Isnin, 9 Januari 2012

DAH RAMAI..ADA PENJAHAT DAN YANG BAIK...ORANG JAHAT NI BERADA DIMANA2...BIARLAH ALLAH SAJA MENGHUKUM MEREKA...TAK YAH TUDUH2...

Himpunan 901 dicemari letupan bom, pergelutan

Perhimpunan di sekitar kompleks mahkamah hari ini dicemari insiden letupan bom dan juga pergelutan di antara kumpulan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kumpulan penyokong kepada pengadu dalam kes Liwat berkenaan, Saiful Bukhari Azlan.

Tiga insiden bom tersebut berlaku selepas mahkamah melepaskan dan membebaskan Anwar daripada tuduhan mengikut Seksyen 377(B) Kanun Keseksaan.

NONEKetua polis Kuala Lumpur DCP Datuk Mohamad Saleh mengesahkan lima orang cedera akibat letupan bom buatan sendiri itu.

Selain itu, letupan bom berkenaan turut merosakkan sekurang-kurangnya tujuh kenderaan di lokasi tersebut.

"Semua kejadian disiasat di bawah Akta Bahan Letupan 1957," kata Mohamad Saleh yang turut menasihat orang ramai supaya tidak panik dengan kejadian tersebut.

"Polis masih menjalankan siasatan. (Letupan bom) dipercayai dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab," katanya lagi dalam satu kenyataan.

NONEPolis turut menemui perkakas bom termasuk bebola besi, bateri dan wayar di lokasi kejadian berkenaan, kata Mohamad lagi.

Menurut beliau lagi, letupan pertama pada kira-kira jam 10.20 pagi itu berlaku di Jalan Khidmat Usaha, kira-kira 300 meter daripada salah satu pintu utama ke mahkamah.

Dua lelaki mengalami kecederaan akibat letupan tersebut, termasuk seorang peguam.

Letupan kedua pula berlaku sekitar jam 10.45 pagi di luar bangunan substesyen TNB berhampiran medan selera di jalan yang sama.

NONETiga orang mengalami kecederaan akibat letupan tersebut, selain menyebabkan kerosakan kecil ke atas satu kenderaan van penjaja dan juga dua buah motorsikal.

Letupan terakhir kira-kira 10 minit kemudian berlaku berhampiran satu lagi pintu masuk ke mahkamah di sekitar Jalan Khidmat Setia.

Letupan di kawasan yang menempatkan kompleks bangunan kerajaan itu tidak menyebabkan sebarang kecederaan namun mengakibatkan kerosakan ke atas empat buah kereta.

Pendakwaan kaji keputusan sebelum buat rayuan
Pihak pendakwaan masih belum memutuskan sama ada akan membuat rayuan berhubung keputusan penghakiman Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada pertuduhan liwat hari ini.

NONEPeguam cara II negara Datuk Mohd Abiden (kanan) memberitahu Malaysiakini bahawa mereka akan membincangkan hasil keputusan itu.

"Pihak pendakwaan akan menunggu penghakiman terlebih dahulu dan mengkajinya," katanya.

Yusof mengetuai pasukan pendakwaan terhadap Anwar. Beliau dijadualkan bersara pada 1 Feb.

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah, mengambil masa kurang dari lima minit dalam membuat keputusan untuk membebas dan melepaskan Anwar selepas memutuskan untuk tidak menerima bukti DNA. Beliau sebelum ini, menerima bukti berkenaan ketika dibentangkan oleh pihak pendakwaan.

Pada peringkat akhir pembelaan, beban membuktikan mesti melampaui keraguan munasabah.

Meskipun menerima bukti yang dikemukakan oleh ahli kimia yang dilantik oleh kerajaan - Dr Seah Lay Hong dan Nor Aidora Saedon, mahkamah memilih menolak kenyataan mereka selepas mendengar keterangan dari dua saksi pakar Anwar dari Australia.

NONEPeguam Karpal Singh (kiri) berkata beliau berharap pihak pendakwaan tidak membuat akan rayuan terhadap keputusan itu.

Sambil menyifatkan kes itu sebagai antara kes yang paling sukar pernah dikendalikannya, Karpal berkata Anwar telah telah ‘dibersihkan’.

"Kami seru Peguam Negara tidak memfailkan rayuan dalam kes ini. Ini bukan kes yang sepatutnya untuk buat rayuan.

"Anwar telah banyak merana. Trauma yang dialami oleh keluarga ..., dan mereka harus dibiarkan bersendirian. Ini satu kemenangan besar bagi pasukan pembelaan dan Pakatan Rakyat. "

Karpal berkata, terdapat tumpuan yang lebih besar dengan pilihan raya umum yang akan datang, dan tumpuan harus diberikan kepada Anwar supaya menjadi Perdana Menteri akan datang.

Selain dari Karpal, pasukan pembelaan yang lain terdiri daripada Param Cumaraswamy, CV Prabhakaran, dan Sankara Nair.


Saiful: Hukuman di akhirat pasti
Mohd Saiful Bukhari Azlan berkata beliau reda dengan keputusan mahkamah yang membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada tuduhan meliwatnya.

Bagaimanapun, tegasnya, walaupun tidak di dunia, hukuman di akhirat nanti pasti akan berlaku.

NONE"Tidak di dunia,namun di (padang) Masyar PASTI," kata bekas pembantu Anwar dalam pesanan Twitter.

Beliau tidak hadir di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di Jalan Duta ketika keputusan diumumkan hari ini.

Dalam pesanan Twitter sama, Saiful berkata, beliau akan terus tenang, berdoa, istiqamah dan bersabar terhadap apa yang menimpanya.

"Illahi Antal Maksudi Wa Ridhoka Mathlubi (Ya Allah engkaulah matlamatku dan aku mencari keredaan-Mu)," tulisnya lagi.

Mahkamah hari ini memutuskan Anwar tidak bersalah terhadap tuduhan yang dibuat Saiful pada 2008 kerana hakim mendapati tiada bukti yang menyokong keterangan pengadu.

Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah berkata, mahkamah tidak dapat mensabitkan ahli politik berumur 64 tahun itu dengan pertuduhan semata-mata berdasarkan kepada keterangan Saiful.

SETUJU..AKAN TAHU SAPE YANG MEMBUNUH..SAPE AMBIK RASUAH...TIPU RAKYAT..SAPE BERZINA..LIWAT..SAPE SAPU HAK RAKYAT..SAPE ANJUR MAKSIAT..SAPE TIPU DALAM PILIHANRAYA...MAIN BOMOH...TAK SOLAT..YANG MURTAD...MINUM ARAK DLL....SAPE TAK MAHU HUDUD DAN HINA ISLAM....DAN SAPE MASUK NERAKA...DISINI DIADILI SEADIL2 OLEH ALLAH YANG MAHA KUASA....



Hanya 50 turun sokong Saiful

Hanya sekitar 50 orang penyokong Saiful Bukhari Azlan – pengadu dalam kes Liwat II – hadir dalam perhimpunan di kawasan Masjid Wilayah Persekutuan ketika mahkamah menyampaikan keputusan perbicaraan melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.

Kehadiran penyokong itu, di bawah panji Pertubuhan Permufakatan Majlis Ayahanda Malaysia (Permas), bagaimanapun sudah cukup untuk mencetus kekecohan dan juga pergaduhan kecil apabila mereka mula berarak ke kawasan mahkamah.

NONERatusan para penyokong Anwar kemudiannya mula mendekati kumpulan tersebut apabila pasukan berbaju kuning dengan slogan "anti sex bebas 901" itu mula keluar daripada kawasan masjid tersebut dan menuju ke mahkamah.

Perang mulut kemudiannya tercetus apabila kumpulan penyokong Anwar mula membantah tindakan kumpulan penyokong Saiful yang membawa kain rentang antaranya dengan slogan "tolak Anwar", "pertahankan sistem dan institusi kehakiman" serta "liwat tetap liwat."

Polis antara lain menetapkan syarat supaya peserta perhimpunan hari ini tidak membawa apa-apa kain rentang.

NONETolak menolak dan pergelutan kecil kemudiannya berlaku di antara beberapa orang kumpulan penyokong berkenaan apabila beberapa orang penyokong Anwar berusaha untuk merampas kain rentang berkenaan.

Keadaan kelam kabut itu juga menyebabkan beberapa orang terjatuh.

Pergelutan di kawasan jalan berhampiran pusat penjaja medan selera itu berlaku sejurus sebelum mahkamah memutuskan untuk melepaskan dan membebasakan Anwar daripada tuduhan tersebut.

Kumpulan penyokong Anwar ketika yang berang itu turut menghalau penyokong anti-Anwar itu supaya "balik."

Kumpulan pro-Saiful kemudiannya terpaksa berundur dan memasuki kawasan masjid semula apabila terus diasak oleh kumpulan pro Anwar.

Sekumpulan anggota polis yang tiba beberapa minit selepas itu kemudiannya bertindak menutup pintu pagar masjid dan menghalang kumpulan pro Anwar yang melaungkan slogan reformasi, bertakbir dan berselawat.

Kumpulan tersebut kemudiannya hanya dibenarkan memasuki kawasan masjid, antaranya untuk menggunakan tandas, selepas polis selesai menyuraikan kumpulan pro-Saiful pada kira-kira jam 10.30 pagi.

VIDEO: 2-min


Tiada ulasan: