Sabtu, 5 Januari 2013

TINGGALKAN PERJUANGAN YANG TAK JELAS MEMPERJUANGAN MELAYU ATAU ISLAM....SOLATLAH ISTHIRAH UNTUK MENCARI KEBENARAN

Ratusan juta wang rakyat selamatkan saham FGVH?

Harakahdaily, 05 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Ketika hampir semua syarikat besar minyak sawit mengalami kejatuhan harga saham mereka, Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGVH) dapat mengekalkan harganya mutakhir ini.


Menurut AJK PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad (gambar), ini sekaligus mencetuskan dakwaan bahawa harga sahamnya dipertahankan atau inflated oleh pelabur-pelabur instituti kerajaan seperti KWSP, KWAP, LTH dan lain-lain yang dikerah.

“Kalau benar bagai didakwa maka ia adalah kerja sia-sia yang bakal mengorbankan ratusan juta ringgit dana awam dan wang rakyat,” tulis beliau di dalam kolumnya di Harakahdaily, hari ini.

Justeru, kata beliau persoalan lebih besar adalah mampukah FGVH terus dipertahakan secara begini.

“Apakah FGVH mempunyai ‘fundamentals’ atau ‘asas-asas’ yang kukuh untuk terus kekal dalam persaingan global yang semakin sengit dengan cabaran-cabaran baru dalam industri ini?” soal beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor

Baca http://bm.harakahdaily.net/index.php/columnist/dr-dzulkefly-ahmad/15702-mampukah-saham-fgvh-terus-dipertahankan

Jika kita serius berubah, ahli Umno akan bersama

Aspan Alias, 05 Jan 2013
Dalam pilihan raya kali ini rakyat perlu serius dalam membuat penentuan politik kerana kali ini akan membabitkan masa depan negara dan rakyatnya yang amat dahagakan keadaan politik yang berbeza dari yang sedang kita hadapi sekarang. Sekarang ini terlalu banyak isu yang membuatkan rakyat naik mual seolah-olah negara ini adalah negara dalam mana semua rakyatnya bergaduh dan bersengketa kerana politik dan kuasa. Krisis keyakinan yang dihadapi oleh kepimpinan UMNO dan BN sudah sampai ke tahap optima dan adalah malang jika rakyat tidak melakukan pembetulan terhadap hala-tuju kita yang sudah terlalu menyimpang jauh itu.

Semasa negara kita berada di dalam keadaan politik yang terbaik, ramai di antara rakyat yang sekarang ini masih belum lahir atau masih dalam zaman kanak-kanak atau remaja. Mereka tidak akan mudah untuk memahami apakah yang dimaksudkan ‘penentuan politik’ yang baik itu. Bagi mereka yang masih dalam umur bawah dari empat puluh tahun mereka menganggap politik itu adalah politik seperti sekarang. Politik hanyalah membuat pilihan siapa yang menang dan siapa yang kalah.

Siapa yang menang itu, pihak itulah yang benar dan siapa yang kalah itu adalah pihak yang tidak benar. Penulisan dan pertuturan tentang sejarah politik yang benar dan betul hanyalah cerita dan apa yang di perkatakan oleh mereka yang menang sahaja. Penilaian terhadap politik itu terletak kepada asas yang salah. Pertamanya politik yang kita mengaku sebagai politik demokrasi di negara ini sebenarnya terlalu jauh dari kebenaran demokrasi itu sendiri.

Pendirian politik negara kini memerlukan rakyat berfikir sedalam-dalamnya sebelum membuat pilihan. Jika rakyat mahukan kemajuan yang belum dicapai walaupun kita telah dijanjikan kemajuan itu sejak tiga dekad yang lalu. Pendeknya apa yang dijanjikan oleh UMNO dan BN sudah nyata tidak dicapai dan terlaksana dengan baik. Oleh yang demikian membuat pilihan kepada pihak ‘alternative’ merupakan usaha yang paling baik untuk mencari apa yang kita tuntut itu.

Jika ada pihak yang mengatakan melakukan perubahan itu tidak semestinya membawa kebaikan maka kita boleh menjawabnya dengan mudah dan tidak payah berusaha keras untuk jawapannya. Yang pasti pimpinan yang ada pada hari ini terlalu tidak meyakinkan dengan apa yang kita lihat dan dengar sedang berlaku. Bukan tidak ada teguran terhadap kepimpinan tetapi nampaknya keadaan tidak mungkin berubah, malahan bertambah buruk dari masa ke semasa.

Justeru memilih pengganti yang tidak berdaya untuk berubah ini bukan lagi satu ‘option’ tetapi sudah menjadi kemestian. Sama ada ia lebih baik atau sebaliknya belum kita dapat tentukan walaupun ciri-ciri kebaikan yang berlaku di dalam negeri-negeri PR itu nampak dengan agak jelas. Saya mesti meyakinkan saudara yang saya sebut ini adalah dari sudut mentadbir kerajaan bukannya dari sudut permainan politik di dalam parti-parti dalam Pakatan Rakyat itu.

Daripada tidak berusaha dan mencuba perubahan untuk kebaikan kita semua, elok kita bertukar sikap dengan memandang perubahan itu secara positif. Lagi pun tindakan rakyat untuk melakukan perubahan itu bukannya tidak bersebab. UMNO dan BN sendiri memberikan sebab atau alasan rakyat untuk berusaha melakukan perubahan itu. Agak penat untuk mengulangi sebab-sebab perubahan itu perlu dilakukan. Rakyat sudah tidak mahu lagi sebuah kerajaan yang sedang menghadapi krisis keyakinan yang sebegini besar terus-terusan.

Segala usaha untuk berubah ini bukan untuk kebaikan sesiapa tetapi untuk kebaikan rakyat juga. Jika perubahan itu tidak mencapai matlamat dan kehendak rakyat selepas lima tahun rakyat boleh melakukan perubahan lagi sampai mendapat apa yang di harapkan tercapai. Dari sudut ini, maka perubahan ini akan memberikan bukti bahawa rakyat lah yang berkuasa dan bukannya mereka yang diberikan mandat itu. Perubahan ini akan memberikan isyarat yang jelas bahawa rakyat akan menumbangkan mana-mana parti yang memerintah jika tidak mampu melakukan perubahan itu.

Budaya ini akan membuatkan sesiapa atau mana-mana parti yang memerintah terpaksa bekerja keras untuk memenuhi tuntutan rakyat yang memberi mandat itu. Sebab BN selama ini terus menerus melakukan jenayah rasuah ini ialah kerana mereka (BN) menganggap bagaimana rasuah pun mereka rakyat akan tetap memberikan undi dan mandat. Itulah sebabnya mereka tidak segan dan silu melakukannya terus menerus tanpa had kejahatannya.

Kita telah menempuh badai yang tidak terperi peritnya kerana rasuah ini. Kerana rasuah sistem perundangan kita telah tercemar tidak terperi. Peguam Negara menjadi persoalan, Ketua Polis Negara menjadi bahan politik, Badan Kehakiman sehingga hari ini tidak kebah dari imej buruk dan menjadi bahan ejekan masyarakat antarabangsa. Masyarakat antarabangsa dan kita sendiri bertanya bagaimana seorang yang tidak ada apa-apa menjadi di antara manusia yang terkaya di dunia ini. Semuanya ini adalah akibah permainan rasuah dan salah guna kuasa dan pengaruh dalam sistem kerajaan kita.

Rakyat bosan dengan sikap pemimpin-pemimpin kita yang mempunyai masalah masing-masing yang berkaitan dengan rasuah dan mengambil kesempatan di atas kedudukan mereka dalam kerajaan. Setiap minggu ada sahaja isu terhadap mereka sampaikan mereka tidak ada masa untuk memberikan khidmat kerana terlalu sibuk mempertahankan diri dari tuduhan-tuduhan yang tidak boleh dianggap palsu dan fitnah.

Kita wajar memberhentikan segala kebobrokan yang dilakukan oleh pimpinan kita hari ini. Masa untuk melakukannya tidak lama lagi….selewat-lewatnya pada penghujung bulan April nanti. Pimpinan kita sudah tidak kenal lagi apa yang baik dan yang buruk. Jiwa dan roh kepimpinan sudah mati.

Rakyat tidak perlu takut melakukannya kerana ramai ahli-ahli UMNO sendiri akan bersama-sama mengubah haluan di dalam peti-peti undi itu nanti. - http://aspanaliasnet.blogspot.com/

Pesanan terbaik Noryn Aziz

http://www.ekeleh.com, 04 Jan 2013
norynGambar Noryn Aziz yang cantik bertudung. Noryn yang kini menjalani hidup dengan menjadikan dirinya lebih dekat kepada Islam.
Cuma yang ingin dikongsikan di sini, pesanan yang boleh dijadikan iktibar untuk semua. Pesanan terbaik Noryn Aziz untuk sesiapa sahaja…
Noryn1
Semoga ia menjadi ikutan kepada artis Melayu Islam yang lain….

JKR arah tutup sementara asrama Unisel - Khalid

Harakahdaily, 04 Jan 2013

KUALA SELANGOR: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengesahkan arahan mengosongkan asrama Universiti Selangor (Unisel) Kampus Bestari Jaya.

Beliau berkata, ia bukan daripada pihak pengurusan Unisel sebaliknya keputusan Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).

Ini, katanya kerana hasil kajian yang dibuat mendapati, sistem saluran air yang sepatutnya dihubungkan ke kolam utama berada dalam keadaan tidak sempurna sehingga mengakibatkan takungan air bawah tanah.

“Masalah ini berlaku lebih dah lebih dua tahun,” katanya pada satu sidang media dipetik Selangorku.

Semalam, Naib Canselor Unisel, Prof Dr Anuar Ahmad memaklumkan atas faktor keselamatan, Unisel memindahkan 2,000 pelajarnya yang menghuni di asrama Bestari Jaya ke beberapa kediaman di luar kampus.

Langkah tersebut diambil bagi memberi laluan kepada kerja-kerja pembaikan kawasan kampus yang dijangka mengambil masa kira-kira 12 bulan.

Sebelum itu, dilaporkan pada 20 Disember lalu, atas permintaan Unisel, Bahagian Senggara Jabatan Kerja Raya (JKR) Selangor melakukan tinjauan di kawasan asrama Unisel Kampus Bestari Jaya.

Tinjaun tersebut mendapati keadaan tanah mengalami mendapan yang serius sehingga menganggu kelancaran sistem kumbahan, perparitan dan kabel bawah tanah

Susulan dari itu, JKR pada 26 Disember menyarankan agar kerja-kerja pembaikan dilakukan segera dan bangunan asrama perlu dikosongkan penghuni.

Sehubungan itu juga, Kerajaan Negeri menyediakan peruntukan RM20 juta untuk kerja-kerja pembaikan asrama tersebut sekiranya Jana Niaga Sdn Bhd (JNSB) enggan bertanggungjawab.

Isma bersama Umno serang PAS

Harakahdaily, 05 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Ketika Utusan Malaysia dan lain-lain media Umno menyerang PAS melalui Amanat Haji Hadi, pertubuhan Ikatan  Muslimin Malaysia (Isma) juga mengambil sikap yang sama.

Pertubuhan itu melalui Presidennya, Abdullah Zaik Abdul Rahman menyerang Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dengan mendakwa amanat ini telah menjadi punca orang ramai menjatuhkan hukuman murtad tanpa melalui proses mahkamah.

Sehubungan itu, Abdullah meminta Ustaz Hadi menarik balik amanatnya itu.

Padahal isu ini hanya dimainkan oleh Umno untuk menutup kelemahan mereka dengan memainkan isu yang sudah 31 tahun berlalu. Ia menjadi modal Umno setiap kali pilihan raya tetapi apabila dicabar untuk berdebat, Umno akan mencari pelbagai helah.

Isu amanat ini timbul pada tahun 1981 ketika PAS sedang bangkit dari kehancuran selepas ditendang keluar dari BN.

(Amanat ini hanya disebarkan oleh sesetengah ahli PAS yang taksub dan tidak pernah disebarkan oleh PAS sendiri secara rasmi)

Ketika itu, pimpinan PAS membina ahlinya dengan menanamkan aqidah dan menetapkan batas-batas imam dan kufur di kalangan mereka.

Dengan asas yang dibina itulah lahirnya PAS kini sebagai sebuah jamaah dan parti politik Islam yang disegani dalam dan luar negeri.

Di tahun-tahun awal isu ini dibangkitkan Umno, PAS mengajak Umno berdebat mengenainya iaitu menjelang pilihan raya umum 1986.

Tajuk debat yang dicadangkan pada tahun 1985 itu telah ditetapkan Umno iaitu "PAS dakwa Umno kafir".

PAS telah menetapkan penal dipihaknya iaitu Ustaz Abdul Hadi sendiri, Datuk Harun Taib dan Ustaz Nakhaie Ahmad.

Wakil Umno pula ialah Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad, Datuk Sri Anwar dan Ustaz Ibrahim Azmi.

Selepas dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak dan terasa mereka tidak akan menang, Majlis Raja-raja telah membuat arahan agar debat itu dibatalkan di saat-saat akhir.

Kini, menjelang pilihanraya ke 13 dan selepas nama Ustaz Hadi dicadang sebagai calon PM oleh beberapa perwakilan muktamar PAS, sekali lagi isu ini dimainkan Umno.

Yang sedihnya, sebuah pertubuhan Islam bernama Isma turut serta bertenggek atas isu yang sudah basi dan sudah lama selesai ini.

"Jika Isma merasakan isu ini penting pun adalah kerana pemimpinnya berasal dari Besut yang turut terkesan dari fenomena takfir ini di sana.

"Namun apa yang berlaku di Besut bukan pandangan dan sikap umum PAS. Sebab itu hampir kesemua tokoh PAS Besut yang terlibat dalam isu ini sudah keluar dari PAS dan menyertai Umno.

"Begitu juga di Kelantan. Tokoh yang memainkan isu kafir mengkafir ini sudah menyertai Umno kerana ia tidak bersama dengan sikap pimpinan PAS," kata seorang pengkaji sejarah dari Terengganu kepada Harakahdaily.

Oleh itu, bagi beliau, tindakan Isma yang mengangkat isu ini dan menyerang sesama jamaah Islam dengan isu ini akan menimbulkan fitnah kepada badan itu sendiri.

Mampukah saham FGVH terus dipertahankan?

Dr Dzulkefly Ahmad, 05 Jan 2013



1. Pada ketika semua syarikat-syarikat besar dalam komoditi minyak sawit dunia bergelut dengan ‘stockpile’ yang tinggi serta harga minyak sawit yang rendah, aneh bagaimana FGVH terus dapat bertahan dengan harga sahamnya.

2. Untuk peringatan umum, saham FGVH mengalami kemuncaknya pada 5 Julai 2012 yakni RM5.55/saham. Adalah didakwa bahawa pelabur asing kemudiannya menjual saham mereka ketika saham FGVH mula menurun bagi mengurangkan kerugian atau ‘cutting loses’ ketika harga menjunam melepasi ‘psychological level’nya pada paras RM5.00/saham pada Rabu, 20 Disember dan tutup dengan harga RM4.85 pada hari tersebut.

3. Saham FGVH terus menurun 4 hari berturut-turut dan tutup dengan harga RM4.69/saham. Pada hari akhir perniagaan sebelum cuti Krismas yakni 24 Dis harga terus jatuh ke aras RM4.61/saham. Ini bermakna perbezaan RM0.90/saham berbanding pada harganya yang tertinggi yakni RM5.55/saham.

4. Ketika hampir kesemua syarikat-syarikat besar minyak sawit mengalami kejatuhan harga saham mereka, FGVH dapat mengekalkan harganya mutakhir ini sekaligus mencetuskan dakwaan bahawa harga sahamnya dipertahankan atau ‘inflated’ oleh pelabur-pelabur instituti kerajaan seperti KWSP, KWAP, LTH dan lain-lain yang dikerah. Kalau benar bagai didakwa maka ia adalah kerja sia-sia yang bakal mengorbankan ratusan juta ringgit dana awam dan wang rakyat.

5. Persoalan lebih besar adalah mampukah FGVH terus dipertahakan secara begini? Apakah FGVH mempunyai ‘fundamentals’ atau ‘asas-asas’ yang kukuh untuk terus kekal dalam persaingan global yang semakin sengit dengan cabaran-cabaran baru dalam industri ini?

6. Menjawab persoalan terakhir dahulu, cabaran paling terkini kepada kesemua pengusaha minyak sawit adalah peraturan baru dari negara China yang menuntut bahawa specifikasi kualiti minyak makan (edible oils) yang diimpot dari negara asing, bermula 1 Januari 2013, mesti mencapai tahap kualiti ketika sampai dipelabuhan mereka atau ‘landed quality’ yang berbeza dengan amalan dahulu yang cukup dengan pemeriksaan semasa dinaikkan ke dalam kapal.

7. Kaedah ‘ Chinese Inspection ad Quarantine’ atau CIQ, mengikut Ketua Pegawai Ekesekutif Persatuan Penapis Kelapa Sawit (Poram) akan mengurangkan (neutralise) segala kebaikan (advantage) yang telah didapati dari penurunan struktur cukai ekspot felksible (0-8%) dan penghapusan kuota AP percuma bermula 1 Januari baru-baru ini yang dilakukan oleh Kerajaan BN. Tindakan lambat dan lembab ini bukan sahaja boleh dipintas dayasaing kita oleh pesaing utamanya yakni Indonesia dengan mereka menghapuskan sama sekali cukai ekspot, tetapi kini dihambat oleh cabaran CIQ.

8. China adalah pengimpot terbesar kelapa sawit Malaysia sebanyak 5.7 juta sehingga 6 juta to setiap tahun. 70% sehingga 75% pengimpotan adalah dalam bentuk RBD atau ‘refined bleached and deodarised’ yang mesti mencapai tahap spesifikasi kualiti ketika sampai di Negara China atau pada ‘landed quality’. Produk-produk yang tidak menepati penguatkuasaan CIQ tidak akan diizinkan masuk dan akan dihantar pulang.

9. Tuntutan CIQ ini amat dikhuatiri akan diikuti oleh negara negara lain. CIQ juga dikenakan kepada minyak soya dan minyak rapeseed. Tetapi kedua-dua minyak tersebut boleh sahaja dikilang (crushed) dan ditapis (refined) di Negara China berbeza dengan buah kelapa sawit (free fruit brunch, FFB) yang mesti dikilang dan tapis segera berhampiran dengan tempat tanaman-penuaian.

10. Secara lebih khusus, cabaran paling besar dan kritikal bagi FGVH dalam masa terdekat bagi mengekalkan kebolehuntungannya adalah asas-fundamentanya. Namun inilah yang paling mencabar bagi FGVH. Isu ‘Palm Age Profile’ atau ‘Profil Usia Sawit’ adalah sangat memeranjatkan pelabur sekaligus merupakan paling kritikal dalam unjuran serta perhitungan kewangannya.

11. Mengambil perbandingan dengan pesaing-pesaing utamanya (IOI, Sime Darby KLK) adalah menasabah bagi memperlihatkan kelemahan FGVH. KIta ambil perbandingan dengan Golden Agri. Pakar-pakar indusrti minyak sawit mengakui bahawa ‘Profil Usia Sawit’ yang sihat adalah mereka yang memilikki pokok sawit yang hanya 7% dari seluruhnya berumur lebih dari 20 tahun. Sementara Golden Agri memenuhi asas ini, FGVH didapati memilikki 53% dari pokok yang berusia lebih dari 20 tahun.

12. Tambahan lagi, sementara Golden Agri mempunyai 78% yang sedang ‘prime’ atau ‘sarat berbuah’, FGVH hanya memilikki 16% sahaja kategori tersebut.  Menambah parah, FGVH mengalami kekurangan yield atau ‘hasil’ sebanyak RM500 juta setahun, Golde Agri menokok sebanyak RM3 bilion setahun.

13. Profil ini akan menjadikan FGVH terperangkap dalam jajaran hasil malap ini sekurang-kurangnya 10-12 tahun lagi sebelum pokok-pokok sawit menjadi ‘prime’ serta mampu bersaing. Mengambil dari sisi itu sahaja maka sangat menasabah bagi Macquarie Securities menetapkan saham FGVH hanya layak pada harga RM3.24 sesaham pada pensenaraian atau IPO dahulu.

14. Menggunakan 50% dari dana yang dijana dari pensenaraian untuk pelaburan di negara seperti Afrika dan Asia Tenggara lain adalah satu langkah yang mengecewakan ketika ladangnya sendiri memerlukan 53% pokok tua yang mesti ditanam semula.

15. Tentunya ‘profitability’ atau unjuran keuntungannya sudah boleh diramalkan oleh pelabur dengan hanya menghitung persoalan asas pertama ini sahaja, sekaligus memamparkan tahap keupayaan pihak pengurusan di segi memantaukan ‘profil usia sawit’ selama kini. Saham FGVH tidak mempunyai atau sangat sikit unjuran pertumbuhan/keuntungan (‘growth/profit’) untuk 12 tahun akan datang dan dengan hanya keupayaan 4.4% dari ‘cash reserve’ setahun untuk penanaman semula atau ‘replanting’ dalam 4 tahun kedepan ini.

16. Amat dikesali adalah tadbir-urus koporat yang telah memaksa pensenaraian FGVH yang meskipun diketahui berdepan dengan pelbagai kepincangan pengurusan. Nyata bahawa kelompok yang menanggung kerugian besar ialah peneroka dan juga pelabur-pelabur institusi (berjumlah 46% saham yang diterbitkan) yang dipaksa membeli saham Felda semasa IPO dan kini di’arah’ mempertahannya dari kejatuhan harga sahamnya - ‘freefall’.

17. Kerajaan BN wajar memikirkan penyelesaian jangka panjang bagi mempastikan industri terus mencari sentuhannya untuk kekal berdaya saing. Pengkhianatan semasa IPO hampur sudah menjadi satu trajedi yang tidak boleh ditangisi lagi meskipun masih ada ‘reformasi’ konkrit yang boleh dilakukan kalau Pakatan mengambil aleh kerajaan Persekutuan.

18. Pun begitu, tidak cukup dengan regim cukai baru ekspot dan penghapusan AP percuma jualan CPO sahaja. Sebagai contoh, isu penanaman semula secara ‘accelerated’ atau ‘pantas’ dan program biodesel B10 adalah diperlukan bagi mengangkat kepenggunaan CPO tempatan.

19. B10 bakal menggunakan 1 million metric ton ketika dapat di ‘roll out’ pada pertengahan 2014 sebagai satu tahap penambahbaikan dari biodesel B5. B10 adalah campuran 10% ester metil dan 90% minyak diesel.
20. Benar, bahawa kesan keseluruhan ini (cukai, hapus AP dan B10) akan bakal mengurangkan harga CPO tempatan, tetapi sekaligus menjadikan ia lebih kompetitif dan merancakkan kegiatan-kegiatan hiliran (downstream) dan mampu bersaing di pasaran global. Tidak dapat dinafikan bahawa pemilik sector huluan (upstream) termasuk pekebun kecil juga akan mengalami penurunan harga jualan FFB mereka (tandan buah segar).

21. Seperti disebut tadi, adalah wajar bagi penulis meramalkan bahawa pesaing utama kita yakni Indonesia tidak akan duduk diam. Mereka boleh sahaja bertindak menghapuskan samasekali cukai ekspot CPO mereka bagi menandingi pengurangan cukai ekspot Malaysia. Tidak ada kesudahanya persaingan ‘zero-sum’ atau ‘kalah-mati’ ini. Adalah amat menasabah bagi kerajaan Pakatan Rakyat nanti mewujudkan kerjasama strategik bagi mengawal kepentingan kedua-dua Negara sebagai pengeluar CPO paling terbesar di dunia.

22. Dengan kerjasama strategik ini, adalah amat diharapkan bahawa serangan negara pesaing yang mengeluarkan minyak soya dan rapeseed akan dapat ditagani bersama. Terkini Perancis telah mengenakan cukai impot sebanyak 300% terhadap minyak sawit.

23. Dalam kemelut industri dan sector minyak sawit ini yang sangat mencabar ini, wajar di beri amaran kepada FGVH, bahawa hanya syarikat-syarikat yang mempunyai ‘asas-asas’ dan fundamental yang kukuh dan diurus dengan mapan (sustainable) akan bakal berjaya. Ada pun yang ditadbir urus secara pincang dan tempang serta diperkudakan oleh penguasa politik akan bakal nazak akibat perilaku kepimpinan syarikat yang mengkesampingkan kepentingan sebenar pemiliknya yakni peneroka khasnya dan rakyat-dana awam umumnya!

Dr Dzulkefly Ahmad, Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS.

PAS terbit buku 'Amanat Haji Hadi VS Amanat Haji Mahathir & Haji Najib'

http://malaysiaberih.blogspot.com, 05 Jan 2013
Buku mula dijual di pasaran dengan harga RM4 sebuah.
 
 

Tiada ulasan: