Sabtu, 12 Januari 2013

KAKI PUTAR BELIT MANA2 PUN ADA...RASA DIRI BAGUS SANGAT...KADANG SYOK SENDIRI BEST JUGA...KALAU ADA PERASAAN DENGKI PULA TU...MACAM TABIAT IBLIS ...DENGKI PADA NABI ADAM A.S

HKR Yang Memeningkan Kepala Media PB
Posted on Saturday, January 12 @ 21:31:57 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh MSO

Saat ini sudah tentu bilik berita beberapa agensi berita PB kalut dan para wartawannya sibuk sedang menyiapkan berita atau laporan mengenai Himpunan Kebangkitan Rakyat yang baru berakhir sekejap tadi untuk disiarkan malam atau pagi esok.

 
 
Sudah tentu ada wartawan yang tergaru-garu kepala untuk membuat intro berita masing-masing mencari sudut atau angle mana yang hendak diambil agar ia menarik dan menyeronokkan hati taukeh mereka dan dalam masa sama menyakiti hati penyokong Pakatan Rakyat.

Yang penting juga berita itu nanti memberi damage kepada Pakatan Rakyat dan biarlah kalau boleh rakyat membenci Pakatan Rakyat. Kalau perlu direka, mereka perlu merekanya sebaik mungkin kandati najisnya 'berbolot sampai ke atas belakang. Itu tidak menjadi masalah, dalam dunia media massa di negara ini soal kebenaran, sumber yang sahih dan kod etika itu tidak penting itu adalah perkara nombor dua.


Sekumpulan peserta berbaju "R" juga berjalan sopan.
Berjalan melenggang sambil membawa sepandu tanpa gangguan.
Jamil pun boleh bawa beruknya dengan rileks.
Sesekali helikopter sesekali meraung di langit.
Sebahagian dari 160,000 berada di stadium.
Terpaksa rukas bukit kerana stadium sudah penuh.
Pemandangan dari satu sudut dalam stadium.
Ada peserta mengelap air mata kerana sebak dan terharu.
Anwar mengangkat tangan kepada peserta yang tak dapat masuk.
Pandangan dari sudut tengah. Padat.
Berdiri atas pagar, di dalam sudah penuh.
Sudah keletihan golongan veteran ini.
Berita bohong atau pun kurang tepat isinya tidak mengapa janji ia menyeronokkan pihak tertentu mendengarnya. Begitulah yang diajarkan oleh kerajaan hari ini terhadap dunia media massa negara ini. Maruah atau laporan beberapa media massa di negara ini tidak lagi mempedulikan soal moral dan integriti.

Soal kebenaran dan kejujuran di dalam laporan tidak perlu difikirkan. Yang penting ialah mereka harus mengambil angle yang boleh memberi damage kepada Pakatan Rakyat.

Boleh jadi juga sudah ada wartawan berkali-kali menulis dan menyiapkan berita tetapi ditolak oleh pengarang berita kerana ia tidak sesuai dan memuaskan hati mereka (editor) tatakala membacanya kerana tidak membawa roh dan aspirasi taukeh mereka yang tutup mangkuk najisnya mereka tutup.

Perkara paling dipertikaikan mungkin mengenai angka kehadiran dalam himpunan berkenaan. Mungkin ada wartawan yang melapor dan menulis angka yang munasabah sekitar lebih 100,000. Tetapi sudah tentu juga angka itu ditakuti oleh editor yang sedia menjadi hamba dan pengkhinatan kepada maruah kewartawanan maka ia perlu diperkecilkan.

Sebagai wartawan saya dapat mengagak apa yang akan dihighlightkan oleh media PB mengenai himpunan sekejap tadi. Pertamanya mengenai angka, dan kedua mengenai suasana himpunan berkenaan dan juga impaknya kepada UBN. Mereka akan tulis angka yang diluar logik manusia yang waras manakala akan melaporkan himpun itu kurang berjaya dan tidak bersemangat - UBN dan pemimpinnya tidak perlu gusar.

Kalau sebelum ini mereka akan mengangkat kejadian buruk, provokasi dan sebagainya, tetapi kerana kejadian itu tidak berlaku menyebabkan mereka kehilangan modal untuk dikarai dan dibohongkan kepada rakyat. Di sepanjang himpunan tadi yang bermula sejak malam tadi hingga berakhir petang ini tidak ada satu pun kejadian buruk dilaporkan berlaku. Usahkan setitik darah gugur ke bumi seperti selalu, sebutir kelongsong peluru asap pun tidak jatuh ke bumi.

Bukan saja topi polis terjatuh, kepala peserta juga tidak bengkak dengan paluan cota dan handasan tapak senapang seperti di himpunan atau demonstrasi sebelum ini.

Apabila sesuatu yang diharapkan itu tidak berlaku wartawanlah yang menjadi mangsa. Wartawanlah yang akan disuruh mereka-reka dan mengarang berita karut. Mana-mana wartawan yang beriman dan menghormati kod etika dan maruah kewartawanan akan merasa kekok dan berada dalam keadaan dilema. Ketika ini juga timbul perasaan ingin bertukar kerja di syarikat lain ataupun meninggalkan dunia kewartawanan yang zalim kerana menjadi PB kerajaan.

Ini beberapa intro yang mungkin boleh membantu para wartawan yang kini sedang kalut untuk menyiapkan berita yang tidak benar itu tetapi demi menyeronokkan hati tuan masing-masing. Mungkin mereka boleh menggunakan intro di bawah ini;

KUALA LUMPUR: Himpunan Shamsidar anjuran Pakatan Rakyat yang mensasarkan 1 juta rakyat hari ini gagal apabila hanya kira-kira 15,000 saja yang hadir. Stadium Merdeka yang boleh memuatkan penonton 30,000 masih kelihatan lompong di mana-mana.

Kebanyakan yang hadir juga mereka yang diimport dari negeri-negeri Kelantan, Kedah dan Terengganu. Kanak-kanak bawah umur juga turut sama hadir. Difahamkan setiap yang hadir menerima upahan di antara RM200 hingga RM350.

Seorang peserta yang tidak mahu disebutkan namanya mengakui beliau mendapat wang RM400 daripada seorang pemimpin Pakatan Rakyat di Kelantan untuk membawa 20 hingga 30 orang peserta.


atau pun begini;

KUALA LKUMPUR: Pakatan Rakyat yang mahu menjadikan himpunan di stadium Merdeka sebagai momentum menghadapi pilihan raya dan menunjukkan kekuatan mereka petang ini kecewa kerana jumlah yang hadir tidak mencecah angka yang mereka ingin. Himpunan dikenali dengan 'Perhimpunan Shamsidar' itu mensasarkan 1 juta hadirin tetapi yang hadir sdekitar 5,000 sahaja.

Kehadiran yang jauh dari sasaran itu mengecewakan. Gara-gara itu Anwar yang selalu berucap memakan masa lebih satu jam hanya meringkaskan ucapan sekitar 23 minit saja.

atau pun begini;

KUALA LUMPUR: Pihak penganjur himpunan Shahsidar hari ini gagal memenuhi syarat-syarat berhimpun yang diberikan kepada mereka. Apa paling jelas penggunaan kanak-kanak kecil yang boleh mendatang kemudaratan kepada mereka masih berlaku.

Kegagalan ini menjelaskan bahawa Pakatan Rakyat tidak menghormati undang-undang dan suka melaklukan masalah kepada orang ramai. 

Kegagalan mematuhui syarat berhimpun itu juga membuktikan pakatan itu tidak mampu untuk mentadbir negara ini kerana untuk menguruskan peserta seramai 20,000 pun tidak mampu.

Atau pun mungkin ada intro lain lagi.  Tetapi yang pastinya intro atau angle yang dihighlightkan dari sudut negatif buat Pakatan Rakyat. Manakala editor juga akan memilih gambar atau mengedit gambar untuk menggambarkan sambutan itu tidak mendapat sambutan.

Itulah apa yang mungkin dilakukan oleh media massa terhadap himpunan kebangkitan rakyat tadi. Apabila himpunan itu berjalan lancar dan aman menyebabkan mereka terpaksa mereka cerita untuk menimbulkan kemarahan rakyat. Mereka menjadi hilang akal untuk melakukan kejahatan dan menipu rakyat.

Perhimpunan tadi mencatat sejarah buat negara ini kerana ia berjalan lancar, aman dan penuh harmonis. Himpunan yang dihadiri lebih 150,000 itu tidak mendatangkan apa-apa masalah seperti mana dibayangkan sebelum ini. Apa yang berlaku tadi menjelaskan bahawa sekiranya himpunan awam anjuran pembangkang begitu jika tidak diganggu ia akan berjalan dengan baik. Himpunan berlangsung selama kira-kira 4 jam tadi juga menyenangkan pihak polis.

Apa yang berlaku hari ini menjawab persoalan yang di'tabuh' selama ini siapa yang menjadi dalang berada di sebalik kekecohan dan kekecauan dalam setiap himpunan membabitkan PR sebelum ini.
Apa yang berlaku hari ini memberi moral dan kualiti kepada PR. Rakyat menilai sendiri akan kemampuan dan juga kejujuran Pakatan Rakyat yang menuntut hak-hak rakyat menerusi demokrasi.

Mungkin dari jumlah kehadiran yang diharapkan tidak menjadi kenyataan. Tetapi pihak PR perlu merasa berpuas hati kerana dapat mewujudkan sebuah himpunan yang harmoni yang sekaligus menunjukkan integriti dan keikhlasan PR.

Sepanjang himpunan tadi orang ramai memberi kerjasama baik dan benar-benar menjaga adat dan juga alam sekitar. Setiap arahanh spontan yang dibuat diikuti dengan baik. Contohnya pengerusi meminta agar trompik tidak dibunyikkan semasa pidato, semua mematuhi. Satu ketika keadaan riuh dengan trompik tetapi setelah 'dilarang' ia kemudian menjadi senyap sunyi.

Begitu juga dengan kebersihan alam sekitar. Semua sampah atau bekas makanan dan minum diletakkan di satu tempat. Ada pula pertugas khas yang membawa plastik menghampiri orang ramai bagi memudahkan sampah dimasukkan. Suasana begini tidak wujud pada mana-mana himpunan dan keramaian UBN di mana tanggungjawab menjaga dan mengawal kebersihan tersangkut di bahu petugas PBT atau pihak penguasa sepenuhnya.

Mungkin pihak UBN tidak perlu risau dengan jumlah kehadiran kerana ia tidak mencecah sejuta. Tetapi melihat kepada semangat, displin yang ditunjukkan himpunan tadi boleh menjadi gambaran awal akan kesungguhan rakyat berbilang kaum bernaung di bawah PR untuk menumbangkan UBN. Dalam anggaran saya jumlah tadi sekitar 160,000 termasuk yang terkandas di Bukit Bintang atau pun mereka yang tidak sempat berhimpun dan memasuki stadium. Sekiranya setiap mereka mewakili tiga orang pengundi ini bermakna kekuatan himpunan itu ialah sebanyak 480,000 iaini hampir setengah juta.

Berada di stadium menyaksikan puluhan ribuan manusia dengan pelbagai warna utama; kuning, hijau, oren dan merah, yang mewarnai stadium tadi telah memberi gambaran kepelbagaian warna kulit, anutan agama dan ideologi politik boleh bersatu atas semangat untuk menumbangkang UBN. Sorakan dan tepukan bersemangat yang berkumandang dan menyelinap ke dalam telinga menjadi darah menyirap kebanggaan.

Gerakan ombak yang dilakukan oleh orang ramai menunjukkan mereka cukup understanding dan sepakat untuk membawa pembaharuan politik negara ini. Rangkaian ombak manusia beralun-alun itu menggambarkan mereka sudah sedia untuk menenggelamkan Umno.

Semua pimpinan utama Pakatan Rakyat hadir dan memberi ucapan. Sebelum itu sebanyak 15 wakil-wakil NGO berucap barang seminit dua untuk menyatakan tuntutan dan juga memberi suntikan semangat dan komitmen bagi menumbangkan UBN. Pemimpin utama yang berucap Anwar Ibrahim, Abdul Hadi Awang, Lim Guan Eng manakala Mursyidul Am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat menutup himpunan dengan doa.

Semua yang hadir mengaminkan doa Tokguruku itu tidak kira bangsa. Menitis air mata tatkala melihat seorang pemuda Cina bersama pasangannya merautkan tangannya ke muka setelah doa habis dibaca seperti mana dilakukan umat Islam.

Apa yang berlaku hari ini boleh disimpulkan ia memberi keyakinan perpaduan dan nekad Pakatan Rakyat untuk mengambil alih Putrajaya tidak tergugat sedikit pun walaup pakatan itu diserang dan cuba dipecahkan oleh UBN dengan berbagai cara. Seolah makin ia diserang dan difitnah, ikatan dan jabat salam sesama mereka makin erat. Seakan mereka sudah berjanji sehidup semati, akan bersama selagi UBN tidak hancur.

Seharusnya UBN khasnya Najib Razak kena membuat post mortem himpunan hari ini sebaik mungkin sama ada hendak bubar Parlimen hujung Januari ini ataupun merapatkan pilihan raya hingga ke akhir April. [wm.kl.7:02 pm 12/01/13]

.........
http://msomelayu.blogspot.com/2013/01/hkr-yang-memeningkan-kepala-media-pb.html




Ucapan Penuh Dato Seri Anwar Ibrahim di HKR
Posted on Saturday, January 12 @ 21:27:56 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh ALBA

 

 Mazidul Akmal Sidik dan Papagomo memutar belit Kehadiran HKR
Posted on Saturday, January 12 @ 19:42:24 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh WTKO

Mazidul Akmal pada tulisan terkini dalam blognya memperlekeh Pakatan Rakyat di mana Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) tidak mendapat sokongan rakyat. Dalam tulisannya dengan merujuk gambar awal perarakan yang menuju ke Stadium, Mazidul meramalkan hanya 6000 orang sahaja yang turut berarak.

Dalam nada sinis, dia bertanya mana pergi yang lain? Mana sejuta?? Mazidul merujuk kepada laman PAPAGOMO sebagai sandaran.

Mengakhiri tulisan Mazidul menyindir


Sumber : Klik di sini.

Tanyakan kepada diri, mengapakah tidak menyertai HKR? Nyatakan pendapat di sini, mungkin ramai ingin mengetahui, silakan...

Manakala kawan rapat Mazidul pula (papagomo) dalam tulisan mengatakan hanya 20, 000 sahaja yang hadir dengan memampar gambar stadium padamasaawal. Tujuannya nak manipulasi..

Ini tulisan perlinya.

1 juta akan memenuhi stadium kata Mat Sabu sejak berhari hari yang lalu. Bagi rakyat ataupun penyokong yang kurang cerdik pastinya akan percaya kata kata Mat Sabu untuk 1 juta dalam Stadium Merdeka. Hakikatnya secara logik akal stadium Olimpik pun tak mampu muatkan 1 juta orang. Hahaha.

TAPI HAKIKATNYA DUA "EKOR" TALIBARUT BANGSA INI ADALAH KECEWA DENGAN KEHADIRAN DAN SOKONGAN RAKYAT PADA HKR!!!!
 
 SUASANA di Stadium Merdeka VS Himpunan Bersama Najib... wakaka
Posted on Saturday, January 12 @ 17:48:03 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Blog Gendang Perang

Saksikanlah betapa meriahnya suasana di Stadium Merdeka di saat ini. Rakyat hadir dari jauh dan dekat untuk menuntut keadilan daripada pihak bertanggungjawab. Mereka berhabis tenaga dan wang ringgit hanya untuk melahirkan rasa tidak puas hati yang terdapat dalam hati dan fikiran mereka.














Semoga usaha semua pihak untuk menjayakan perhimpunan kebangkitan rakyat secara besar-besaran di Kuala Lumpur tidak sia-sia. Bersamalah kita mendoakan agar tiada kejadian buruk berlaku. Amiiin!

Program PM di Semenyih pulak begini keadaannya....


Lori bawa beras. Orang ramai berkerumun ambil beras. Tak ada orang melayu???


wakaka

adios
 
...............................
 
Laporan Harakahdaily
4.48 pm - Penganjur mengumumkan himpunan tamat dan meminta peserta bersurai secara aman.

4.47 pm - Nyanyian Lagu Negaraku sebagai penutup kepada himpunan bersejarah di Stadium Merdeka hari ini.

4.44 pm - Laungan Azan Asar bergema dalam Stadium Merdeka.

4.10 pm - Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berucap.

3.40 pm - Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berucap. Mengucapkan syabas kepada penganjur. "Saya tak tahu kira jumlah ini, media lagi tak tahu kira".

Berhimpun di tempat yang sangat bersejarah Stadium Merdeka, kerana di sini diisytiharkan kemerdekaan negara lebih 50 tahun lalu. 50 tahun beri peluang kepada BN.Namun apa erti 50 tahun merdeka jika rakyat merempat di tanah air sendiri, anak muda menganggur, harta negara disapu.

Beliau berkata apa yang berlaku "Bukan salah ibu mengandung, tapi silap memangkah undi". Kini PAS bersama Pakatan Rakyat, bersetuju atas perinsip-perinsip bersama dan menerima perbezaan pandangan.

Buku Jingga bukan cakap kosong. PAS pernah masuhkan tol di Terengganu sewaktu memerintah dan jika menang, Pakatan akan masuhkan tol di negara ini.

"Pulau Pinang jadi 'Pulau Pening' 50 tahun di bawah BN. Bila Pakatan ambik baru jadi tak pening. Di Selangor kita beri air percuma, tapi dimanipulasikan oleh media".

"Jangan takut kepada BN. BN bukan hantu, tapi rakyat macam kita, rakyat kena berani. Mari kita isytiharkan kemerdekaan yang kedua. Bila pulang buat kerja. InsyaAllah kita dapat Ubah Sekarang".

3.25 pm - Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berucap. Memulakan ucapan dengan "Salam Bersih untuk semua". Himpunan kali ini catat sejarah, permulaan kepada Malaysia baru. Pilihan di tangan kita semua. Malaysia adalah milik rakyat Malaysia".

"Sudah sampai masanya selepas 56 tahun, hari ini kita buktikan bahawa rakyat Malaysia cintai keamaan. Terima kasih kepada semua anda yang datang dari jauh".

Beliau berpesan jangan termakan fitnah perkauman BN. "Pakatan menang bukan Melayu habis, bukan Cina habis tapi...."BN habis" jawab hadirin.

3.20 pm - Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu merangkap pengarah HKR berucap. Memulakan ucapan dengan pantun "Tepuk Amai-amai, belalang kupu-kupu. Datang beramai-ramai selamatkan negaraku." Beliau turut melancarkan kutipan sumbangan.

Beliau juga menafikan satu SMS yang dikesan tersebar hari ini yang menggesa peserta himpunan untuk mendapatkan wang dari ibu pejabat PKR.

3.15 pm - Wakil gerakan mahasiswa Safwan Anang berucap, manuntut pemansuhan PTPTN. Mengakhiri ucapan dengan laungan 'Student Power'. Turut berucap selepas itu wakil gerakan Mansuhkan PPSMI.

3.05 pm - Datuk Mahfuz Omar menjemput penyanyi Blues Gang, Ito menyanyikan lagu 'Ubah Sekarang'. Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said turut dijemput menyampaikan sajak bertajuk "Di atas padang sejarah".

4.30 pm - Bacaan ikrar 'deklarasi rakyat' yang dipimpin oleh Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution.

3.00 pm - Presiden Anak, Mazlan Aliman berucap. Beliau menegaskan rakyat mendesak Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad meletak jawatan ekoran pelbagai masalah telah menimpa Felda dan peneroka.

2.55 pm - Pengerusi Bersih 2.0 Ambiga Sreenevasan berucap. Beliau berkata " Perhimpunan hari ini tanda cinta kepada negara". Wakil NGO R Kelantan memberi ucapan menuntut Royalti Kelantan. Turut berucap Pengerusi Himpunan Hijau Wong Tack.

2.52 pm - Wilfred Bumburing berucap beliau berkata Sabah bukan lagi simpanan tetap BN.

2.50 pm - Hampir 100,000 orang memenuhi Stadium Merdeka ketika ini.

2.45 pm - Menteri Besar Selangor Tan Seri Khalid Ibrahim tiba di stadium.

2.40 pm - Pemimpin DAP, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng serta Karpal Sing dilihat masuk ke Stadium.

2.30 pm - Wakil NGO bekas tentera Kerabat memberi ucapan.

2.20 pm - Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba di Stadium

2.15 pm - Turut kelihatan ialah Pengerusi Bersama BERSIH, Datuk S Ambiga dan Naib Presiden PKR, N Surendran.

2.12 pm - [Stadium Merdeka] Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bersama Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali tiba di pentas utama.

2.10 pm - [Stadium Merdeka] Lebih 50,000 orang sudah berada di Stadium Merdeka. Beberapa pemimpin NGO mengambil pentas untuk berucap.

2.08 pm - [Stadium Merdeka] Saudara Tijah dari wakil orang asal berucap dituruti selepas itu Pengerusi GMI Syed Ibrahim. Sebelum itu turut berucap Antholy Loke.



2.05 pm - [Stadium Merdeka] Suasana terkini di Stadium Merdeka



2.00 pm - [Stadium Merdeka] Suasana terkini di Stadium Merdeka puluhan ribu sudah berada di sini. Himpunan rasmi akan berlaku sedikit masa lagi. Menunggu kepimpinan utama tiba.



1.35 pm - [Stadium Merdeka] Peserta menunaikan solat Zohor di stadium.

1.30 pm - [Jalan Tun SH Lee] Peserta dari KLCC hampir tiba di stadium

12.55 pm - [Jalan Sultan] Kumpulan dari Jalan Sultan sedang bergerak menuju ke stadium.

12.50 pm - [Kg.Baru] Kumpulan dari Kelab Sultan Sulaiman meneruskan perjalanan ke Stadium Merdeka, berasingan dengan kumpulan dari KLCC.

12.35 pm - [Pasar Seni] Polis di Jalan Tun SH Lee menjaga laluan kumpulan wanita pakatan yang bergerak dari Pasar Seni ke Stadium Merdeka.

12.30 pm - [KLCC] Kumpulan KLCC akan bergabung dengan kumpulan dari Kelab Sultan Sulaiman. Kini kumpulan Kelab Sultan Sulaiman sedang menunggu kumpulan dari KLCC di Jalan Ampang bersebelahan Wisma TES. Suasana terkawal dan santai.

12.20 pm - [Pasar Seni] Kumpulan dari sini mula bergerak ke Stadium Merdeka. Kira-kira 1000 orang menyertai pergerakan dari sini.

12.20 pm - [Jalan Sultan] Hujan renyai-renyai mula turun. Sekitar 2000 orang peserta berada di sini. Ada sekumpulan kecil sudah bergerak ke stadium.

12.15 pm - [KLCC] Keadaan semasa pergerakan kumpulan dari KLCC mencecah puluhan ribu orang peserta.

12.15 pm - [Stadium Merdeka] Keadaan dalam stadium kira-kira jam 12.30 tengah hari tadi. 12.10 pm - [Masjid Negara] Azmin Ali, Nizar Jamaludin tiba di perkarangan Masjid Negara dan memberi ucapan kepada para peserta di sini.

12.05 pm - [KLCC] Peserta dari KLCC hampir 15000 bergerak memasuki Jalan Sultan Ismail menuju ke stadium. Mereka melaungkan hidup rakyat, royalti sepanjang perjalanan.

12.05 pm - [Masjid Negara] Puluhan ribu masih berada di Masjid Negara. Mereka perlahan-lahan berjalan ke Stadium Merdeka.

12.00 pm - [Dataran Merdeka] Polis sedang berkawal di sekitar Dataran Merdeka. Tiada peserta di sini kerana laluan ditutup.

11.55 am - [Jalan Sultan] Suasana di sini meriah dengan penyokong anti Lynas. Turut kelihatan peserta baju kuning, riuh dengan tiupan trompet.

11.50 am- [Pasar Seni] Wanita Pakatan Rakyat sedia bergerak. Mereka membawa belon, sepanduk dan kain rentang suara perubahan wanita.

11.45 am - [Kg.Baru] Kumpulan yang berkumpul di Kelab Sultan Sulaiman hampir 1000 orang mula bergerak ke Stadium Merdeka. Mereka akan bergabung dengan kumpulan KLCC dan kumpulan Jalan Sultan.

11.40 am - [KLCC] Hampir 10000 sudah berkumpul di KLCC. Wakil-wakil NGO telah memberi ucapan. Mereka mula berjalan menuju ke Stadium Merdeka.

11.30 am - [Masjid Negara] Kumpulan dari Masjid Negara mula menuju ke stadium.

11.25 am - [Pasar Seni] Kumpulan wanita di Pasar Seni. Mereka mengenakan pakaian berwarna ungu.

11.20 am - [Masjid Negara] Pasukan Unit Amal menerima taklimat terakhir sebelum mengawal perjalanan peserta ke Stadium Merdeka.

11.15 am - [Masjid Jamek] Jalan menghala ke Dataran Merdeka dan ke Sogo mula ditutup. Kumpulan dari Jalan TAR berhampiran Masjid Jamek mula berjalan menuju ke stadium.

11.10 AM - [Sogo] Pasukan bermotosikal dilihat melalui jalan ini menuju ke Stadium Merdeka.

11.05 am - [Stadium Merdeka] Suasana terkini di Stadium Merdeka. Peserta berpusu-pusu masuk ke dalam stadium.

11.00 am - [KLCC] Terkini di KLCC hampir 2000 orang peserta sudah berada di sini. Kelihatan Datuk Kamaruddin Jaffar tiba di sini.

10.55 am - [Brickfield] Kumpulan di sini sudah mula bergerak. Mereka akan bercantum dengan kumpulan dari Masjid Ar- Rahman UM sebelum menuju ke Stadium Merdeka.

10.50 am - [KLCC] Hampir 1000 orang sudah memenuhi perkarangan KLCC. 30 anggota Unit Amal dilihat sedang menerima taklimat. Mazlan Aliman, Dr. Dzulkefly Ahmad, Dr. Syed Azman akan mengetuai di sini.

10.45 am - [Masjid Ar-Rahman, UM] Kumpulan dari sini mula berjalan menuju ke Stadium Merdeka.

10.40 am - Biarpun bertongkat, seorang warga emas sanggup turun bersama-sama ke HKR.

10.30 am - [Masjid Negara] Suasana di Masjid Negara ketika ini. Jumlah peserta bertambah dengan mendadak.

10.25 am - [KLCC] Hampir 100 peserta kini sudah berada di sini. Di sini kumpulan Royalti Kelantan dan Terengganu akan mengepalai perjalanan ke Stadium Merdeka. Mereka mengenakan pakaian Merah dan Hitam.

10.20 am - [Brickfields] Kumpulan di sini sedang mengumpul peserta sebelum berjalan menuju ke Stadium Merdeka. Kelihatan komander, kartunis Zunar sedang berada di sini.

10.15 am - [Masjid Ar-Rahman, UM] Kumpulan dari sini akan mula berjalan sedikit masa lagi. Jarak dari UM ke Stadium Merdeka kira-kira 10km.

10.10 am -[PDRM] Aliran trafik sekitar Kuala Lumpur adalah lancar, kecuali Jalan Loke Yew ke Jalan Kinabalu sahaja sesak.

10.00 am - Video sokongan rakyat Malaysia di Jordan terhadap HKR 2013 . Perhimpunan ini telah diadakan di Mu'tah, Jordan pada 11 Januari 2013 bertujuan untuk menunjukkan tanda sokongan penuh kami yang berada diluar negara khususnya di Jordan terhadap Himpunan Kebangkitan Rakyat 120113 yang berlangsung di Malaysia.

9.55 am - Dianggarkan lebih 5,000 peserta sudah berada di sekitar Masjid Negara ketika ini. Mereka masih menunggu komender bertugas sebelum berjalan santai menuju ke Stadium Negara.  
 
 
 Diluar Stadium kerana tiket HABIS!!!
Posted on Saturday, January 12 @ 17:39:42 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Blog btmmari



TERKINI!!!! DILUAR STADIUM SYABAS...SUSAH PAYAH PESERTA AKAN DIBAYAR OLEH NAJIB SEKEMBALINYA..BRIM RM500.REBET RM 200.....HEE


Dalam stadium dah sesak, ini gambar luar stadium pulak.
via Vote Pakatan Rakyat
suasana di luar Stadium Merdeka pada waktu ini (petang 12 Jan 2013)

Keadaan di luar stadium @HKR112 
 
Manakala di dalam studium pula


Sekitar jam 2.15 petang



Menyentuh Naluri Anda?




Permandangan ini mungkin yg pertama di Stadium Merdeka.

RAKYAT MULA MEMENUHI STADIUM MERDEKA — 



Kumpulan peserta bersolat Zohor di Masjid Al-Bukhari. Suasana masjid seperti solat jumaat. 

SUASANA DALAM STADIUM MERDEKA TERKINI

LAGI GAMBAR DISINI
 
..................
http://btmmari.blogspot.com
 
 UMNO dan BN. Kah kah kah!
Posted on Saturday, January 12 @ 17:28:56 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Blog DuniaCarcaMerba



Gambar kredit kepada blog MM.


Gambar kredit kepada blog MM.  


Kronologi HKR:

[MK]  4.51pm: Azan Asar berkumandang ketika acara sampai ke penghujungnya. Para peserta menyanyikan lagi Negaraku sebelum bersurai.

4.43pm: Mursyidul am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memimpin bacaan doa bagi mengakhiri Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka.

4.38pm: MP PKR Datuk Saifuddin Nasution mengetuai bacaan Deklarasi Himpunan Kebangkitan Rakyat yang mengandungi 10 tuntutan yang diikuti para peserta perhimpunan di dalam stadium.

4.20pm: Ketua polis daerah Dang Wangi Zainuddin Ahmad menjelaskan bahawa anggaran polis ke atas jumlah peserta perhimpunan pada hari ini adalah antara 40,000 hingga 45,000 orang.

Jumlah itu berkurangan hampir separuh daripada anggaran sebelumnya, sebanyak 80,000 yang diumumkan PDRM di Twitter.

Jumlah 80,000 itu menurut polis adalah "kesilapan teknikal".

"Dari bacaan saya, perhimpunan dihadiri oleh lebih kurang 40,000 hingga 45,000 orang," kata Zainuddin dalam sidang media petang ini.

Tambahnya, polis juga tidak melakukan apa-apa tangkapan ke atas mana-mana pihak berhubung perhimpunan tersebut.

"Sehingga kini, himpunan kebangkitan rakyat tidak ada apa-apa kejadian yang tak diingini. keselamatan di tahap yang terjamin.

"Semua polis yang ditugaskan dapat laksana tugas dan tanggungjawad dengan sempurna, tanpa apa-apa insiden yang tidak diingini.

"Keadaan lalu lintas, cuma kesesakan sedikit di Jalan Maharajalela dan sekitar jalan tuju ke Stadium Merdeka. Walaubagaimanapun, Jalan Raja, Jalan Lebuh Pasar dan Jalan Maharajalela tuju ke Dataran Merdeka masih ditutup," katanya.

4.14pm: Datuk Seri Anwar Ibrahim menyampaikan ucapan. Beliau meminta agar orang ramai memberi peluang kepada Pakatan Rakyat untuk memimpin kerajaan.

"Masa sekarang yang kita minta ialah beri peluang supaya ada suara rakyat menjadi suara keramat mentadbir negara ini. Suara rakyat, suara keramat," katanya.

Dalam ucapannya, beliau turut mengulangi janji-janji Pakatan sebelum ini tentang Pembatalan PTPTN serta menurunkan harga minyak.

Beliau turut mengulangi akan mendengar dan peka dengan semua tuntutan rakyat.

4.10pm: Kalangan peserta yang berada di luar stadium mula beransur-ansur berjalan keluiar dari kawasan stadium.

3.51pm: Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang memulakan ucapan.

3.38pm: Polis membuat pindaan kepada pengumuman di Twitter sebelum ini - bahawa anggaran jumlah peserta seramai 80,000 adalah "kesilapan teknikal".

Tulisan terbaru di Twitter polis menyebut, jumlah berkenaan akan diumumukan oleh ketua polis Kuala Lumpur atau ketua polis daerah.

3.30pm: Sebagai respons kepada dakwaan bahawa peserta telah dibayar RM150 untuk menghadiri perhimpunan tersebut, pihak penganjur mula mengutip derma daripada orang ramai.

Ramai dilihat mengeluarkan wang dari poket mereka dan memasukkannya ke dalam beg plastik yang pegang oleh anggota Unit Amal.

3.30pm: Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dalam ucapannya menyentuh isu kamera AES dan bayaran BR1M oleh kerajaan persektuan.

Beliau menyifatkan bayaran dan saman itu seperti "tangan kanan memberi, tangan kiri ambil balik".

3.29pm: Di luar stadium, sesetengah peserta dilihat bersalaman dengan anggota polis sebagai menghargai khidmat mereka. Satu peserta dari Sungai Petani dilihat mengucapkan terima kasih kepada pihak polis sebelum bergegas untuk menaiki bas pulang. Polis membalasnya senyuman mesra.

"Pihak polis baik hari ini. Mereka tidak mengganggu perhimpunan kami berbanding masa lalu, "katanya.

3.22pm: Mohamad Sabu dalam ucapannya mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menjayakan perhimpunan hari ini, termasuk PDRM.

"Ini himpunan akhir sebelum kita ke Putrajaya," katanya yang disambut sorakan hadirin.

Beliau turut bertanya kepada orang ramai sama ada mereka menerima bayaran untuk hadir ke perhimpunan hari ini.

Dakawaan itu dikesan dalam satu SMS yang berlegar pada hari ini.

"Adakah anda dibayar RM150?", tanya Mat Sabu, sambil disambut laungan "Tidak" oleh para hadirin.

"Saya bukan nak bayar RM150 tapi saya nak minta duit dari tuan-tuan. Sekarang saya nak minta kutipan," kata timbalan presiden PAS itu lagi.

3.20pm: Pengerusi penganjur himpunan Mohamad Sabu ketika ditemui Malaysiakini berkata satu SMS yang dikesan tersebar hari ini sebagai satu "pembohongan".

SMS itu didakwa menggesa peserta himpunan untuk mendapatkan wang dari ibu pejabat PKR.

3.13pm: Sasterawan Negara Datuk A Samad Said menyampaikan sebuah sajak yang bertajuk "Di atas padang sejarah".

Sebelum mendeklamasikan sajak, A Samad memberitahu bahawa beliau memang ingin melihat lautan manusia.

Beliau turut meminta ribuan yang hadir di Stadium Merdeka hari ini untuk "ubah".

"Dalam hidup saya yang sudah berusia 80 tahun, saya memang mengimpikan lihat lautan insan.

"Yang ini... Ubah sekarang," katanya.

3.04pm: Para peserta di dalam stadium bergilir-gilir bangun dan membuat gelombang ombak ketika Ito daripada kumpulan Blues Gang menyampaikan sebuah lagu yang bertajuk "Ubah".

3.00pm: Pengerusi PersatuanAnak Peneroka Felda (ANAK), Mazlan Aliman sedang berucap.

Sebelum berucap beliau melaungkan 'Undur Isa Samad".

Maslan berkata, warga Felda sedang bangkit untuk melakukan perubahan.

"Hari ini warga Felda sedang bangkit untuk nyahkan dan lakukan perubahan.

"Selama ini BN berkuasa kerana sokongan besar. Insya-Allah ini kali warga Felda akan bangkit dan menuju ke Putrajaya," katanya.

2.51pm: Menurut Twitter terkini polis, stadium dipenuhi oleh kira-kira 80,000 orang pada jam 2.45pm.

2.50pm: Pengerusi Bersama BERSIH, Datuk S Ambiga menyampaikan ucapan. Beliau berkata, BERSIH merupakan NGO berjuang untuk rakyat dan tidak memihak kepada mana-mana parti.

Menurutnya lagi, BERSIH adalah untuk memelihara hak rakyat dan PRU akan datang.

"Kita tak memihak kepada mana-mana parti. Kita berjuang untuk rakyat. Saya harap anda semua akan keluar mengundi pada PRU13," katanya.

2.40pm: Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, Ahli Parlimen Ipoh Timur Lim Kit Siang dan pengerusi DAP Karpal Singh baru tiba dan masuk ke dalam stadium.

2.31pm: Wakil daripada bekas anggota tentera KERABAT, yang menegaskan anggota tentera bukanlah balaci kepada BN. Ia disambut dengan laungan reformasi dan sorakan para hadirin.

2.30pm: Datuk Seri Anwar Ibrahim sampai ke stadium, disambut dengan laungan reformasi. Beliau melambai pada hadirin.



P/s: BN mampu kumpulkan rakyat sebanyak ini? Tanpa tambang, tanpa makanan dan baju percuma, tanpa elaun dan duit, tanpa surat pekeliling, tanpa paksaan...

.........................
http://duniacacamarba.blogspot.com
 
 
  Mufti kata solat Jumaat tak wajib?
Posted on Saturday, January 12 @ 17:31:08 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh: rozmal

"Satu artikel dibawah ini yang boleh mengundang banyak kontorversi dan menambahkan kekalutan umat Islam di negara ini. Golongan ulama yang berani memperkatakan kebenaran harus diberi lebih banyak ruang memberi kefahaman Islam kepada masyarakat Islam bukan hanya di TV Al Hijrah tetapi juga di TV1, TV3 pada waktu perdana.

Jika tidak berlakulah seperti apa dibawah ini, bekas tahanan ISA tidak lagi menunaikan solat Jumaat setelah dibebaskan kerana atas alasan mufti kata solat Fardu Jumaat untuk mereka dalam tahanan tidak wajib, tetapi solat Sunat Idil Fitri boleh pula dilakukan semasa dalam tahanan. Tak ke pening orang umum bila baca artikel ini kalau diterjemahkan ke Bahasa Melayu yang fardu tak boleh, yang sunat boleh.

 
Friday prayers are NOT compulsory, said the Mufti
Friday, 11 January 2013
Let us contemplate one example. When I was in Kamunting back in 2008, we were told by the detention camp authorities that we are not allowed to do our Friday congregational prayers. (In fact, after I was released, I made a police report at the Sentul Police Station regarding this matter).
It is not that the 50 or 60 of us detainees wanted permission to walk to the mosque down the road to do these Friday prayers -- even if they handcuffed us and chained us in a chain gang (which means there would be no way we could escape). We wanted to do these Friday prayers within our own cellblock.
But we were told we are not allowed to do our Friday prayers because they are not compulsory and that this was a ruling or decree by the famous Perak Mufti himself. So why are we so stubborn in insisting that we be allowed to do our Friday prayers? The Mufti is the highest religious authority in Perak and Kamunting is in Perak. So don’t be stubborn and listen to what you have been told, they said.
Then came Hari Raya (I was in Kamunting for Hari Raya 2008) and the other detainees got together to do their Hari Raya congregational prayers. I, however, was not allowed to join them because I was in solitary confinement so I was not allowed to mix with the other detainees. Nevertheless, I could hear them do the Hari Raya prayers next door to my cellblock.
Now, as far as I know, the Friday congregational prayers are compulsory while the Hari Raya congregational prayers are not. But the government denied the detainees permission to do the compulsory Friday congregational prayers but allowed them to do the optional Hari Raya congregational prayers. And this was based on the ruling or decree by the highest religious authority in the State of Perak, the Mufti.
I do not have any certificate, diploma or degree from any of the Islamic universities but my common sense tells me that when something is compulsory then you must do it and when something is optional you are not obligated to do it. And even a ten-year-old Malay-Muslim can tell you that the Friday congregational prayers are compulsory while the Hari Raya congregational prayers are not.
Nevertheless, since the ‘big man’ himself, the Perak Mufti, has issued a ruling or decree that the Friday congregational prayers are NOT compulsory, and since Malaysians are obligated to comply with these rulings and decrees issued by these authorities, I have since stopped doing my Friday congregational prayers. I no longer go to the mosque on Fridays.
I am still waiting for the Perak Mufti to issue a new ruling or decree saying that the Friday congregational prayers are, in fact, compulsory. And since he has not and until he does then I would regard this ruling or decree as binding and something that I am obligated to comply with.
So, yes, the Mufti is the highest religious authority in the land. He tells us what we must and must not do. And we must follow what he tells us to do, or not to do. And the Perak Mufti has told us that we cannot do the Friday prayers because they are not compulsory. So who am I to argue with the highest religious authority in the land? I do what he tells us to do and not do what he tells us not to do. And he said: DO NOT do your Friday congregational prayers. So be it. I stopped doing them. After all, I am a good Malaysian and an obedient Muslim

Jangan harap la Utusan nak siar gambar nie...
Posted on Saturday, January 12 @ 17:35:18 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

 
 Blog Shalehudin



#KL112
Hampeh...!!
Tak penuh pun Stadium Merdeka....


BERIKUT perkembangan menjelang Himpunan Kebangkitan Rakyat yang akan berlangsung petang ini di Stadium Merdeka. Peserta perhimpunan mula membanjiri lapan lokasi di Kuala Lumpur dan Petaling Jaya.

3.15 petang: Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said berucap. Dalam ucapannya kata beliau, "dalam hidup saya berusia 80 tahun, saya memang mengimpikan untuk melihat lautan insan yang ingin ubah sekarang."

"Saya banyak berterima kasih, oleh kerana memberi maruah kepada orang baca puisi. Saya tidak berbuat apa-apa, saya hanya baca puisi, saya tidak sangka puisi menjadi senjata.

"Saya banyak berterima kasih kepada anda semua demikian ramai. Saya hanya bacakan sebuah puisi, puisi yang akan bacakan ada hubungannya dengan padang ini." Judul puisi, Di Atas Padang Sejarah.

3.10 petang: Penyanyi Ito, bekas penyanyi Blues Geng, menyampaikan lagu 'Ubah'

2.25 petang: Naib Presiden Salahuddin Ayub bersama Datuk Chua Jui Meng masuk ke dalam stadium

2.15 petang: Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agungnya, Datuk Mustafa ALi masuk ke dalam stadium

2.05 petang: Mat Sabu masuk ke stadium, disambut dengan tepukan

1.45 tengah hari: Laluan masuk ke Stadium Merdeka dipenuhi orang ramai, peserta perhimpunan. Anggaran dalam stadium dianggarkan 50,000. Peserta juga berada di luar stadium. Pengurusan Stadium Merdeka hanya membenarkan 30,000 orang

12.40 tengah hari: Kumpulan dari KLCC sudah tiba di Jalan Ampang bagi menyertai kumpulan yang sudah menunggu sejak jam 12.15 tengah hari tadi

12.35 tengah hari: Peserta dari Kampung Baru berhenti dari jam 12.15 tengah hari sehingga sekarang di Jalan Ampang bagi menanti kumpulan dari KLCC. Sementara menanti, mereka menyanyikan lagu Negaraku

12.15 tengah hari: Kelihatan dua pegawai dari Suhakam membuat tinjauan pergerakan peserta himpunan

12.11 tengah hari: Peserta tetap meneruskan perjalanan meskipun cuaca sudah menunjukkan perubahan, hujan rintik-rintik

12.05 tengah hari: Wanita Pakatan Rakyat di hadapan Pasar Seni mula berbaris untuk bergerak ke Stadium Merdeka

12.05 tengah hari: Di Brickfields ada sekitar 500.

12 tengah hari: Peserta dari Masjid UM tiba di kawasan Brickfields

12 tengah hari: Ramai di kalangan pemimpin Pakatan Rakyat telah berada di sekitar Pasar Seni. Antaranya Tony Pua

11.50 pagi: Di hadapan pintu masuk Pasar Seni, Muslimat Pas berbaju unggu berkumpul dengan memegang kain rentang 'pilihan raya bersih dan adil'

11.40 pagi: Peserta dari Masjid Negara bergabung dengan peserta dari Jalan Sultan

11.35 pagi: Kira-kira 5,000 peserta dari Masjid Negara tiba di bulatan Jalan Syed Putra. Jumlah meningkat kepada 8,000. Polis memberikan kerjasama baik

11.30 pagi: Dari Masjid Negara, diketuai dr Mujahid Yusuf Rawa

11.25 pagi: Pemimpin PKR dari Rembau, Badrul Hisham Shaharin yang juga Ketua Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) berucap "ini bukan demonstrasi, bukan perarakan. Kebetulan kita berkumpul di sini dan berjalan berlenggang-lenggang ke Stadium Merdeka"

Perjalanan dijangka mengambil masa satu hingga satu setengah jam. Beliau juga menerangkan jalan-jalan yang dilalui. Peserta dari sini diingatkan untuk tidak masuk ke Stadium Merdeka

11.22 pagi: Peserta sudah bersedia untuk bergerak dengan melaungkan slogan "Hidup Hidup Bangkit Rakyat, Anak Muda Kini Bangkit dan Anak Muda Ayuh Bangkit."

11 pagi: Peserta di kawasan Masjid UM mula bergerak ke 'check-point' seterusnya iaitu Brickfields

11 pagi: Peserta #KL112 mula menghampiri kawasan Masjid UM

10.50 - 11pagi: Pemandu menggunakan Lebuh Raya Persekutuan membunyikan hon dan ada yang melambai tangan ke arah peserta himpunan. Keadaan lalu lintas dari pemantauan Sinar Harian Online masih terkawal. Bersama mereka unit rawatan kecemasan yang ditugaskan khas memberi khidmat kepada mereka

10.54 pagi: Khalid mengumumkan ribuan pihak polis sudah turun dengan memakai pakain serupa dengan para peserta. Oleh itu, Khalid meminta pesertanya agar tidak terlibat dalam sebarang provokasi. Beliau juga mengingatkan agar peserta pulang bersama-sama dalam pasukan.

10.48 pagi: - Presiden Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (Kami), Khalid Ismeth meminta peserta berkumpul untuk bersedia berarak ke Stadium Merdeka sambil menanti pemimpin yang akan mengetuai perarakan

10.25 pagi: Kira-kira 200 orang peserta sudah memenuhi sekitar kawasan Kelab Sultan Ismail

10.20 pagi: - Presiden Kami, Khalid Ismeth tiba bersama penyokongnya dengan melaungkan slogan "hidup rakyat" dengan menggunakan haler

10.05 pagi: Peserta mula bergerak dari kawasan Amcorp Mall ke 'check point' seterusnya dengan berjalan kaki melalui Lebuh Raya Persekutuan

10 pagi: Sebuah bas yang dipercayai dinaiki peserta, terdiri daripada Muslimat Pas termasuk warga emas tiba di kawasan KL Sentral

10 pagi: Di kawasan Amcorp Mall, kira-kira 50 orang peserta himpunan memakai pakaian bewarna biru, hijau, dan kuning yang diketuai oleh Timbalan Presiden AMK Pusat, Jamal. Beliau berkata ada kerjasama baik antara PDRM dengan rakyat hari ini, menjadi sejarah politik. Mereka bergerak ke 'check point' seterusnya

10 pagi: Di kawasan Kelab Sultan Sulaiman, polis membuat rondaan udara di sekitar Kampung Baru

10 pagi: Di kawasan Amcorp Mall, kira-kira 50 orang peserta himpunan memakai pakaian bewarna biru, hijau, dan kuning yang diketuai oleh Timbalan Presiden AMK Pusat, Jamal. Beliau berkata ada kerjasama baik antara PDRM dengan rakyat hari ini, menjadi sejarah politik. Mereka bergerak ke 'check point' seterusnya.

9.50 pagi: Ketua AMK Selangor Azmizam Zaman Huri meminta peserta jangan terlibat dengan provokasi.

9.48 pagi: Pegawai polis yang bertugas meninjau gerai jualan yang dibuka di tepi jalan sekitar Kelab Sultan Sulaiman. Setakat ini tiada ura-ura akan berlaku sebarang pergerakan. Malah kelibat pemimpin yang bakal mengetuai kumpulan ini juga masih belum kelihatan

9.45 pagi: Di Masjid Negara, peserta mula bergerak

9.42 pagi: Hampir 400 peserta termasuk beberapa kumpulan kecil, terdiri daripada lima hingga enam orang berlegar-legar di KL Sentral.

9.40 pagi: Di pekarangan Masjid Negara, kira-kira 5,000 peserta berkumpul Pukul 10 pagi peserta akan mula bergerak ke check point seterusnya iaitu Universiti Malaysia (UM) dan seterusnya. Difahamkan kumpulan ini akan akan berjalan kira-kira 9 KM ke check poit seterusnya. Perjalanan ini dikatakan akan diawasi oleh pihak polis.

9.30 pagi: Kawasan tepi jalan Kelab Sultan Sulaiman, sudah ada beberapa gerai yang dibuka menjua kemeja-T dan mafla perhimpunan serta menjual makanan

9.27 pagi: Kawasan Kelab Sultan Sulaiman masih sunyi. Dua anggota polis berseragam kelihatan di pekarangan kelab tersebut

9.15 pagi: Ketua AMK Selangor, Aznizam Zaman Huri, peserta dalam lingkungan 50 orang memakai pakaian biru, kuning, hijau di kawasan berhampiran bangunan Amcorp di Petaling Jaya iaitu tidak jauh dari stesen LRT

9.08 pagi: Hampir 40 anggota Unit Amal tiba di kawasan KL Sentral

9 pagi: Anggaran kira-kira 50 orang perserta sedang menikmati sarapan pagi di medan selera di KL Sentral





Tiada ulasan: