Selasa, 29 Januari 2013

HARAM MENYAMBUT HARI KEKASIH

PKR rancang usung keranda jumpa Hishammuddin
 
PKR merancang untuk mengusung keranda ke pejabat Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein untuk mendesak kerajaan bersetuju bedah siasat kedua dijalankan terhadap mayat C Sugumaran dan kematiannya disiasat sebagai kes bunuh.

NONENaib Presiden PKR, N Surendran (tengah) berkata ia sebagai susulan kepada rancangan mereka untuk mengadakan nyalaan lilin di ibu pejabat polis Kajang jam 8 malam esok.

Beliau yang juga peguam mewakil keluarga mendiang berkata, mereka
merancang untuk berhimpun di pejabat Kementerian Dalam Negeri (KDN) pada jam 11 pagi 4 Februari depan.

Dilaporkan Sugumaran yang bekerja sebagai pengawal keselamatan ditemui mati dalam keadaan bergari selepas didakwa dipukul oleh sekumpulan individu pada 23 Januari lalu.

Polis bagaimanapun telah mengklafikasikan kematiannya sebagai mati mengejut.

Malah, Polis dilapor memohon inkues diadakan bagi menyiasat punca kematian Sugumaran tetapi keluarga mangsa tidak bersetuju dan mahu ia siasat sebagai kes bunuh.

NONESebelum itu, sekumpulan 50 orang mengadakan protes duduk secara
aman di hadapan ibu pejabat polis Bukit Aman hari ini yang turut disertai ahli parti pembangkang dan beberapa NGO mulai jam 10.45 pagi.

Bagaimanapun, selepas enam jam berhimpun mereka beredar selepas pihak polis enggan bersetuju dengan tuntutan mereka supaya bedah siasatan kedua dijalankan dan menyiasat kematian itu di bawah kes bunuh.

"Keluarganya kecewa dan akan terus mendapatkan supaya dijalankan bedah siasat (kedua). Keluarganya tidak akan kebumikan (mayat) itu. Kita akan terus perjuangkannya," kata Surendran.
Sabah RCI: Keterangan saksi bercanggah
 
Badaruddin Ismail, bekas pegawai cawangan khas Bukit Aman yang menyoal bekas pengarah Jabatan Pendaftaran Sabah (JPN), Ramli Kamarudin semasa siasatan Ops Durian Buruk, mendakwa Ramli telah mengaku bertindak sendiri.

Ini bercanggah dengan apa yang dikatakan oleh Ramli - yang dianggap sebagai penggerak utamanya -  kepada suruhanjaya siasatan diraja (RCI) mengenai pendatang haran di Sabah pada sesi pertama pada 16 Januari lalu.

Badaruddin, yang kini bertugas dengan cawangan Khas di Kelantan, mendakwa Ramli - semasa disoal ketika dalam tahanan - berkata tindakannya adalah untuk mendapat keuntungan kewangan.

Badaruddin memberitahu siasatan RCI di Kota Kinabalu hari ini bahawa Ramli dan dan orang-orangnya mengeluarkan kira-kira 16,000 resit kad pengenalan.

Menurut Badruddin lagi, setiap satu daripadanya bernilai RM250, jadi mereka mendapat lebih daripada satu juta ringgit.

Resit kad pengenalan itu adalah satu dokumen sementara yang diberi sebelum pengeluaran kad pengenalan biru, tetapi diterima oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai pengenalan untuk layak mengundi.

Ops Durian Buruk didakwa melibatkan pegawai JPN yang mengeluarkan resit kad pengenalan menggunakan butiran pengundi dalam daftar pemilih yang telah meninggal dunia atau tidak pernah mengundi sebelumnya.

NONEIni telah mewujudkan pengundi 'hantu', di mana pendatang mengundi
bagi pihak rakyat tulen.

Ramli, ketika memberi keterangan, mendakwa dia hanya memulakan operasi itu selepas menerima arahan daripada Timbalan Menteri ketika itu, Tan Sri Megat Junid Megat Ayub (kiri) menjelang pilihan raya negeri pada 1994.

Menjawab soalan pegawai pengendali siasatan RCI itu, Manoj Kurup, Badaruddin menjawab, apabila beliau menyoal Ramli, bekas pengarah JPN itu berkata tiada siapa yang memberinya arahan, ia adalah untuk kepentingan peribadinya.
Jakim, NGO lancar kempen anti-Valentine's Day
 
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan turun padang bersama kira-kira 250 sukarelawan dari pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO), bagi menjayakan Kempen Jerat Valentine Day di sekitar Kuala Lumpur City Centre (KLCC), Bukit Bintang dan Masjid India, Sabtu ini.

Ketua Pengarahnya Datuk Othman Mustapha berkata program itu bertujuan mendedahkan sukarelawan kepada aktiviti bersemuka dengan masyarakat dalam membina kesedaran bagi membanteras gejala sosial.

Menurutnya cara ini dapat membina keyakinan, keberanian, daya bertindak serta kesepaduan gerak kerja kalangan sukarelawan, membanteras gejala sosial di samping membina kemahiran berkomunikasi dan interaksi mereka dengan kumpulan sasar.

Dalam satu kenyataan di Putrajaya hari ini beliau berkata muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam pada 2005 memutuskan bahawa roh perayaan Valentine's Day mempunyai unsur Kristian, dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam.

Katanya menjelang hari yang disebut Velentine's Day, pastinya gejala maksiat dan zina menjadi-jadi terutama di kalangan remaja dan belia sekitar pusat bandar raya.

"Banyak usaha digerakkan pelbagai pihak (bagi membanterasnya), namun masih memerlukan komitmen bersepadu semua pihak supaya membuahkan hasil yang benar-benar memberi kesan kepada perubahan dalam masyarakat, khususnya golongan remaja dan belia," katanya.

Othman berkata pelbagai bentuk aktiviti program akan dilaksanakan di majlis itu seperti sesi pertemuan dengan kelompok remaja, pengusaha hotel, agihan risalah kempen, sesi kaunseling serta khidmat nasihat dan taklimat menerusi pendekatan dakwah.

Beliau berkata antara NGO terlibat ialah Persatuan Ulama Malaysia Wilayah Persekutuan, Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia, Angkatan Belia Islam Malaysia, Sekretariat Pemuda Masjid, Jemaah Islah Malaysia, IKRAM dan Nisa' Wilayah, yang akan menyasarkan golongan remaja Islam, ibu bapa dan masyarakat sekitar untuk memberi kesedaran peri pentingnya tidak merayakan Valentine's Day.

"Kempen kesedaran ini akan diteruskan lagi dengan pelancaran kempen Mahasiswa Menolak Valentine's Day di Universiti Sains Islam Malaysia pada 3 Feb ini," katanya.

- Bernama

HARAM menyambut hari kekasih/Valentines Day

Sambutan 14 Februari sebenarnya banyak berkaitan amalan ritual penganut Kristian.

TIBANYA 14 Februari tidak lengkap tanpa peringatan supaya umat Islam tidak menyambut Hari Kekasih atau Valentine’s Day yang sudah menjadi sebahagian budaya masyarakat khususnya generasi muda sekarang.
Ada berpendapat usah dibangkitkan isu itu kerana hanya akan menjadi pencetus kepada amalan bercanggah dengan syariat Islam. Namun, ada baiknya dibincangkan perkara ini sebagai peringatan kepada mereka yang sudah memasang niat untuk meraikannya.
Malah, ia sebagai penjelasan kerana ada yang cuba menghalalkan sambutan Hari Kekasih ini supaya perancangan meraikannya tidak dipandang serong dengan pendapat, ia adalah hari untuk menterjemahkan perasaan kasih sayang bukan saja kepada kekasih, malah juga keluarga serta sahabat handai.
Hakikatnya, apa juga alasan diberikan untuk membolehkan Hari Kekasih disambut terutama oleh golongan muda Islam, Panel Kajian Aqidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) memutuskan bahawa amalan menyambut Hari Valentine adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam.
Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan:
“Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan Islam. Roh perayaan itu mempunyai unsur Kristian, amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam. Oleh itu amalan meraikan Hari Kekasih tidak digalakkan oleh agama Islam.”
Buku Elak Sambut Valentine’s Day terbitan JAKIM membincangkan secara lanjut alasan mengapa umat Islam dinasihatkan supaya tidak meraikan hari yang mengambil sempena nama paderi besar Kristian Saint Valentine.
Berdasarkan fakta dalam buku itu, bagi merungkaikan isu kenapa umat Islam perlu elak menyambut Hari Kekasih, ialah dengan mendalami dan memahami apakah maksud Valentine itu sendiri serta asal usul ia menjadi sebuah perayaan.
Valentine dalam bahasa Inggeris atau Valentino dalam bahasa Itali adalah berasal daripada nama sebuah keluarga berbangsa Rom, iaitu Valentinus yang juga berasal daripada bahasa Latin iaitu valens yang bermaksud: kuat, aktif, sihat dan seumpamanya (laman web Behind The Name: The Etemology dand History of First Name).
Menurut sejarah pula, perkataan Valentine diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu Saint Valentine. Jasa beliau yang berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordova, Sepanyol pada 14 Februari 270 masihi begitu bermakna bagi Ratu Isabella sehingga dianggap sebagai kekasih rakyatnya sendiri.
Justeru, 14 Februari disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan itu dengan dinamakan hari Valentine.
Ada tiga pendapat mengenai asal-usul Hari Valentine. Pertama, Hari Valentine bermula ketika pemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti orang Juno, ratu kepada dewa dan dewi Rom.
Hari berikutnya iaitu 15 Februari bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisional masyarakat Rom iaitu mana pada malam pesta berkenaan, nama gadis Rom ditulis atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama dalam bekas itu dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.
Pendapat kedua pula menyatakan pada 14 Februari 270 masihi, St Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius II (268-270 masihi). Pada waktu itu Raja Claudius membatalkan semua perkahwinan dan pertunangan kerana Rom banyak terbabit dalam peperangan.
Menyedari hakikat itu, St Valentine dan St Marius mengahwinkan orang Kristian dengan pasangan mereka secara rahsia. Akibat perbuatan itu, St Valentine ditangkap dan diheret, yang akhirnya dihukum belantan sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 Februari tahun 270 masihi.
Bagi memperingatinya sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian St Valentine sebagai upacara keagamaan.
Pendapat ketiga pula menyatakan Hari Valentine diambil daripada nama seorang paderi yang paling berpengaruh pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu St Valentine yang status kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope.
Apabila St Valentine menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya dari pengamal Protestan sewaktu kerajaan Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan Islam, timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St Valentine adalah paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan, lebih-lebih lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin.
Tindakan St Valentine yang mengambil keputusan berkahwin dengan pasangannya itu menimbulkan rasa murka Ratu Isabella, lalu memenjarakannya buat sementara waktu. Ratu menetapkan 14 Februari sebagai Hari Kekasih untuk St Valentine sendiri.
Sejarah di atas jelas menunjukkan bahawa Hari Valentine adalah perayaan keagamaan yang disambut orang Kristian. Malah jika merujuk kepada kenyataan pihak Kristian hari ini, mereka masih menganggap Hari Valentine sebagai satu ritual dalam agama Kristian.
Laman web Spiritrestoration.org : The Premier, Ecumenical Christian Website. A Resource For Mature Christians and Scholars di bawah tajuk Pengertian Hari-Hari Suci Keagamaan – indeks Saint Valentine’s Day menyebut: Perayaan Kristian terhadap kecintaan kepada Tuhan, dipersembahkan buat Jesus dan di kalangan penganut Kristian. St Valentine adalah syahid abad ketiga. Hari ini dilihat begitu meluas sekali dirayakan di Amerika Syarikat sebagai perayaan cinta di zaman sekular.
Termaktub dalam laman web Catholic Encyclopedia pengiktirafan bahawa walau dalam apa juga versi berkenaan dengan St Valentine, kesemua mereka dianggap sebagai syahid. Petikan menyebut: ’sekurang-kurangnya ada tiga orang St Valentine yang berbeza, semua mereka adalah syahid, ia disebut sebagai golongan syahid yang terawal pada tarikh 14 Februari.’
Berdasarkan fakta itu, jelas sekali Hari Valentine adalah perayaan yang menjadi amalan ritual agama Kristian. Ini sekali gus bercanggah dengan prinsip Islam yang tidak membenarkan umatnya meniru identiti atau cara hidup agama lain lebih-lebih lagi dalam soal membabitkan akidah Islam.
Islam sangat prihatin serta menginginkan supaya umatnya mempunyai identiti tersendiri dan berbeza dengan umat lain. Kerana itu penghayatan akidah Islam, pelaksanaan ibadah, muamalah dan akhlak serta tradisi yang ada pada umat Islam tidak boleh sama dengan umat lain.
Dalam erti kata lain, umat Islam tidak boleh mencampur adukkan akidah dan amalan ibadat agamanya dengan akidah dan ibadat agama lain.
Firman Allah yang bermaksud:
“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat dan secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.” (Surah al-Kafirun, ayat 1-6)
Demikian juga penampilan peribadi umat Islam tidak boleh sama dengan umat lain dalam hal bersifat individu seperti dalam hal berpakaian, minuman, hiasan rumah, gaya hidup, penampilan yang dikhuatiri bercanggah dengan identiti dan syariat Islam.
Hukum Islam jelas dalam hal melarang umatnya meniru atau menyerupai budaya dan cara hidup orang bukan Islam berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan daripada amalan kami maka ia akan ditolak.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
+ Artikel asal dari: http://nurjeehan.hadithuna.com

HARAM MENYAMBUT HARI KEKASIH


Menerima dan mengamalkan Islam sebagai Ad-Diin, iaitu sebagai cara
hidup adalah perlu dilaksanakan oIeh seluruh umat Islam, demi membuktikan
ketulusan dan keyakinan kita kepada ajaran suci yang dibawa oIeh Junjungan
Besar Nabi Muhammad s.a.w. Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan dan juga Jawatankuasa Fatwa
Negeri Selangor telah memutuskan bahawa amalan merayakan Valentine 's Day
adalah haram
kerana tidak pernah dianjurkan oIeh Islam. Roh perayaan tersebut
mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya juga bercampur dengan
perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oIeh Islam.

Hari Kekasih juga digelar sebagai: “Valentine 's Day” yang disambut pada
14 Februari setiap tahun adalah sambutan yang dinanti-nantikan kebanyakan
remaja bagi menyatakan rasa kasih sayang antara satu sama lain. Ia disambut
dengan pelbagai cara dan acara bermula dengan kiriman kad dan bunga hingga
parti tari-menari. Malah ada yang menyambutnya dengan pertemuan dan berakhir dengan perzinaan demi membuktikan cinta dan kasih sayang mereka.
Jelas dan nyata sekali bahawa sambutan ini bukan dari ajaran Islam yang suci,
malah melanggar syariat dan bertentangan dengan tatasusila fitrah murni
manusia.

Berdasarkan penerangan di atas, jelaslah bahawa tidak ada istilah “Hari
Kekasih” atau “Hari Valentine” dalam Islam. Justeru, orang Islam tidak boleh
menyambutnya, menyertainya dan merayakannya. Islam memang
menggalakkan umatnya supaya berkasih sayang antara satu sama lain, tetapi
untuk meluahkan kasih sayang antara seorang lelaki dan perempuan yang
bukan mahram perlu melalui saluran yang dibenarkan oIeh syarak. Bukan
dengan jalan yang mendorong atau merangsang kepada kemungkaran dan
maksiat.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Demi Allah yang nyawaku di dalam genggaman-Nya, pasti kamu akan
turut jejak langkah orang-orang sebelum kamu sejengkal demi sejengkal,
sehasta demi sehasta, sedepa demi sedepa, sehingga kamu akan turuti mereka
walaupun mereka masuk ke dalam lubang dhab. Lantaran itu, sahabat bertanya:
"Adakah mereka itu Yahudi dan Nasrani?" Baginda menjawab: “Siapa lagi kalau
bukan mereka?”.

Apa yang lebih menyedihkan akibat dari merayakan sambutan hari-hari
seperti ini remaja Islam semakin liar dan semakin ramai yang terjebak dengan
gejala sosial serta keruntuhan moral. Rekod Jabatan Pendaftaran Negara
bahawa sejak tahun 2000 hingga 2008 sebanyak 257,411 Sijil Kelahiran telah
didaftarkan tanpa dicatatkan nama bapa. Rekod ini menggambarkan betapa
ramai anak-anak yang tidak sah taraf atau lahir secara luar nikah untuk tempoh 9
tahun tersebut.

Justeru, setiap orang Islam khasnya golongan remaja seharusnya
meninggalkan budaya "Hari Kekasih" yang hanya bertujuan merosakkan akhlak
masyarakat Islam. Ingatlah sesungguhnya Yahudi dan Nasrani akan terus
berusaha sedaya-upaya untuk memperdaya umat Islam supaya mengikut
telunjuk dan kehendak mereka. Pelbagai cara dan jalan yang mereka lakukan
untuk merosakkan kepercayaan dan keperibadian umat Islam.





Kaum muslimin yang dirahmati Allah SWT,
Mengakhiri khutbah pada hari ini, marilah sama-sama kita renung
beberapa perkara penting sebagai rumusan dan peringatan bagi kita semua,
antaranya:
Pertama : Hari kekasih adalah sambutan penganut Kristian yang
mengenang hari kematian seorang paderi mereka. Tiada
sambutan ini dalam ajaran Islam.
Kedua : Umat Islam adalah dilarang sama sekali menyambut Hari
Kekasih ini, termasuklah memberi sokongan, mempromosikan,
mengajarkan dan menyebarkan apa-apa sambut

Ketiga : Umat Islam digalakkan berkasih sayang sesama manusia
sepanjang masa tanpa membataskannya pada hari-hari
tertentu sahaja.
Keempat : Pihak Media dan pengamal Laman Sosial adalah diminta untuk
tidak mempromosikan Sambutan Hari Kekasih ini walau dalam
apa bentuk sekalipun.

Amalan Menyambut Hari Valentine’s Day Adalah Haram

be my valentine
Dari sudut bahasa, Valentine dalam bahasa Inggeris atau Valentino dalam bahasa Itali adalah berasal daripada nama sebuah keluarga berbangsa Rom, iaitu Valentinus yang juga berasal daripada bahasa Latin iaitu valens yang bermaksud; kuat, aktif, sihat dan seumpamanya (laman web Behind The Name: The Etemology and History of First Name).
Menurut sejarah pula, perkataan Valentine diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu Saint Valentine. Jasa beliau yang telah berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordova, Sepanyol pada 14 Februari 270 Masihi begitu bermakna bagi Ratu Isabella sehingga dianggap sebagai kekasih rakyatnya sendiri. Justeru itu, 14 Februari disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan tersebut dengan dinamakan hari Valentine.
Terdapat tiga pendapat mengenai asal-usul Hari Valentine.
Pertama, Hari Valentine bermula semasa pemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti bagi orang Juno, ratu kepada dewa-dewa dan dewidewi Rom. Hari berikutnya iaitu 15 Februari bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisi bagi masyarakat Rom di mana pada malam pesta tersebut, nama-nama gadis Rom ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas.
Setiap pemuda akan mencabut nama di dalam bekas itu dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.
Pendapat kedua pula menyatakan pada 14 Februari 270 Masihi, St. Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius II (268-270M). Pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua perkahwinan dan pertunangan kerana Rom banyak terlibat di dalam peperangan. Menyedari hakikat itu, St. Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang-orang Kristian dengan pasangan mereka secara rahsia.
Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan diheret, yang akhirnya dihukum belantan sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 Februari dalam tahun 270 Masihi. Bagi memperingatinya sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian St. Valentine sebagai upacara keagamaan.
Manakala pendapat ketiga mengatakan Hari Valentine diambil daripada nama seorang paderi yang paling berpengaruh pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu St. Valentine yang status kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope. Apabila St. Valentine menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya dari pengamal protestan sewaktu kerajaan Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan Islam, timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St. Valentine merupakan seorang Paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan, lebih-lebih lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin.
Tindakan St. Valentine yang mengambil keputusan berkahwin dengan pasangannya itu telah menimbulkan rasa murka Ratu Isabella, lalu memenjarakannya buat sementara waktu. Ratu menetapkan 14 Februari sebagai hari Kekasih untuk St. Valentine sendiri.
Sejarah di atas jelas menunjukkan bahawa Hari Valentine merupakan perayaan keagamaan yang disambut oleh umat Kristian. Malah sekiranya kita merujuk kepada kenyataan-kenyataan pihak Kristian pada hari ini, mereka masih menganggap Hari Valentine sebagai satu ritual di dalam agama Kristian.
Di dalam laman web Spiritrestoration.org: The Premier, Ecumenical Christian Website. A Resource For Mature Christians and Scholars di bawah topik Definition of religious Holy Days (Pengertian Hari-hari Suci keagamaan), di bawah indeks Saint Valentine’s Day menyebut bahawa: “Christian celebration of the love of God presented in Jesus and in the lives of Christian believers. St Valentine was a 3rd century martyr. This day is widely observed in the USA as a secular celebration of love.” Bermaksud : Perayaan Kristian terhadap kecintaan kepada Tuhan, dipersembahkan buat Jesus dan di kalangan penganut Kristian, St. Valentine merupakan syahid abad ketiga. Hari ini dilihat begitu meluas sekali dirayakan di USA sebagai perayaan cinta di zaman sekular.
Termaktub di dalam laman web Catholic Encyclopedia pengiktirafan bahawa walau dalam apa jua versi berkenaan dengan St. Valentine, kesemua mereka adalah dianggap sebagai syahid. Petikan menyebut : At least three different Saint Valentines, all of them martyrs, are mentioned in the early martyrologies under date of 14 February. Bermaksud : Sekurang-kurangnya terdapat tiga orang St. Valentine yang berbeza, kesemua mereka merupakan syahid, ianya disebut sebagai golongan syahid yang terawal pada tarikh 14 Februari.
Manakala Britain Broadcasting Company (BBC) News Online Network melaporkan pada hari Ahad, 14 Februari 1999 bahawa terdapat dakwaan daripada biarawan di Gereja St. John Duns Scotus di Glasgow, Scotland bahawa wujudnya tulang Valentine yang syahid, ianya merupakan servis istimewa hari Valentine pada hujung minggu serta diletakkan di ruang pameran sebagai pameran umum dengan termaktub di atas kerandanya tulisan ‘Corpus St. Valentine Martyris’.
Dikatakan bahawa mayatnya telah diletakkan di ruang sayap Gereja St. Francis semenjak berabad lamanya, dan enam tahun lepas mereka baru sahaja meletakkannya di dalam keranda kayu di dalam kotak kadbod di atas almari berhampiran rumah gereja.
Dalam pada itu, nama St. Valentine juga sering digunakan oleh gereja-gereja Roman Katolik bersempena mengingati jasa-jasa tokoh agama tersebut,seumpama St. Valentine Church di Philadelphia, Pennsylvania, St. Valentine’s Catholic Church di Peru, Illinois, St. Valentine Church di Bethel Park,Pennsylvania, St. Valentine Church di Thonstetten, Moosburg, Munich dan St.Valentine Church di Buffalo, New York.
Berdasarkan fakta-fakta di atas, jelas bahawa Hari Valentine merupakan salah sebuah perayaan yang menjadi amalan ritual di dalam agama Kristian. Ini sekaligus bercanggah dengan prinsip Islam yang tidak membenarkan umatnya meniru identiti atau cara hidup agama lain lebih-lebih dalam soal yang melibatkan aqidah Islam.
Panel Kajian Aqidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah memutuskan bahawa “Amalan menyambut Hari Valentine’s Day adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam”. Manakala Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: “Bahawa
amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam.

Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam. Oleh itu amalan meraikan Hari Kekasih tidak digalakkan oleh agama Islam”.
Sumber rujukan : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
Khalid alu-alukan saman dari kumpulan warga emas
 
Menteri besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim mengalu-alukan rancangan sekumpulan 2,000 orang warga emas untuk memfailkan saman ke atas kerajaan negeri kerana didakwa tidak memenuhi janji yang dibuat semasa pilihan raya umum 2008.

Katanya, beliau mengalu-alukan saman berkenaan kerana berpendapat, kerajaan negeri telah melakukan lebih daripada apa yang dijanjikannya ketika kempen pilihan raya tersebut.

"Boleh, boleh (saman). Teruskan ke mahkamah, itu memang digalakkan... Mengikut pandangan kita, kita dah buat lebih daripada apa yang kita janjikan," katanya.

Khalid juga berkata beliau tidak dapat memastikan mengenai butiran saman yang hendak dikemukakan kumpulan itu, namun menegaskan bahawa kerajaan Selangor sememangnya menyediakan bayaran khairat kematian untuk warga emas yang meninggal dunia.

Tambahnya, kerajaan negeri juga meraikan warga emas dengan pemberian baucar membeli-belah RM100 melalui program 'Jom Shopping yang tidak diumumkan dalam manifesto pilihan raya sebelum ini.

Beliau mengulas ancaman saman oleh kumpulan tersebut untuk menuntut bayaran caruman takaful RM2,500 yang didakwa dijanjikan semasa kempen pilihan raya tersebut.

Perkara itu dinyatakan seorang peguam, Kamaruddin Ahmad dalam satu program bersama ADUN BN Selangor, Datuk Ismail Kijo yang mengetuai usaha tersebut.

ADUN Lembah Jaya itu bertindak sebagai pengerusi penyelaras bagi program yang diuar-uarkan dengan nama Tuntutan Warga Emas Selangor itu.

Perkara itu diumumkan mereka pada satu majlis penyampaian beras kepada kira-kira 200 warga emas dan ibu tunggal di Shah Alam, semalam.

Kamaruddin merupakan peguam sama yang mewakili sebilangan ibu tunggal bagi menuntut elaun bulanan yang didakwa dijanjikan kerajaan Selangor dalam PRU lalu.

Pengerusi Persatuan Ibu Tunggal Selangor Murtini Kasman, yang mewakili seramai 2,020 ibu tunggal di negeri itu pada 22 November lalu memfailkan tuntutan bagi menuntut tunggakan elaun tersebut, berjumlah RM10.9 juta daripada kerajaan negeri.

Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 23 Januari menolak permohonan Khalid dan kerajaan Selangor untuk mengenepikan saman tersebut.

Khalid bagaimanapun mengumumkan untuk membuat rayuan sekali lagi untuk mengenepikan saman tersebut.

Tiada ulasan: