata cuba mengekalkan kuasa Umno dan parti perkauman komponen parti Barisan Nasional yang semakin ditolak oleh rakyat.

“Apa tujuan beliau memainkan sentimen perkauman yang beliau sendiri tahu kesannya bilamana ianya gagal dikawal?

"Apakah semata-mata kerana untuk mengekalkan kuasa Umno dan parti perkauman yang semakin ditolak oleh rakyat, beliau terus menaruh harapan pada elemen perkauman sebagai agenda utama pada setiap kali pilihanraya?” soal Tuan Ibrahim.

Melihat sikap Mahathir yang kini semakin tidak bertindak sebagai seorang bekas perdana menteri yang sepatutnya, Tuan Ibrahim merenung apakah hasrat Mahathir untuk negara Malaysia dengan permainannya kini.

“Saya terkadang berfikir sendiri ke mana Tun Mahathir nak bawa negara kita ini.

"Betul, beliau seorang ahli umno dan bekas pimpinan lama, namun jikalau beliau bukan bekas perdana menteri, tak kisahlah sangat, tetapi segala tindakan beliau benar-benar meluahkan rasa kecewa kerana ‘sepatutnya' beliau kena bertindak seperti beliau masih PM (dalam menjaga perpaduan kaum),” kata Tuan Ibrahim.

Agama rasmi: Jangan provokasi, kemudian ISA
Khairul Azlam Mohamad

KUALA TERENGGANU, 9 Mei: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang memberi peringatan kepada pihak tertentu agar tidak melakukan provokasi hingga mencetuskan ketegangan kaum di negara ini berhubung isu ‘Kristian agama rasmi’.

Menurutnya, tindakan seumpama itu tidak demokratik yang sengaja cuba dicetuskan pihak tertentu setiap kali menjelang pilihan raya.

“Saya melihat isu sehari dua ini lebih bersifat kepada satu permainan politik pilihan raya.

“Saya harap jangan provokasikan di saat hampir pilihan raya macam masa-masa lalu. Kemudian ambil tindakan ISA di kalangan orang tertentu. Ini suatu tindakan yang tidak demokratik dan tidak betul,” tegasnya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas perasmian Istiadat Pembukaan Penggal Persidangan Yang Keempat, Dewan Undangan Negeri Terengganu Ke-12, di sini hari ini.

Katanya, dalam Konvensyen Pakatan Rakyat semua parti menerima apa yang sudah diasaskan dalam Perlembagaan.

Menurutnya, Islam agama Persekutuan dan institusi Raja-Raja yang termaktub dalam Perlembagaan diterima sebulat suara oleh Pakatan Rakyat.

Menurutnya, sebarang isu yang berkaitan dengan polisi dan dasar akan dibincangkan pada mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat.

“Dengan sebab itu, saya tidak risau dengan isu ini. Sebab, saya melihat isu ini lebih ke arah isu mainan politik pilihan raya. Ini satu benda yang tidak betul di kalangan pihak tertentu,” ujarnya.

Justeru, beliau yang juga Ahli Parlimen Marang mahu semua pihak supaya menjaga keharmonian kaum di negara ini.

Beliau juga menyarankan agar diadakan siri perbincangan dan dialog dari masa mengenai perkara itu sebagaimana isu kalimah Allah sebelum ini.

“Dan kerajaan pernah menganjur melalui IKIM, dalam isu kalimah Allah dulu, saya hadir sendiri dan melibatkan kalangan akademik, kita bincang. Itu lebih baik. Cara berilmu dan bukan lepas tangan begitu sahaja,” ujarnya.

Perasmian Sidang Dun Terengganu telah disempurnakan oleh Ahli Majlis Perwakilan Pemangku Raja Terengganu, Tengku Sri Bendahara Raja.

40% RMM untuk pembeli 35 tahun ke bawah
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 9 Mei: Ketika Umno BN sedang rancak menyusun pelbagai fitnah termasuk mengatakan kerajaan Selangor menzalimi rakyat dalam rangka menawan kembali negeri itu, Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor terus menyusun pelbagai program untuk membantu dan membela rakyatnya.

Terbaru, Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor mengumumkan 40 peratus rumah mampu milik (RMM) yang diperkenalkannya akan dikhaskan untuk pembeli berumur 35 tahun ke bawah.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, Iskandar Abdul Samad menjelaskan, rumah mampu milik yang telah diperkenalkan itu berkeluasan antara 750 hingga 850 kaki persegi dan berharga antara RM69,000 hingga RM100,000 seunit.

Menurut beliau, rumah-rumah tersebut dalam bentuk pangsapuri akan dibina oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan pemaju-pemaju swasta yang bersetuju menyertai program itu.

Katanya, lebih 2,000 unit rumah akan dibina di pelbagai lokasi di Selangor dengan fasa pertama akan dilancarkan di Bangi pada 31 Mei depan.

"PKNS juga telah mengenal pasti 6 tapak untuk membina rumah-rumah mampu milik itu," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily, hari ini.

Rumah-rumah mampu milik itu, menurut beliau, adalah untuk mereka yang berpendapatan di antara RM2,500 dan RM5,000 sebulan.

"Lembaga Perumahan Dan Hartanah Selangor (LPHS) akan mengawal jualan rumah mampu milik itu agar hanya mereka yang layak dapat membelinya," katanya.

Sehubungan itu, jelas beliau, Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor akan menganjurkan Seminar Rumah Mampu Milik pada 5 Julai ini di SACC Convec, Shah Alam.

"LPHS dan PKNS akan mengendalikan seminar ini dan akan membentangkan rekabentuk-rekabentuk rumah mampu milik yang telah dihasilkan oleh PKNS," katanya.

Beliau yang juga Adun Chempaka memberitahu, tujuan seminar itu diadakan adalah untuk mendapatkan maklum balas dan pandangan terhadap rekabentuk-rekabentuk yang telah dihasilkan itu.

"Para pemaju, para profesional, ahli-ahli akademik dan pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan (NGO) akan dijemput ke seminar tersebut," jelasnya.


Selepas petrol, gula pula naik 20 sen
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Mei: Bemula esok, rakyat Malaysia terpaksa membeli gula dengan harga RM2.30 sekilogram iaitu peningkatan sebayak 20 sen berbanding harga sekarang RM2.10.

Perkara itu dimaklumkan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Mohd Zain Mohd Dom yang berkata kenaikan itu selaras dengan keputusan Mesyuarat Majlis Ekonomi pada hari ini.

Kenaikan itu berlaku selepas lima hari rakyat negara ini dikejutkan dengan kenaikan 20 sen harga petrol RON 97 yang kini dijual dengan harga baru RM2.90 seliter

Jelas Mohd Zain, walaupun perubahan harga runcit dibuat, ia adalah lebih rendah berbanding negara serantau, termasuk Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina.

"Langkah ini adalah selari dengan strategi jangka panjang kerajaan untuk merasionalisasikan subsidi secara berperingkat-peringkat," kata Mohd Zain.

Penyelarasan subsidi itu akan membolehkan kerajaan berjimat sebanyak RM116.6juta.

Sebelum ini banyak pihak menyelar tindakan kerajaan dalam usaha mereka 'menyelaraskan subsidi' beberapa barangan keperluan rakyat selaku pengguna.

Kenaikan harga gula ini, turut dibimbangi akan memberi kesan kepada kepada harga makanan dan minuman pula.

Kali terakhir harga gula naik pada 4 Disember lalu, sejajar dengan kenaikan Harga petrol RON95, diesel, Petroleum Gas Cecair (LPG).

Pada masa itu, harga gula turut meningkat 20sen, menjadikan harganya RM2.10 sekilogram.

Tiada ulasan: