Khamis, 5 Januari 2012

SETUJU..MAKA TAK BERUBAH JUGA MAHKAMAH ALLAH PENIPU2..PENJAHAT2 DIDUNIA..MAKAN RASUAH DAN BERI RASUAH..MAKAN HAK RAKYAT..MASUK NERAKA ..

Hisham: Demo tak akan ubah keputusan mahkamah

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata sebarang demonstrasi jalanan tidak akan mengubah mana-mana keputusan mahkamah.

perkasa visit kdn on isa 290911 hishamuddinBeliau yang merujuk kepada demonstrasi Kempen "Bebaskan Anwar 901" yang dirancang pada Isnin ini berkata, orang ramai tidak perlu terlalu emosi dan mudah terpengaruh jika ada pihak tertentu cuba menghasut mereka bagi menyertai demonstrasi berkenaan.

"Saya nak ingatkan orang ramai kes yang ada di mahkamah yang akan dijatuhkan hukumannya tak lama lagi sudah lama berjalan, kenapa baru sekarang ada perancangan tertentu," katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat pasca kabinet kementerian itu di Putrajaya, petang semalam.

Demonstrasi itu dikatakan bertujuan menuntut keadilan bagi Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dijadual memberi penghakiman berhubung kes liwat membabitkan beliau pada hari tersebut.

Hishammuddin berkata polis tidak akan berkompromi dengan cubaan penganjur untuk mengadakan perhimpunan itu sehingga boleh mengganggu-gugat keselamatan orang awam.

"Yang menjadi sandaran Polis Diraja Malaysia ialah keselamatan, ketenteraman dan kepentingan orang awam termasuk peniaga dan penjaja. Jika tidak menjejaskan keadaan, saya tengok tidak mendatangkan masalah.

home minister and igp in parliament 051011 hishammuddin hussein and ismail omar story image"Tetapi kalau sekiranya jelas apa yang nak dilakukan ini disengajakan atau akan menimbulkan huru-hara ini akan menjadi pertimbangan pihak polis," katanya.

Pada sidang akhbar sama Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata beliau telah mengarahkan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohmad Salleh untuk mengadakan pertemuan dengan penganjur demonstrasi itu.

Dalam perkembangan lain, Ismail sekali lagi menegaskan bahawa anggota polis tidak menggunakan kekerasan ketika menyuraikan perhimpunan haram anjuran kumpulan penuntut Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) selepas sambutan ambang Tahun Baru di Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak Ahad lalu.

"Jadi tuan-tuan tengok sendiri. Kita dah tunjuk video itu. Sudah ada dalam You Tube sekarang ini. Nilai sendirilah siapa yang bercakap benar siapa yang tak benar," katanya sambil menegaskan polis cukup profesional dalam menghadapi kejadian itu.

- Bernama

NONE



Umno mahu rampas kerusi majoriti peneroka Felda
Umno berhasrat merampas semula kerusi Parlimen yang mempunyai majoriti peneroka Felda pada Pilihan Raya Umum ke-13 ini, kata Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan.

Beliau berkata terdapat 54 kerusi Parlimen di tanah rancangan Felda atau 24 peratus daripada 222 kerusi.

NONE"Hasrat kita ialah semua kawasan Parlimen yang kalah (pada pilihan raya lalu) kita nak menang kali ini, dan antaranya kawasan seperti Tanah Merah (Kelantan), Baling, Padang Terap dan Sik (Kedah)," katanya kepada pemberita di Putrajaya, semalam.

Sebelum itu, Ahmad menghadiri pertemuan bersama Gabungan Peneroka Generasi Wawasan Felda Kebangsaan (Gempak) di pejabatnya.

Mengenai strategi 'luar biasa' untuk memenangi kawasan majoriti Felda, beliau berkata "ia adalah satu rahsia".

Bagaimanapun, katanya, masyarakat Felda menerima baik langkah yang diambil Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam memajukan Felda.

"Anak-Anak Felda tidak akan mengecewakan pengasas Felda," katanya.

- Bernama


901: PKR sambut baik kenyataan Hisham, KPN | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Jan: PKR menyambut baik kenyataan Datuk Seri Hishammuddin Hussein, Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara yang memperlihatkan kesediaan pihak polis untuk berbincang dengan parti itu dan Pakatan Rakyat bagi menjamin kelancaran perhimpunan aman 901 untuk membantah rekayasa politik ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali (gambar) berkata, pihaknya bersedia untuk berbincang dengan pihak polis demi memastikan perhimpunan aman itu berjaya diteruskan dengan aman dan teratur.

Justeru, katanya PKR tegas menyeru semua anggota parti dan penyokong Pakatan Rakyat serta rakyat Malaysia yang cintakan keadilan dan kebenaran untuk berhimpun secara aman dan menyatakan sokongan terhadap reformasi demi rakyat dan negara Malaysia yang tercinta.

“Hak untuk berhimpun secara aman merupakan hak rakyat yang sejajar dengan semangat keperlembagaan.

“Ianya merupakan antara teras kepada amalan sesebuah negara demokratik,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Justeru, katanya sebarang usaha atau tindakan yang menggasir hak untuk berhimpun secara aman dan hak menyatakan pendirian politik (political expression) rakyat Malaysia adalah bertentangan dengan asas pembentukan negara Malaysia yang demokratik, bebas dan merdeka.

“Pencabulan ke atas hak ini dianggap sebagai mengkhianati asas penubuhan negara Malaysia yang merdeka,” katanya yang juga Ahli Parlimen Gombak.

Tambahnya, PKR turut menggesa pihak polis untuk memelihara keselamatan awam termasuk para demonstran dan rakyat keseluruhannya yang berhimpun di Kuala Lumpur.

“Kita berharap insiden keganasan seumpama tragedi UPSI dan Bersih tidak akan berulang.

“Ini adalah peluang terbaik Menteri Dalam Negeri dan Ketua Polis Negara untuk memulihkan imej polis yang sekian lama tercalar dan mengembalikan keyakinan awam terhadap institusi polis selaras dengan janji Perdana Menteri untuk melaksanakan transformasi politik di dalam pentadbirannya,” ujarnya.

Tiada ulasan: