Rabu, 25 Januari 2012

MUNGKIN LEGA SERTA LANCAR...BILA TIADA PENGHALANG DAN JENIS SYOK SENDIRI...SEBAB TERASA BIJAKSANA@HEBAT DAN BERHIKMAH...PANDANGANNYA LAH..ALLAH SAJA TAHU KEIKHLASAN DAN KEJUJURANNYA....

Kemelesetan ekonomi AS dan EU jejaskan Malaysia

Intan Abdullah, 25 Jan 2012
KUALA LUMPUR, 25 Jan: Kemelesetan ekonomi yang dialami oleh negara-negara Eropah (EU) dan Amerika Syarikat (AS) ekoran daripada krisis hutang yang dijangka akan menjejaskan ekonomi Malaysia.

Pakar ekonomi, Dr Rosli Yaakob (gambar) berkata, ia adalah berpunca daripada hubungan dagang negara-negara yang terbabit dengan EU dan AS.

“Malaysia banyak mengeksport barang ke EU dan AS, oleh kerana itulah jika ekonomi EU dan AS meleset maka ekonomi Malaysia akan turut terjejas,”ujarnya kepada Harakah.

Jelasnya, Zon Euro dijangka akan menghadapi kemelesetan ekonomi yang agak teruk berikutan krisis
ekonomi hutang yang dihadapi oleh negara-negara yang menjadi ahli kepada komuniti Euro seperti Greek, Itali, Ireland, Portugal dan sebagainya.

Keadaan tersebut tambahnya, menyebabkan mereka terpaksa mengekang perbelanjaan yang akan menjejaskan ekonomi negara-negara yang berdagang dengan EU dan AS.

“Ini sekali gus memberi kesan buruk kepada negara-negara Asia yang mengeksport barang ke EU dan AS,” jelas Dr Rosli lagi..Harakah.

Bosan! Jalanraya di Sabah terus menakutkan

Mohd Firdaus, 25 Jan 2012
KOTA KINABALU, 25 Jan: Rakyat di negeri ini sudah bosan dan kecewa dengan kegagalan pihak kerajaan negeri yang hingga kini masih gagal mencari formula terbaik menangani masalah jalan rosak yang terpaksa dilalui setiap hari.
(Gambar: Antara contoh jalan raya di Sabah...rakyat sudah bosan)

Biarpun pendedahan demi pendedahan dan laporan demi laporan termasuklah kajian strategik yang dibuat mengenai isu itu, namun ia bagaikan ‘bising hanya dibibir’ kerana tiada perubahan yang ketara terhadap kualiti jalan raya terutama di negeri ini seperti mana yang diharapkan pengguna.

Ketua Penerangan Pemuda PAS Sabah, Mohd Julpikar Abd Mijan (gambar bawah) berkata, rakyat sudah muak dengan janji-janji kosong yang ditaburkan pihak tertentu hanya semata mahu meraih undi semasa pilihan raya.

“Rakyat sudah bosan dan kecewa dengan keadaan begini.

“Keadaan jalan berlubang, mendap, beralun serta tampalan yang tidak sempurna dan berpasir terpaksa dihadapi pengguna jalan raya menyebabkan pemilik resah memikirkan kos bagi penyelenggaraan kenderaan,” ujarnya dalam nada yang kecewa.

Menurutnya, jalan utama yang menghubungkan beberapa daerah di negeri ini seperti Kota Kinabalu, Tuaran, Ranau, Telupit, Beluran, Sandakan, Kinabatangan dan Lahad Datu boleh diklasifikasikan jalan yang paling teruk bermasalah.

Beberapa siri kejadian di mana kenderaan mengalami masalah tayar meletup, rim bengkok akibat hentakan jalan berlubang dan sebagainya sentiasa berlaku di jalan-jalan ini.

“Ini adalah antara laluan yang berbahaya terutama di waktu malam. Pengguna kerap kali melalui jalan yang teruk yang terpaksa memikirkan kos sampingan selain kos penyelengaraan kenderaan,” katanya.

Selain itu, kegagalan kerajaan negeri melihat permasalahan ini diselar berikutan begitu banyak pembaziran yang dibuat berbanding menyediakan kemudahan asas yang lebih baik untuk rakyat.

“Kita (PAS) tidak nafikan bahawa, keindahan itu penting. Tapi alangkah baik sekiranya kerajaan juga menyediakan kemudahan infrastruktur yang baik untuk rakyat.

“Ini jelas menepati slogan rakyat didahulukan... bukan kroni dan bukan juga perut menteri,” ujar Julpikar.

Dr Shafie: Urusan agama lebih lancar di bawah MB

Nazri Abdullah, 25 Jan 2012
BANGI, 25 Jan: Pembantu Exco Hal Ehwal Agama Selangor,  Dr Shafie Abu Bakar (gambar) yakin segala urusan berkaitan hal ehwal agama di Selangor akan lebih licin selepas portfolio itu dipegang sendiri oleh Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Menurutnya yang juga Adun PAS Bangi, dengan kelebihan yang ada pada Khalid selaku Menteri Besar, ianya akan memudahkan 'banyak benda' termasuk dalam urusan dengan Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Jabatan Agama Islam Selangor (Jais).

Malah lebih penting ujarnya, hubungan baik beliau dengan pihak istana termasuk Sultan Selangor yang merupakan ketua agama Islam negeri.

"Kedudukan YAB sebagai Menteri Besar, menjadikan hubungan dengan Mais dan Jais khususnya Istana akan lebih dihormati dari segi memberi pandangan dan kedua-dua belah pihak boleh diharmonikan dan dilicinkan dari segi pentadbiran.

"Dengan (portfolio agama) dipegang YAB Menteri Besar, polisi dan peruntukan juga barangkali dapat dijalankan dengan licin," katanya dalam temubual khas bersama Harakahdaily.

Dr Shafie sebelum ini bertugas dibawah Datuk Dr Hasan Mohd Ali sebagai pembantu Exco Hal Ehwal Agama Islam.

Kini, Dr Shafie masih memegang jawatan sama namun bertukar bosnya kepada Tan Sri Khalid Ibrahim.

18 Januari lalu, Kerajaan Negeri Selangor membuat penstrukturan semula portfolio exconya selepas Dr Ahmad Yunus Hairi dilantik sebagai Exco menggantikan Hasan Ali.

Dr Yunus memegang portfolio Adat Resam Melayu serta portfolio Belia dan Sukan.

Semetara portflio Hal Ehwal Islam, Infrastruktur dan Kemudahan Asas yang dipegang Hasan Ali sebelum ini dipegang sendiri oleh Menteri Besar.

Ditanya beban tugas selepas pertukaran bos, Dr Shafie berkata, beliau yakin kerjanya sebagai pembantu exco agama akan lebih berat dibawah Tan Sri Khalid.

"Oleh kerana dia sibuk dengan pelbagai tugas, mungkin peranan (exco agama) ini banyak diturunkan kepada saya lah.

"Barangkali saya akan lebih banyak menjalankan tugas yang sepatutnya dijalankan oleh Menteri Besar kerana masa dia tak banyak," katanya yang juga Pengerusi Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Selangor (Padat).

Nafi PAS hilang portfolio


Mengulas tohmahan pihak tertentu khususnya Umno bahawa PAS dipinggir dari memegang portfolio agama di Selangor, Dr Shafie berkata ianya hanya tuduhan jahat yang mahu memecahbelahkan Pakatan Rakyat negeri itu.

Menurutnya, isu itu langsung tidak timbul, malah PAS melihat kapasiti Tan Sri Khalid sebagai Menteri Besar adalah paling baik untuk memegang portfolio itu buat masa ini.

Apatah lagi katanya, dia sendiri masih kekal sebagai pembantu exco agama yang sudah tentu akan memikul sebahagian besar tugas Tan Sri Khalid.

"Sebenarnya kalau dianggap kita dari PAS hilang portfolio Hal Ehwal Islam itu, tidak lah.

"Selagi di bawah Pakatan, orang mempunyai kelayakan wajar memegangnya lebih-lebih lagi Menteri Besar yang kedudukannya yang boleh memperkukuhkan hubungan dengan Jais, Mais dan pihak Tuanku," katanya.

Menurutnya lagi, keputusan Tan Sri Khalid mengambil alih portfolio itu bukan kerana tidak ada mereka yang layak.

Namun atas faktor lebih besar iaitu hubungan dengan pihak atasan tersebut, maka keputusan tersebut dibuat.

"Baik Dr Yunus, Dr Rani, saya sendiri layak untuk menjalankan tanggungjawab ini, tapi dari segi komunikasi dengan peringkat atas kita tak biasa," tegasnya.

Ikhwan harapkan Malaysia selepas Mesir

Harakahdaily, 25 Jan 2012
KUALA LUMPUR, 25 Jan: Parti politik naungan Ikhwanul Muslimin Freedom and Justice Party (FJP) berharap Malaysia akan mencontohi Mesir selepas ini.
(Gambar: Dr Syed Azman berbincang dengan Dr Essam di pejabatnya dekat Kaherah)

Timbalan Pengerusi FJP, Dr Essam El-Eryan dalam temubualnya dengan Penolong Setiausaha Agung PAS, Dr Syed Azman Ahmad Nawawi ingin benar tahu apakah kebangkitan rakyat juga akan berlaku di Malaysia dalam pilihan raya ke 13 nanti.

FJP mencapai kemenangan besar dengan meraih 47.18 peratus undi dan menguasai 235 kerusi di Majlis Rakyat.

Tempat kedua diduduki oleh kubu konservatif, Parti Salafi al Nur dengan 25 peratus undi atau 121 kerusi, sementara parti beraliran liberal, Parti Wafd meraih 36 kerusi dan parti sekular, Koalisi Mesir memiliki 33 kerusi.

Dalam sidang Parlimen pertama, pimpinan kanan FJP, Dr Saad al-Katatni telah dilantik sebagai Ketua (speaker) Majlis Rakyat yang pertama selepas kejatuhan rejim Mubarak.

Sepanjang bulan lalu Dr Syed Azman berada di kota Kaherah sebagai anggota rombongan Ahli Pemerhati Antarabangsa Pilihan Raya Mesir di bawah seliaan PBB yang yang baru berakhir baru-baru ini.

Tidak siapa dapat menjangkakan Pilihan raya boleh dijalankan dengan aman selepas 'Revolusi 25
Februari' yang telah berjaya menggulingkan rejim 'kuku besi' Hosni Mubarak dengan hanya bersenjatakan 'Kuasa Rakyat' yang turun secara sukarela berdemonstrasi di jalan-jalanraya di seluruh negara.

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Luar PAS telah bertemu dengan Dr Essam, sahabat lama beliau di sana.

Menurut Dr Essam, punca kemenangan FJP adalah melalui susunan trategi yang antaranya:

1. Organisasi kempen FJP yang tersusun dan berstrategik.

2. Teknik 'bantuan dan kebajikan' yang efektif kepada pengundi terutamanya di luar bandar.

3. Pendekatan kempen kepada golongan remaja dan anak muda yang mesra dan bersifat memenuhi realiti semasa.

4. Kempen dari rumah ke rumah yang berterusan.

5. Mengemukakan pelan ekonomi yang di terima rakyat.

6. Kempen melalui media baru seperti Twitter dan Facebook yang amat berkesan.

(Ikuti tulisan penuh Dr Syed Azman dalam Harakah Jumaat ini)

Tiada ulasan: