Khamis, 31 Januari 2013

BUKAN MEREKA TAK TAK TAHU...CUMA BUAT BODOH AJE...ATAU MEMANG BODOH PUN

Kelantan mahu royalti, bukan masjid

Subky Latif, 31 Jan 2013

SETELAH banyak juga janji masih belum ditepati, Perdana Menteri Najib mengumpan pengundi Kelantan akan mendirikan sebuah masjid besar di negeri itu kiranya Barisan Nasional berjaya mengambil Kelantan dalam PRU13 ini.

Apabila BN berjaya mengambil semula Terengganu dalam PRU 2004, ia membina Masjid Kristal di negeri yang sudah banyak masjid itu. Adakah sebuah Masjid Kristal lagi dibina pula di Kelantan?

Kelantan masa ini tidak terdesak  sangat untuk sebuah masjid besar dan baru tetapi yang rakyat mahukan ialah royalti minyak yang dinapikan sejak beberapa tahun ia dilombong Patronas.

Ini tuntutan rakyat Kelantan. Tidak diberi masjid besar dan beberapa lagi tawaran Najib selain dari masjid itu pun tidak mengapa,  asal royalti itu dibayar kepada Kerajaan Kelantan, seperti yang lunaskan kepada Sabah  dan Sarawak.

Jika royalti itu diserah kepada Kelantan, maka Kelantan tahu apa yang ia hendak buat. Ia boleh bina masjid besar, bukan sekadar sebuah. Tiga buah pun ia boleh bina. Ia boleh bina lebuhraya Kota Bharu – Kuala Krai kiranya kerajaan pusat tidak sedia menunaikan tanggungjawab federalisma yang wajib baginya.

Itu sekadar 5% seperti yang  diperuntukan oleh Akta Petronas sekarang. Kalau royalti itu 20% seperti yang dijanjikan oleh Pakatan Rakyat jika ia sampai ke Putrajaya, maka banyak lagi kebajikan yang ia boleh sumbangkan. Bukan sekadar sebuah masjid besar boleh dibina, kalau rakyat mahu sangat masjid besar, ia boleh bina masjid sebesar yang Najib katakan itu  di setiap jajahan.

Sekadar tujuh tawaran yang Najib buat itu tidak sama dengan 20 peratus royalti minyak seperti yang Pakatan Rakyat janjikan.

Tawaran Najib ke semuanya jadi kecil dengan apa yang rakyat Kelantan boleh dapat jika mereka menyokong Pakatan Rakyat. Jika Pakatan berjaya menguasai Putrajaya, bukan sekadar royalti minyak 20% saja ia dapat, malah ia boleh dapat semua tanggungjawab federalisma yang diperlukan.

Jika Kelantan memilih BN, jika betul janjinya ditepati ia sekadar dapat tujuh tawaran itu saja, tetapi royalti minyak jika disetujuinya masih dalam bentuk wang ihsan,  diberi  mengikut yang diminta dan yang diperlukan. Yang lima peratus itu pun tidak diberi sepenuhnya. Samalah seperti yang dialami oleh Terengganu sekarang.

Dari segi kebendaan  saja, tawaran Najib yang dibuat secara lisan  saja itu, terlalu kecil dengan apa yang Kelantan boleh  dapat kiranya Pakatan Rakyat yang menang.

Adakah Najib mengira rakyat Kelantan bodoh menerima tawaran yang  sedikit menolak tawaran yang lebih lumayan atau Najib sendiri yang bodoh kerana merasa tawaran sudah terlalu besar dibandingkan dengan tawaran yang Pakatan beri?

Ternyata Najib tidak dapat mengimbangi janji Buku Jingga dan Negara Berkebajikan yang sudah  tiga  tahun dijanjikan Pakatan. Seolah-olah Najib tidak sedar apa yang Pakatan hendak laksanakan sedang rakyat kampung  lebih tahu   tentang tawaran itu.

Maka tawaran mana yang lebih baik sekarang? Tentulah bukan tawaran Najib yang menarik.

Bagi orang UMNO yang biasa rasuah dan membolot duit negara, tawaran Najib jadi amat kecil. Jika mereka mahukan rezeki haram yang lebih banyak, mereka sokong Pakatan kali ini. Bila sudah dapat royalti 20% maka PRU14 nanti, mereka undi semula BN. Pada masa itu royalti sudah besar dan tidak akan dijadikan 5% semula. Lebih banyak yang kroni UMNO dapat bolot.

Najib  dicadangkan pergi ke  Kelantan sekali lagi, buat tawaran baru yang boleh menenggelamkan Buku Jingga dan negeri berkebajikan.

Hebatnya dakwah politik Tuan Guru Nik Aziz

Abd Shukur Harun, 31 Jan 2013
Hanya sesekali dalam suatu jangka masa yang lama, seorang pemimpin politik dan dakwah muncul untuk memberikan warna kepada kegiatan politik dan dakwah di negaranya.

Ini kerana tidak semua pemimpin berkeupayaan seperti itu, lebih-lebih lagi ia mesti mempunyai ilmu politik dan dakwah, mampu memikirkan sesuatu melampauai zamannya, berfikiran terbuka, luas pendedahannya kepada masyarakat dan mempunyai aura.

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat mempunyai semua kualiti ini menyebabkan ia dilihat sebagai tokoh hebat dalam dakwah dan politik seperti Almarhum Muhd Natsir di Indonesia.

Dengan kewibawaan dan jiwa besarnya sebagai tokok pemimpin gerakan Islam, Tuan Guru telah melakukan langkah besar dan penuh makna baru-baru ini apabila  selepas bertemu dengan Pengerusi DAP, Karpal Singh, Tuan Guru bertemu pula dengan Bishop Pulau Pinang, Sebastian Francis di sebuah hotel di Pulau Pinang hotelnya.

Di majlis itu, Francis Sebastian telah menghadiahkan sebuah kek sempena hari lahir Tuan Guru Nik Aziz yang ke 82. Pertemuan ini tidak termasuk dalam jadual lawatan Tuan Guru Nik Aziz ke Pulau Pinang tetapi acara spontan dan ini memberi kesan mendalam kepada keharmonian antara agama di negara ini.

Pertemuan itu berlaku ketika isu nama Allah dicetuskan oleh pihak tidak bertanggungjawab hingga menimbulkan ketegangan. Pertemuan dua tokoh agama yang berbeza ini telah meredakan ketegangan yang cuba dihangatkan oleh pihak tertentu yang berkepentingan.

Dalam pertemua itu, Bishop Francis berkata, negara memerlukan contoh semangat seperti yang ditunjukkan oleh Tuan Guru Nik Aziz.

Semenetara itu Tuan Guru gembira dengan kunjungannya ke Pulau Pinang dalam misi untuk bertemu pemimpin Kristian dan mewujudkan keharmonian agama di negeri itu.

"Alhamudlillah, dengan izin-Nya, misi mengharmonikan hubungan antara agama berjaya ketika berkunjung ke negeri Pulau Pinang dan saya amat gembira kerana sempat menerima kunjungan Father Sebastian Michael Biskop Roman Katholik bagi negeri Pulau Pinang, Perak, Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu," katanya dalam satu tulisan di Facebooknya.

Pertemuannya dilihat oleh pemerhati sebagai usaha untuk memperbaiki hubungan antara penganut Islam dan Krisitan di negeri itu, yang menjadi tumpuan ekoran kontroversi berhubung isu penggunaan kalimah Allah dalam Bible.

Sebelum itu Tuan Guru telah mengunjungi Pengerusi DAP Karpal Singh disambut air mata gembira oleh para penyokong Pakatan Rakyat.

Usaha ini bagi membina hubungan erat antara pimpinan parti dalam Pakatan Rakyat dan akan menambahkan keyakinan rakyat untuk mentadbir negara dengan baik apabila Pakatan berjaya ke Putrajaya nanti.

Pertemuan penting Mursyidul Am PAS dengan Bishop dianggap oleh AJK PAS Pusat, Dr. Mujahid Yusof Rawa sebagai membuktikan dua agama boleh duduk berbincang dan berdialog.

"Itulah kerja Rasullulah s.a.w untuk berdakwah bukan bersikap keras sehingga orang bukan Islam pandang serong terhadap keindahan yang ada dalam Islam. Saya juga berharap selepas ini ada pertemuan yang lebih erat di mana jua termasuk dalam gereja sekalipun," katanya yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar.

Langkah besar pertemuan penting seperti ini hanya boleh dilakukan oleh pemimpin berjiwa besar, berilmu, terbuka dan mampu menguasai keadaan dan ini telah dilakukan oleh Tuan Guru yang dilihat sebagai cerminan dari sikap terbuka dan toleransi PAS, tetapi dalam masa yang sama ia tidak pernah berkompromi dengan dasar Islamnya.

Beliaulah orangnya yang menjadikan negeri Kelantan sebagai simbol perpaduan kaum, toleransi beragama dan sagat terbuka. Ketika sambutan hari-hari perayaan, malah di majlis perkahwinan anak cucunya, tokoh pelbagai agama antara tetamu undangannya. Beliau menjadi tokoh yang amat dikasihi oleh pelbagai kaum dan agama bukan saja di Kelantan bahkan di luar Kelantan juga.

Saya pernah menyaksikan beberapa kali di mana orang ramai pelbagai kaum – termasuk wanita Cina - berebut hendak bergambar dengan Tuan Guru. Inilah kemuliaan dan izzah yang dimiliki oleh beliau. Lebih-lebih lagi kehidupannya yang amat sederhana menjadikan beliau role-model pemimpin Islam masa kini.

Sebagai pemimpin dan ulama, Tuan Guru berusaha menterjemahkan kesyumulan dan sifat wasatiah Islam, hingga beliau dilihat sebagai tokoh dan elemen penyumbang kepada kesyumulan Islam dan benar-benar berusaha hendak menampilkan watak pemimpin Muslim yang sederhana untuk mememenuhi ciri-ciri pemimpin Islam sejati.

Bayangkan bagaimana dalam suasana yang sangat tegang berhubung isu Kalimah Allah dan isu lain, Tuan Guru mengorak langkah yang tentunya tidak diduga oleh banyak pihak, iaitu bertemu dengan Ketua Bishop utara di Pulau Pinang dan tentunya usahanya ini seperti ‘mencurah air di tengah api yang menyala’. Usaha murninya ini telah disambut pelbagai pihak, malah ada yang, khabarnya, menitiskan air mata terharu – rupanya masih ada seorang tokoh yang berjiwa besar dan berhati mulia.

Sebelum ini, ada beberapa tokoh pemimpin PAS seperti Dr. Dzulkifly Ahmad, Dr. Mujahid Yusof Rawa, Khalid Samad dan beberapa orang lagi mengadakan dialog dengan pemimpin Kristian di Pulau Pinang, Selangor dan Wilayah Persekutuan untuk bertukar-tukar pandangan dan menerangkan dasar Islam. Usaha ini berjaya membina hubungan baik antara kedua pihak, bukan kerana kepentingan politik tetapi memang sifat Islam sebagai ‘rahmat seluruh alam’.

Tidak syak lagi, usaha Tuan Guru Nik Abd Aziz dan pimpinan PAS yang lain itu tentunya mendorong pelbagai pihak yang rasional melihat PAS sebagai parti Islam yang sangat terbuka dan toleransi, dalam masa yang sama ia tetap berada di dalam orbit Islam.

Pada pendapat saya, PAS memerlukan kepimpinan yang mempunyai kemampuan seperti ini untuk melakar kejayaan PAS di masa depan.

Petanda Umno BN Johor bakal KO?

http://addin77.blogspot.com, 31 Jan 2013

Johor bangkit!! KO BN..BN KO! Pulai diwarnai bendera Pakatan Rakyat. Pemandangan di waktu petang jambatan pejalan kaki Taman Perling. Billboard Markas Besar PAS Kawasan Pulai di Taman Dahlia.





~FB DPP Kawasan Pulai
'Apa jenis pencuci yang kita perlu gunakan?'
 
Tidak mungkin bagi mana-mana negara yang dapat memastikan daftar pemilihnya 100 peratus bersih, kata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), kerana ia akan terjejas oleh kematian setiap hari serta perubahan alamat apabila orang berpindah.
 
"Jika saya bersih (daftar pemilih) hari ini, esok ada seseorang meninggal dunia, dan ia tidak bersih lagi...

"Berapa bersih yang anda mahu? Apa jenis pencuci yang kita perlu gunakan?" kata Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dalam satu sidang akhbar di Putrajaya hari ini.

Beliau menegaskan bahawa di sebalik pendedahan kepada suruhanjaya siasatan diraja (RCI) mengenai pendatang di Sabah, daftar pemilih bagi negeri - dan untuk seluruh negara - adalah sebersih mungkin.

"Percayalah kami, daftar pemilih adalah bersih," katanya sambil menambah bahawa SPR hanya menerima warganegara dengan Mykad biru sebagai pengundi.

"Tentang bagaimana mereka mendapat Kad pengenalan, itu (di bawah bidangkuasa) Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)," katanya.

Sebelum nama dimasukkan ke dalam daftar pemilih, SPR membuat "semakan yang ketat" dengan JPN bagi memastikan mereka yang didaftarkan adalah rakyat dan masih hidup.

"Jika ianya okay, barulah kita buat pendaftaran," jelas Abdul Aziz selepas melancarkan lamanweb  khas www.pru13.gov.my yang akan memuatkan segala informasi serta proses berhubung perjalanan pilihan raya umum ke-13.

Beliau juga merayu kepada orang ramai supaya proaktif dan menyemak maklumat mereka dan mengemaskini SPR dengan butir dan alamat terbaru mereka.

Untuk tujuan itu, katanya, pengundi boleh SMS, emel, telefon atau melalui lamanweb baru itu.

Ditanya mengenai RCI yang sedang berjalan, Abdul Aziz enggan mengulas berhubung keterangan para saksi.

Katanya, beliau telah dinasihatkan supaya tidak mengulas mengenainya kerana prosiding masih berjalan.

Menurutnya, empat pegawai SPR sedang menunggu untuk memberi keterangan dan mereka akan menjawab soalan suruhanjaya tersebut.

Kenapa pohon Gharqad lindungi Yahudi? 

 

Detik Islam, 30 Jan 2013
Jawapannya sudah dijawab dalam hadis tentang pohon itu, iaitu pohon Gharqad itu adalah pohon orang Yahudi. Sehingga pokok itu akan melindungi mereka daripada dikejar umat Islam.

“Dari Abi Hurairah ra. bahawa Nabi SAW bersabda; Tidak akan terjadi hari kiamat hingga kalian (muslimin) memerangi Yahudi, kemudian batu berkata di belakang Yahudi," Wahai muslim, inilah Yahudi di belakangku, bunuhlah! "(HR Bukhari dan Muslim dalam Shahih Jami 'As-Shaghir no. 7414)

“Tidak akan terjadi hari kiamat, sehingga muslimin memerangi Yahudi. Orang-orang Islam membunuh Yahudi sampai Yahudi bersembunyi di balik batu dan pohon. Namun batu atau pohon berkata, "Wahai muslim, wahai hamba Allah, inilah Yahudi di belakangku, kemarilah dan bunuh saja. Kecuali pohon Gharqad (yang tidak demikian), kerana termasuk pohon Yahudi." (HR Muslim dalam Shahih Jami 'As-shaghir no. 7427)

Hadis di atas dari segi kekuatan sanadnya termasuk hadits shaih tanpa perbezaan pendapat. Dan termasuk dari tanda-tanda kenabian Rasulullah SAW yang berkaitan dengan mukjizat berkenaan peristiwa yang akan terjadi pada masa yang akan datang.

Namun ada yang perkara yang kurang kita sedari selama ini. Iaitu bahawa hadis ini baru terasa relevan pada zaman sekarang ini saja. Sepanjang 14 abad lamanya, setiap orang yang membaca hadis ini pada zamanya, akan sedikit berkerut kening. Mengapa?

Sebab pada masa mereka hidup, sejarah Yahudi tidak seperti sekarang. Mereka belum lagi menjadi sebuah "negara" super power. Keangkuhan Yahudi dengan negara Israelnya belum pernah berlaku sepanjang 14 abad lalu. Keberadaannya baru muncul di abad 20 ini atau abad 14 hijrah.

Orang Yahudi sepanjang sejarah Islam, selalu berada di bawah perlindungan negeri-negeri Islam. Komuniti Yahudi selalu dimusuhi oleh semua bangsa dan negara sepanjang sejarah. Orang Yahudi pernah diseksa oleh Nazi Jerman di zaman Hitler. Hampir tidak ada tempat untuk Yahudi kecuali di dalam negara Islam. Mereka hidup aman semasa tinggal di wilayah khilafah Islam, kerana undang-undang Islam melarang memerangi ahlu zimmah (kafir zimmi).

Salah satu penguasa yang anti Yahudi adalah Sepanyol Kristian. Ketika Sepanyol dikuasai rejim Katolik, bukan hanya umat Islam yang diusir, tetapi juga kalangan Yahudi. Tidak ada satu pun tanah di dunia ini yang mahu menampung bangsa ini, kecuali penguasa muslim Turki Uthmaniyah.

Maka selama 14 abad lalu, hadis ini cukup menghairankan umat Islam. Bagaimana mungkin umat Islam yang selama ini melindungi bangsa Yahudi serta mengharamkan darah mereka, lantaran mereka termasuk ahlu zimmah, tiba-tiba akan memerangi Yahudi sampai mati. Bahkan batu dan pohon akan memerintahkan umat Islam untuk membunuh mereka juga.

Teka-teki hadis ini baru terjawab pada tahun 1948, ketika masyarakat Yahudi dunia melakukan pencerobohan dan menjajah sebuah negera Islam merdeka, Palestin. Pada tahun 1967 semakin jelas lagi hadis ini, kerana ternyata komuniti Yahudi yang selama 14 abad hidup di bawah perlindungan, asuhan dan kerahiman umat Islam, tiba-tiba berubah menjadi serigala liar yang mengakibatkan perang Arab-Israel.

Barulah di masa sekarang ini hadis ini menjadi lebih bererti, setelah terbongkarnya misteri. Ternyata Yahudi yang selama ini hidup di bawah asuhan dan kasih sayang umat Islam, tiba-tiba menjadi makhluk buas pembunuh nyawa.

Dan menarik untuk diperhatikan, bahawa Yahudi sudah mempersiapkan apa yang mereka dapat di masa sekarang ini sejak sekian lama. Bahkan ada yang mengatakan sejak beribu-ribu tahun yang lalu. Konon terbentuknya negara-negara super power, penjajahan barat atas dunia timur, naiknya para pegawai masing-masing di negara kuasa besar, semua tidak terlepas daripada senario mereka. British pada masa lalu dan Amerika di masa sekarang, tidak lain hanyalah alat yang disiapkan untuk mewujudkan cita-cita pembentukan Israel.

Oleh itu, mustahil meminta Amerika untuk menekan Israel agar menghentikan serangan mereka ke negeri Islam. Adanya hak veto di PBB semakin membuktikan bahawa PBB pun termasuk sebahagian daripada alat yang dicipta oleh mereka.

Kepastian Kekalahan Yahudi
Selain misteri hadis ini di abad 14 hijrah, hadis ini sangat tegas menyebutkan kepastian kehancuran bangsa pengingkar Allah dan nabi ini. Bahkan pohon dan batu pun akan ikut membantu umat Islam dalam menumpaskan mereka.

Oleh itu, hadis ini juga menjadi penghibur derita, pelipur lara dan penjanaan harapan buat umat Islam yang sempat merasakan kebengisan Yahudi secara lebih nyata. Bahawasanya Israel yang bukan manusia itu pasti akan dikalahkan, mati kutu dan mati. Hal ini adalah sebuah kepastian, kerana yang berkata bukan sebarang orang. Yang berkata adalah seorang yang paling dekat kepada Allah SWT, iaitu Nabi Muhammad SAW.

Yang menarik juga, di dalam hadis ini Rasulullah SAW menyebutkan sebuah nama pohon, iaitu Gharqad. Pohon ini milik Yahudi, sehingga kalau ada Yahudi sembunyi di sebaliknya daripada kejaran umat Islam, pokok ini tidak akan berbicara. Sebaliknya, pokok ini akan melindungi Yahudi, kerana pokok ini milik mereka.

Dan mengapa pohon gharqad itu melindungi Yahudi?

Benar bahawa semua benda itu ciptaan Allah. Seharusnya semuanya tunduk dan patuh kepada kehendak-Nya. Bukan hanya pohon, bahkan tanah, langit, bumi, dan semua kandungannya, tunduk kepada Allah, baik secara terpaksa mahupun secara sukarela.

Sebenarnya jin kafir atau Iblis sekalipun, juga makhluk ciptaan Allah. Kalau Allah kehendaki, boleh saja Iblis tidak kafir. Kalau Allah kehendaki, boleh saja tidak ada senario Iblis ingkar atas perintah Allah SWT untuk sujud kepada Adam alaihissalam.

Tapi yang kita tahu, semua itu adalah kehendak Allah SWT. Sehingga kita dapati Iblis melakukan tindakan kemungkaran yang dilarang, bahkan membangkang terhadap perintah Allah SWT. Kalau pakai logik anda, seharusnya Iblis tidak boleh membangkang, bukankah dia itu makhluk Allah?

Tetapi sekali lagi, kita beriman kepada Allah SWT dan juga kepada sifat-sifat-Nya. Dan salah satu sifat Allah SWT adalah berkehendak. Antara kehendak Allah itu, Allah SWT ternyata menghendaki Iblis membangkang. Akan tetapi bukan pada tempatnya untuk mempersoalkan Allah SWT atas setiap kehendaknya.

Dan itulah bezanya tuhan dan bukan tuhan. Tuhan itu berkehendak dan tidak perlu ditanya-tanyai latar belakang semua yang dikehendaki-Nya. Sebaliknya, hanya yang bukan tuhan saja yang boleh ditanya-tanyai kalau bertindak. Kalau kita melakukan dosa dan maksiat atau hal-hal lain yang tidak senonoh, maka kita akan disoal dan harus bertanggung-jawab, paling tidak nanti di akhirat.

Sedangkan tuhan, tidak perlu dan bukan dalam kedudukan untuk disoal siasat, mengapa melakukan ini dan mengapa melakukan itu. Sebab hakikat tuhan adalah mutlak, mutlak, tidak perlu menjelaskan apa yang dikehendaki-Nya.

Kembali ke pohon Gharqad, tentu saja bukan kafir. Sebab istilah kafir itu hanya berlaku untuk dua jenis makhluk saja, iaitu jin dan manusia. Selebihnya semua tunduk kepada apa yang Allah kehendaki.

Maka pohon Gharqad itu kalau kita lihat daripada kacamata hakikat, sangat tunduk kepada Allah. Tunduk kepada senario daripada Allah untuk menjadi pohon yang melindungi Yahudi pada akhir zaman. Tetapi tidak perlu kita anggapkan sebagai pohon kafir.

Yang kafir itu hanyalah Yahudi, iaitu mereka ingkar dan membangkang daripada ketentuan Allah SWT yang bersifat formal. Akhirnya nanti Yahudi akan masuk neraka semuanya dan tidak keluar lagi dari sana selamanya. Kecuali Yahudi yang bertaubat dan sempat masuk Islam, maka mereka adalah saudara kita.

http://detikislam.blogspot.com 
 
 
Pokok Gharqad dan Tembok PDF Print E-mail
Isnin, 14 Jun 2010 19:05
Rasulullah S.A.W bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud:
 
"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah orang-orang Islam akan memerangi Yahudi. Orang-orang Islam akan memerangi (membunuh) Yahudi dan mereka akan bersembunyi di sebalikk batu-batu dan pokok. (Ketika itu) Batu dan pokok akan akan bersuara 'Wahai muslim! wahai hamba Allah! di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi". (no 7523 , riwayat Muslim)
Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.
Pada ketika ini, orang-orang Yahudi sedang giat menanam pokok Gharqad secara berleluasa di Negara Haram Israel sebagai suatu persediaan menghadapi tentera Islam pada akhir zaman. Ini juga bermakna bahawa orang Yahudi sebenarnya memang tahu dan sedar tentang kebenaran Islam dan kebenaran hadis nabi saw. Keegoaan dan sikap bongkak mereka menyebabkan mereka tidak menerima ajaran Islam, sebaliknya terus berusaha memerangi umat Islam dari sepanjang masa.
Ramai juga yang bertanya tentang bagaimanakah rupa pokok Gharqad. Ada yang menyatakan bahawa ia pokok Krismas, dan ada pula yang menyatakan bahawa ia pokok Rhu, pokok Kaktus dan sebagainya. Gambar pokok Gharqad yang dipapar di sini insya Allah akan dapat menyelesaikan kekeliruan tentang gambaran pokok Gharqad. Dan yang pastinya pokok Gharqad tidak sesuai dengan iklim di Malaysia dan ia tidak tumbuh di tempat kita.
 
Pokok Gharqad adalah pokok African Boxthorn, dari keluarga Solanaceae. Ia sejenis pokok yang berduri dan mempunyai dahan yang berjalin-jalin. Dikategorikan sebagai beracun, dan buahnya seperti buah tomato, tetapi kecil dan hanya berdiameter 1 cm sahaja. Daun nya bewarna hijau muda. Bunganya kecil dan berwarna putih dengan tompok-tompok ungu.
 
Nama Arabnya adalah Awsaj tetapi lebih popular dengan nama Gharqad di kalangan orang-orang Arab.
Di dalam laman web JewishNational Fund, terdapat maklumat di mana kerajaan Israel menyediakan satu dana khas untuk penanaman pokok. Dana kebangsaan khas ini bertujuan untuk menghijaukan bumi dan tujuan paling utama adalah mencari tanah untuk puak-puak Yahudi ini tinggal.
Laman ini juga menyatakan mereka telah berjaya menanam sebanyak 220 juta pokok dan projek-projek lain. Penanaman pokok Gharqad ini adalah satu dari agenda kempen menghijaukan bumi ini dan kempen ini berkumandang di seluruh dunia bagi mengaburi agenda mereka di Palestin.
Kempen Kerajaan haram Israel "Projek Menghijaukan bumi"
TEMBOK PEMISAH (GHETTO ABAD 21)
Pada tahun 2005, Israel telah membina sebuah tembok di daerah yang ternyata jelas bukan wilayahnya. (Jika kita mengaku ia ada wilayah). Tembok dengan ketinggian 8 meter ini, dua kali ganda ketinggian tembok Berlin dan sepanjang 730 km. Ia memisahkan 90,000 populasi Palestin dibahagian Barat dan 42,000 orang dibahagian Timur. Lebih setengah juta orang Islam menerima kesan yang teruk akibat tembok ini.
Dengan pembinaan tembok haram ini, ternyata jelas Israel telah mengulangi sejarah kekejaman Nazi ketika perang dunia ketiga. Ketika itu orang-orang Yahudi dikurung dalam Ghetto. Ghetto adalah satu kawasan di mana orang-orang Yahudi dikurung dan pergerakan mereka terkawal sebelum dibunuh.
 
Tembok pemisah yang dibina oleh pengganas Zionis-Israel ini menelan belanja yang sangat besar dan tidak pernah diumumkan kosnya. Kos pembaikan kerosakan sepanjang 1 kilometer sahaja, menelan belanja US$4.7 juta. Namun orang-orang Yahudi ditakdirkan akan menerima nasib seperti yang telah diberitahu oleh Rasulullah. Mungkin inilah tembok batu yang dimaksudkan oleh Rasullullah dalam Hadis tersebut ialah batu tembok pemisah Israel - Palestin ini?
" Mereka tidak akan memerangi kamu dalam keadaan bersatu padu, kecuali dalam kampung-kampung yang terbentang atau di sebalik tembok" ( al-Hasyr : 14 )
Umat Islam yang beriman tidak perlu gusar dengan tembok dan pohon Gharqad ini kerana kewujudannya adalah petanda ketibaan saat kemusnahan orang-orang Yahudi. Penghijrahan orang-orang Yahudi dari seluruh pelusuk dunia ke tanah Palestin sangat-sangat dialukan walaupun ia menuntut pengorbanan yang sangat besar. Percaya dan yakinlah dengan janji Allah, saat-saat kemusnahan Yahudi hampir tiba.

Kisah Pokok Gharqad (Pokok Yahudi)


Jika kita masih ingat, kisah pokok yang berkata-kata di Ramallah tersebar pernah secara meluas pada tahun 2002. Kisah 3 orang pemuda Palestin yang sedang dalam perjalanan menuju ke sebuah hospital yang tiba-tiba terserempak dengan seorang Yahudi. Mereka mengejar yahudi tadi hingga ke sebuah jalan mati, tetapi tiba-tiba Yahudi tadi menghilangkan diri dan pemuda-pemuda tersebut gagal mengesannya.


Selepas mereka berpaling dan berniat untuk meninggalkan kawasan tersebut, mereka terdengar satu suara yang halus memanggil. Pada mulanya mereka membiarkan sahaja suara tersebut, tetapi bila terdengar suara yang sama memanggil sekali lagi,mereka mengambil keputusan untuk mencari dari mana datangnya suara tersebut. Setelah diamati, suara tersebut datang daripada sebatang pokok berhampiran. Suara dari pokok itu sangat jelas meminta supaya mereka membunuh Yahudi yang sedang bersembunyi dibelakangnya. Yahudi itu akhirnya mati dibunuh oleh ketiga-tiga pemuda Palestin itu.

Setelah beberapa kali membaca emel yang tersebar itu, saya tertanya-tanya pokok apakah yang berbicara itu? Tidak ada jawapan diberikan dalam emel yang disebarkan. Mungkinkah pokok Gharqad?. Itu tidak mungkin, kerana dalam hadith sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud:

“Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung di sebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: ‘wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya’, kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi”.

Pokok Gharqad, adalah panggilan bagi pokok Yahudi dalam bahasa arab. Dalam istilah botani, pokok Gharqad dikenali sebagai spesis Boxthorn, termasuk dalam keluarga Solanaceae yang terdiri lebih daripada 90 spesis. Nama-nama lain yang biasa digunakan untuk pokok ini ialah desert-thorn, Christmas berry, wolfberry, Matrimony vine, Tea-tree dan Goji.

Dalam bahasa Ibrani, pokok Gharqad disamakan dengan pokok Atad. Sarjana botani Prof. Michael Zohary dan Noga Hereuveni of Neot Kedumim yang mengkaji tumbuhan yang disebutkan dalam bible mengesahkan pokok atad adalah sama dengan spesis Jujube.

Jika pokok Jujube ini adalah pokok Gharqad seperti yang disebutkan dalam hadith, kemungkinan pernyataan yang mengatakan Yahudi sedang giat menanam pokok Gharqad adalah benar. Dalam satu artikel yang dirujuk penulis, spesis ini adalah tumbuhan kedua terbesar di negara haram Israel selepas pokok akasia. Spesis ini banyak tumbuh pada ketinggian kurang daripada 1500 meter dan boleh menyesuaikan diri dengan keadaan kering serta kekurangan air. Pokok jujube juga ditanam dalam kawasan perumahan secara besar-besaran sebagai pokok hiasan.Wallahualam.
(Artikel ini dipetik dan dikongsi dari suarasa.com)
Manakala artikel seterusnya:

Artikel ini diambil daripada blog Ustaz Shauqi.


Nabi saw bersabda dalam sebuah hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Muslim dan al-Tirmidhi bermaksud:
"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orang Islam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuh
oleh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung disebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengan katanya: 'wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini ada Yahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara), kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi".

Hadis ini menceritakan tentang peristiwa akhir zaman iaitu waktu hampir kiamat. Pada waktu ini tentera Yahudi yang dipimpin oleh Dajjal akan berperang dengan orang Islam. Dalam peperangan ini, orang Islam akan dapat membunuh dan menewaskan orang Yahudi sehinggakan apabila mereka berselindung di sebalik mana-mana batu dan pokok untuk menyelamatkan
diri, maka dengan izin Allah pokok dan batu akan memberitahu tentera Islam tentang Yahudi yang berlindung di sebaliknya. Akan tetapi satu pohon yang tetap berdiam diri dan akan bersekongkol dengan Yahudi iaitu pohon yang bernama Gharqad.

Dimaklumkan bahawa orang Yahudi pada waktu ini sedang giat menanam pokok Gharqad secara berleluasa di Negara Haram Israel sebagai suatu persediaan menghadapi tentera Islam pada akhir zaman. Ini juga bermakna bahawa orang Yahudi sebenarnya memang tahu dan sedar tentang kebenaran Islam dan kebenaran hadis Nabi saw....cuma keegoaan dan sikap bongkak mereka menyebabkan mereka tidak menerima ajaran Islam, sebaliknya terus berusaha memerangi umat Islam dari semasa ke semasa.

Ramai juga yang bertanya tentang bagaimanakah pokok Gharqad. Ada yang menyatakan bahawa ia pokok Krismas, dan ada pula yang menyatakan bahawa ia pokok ru, pokok kaktus
dan sebagainya. Moga gambar pokok Gharqad yang dipapar di atas dapat menyelesaikan kekeliruan tentang gambaran pokok Gharqad. Dan yang pastinya pokok Gharqad tidak sesuai dengan iklim di Malaysia dan ia tidak tumbuh di tempat kita.
..Wallahualam..

Tiada ulasan: