Sabtu, 12 Mac 2011

SEMUA ORANG TAK BOLEH CAKAP SOMBONG...SOMBONG SELINDANG@PAKAIAN ALLAH...SEMUA DALAM KEKUASAN ALLAH...JANGAN RASA DIRI HEBAT..AKHIR TUA DAN MATI..

PAS dakwa polis, tentera diberi MyKad semasa PRK
Aziz Muda
KUALA LUMPUR, 11 Mac: PAS mempersoalkan tindakan kerajaan BN yang memberikan MyKad kepada polis dan tentera semasa PRK Merlimau dan Kerdau 6 Mac lalu, memandangkan mereka sudah mempunyai kad polis dan tentera masing-masing.

Tindakan tersebut menimbulkan pelbagai tanda tanya kepada pelbagai pihak, memandangkan setiap anggota tentera terutamanya tidak dibenarkan memegang MyKad masing-masing sepanjang mereka masih berada dalam perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Datuk Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin ketika mempersoalkan perkara itu menegaskan, walaupun MyKad-MyKad itu sememangnya kepunyaan anggota polis dan tentera itu sendiri, tetapi tindakan tersebut jelas di luar kebiasaan dan menyalahi undang-undang.

Menurut beliau, setiap anggota polis dan tentera sepatutnya tidak lagi dibenarkan menyimpan MyKad masing-masing, sebaliknya dipegang oleh unit tertentu sepanjang mereka berada dalam perkhidmatan, disebabkan mereka telah mempunyai kad polis dan tentera yang lengkap dengan nombor masing-masing.

"Tetapi semasa pilihanraya kecil (PRK) Merlimau dan Kerdau 6 Mac lalu, polis dan tentera turut diberikan MyKad masing-masing. Ini menjadikan mereka mempunyai dua kad pengenalan diri dalam suatu masa.

"Kenapa Kerajaan BN bertindak begitu? Apakah tujuannya? Inilah yang menjadi tanda tanya kepada kita dan perlu dijelaskan oleh Kerajaan BN," katanya pada sidang akhbar di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, semalam.

Setiap anggota tentera terutamanya, menurut beliau, lazimnya mengundi secara pos, tetapi dengan memberikan MyKad kepada mereka yang terbabit, mereka juga boleh mengundi seperti orang awam.

Jadi dengan tindakan itu, anggota polis dan tentera terbabit sememangnya berpeluang mengundi dua kali. Satunya dengan mengundi secara pos (undi pos) dengan menggunakan kad polis dan tentera masing-masing dan satu lagi mengundi seperti orang ramai dengan menggunakan MyKad masing-masing.

Sehubungan itu, beliau mendesak kerajaan BN menjelaskan matlamat sebenar penyerahan MyKad-Mykad tersebut kepada anggota polis dan tentera terbabit kerana ia amat menghairankan pelbagai pihak.

Beliau juga mendesak SPR memberikan jawapan yang benar sama ada pegawai-pegawai dan anggota-anggota polis dan tentera terbabit sememangnya mengundi dua kali pada PRK Dun Merlimau dan Kerdau 6 Mac lalu.

Terdahulu dari itu, beliau menyuarakan rasa kesalnya dengan tindakan pihak polis dan SPR yang membenarkan ceramah dari pihak Umno BN dan PAS diadakan di tempat berhampiran, semasa kempen kedua-dua PRK itu.

"Semua itu jelas mengganggu program Pakatan Rakyat dan ia tidak sepatutnya berlaku," ujar beliau yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang.


Kerajaan sedia korban nyawa demi keuntungan?
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 Mac: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dan Sahabat Alam Malaysia (SAM) amat khuatir dengan keputusan Kerajaan Negeri Pahang untuk meneruskan dengan cadangan kilang nadir bumi di Gebeng di sebalik hakikat bahawa kilang itu hanya menanti bencana untuk berlaku.

Menurut SM Mohamed Idris (gambar), pada 2007, SAM dijemput oleh Kerajaan Terengganu untuk memberikan taklimat mengenai bahaya nadir bumi dan pengalaman SAM dalam menanganinya dengan pendedahan sisa radioaktif di Bukit Merah, Perak.

Berikutan itu, beliau yang juga Presiden CAP dan SAM berkata, projek itu telah ditolak oleh Kerajaan Terengganu.

Dalam tempoh tiga tahun lepas, katanya CAP dan SAM membantah dengan bersungguh-sunguh cadangan kilang nadir bumi memandangkan potensinya kepada kesan alam sekitar dan kesihatan awam daripada radioaktif dan sisa berbahaya yang dihasilkan olehnya.

“Tidak terdapat sebarang pengumuman awam sepenuhnya berhubung projek yang dicadangkan ini. Penilaian kesan alam sekitar lengkap tidak diperlukan memandangkan terdapat kelemahan dalam undang-undang kita,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Oleh itu, ujarnya tidak terdapat sebarang ruang bagi orang ramai untuk meneliti cadangan langkah pencegahan dan potensi risiko dan mengemukakan bantahan mereka.

Syarikat itu, tambahnya menyatakan terdapat pendedahan paras rendah kepada radiasi.

“Keadaan ini amat membimbangkan memandangkan tidak terdapat paras selamat atau nilai ambang pendedahan radiasi pengionan,” jelasnya.

Jangka panjang, katanya pendedahan paras rendah (kronik) kepada radiasi amat berbahaya kerana tisu hidup dalam tubuh boleh mengalami kerosakan oleh radiasi pengionan.

Beliau menambah, pendedahan kepada sisa radioaktif boleh menyumbang kepada peningkatan insiden leukaemia awal kanak-kanak, kanser, keguguran, mencacatkan system imun dengan bilangan sel darah putih rendah yang luar biasa, paras plumbum yang tinggi dalam kalangan kanak-kanak yang boleh membawa kepada keracunan plumbum.

Jelasnya, kanak-kanak lebih mudah terjejas kepada kesan bahaya bencana radiasi berbanding penduduk umum kerana tubuh mereka menyerap dan memetabolismekan bahan secara berbeza, dan kerana mereka lebih cenderung mendapat kanser tertentu daripada pendedahan itu.

Tambahnya lagi, terdapat juga kemungkinan yang tinggi bahawa kanak-kanak yang lahir daripada ibu bapa yang terdedah kepada radiasi boleh terjejas oleh pendedahan itu juga.

Beliau berkata, isu lain yang dikhuatirkan ialah tidak terdapat cara yang selamat untuk melupuskan sisa yang dijana daripada loji penapisan itu.

“Berdasarkan kepada semua risiko ini, adakah kerajaan bersedia untuk mengorbankan nyawa demi untuk mendapatkan keuntungan?

“Mengambil kira betapa seriusnya risiko yang terlibat dalam menjalankan kilang itu, kami menggesa Kerajaan supaya membatalkan dengan segera projek ini,” tegasnya.



Anggur bakal jadi tarikan pelancong ke Langkawi
Fakhri Ali

ALOR SETAR, 11 Mac: Bagi mempelbagaikan daya tarikan pelancong ke negeri Kedah, pelbagai usaha diterokai oleh kerajaan negeri khususnya di Pulau Tuba, Langkawi.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Hal Ehwal Masyarakat India dan Masyarakat Siam, S.Manikumar berkata, kerajaan negeri sedang memberi perhatian terhadap penanaman anggur sebagai salah satu daya tarikan pelancongan.

Menurut beliau lagi, idea bagi mewujudkan ladang tanaman anggur ini lahir ketika kunjungan ke Ladang Anggur Tasik Beris, Sik diadakan pada bulan Januari yang lalu.

Tambahnya lagi, sekiranya peluang diberikan bagi merealisasikan impian mewujudkan ladang anggur tersebut, maka Pulau Tuba mampu untuk menjadi salah satu destinasi menarik bagi produk tanaman anggur tersebut.

"Penglibatan para pengusaha ladang anggur di Tasik Beris dengan menjalinkan hubungan dengan Kerajaan Negeri dalam produk ini, membolehkan satu lagi produk baru diwujudkan di pulau lagenda tersebut.

"Ia juga boleh dijadikan daya tarikan kepada pelancong tempatan dan luar negara seperti Thailand, Indonesia, Brunei dan Indonesia, " ujarnya lagi.

Sebelum ini Pulau Tuba juga dipilih untuk menjadi sebuah pulau ilmu apabila sebuah sekolah tahfiz dan sains akan dibina di atas tanah seluas 1.6 hektar.

Malah Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak semasa kunjungan beliau pada akhir Disember yang lalu ke Langkawi turut menyatakan sebidang tanah telah diwakafkan oleh sebuah pertubuhan bagi pembinaan sekolah tersebut.

Ternyata usaha kerajaan negeri, bagi mempromosikan produk pelancongan tempatan sememangnya mendapat sokongan dari individu, organisasi serta masyarakat setempat yang yakin dengan dasar dan sistem pemerintahan yang dibuktikan oleh Kerajaan Negeri memerintah Kedah sejak 2008 yang lalu.


Anwar diingat tak cakap besar nak ambil Sarawak
Mac 11, 11 3:50pm


Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber Kedua Sarawak Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan berkata Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak sepatutnya bercakap besar tentang keinginannya untuk mengambil alih Sarawak dalam pilihan raya negeri akan datang.

awang tengah hassan alfred jabu press conference 180306Menyifatkan Anwar sebagai telah hilang kewibawaan selaku seorang pemimpin, Awang Tengah (kiri) berkata 'impian Sept 16, 2008' Anwar untuk mengambil alih Putrajaya juga telah gagal.

"Jadi dia tidak sepatutnya cakap besar sekarang," katanya sebelum menyerahkan pampasan tanah berjumlah RM3.1 juta kepada lebih 200 pemilik tanah di Tanjung Manis, dekat Sarikei hari ini.

Awang Tengah berkata malah wakil rakyat daripada PKR turut beramai-ramai meninggalkan parti itu.

Sebagai tambahan, banyak anggota pengasas dan anggota biasa PKR yang turut berbuat demikian, kata Awang Tengah.

Beliau memberi amaran kepada rakyat agar sentiasa berwaspada terhadap percubaan untuk memujuk mereka menyertai parti pembangkang yang berpusat di Semenanjung seperti PKR, PAS atau DAP.

NONE"Mereka akan datang untuk memanipulasi anda demi memenuhi kepentingan mereka. Dalam usaha berbuat demikian, mereka akan menyemai perasaan benci dalam kalangan kaum yang berlainan, menghasut anda supaya bermusuhan terhadap satu sama lain, terhadap kerajaan dan pada akhirnya anda dan negeri ini yang akan rugi," katanya.

Sebaliknya, kata beliau, gaya kepimpinan BN adalah berlainan.

"BN sejak dari mula lagi memberi tumpuan kepada membawa pembangunan, kemajuan, kemakmuran, perpaduan dan kestabilan politik.

"Ia turut memberi tumpuan kepada membasmi kemiskinan luar bandar. Ia mungkin mempunyai kelemahan tetapi sedang dalam proses menambahbaik menerusi inisiatif seperti Program Transformasi Kerajaan, Program Transformasi Ekonomi, Model Baru Ekonomi, Bidang Keberhasilan Utama Negara dan sebagainya," katanya.

- Bernama


Tiada ulasan: