Selasa, 17 Januari 2012

BILA NAK SEDAR DAN FAHAM...SURUH ORANG FAHAM...DIRI SENDIRI TAK MAHU FAHAM AKAN KENAPA TAK MAHU BERGABUNG...JANGAN ADA KEPENTINGAN DAH

'Anwar sokong hukum Islam, bukan homoseksualiti'

PKR hari ini mempertahankan ketua umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada dakwaan bahawa beliau mahu menghalalkan homoseksualiti atau hubungan sejenis di negara ini.

Sebaliknya, Pengerusi Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama, PKR Ahmad Kassim berkata Anwar sebenarnya menggesa agar undang-undang yang bertentangan dengan Islam mengenai isu itu dikaji semula.

NONE“Datuk Seri Anwar Ibrahim tegas menyatakan bahawa beliau, PKR dan Pakatan Rakyat tidak menganjurkan, membenarkan ataupun menghalalkan homoseksualiti (hubungan sejenis).

“Walaubagaimanapun beliau berpendirian undang-undang lapuk yang tidak berlandaskan syarak serta menzalimi rakyat Malaysia wajar disemak.

“Undang-undang lapuk dan zalim malah boleh digunakan sewenang-wenangnya oleh kekuasaan untuk menghalalkan fitnah jelik ke atas sesiapapun,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Ahmad merujuk kepada wawancara BBC (British Broadcasting Corporation) dengan BBC munggu lalu sehingga menyaksikan beliau dituduh menyokong homoseksual.

BBC meminta Anwar menyatakan pendirian sama ada beliau bersedia memperjuangkan 'idea anti-diskriminasi’ ke atas kumpulan itu.

Beliau menjawap: “Kami masyarakat Islam dan bukan Islam di Malaysia secara keseluruhannya percaya dan komited untuk menyokong kesucian perkahwinan antara lelaki dan wanita.

NONE“Tetapi kami tidak harus dilihat sebagai menyusahkan dan menganggap undang-undang lapuk sebagai relevan,” katanya dalam temu bual itu.

Berdasarkan kenyataan itu, Ahmad berkata, Anwar telah menyatakan komitmen menjunjung kesucian hubungan perkahwinan antara lelaki dan perempuan.

“Sekiranya diteliti jawapan Datuk Seri Anwar Ibrahim itu, ternyata beliau tidak menyebut berhasrat mahu menghalalkan homoseksualiti di negara ini,” kata Ahmad yang juga adalah ahli parlimen Kuala Kedah.

Sehubungan itu, beliau juga meminta orang ramai untuk merujuk kenyataan sebenar Anwar dan tidak dipengaruhi dakyah jahat media Umno.

“Saya juga menyeru agar jangan sesiapapun bersekongkol subahat memintal fitnah ini kononnya atas nama perjuangan Islam.

"Perjuangan Islam tidak sama sekali membenarkan fitnah sedemikian,” akhirinya kenyataannya itu.

Ambiga: Lagi himpunan BERSIH jika syor PSC ditolak

NGO bagi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil mungkin sekali lagi akan turun ke jalanan bagi menuntut pilihan raya yang bersih dan adil di negara ini jika cadangan mereka mengenai reformasi pilihan raya gagal dilaksanakan oleh pihak berkuasa.

NONEBercakap kepada media selepas melancarkan kempen pendidikan kepada pengundi di Kuala Lumpur hari ini, pengerusi BERSIH 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan berkata beliau khuatir kerajaan tidak akan mempertimbangkan syor dan cadangan yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) bagi pembaharuan pilihan raya di negara ini.

"PSC boleh tampil dengan syor dan cadangan mereka, tetapi kerajaan tidak akan melaksanakannya.

"Jika mereka tidak penuhi syarat dan cadangan yang dikemukakan, saya tidak tolak kemungkinan kita anjurkan satu lagi perhimpunan BERSIH sebelum pilihan raya," katanya.

Ambiga memimpin perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai tahun lalu dengan ribuan rakyat dari pelbagai latar berhimpunan di ibu negara bagi menuntut pembaharuan dalam sistem pilihan raya di negara ini.

azlanBeliau juga melahirkan rasa kekecewannya dengan laporan pertama PSC.

Katanya, walaupun penggunaan dakwat kekal yang dikemukakan oleh PSC adalah hanya “satu daripada lapan tuntutan (BERSIH), namun ia permulaan baik.

“Saya menantikan lebih banyak syor dan cadangan dalam laporan kedua PSC,” katanya.

Pada sidang akhbar itu, Ambiga juga mengumumkan bahawa Sasterawan Negara Datuk A Samad Said akan dilantik sebagai pengerusi bersama BERSIH dan aktivis pelajar Shukri Abdul Razab pula sebagai anggota jawatankuasa pemandu.

VIDEO | 4.34 min

Sumbangan RM300k, SPRM soal siasat bekas menteri
Seorang bekas menteri dilaporkan telah disoal-siasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam atas dakwaan berhubung penerimaan RM300,000 sebagai sumbangan.

Bekas menteri itu yang masih lagi seorang anggota parlimen dikatakan menerima ‘sumbangan’ berkenaan daripada sebuah syarikat tahun lalu.

Sumber-sumber yang dipetik oleh akhbar The New Straits Times berkata bekas menteri itu menghabiskan masa selama beberapa jam di pejabat SPRM.

Ia memetik sebuah blog yang mendedahkan bahawa seorang bekas menteri menerima wang berkenaan pada 7 April, tahun lalu daripada kontraktor projek jambatan bengkok. Penulis blog itu mempersoalkan tujuan dan mengapa sumbangan dihulurkan.

Penulis blog itu juga menggesa SPRM supaya membuat siasatan.

Dr Rani calon pilihan ganti Hasan Ali
Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Meru merupakan calon pilihan PAS dan kerajaan negeri Selangor sebagai exco baru menggantikan Datuk Hasan Ali, yang hilang kelayakan selepas dipecat daripada parti baru-baru ini.

Pemilihan Dr Rani Osman (kanan) difahamkan ekoran kedudukannya dalam PAS sebagai pesuruhjaya negeri dan pengalamannya sebagai timbalan pengerusi Ahli-ahli kelab penyokong kerajaan (BBC).

NONEPeluang doktor perubatan itu mengalahkan dua lagi calon dalam senarai PAS, iaitu ADUN Sijangkang Ahmad Yunus Hairi dan ADUN Bangi Shafie Abu Bakar.

Yunus sekarang merupakan pembantu exco belia dan sukan - portfolio yang dipegang Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

Manakala Shafie pula antara orang lama dalam PAS negeri dan pernah dilantik sebagai timbalan pesuruhjaya PAS di zaman Hasan.

Jika tiada halangan, Dr Rani dijadual mengangkat sumpah di depan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah esok pagi.

Jika dilantik, beliau juga dijangka hadir kali pertama dalam mesyuarat exco esok, seterusnya tampil dalam sidang media bersama Khalid bagi mengumumkan pelantikan itu.

Dr Rani pada 10 Januari lalu dilaporkan berharap tidak dicalonkan menggantikan Hasan kerana khuatir tidak mampu memikul tanggungjawab itu.

Beliau bagaimanapun berkata, semuanya terpulang kepada keputusan pimpinan tertinggi parti dan PAS negeri hanya menerima sebarang keputusan.

Pemuda PAS S'gor: Hasan ego, degil, sombong
Tindakan Datuk Dr Hasan Ali yang merancang menjelajah ke seluruh negara bagi mendedahkan "parasit" parti kini menunjukkan belang sebenar bekas exco kerajaan Selangor itu, kata Pemuda PAS negeri.

Timbalan ketua dewan itu Mohd Sany Hamzan berkata, sebagai orang yang pernah memegang jawatan tinggi dalam PAS, Hasan sepatutnya menerima keputusan dan mengikut prosedur dengan merayu atas pemecatannya.

"Tetapi beliau (Hasan) telah menunjukkan ‘belang' sebagai seorang yang egois, degil, sombong dan tidak boleh ‘dikawal' oleh peraturan parti," katanya.

Katanya, sekiranya benar wujud parasit dalam PAS, Dr Hasan sewajarnya membuat laporan kepada presiden supaya tindakan dapat diambil dan bukan menjajanya di dada untuk meraih simpati.

Hasan semalam tetap enggan mendedahkan "parasit" dalam PAS yang didakwanya memesongkan parti itu daripada landasan perjuangan Islam.

Katanya, identiti kumpulan berkenaan hanya akan didedahkannya dalam program ceramahnya ke seluruh negara, bermula dua minggu depan.

Dalam kenyataannya hari ini, Mohd Sany berkata, tindakan Hasan itu hanya mengundang cemuhan dan menghilangkan hormat kerana rakyat didakwa sudah mengenali siapa Hasan sebenarnya.

"Dewan Pemuda PAS negeri Selangor tidak akan berdiam diri malah bersedia untuk ‘menjelajah' seluruh negeri Selangor untuk menjawab tohmahan dan fitnah Datuk Hasan terhadap PAS sekiranya beliau masih lagi memperlekehkan dan menghentam PAS secara terbuka," katanya.

Sehubungan itu, Mohd Sany berkata, pihaknya berharap Dr Hasan menyedari kesalahannya dan memohon maat atas "ketelanjuran dan keceluparan" beliau sebelum ini.

"Janganlah disebabkan oleh kehilangan jawatan dan kuasa menyebabkan maruah diri sanggup digadaikan dan diperkudakan oleh Umno/Barisan Nasional," katanya
.
Nasha: Perlu lebih usaha untuk dialog Umno-PAS
Bekas timbalan presiden PAS Nasharudin Mat Isa hari ini berkata, usaha untuk menemukan Umno dan PAS untuk berdialog masih memerlukan banyak usaha.

pas dialogue with media 261107 nasharudin"Jika kamu bercakap tentang politik partisan, saya sudah berusaha mengurangkan jurang perbezaan antara kedua-dua organisasi ini.

"Tetapi jika kamu ikuti, ia masih perlu lebih usaha kerana orang ramai masih tidak faham dengan baik berhubung kerisauan kumpulan kecil dalam organisasi saya tentang keperluan mengadakan perbincangan.

"Ia bukan tentang bergabung atau melompat, tetapi keperluan berbincang, bukan hanya antara PAS dan Umno, tetapi juga PAS dengan organisasi lain," katanya dalam persidangan antarabangsa pergerakan kesederhanaan sedunia di Kuala Lumpur.

Nasharudin berkata demikian ketika ditanya peserta tentang tindakan PAS bekerjasama dengan bukan Islam tetapi enggan bersama Umno.

Ia susulan kenyataan Nasharudin sebelum itu bahawa beliau menyelar tindakan negara Islam berlawan sesama sendiri tetapi bersikap mesra dengan negara bukan Islam.

Dedah 'parasit': Pakatan jamin keselamatan Hasan
Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyambut baik keputusan bekas Pesuruhjaya Selangor Datuk Hasan Mohd Ali yang membayangkan tidak akan mengemukakan rayuan berhubung pemecatannya sebagai ahli PAS seperti dilapor media.

NONEBagi beliau, Hasan mempunyai hak untuk membuat sebarang keputusan, dan pada masa sama perlembagaan PAS memperuntukkan ahli yang dipecat boleh merayu kepada Majlis Syura dalam tempoh 30 hari, namun terserah kepadanya untuk memilih.

Ketika diminta mengulas gesaan dari sesetengah pemimpin PAS yang mahu Hasan merayu, Mahfuz berkata beliau tidak boleh memberi respon kerana turut terbabit dalam mesyuarat jawatankuasa PAS pusat yang memutuskan supaya Hasan disingkirkan.

"Saya boleh kata begini. Kalau betul seperti dilapor media semalam, saya menyambut baik keputusannya yang tidak mahu merayu.

"Saya juga mendoakan agar beliau diberi kekuatan untuk terus berjuang seperti apa yang beliau cakap sebelum ini," katanya yang juga ahli parlimen Pokok Sena pada sidang media di pejabat Agung PAS, semalam.

NONEKetika ditemui selepas itu, Mahfuz turut memberi jaminan bahawa negeri-negeri Pakatan Rakyat akan membenarkan Hasan yang mahu menjelajah ke seluruh negara untuk menjelaskan isu pemecatannya itu.

"Saya bagi jaminan, bahawa Pakatan Rakyat akan jaga keselamatan beliau (Hasan) jika beliau mahu berceramah di negeri-negeri Pakatan Rakyat," katanya.

Hasan pada sidang medianya semalam berkata, beliau akan mendedahkan kumpulan 'parasit' dalam PAS pada program ceramahnya ke seluruh negara, bermula dua minggu depan.

Kumpulan itu dakwanya telah memesongkan PAS dari perjuangan Islam.

NONEHasan juga membayangkan, kumpulan berkenaan menduduki jawatan penting dalam parti dan antara lainnya mereka berjaya mengubah hala tuju PAS termasuk dalam isu pemecatan beliau daripada parti itu.

"Kita tidak akan bertindak seperti PERKASA yang mengganggu ceramah (Timbalan Presiden PAS) Mohamad Sabu seperti sebelum ini.

"Jadi Hasan tidak perlu risau," kata Mahfuz lagi.

Akar umbi pertahan Izzah dari serangan Nong Chik

Akar umbi PKR hari ini mempertahankan anggota parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar daripada dakwaan tidak melaksanakan tanggungjawab dan hanya menumpang usaha BN membantu penduduk kawasan itu.

Sambil menyangkal dakwaan Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, naib ketua cabang PKR Lembah Pantai Mohd Amin Mian berkata, menteri Wilayah Persekutuan dan kesejahteraan bandar bercakap tidak kena tempat.

forum pru13 undi siapa jadi penentu 131211 nurul izzah"Sebenarnya beliaulah yang patut lebih risau, kerana ramai yang mengatakan beliau tidak menunaikan tanggungjawab kepada seluruh Wilayah Persekutuan, yang merangkumi 11 kawasan parlimen serta Putrajaya dan Labuan," kata Mohd Amin.

Raja Nong Chik kelmarin dilaporkan berkata PKR hanya tahu mengkritik, tetapi hampir empat tahun tiada perkara yang membina dibuat, kecuali menumpang BN.

Sebagai contoh, kata Raja Nong Chik, pihaknya mendapatkan peruntukan daripada perdana menteri untuk mengecat rumah di Taman Sri Sentosa dan Terminal Sejahtera tetapi PKR mendakwa ia dibuat atas desakan mereka.

NONEDalam serangan balas kepada Raja Nong Chik (kanan), Mohd Amin juga mendakwa pada Ramadan lalu, senator itu menumpukan hampir 85 peratus di satu kawasan parlimen sahaja dan mengabaikan selebihnya.

Mohd Amin juga membangkitkan beberapa dakwaan yang dikaitkan dengan Raja Nong Chik:

  • Menteri itu didakwa menggunakan dana Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk kepentingan politik sendiri.
  • Membangkitkan sama ada tender kerja-kerja mengecat bangunan Projek Perumahan Rakyat (PPR) diberi secara terbuka atau kepada kroni.
  • Menyatakan kekecewaan penduduk Kampung Baru terhadap Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampung Baru.
NONESelain itu, Mohd Amin berkata, sekiranya terdapat masalah melibatkan longkang, sampah, jalan atau nyamuk, ia bermakna Raja Nong Chik yang tidak bekerja kerana semua itu tugas bawah DBKL.

"Maka sekali lagi saya ingin ingatkan Raja Nong Chik, beringat-ingatlah. Penduduk Wilayah Persekutuan melihat setiap perkara yang anda lakukan," katanya

Tiada ulasan: