Jumaat, 11 Mac 2011

JIKA BODOH DAN LURUS BENDUL....KITA DITIPU OLEH ORANG CERDIK YANG KERJANYA MENIPU...ORANG MACAMNI TAK TAKUT NERAKA DAN HUKUM ALLAH PUNYA...

Hamas lantik menteri luar, wanita ke kabinet baru
Harakahdaily

PALESTIN, 11 Mac: Buat kali pertama sejak mengambil alih kuasa di Gaza 2007, Hamas semalam mengumumkan Kementerian Luar diwujudkan dan melantik seorang wanita dalam kabinet baru mereka.

Perdana Menteri, Ismail Haniyeh melantik Muhammad Awad sebagai Menteri Luar yang juga turut memegang potfolio Perancangan.

Manakala Kementerian Wanita pula diamanahkan kepada Jamila Al Shanti.

Perubahan terbaru itu bagaimanapun masih mengekalkan kesemua 15 ahli kabinet sebelum ini.

Ianya merupakan kali pertama Hamas mewujudkan kementerian untuk hubungan antarabangsa dan Kementerian Wanita.

Rabu lalu, Hamas membayangkan akan menawarkan kabinet baru yang digambarkansebagai inisiatif baru perpaduan rakyat Palestin.

Penambahan kementerian baru itu juga dilihat sebagai kesediaan Hamas untuk menyampaikan pandangan tentang mereka yang lebih terbuka kepada dunia luar.


Kg Baru: Pemilik tanah mahu deklarasi depan MP

Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 11 Mac: Satu majlis Deklarasi Pemilik dan Pewaris Tanah Kampung Baru kepada Ahli-ahli Parlimen Malaysia akan diadakan pada 14 Mac ini bertempat di Dewan Kelab Sultan Sulaiman Kampung Baru.

Program yang akan bermula jam 9 malam itu dianjurkan Sekretariat Pembangunan Kampung Baru (SPKB) yang ditubuhkan atas inisiatif Pusat Khidmat Parlimen Titiwangsa.

Penasihat Undang-undang sekretariat itu, Ahmad Zamri Asaad Khuzaimi berkata, program tersebut adalah usaha menemukan penduduk di enam buah kampung di Kampung Baru dengan semua ahli-ahli parlimen Malaysia untuk menyatakan permasalahan dan kebimbangan mereka terhadap Rang Undang-Undang Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu 2010 (RUU PPKB 2010) yang kini datangguhkan untuk dibentang di Parlimen.

"Untuk program ini kita jemput semua ahli parlimen sama ada dari pembangkang ataupun kerajaan.

"Penduduk sendiri akan bercakap dengan mereka," jelasnya sambil menafikan isu pembangunan Kampung Baru yang dibawa selama ini bukan retorik politik Pakatan Rakyat semata-mata.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Zainal Abidin sebelum ini menyatakan hasrat kerajaan untuk menangguhkan perbahasan (RUU PPKB 2010) dalam sesi Parlimen bermula 7 Mac hingga 7 April ini.

Bacaan kali pertama RUU itu sebelum ini dibentangkan pada persidangan Dewan Rakyat, Disember tahun lalu.

Penangguhan itu didakwa ekoran desakan dan luahan rasa pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru yang tidak senang dengan akta itu kerana mereka tidak dilibat sama dalam perbincangan jawatankuasa itu sebelum ini.

"Majoriti pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru ini sebenarnya mahu rang undang-undang itu dimansuhkan, bukan ditangguhkan.

"Melalui program ini kita nak supaya ahli-ahli parlimen dengar suara penduduk dan boleh membawanya ke Dewan Rakyat," katanya.

Dalam program itu juga katanya, pemimpin atau wakil-wakil parti termasuk Umno akan deberi peluang untuk bercakap dan menyatakan pandangan balas.

Ianya juga merupakan program kemuncak selepas sebulan mereka turun ke kampung-kampung dalam siri roadshow mereka bagi menjelaskan kesan RUU tersebut.

"Jika tidak ada apa-apa perkembangan positif juga dari kerajaan selepas ini, kami akan bergerak untuk menghantar memorandum kepada Sultan Selangor dan Yang di-Pertuan Agong," katanya.


Orang Melayu dan Palestin sama sahaja?
Ahmad Rostam Md Zin

Assalamualaikum

Terbaca sebahagian dari petikan-petikan yang terdapat di dalam buku Dr Mahathir yang terbaru di dalam Malaysian Insider dan saya terasa terpanggil untuk sama mengulas kenyataan beliau tersebut dalam perspektif saya sendiri sebagai seorang Melayu walaupun pada pandangan saya Islam itu lebih penting dari bangsa saya sendiri. Apalah sangat jika saya nak banggakan dengan Melayu saya ini kerana di dalam susur keturunan saya adanya darah orang Melayu Minang, Orang asli, Cina Peranakan, Tamil dan Sinhalese (Ceylonese).

Percampuran darah yang bermacam-macam itulah yang lebih membanggakan saya kerana nenek moyang saya telah membuktikan bahawa bangsa itu bukan masalah tetapi kepelbagaian itu membawa kebahagiaan pula. Saya juga berbangga kerana arwah datuk saya boleh bercakap lebih dari 5 bahasa kerana luasnya percampuran beliau dan ini tidak mungkin berlaku jika datuk saya seorang rasis seperti sebahagian orang Melayu sekarang.

Mungkin jika kita selak balik sejarah bagaimana negara ini ditubuhkan mungkin kita boleh berjumpa di mana punca menjadi terlalu rasis dan kadang-kadang perasaan tidak percaya pada bangsa lain itu terus tersemai dari satu generasi ke satu generasi yang lain. Tradisi pengklasifikasi ikut bangsa ini adalah peninggalan dari penjajah kita dan ia disambung terus oleh parti pemerintah dari semenjak merdeka lagi.

Dengan membezakan bangsa inilah bangsa penjajah berjaya memerintah negara kita dengan aman dan inilah juga pemerintah kita sekarang boleh kekal berkuasa. Dari masa ke semasa api perkauman disemarak dan dibakar secara halus ke dalam hati-hati setiap warga bangsa oleh parti-parti yang berjuang kononnnya demi bangsa. Si Melayu diapi supaya jangan percaya si cina, si cina ditakutkan dengan si Melayu, si india pula dihasut membenci Melayu dan begitulah seterusnya sehingga sedikit sebanyak walau bagaimana kita cuba untuk tidak rasis, kita juga ada kecenderungan untuk berkelakuan begitu.

Saya selalu berjumpa dengan orang-orang yang begitu rasis sehingga saya takut dengan mereka. Takut kerana orang-orang inilah yang bila-bila masa akan memporak-perandakan negara kita pada bila-bila masa. Mana mungkin kita boleh hidup aman bergandingan tangan sekiranya kawan kita yang berlainan warna kulit dituduh sebagai pengkhianat negara, oportunis, zalim dan sebagainya? Mana mungkin saya boleh duduk diam dan tidak berasa apa-apa. Sudah pasti jika saya tidak berfikir dan telan sahaja apa yang dihamburkan saya juga akan jadi rasis seperti mereka.

Apabila Dr Mahathir menyatakan orang Melayu sama seperti orang Palestin. Nasionalis sehingga tahap rasis tetapi gagal menahan diri dari tarikan duit, saya tidak dapat elak dari menggambarkan puak tertentu sebagai orang Melayu yang dimaksudkan. Di peringkat akar umbi cerita pasal pemimpin Melayu menjadi kaya dengan menjual tanah Melayu kepada bangsa lain bukanlah sesuatu yang pelik dan mereka inilah juga golongan nasionalis dan rasis yang dimaksudkan. Saya menganggap kenyataan ini sebagai sindiran kepada orang bawahannya dahulu dan bukan kepada umum.

Merekalah orang-orang yang bertanggungjawab menghilangkan banyak hak milik Melayu kepada orang lain dengan cara yang tidak adil demi memenuhi kehendak nafsu mereka dan mereka jugalah orang yang sama melolong dan menghasut supaya orang melayu jangan percaya bangsa lain. Orang-orang lidah bercabang inilah juga yang menyebabkan Melayu tiada kuasa membeli seperti bangsa lain dan mana mungkin orang Melayu bawahan mampu menahan diri dari menjual harta mereka jika desakan hidup lebih dahsyat dari nilai sebidang tanah.

Kenyataan ini seolah-olah sebagai satu sindiran yang amat tajam kepada 'rakannya' sendiri dan sepatutnya mereka tersedar bahawa merekalah sebenarnya keparat yang memundurkan Melayu lebih jauh lagi. Ini semua puncanya bila agama tidak dibawa seiring dalam perjuangan. Bila perjuangan berdasarkan akal maka akal akhirnya akan dipengaruhi nafsu. Dan nafsu pastinya lebih hebat bila disaji dengan pelbagai kemewahan yang terhidang.

Bila agama diletak di surau, di masjid, di istana dan di jabatan agama, inilah hasilnya. Kemewahan menjadi tidak seimbang, yang kaya terus kaya, yang miskin terus melarat. Si kaya sembelih si miskin dengan harta yang tidak seberapa dan kemudiannya 'disedekah' pada rakan kongsi pelbagai bangsa yang sangatlah intim. Sedangkan pada masa yang sama sikaya berkuasa ini menghasut si miskin supaya terus benci bangsa lain dan mengkambinghitamkan mereka terus-terusan.

Terfikir, betapa mudahnya orang kita diperbodoh-bodohkan dan diperguna mengikut citarasa mereka. Walau tidak adil pun ia kelihatan, tetapi inilah hakikat masyarakat kita tidak kira bangsa. Keakraban hanya pada permukaan tetapi di dasar penuh dengan ketidakpercayaan, kebencian, hasad dan segala nafsu buruk yang tenggelam timbul mengikut arus semasa.

Dan modal inilah juga sebenarnya sumber mengekalkan kemenangan warga pemerintah dengan permainan sentimen perkauman mereka seperti juga perangai penjajah-penjajah kita.

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.



Saman Ekor: Fahami isu sebenar
Zulhazmi Shariff

Saya ingin merujuk kepada siaran akhbar Berita Harian bertarikh 11/3/2011 yang memetik ulasan seorang Pakar Perlembagaan Profesor Dr Rohimi Shapiee. Saya amat dukacita dengan perkembangan dan ulasan tersebut yang melabelkan pihak-pihak yang tidak menggalakkan rakyat membayar saman sebagai sebagai nakal dan menggalakkan pemandu supaya terus melanggar undang-undang.

Saya ingin tegaskan pendirian kami di Jawatankuasa Kempen Anti saman Ekor (KASE) bahawa kami tidak sekali-kali bersetuju dan menggalakkan pemandu-pemandu kenderaan memandu tidak mengikut peraturan. Setiap pemandu mestilah memandu dengan berhemah kerana jalanraya bukan harta persendirian tetapi hak bersama. Kami juga tidak bersetuju dengan penguatkuasaan yang tidak mengikut peraturan sedia ada. Atas hujah dan pendirian ini, kami melancarkan Kempen Anti Saman Ekor (KASE) iaitu bertujuan memberikan penerangan tentang hak rakyat yang dijamin oleh Perlembagaan, prinsip keadilan dan pematuhan peraturan serta prosedur tindakan undang-undang.

Tidak pernah pada bila-bila masa dan ketika, Kami menyatakan bahawa Saman Ekor yang dikeluarkan oleh PDRM adalah bertentangan dengan Perlembagaan dan Akta. Jika ada, saya merasakan kenyataan dan pendirian kami telah disalah tafsir. Saya ingin memperbetulkan pemahaman dan persepsi sesiapa sahaja termasuk Pakar Perlembagaan tersebut supaya sebelum membuat sebarang ulasan atau komen, FAHAMI dahulu apa isu yang dibawa dan ditimbulkan.

Saya ingin menegaskan bahawa Saman Ekor yang dikatakan saman itu sebenarnya bukan saman tetapi hanya sekadar notis meminta maklumat pemandu daripada pemilik kenderaan yang dikeluarkan mengikut Seksyen 115 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987. Notis ini disebut sebagai Pol 170A. Fakta ini tidak pernah disangkal malah diakui oleh Kementerian Dalam Negeri, PDRM malah Timbalan Menteri Pengangkutan di dalam Dewan Rakyat. Saya mohon kerjasama pihak-pihak yang ingin membuat ulasan supaya lebih rajin membaca daripada membuat ulasan dan komen berasaskan lojik akal fikiran. Pernahkah pihak-pihak yang membuat ulasan ini meneliti setiap patah perkataan yang terkandung di dalam notis Pol 170A tersebut sebelum membuat komen? Baca dan fahami kandungannya dahulu kemudian nyatakan komen dan ulasan.

Mengikut Seksyen 115 (1) APJ 1987 setiap pemilik kenderaan apabila diberikan notis Pol 170A ini hendaklah memberikan maklumat pemandu yang disyaki telah melakukan kesalahan yang dinyatakan di dalam notis tersebut dalam tempoh tujuh (7) hari dari tarikh notis diterima. Kegagalan memberikan maklumat boleh dianggap melakukan kesalahan melainkan pemilik memuaskan hati mahkamah bahawa beliau tidak tahu siapa yang memandu. Maksud memuaskan hati mahkamah tersebut ialah seseorang pemilik jika ingkar menjawab notis tersebut maka pihak berkuasa iaitu PDRM yang mengeluarkan notis ini hendaklah mengeluarkan suatu notis (Saman) di bawah Seksyen 53(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Persoalannya adakah semua prosedur ini diikuti oleh pihak berkuasa iaitu PDRM yang mengeluarkan notis ini?

Bersama Notis Pol 170A ini juga dikepilkan Notis Pol 171 iaitu menawarkan kompaun kepada pemilik kenderaan jika pemilik mengakui kesalahan dan ingin menerima tawaran kompaun, pemilik boleh menjelaskannya. Perlu diambil perhatian bahawa tawaran kompaun ini diberikan melalui Seksyen 120 (1) APJ 1987. Kompaun ini hanyalah semata-mata tawaran. Bukan suatu bentuk hukuman atau denda. Kompaun ini juga mempunyai tempoh sah laku kerana di dalam Notis Pol 171 di perenggan 4 dinyatakan begini “Tawaran ini berkuatkuasa sehingga (tarikh). Sekiranya tiada jawapan selepas tarikh ini, tindakan saman akan diambil”. Ini dengan jelas menunjukkan bahawa kompaun tersebut hanyalah suatu tawaran, dan jika pemilik atau yang disyaki melakukan kesalahan tidak menerima tawaran kompaun tersebut dan enggan membayar, maka mereka hendaklah disaman supaya hadir di Mahkamah menjawap pertuduhan ke atas mereka. Saman ini dikeluarkan mengikut Seksyen 53(1) APJ 1987 yang disebut sebelum ini.

Persoalannya, adakah prosedur ini juga diikuti oleh pihak berkuasa?

Perkembangan yang berlaku sekarang ialah pihak berkuasa iaitu Kementerian dalam Negeri melalui PDRM telah menghukum orang yang disyaki melakukan kesalahan lalu lintas sedangkan mereka tidak pernah dibuktikan melakukan kesalahan. Mereka dihukum dengan alasan tidak membayar kompaun sedangkan kompaun hanyalah tawaran. PDRM pula mengambil kesempatan di atas kurangnya pemahaman rakyat tentang undang-undang dan peraturan telah menghukum dengan meminta JPJ menyenarai hitam kenderaan bertujuan memaksa mereka membayar kompaun. INILAH TINDAKAN YANG BERTENTANGAN DENGAN PERLEMBAGAAN!

Kenapa ia bertentangan dengan Perlembagaan?

a) Kesalahan yang dikatakan telah dilakukan tersebut belum dibuktikan.

Rujuk kembali kepada ulasan asal di atas. Jika Pemilik kenderaan ingkar notis, sepatutnya mereka dihadapkan ke Mahkamah untuk dibuktikan mereka ingkar notis tersebut. Pelbagai persoalan akan timbul di sini. Adakah notis tersebut telah dikeluarkan? Adakah notis tersebut telah diserahkan dengan sempurna?

Notis boleh diserahkan kepada pemilik kenderaan mengikut Seksyen 118 APJ 1987 iaitu dengan pos berdaftar. Jadi pihak berkuasa perlu membuktikan terlebih dahulu notis itu telah dikeluarkan. Kemudian buktikan notis itu telah diserahkan iaitu dengan bukti pengeposan daripada pejabat pos berkaitan. Jika ada bukti tersebut barulah pemilik perlu buktikan kenapa beliau ingkar. Jika beliau telah memuaskan hati mahkamah dengan alasan-alasannya maka kemungkinan akan dilepaskan. Jika tidak dapat memuaskan hati Mahkamah, kemungkinan akan dijatuhkan hukuman kerana ingkar notis. Belum lagi soal memandu melebihi hadlaju. Adakah ini dilakukan dalam situasi sekarang ini? Jawapannya tidak kerana Timbalan Menteri Pengangkutan sendiri mengakui di Dewan Rakyat pada 8/3/2011 bahawa jika seseorang ingkar Notis Pol 170A ini maka mereka secara automatik dianggap melakukan kesalahan. Ini suatu anggapan yang salah di sisi undang-undang.

Jika pemilik atau pemandu disyaki memandu melebihi hadlaju, mereka sepatutnya disaman hadir ke Mahkamah untuk dibuktikan mereka telah melakukan kesalahan tersebut. Adakah ini dilakukan? Tidak! Mereka terus disenarai hitam kerana tidak membayar kompaun. Sepatutnya PDRM membawa mereka ini ke Mahkamah, buktikan mereka memandu melebihi hadlaju. PDRM sentiasa mengatakan mereka mempunyai bukti, jadi buktikan di Mahkamah. Bukan dengan bekerjasama dengan JPJ untuk menyenarai hitam supaya pemilik kenderaan membayar kompaun. Ini salah! Kenapa PDRM tidak membawa mereka ini ke Mahkamah untuk dibuktikan kesalahan? Mungkin PDRM tahu bahawa mereka tidak dapat membuktikan kesalahan tersebut.

Perlu diambil perhatian bahawa APJ 1987 tidak memperuntukkan sebarang penggunaan imej yang dirakam untuk diterima pakai sebagai bukti di Mahkamah. Setelah APJ 1987 dipinda pada 22/12/2010 dan mula berkuatkuasa pada 1/2/2011 barulah imej yang dirakam diterima sebagai bukti di Mahkamah. Ini disebut di dalam seksyen 117 (11) Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 seperti berikut : Dalam mana-mana prosiding di mana-mana mahkamah, apa-apa imej yang dirakamkan yang dikemukakan oleh pihak pendakwaan bagi apa-apa kesalahan di bawah Akta ini hendaklah diterima sebagai keterangan, dan hendaklah menjadi bukti prima facie bagi fakta yang dinyatakan di dalamnya.

Akan ada pula pihak yang akan mengatakan bahawa gambar boleh diterima sebagai keterangan di Mahkamah mengikut peruntukkan Akta Keterangan 1950. Betul, tetapi gambar bagaimana, bagaimana gambar diambil. Jika boleh digunakan peruntukkan Akta Keterangan 1950, kenapa kerajaan bersusah payah meminda Akta Pengangkutan Jalan 1987 untuk memasukkan penggunaan gambar (imej) sebagai bukti yang boleh diterima?

Apa yang menyedihkan lagi, sudahlah gambar tidak boleh diterima sebagai bukti, para pemandu dan pemilik telah dikenakan bayaran RM10 untuk melihat dan mendapatkan salinan gambar tersebut oleh PDRM. Sudah lah tidak dibuktikan lagi mereka bersalah, mereka dikenakan bayaran untuk membuktikan mereka tidak bersalah. Sistem keadilan apa yang kita guna???

b) Seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah.

Ada dua (2) isu di sini :

a) Pembuktian bersalah; dan

b) Siapa yang boleh menghukum seseorang itu bersalah.

Pembuktian salah.

Seperti yang diulas sebelum ini, adakah semua yang dituduh dan dikeluarkan Saman Ekor ini telah dibuktikan melakukan kesalahan oleh PDRM dan JPJ? Di Mahkamah mana mereka ini dibuktikan bersalah? Jika tidak pernah dibuktikan bersalah, kenapa menghukum?

Siapa yang boleh menghukum seseorang itu bersalah?

Kuasa untuk menghukum ini adalah kuasa Mahkamah. Inilah tujuannya diwujudkan tiga (3) cabang dalam kerajaan iaitu Eksekutif, Perundangan dan Kehakiman. Polis tiada kuasa menghukum. JPJ tiada kuasa menghukum malah kerajaan tiada kuasa menghukum. Hanya Mahkamah sahaja mempunyai kuasa ini. Justeru tindakan menyenarai hitam pemilik kenderaan ini adalah suatu hukuman. Siapa yang menyenarai hitam? Bukan Mahkamah tetapi JPJ. Adakah JPJ telah mendapat perintah Mahkamah untuk menyenarai hitam pemilik kenderaan?

JPJ akan menyatakan mereka mempunyai kuasa di bawah Seksyen 17(1)(d) APJ 1987 untuk menghalang transaksi. Bagaimana kuasa tersebut perlu dibuat? Peruntukkannya menyebut bahawa Pengarah JPJ hendaklah berpuashati bahawa seseorang itu tidak mempunyai “perkara yang belum selesai”. Bagaimana JPJ hendak berpuashati? Mestilah membuat suatu siasatan seperti memberikan peluang membuat representasi kepada pemilik. Ini disebut di dalam Seksyen 17(2) APJ 1987. Adakah ini dibuat? Tanyalah JPJ.

Senario sekarang ini adalah hukum dahulu buktikan kesalahan kemudian. Ini jelas bertentangan dengan prinsip keadilan.

c) Menyenarai hitam bermaksud menghalang rakyat menggunakan harta.

Perkara ini diulas dengan terperinci di dalam kes Leonard Lim Yaw Chiang lwn Director of Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Sarawak & Anor [2009] 6 CLJ 280.

Yang Arif Hakim Mahkamah Tinggi Kuching tersebut telah memutuskan bahawa “perkara yang belum selesai” yang dimaksudkan di dalam Seksyen 17(1)(d) APJ 1987 ialah perkara yang telah dibawa ke mahkamah di mana yang dituduh tidak membela diri.

Mahkamah juga memutuskan bahawa tindakan JPJ Negeri Sarawak menyenarai hitam di bawah Seksyen 17(1)(d) APJ 1987 di atas suatu kesalahan yang belum dibuktikan adalah salah dan bertentangan dengan undang-undang. Malah tindakan tersebut juga dianggap bertentangan dengan Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak setiap rakyat menggunakan harta mereka.

Akhirnya Mahkamah Tinggi telah membenarkan tuntutan gantirugi terhadap JPJ kerana telah menyebabkan kerugian kepada pemohon di dalam kes itu akibat kehilangan penggunaan harta beliau iaitu kereta yang disenarai hitam.

Justeru saya ingin mengambil peluang ini untuk memperbetulkan persepsi dan pemahaman sesetengah pihak supaya apa yang diperjuangkan dan dibahaskan ini adalah isu penyalahgunaan proses keadilan. FAHAMI ISU SEBENAR! ANDA MAMPU MENGUBAHNYA!


ZULHAZMI SHARIFF

Penasihat Undang-Undang

Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (KASE)

11/3/2011

Tiada ulasan: