Jumaat, 20 Januari 2012

BERLAKON WALAUPUN TUTUP AURAT..BAGAIMANA PERGAULAN BEBAS YG BUKAN MUHRAM DLL...RESTU HUKUM BUKAN KELUARGA..KESIAN HASAN ALI..SENDIRI CARI PASAL

Anwar, Pakatan tidak pernah halal homoseks
Wartawan Sinar Harian
January 17, 2012
Anwar Ibrahim

SHAH ALAM - Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang dibebas dan dilepaskan daripada tuduhan meliwat minggu lalu menegaskan beliau, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pakatan Rakyat tidak menganjurkan, membenarkan ataupun menghalalkan homoseksualiti.

Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini, Pengerusi Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama PKR, Ahmad Kasim berkata, bagaimanapun Anwar berpendirian bahawa undang-undang lapuk yang tidak berlandaskan syarak serta menzalimi rakyat Malaysia wajar disemak.

"Undang-undang lapuk dan zalim, malah boleh digunakan sewenang-wenangnya oleh kekuasaan untuk menghalalkan fitnah jelik ke atas sesiapapun," katanya.

Oleh itu, beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Kedah berkata, beliau ingin menyeru supaya semua pihak merujuk kenyataan atau jawapan tersebut dan tidak dipengaruhi dakyah jahat media Umno.

"Justeru saya juga menyeru agar jangan sesiapapun bersekongkol subahat memintal fitnah ini kononnya atas nama perjuangan Islam."Perjuangan Islam tidak sama sekali membenarkan fitnah sedemikian," katanya lagi.

Kata beliau, susulan pembebasan Anwar minggu lalu, media yang dikongkong Umno terus memintal fitnah baru demi menjejaskan wibawa beliau sebagai seorang Muslim, rakyat Malaysia dan pemimpin Pakatan Rakyat.

"Beberapa hari kebelakangan ini, Datuk Seri Anwar Ibrahim dilontar pula dengan tohmahan bahawa beliau mahu menghalalkan homoseksualiti di negara ini.

"Fitnah yang dipintal media Umno seperti Utusan Malaysia itu kononnya dipetik dari jawapan Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ditanya dalam satu wawancara BBC," katanya.

Tambah beliau, sekiranya diteliti jawapan Anwar itu, ternyata beliau tidak menyebut berhasrat mahu menghalalkan homoseksualiti di negara ini.

"Berdasarkan jawapan dan petikan itu, pertamanya, ditegaskan sebagai orang Islam, kita menjunjung kesucian hubungan perkahwinan antara lelaki dan perempuan," katanya lagi.

Pas tidak bimbang road show Hasan Ali - Nik Aziz

January 18, 2012
Nik Aziz

KOTA BHARU - Pas tidak bimbang dengan cadangan jelalah ke seluruh negara oleh bekas pesuruhjaya Pas Selangor Datuk Dr Hasan Ali, kata
Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Beliau berkata Hasan kini bukan lagi anggota Pas dan beliau boleh berbuat apa sahaja yang bukan atas nama parti itu.

"Beliau (Hasan) bebas berbuat apa sahaja atas sifatnya sendiri dan bukan atas nama parti kerana beliau tidak lagi menjadi anggota Pas," kata Nik Abdul
Aziz ketika ditanya mengenai cadangan "road show" itu untuk Hasan menjelaskan kedudukannya dalam politik selepas dipecat dari Pas.

Menteri Besar Kelantan itu bercakap kepada pemberita selepas menerima kunjung hormat lima anggota Parlimen dari China diketuai Menteri Pembangunan Pusat Bandar Kampung Baru dan Kewangan China, Thao Guang Qing, di pejabatnya di Kota Darulnaim, di sini hari ini.

Dalam pada itu Nik Abdul Aziz mengalu-alukan pelantikan Anggota Dewan Undangan Negeri Sijangkang Dr Ahmad Yunus Hairi sebagai anggota Exco Selangor yang baru menggantikan Hasan.

Sebelum digugurkan Hasan memegang Exco Hal Ehwal Agama Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor. - Bernama

Bekas mufti Kelantan meninggal dunia akibat angin ahmar

January 19, 2012

KOTA BHARU - Bekas Mufti Kelantan, Datuk Hasbullah Mat Hassan, 76, yang diserang angin ahmar sejak empat tahun lepas, meninggal dunia di rumahnya di Kampung Atas Banggol di sini, hari ini.

Allahyarham yang berkhidmat sebagai mufti kerajaan negeri sejak 1990 hingga 2007, meninggalkan seorang isteri, Datin Wan Fatimah Wan Ahmad, dan tujuh anak iaitu empat lelaki dan tiga perempuan.

Mufti Kerajaan Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad, berkata sebelum memegang jawatan itu, Allahyarham pernah berkhidmat sebagai guru agama di Sabah sebelum bertugas sebagai Imam Besar Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK).

Jenazah allahyarham selamat dikebumikan di kampung kelahirannya di tanah perkuburan Islam Kampung Paya Lada, Kadok, dekat sini.

Menurut Mohamad Shukri, Sultan Kelantan Sultan Muhammad V turut menziarah jenazah Allahyarham dan menunaikan solat jenazah. - Bernama

Zahid mahu Umno-Pas dialog

January 19, 2012


KUALA LUMPUR - Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata beliau bersetuju dengan cadangan seorang bekas pemimpin tertinggi PAS supaya kedua-dua parti berdialog untuk kebaikan negara.

Beliau berkata, Umno mungkin bersetuju menyertai dialog itu sekiranya perbincangan berkenaan lebih menjurus kepada membentuk perpaduan umat Islam di negara ini.

“Sebagai salah seorang pemimpin Umno saya bersependapat dengan (bekas Timbalan Presiden Pas Nasharudin Nasharudin (Mat Isa) kerana ia akan memberi manfaat besar kepada umat Islam di negara ini," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan di sini, hari ini.

Nasharudin, ketika menjawab soalan peserta Persidangan Antarabangsa Pergerakan Kesederhanaan Global di sini kelmarin berkata isu cadangan perbincangan antara Umno dan parti Islam itu bukan mengenai pembentukan sebuah pakatan tetapi hanya sebagai saling interaksi demi kebaikan negara.

Zahid yang juga Menteri Pertahanan berkata, ia merupakan cadangan yang baik demi perpaduan ummah dan kepentingan menegakkan perjuangan syiar Islam di negara ini.

Katanya, kepentingan ummah dan Islam mestilah mengatasi kepentingan politik parti kumpulan tertentu kerana ia akhirnya merugikan orang Melayu dan umat Islam sendiri.

Beliau berkata, selama ini ada pemimpin parti pembangkang termasuk PAS lebih mementingkan soal parti daripada kepentingan sebenar umat Islam di samping menuduh Umno tidak melaksanakan tuntutan Islam.

Menurutnya, sekarang sudah sampai masanya pemimpin berusaha menyatukan pemikiran, hati dan tindakan umat Islam di negara ini bagi mencapai matlamat mengangkat martabat agama berkenaan.

“Umno sedia berdialog dengan PAS berkaitan isu Islam di negara ini jika parti itu benar-benar ikhlas tanpa mengenakan syarat tertentu dan memikirkan keuntungan politik sesetengah pemimpin mereka," tegasnya.

Zahid berkata, sebagai umat Islam yang cintakan perpaduan, keamanan dan kesejahteraan, umat Islam mestilah mengamalkan sikap, pemikiran dan tindakan yang sederhana sekiranya mahu dihormati penduduk dunia yang lain.

Bagaimanapun, beliau berkata, cadangan yang dianggap baik itu perlu mendapat persetujuan Majlis Tertinggi Umno sebelum keputusan dibuat sama ada Umno bersetuju atau sebaliknya dialog itu diadakan. - Bernama

Wilma Kembali Berlakon Bukan Sebab Terdesak

Wilma Muhammad

PETALING JAYA: Pelakon Wilma Muhammad berkata keputusan untuk kembali berlakon selepas 11 tahun menyepi bukan kerana desakan hidup selepas kematian suaminya Mahir Effendi kira-kira setahun yang lalu.

Sebaliknya, aktres berusia 39 tahun ini berkata dia menerima tawaran untuk membintangi filem 1945 arahan Imran Ismail kerana skrip yang menarik dan syarat-syarat yang dipersetujui bersama dengan syarikat produksi, AAR Intelligent Sdn Bhd itu.

“Sebenarnya tiada istilah terdesak pun. Saya akui, tawaran berlakon dalam filem itu dapat menambahkan lagi pendapatan selain kerjaya saya sebagai eksekutif pemasaran di sebuah syarikat swasta.

“Saya bersetuju untuk berlakon dalam filem itu kerana penerbitnya AAR Intelligent memenuhi syarat-syarat yang saya tetapkan termasuklah untuk saya kekal bertudung dalam filem itu.

“Saya sendiri tertarik dengan watak dan plot filem itu yang berbeza, selain mengenali pengarahnya Imran Ismail sejak dulu lagi,” katanya yang dihubungi mStar Online, Khamis.

Dalam filem bergenre epik peperangan pada era Komunis di Malaya itu, Wilma memegang watak utama iaitu seorang srikandi bernama Tengku Suraya. Ia turut dibintangi Faizal Hussien dan Yang Kassim.

Wilma berkata sekalipun dia mempunyai pekerjaan tetap, bayaran daripada lakonan dapat menjana pendapatan yang lebih besar untuk ekonomi keluarganya.

“Kalau diikutkan, saya sudah menerima beberapa tawaran lakonan apabila saya mula keluar bekerja dan kerap berjumpa dengan ramai orang. Namun saya tolak kerana ingin menumpukan perhatian pada keluarga.

“Kini, apabila saya bergelar ibu tunggal, tidak dinafikan tanggungjawab menjadi semakin berat. Apabila datang tawaran ini, mengapa tidak saya menerimanya kerana pihak produksi bersetuju dengan syarat-syarat yang saya tetapkan.

“Malah, saya juga mendapat restu daripada anak-anak dan keluarga mertua. Syarikat saya bekerja juga fleksibel dan tiada halangan untuk melepaskan saya berlakon,” katanya yang akan mengambil cuti selama dua bulan bermula Februari depan untuk penggambaran filem itu.

Siti Nurhaliza Belum Terima Tawaran Berlakon Secara Rasmi

Siti Nurhaliza.

CYBERJAYA: Penyanyi tersohor, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin masih tidak menerima sebarang tawaran berlakon filem produksi Indonesia berjudul Kekuatan Cinta secara rasmi.

Siti berkata, dia hanya mengetahui mengenai perkara itu melalui artikel yang diterbitkan oleh Agensi Berita Nasional (Bernama) bertarikh 11 Januari lalu.

"Saya hanya mengetahui mengenai perkara itu melalui artikel yang keluar dan bukannya ada sebarang perbincangan antara kedua-dua belah pihak," ujarnya ketika ditemui pada majlis pelancaran program Makan Malam Bersama Datuk Siti Nurhaliza dan Rabbani di sini, Khamis. Terdahulu, Bernama melaporkan sebuah syarikat penerbitan filem Indonesia menyatakan minat untuk menawarkan Siti berlakon dalam filem tersebut.

Syarikat berkenaan, PT Kentfilms Production mahu menggandingkannya dengan pelakon top Indonesia, Nicholas Saputra dalam filem yang dirancang akan memulakan penggambaran tidak lama lagi.

Dalam pada itu, Siti berkata berkata, dia masih samar sama ada untuk menerima undangan tersebut atau menolaknya.

"Jika dilihat daripada barisan pelakonnya ia cukup menarik tetapi masih banyak perkara yang perlu diambil kira seperti persediaan saya sebelum benar-benar untuk berkata ya kepada pihak tersebut.

"Bagaimanapun jika ada permintaan daripada pihak sana susah untuk saya bagi jawapan buat masa ini," ujarnya.

Sementara itu, Siti yang baru pulang daripada bercuti dengan suaminya, Datuk Seri Khalid Mohd Jiwa memberitahu percutian tersebut adalah hadiah hari jadi untuknya daripada suami.

Siti berkata dia dan suami telah melawat ke tiga buah negara iaitu Maghribi, Marathus dan Dubai bermula 3 Januari lalu dan pulang ke tanah air pada 13 Januari lalu.

"Seronok sangat dapat ke negara-negara berkenaan kerana saya belum pernah berkunjung ke sana sebelum ini. Paling seronok ketika di Marathus kerana seni bina dan hiasan dalaman bangunannya cukup menarik," ujarnya.

Tambahnya, selain percutian itu dia juga turut diberikan sesuatu oleh suaminya namun enggan mendedahkan hadiah berkenaan kepada pihak media. Dalam perkembangan lain, siti memberitahu dia semakin bahagia melayari perkahwinan bersama suaminya selepas enam tahun berkahwin walaupun belum dikurniakan cahaya mata.

"Allah S.WT. ada peracangan tersendiri dan saya masih berpegang teguh kepada perkara itu. Insya-Allah jika ada rezeki saya, Tuhan pasti akan berikan," ujarnya.

