Jumaat, 4 Januari 2013

ALLAH ADALAH TUHAN KEPADA SEMUA MAKHLUK...CUMA MENGENALNYA BERBEZA....ALLAH HANYA MENERIMA ISLAM SEBAGAI AGAMA...BERPANDU QURAN DAN HADIS

Najib minta buat pusat latihan tentera dari syarikat buat berus gigi

Harakahdaily, 04 Jan 2013
PETALING JAYA: PKR mendakwa, Datuk Seri Najib Razak melantik syarikat pembuat  berus gigi untuk membina pusat latihan tentera iaitu Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (“Puspahanas”).

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli (gambar) mendakwa, Awan Megah Sdn Bhd yang dilantik Najib untuk membina pusat ini tidak mempunai apa-apa pengalaman.

Untuk itu, Awan Megah telah bekerjasama dengan GuppyUnip Sdn Bhd yang berpengalaman membuat berus gigi untuk membina pusat latihan tentera ini.

Rafizi berkata demikian dalam satu kenyataannya hari ini.

Menurut Rafizi, Awan Megah Sdn Bhd (“Awan Megah”) dianugerahkan projek penswastaan pembinaan Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (“Puspahanas”) milik Kementerian Pertahanan melalui satu perjanjian bertarikh 8 Jun 2005.

Projek penswastaan tersebut melibatkan kerja-kerja merekabentuk dan membina (design and build) sebuah kolej latihan tentera.

Sebagai balasan kepada kerja-kerja merekabentuk dan membina Puspahanas, Kementerian Pertahanan berjanji akan memindahkan tiga bidang tanah iaitu PT220 (seluas 96.825 ekar), Lot 1158 (seluas 45.420 ekar) dan PT216 (seluas 81.085 ekar).

Tanah-tanah seluas 223.33 ekar ini pada asalnya diambil oleh Kerajaan Persekutuan bagi tujuan membina kem tentera.

Menteri Pertahanan semasa kontrak ini dianugerahkan kepada Awan Megah adalah Datuk Seri Najib Tun Razak.

Oleh itu, beliau bertanggungjawab sepenuhnya kepada keputusan untuk melantik Awan Megah.

Awan Megah adalah syarikat yang dimiliki oleh Raja Ropiaah Raja Abdullah, Ketua Wanita Umno Selangor.

Berdasarkan semakan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM), Awan Megah adalah sebuah syarikat yang tidak pernah mempunyai apa-apa aktiviti sejak ia ditubuhkan.
Maklumat kewangan yang terakhir yang difailkan dengan SSM adalah bagi tahun kewangan 31 Disember 1993 yang menunjukkan syarikat itu tidak menjalankan apa-apa aktiviti.

Sehingga kini, tidak ada sebarang aktiviti yang dijalankan oleh Awan Megah seperti mana rekod terkini SSM bertarikh 23 Mei 2012.

Ini bermakna, di antara tahun 1994 hinggalah sekarang, Awan Megah tidak mempunyai apa-apa transaksi dan kekal sebagai syarikat yang tidak aktif.

Ini juga bermakna, kata Rafizi, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai Menteri Pertahanan telah melakukan penyelewengan dan salahlaku rasuah apabila beliau menganugerahkan projek penswastaan bernilai puluhan juta ringgit ini dalam tahun 2005 kepada Awan Megah.

Sedangkan Awan Megah bukanlah sebuah syarikat pembinaan yang berkemampuan untuk menjalankan projek tersebut.

Awan Megah hanyalah syarikat Ali Baba yang dilantik Datuk Seri Najib Tun Razak dan diberikan 223.33 ekar tanah lumayan.
"Oleh sebab itulah, Awan Megah terpaksa melantik sebuah syarikat lain sebagai “rakan kongsi” untuk membiayai dan menyiapkan sepenuhnya projek itu," beritahu Rafizi dalam kenyataannya.

“Rakan kongsi” yang dipilih adalah sebuah syarikat bernama GuppyUnip Sdn Bhd. Syarikat ini hanya berjaya mendapatkan kemudahan kredit dari United Overseas Bank (UOB) yang diluluskan pada 21 Julai 2010, iaitu lima tahun selepas projek ini dianugerahkan kepada Awan Megah.

Ini bermakna projek ini tergendala selama lima tahun gara-gara Awan Megah tidak mempunyai modal dan masih mencari-cari rakan kongsi.

Semakan dari surat kemudahan kredit GuppyUnip Sdn Bhd ini pula menunjukkan bahawa:

1.      Keseluruhan modal sebanyak RM59.25 juta (iaitu pinjaman TL1 hingga TL4) adalah pembayaran bagi pihak Awan Megah

2.      Pembayaran premium kepada Kerajaan Selangor bagi pindahmilik geran dan pertukaran status bagi tanah 223.33 ekar juga akan dibiayai oleh GuppyUnip Sdn Bhd

3.      Kos bagi kerja-kerja penyediaan tapak untuk membangunkan tanah 223.33 ekar itu turut dibiayai oleh GuppyUnip Sdn Bhd

"Saya merumuskan bahawa GuppyUnip Sdn Bhd menanggung keseluruhannya kos pembinaan Puspahanas dan kos pembangunan tanah 223.33 ekar itu kerana Awan Megah milik Ketua Wanita Umno Selangor hanyalah membuat keuntungan atas angin," katanya.

Keadaannya sekarang samalah seperti keseluruhan projek dan tanah-tanah ini telah diserahkan kepada GuppyUnit Sdn Bhd.

Lebih memeranjatkan, dakwa Rafizi, GuppyUnit Sdn Bhd bukanlah syarikat yang berpengalaman dalam bidang pembinaan.

Semakan dengan SSM menunjukkan bahawa syarikat ini hanyalah ditubuhkan pada 9 Disember 2009 (dokumen SSM disertakan bersama).

Lebih teruk lagi, syarikat ini ditubuhkan dan dikuasai oleh Cheong Chow Koh (melalui pegangan keluarganya dan syarikat utamanya Unip Berhad).
Perniagaan utama Cheong Chow Koh melalui Unip Berhad adalah sebagai pengilang berus gigi (sila rujuk laman web www.unipberhad.com yang disertakan bersama).

Sehubungan itu, beliau menyimpulkan:

1.    Datuk Seri Najib Tun Razak melantik Awan Megah milik Ketua Wanita Umno Selangor yang tidak pernah menjalankan apa-apa aktiviti untuk merekabentuk dan membina Puspahanas, lalu dianugerahkan tanah seluas 223.33 ekar

2.     Secara tidak langsung, Datuk Seri Najib Tun Razak juga telah melantik sebuah syarikat pengeluar berus gigi untuk membina Puspahanas dan menyerahkan tanah 223.33 ekar kepada syarikat ini

"Ini adalah satu pengkhianatan kepada anggota tentera yang berkorban demi rakyat.

"Ia juga perlakuan rasuah dan penyelewengan secara terang-terangan yang dilakukan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak yang wajib disiasat dengan segera," tambahnya.

Tok Guru Nik Aziz buat lawak la...

http://manjongmari.blogspot.com, 04 Jan 2013

Adoi,doi,doi, Tok Guru Nik Aziz buat lawak la.....

Apa mimpi Tok Guru Nik Abd Aziz malam tadi,,, apa yang menceriakan perasaannya tahun baru ni,,, apakah beliau dapat merasa akan kemenangan PR merampas Putrajaya pada PRU 13 nanti...






Baca seterusnya Di sini

Lihat http://manjongmari.blogspot.com/2013/01/adoidoidoi-tok-guru-nik-aziz-buat-lawak.html

DAP masih lagi berintegriti berbanding Umno

Mohd Sayuti Omar, 04 Jan 2013

IKTIBAR
Tindakan Pengarah Pilihan Raya DAP, Pooi Weng Keong meletak jawatan ekoran kesilapan teknikal dalam pengiraan undi pada pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP Kebangsaan bulan lalu perlu dihormati dan diambil iktibar.

Apa yang dilakukan Weng Keong memberi markah besar kepada DAP. Bahawa anggota parti itu bertanggungjawab dan sedia mengambil risiko atas apa yang berlaku, hatta kesalahan teknik.

Apa dilakukan oleh Weng Keong itu tidak wajar diketawakan atau disinis tetapi patut ditiru oleh semua ahli politik tanpa mengira parti. Walaupun pengakuan itu menjejaskan maruah dirinya, dan boleh menjejaskan partinya, tetapi ia adalah tindakan terbaik demi menjaga maruah dan integriti partinya.

Ekoran salah teknik, salah kira itu menyebabkan seorang calon Melayu yang mendapat undi untuk menduduki salah satu 20 kerusi CEC terkeluar. Ketiadaan wakil Melayu menjadi isu dan kritikan oleh pihak musuh DAP terutamnaya MCA, Umno dan Gerakan. Macam-macam dituduhkan terhadap DAP di mana Umno menyifatkan DAP meminggirkan Melayu.

Kritikan-kritikan seperti itu tidak dapat dihindarkan di dalam dunia politik. Politik itu sendiri tidak sekata dan tidak selari. Semua dilakukan oleh pembangkang tidak betul bagi parti memerintah dan begitu juga sebaliknya. Di sinilah jahat dan jijiknya manusia politik.

Apabila Weng Keong membuat pengakuan dan apolegetik, musuh-musuh DAP membaham parti itu dari sudut lain pula. Direka isu pula isu kononnya ia sengaja dibuat untuk membolehkan wakil Melayu menduduki dalam CEC. Rendah sekali moral mereka yang beranggapan demikian dan tidak dapat menilai diri mereka berbanding dengan DAP.
Tampaknya MCA yang berlebihan mengkritik DAP di dalam isu salah kira ini tetapi tidak Umno. Kenapa? Umno mungkin sedar diri untuk tidak ikut sama mengkritik DAP kerana apa yang berlaku dalam Umno lebih teruk "silap tekniknya" berbanding dengan apa dialami DAP itu. Mungkin Umno dapat menyedari yang dosa mereka dalam proses pemilihan lebih "mukhalazah" dari Umno.

Tahun 1987 semasa berlaku pertandingan merebut jawatan presiden Umno di antara Mahathir Mohamad dengan Tengku Razaleigh Hamzah telah berlaku silap teknik, salah kira yang sebenarnya tipu kira. Pada mulanya pertandingan itu sudah dimenangi oleh Tengku Razaleigh. Tetapi selepas perkiraan undi dihentikan selama 25 minit, bila dikira semula Mahathir pula yang diisytiharkan menang sebanyak 43 undi.

Tragedi ini tercatat dalam sejarah dan minda orang Umno yang lama. Perkiraan itu terus menjadi tanda tanya dan tidak dapat diterima oleh sebahagian besar ahli Umno. Namun Umno sampai ke saat ini belum membuat penjelasan terhadap silap teknik itu. Ertinya di sini Umno sedia membungkus "kesalahan"nya sampai ke bila-bila tidak seperti mana DAP yang lebih bertanggunagjawab telus dan berintegriti.

Hal-hal begini walaupun kecil tetapi ia diperhatikan oleh orang ramai. Mungkin disebabkan integriti atau disiplin DAP lebih mapan berbanding Umnolah maka ada ahli-ahli Umno menyertai parti itu. Antara mereka ialah Aspan Alias, Ariff dan lain-lain. Tunggu ulasan Mat... Mat mana lagi, Mat Maslanlah. [8:53 pm 04/01/13]-
http://msomelayu.blogspot.com

HKR: Pengurusan stadium diminta percepat kelulusan

Salmiyah Harun, 04 Jan 2013

(Mohamad Sabu bersama JK penganjur dalam sidang media hari ini)


KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) hari ini meminta pihak pengurusan Stadium Merdeka mempercepatkan proses kelulusan menggunakan stadium itu bagi himpunan 12 Januari ini.

Pengerusinya Mohamad Sabu, berkata desakan itu dibuat memandangkan pihaknya mendapat maklumbalas positif dari pihak polis untuk berbincang berhubung penganjuran Himpunan 1 Juta Rakyat itu.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Pejabat Agung PAS di sini hari ini.

Mohamad berkata, himpunan di Stadium Merdeka ini menyahut saranan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang pernah menawarkan kepada Bersih 3.0 agar himpunan dibuat di situ.

"Kita menghormati seruan Perdana Menteri untuk membuat Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Merdeka," katanya.

Menurut Mohamad, pihaknya telah menghantar surat permohonan kepada pengurusan Stadium Merdeka pada 26 Disember lalu malah dua kali membuat tindakan susulan, malangnya masih belum ada jawapan sehingga kini.

Sebaik ditanya apakah alternatif tempat lain sekiranya pihak pengurusan Stadium Merdeka tidak membenarkan, Mohamad menegaskan pilihan kedua, ketiga dan seterusnya tetap di Stadium Merdeka.

Mohamad turut memberitahu polis Dang Wangi menerima surat pemakluman dan  bersedia membuat pertemuan dengan mereka untuk membincangkan soal keselamatan dan perjalanan himpunan.

"Kita hantar surat pada 2 Januari untuk maklumkan kita hendak adakah himpunan, jadi mereka sudah respons dan bersedia membuat perjumpaan,"katanya.

Tambahnya, jam dua petang tadi pihak jawatankuasa telah menghantar surat kepada Ketua Polis Negara meminta mengadakan pertemuan bagi membincangkan soal keselamatan dalam perhimpunan.

Sekali lagi Mohamad menegaskan Himpunan Kebangkitan Rakyat Sabtu depan adalah himpunan paling aman dan berkonsep santai juga boleh membawa keluarga.

Mohamad yakin dan percaya himpunan ini bakal memberi keuntungan berganda kepada para peniaga di ibu kota.

"Peniaga di Kuala Lumpur akan lihat rekod peniagaan mereka akan mencatat keuntungan besar-besaran, hotel pun akan penuh," katanya.

Beliau turut memaklumkan Pihak jawatankuasa Himpunan Kebangkitan Rakyat telah menyediakan 10,000 anggota keselamatan termasuk Unit Amal, Briged AMK dan  Pemuda Sosialis DAP (DAPsy).

Seramai 150 pegawai perubatan dan pembantu, serta pasukan peguam turut bersedia dalam himpunan itu nanti.

Turut bersama dalam sidang media ini, Naib Presiden PKR Tian Chua, Ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Mat Akin, Aktivis Hishamuddin Rais dan barisan mahasiswa serta beberapa wakil Ngo.

Senat Mesir runding bebas tangkapan 'Ikhwan' di UAE

Terjemahan Mohamad Yahya, 04 Jan 2013
KAHERAH: Mesir telah menubuhkan sebuah majlis untuk berunding pembebasan warga Mesir yang ditangkap di UAE yang dilaporkan mengintip dan mengumpul dana untuk Ikhwanul Muslimin, lapor media tempatan Khamis lalu.

Majlis, yang ditubuhkan oleh Senat  yang mendapat kuasa baru, akan "berusaha ke arah pembebasan doktor-doktor Mesir di Emirates dan menyiasat keadaan tangkapan (mereka)," akhbar-akhbar memetik Presiden Senat Ahmed Fahmi sebagai berkata.

Harian Al-Khaleej melaporkan minggu ini bahawa Emiriah Arab Bersatu telah membongkar satu "sel" yang dikaitkan dengan Ikhwan yang merekrut ekspatriat Mesir di negara Teluk, kebanyakannya doktor dan jurutera.

Jurucakap Ikhwanul Muslimin, Mahmud Ghozlan (gambar) memberitahu AFP penangkapan itu adalah sebahagian daripada "kempen zalim" terhadap ekspatriat Mesir, dengan Mesir menghantar seorang penasihat presiden ke UAE untuk mengadakan perbincangan dengan pemimpin-pemimpin UAE.

Sekurang-kurangnya 10 orang "yang terkandung di dalam sel yang dikaitkan dengan kepimpinan Ikhwan di Mesir" telah ditangkap, ujar Al-Khaleej.

Kumpulan tersebut "mengumpul sejumlah besar wang yang mereka hantar secara haram kepada organisasi induk mereka di Mesir," menurut maklumat rahsia pertahanan di UAE, di mana parti-parti politik diharamkan, "dan mengadakan pertemuan rahsia dengan pegawai atasan Mesir."

Ia berkata "Ikhwan menawarkan latihan kepada sel tentang bagaimana untuk membawa perubahan rejim di negara-negara Arab."

UAE dan lain-lain monarki Teluk Arab sebahagian besarnya terlepas pergolakan yang melanda Timur Tengah selepas kebangkitan di Afrika Utara pada tahun 2011 yang menyaksikan kerajaan Islamis mula memerintah di Mesir dan Tunisia.

Pada tahun lepas, Emiriah Arab Bersatu mengumumkan ia telah mempecahkan beberapa sel yang ia dakwa telah berkomplot membahayakan keselamatan mereka.

Dewan Senat Mesir yang didominasi Islamis diberikan kuasa perundangan sehingga parlimen baru dipilih dalam tempoh dua bulan, akibat perlembagaan baru yang kontroversi yang telah diluluskan melalui undi popular pada bulan Disember. (asharq-e.com)

Kalimah Allah: Mohd Sabu sokong pendirian PAS

Harakahdaily, 04 Jan 2013
KUALA LUMPUR: Mohamad Sabu menyatakan sokongan kepada pendirian PAS dalam isu penggunaan kalimah Allah.

“Saya bukan ahli agama, tapi saya menyokong apa yang telah diputuskan oleh Mursyidul Am PAS (Tuan Guru Nik Aziz) dan Presiden PAS (Tuan Guru Abdul Hadi) dalam isu penggunaan kalimah Allah,” kata Timbalan Presiden PAS itu kepada Harakahdaily.

Beliau turut menjelaskan tidak mengikuti perkembangan isu kalimah Allah yang tercetus sejak Krismas yang lalu kerana baru saja pulang dari luar negara.

“Jadi kenyataan Tuan Ibrahim saya pun tak baca lagi,” kata beliau.

PAS telah menyatakan pendirian boleh menerima bahawa orang Kristian berhak menggunakan nama Allah dalam gereja atau sebarang upacara agama mereka sebagaimana keputusan sebelum ini.

Manakala, PAS berpendirian terjemahan Bible harus mengikut teks asal di mana Bible Bahasa Melayu harus menggantikan istilah ‘God’ dengan 'Tuhan' dan bukannya 'Allah' untuk mencerminkan maksud sebenar daripada teks asal.

Perkara itu ditegaskan oleh Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali dan Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Rani Osman baru-baru ini.

Mohamad berkata ketika menjawab soalan wartawan-wartawan yang menelefonnya, beliau hanya merujuk kepada penggunaan kalimah Allah secara awam di mana PAS telah memutuskan bahawa orang bukan Islam boleh menggunakannya.

“Saya tidak merujuk kepada terjemahan kitab Bible tapi hanya penggunaan kalimah Allah secara general,” kata beliau.

TG Nik Aziz seru rakyat sertai Himpunan 12 Jan

Rizal Tahir, 04 Jan 2013
KOTA BHARU: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, menyeru seluruh rakyat negara ini sama ada penyokong Pakatan Rakyat atau kerajaan turun ke Himpunan Kebangkitan Rakyat di stadium Merdeka pada 12 Januari ini.

Menurutnya, perhimpunan itu amat perlu bagi menyatakan bantahan terhadap ‘penderaan’ dan kezaliman yang telah dilakukan oleh kerajaan pada rakyat di negara ini.

Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily di rumahnya sebentar tadi bagi mengulas program himpunan besar-besaran pertama tahun ini dan terakhir sebelum pilihan raya umum.

Pada masa yang sama beliau menyeru semua pihak turun untuk menjayakan himpunan itu walaupun dengan berkerusi roda demi untuk menyatakan bantahan terhadap pemerintah yang zalim.

Katanya, mudahan dengannya juga dapat membuktikan Islam itu kuat.

Tuan Guru juga turut memberitahu kesediaannya untuk turut serta dalam perhimpunan itu nanti.

“Moga ketika itu kesihatan saya sihat, insya Allah,” ujarnya sebaik pulang dari menyampaikan kuliah Jumaat pagi tadi.

Beliau memberitahu, perhimpunan berkenaan amat penting untuk menyatakan bantahan rakyat pada kerajaan berhubung pilihan raya yang bersih dan adil, bantahan terhadap Lynas, penindasan terhadap Felda termasuk ISA.

“Orang Melayu kita ni hanya menyedari menzalimi orang lain sahaja dianggap zalim, walhal kita membiarkan diri kita dizalimi juga sudah tidak boleh,” ujarnya.

Allah saja tahu bila kiamat

Subky Latif, 02 Jan 2013
MAHA Suci dan Maha Mengetahui Allah bila kiamat akan berlaku. Maka ramalan manusia yang banyak dibincangkan di seluruh dunia terutama di barat kiamat itu akan berlaku pada 21 Disember lalu telah tidak berlaku.

Masih sempat dunia kita masuk ke tahun 2013. Renncana ini saya tulis pada pagi terakhir tahun 2012, sepuluh hari selepas tarikh yang dikatakan berlaku kiamat. Esok kita berada di tahun baru 2013  dan wajar bersyukur kerana dunia belum lagi dikiamatkan.

Betapa kiamat itu  tidak berlaku pada 21 Disember lalu bukan sekadar suatu tanda tidak mengetahuinya sekalian makhluk hari yang dirahsiakan Allah bila ia berlaku tetapi adalah tanda kebesaran Allah bahawa Dia saja yang tahu bila akan berlaku.

Nabi Muhammad SAW, sebagai kekasih Allah yang amat mulia hanya dapat memberikan tanda-tanda hari kiamat itu sudah dekat, tetapi tetap mengatakan bahawa Allah saja yang tahu ketika yang sebenarnya.

Jibril sebagai penghulu sekalian malaikat yang setiap masa berhubung dengan Allah pun tidak diberitahu Allah tarikh itu. Bahkan malaikat Israfil yang diwujudkan untuk meniup angin sangka kala bagi memulakan program kiamat itu juga tidak tahu. Ia hanya bersedia dan menunggu sejak diwujudkan untuk melakukan tugas menamatkan alam dunia ini. Ia hanya mengetahui pada saat terakhir.

Jika hamba Allah yang paling mulia itu sendiri tidak mengetahuinya, maka apa lagi manusia biasa amat jauh  dia  dari mengetahui akan kiamat yang  sudah terlalu dekat itu.

Baginda SAW hanya dapat memberitahu waktu itu sudah dekat, tandanya adalah dengan kelahiran baginda sendiri. Sekalipun sudah dekat, entah esok, entah lusa tetapi ia tidaklah sedekat yang kita sangka dan tidak pula selama yang kita  sangka. Sesudah 15 abad baginda dilahirkan belum lagi dunia ini kiamat, tetapi kita pula boleh mengagaknya dunia akan sempat bertahan 15 abad lagi.

Mungkin tidak sampai selama itu dan mungkin juga melalui tempoh itu. Kita tahu  akan tanda-tanda yang Rasulullah SAW  bagitahu betapa ia sudah tidak terlalu jauh dan supaya kita beriman ia tetap akan berlaku dan supaya kita sentiasa bersedia  dengan bekalan yang secukupnya bagi menghadapi permulaan kiamat itu.

Apabila ada manusia hendak mengambil tempat Allah bahawa dia tahu dunia ini  akan kiamat pada 21 Disember lalu, bukan sekadar ia karut, tetapi ialah Allah hendak membuktikan bahawa manusia itu tidak mengetahui  sedikitkan pun tentang waktu yang sebenarnya.

Bila ia dikatakan akan berlaku pada 21 Disember 2012, maka pada 21 Disember lalu tidak ada apa-apa yang berlaku. Kita sempat melihat dunia hingga masuk ke tahun 2013. Dengan sendirinya Allah hendak memberitahu manusia seluruhnya betapa orang yang membuat ramalan itu tidak tahu apa-apa bukan  saja tentang tarikh kiamat tetapi dia sendiri tidak tahu apa yang bakal terjadi pada dirinya selepas dia membuat ramalan dan dia menyaksikan ramalannya tidak betul.

Dengan kejadian itu, pada saat kepesatan penyebaran maklumat melalui alam maya, Allah hendak mengingatkan lagi betapa yang tahu tentang masa depan segala sesuatu hanya Allah dan pengetahuan manusia itu adalah sangat sedikit.

Ketika manusia leka dan lupa tentang hari kiamat, malah ramai yang tidak percaya kiamat  akan berlaku, ada pula antara yang  tidak beriman itu meramalkan kiamat akan terjadi pada 21 Disember itu. Maka itu menyebabkan manusia ingat semula tentang kiamat termasuk yang  tidak percaya ikut membincangkan hal itu.

Bagi orang yang beriman, dengan ramalan itu dapat mengingatkan lagi mereka tentang kiamat yang sudah dekat tetapi mereka tetap tidak percaya ada manusia yang tahu bila. Ilmu itu tidak Allah beritahu kepada manusia, malaikat dan jin. Hanya Allah mengetahui bila.

Krisis menerima Dato buat DAP

Subky Latif, 02 Jan 2013
KARPAL Singh tentu ada hujah mengapa dia tidak menggalakkan pemimpin-pemimpin DAP menerima gelaran seperti Dato, Tan Sri, Tun dan sebagainya.
Dan pemimpin DAP Perak, Dato Ngeh Koo Ham pula ada hujah mengapa dia menerima gelaran Dato itu dari Sultan Perak semasa dia menjadi Exco dulu.

Dato Ngeh mendakwa ia telah dimaklumkan kepada pemimpin utama atau pemimpin mentor DAP, Lim Kit Siang. Justeru DAP adalah sekutu kerajaan campuran Pakatan Rakyat yang terkuat di Perak, maka dia merasa perlu untuk menjaga hubungan baik dengan Istana, supaya penolakannya akan menjadi fitnah.

Dato Ngeh dipercayai tidaklah memburu gelaran itu seperti yang direbut oleh setengah saudagar dan orang-orang  MCA.

Anugerah itu boleh ditolak dan penolakan itu tidaklah dikira anti  raja atau  menderhaka. Profesor Diraja Ungku Aziz tidak menerima sebarang gelaran yang ditawarkan. Dia lebih senang menerima anugerah Profesor Diraja dari gelaran Dato dan Tan Sri.  Kalau profesor kangkung pun diberi Dato, masakan Ungku Aziz tidak ditawarkan. Tetapi tiada siapa boleh kata  Ungku Aziz anti istana dan sebagainya.

Al-Marhum Dato Fadzil Noor semasa menjadi Adun PAS di Kedah pernah dua kali tidak menerima tawaran kepadanya. Apabila Sultan Kedah membuat tawaran yang ketiga, beliau kira gelaran itu benar-benar layak buatnya, maka beliau menerika anugerah Sultan itu.

Abdul Ghafar Baba dan Khir Johari masing-masing berpuluh tahun jadi menteri, mereka menolak sebarang anugerah. Lama selepas tidak menjadi Timbalan Perdana Menteri baru Ghafar Baba setuju menerima gelaran Tun. Khir Johari pula selepas lama bersara bersetuju dijadikan Tan Sri.

Maka mutu anugerah terhadap Ustaz Fadzil, Tun Ghafar dan Tan Sri Khir Johari itu dilihat benar-benar layak dan punya nilai tinggi.

Mungkin yang mendorong Karpal tidak menggalakkan rakannya menerima gelaran disebabkan adalah kalanya gelaran itu jadi murah. 20 tahun dulu semasa saya ke pasar, penjaja memanggil saya Dato. Saya beritahu dia,  saya bukan Dato.

Jawabnya, sekarang semua orang sudah jadi Dato. Kalau mereka tidak panggil Dato nanti mereka marah.

Memang apabila Dato sudah bersepah-sepah, maka nilai pasarannya jatuh, dan dengan segala macam yang didengar tentang anugerah Dato pun menyebabkan Dato itu jadi barang biasa.

Banyak diperkatakan ramai saudagar membeli Dato. Itulah antara yang orang kata. Saudagar yang sedia memberi sekian banyak boleh diberi Dato. Baru minggu sudah saya diberitahu tentang seorang jutawan ditawarkan gelaran Dato tetapi dalam tawaran itu disebutkan supaya menderma sekian banyak. Jutawan itu pun menolak tawaran itu dan dia senang dipanggil encik saja.

Banyak berita tentang broker Dato berkelian boleh raja itu  dan raja ini memberi Dato melalui orang tengah dengan nilai tertentu.

Tokoh nasionalis terkemuka Dato Ahmad Boestamam. Dia terkenal anti feudal. Dia menerima gelaran Dato dari Sarawak. Di hari tuanya dia tidak pendapatan yang stabil. Kerana dia Dato dia tidak dilihat manis naik bas dan minum kopi  di gerai-gerakan. Darjah dari negeri yang memberinya Dato dilihat rendah kalau dia buat demikian.

Lalu dia bercadang untuk memulang bintang itu. Ia satu beban baginya, tidak boleh pekerjaan sebarangan bagi menyelesaikan hutang rumah dan lain. Maka datang orang menyelesaikan masalah kewangannya.

Maka dalam banyak cerita Dato jatuh harga, ia agaknya antara yang mendorong Karpal supaya anggota-anggota DAP tidak termasuk dalam orang-orang yang berlumba memberi Dato dan mungkin tidak mahu menjadi sebahagian dari Dato yang murah.

Tentu dia tidak menolak anugerah seperti yang diberi kepada Ustaz Fadzil, Khir dan Ghafar. Dato Ngeh pula ada hujah, perlunya dia menjaga hubungan baik dengan masyarakat kerana politik banyak ditentukan oleh persepsi.

Bukti isu ‘Amanat Haji Hadi’ tidak berkesan

Abd Shukur Harun, 02 Jan 2013

Jika Umno/BN menyangka isu ‘Amanat Haji Hadi’ yang dimainkannya sekarang ini akan berkesan dalam PRU akan datang, maka jangkaannya akan meleset di mana isu itu tidak akan berkesan kepada pengundi betapun parti nasionalis itu ‘meniupkannya’ setiap hari.

Tinjauan di kalangan pengundi di pedalaman, khususnya di Johor, mendapati isu ini tidak menarik minat mereka ketika ditinjau dan ditanyakan pendapat mereka.

Negeri Johor, dulunya kubu kuat Umno, kini nyata pemikiran pengundi sudah jauh berubah, terutama generasi baru yang jumlahnya mencecah 40%. Pengundi generasi lama sudah sangat jauh berkurangan, ada yang berpindah ke negeri lain, mengikut anak, ada yang sudah meninggal, ada yang sudah menerima pandangan anak-anak mereka yang bekerja di bandar. Malah ada yang menyatakan rasa bosan dengan isu ini yang disiarkan berulang-ulang siang dan malam oleh media BN.

Seorang penduduk di pedalaman Mersing – yang dikenali sebagai Pak Ngah Mat – memberitahu saya di sebuah gerai makan, “Ini kerja busuk, dia ingat orang kampung bodoh sangat. Haji Hadi ada ilmu agama yang tinggi tentu dia ada alasan yang kuat.”

Saya bertanya kepadanya, “Ada tengok TV?” Dia menjawab “Ada juga menjengah begitu-begitu saja, tengok berita banjir, berita rompak, bunuh.”

Seorang lagi bernama Osman Abu Bakar, pertengahan umur yang ditemui di Kota Tinggi berkata, “Bosan dengar berita TV, surat khabar, tak ada berita lain selain kempen politik, sedangkan orang kampong sudah, harga barang mahal, ikan lebih mahal lagi, harga kelapa sawit tidak seberapa.”

Menurutnya, isu ‘Amanat Haji Hadi’ sudah didengarnya sejak remaja lagi dan beliau percaya isu ini tidak akan berkesan dalam PRU akan datang.

Seorang pesara di Pontian yang ditemui berkata: “Umno ni tak ada modal lain. Kami jemu dengan isu ‘Amanat Haji Hadi’ ini. Isu ini tidak akan mengenyangkan orang kampung sepertinya. Sebab itu tak ada faedah mengulang-ngulang isu ini.”

Beberapa orag lagi yang ditemui di Kluang sependapat mengatakan bahawa isu ini tidak akan mengubah fikiran pengundi. Sepatutnya, kata mereka, parti yang memerintah memikirkan benar-benar masalah orang kampung – harga barang naik, harga kelapa sawit, harga getah turun, nelayan pantai menderita kerana hasil tangkapan amat berkurangan.

Inilah sebahagian reaksi orang kampung mengenai isu ‘Amanat Haji Haji’ ini yang rata-rata berpendapat tidak akan berkesan dalam PRU akan datang.

Sementara itu, penganalisis politik, Datuk Dr Agus Yusof berkata, walaupun isu itu sering kali dimainkan menjelang pilihan raya umum (PRU) namun ia tidak akan memberi kesan dalam PRU13.

Menurut beliau, walaupun isu itu hangat diperkatakan, tetapi ia tidak mampu menarik pengundi atas pagar bagi pihak kerajaan mahupun pihak pembangkang.

Sementara itu, Timbalan Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa, Prof Dr Jayum Jawan berkata, isu ini sepatutnya telah lama diselesaikan dan tidak dibangkitkan oleh parti lawan.

“Saya percaya jika orang lama sudah jelas tentang isu ‘Amanat’ ini, mungkin ada yang masih keliru namun isu ini tidak memberi kesan yang besar kepada rakyat khususnya bukan Islam.

Sementara itu, kehadiran lebih 120,000 orang dari pelbagai lapisan usia yang membanjiri Dataran Kemerdekaan, Shah Alam bagi memeriahkan Program Jom Santai Bersama GeMS kelolaan Kerajaan Negeri sempena ambang 2013 malam Tahun Baru menjadi salah satu isyarat yang jelas bahawa rakyat tidak peduli akan isu yang dimainkan oleh Umno/BN, termasuk isu ‘Amanat Haji Hadi’.

Program GeMS – Generasi Idaman Selangor, -  itu diadakan dengan pendekatan menyambut Tahun Baru dengan tema keagamaan serta bersifat santai. Ia ternyata mendapat sambutan hebat dan memberi nafas baru kepada penganjuran majlis.

Terdahulu, program terbabit berlangsung selama tiga hari bermula 29 hingga 31 Disember dengan pelbagai program menarik termasuk Karnival Pendidikan Selangor - EduSEL Fair 2012. Selain itu, turut diadakan ceramah yang bertajuk SPIES membentuk masyarakat sejahtera yang menampilkan Dr Ruziah Ghazali, Ustaz Shukri Yunus dan Ustaz Fauzi Mustafa. Forum Jom Bercinta yang membariskan panel Ustazah Fatimah Syarha dan pelakon Shamsul Ghau-Ghau serta ceramah ilmuan bersama Ustaz Datuk Ismail Kamus.

Manakala, sambutan kemuncaknya diadakan program sambutan Ambang 2013 dengan menyaksikan persembahan sajak daripada pelakon Diana Amir dan Sembang Santai bersama Ustaz Azhar Idrus, Ustaz Haslin ‘Bollywood’, Datuk Malek Noor, Kamal Adli, Pierre Andre dan Aziz M. Osman. Gabungan golongan agama dari generasi lama dan baru dan artis popular itu berjaya menarik perhatian pengunjung untuk mengikuti majlis dari awal hingga akhir.

Malah detik sambutan Tahun Baru yang berakhir 1 pagi itu diakhiri dengan nyanyian nasyid ‘Asma Ul Husna’ oleh semula jemputan dan Exco Kerajaan Negeri, Dr Halimah Ali, Dr Yaakop Sapari dan Rodziah Ismail, Dr Yunus Hairi dan Ketua AMK negeri, Azmizam Zaman Huri.

Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali berkata beliau amat berpuas hati dengan sambutan yang diberikan oleh penduduk di negeri itu.

Menurutnya, Kerajaan Negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat akan terus memastikan rakyat di negeri itu mendapat manfaat daripada apa yang dilakukan.

Jelas sambutan ini menggambarkan sokongan pengundi di Selangor terhadap Pakatan Rakyat dan isyarat paling yang nyata bahawa mereka tidak peduli apapun isu yang dibangkitkan oleh Umno/BN, termasuk isu ‘Amanat’ adalah sia-sia saja.

Siapa bakal diletup Deepak?

Ahmad Lutfi Othman, 03 Jan 2013


Tahun 2013 sudah pasti tahun pilihan raya, tiada keraguan lagi. Semua maklum hal ini. Tarikh PRU13 tidak begitu dibincangkan lagi sekarang. Cepat atau lambat, bedanya tidak ketara, sama sahaja.

Walaupun ramai menjangkakan Parlimen akan dibubar selepas Tahun Baru Cina -- mungkin atas perkiraan pengundi Tionghua yang sukar dijinakkan BN -- tetapi jika Najib Razak terus menganjak sedikit lagi ke depan, saya rasa, tiada siapa yang peduli.

Setiap parti komponen dalam Pakatan Rakyat dan BN sudah bersiap sedia sejak lebih setahun lalu, malah mungkin sebahagiannya mula mengadu keletihan dan tidak mustahil ada jentera kempen yang semakin kepupusan sumber.

Namun begitu, tinjauan rambang yang saya lakukan secara tidak sengaja semasa cuti hujung tahun baru-baru ini menunjukkan mood untuk melakukan perubahan sukar digugat lagi.

Bertemu anak-anak muda yang kelihatan masih mentah dalam politik dan tidak gemar berbicara soal pemerintahan, namun apabila diajukan siapa pilihan mereka dalam pilihan raya, hampir sepakat mahu melihat kerajaan dan pimpinan yang baru.

Di kenduri kahwin, walaupun sekadar bersembang sepintas lalu sambil berselisih bahu , tetapi ramai kenalan memberi mesej jelas: Cukuplah Umno yang korup dan rasuah. Berilah peluang kepada Pakatan Rakyat untuk buktikan mereka juga mampu menawarkan yang lebih baik.

"Saya lama dalam kerajaan, masak sangat dengan bermacam-macam cara dan kaedah rasuah, sebahagiannya tidak dapat dihidu undang-undang," bisik seorang pesara kanan bahagian penguatkuasaan kepada saya semasa menjamah pemanis mulut.

Segera saya teringat kalimat "korupsi berjemaah", suatu istilah yang sememangnya tidak manis, tetapi mampu mengingatkan bagaimana terancangnya jenayah keji itu.

Sambil berlibur di lokasi peranginan, bukti-bukti penyalahgunaan kuasa elit Umno juga yang ditunjukkan pemabaca Harakah kepada saya. Daripada projek-projek kecil potong rumput dan papan tanda jalan, segalanya mahu dibolot, apatah lagi agihan tanah dan anugerah  jutaan ringgir, semuanya untuk kroni dan suku-sakat. Termasuk kawasan perairan pantai yang cantik dan landai!

Dapatlah saya rumuskan, komitmen tingi bagi memastikan kerajaan persekutuan bertukar dalam PRU13 payah untuk digoncang. Semacam sudah ada sumpah janji setia, kali ini BN mesti ditumbangkan. Cukuplah peluang diberi selama lebih 55 tahun. Usah dirayu mandat rakyat lagi.

Bagaimanapun, ia bukan bermakna Najib dan rakan-rakannya tidak berusaha untuk melakukan perubahan (atau transformasi) bagi meraih sokongan rakyat. Pelbagai taktik, strategi dan pendekatan diusahakan dalam pakej menarik. Ia menghanguskan dana awam yang begitu besar jumlahnya tetapi majoriti rakyat tetap memandang sinis dengan "perubahan" tersebut.

"Dr Mahathir Mohamad dan Najib mempunyai persamaan dari segi membazirkan khazanah negara, terutama hasil Petronas, tetapi sekurang-kurangnya di zaman Mahathir ada juga monumen atau tugu-tugu yang dibinanya. Lihat sendiri apa yang Najib buat dengan duit ratusan bilion? Hangus begitu sahaja," marah seorang penganalisis politik.

Bahtera BN yang bocor dan mahu karam itu ternyata sukar diselamatkan lagi.

Semasa berbincang dengan seorang sarjana politik terkemuka di rumahnya petang 1 Januari lalu, saya dapat mengesan keyakinan beliau  bahawa era Umno-BN hampir pasti berakhir. Saya sendiri terkejut, selalunya dia lebih suka memberi pandangan sebagai "orang tengah" tetapi kali ini berbeda.

"Inilah masa terbaik untuk negara kita berubah. Walaupun ada pihak berpendapat Pakatan belum mampu berkuasa selepas PRU13 dan hanya akan mencipta sejarah pada PRU14, saya berbeda dengan mereka," tegasnya sambil mengingatkan, "jika Pakatan gagal kali ini, BN tidak dapat ditumbangkan melalui pilihan raya lagi."

"Jadi, selepas itu, melalui jalan apa pula?" tanya saya kebodohan. "Kalau terlepas kesempatan terbaik PRU13 ini, mungkin kerajaan hanya dapat ditukar melalui kebangkitan rakyat seperti di Tunisia, Mesir, atau satu ketika dulu di Filipina," jawabnya, selamba.
Saya terdiam. Kemudian saya menyoal balas: "Revolusi?" Tiada jawapan. Dia ketawa.

Biarpun optimis Pakatan mampu menguasai Putrajaya, beliau agak kurang berpuas hati dengan pendekatan pemimpin oposisi menangani serangan media.

"Pemimpin PAS, DAP, KeADILan perlu bersama, bersatu tenaga, bukan sekadar menyanggah tohmahan, malah menjadikan isu yang dimainkan media itu, misalnya Hudud dan terbaru Amanat Haji Hadi, sebagai pukulan maut kepada Umno," tambahnya.

Nampaknya beliau lebih percaya dengan keupayaan gelombang kesedaran rakyat, tetapi masih meletakkan syarat, iaitu kebijaksanaan pemimpin Pakatan menangani konflik dan cabaran.

"Tentulah BN tidak akan duduk diam menunggu saat kejatuhannya. Akan adalah pelbagai taktik kotor, penipuan, manipulasi, sabotaj dan sebagainya. Bila ada aksi tentu ada reaksi. Pemimpin Pakatan harus bersedia berdepan dengannya," ujarnya.

Tidak lupa beliau berpesan kepada Harakah agar mengemukakan isu-isu besar dan real, yang dirasai dan dideritai majoriti rakyat, terutama berkaitan kehidupan seharian, serta tidak mudah dipengaruhi isu-isu tempelan.

"Kita mahu mempengaruhi pembaca, jadi bentangkan fakta yang benar, sahih dan buat perbandingan mudah melalui grafik menarik. Elak serangan membuta tuli, apatah lagi cacian dan bahasa kesat. Rakyat semakin bijak menilai," pesannya.


II. Hak untuk menjawab yang tidak diambil peduli media




Saya suka melihat isu 'Amanat Haji Hadi' daripada perspektif pengamal media.

Menerusi Konvensyen Akses Media Dalam PRU13, anjuran Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI), pertengahan tahun lalu, ditimbulkan "hak untuk menjawab", yang jarang diberikan perhatian selama ini.

Amat pelik menyaksikan situasi yang sering terpapar dalam  media, khususnya Utusan Malaysia dan TV3, apabila seseorang tokoh pembangkang diserang kiri dan kanan, berhari-hari lamanya, tanpa diberi peluang untuk personaliti berkenaan menjawab.

Tentu kita masih belum lupa bagaimana Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dikecam keras berikutan kenyataannya mengenai Mat Indera dan tragedi Bukit Kepong. Utusan Malaysia selama hampir tiga minggu mengumpulkan pandangan pelbagai sumber, bukan sahaja untuk memburukkan imej pemidato popular itu, malah mahu merosakkan kewibawaan PAS sebagai parti Islam.

Malang sekali, Mat Sabu tidak diberi ruang untuk menjawab ke atas isu yang dilemparkan kepadanya sehingga terpaksa menggunakan ruang mahkamah untuk "membela diri".

Begitu juga dengan serangan media terhadap isu lebih 4,000 hektar tanah di Gua Musang yang didakwa telah diberikan kerajaan Kelantan kepada dua pemimpin DAP Perak,  sebagai "habuan politik yang membolehkan PAS mendapat kompromi DAP bagi meletakkan Mohamd Nizar Jamaludin sebagai Menteri Besar Perak pada 2008".

Fitnah yang diulang-ulang, walaupun selepas pihak kerajaan Kelantan memberi  penjelasan lengkap,  kononnya Menteri Besar, Tuan Guru  Nik Abdul Aziz Nik Mat merasuah Adun Setiawan merangkap Ahli Parlimen Beruas juga selaku Pengerusi DAP Perak, Ngeh Koo Ham dan Adun Pantai Remis merangkap Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Ming dalam bentuk konsensi tanah.

Sehingga 1 Januari 2013, saya perhatikan Utusan Malaysia masih menyebarkan fitnah dan pembohongan tersebut.

Justeru, tentulah ada kewajaran untuk Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengenakan syarat agar penjelasannya mengenai "amanat" yang berusia 31 tahun itu disiarkan secara langsung melalui TV.

Selama ini RTM dan TV3 beraksi sebagai stesen rasmi Umno-BN,  bukan saja menggelapkan berita pembangkang, malah memutar-belitkannya untuk tujuan yang sarat dengan kepentingan politik parti pemerintah.

Ya, boleh saja perkembangan saingan politik BN itu digelapkan, tetapi apabila difitnah atau ditohmah, seperti berlaku kepada Mat Sabu dan isu balak Kelantan itu, maka mereka yang berasa terkilan dengan laporan berkenaan perlu diberi peluang untuk menjawab.

Hak untuk menjawab ini perlu dihormati oleh pengamal media, terutama pemiliknya.

III. Bukan soal kepentingan, tetapi demi kebenaran




Seorang rakan saya meramalkan Deepak Jaikishan akan menjadi individu paling berpengaruh dalam kempen PRU13 nanti. Saya tidak begitu mengikuti pendedahan beliau terhadap keluarga Najib, walaupun tuduhannya, bersama bukti-bukti yang dikemukakan (terbaru, telah teredar buku kecil mengenainya), mempunyai impak yang cukup besar.

Agak hairan juga dengan sikap membisu pihak berkuasa, terutama polis, terhadap tuduhan-tuduhan yang amat dahsyat itu, apatah lagi jika ia dikaitkan dengan akuan bersumpah kedua P Balasubramaniam, berkaitan pembunuhan Altantuya Shariibuu.

Walaupun media di bawah kawalan Umno-BN cuba menutup kemas suara Deepak ini, namun saya percaya kes berprofil tinggi itu hanya menunggu masa untuk meletup. Deepak sudah memulakan, dan ia tidak akan berakhir di situ sahaja.

Syak dan keraguan orang ramai, termasuk saya, bertambah kukuh, selepas didedahkan urusniaga melibatkan pembayaran  ratusan juta ringgit, dipercayai untuk menutup kelantangan Deepak.

Tanpa perlu kita mengetahui dengan terperinci butiran pertuduhan (Najib), cukup dengan hanya melihat reaksi orang yang dituduh (Najib dan Rosmah)), sudah dapat membayangkan kebenaran tuduhan berkenaan. Gerak dan langkah Najib diperhatikan dengan penuh minat.

Sebelum ini ada pihak cuba mempersoalkan kredibiliti Deepak dan motif beliau membuat pendedahan menggemparkan itu. Kata orang, dia mempunyai kepentingan tertentu sehingga sanggup mengambil risiko besar. Deepak dilihat melakukannya demi keuntungan peribadi. Motif pihak yang mempertikai Deepak, jelas sekali iaitu bagi melemahkan segala dakwaannya terhadap Najib dan Rosmah.


Tanpa mengenali lebih lanjut siapa Deepak, dan kalaupun beliau sememangnya mempunyai tujuan tersirat, atau dia berasa marah kerana "janji tidak ditepati", bagi saya,  apa yang hendak dihairankan? Apakah salah tindakan seseorang jika didorong oleh kepentingan peribadi?

Misalnya, semasa mendedahkan skandal rasuah  Dr Khir Toyo, sepuluh tahun lalu, saya  dari awal tahu bahawa sumber-sumber yang membocorkan rahsia kepada saya adalah pihak-pihak yang berkepentingan untuk menjatuhkan bekas Menteri Besar Selangor itu. Mereka mungkin ada masalah peribadi dengannya atau sememangnya seteru politik Khir sendiri? Ia langsung tidak menjejaskan misi saya.

Begitu juga kepentingan Deepak dalam kes membabitkan keluarga Najib ini. Yang penting apakah pendedahannya itu benar dan sahih. Niat dan motifnya, serahkan saja kepada Deepak. Atau apakah anda mengharapkan Deepak berada "dalam perjuangan membela kebenaran" sebelum mempercayainya?

Isu besarnya, jika tuduhan beliau palsu dan bohong semata-mata, apakah perlu Deepak disogok lagi? Orang ramai sedang menanti tindakan undang-undang yang dimulakan oleh Najib dan Rosmah. Mereka pelik melihat "kesabaran" dua suami isteri paling popular itu diserang pelbagai "tohmahan".

Apa pun, kes ini hanya membuatkan orang ramai bertambah muak dengan budaya rasuah yang bermaharajelala dalam elit penguasa. Ia semakin membusuk dan menanah. Hanyir sekali. Baunya tidak dapat ditutup.

Selepas Altantuya Shariibuu diletupkan dengan tragis sekali pada 2006, sama-samalah kita tunggu, pada 2013, siapa pula yang bakal berkecai?

Tiada ulasan: