Posted on Monday, January 07 @ 07:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan
Blog Tukar Tiub
PENGUMUMAN PENTING
PAKAIAN
sila pakai seringan mungkin
baju t
seluar
bukan kain ketat
seluar jeans
kasut sneaker kasut getah
bukan kasut tingi tumit
topi kain tudung
bawa towel kecil
gunakan beg selendang melekat ke badan
APA YANG WAJIB DI BAWA
air dalam botol
garam halus
dan semangat berani melawan
TALIPON BIMBIT
pastikan cukup bateri
pastikan cukup kredit
pastikan dijaga betul betul
DOKTOR BOMOH DAN TABIB
penganjur himpunan telah berkerja sama
dengan satu kumpulan doktor ngo
mereka memasang khemah
mereka memakai pakaian yang AMAT JELAS bertulis
PERUBATAN
JANGAN JANGAN JANGAN
jangan bawa beg duit dengan duit yang banyak
jangan pakai barang kemas
JANGAN JANGAN JANGAN
jangan buat songel
jangan buat pekara TIDAK senonoh arah
IKUT ARAHAN
sila ikut arahan UNIT AMAL
sila ikut arahan SKUAD AMK
sila ikut arahan PEMUDA DAPSY
sila ikut arahan tim SAMM
anak mahasiswa - sila ikut arahan PEMIMPIN PELAJAR
BERJALAN BERJALAN BERJALAN
himpuan kita santai
berjalan perlahan saperti ditepi laut
berjalan perlahan saperti pengantin baru
JAGA JAGA JAGA AWAS!
ejen gerombolan
ejen provokasi
ada dimana mana
awas dan waspada
jangan terperangkap
KHABAR ANGIN
ini taktik yang akan digunakan oleh musuh
berita palsu akan disebarkan
jangan terperangkap
tunggu maklumat resmi
LAYARI LAMAN MELAWAN
untuk perkembangan terkini
sila ikuti laman resmi himpunan:
http://facebook.com/HKR.KL112
Sumber: tukartiub.blogspot.com
Kisah Pengalaman Pahit Buruh Paksa Tentera Jepun...Duit Pampasan Lesap...!!!
Posted on Monday, January 07 @ 06:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan
Blog Rakyat Marhaen
KOTA BAHARU - Kenangan pahit menjadi buruh paksa 64 tahun lalu masih menghantui seorang warga tua yang kini berumur 81 tahun.
Pengalaman sukar semasa Perang Dunia Kedua itu mengingatkan beliau akan bahaya pencerobohan kuasa asing dan erti kemerdekaan.
Setiap kali menyambut Hari Kemerdekaan, beliau sebak kerana terkenang keperitan hidup pada zaman penjajahan Jepun.
"Pak cik tidak dapat lupakan kekejaman Jepun sehingga akhir hayat dan pak cik tidak akan halalkan perbuatan kejam mereka," kata Muhammad Awang yang terlantar akibat lumpuh separuh badan selepas diserang angin ahmar lebih tiga tahun lalu.
Muhammad hanya mampu terbaring dan isterinya Khadijah Awang Ngah, 76,menjadi tempat beliau bergantung hidup menguruskan makan minumnya.
Khadijah seringkali mencelah sebagai "jurucakap" suaminya itu
disebabkan pertuturan Muhammad yang tidak jelas tetapi pengalaman Muhammad ketika menjadi buruh paksa itu tetap terpahat kukuh dalam ingatannya.
MUHAMMAD MEMULAKAN PERJALANAN BERBAHAYA
Ketika menceritakan kisah silam itu, air mata Muhammad sentiasa
bergenang dan kadang kala keadaan menjadi lebih emosi dengan
tangisannya semakin kuat.
Pada Jun 1942, pemerintah tentera Jepun mula mengumpulkan pekerja bagi membina jalan keretapi dari Nong Pladuk, di daerah Kanchanaburi di Thailand, ke Thanbyuzayat di Burma.
Ketika dibawa ke Thailand ketika itu, Muhammad yang berasal dari
Kampung Chicha Tinggi, Pasir Mas baru memasuki usia 18 tahun.
Mengikut catatan sejarah, selepas selesai penaklukan Jepun di Tanah Melayu dan Singapura pada Februari 1942, negara matahari terbit itu mula merencanakan pembinaan landasan keretapi sejauh 415 kilometer dari Thailand ke Burma bagi meluaskan penaklukan rantau itu sehingga ke India.
Muhammad turut serta dengan 61,000 tahanan perang British, Australia, Amerika, New Zealand dan Belanda dan 200,000 lagi buruh paksa India, China dan Melayu dari rantau itu.
Sepanjang tempoh tiga tahun pembinaannya, seramai 16,000 tawanan perang maut dan lebih 100,000 buruh dari Asia itu dilaporkan meninggal dunia atau hilang.
MUHAMMAD TERSEKSA
Muhammad dipaksa menaiki sebuah keretapi bersama ramai yang lain dari Pasir Mas untuk ke Thailand dalam perjalanan yang mengambil masa enam hari.
"Duduk dalam keretapi itu sangat sedih, makan tak cukup, duduk
berhimpit-himpit sehinggalah sampai ke Ban Pong (Thailand).
"Dari Ban Pong kami diangkut dengan lori dan selepas beberapa jam pula kami sampai ke satu tempat," katanya.
Sambil menyeka air mata, Muhammad berkata mereka ditempatkan di rumah panjang iaitu bangsal buluh yang beratapkan daun sagu dan berlantaikan buluh.
Setiap bangsal itu memuatkan lebih 100 orang dan keadaannya
diibaratkan macam tin sardin dengan tiada ruang untuk tidur atau
bergerak.
Di tapak itu mereka diarahkan membuat kerja-kerja seperti mengangkut tanah dan menambak jalan keretapi dengan dikawal ketat oleh tentera Jepun.
"Jika kami lambat, kami akan dipukul dengan buluh, rotan atau "makan penampar Jepun". Makan minum juga tidak cukup dan belum pun tiga bulan di situ masalah kesihatan mula timbul," katanya.
Muhammad berkata antara masalah yang biasa dialami ialah cirit birit selain malaria dan kepialu.
Beliau berkata ubat-ubatan pula tidak mencukupi dan setiap hari
terdapat dua atau tiga orang buruh yang mati dan keadaan itu sangat menakutkan dirinya.
"Pak cik membilang hari bila agaknya nasib (untuk mati) akan tiba.
"Setiap hari lihat mayat yang kemudiannya kami isi dalam guni dan
ditanam di merata tempat," katanya.
MUHAMMAD MAHU MENYELAMATKAN DIRI
Lebih setahun di sana, Muhammad yang semakin terseksa akhirnya cuba mencari helah kembali ke tanahair dan helahnya menggunakan miang buluh akhirnya berjaya.
Semasa menebang buluh, beliau mengambil miang buluh dan melumurnya diseluruh tubuh dan apabila badannya basah akibat peluh, seluruh badannya bertukar menjadi merah menyebabkan tentera Jepun menghantarnya pulang.
"Tentera Jepun ingatkan saya hidapi penyakit berjangkit dan saya
terus dihantar pulang dengan segera. Saya sampai di rumah waktu malam ketika keluarga sedang menilik nasib saya melalui permainan puteri," katanya.
Selepas pulang, Muhammad akhirnya memilih kerjaya tentera sehingga bersara dan melalui perkongsian hidup dengan Khadijah, pasangan itu dikurniakan 10 anak iaitu lima lelaki dan lima perempuan.
PENGAJARAN DARIPADA PENGALAMAN MUHAMMAD
Ketika ditanya akan pengajaran daripada pengalaman yang dilaluinya, Muhammad berkata ia membuatkan beliau menghargai kemerdekaan negara.
Beliau juga menyeru kepada generasi muda supaya menghargai
pengorbanan mereka yang membebaskan negara daripada cengkaman penjajah dan mereka yang berkorban demi keamanan negara.
"Bukan senang negara diberikan kemerdekaan dan pemimpin pula berjaya membawa negara menjadi maju dan kita hidup senang," katanya.
Mengakhiri perbualan, Muhammad berkata; "Jangan ada lagi yang jadi macam pak cik ketika itu, rakyat merempat dan negara mudah dijajah".
Sementara Muhammad terpaksa mengharungi kenangan pahit itu sehingga beliau menghembuskan nafas terakhirnya, rakyat Malaysia boleh belajar menghargai semangat kemerdekaan daripada pengalaman pahit yang dilalui Muhammad kerana penjajah.-Bernama
Kedutaan Jepun di Malaysia mengesahkan kerajaan negara itu telah menyerahkan sejumlah wang pampasan kepada kerajaan Malaysia untuk diserahkan kepada buruh paksa pembinaan landasan keretapi Thailand Myanmar.
Setiausaha Kedua Kedutaan Jepun ke Malaysia, Takaharu Suegami, ketika mengesahkan penyerahan wang itu berkata,
"Berdasarkan maklumat yang dikaji, kami dapati wang tersebut diserahkan sekitar tahun 1990an.
Soalan :
Kenapa Najib tidak mengambil tindakan Undang2 keatas kehilangan Duit Pampasan Rakyat Malaysia ?
Siapa yang menjadikan Rakyat papa kedana sebenarnya ?
Rakyat berhak mengetahui kemana perginya Dana Pampasan 207 Billion masa Tun Mahathir menjadi PM Malaysia ....
Tak kira sesiapa pun pemimpin mahupun dari Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat , kalau membuat kesalahan harus dihukum di sisi Undang Undang ...nampaknya kerajaan Umno/BN lebih kejam dari tentera Jepun kerana terus menipu buruh paksa tentera Jepun dan waris-waris mereka sejak sekian lama.
Sumber: wargamarhaen.blogspot.com
Buruh paksa: RM207 bilion wang pampasan lesap?
Harakahdaily, | 22 Okt 2012 |
Ini kerana, walaupun telah diterima kira-kira 10 tahun lalu namun sehingga kini ia tidak diserahkan kepada mangsa atau waris mereka.
Anggota Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin memberitahu Dewan Rakyat, beliau mempunyai dokumen yang mengesahkan kemasukan wang itu.
Yang mengejutkan, kata beliau, pada 13 Disember 2004, Bank Negara mengeluarkan banker's cek bernilai RM107 bilion dan RM100 bilion
lagi diperuntukkan dalam bentuk syer Maybank yang didaftarkan pada 13 Disember 2004.
Ini bermakna, wang RM207 bilion yang sepatutnya diberikan kepada 30,000 mangsa buruh paksa ini telah diterima kerajaan sebelum tarikh 13 Disember 2004 lagi, iaitu kira-kira 10 tahun lalu.
Namun sehingga kini, wang itu tidak diberikan kepada mangsa atau waris mereka.
Ekoran itu, kata Mohamad Nizar, bekas Menteri Besar Perak itu, Persatuan Kebajikan Bekas dan Warisan Buruh Binaan Landasan Keretapi Siam ke Burma 1942 - 1946 telah menghantar surat kepada kerajaan Malaysia bagi menuntut wang itu.
Surat itu telah pun dihantar kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada 27 Julai 2011 menuntut pembayaran wang itu.
“Sejumlah 30,000 rakyat Malaysia yang terlibat dalam pembinaan landasan itu. Sejumlah 60% daripada mereka itu adalah orang Melayu, 20% orang India, dan 15% orang Cina. Selebihnya 5% itu adalah kaum lain”.
Menurut Nizar, pejabat Perdana Menteri apabila menerima surat itu telah pun menyerahkan satu salinan untuk dipanjangkan kepada Kementerian Sumber Manusia ada 9 Ogos 2011.
Beliau juga difahamkan, semua pihak dalam kerajaan termasuk Jabatan Peguam Negara telah bersetuju agar duit itu diserahkan kepada 30,000 mangsa ini.
"Saya mahu menyatakan di sini kalau sekiranya perkara itu telah pun dibentangkan dan diluluskan oleh Kabinet, maka kenapa ianya harus disimpan oleh Treasury ataupun Bendahari Kewangan kita sebegitu lama?" soal Nizar dalam ucapannya itu.
Menurutnya, mereka yang terlibat ada yang telah meninggal dunia, ada yang warisnya masih ada.
"Saya boleh menyatakan bahawa ayah kepada Tan Sri Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin, Ketua Hakim Malaya hari ini adalah salah seorang daripada mereka yang dikerahkan oleh Kerajaan Jepun ketika itu untuk membina landasan kereta api dan dia masih hidup lagi.
"Dia masih ada di Ipoh dan boleh menceritakan bagaimana susahnya 30,000 rakyat Malaysia ketika itu," beritahu Nizar kepada Dewan Rakyat.
Nizar bertanya, "kalau sekiranya wang itu telah diberikan sebagaimana yang dinyatakan, maka kenapakah kerajaan masih tidak memberikan pampasan itu kepada rakyat Malaysia yang telah dipaksa untuk melaksanakan kerja-kerja itu?"
Bagi beliau, ini merupakan satu amanah yang sewajarnya rakyat Malaysia sedar kerana ini satu hak kepada rakyat yang dinafikan oleh kementerian-kementerian tertentu iaitu Kementerian Kewangan barangkali, Bank Negara dan juga Kementerian Sumber Manusia, Jabatan Perdana Menteri yang telah pun mengarahkan supaya kertas Kabinet diluluskan.
"Jadi saya hendak bertanya sama ada rayuan daripada persatuan itu. Mereka merayu supaya pampasan diberikan kepada mereka, kenapa ianya dinafikan?" soal beliau tegas.
Menurut beliau juga, kerajaan Filipina, Indonesia dan juga Vietnam juga menerima wang yang sama dan telah diserahkan kepada rakyatnya yang terlibat.
Target 1 juta, MB Perak, Amanat Hadi
Ahmad Lutfi Othman, | 06 Jan 2013 |
Lantaran itu, ada rakan-rakan yang diusik kebimbangan dengan jumlah kehadirannya nanti. Bagaimanapun, saya optimis kali ini, ia bakal mencatat rekod perarakan paling besar pernah disaksikan di ibu kota.
Memang targetnya cukup besar. Mengumpulkan satu juta orang. Sasaran yang dikira berpadanan dengan objetif utama perhimpunan, iaitu memastikan tiada penipuan dalam pilihan raya nanti.
Sebelumnya, melalui siri himpunan Bersih sejak 2007, hanya sekitar 100,000 ... dan berjaya. Dalam Bersih 3.0, pada 28 April 2012, dianggarkan hampir suku juta hadir.
Dilihat gerakerja yang bermula di majlis pelancaran, Taman Seremban Jaya, Negeri Sembilan, 3 November lalu, kemudiannya mendapat sambutan meriah di peringkat zon dan negeri, program kemuncak di Kuala Lumpur ini begitu "menjanjikan".
Tahun lalu, Himpunan Bersih 3.0 pun tiada "publisiti percuma" di peringkat awal. Akhirnya kecoh dan heboh juga seluruh negara.
Mungkin strategis BN mengambil iktibar daripada gembar-gembur dan riuh-rendah yang sia-sia seperti laporan polis beramai-ramai, larangan pakaian kuning dan amaran agar menjauhi Dataran Merdeka; ia hanya mempopularkan "demonstrasi haram" itu!
Secara peribadi, seperti tahun lalu, saya berazam untuk turut sama memeriahkan, walaupun terpaksa menempah hotel berdekatan pada petang Jumaat lagi. Malu untuk menjadikan keuzuran dan jalan bertongkat sebagai alasan menjadi pemerhati pasif. Acara hebat seperti ini mesti dirasai, dihayati dan dinikmati bersama.
Lagipun, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, dalam perutusan khasnya, menyeru masyarakat "walau apa situasi dan kondisi mereka sekalipun, selagi terdaya hadir pada program itu walaupun terpaksa berkerusi roda".
Lebih menarik, himpunan rakyat ini dapat menjadi medan terbuka untuk exercise beramai-ramai, dalam suasana mesra. Bukankah berjalan 10,000 langkah sehari itu satu amalan yang baik untuk kesihatan dan menjadi kempen Kementerian Kesihatan?
(Ya... baru saya tersedar, bagus juga aktiviti perarakan atau berjalan kaki dalam program-program besar seperti Lynas, demonstrasi PTPTN dan lain-lain).
Seperti diingatkan penggerak utamanya, Mohamad Sabu, ia adalah himpunan paling aman dan berkonsep santai, juga boleh membawa keluarga bersama. Beliau percaya, himpunan itu bakal memberi keuntungan berganda kepada para peniaga dan hotel juga akan penuh.
Apa pun, objektif utama menghimpunkan sejuta orang di pusat bandaraya Kuala Lumpur, sebelum Parlimen dibubarkan itu, tidak harus dikompromi.
Dalam suasana ceria dan relax, sambil berkenalan dengan rakan-rakan baru, bertanya khabar sahabat lama atau bertembung kawan yang terpisah, maka tujuan terpenting masih berlegar isu proses pendemokrasian, atau lebih tepat memastikan Pilihan Raya Umum Ke-13 berjalan secara bersih, bebas dan adil.
Pelbagai tuntutan telah dikemukakan, termasuk dalam ketiga-tiga tunjuk perasaan Bersih terdahulu, begitu juga siri pertemuan dan dialog dengan SPR. Tidak banyak kejayaan yang dicatat dan sistem kita masih kekal bobrok, kotor dan tempang.
Lalu, tentu ramai yang bertanya, apakah himpunan terbesar ini akan membawa manfaat kepada proses reformasi politik yang sebenarnya? Atau sekadar satu pesta yang bakal berakhir -- seperti biasa -- dengan tembakan gas pemedih mata, kekasaran polis dan juga fitnah media di malamnya, serta ulangan "keganasan" demonstran di kaca TV?
Bagi saya, aspek terpenting adalah jumlah kehadiran pada hujung minggu itu. Walaupun ia bukan gelanggang beradu kekuatan, namun harus disedari bahawa mesej jelas kepada elit penguasa hanya dapat disampaikan apabila gema suaranya lebih lantang dan nyaring!
Tok Guru Nik Aziz, semasa menyeru orang ramai turun pada 12 Januari ini, menekankan: “Kerajaan tidak pernah mendengar suara rakyat, jadi perlu kita turun beramai-ramai untuk menyatakan bantahan ini.”
Dalam pada itu, penghargaan harus dikalung buat para aktivis, khususnya anak-anak muda, termasuk warga kampus, yang bergerak lincah menyusun pertemuan di seluruh pelosok negara. Mereka bertungkus-lumus berikhtiar menjayakan misi besar ini.
Saya sebenarnya lebih tertarik dengan rumusan Hishamuddin Rais, juga aktivis penting Bersih: "Satu juta rakyat berhimpun adakah amaran yang cukup jelas: Jangan tipu dalam PRU13.Jika pengundi dan rakyat merasakan mereka ditipu dalam PRU13 ini, bukan hanya satu juta yang akan turun, bukan dua juta tetapi berjuta-juta rakyat akan ke jalan raya."
II. Tukang karut dan pembohongan media
Semasa TV3, Utusan Malaysia dan Berita Harian terus melemparkan tuduhan tidak berasas berunsur fitnah -- dan disifatkan menghina Sultan Perak -- berkaitan kawasan balak Kelantan kepada dua pemimpin DAP Perak, Ngeh Koo Ham dan Ngar Kor Ming, saya lebih lebih terkesan dengan tujuh soalan penting Ngeh kepada Menteri Besar, Dr Zambry Abdul Kadir.
(Manakan tidak menghina Raja Perak, apabila pemimpin Umno mendakwa PAS Kelantan merasuahkan pemimpin DAP pada 2008 supaya berkompromi bersetuju dengan Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak, sedangkan perlantikan MB dibuat selepas Sultan mempertimbangkan ketiga-tiga calon daripada PAS, DAP dan KeADILan).
Soalan-soalan yang dikemukakan dalam sidang Dun baru-baru ini masih belum dijawab. Antaranya, isu mengenai penerima tanah seluas 68,503 ekar yang diluluskan dengan nilai sekitar RM375 seekar tanpa tender terbuka.
Selain itu, mengapa tanah seluas enam ekar di bandar Sitiawan dianugerah kepada Kinta Berkat Sdn Bhd tanpa tender terbuka dan apakah syaratnya? Mengapa tanah (prime land) 15 ekar di Mukim Lumut diluluskan kepada Realty Axis Sdn Bhd; tanah 32.07 ekar di Mukim Kamunting, kepada YBU Holding Sdn Bhd; 147.84 ekar di Mukim Lumut, kepada Kinta Berkat Sdn Bhd; 58 ekar di bandar Lumut kepada J & S Holdings Sdn Bhd; dan 40 ekar di Perak Tengah (Sri Iskandar) kepada Toyo Chemicals Sdn Bhd juga; semuanya tanpa tender terbuka?
Pelik apabila media Umno terus memilih pendekatan primitif, dengan mengulangi pembohongan demi pembohongan, meskipun fitnah berkaitan tanah di Gua Musang itu berjaya disanggah dengan fakta kukuh, khususnya dari segi tarikh-tarikh penting.
Mungkin mereka beranggapan masih ramai rakyat yang mudah diperbodohkan melalui sentimen perkauman dan kedaerahan sempit? Kepada tukang-tukang propaganda ini, orang ramai dilihatbegitu dungu untuk mempercayai apa saja tohmahan yang dilemparkan.
Selain itu, lihat sajalah "siaran ulangan" kenyataan Dr Mahathir Mohamad yang sudah beberapa kali mengingatkan pengundi agar jangan bereksperimen untuk menukar kerajaan, seolah-olah hanya BN layak untuk bertakhta sampai bila-bila.
"Memberi tempoh lima tahun kepada pembangkang sebagai kerajaan cukup bahaya. Banyak perkara boleh musnah dalam tempoh itu," kata Mahathir sambil membentangkan "rekod buruk" Anwar Ibrahim sebagai Menteri Kewangan! Entah berapa ramai yang muak dan jelak dengan peringatan itu.
Tentunya majoriti pengundi tidak sabar-sabar lagi untuk membuktikan kepada tukang-tukang karut penasihat media Najib Razak itu bahawa zaman meremehkan tahap pemikiran rakyat sudah lama berlalu.
Dan medan terbaiknya ialah PRU13 -- permulaan bermakna bagi menyaksikan perubahan benar-benar mengambil tempat. Ya, sang pemberani akan bersama-sama membentuk Malaysia yang lebih selesa untuk didiami.
III. Tuduhan palsu Memali mesti dihentikan
Dr Rais Yatim tidak menunggu lama untuk menarik balik kesediaan kerajaan agar Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang diajak berdialog dalam siaran langsung televisyen mengenai "amanatnya" dengan alasan yang dipertikai umum.
Majlis Fatwa Kebangsaan pula dijadikan pertaruhan oleh Rais walhal tidak pernah ada keputusan rasmi mengenainya.
Begitulah lumrahnya ... apabila gayung bersambut, pelbagai daleh diada-adakan bagi membatalkannya selepas menyedari ia bakal menjejaskan kepentingan politik Umno. Segalanya adalah gerak untuk menjatuhkan lawan menjelang PRU13.
Sebelum itu, ramai mengharapkan "isu jadi-jadian" ini dapat ditamatkan dengan baik.
Rakan saya, Dr Mohamad Agus Yusof memberi reaksi dalam FB, pada 29 Disember 2012: "Saya tertarik dengan permintaan TG Haji Hadi supaya media perdana memberikan beliau tempoh sejam untuk menjelaskan pendiriannya tentang Amanat Haji Hadi. Amanat ini sudah lama menjadi 'isu politik' dan kini sudah sampai masanya dengan apa juga cara TG Haji Hadi memberikan penjelasan. We have to make a full stop kepada isu ini once and for all kerana ia menyakitkan pemahaman rakyat tentang Islam dan agama. "
Bukan saja Dr Agus yang kecewa, ramai lagi tidak berpuas hati dengan permainan politik Umno yang tidak berkesudahan ini.
Bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainal Abidin turut membidas sikap berdolak-dalik kerajaan, yang akhirnya menghalang Ustaz Hadi untuk memberi penjelasan. "Dia dihentam 24 jam tapi nak bagi setengah jam dalam TV pun tak boleh, macamana ni?" kata Dr Asri.
Budak-budak sekolah pun dapat menelah mengapa secara tiba-tiba "Amanat Haji Hadi" ditimbulkan semula; hanya untuk mempersudutkan atau mengasingkan PAS. Hampir 30 tahun lalu, debat PAS-Umno mengenai isu yang hampir sama -- kafir-mengkafir -- juga dibatalkan. Segala persiapan diatur, termasuk menentukan ketiga-tiga pendebat setiap parti.
Ketika kerajaan bertindak bacul enggan memberi peluang Ustaz Hadi bersiaran di TV, isu "amanat" ini terus diputar-belitkan secara meluas di media. Tak perlu bicara tentang Utusan Malaysia; memang amalan rutinnya. Setiap hari, ia menjadi paparan muka depan, dengan mengitar semula peristiwa lama dan ditonjolkan kisah-kisah yang sukar dipastikan kebenarannya.
Selepas peluang Presiden PAS membuat penjelasan tertutup rapat, malam Rabu lalu, 2 Januari, TV3 menyiarkan forum membincangkan hal "amanat", antara lain, penalisnya, Abd Rahim Noor, bekas Ketua Polis Negara. Mengapa tidak dijemput saja Ustaz Hadi untuk duduk bersama?
Maka, untuk kesekian kalinya, Rahim bebas menabur tohmah, termasuk mengaitkan "amanat" dengan peristiwa Memali 1985.
Beberapa hari sebelum itu, Mingguan dan Utusan Malaysia menyiarkan wawancara dengannya, dua hari berturut-turut, memfitnah Asyahid Ustaz Ibrahim Libya dan anak-anak muridnya.
Tergamak beliau untuk terus melakukan pendustaan terhadap orang-orang yang telah meninggal dunia secara tragis. Secara peribadi, saya tidak mampu untuk membaca keseluruhan kenyataannya yang kotor dan hanyir itu.
Sudah sampai sampainya isu Memali "dibersihkan sebersih-bersihnya". Usah diulang lagi kisah pedih yang terluka itu, apatah lagi dalam versi yang disalut pembohongan.
Tuduhan dan fitnah terhadap Asyahid bukan saja mesti dihentikan, malah kerajaan harus meminta maaf secara terbuka dan menarik balik tuduhan palsu, termasuk dokumen rasmi mengenainya, yang berunsur fitnah, seperti Kertas Putih Memali, yang diterbitkan pada 25 Februari 1986.
Di TV1, pada jam 9 malam, Jumaat, rancangan bual bicara RTM secara langsung, Bicara Rakyat, juga menimbulkan isu sama. Dan ahli penalnya ialah bekas pemimpin PAS, Dr Hassan Ali dan seorang lagi bekas aktivis Parti Islam itu.
Begitulah nasib malang pengguna media di Malaysia, khasnya penonton TV. Kita hanya disogok dengan pandangan satu hala. Jika mahu membincangkan soal berkaitan PAS, maka yang diheret ke studio ialah bekas pemimpin parti, yang hanya akan meluahkan segala yang buruk-buruk tentang PAS!
Menilai Amanat Hadi dengan adil
Isu
amanat Datuk Seri Abdul Hadi Awang sedang dibangkitkan menjelang
pilihan raya ke-13 ini. Walaupun amanat tersebut lebih daripada 30 tahun
usianya, namun seperti biasa politik mampu membangkit-ungkit apa
sahaja.
Kedua belah pihak - kerajaan dan pembangkang memakai pendekatan yang hampir sama. Cumanya, ‘kelebihan' kerajaan di negara kita ini ia menggunakan media awam demi tujuan politik kepartian.
Saya tidak pasti apakah jika pembangkang hari ini jika berkuasa akan menggunakan pendekatan yang sama ataupun tidak?
Amanat Haji Hadi itu berbunyi:
PAS hari ini saya lihat banyak berubah. Saya percaya sudah ramai yang tidak beriktikad seperti Amanat Hadi termasuk diri Abdul Hadi sendiri. Jika PAS masih berpegang dengan Amanah lama Hadi itu, bererti mereka mengkafirkan diri sendiri dan rakan-rakan mereka dalam Pakatan Rakyat yang menerima dan mengiktiraf perlembagaan.
PROF MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN bekas mufti Perlis. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian rasmi Malaysiakini.
Read more: http://www.ekeleh.com/rupanya-amanat-mahathir-lagi-sesat/#ixzz2HD1vEGve
Kedua belah pihak - kerajaan dan pembangkang memakai pendekatan yang hampir sama. Cumanya, ‘kelebihan' kerajaan di negara kita ini ia menggunakan media awam demi tujuan politik kepartian.
Saya tidak pasti apakah jika pembangkang hari ini jika berkuasa akan menggunakan pendekatan yang sama ataupun tidak?
Amanat Haji Hadi itu berbunyi:
"Saudara-saudara
sekelian percayalah, Kita menentang Umno, bukan kerana nama dia Umno.
Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah
kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan
penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan
jahiliah.
"Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka. Percayalah saudara-saudara sekalian, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad.
"Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam.
"Kita tidak perlu masuk Buddha, kita tidak perlu masuk Hindu, kita tidak perlu masuk Kristian, tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'."
"Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka. Percayalah saudara-saudara sekalian, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad.
"Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam.
"Kita tidak perlu masuk Buddha, kita tidak perlu masuk Hindu, kita tidak perlu masuk Kristian, tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'."
Fatwa-fatwa Pantai Timur
Saya ingin mengajak pembaca melihat isu amanat ini di luar dari
kerangka fanatik kepartian, sebaliknya menelusurinya secara fakta dan
rasional.
Amanat Haji Hadi itu dibuat pada tahun
1981 dalam ceramahnya pada 7 April di Kampung Banggol Peradong. Ketika
itu saya masih lagi bersekolah rendah. Saya rasa bukan Abdul Hadi yang
menamakannya amanat, sebaliknya ia adalah inisiatif orang PAS sendiri.
Apakah amanat ini satu-satunya punca sebahagian orang PAS mengkafirkan Umno? Saya tidak pasti. Namun kita tahu, ramai guru-guru agama yang lain yang pro-PAS juga mengkafirkan Umno. Ada sesetengah tokoh agama yang mengkafirkan Umno ketika itu kemudiannya masuk Umno dan mendapat pelbagai jawatan.
Apakah amanat ini satu-satunya punca sebahagian orang PAS mengkafirkan Umno? Saya tidak pasti. Namun kita tahu, ramai guru-guru agama yang lain yang pro-PAS juga mengkafirkan Umno. Ada sesetengah tokoh agama yang mengkafirkan Umno ketika itu kemudiannya masuk Umno dan mendapat pelbagai jawatan.
Saya sendiri pernah berjumpa orang
PAS yang mengkafirkan Umno. Bahkan saya pernah berjumpa mereka yang
mengharamkan bersekolah di sekolah kerajaan kerana kononnya ‘sekular'
dan seumpamanya.
Ertinya, kafir-mengkafir disebabkan perbezaan parti politik telah berlaku dalam sejarah umat Islam dalam negara ini. Fatwa-fatwa PAS terutamanya dari Pantai Timur telah mencetuskan fenomena tersebut.
Ertinya, kafir-mengkafir disebabkan perbezaan parti politik telah berlaku dalam sejarah umat Islam dalam negara ini. Fatwa-fatwa PAS terutamanya dari Pantai Timur telah mencetuskan fenomena tersebut.
YB Dr Mujahid Yusuf, seorang ahli
Parlimen PAS, tokoh reformis dalam PAS dan anak bekas presiden dan
mursyidul am PAS dalam bukunya Menuju PAS Baru menghuraikan isu ketika itu dengan menyebut:
"Akibatnya berlakulah isu kafir-mengkafir di mana tanggapan bahawa menyokong Umno adalah sesuatu yang bertentangan dengan sikap Islam dan dengan sebab itu boleh jatuh kufur kerana Umno parti sekular yang menolak Islam... penghujahan atas garis-garis fikah yang premisnya adalah batas-batas kekufuran telah membawa agenda politik menjadi terlalu pekat dengan adunan ‘fatwa' sehingga PAS diheret dalam kancah ini, malah ‘Amanat Haji Hadi' telah dijadikan alasan kepada berlakunya semua kemelut ini." (ms 115. Kuala Lumpur: Malaysian Insider Sdn Bhd).
"Akibatnya berlakulah isu kafir-mengkafir di mana tanggapan bahawa menyokong Umno adalah sesuatu yang bertentangan dengan sikap Islam dan dengan sebab itu boleh jatuh kufur kerana Umno parti sekular yang menolak Islam... penghujahan atas garis-garis fikah yang premisnya adalah batas-batas kekufuran telah membawa agenda politik menjadi terlalu pekat dengan adunan ‘fatwa' sehingga PAS diheret dalam kancah ini, malah ‘Amanat Haji Hadi' telah dijadikan alasan kepada berlakunya semua kemelut ini." (ms 115. Kuala Lumpur: Malaysian Insider Sdn Bhd).
Mungkin Abdul Hadi sendiri tidak pernah menyebut Umno kafir secara
jelas, namun sikap kebanyakan tokoh PAS yang tidak menangani isu-isu
mengkafir ataupun seakan membiarkan orang awam PAS mengkafirkan orang
Umno sehingga berlaku dua imam, tidak makan sembelihan, tidak menjawab
salam dan lain-lain ketika itu, amat mendukacitakan.
Konteks
Dalam memahami sesuatu teks, kita wajar melihat kepada konteks. Hakikatnya, pendekatan PAS ketika itu bukanlah asing jika dilihat kepada perkembangan gerakan Islam secara keseluruhan. Pada tahun 70-an dan 80-an kebangkitan Islam berlaku di Asia. Kesedaran tentang perlunya umat Islam kembali kepada Islam dan menghapuskan unsur-unsur penjajahan kedengaran di sana-sini.
Buku tokoh-tokoh gerakan Islam di Timur Tengah menjadi menu penting para aktivis ketika itu. Buku-buku itu ditulis oleh tokoh-tokoh berkenaan dalam keadaan tekanan yang berat oleh rejim-regim Arab yang sangat zalim dan khianat.
Mereka juga biadap terhadap Allah dan rasul-Nya. Mereka yang membaca buku-buku cuba menyamakan hal tersebut dengan keadaan setempat.
Dalam memahami sesuatu teks, kita wajar melihat kepada konteks. Hakikatnya, pendekatan PAS ketika itu bukanlah asing jika dilihat kepada perkembangan gerakan Islam secara keseluruhan. Pada tahun 70-an dan 80-an kebangkitan Islam berlaku di Asia. Kesedaran tentang perlunya umat Islam kembali kepada Islam dan menghapuskan unsur-unsur penjajahan kedengaran di sana-sini.
Buku tokoh-tokoh gerakan Islam di Timur Tengah menjadi menu penting para aktivis ketika itu. Buku-buku itu ditulis oleh tokoh-tokoh berkenaan dalam keadaan tekanan yang berat oleh rejim-regim Arab yang sangat zalim dan khianat.
Mereka juga biadap terhadap Allah dan rasul-Nya. Mereka yang membaca buku-buku cuba menyamakan hal tersebut dengan keadaan setempat.
Isu takfir (mengkafirkan) juga timbul di Timur Tengah sehingga mursyidul am al-Ikhwanul al-Muslimin menulis buku Du‘aah La Qudah (Pendakwah Bukan Hakim) bagi tujuan menangani isu ini.
Fatwa-fatwa ulama juga dibaca kepada masyarakat. Antaranya, fatwa Mufti
Saudi masa itu al-Sheikh ‘Abd al-‘Aziz ‘Abdillah bin Baz yang
menyenaraikan perkara-perkara yang membatalkan Islam, dalam erti kata
lain menjadikan seseorang kafir.
Abdul Hadi ketika itu antara yang mempopularkannya. Dalam fatwa itu antaranya menyebut:
"Berkeyakinan bahawa selain tuntutan Nabi Muhammad SAW itu lebih sempurna, atau berkeyakinan bahawa selain ketentuan hukum beliau itu lebih baik, sebagaimana mereka yang mengutamakan aturan-aturan manusia yang melampaui batas lagi menyimpan dari hukum Allah (aturan-aturan taghut), dan mengetepikan hukum Rasulullah SAW, maka yang berkeyakinan seperti ini adalah kafir.
"Sebagai contoh: Berkeyakinan bahawa aturan-aturan dan perundangan yang diciptakan manusia lebih utama daripada syariat Islam, atau berkeyakinan bahawa aturan Islam tidak tepat untuk diterapkan pada abad kedua puluh ini, atau berkeyakinan bahawa Islam adalah sebab kemunduran kaum Muslimin, atau berkeyakinan bahawa Islam itu terbatas dalam mengatur hubungan manusia dengan Tuhannya saja, tidak mengatur urusan segi kehidupan lain.
"Berpendapat bahawa melaksanakan hukum Allah dalam memotong tangan pencuri, atau merejam pelaku zina yang telah kahwin (muhsan), tidak sesuai lagi di masa kini...."
Walaupun ini hanyalah kaedah umum yang perlukan perbahasan dan perinciannya, malangnya kalangan orang PAS ketika itu telah menggunakannya ketika secara ‘borong' untuk mengkafirkan setiap penyokong Umno.
Ia disuburkan lagi dengan kuliah-kuliah agama PAS yang menegaskan persoalan ini tanpa perbahasan yang mencukupi. Menerangkan tentang batasan iman dan kufur adalah suatu kewajipan, namun mengkafirkan individu memerlukan penelitian dan kecermatan.
Abdul Hadi ketika itu antara yang mempopularkannya. Dalam fatwa itu antaranya menyebut:
"Berkeyakinan bahawa selain tuntutan Nabi Muhammad SAW itu lebih sempurna, atau berkeyakinan bahawa selain ketentuan hukum beliau itu lebih baik, sebagaimana mereka yang mengutamakan aturan-aturan manusia yang melampaui batas lagi menyimpan dari hukum Allah (aturan-aturan taghut), dan mengetepikan hukum Rasulullah SAW, maka yang berkeyakinan seperti ini adalah kafir.
"Sebagai contoh: Berkeyakinan bahawa aturan-aturan dan perundangan yang diciptakan manusia lebih utama daripada syariat Islam, atau berkeyakinan bahawa aturan Islam tidak tepat untuk diterapkan pada abad kedua puluh ini, atau berkeyakinan bahawa Islam adalah sebab kemunduran kaum Muslimin, atau berkeyakinan bahawa Islam itu terbatas dalam mengatur hubungan manusia dengan Tuhannya saja, tidak mengatur urusan segi kehidupan lain.
"Berpendapat bahawa melaksanakan hukum Allah dalam memotong tangan pencuri, atau merejam pelaku zina yang telah kahwin (muhsan), tidak sesuai lagi di masa kini...."
Walaupun ini hanyalah kaedah umum yang perlukan perbahasan dan perinciannya, malangnya kalangan orang PAS ketika itu telah menggunakannya ketika secara ‘borong' untuk mengkafirkan setiap penyokong Umno.
Ia disuburkan lagi dengan kuliah-kuliah agama PAS yang menegaskan persoalan ini tanpa perbahasan yang mencukupi. Menerangkan tentang batasan iman dan kufur adalah suatu kewajipan, namun mengkafirkan individu memerlukan penelitian dan kecermatan.
Suatu perkara yang tidak boleh disembunyikan juga, Umno pada era 70-an
dan 80-an bukanlah seperti Umno hari ini. Ucapan-ucapan yang tidak
selaras dengan Islam, ataupun dengan seakan menghina Islam kadang-kala
kedengaran di sana-sini. Proses Islamisasi dalam Umno belum berlaku
ketika itu.
Sikap angkuh dan dominasi yang melampau juga wujud. Orang PAS dapat merasai sikap tidak adil kepada mereka, bermula dari JKKK di kampung sehingga ke atas.
Ini menyuburkan lagi kecenderungan menghukum Umno dengan fatwa-fatwa yang keras. Ini tidaklah menghalalkan PAS mengkafirkan keseluruhan Umno, namun itulah realiti ketika itu. Sikap Umno ketika itu juga menyumbang kepada keadaan itu.
Sikap angkuh dan dominasi yang melampau juga wujud. Orang PAS dapat merasai sikap tidak adil kepada mereka, bermula dari JKKK di kampung sehingga ke atas.
Ini menyuburkan lagi kecenderungan menghukum Umno dengan fatwa-fatwa yang keras. Ini tidaklah menghalalkan PAS mengkafirkan keseluruhan Umno, namun itulah realiti ketika itu. Sikap Umno ketika itu juga menyumbang kepada keadaan itu.
Pada masa tersebut kematangan PAS dan gerakan Islam yang lain juga amat
terhad. Mereka belum ada pengalaman pemerintahan. Bahkan saya percaya,
Abdul Hadi ketika itu tidak begitu mendalami hakikat Perlembagaan
Malaysia seperti hari ini.
Hari ini jika kita membaca Mujahid menulis dalam bukunya Rejuvenasi PAS, beliau membincangkan tajuk ‘Islam Dalam Kerangka Perlembagaan', kita mendapati tokoh PAS ini melihat perlembagaan dengan harmoni yang mempunyai ruang untuk Islam. Hal ini 30 tahun lepas tidak pernah diungkapkan dalam PAS.
Ulama Umno juga mesti dikritikHari ini jika kita membaca Mujahid menulis dalam bukunya Rejuvenasi PAS, beliau membincangkan tajuk ‘Islam Dalam Kerangka Perlembagaan', kita mendapati tokoh PAS ini melihat perlembagaan dengan harmoni yang mempunyai ruang untuk Islam. Hal ini 30 tahun lepas tidak pernah diungkapkan dalam PAS.
PAS hari ini saya lihat banyak berubah. Saya percaya sudah ramai yang tidak beriktikad seperti Amanat Hadi termasuk diri Abdul Hadi sendiri. Jika PAS masih berpegang dengan Amanah lama Hadi itu, bererti mereka mengkafirkan diri sendiri dan rakan-rakan mereka dalam Pakatan Rakyat yang menerima dan mengiktiraf perlembagaan.
Sekalipun
tiada penarikan rasmi, tetapi secara praktikal seakan penarikan telah
dibuat. Pendekatan PAS sudah banyak yang berbeza. Kita harapkan semua
pihak tidak melihat Islam dari kaca mata politik semata, Islam jauh
lebih luas dari politik kepartian.
Namun, ini tidak
bererti kita memandang ringan isu kafir-mengkafir. Jika terbukti masih
ada orang PAS yang mengkafirkan Umno maka Abdul Hadi patut tampil
menjelaskan kekeliruan mereka. Oleh kerana beliau diserang tanpa
diberikan peluang menerang, maka itu sesuatu yang tidak adil.
Pihak media patut memberikan ruang yang mencukupi untuk beliau membuat penerangannya dalam media awam khususnya RTM. Mungkin ada perkara yang kita terlepas pandang.
Pihak media patut memberikan ruang yang mencukupi untuk beliau membuat penerangannya dalam media awam khususnya RTM. Mungkin ada perkara yang kita terlepas pandang.
Di samping PAS, jangan lupa
dalam Umno juga ada yang ‘kaki pengkafir dan penyesat' orang lain.
Seorang dua guru pondok yang masuk Umno, ada yang menghukum akidah
menteri besar Kelantan sesat bahkan kufur.
Di Arab Saudi, tokoh penghukum sesat umat iaitu al-Madkhali terkenal menyesatkan begitu ramai tokoh-tokoh ilmuwan Islam dan aktivis umat.
Golongan ulama muda Umno amat terpengaruh dengan aliran ini maka kita boleh tonton dalam Internet dan tulisan mereka di akhbar menyesatkan tokoh-tokoh seperti Hasan al-Banna, Syed Qutb, Muhammad al-Ghazali, al-Qaradawi dan lain-lain. Ini juga mesti dikritik.
Media-media Umno juga kebelakangan ini sering menjadikan isu akidah sebagai isu politik seperti yang PAS lakukan dalam era 80-an. Umno hendaklah berhati-hati, jangan ulangi perkara yang sama. Umno hari ini seakan menuju PAS era Amanat Hadi.
Di Arab Saudi, tokoh penghukum sesat umat iaitu al-Madkhali terkenal menyesatkan begitu ramai tokoh-tokoh ilmuwan Islam dan aktivis umat.
Golongan ulama muda Umno amat terpengaruh dengan aliran ini maka kita boleh tonton dalam Internet dan tulisan mereka di akhbar menyesatkan tokoh-tokoh seperti Hasan al-Banna, Syed Qutb, Muhammad al-Ghazali, al-Qaradawi dan lain-lain. Ini juga mesti dikritik.
Media-media Umno juga kebelakangan ini sering menjadikan isu akidah sebagai isu politik seperti yang PAS lakukan dalam era 80-an. Umno hendaklah berhati-hati, jangan ulangi perkara yang sama. Umno hari ini seakan menuju PAS era Amanat Hadi.
Kembali pada politik membina negara
Maka kita tegaskan, bahawa kafir-mengkafir, ataupun sekadar sesat menyesat atas perbezaan parti satu kesalahan yang besar.
Nabi SAW bersabda: "Sesiapa yang memanggil orang lain dengan ‘kafir' atau ‘musuh Allah' sedang dia tidak begitu, maka tuduhan itu kembali kepadanya (penuduh)." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Nabi SAW bersabda: "Sesiapa yang memanggil orang lain dengan ‘kafir' atau ‘musuh Allah' sedang dia tidak begitu, maka tuduhan itu kembali kepadanya (penuduh)." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah menyebut dalam Majmu‘at al-Fatawa:
"Sebetulnya, sesiapa yang berijtihad dalam kalangan umat Muhammad SAW dengan tujuan mencari kebenaran lalu tersilap, dia tidak kafir. Bahkan diampunkan kesilapannya. Sesiapa yang telah nyata kepadanya apa yang datang dari Rasulullah SAW, lalu dia menentang setelah terang untuknya petunjuk lalu dia mengikut selain jalan kaum mukminin, maka dia kafir.
"Sesiapa yang mengikut nafsu, kurang mencari kebenaran serta bercakap tanpa ilmu maka dia pemaksiat dan berdosa. Boleh jadi dia fasik, ataupun baginya kebaikan-kebaikan lain yang lebih banyak dari kesalahannya. Bukan semua yang bersalah, berbuat bidaah, jahil ataupun sesat itu menjadi kafir, bahkan mungkin tidak fasik dan tidak berdosa."
"Sebetulnya, sesiapa yang berijtihad dalam kalangan umat Muhammad SAW dengan tujuan mencari kebenaran lalu tersilap, dia tidak kafir. Bahkan diampunkan kesilapannya. Sesiapa yang telah nyata kepadanya apa yang datang dari Rasulullah SAW, lalu dia menentang setelah terang untuknya petunjuk lalu dia mengikut selain jalan kaum mukminin, maka dia kafir.
"Sesiapa yang mengikut nafsu, kurang mencari kebenaran serta bercakap tanpa ilmu maka dia pemaksiat dan berdosa. Boleh jadi dia fasik, ataupun baginya kebaikan-kebaikan lain yang lebih banyak dari kesalahannya. Bukan semua yang bersalah, berbuat bidaah, jahil ataupun sesat itu menjadi kafir, bahkan mungkin tidak fasik dan tidak berdosa."
Semua pihak hendaklah berhenti memainkan isu kafir-mengkafir. Kembali kepada politik yang dapat membina negara.
PROF MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN bekas mufti Perlis. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian rasmi Malaysiakini.
Amanat Mahathir lagi sesat!!
Saudara-saudara sekelian percayalah,
Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.
Percayalah saudara-saudara sekelian,
Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan ‘politik suku, agama suku’.
Kini UMno begitu bersungguh memainkan isu ‘amanat’ Hadi. Terasa sangatkah?? Kalau terasa pelbetulkan!!
Utusan Malaysia belum habis
menceritakannya. Habis diselongkar dan diperbesar kes-kes berkaitan
amanat tersebut sama ada diketahui benar atau tidak, tidak menjadi
persoalan asalkan dapat menghentam TG Hadi dan PAS.
Kini Jakim pula terkemaruk dengan isu
tersebut. Jakim menjadi alat UMno tetapi masih berdiam diri apabila TG
Hadi meminta kenyataan rasmi melalui surat. Mufti-mufti belaan UMno
turut bersuara memeriahkannya.
TG Hadi tetap bertegas, antara ucapan beliau…
“Saya akan mati, mufti-mufti juga akan mati, Perdana Menteri mati, saya mati…kita mengadap Tuhan. Tuhan yang akan menentukan betul atau pun salah. Jika tidak atas dunia ini..akhiratlah. Kita bertemu dengan Tuhan jika atas dunia tak mahu bertemu.”
“Amanat itu satu petikan, saya tidak menamakan ‘amanat’ tetapi orang lain yang menamakan ‘amanat’ dan yang beri nama ‘amanat’ itu termasuk Umnolah.
“Bukan saya menamakan ‘amanat’, ia petikan ucapan saya selepas itu dibentang di Dewan Undangan Negeri (Dun) Terengganu. Ketua Biro Agama Umno bentang dan saya bangun (jawab)…betul, itu ucapan saya. Masa itu kenapa tidak hujah, selepas 30 tahun baru hendak hujah,” ujar TG Hadi lagi.
Cuba
lihat amanat Mahathir di atas. Kita juga boleh menamakan ini amanat
Mahathir yang telah jelas lagi pasti menyesatkan. Apa khabar UMno
tentang amanat ini, apa khabar para Mufti, tak nak bersuarakah dan apa
khabar Jakim, tak nak siasatkah??
Kalau yang tak bodoh dan tak dungu pasti boleh membezakannya dan mintalah Mahathir bertaubat!! Lagi Mahathir Akui UMNO Buruk!!
Read more: http://www.ekeleh.com/rupanya-amanat-mahathir-lagi-sesat/#ixzz2HD1vEGve
Tiada ulasan:
Catat Ulasan