PAS Dipijak, Jadi Parti 'Pak Turut' - Dr Hasan Ali

PETALING JAYA: Bekas Exco Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali menyifatkan maruah PAS sebagi sebuah parti Islam telah dipijak dan parti itu kini hanya menjadi 'pak turut' kepada komponen Pakatan Rakyat di Selangor.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Gombak Setia itu, keputusan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengambil alih portfolio Hal Ehwal Agama yang sebelum ini disandangnya dilihat ganjil dan pelik serta memberi tamparan hebat kepada imej dan kedudukan PAS bersama komponen PKR dan DAP.

"Rombakan tersebut menggambarkan yang Adun PAS yang ada sekarang dilihat sebagai tidak layak dan tidak berkemampuan untuk memikul portfolio penting yang telah saya pikul sebelum ini.

"Sayangnya dengan rombakan yang terbaru ini, maruah PAS sebagai sebuah parti Islam telah dipijak. Lebih menyedihkan apabila kepimpinan PAS Selangor sekarang ini dilihat redha dengan rombakan tersebut malah menyanjung tinggi keputusan tersebut tanpa sebarang bantahan.

"Sekali lagi masyarakat melihat PAS terpaksa menjadi pak turut kepada parti komponen Pakatan Rakyat yang lain," katanya menerusi kenyataan media di sini, Khamis.

Beliau mengulas mengenai rombakan kecil Exco Kerajaan Negeri Selangor yang dibuat pada Rabu berikutan pelantikan Adun Sijangkang, Dr Ahmad Yunus Hairi sebagai Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor yang baru mengantikannya.

Bagaimanapun, Dr Ahmad Yunus diberi tanggungjawab mempengerusikan portfolio Adat-adat Melayu, Belia dan Sukan.

Manakala portfolio Hal Ehwal Agama, Infrastruktur dan Kemudahan Awam yang sebelum ini disandang Dr Hasan telah diambil alih oleh menteri besar sendiri.

Mengulas lanjut, Dr Hasan yang dipecat daripada PAS dua minggu lalu melahirkan kebimbangan terhadap masa depan Islam dan akidah umat umat Islam apabila sesuatu jawatan itu dipertanggungjawabkan kepada individu yang tidak berkelayakan.

"Saya khuatir apabila memikirkan sebuah hadis Nabi yang menggambarkan saat kehancuran akan tiba apabila sesuatu jawatan diserah kepada bukan ahlinya akan menjadi kenyataan.

"Saya masih ingat pesanan dan amanat Presiden PAS sewaktu penubuhan kerajaan Negeri Pakatan Rakyat di Selangor pada tahun 2008 yang lalu, telah meminta saya dan kepimpinan PAS Selangor pada waktu itu memastikan portfolio agama di pegang oleh PAS dan PAS mesti mempertahankannya.

"Bagi saya portfolio Hal Ehwal Islam khususnya adalah di antara portfolio penentu berhubung dengan kesejahteran rakyat di negeri ini. Hanya Islam sahaja yang dapat menjamin kehidupan yang akan memacu kejayaan di dunia dan kejayaan di akhirat," katanya.

Mengulas mengenai pelantikan Adun Rawang, Gan Pei Nei dan Ahli Lembaga Pengarah Kumpulan Semesta Sdn Bhd, V. Ganabatirau sebagai pegawai khas bagi membantu menteri besar melaksanakan tugas beliau dalam portfolio infrastruktur dan kemudahan awam, Dr Hasan menyifatkan tindakan itu adalah tidak wajar.

Menurut Dr Hasan, beliau risau masa depan kontraktor bumiputera di Selangor akan terabai apabila portfolio berkenaan diuruskan oleh pemimpin bukan bumiputera.

"Saya tidak nampak kewajaran tindakan tersebut. Saya khuatir apabila memikirkan masa depan kontraktor-kontraktor bumiputera terutamanya kelas F yang terkial-kial mencari rezeki di bumi Selangor.

"Lebih-lebih lagi Adun Sri Andalas, Dr Xavier Jayakumar pernah mengatakan bahawa kerajaan negeri telah memutuskan untuk membuka luas penyertaan projek-projek yang dimajukan oleh kontraktor kelas F kepada semua kaum.

"Walhal kelas F sejak dari awal penubuhannya adalah dikhususkan untuk bumiputera," kata beliau.

Empat keadaan menyebabkan berlaku murtad
Oleh Ibrahim Abdullah

2012/01/19

MURTAD atau juga disebut sebagai kekafiran kerana beberapa sebab. Boleh jadi kerana mengingkari sesuatu yang sudah diketahui secara pasti sebagai bahagian daripada hukum agama atau dengan melakukan perbuatan kekafiran, ucapan kekafiran atau kerana tidak peduli dan ingkar dengan agama Allah.

Ada orang menjadi batal imannya kerana keyakinan bahawa Allah mempunyai anak, isteri atau meyakini bahawa Allah memiliki sekutu dalam mentadbir dan mengurus alam semesta ini, meyakini ada makhluk yang memiliki nama, sifat atau perbuatan seperti Allah. Ini juga termasuk meyakini ada sesuatu makhluk yang berhak disembah atau meyakini bahawa Allah memiliki sekutu dalam rububiyyah. Dengan keyakinan begini, seseorang itu terjerumus dalam kancah kekafiran besar yang mengeluarkan dirinya dari Islam atau juga disebut murtad.
Seseorang itu juga boleh jadi murtad kerana perbuatan bersujud kepada berhala, mengamalkan ilmu sihir atau melakukan berbagai bentuk kesyirikan seperti berdoa kepada selain Allah, menyembelih haiwan untuk selain Allah, bernazar untuk selain Allah, atau bertawaf di selain Kaabah dalam mendekatkan diri kepada Allah. Jadi orang boleh menjadi murtad kerana perbuatan atau menerusi ucapan.
Seseorang juga boleh jadi murtad gara-gara ucapan mencaci Allah, mencaci Rasul-Nya, mencaci Islam, atau mengolok-olokkan Allah, kitab-Nya atau agama-Nya.

Allah berfirman mengenai kelompok orang dalam perang Tabuk yang mengejek Nabi dan sahabat yang bermaksud:
"Katakanlah: Apakah dengan Allah, ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok? Tidak usah kamu meminta maaf kerana kamu kafir sesudah beriman, jika Kami memaafkan segolongan kamu (kerana mereka bertaubat), nescaya Kami akan mengazab golongan (yang lain) disebabkan mereka adalah orang yang selalu berbuat dosa." (Surah at-Taubah, ayat 65-66).

Dalam ayat di atas Allah menetapkan bahawa mereka kafir setelah dulunya beriman. Ini menunjukkan bahawa kekafiran itu kerana perbuatan dan keyakinan seperti dalam ayat di atas. Orang berkenaan kafir gara-gara ucapan mereka.
Manusia juga boleh murtad kerana berpaling terhadap agama Allah dan meninggalkan atau menolak agama Allah, seperti tidak mahu mempelajari agama dan tidak mahu menyembah Allah. Orang ini murtad disebabkan sikap berpaling tadahnya.

Walhasil murtad itu boleh jadi kerana gara-gara pengingkaran, perbuatan, ucapan atau berpaling dan tidak peduli.

Orang yang dipaksakan untuk mengucapkan ucapan kekafiran atau perbuatan kekafiran itu dimaafkan jika paksaannya yang menyebabkan tidak ada pilihan lain.

Kekafiran itu terbahagi dalam empat keadaan iaitu;

  • Melakukan perbuatan kekafiran secara serius.
  • Melakukan perbuatan kekafiran secara main-main.
  • Melakukan perbuatan kekafiran dalam keadaan ketakutan.
  • Melakukan perbuatan kekafiran dalam keadaan dipaksa, namun hatinya berasa mantap dengan kekafiran.

    Tidak bermakna dipinggirkan

    SHAH ALAM 18 Jan. - Pas negeri menyifatkan perubahan portfolio hal ehwal agama Islam yang kini dipegang oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak bermakna parti itu dipinggirkan dalam pengurusan agama Islam di negeri ini.

    Pesuruhjayanya, Dr. Abdul Rani Osman berkata, pihaknya tiada sebarang masalah dengan perubahan portfolio itu yang sebelum ini dipegang oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gombak Setia, Datuk Dr. Hasan Ali sebelum gugurkan daripada jawatan berkenaan 13 Januari lalu.

    Menurutnya, meskipun ADUN Sijangkang, Dr. Ahmad Yunus Hairi yang dilantik sebagai Exco menggantikan Hasan diberikan portfolio Adat Resam Melayu, Belia dan Sukan negeri, ia tidak menghalang Pas daripada terus memainkan peranan dalam pembangunan agama Islam di Selangor.

    "Tidak ada masalah, malah semalam Menteri Besar telah menyebut kepada saya supaya Pas dapat menegur dalam apa-apa hal berkaitan dengan agama Islam," katanya.

    Beliau berkata demikian selepas istiadat mengangkat sumpah pelantikan Dr. Ahmad Yunus sebagai Exco kerajaan negeri di Istana Bukit Kayangan, di sini hari ini.

    Ahmad Yunus mengangkat sumpah di hadapan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah bagi menggantikan Hasan yang telah dipecat daripada Pas dan Exco kerajaan negeri sebelum ini.

    Hata Wahari sertai DAP

    TERKINI @ 05:57:07 PM 19-01-2012
    January 19, 2012
    KUALA LUMPUR, 19 Jan — Hata Wahari, wartawan yang dipecat Utusan Malaysia tahun lepas kerana mengkritik akhbar milik Umno itu hari ini mengumumkan menyertai DAP.

    Wartawan kanan, yang juga merupakan bekas presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), berkata memilih menyertai DAP selepas merasakan parti itu kerap memberikan kritikan berbanding rakan komponen Pakatan Rakyat.

    “DAP, rasanya, ia lebih banyak,” katanya pada sidang media yang dipengerusikan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng. “DAP merupakan parti paling banyak menjelaskan kepada rakyat tentang segala fitnah dan tuduhan-tuduhan yang disiarkan dalam media arus perdana.

    “Saya rasa DAP perlu dipertahankan.”

    Hata (gambar), meletakkan jawatan sebagai presiden NUJ, bertugas di Utusan Malaysia sejak 1995 sehingga dipecat pada 21 April kerana mengkritik pengurusan akhbar berbahasa Malaysia.

    Apabila ditanya sama ada DAP akan melantik Hata memegang mana-mana jawatan dalam parti itu, Lim berkata bekas wartawan Utusan Malaysia tidak meletakkan sebarang syarat sebelum menyertai DAP.

    “Seperti apa yang Hata katakan, beliau menyertai DAP setelah menimbangkan prinsipnya dan tiada alasan lain. Saya rasa beliau melakukannya dengan hati terbuka, jadi biar kami menyambut keanggotaannya. Mengenai perkara lain kami akan umumkan kemudian,” katanya.

    Hata memberitahu pemberita selepas itu bahawa beliau telah menimbangkan keputusan itu dengan hati-hati sebelum memutuskan menyertai DAP dan menegaskan hanya mahu meneruskan perjuangannya menuntut kebebasan maklumat dan media.

    “Saya perlukan DAP untuk menjadi platform saya,” katanya.

    Beliau berkata tidak mempunyai sebarang hasrat untuk memegang jawatan dalam DAP atau bertanding dalam pilihan raya akan datang.

    Tetapi Hata berkata beliau dimaklumkan kepimpinan parti bahawa hasratnya untuk membantu parti itu meraih sokongan orang Melayu terutamanya di kubu kuat Umno di Johor.

    “Saya akan membawa balik borang keahlian untuk ahli keluarga saya juga,” katanya menambah mempunyai kira-kira 15 ahli keluarga.

    Wartawan berumur 43 tahun ini berkata DAP selalu dikritik dalam media arus perdana menyebabkan parti itu dilabelkan parti Cina.

    “Itu tidak benar dan saya mahu maklumkan perkara sebenar,” katanya.

    Gaji pegawai lebih tinggi timbul perasaan tidak puas hati kakitangan awam

    January 19, 2012

    KUALA LUMPUR, 19 Jan – Satu cadangan kenaikan gaji yang lebih tinggi dicadangkan untuk pegawai tertinggi kerajaan di bawah Skim Persaraan Baru Kakitangan Awam (SBPA) telah menimbulkan perasaan tidak puas hati 1.4 juta kakitangan awam-kunci utama untuk kemenangan Barisan Nasional (BN).

    Di bawah skim baru berkenaan, pegawai atasan kerajaan akan dibayar sebanyak RM80,000 sebulan berbanding kakitangan awam hanya menerima kenaikan RM1.70 sebulan dan telah membangkitkan kemarahan beberapa kesatuan sekerja dan juga pembangkang.

    Kemarahan mereka telah membawa kepada pilihan raya akan datang dijangka dalam tahun ini dan menyaksikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyemak semula skim berkenaan selepas protes yang dilakukan Kongres Kesatuan Sekerja untuk kakitangan awam(Ceupacs). Difahamkan, skim berkenaan dibuat tanpa melibatkan penglibatan Ceupacs.

    The Malaysian Insider difahamkan, di bawah skim SBPA, 36 pegawai atasan kakitangan awam akan memperoleh RM36,000 sebulan. Ketua Hakim akan memperoleh RM80,000 dan Ketua Setiausaha Negara akan mendapat RM60,000 sebulan.

    Timbalan Presiden Ceupacs I, Azih Muda mengesahkan maklumat berkenaan dan maklumat lanjut berada dalam tangan kerajaan.

    "Ya, ya, memang begitu, sama seperti di dalam kalangan pusingan terbabit... gaji pokok untuk mereka yang berada di perkhidmatan utama adalah RM36,000," katanya.

    Tapi Azih enggan untuk mengulas lanjut berkenaan perkara itu, dan menegaskan kerajaan telah pun mengumumkan kumpulan bertindak untuk mengkaji SBPA.

    Jumaat lepas, kerajaan mengumumkan satu kumpulan khas untuk menyemak semula SBPA bermula sekarang hingga 16 April, diketuai oleh bekas pengarah kakitangan awam Tan Sri Ismail Adam, dan akan memasukkan wakil daripada Jabatan Perkhidmatan Awam, Ketua Hakim Negara, dan Kementerian Kewangan termasuk Ceupacs.

    "Saya lebih selesa untuk tidak mahu mengulas perkara itu, kerajaan sudah membentuk jawatankuasa kerja bagi menyemak semula perkara itu, dan pelaksanaannya telah ditangguhkan, jadi saya percaya kerajaan akan menyelesaikan perkara itu," jelas Azih.

    Namun begitu, beliau mengesahkan jawatankuasa kerja berkenaan akan menyemak secara spesifik bayaran terhadap servis utama.

    "Mereka akan menyemak semuanya," katanya sebelum memutuskan panggilan.

    Cuepacs sebelum ini menuntut kerajaan menangguhkan skim terbabit berikutan pertubuhan itu tidak diajak berunding berkenaan perkara itu.

    Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menegaskan perbezaan pendapatan antara kakitangan awam di peringkat tertinggi sehingga lima angka, sementara kakitangan bawahan hanya memperoleh jumlah yang jauh lebih kecil.

    Pakatan Rakyat turut menuduh Putrajaya "menyalahgunakan" skim berkenaan, dan mengkritik skim tersebut.

    "Beritahu saya jumlah tersebut, saya tahu mereka di perkhidmatan utama memperoleh antara RM36,000-RM60,000.

    "Adakah adil sekiranya KSN (Ketua Setiausaha Negara) mendapat RM60,000 sebulan, sedangkan kerani hanya memperoleh kurang RM100 kenaikan gaji," jelas Mahfuz apabila ditanya pendapatnya berhubung perkara itu.

    Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata PAS akan terus menuntut kerajaan menyemak semula skim berkenaan supaya kenaikan yang "adil" terhadap kakitangan awam.

    "Segala-galanya harus disemak semula... ia seharusnya diperbaiki supaya kumpulan sokongan memperoleh pendapatan yang lebih berpatutan.

    "Selain itu, pembayaran anggota tentera juga perlu disemak, mereka tiada kesatuan," katanya.

    Belanjawan 2012 telah menetapkan sejumlah RM64.1 billion bagi gaji dan pencen kakitangan awam, 28 persen daripada keseluruhan belanjawan, peningkatan daripada RM36.9 billion lima tahun lalu.

    Hasan Ali seperti ‘buah buruk’, tak perlu petik akan jatuh sendiri, kata veteran PAS

    January 18, 2012
    KUALA LUMPUR, 18 Jan — Veteran PAS Subky Abdul Latif mengibaratkan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Dr Hasan Ali seperti “buah buruk” yang akan jatuh bila-bila masa tanpa perlu “dijolok.”

    Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Subky berkata kepimpinan PAS tidak perlu melayan dan ambil peduli tentang tuduhan yang dilemparkan Hasan terhadap parti itu.

    Beliau juga berkata Hasan kini hanya “orang luar” dan tidak mempunyai apa-apa hubungan dengan PAS pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

    Hasan (gambar) dipecat keanggotaannya pada 8 Januari lalu kerana berulang kali mengeluarkan kenyataan dan pandangan yang bertentang dengan dasar parti Islam itu.

    “Beliau (Hasan) bukan lagi ahli PAS, jadi suka hati beliau nak kata apa...kita tidak boleh nak arahkan beliau lagi sebab beliau sudah dipecat.

    “Kalau kita layan pun tak guna, tidak jejaskan kita dan Pakatan Rakyat. Beliau ibarat buah buruk, buah buruk ini kalau dijolok jatuh...tak dijolok pun boleh jatuh sendiri. Jadi kita tidak perlu buat apa-apa,” kata Subky.

    Bekas Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan ini berkata Hasan kini sudah bebas menambah Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Gombak Setia itu “boleh buat apa sahaja yang disukai.”

    “Beliau bukan orang pertama yang keluar dari Pakatan Rakyat, dalam PAS beliau orang pertama.

    “Terpulang kepada beliau nak kata apa...tak usah peduli, buang masa sahaja,” katanya.

    Semenjak dipecat, Hasan telah mengeluarkan pelbagai kenyataan terhadap PAS, Pakatan Rakyat dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Malah Hasan juga menjelajah ke seluruh negara untuk memberi penjelasan sebenar tentang pemecatannya selain mahu mendedahkan kumpulan “parasit” dalam PAS yang didakwanya telah memesongkan parti itu daripada landasan perjuangan Islam.

    Kata Hasan, identiti kumpulan berkenaan hanya akan didedahkannya dalam program ceramahnya ke seluruh negara, bermula dua minggu depan.

    Menyentuh mengenai kewujudan “parasit” dalam PAS, Subky secara berseloroh berkata ia bukan masalah kepada parti Islam itu untuk “tangkap dan masukkan dalam botol” kerana dibarisi ramai tokoh agama.

    “Parasit ini satu jenis makhluk spesis hantu, dalam PAS kita ada Datuk Dr Haron Din (Timbalan Mursyidul Am) dan Datuk Ismail Kamus yang boleh kenal parasit sebab mereka ini pengamal perubatan Islam.

    “Mereka boleh tangkap parasit dan masukkan dalam botol kalau betul-betul ada,” katanya sambil ketawa.

    Bekas menteri dakwa BN beli undi dengan wang tunai

    January 17, 2012

    PETALING JAYA, 17 Jan — Bekas menteri persekutuan daripada Umno hari ini mendakwa wang yang digunakan pada kempen pilihan raya lalu adalah untuk membeli undi, satu taktik yang dikenali sebagai “bom”.

    Tan Sri Datuk Abdul Kadir Sheikh Fadzir (gambar) berkata demikian dalam satu forum dengan menjelaskan mengalami pengalaman itu sendiri dengan memberi RM200 hingga RM1,000 dalam kempen pilihan raya Barisan Nasional (BN) untuk mendapat undi.

    “Saya telah menjadi ketua dalam banyak kempen dan saya diberikan wang dalam jumlah yang banyak untuk diagihkan,” kata bekas menteri penerangan dan pelancongan di Persidangan Perancangan Strategik Malaysia 2012 di sini.

    “Ia secara terang-terangan untuk membeli undi.”

    Abdul Kadir berkata istilah yang digunakan untuk strategi itu adalah “bom”.

    Beliau menambah secara peribadi tidak pernah menggunakan wang itu.

    James Chin, Ketua Sekolah Seni dan Sains Sosial, Monash University, Bandar Sunway, berkata strategi itu merupakan paling berkesan di Sabah dan Sarawak.

    Semasa ucapannya, Abdul Kadir berkata semasa beliau masih memegang jawatan dalam Umno, beliau mahu mengingatkan mereka tentang “Amanah Merdeka” — yang bermaksud memberi rakyat hak untuk mempunyai pilihan raya bersih dan adil.

    Beliau turut menggesa Umno agar tidak perlu takut untuk kalah sekiranya ikhlas dalam perjuangan.

    “Jika anda kalah, terimanya; rakyat ubah kerajaan banyak kali di USA dan Australia,” katanya.

    “Saya adalah ahli Umno, saya tiada masalah jika kalah. Jika anda berada di sana untuk menggunakan jutaan ringgit untuk diri sendiri dan kroni anda atau jika saya mempunyai bilion ringgit dan saya akan ditangkap selepas saya kehilangan kuasa, maka saya akan gunakan semua tipu helah ini.

    “Jika anda ikhlas, tiada apa yang perlu ditakutkan,” tambahnya.

    Beliau berkata untuk mempunyai pilihan raya bersih dan adil, perlu ada akses sama rata terhadap media, syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan jabatan kerajaan mesti neutral.

    “Anda perlu berikan mereka (pembangkang) kebebasan untuk mempunyai TV, radio dan akhbar,” katanya. “Selama 50 tahun PAS telah meminta lesen akhbar tetapi tidak diberikan — kerajaan pembuli besar.”

    Beliau menambah semasa pilihan raya, BN tidak sepatutnya menggunakan Kementerian Penerangan, Felda, Felcra dan Unit Cawangan Khas (SB) serta agensi lain untuk membantu kempen mereka.

    Abdul Kadir juga Timbalan Presiden Angkatan Amanah Merdeka dan Pengerusi Eksekutif Kumpulan Sazean.

  • Tiada ulasan: