Jumaat, 27 Januari 2012

JANGAN KITA TERMASUK MENGHINA ALLAH DAN RASUL SAW

MENOLAK..MEMPERLEKEH..MENAFIKAN..BERDALIH2..TAK YAKIN@RAGU HUKUM ALLAH ADAKAH TAK SATU PENGHINAAN PADA ALLAH DAN RASUL SAW KE......

Maut kena hentak



KAJANG: Seorang lelaki warga Myanmar ditemui mati dengan kesan kecederaan parah di kepala termasuk di dagu dan mata berhampiran pusat hiburan Ceria Box, Jalan Bukit, di sini, kelmarin.
Difahamkan, sebelum kejadian jam 11 malam itu, mangsa bergaduh dengan rakannya di kawasan berkenaan. Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab berkata, siasatan awal mendapati terdapat kesan hentakan kuat di kepala mangsa.

“Kami masih menunggu keputusan bedah siasat bagi mengetahui punca kematian mangsa walaupun hasil pemeriksaan mendapati mangsa dipukul dengan senjata tumpul,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Berikutan itu, polis menahan dua lelaki warga Myanmar berusia 30-an di tempat kejadian bagi membantu siasatan dan direman lima hari bermula semalam.

Ribut ‘sedut’ bangunan sekolah



IPOH: “Saya mungkin buta jika serpihan kayu dan batu siling itu menikam ke mata kiri saya. Bagaimanapun, saya bersyukur kerana masih terselamat dan hanya cedera ringan,” kata murid Sekolah Agama Rakyat (SAR) al-Ansari Ulu Chemor, Ubaidilah Mohd Zamri, 12, yang terselamat dalam kejadian ribut taufan petang Isnin lalu.
Dalam kejadian jam 7 malam itu, bangunan sekolah yang menempatkan 39 pelajar tahfiz terbabit seolah-olah ‘disedut’ ke udara sebelum ranap menyembah bumi. Mangsa berkata, kejadian ribut dan hujan lebat itu berlaku ketika semua pelajar berehat dan menunggu masa untuk menunaikan sembahyang Maghrib.

“Ketika itu saya bersama pelajar lain berada di ruang rehat sekolah untuk bersembahyang kerana ruang solat basah terkena tempias hujan lebat.
“Ustazah mengarahkan saya melaungkan azan. Ketika itu ribut menggoncang bangunan sekolah sebelum siling jatuh menimpa kami,” katanya.

Menurutnya, serpihan siling dan batu itu melayang mengenai mukanya menyebabkan dia menahan sakit sambil mencari tempat berlindung.

“Kami kelam-kabut lari menyelamatkan diri apabila sebatang pokok kelapa tumbang dan menimpa pula bangunan sekolah serta empat rumah berhampiran.

“Saya yang berada di bawah runtuhan itu, bagaimanapun amat bernasib baik kerana tidak ditimpa batang pokok kepala itu,” katanya.

Penyamun pistol palsu dibalun



KAJANG: Tindakan nekad dua lelaki menyamun dua pengawal syarikat keselamatan yang membawa karung mengandungi wang tunai di Kompleks PKNS Bandar Baru Bangi, di sini, menggunakan sepucuk pistol palsu mengundang padah apabila mereka bukan saja gagal dalam cubaan berkenaan, malah turut dibelasah orang ramai hingga seorang daripadanya ditangkap.
Dalam kejadian jam 10.40 pagi semalam, dua pengawal keselamatan membawa satu karung berisi wang tunai RM552,583.05 yang dikeluarkan dari mesin deposit tunai milik sebuah bank dihampiri dua suspek terbabit yang menaiki sebuah motosikal dan bersenjatakan pistol.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab, berkata seorang daripada suspek meluru ke arah pengawal terbabit serta mengacukan pistol sebelum cuba melarikan karung berkenaan.
Menurutnya, mangsa mengesyaki pistol digunakan palsu berdasarkan bentuknya sebelum nekad melawan dan bergelut dengan suspek.

Kempen satu penghinaan



PUTRAJAYA: Pelancaran kempen ‘Rasulullah Tokoh Seks Suci Islam’ oleh Kelab Taat Suami seolah-olah menunjukkan satu penghinaan kepada Nabi Muhammad s.a.w, kata Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.
Beliau berkata, ini kerana kempen dengan tema berkenaan boleh mengundang kekeliruan kepada masyarakat memandangkan perkataan seks itu sendiri pada pandangan umum memberi tanggapan berbeza.

“Penganjuran kempen seperti ini adalah dilarang sama sekali kerana ia seolah-olah penghinaan kepada Rasulullah. “Walaupun Rasulullah berkahwin dengan 11 perempuan, tetapi Baginda bukan gila seks. Jika kita sebut mengenai seks ia memberi maksud yang lain pada pandangan umum,” katanya ketika dihubungi, bagi mengulas kempen itu.
Semalam, Kelab Taat Suami dilaporkan melancarkan kempen ‘Rasulullah Tokoh Seks Suci Islam’ sempena sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini. Presidennya, Fauziah Ariffin dipetik berkata, kempen berkenaan bagi mengajak umat Islam terutama pasangan suami isteri supaya mengamalkan kehidupan Rasulullah. Katanya, Rasulullah menjadi panduan kepada umat Islam dan ia termasuk aspek ibadat keluarga dan kehidupan seks.

Bom makan tuan

Oleh Adnan Mohamad
am@hmetro.com.my

PASIR MAS: Seorang penoreh getah ditemui mati dalam keadaan pergelangan tangan kanan putus manakala tangan kiri berkecai dipercayai akibat letupan bom yang digunakannya untuk menangkap ikan di Sungai Jelor, Kampung Sungai Keladi, Chetok, dekat sini.
Kejadian berlaku jam 5.30 petang kelmarin, namun mayat mangsa, Mohd Yunus Yusoff, 46, hanya ditemui kira-kira jam 9.15 pagi semalam oleh anggota bomba dan penyelamat yang menjalankan gerakan mencari.

Mayat mangsa ditemui tersangkut pada akar kayu tiga meter di dasar sungai berkenaan dan di muka serta dadanya mempunyai kesan kecederaan parah.
Penduduk yang enggan dikenali mendakwa mangsa dipercayai menggunakan bom ikan kerana dia terdengar satu letupan kuat dari arah sungai tempat lelaki itu menangkap ikan.

“Selepas terdengar letupan itu, saya bersama beberapa penduduk lain berusaha mencari mangsa, namun hari hampir malam menyukarkan mengesannya.

“Selain itu, keadaan sungai yang bersambung dengan Danau Tok Uban dalamnya lebih 10 meter,” katanya ketika ditemui di Hospital Pasir Mas (HPM), semalam.

Isteri mangsa, Azizah Abdul Samat, 38, berkata, arwah suaminya sering ke sungai berseorangan, namun tidak tahu bagaimana caranya menangkap ikan.

“Suami saya mencari rezeki dengan menoreh getah, cuma sekali-sekala membuat sarang burung bagi menambah pendapatan.
“Sebelum kejadian itu, dia tidak menunjukkan sikap pelik dan hanya memberitahu mahu menangkap ikan di kawasan itu kerana sudah lama tidak menikmati masakan ikan,” katanya yang mempunyai tiga anak berusia antara enam hingga 17 tahun.

Difahamkan, sepasukan 10 anggota bomba dan penyelamat termasuk unit skuba ke tempat kejadian selepas menerima laporan pada jam 10 malam kelmarin, namun usaha mencari mayat mangsa dihentikan jam 2 pagi sebelum disambung jam 9 pagi semalam.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Asisten Komisioner Haliluddin Rahim ketika dihubungi semalam mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian.

Lelaki cuba pecah rumah mati dibelasah



IPOH: Seorang lelaki yang cuba melakukan jenayah pecah rumah berakhir tragedi apabila suspek dibelasah beramai-ramai hingga mati oleh beberapa individu yang mengejarnya.
Mangsa, Mohd Fairus Razali, 31, berasal dari Kampung Dato Ahmad Said Tambahan 2, Manjoi, di sini, mati pada jam 1.50 pagi kelmarin, di Hospital Raja Permaisuri Bainun, di sini, selepas dihantar bagi mendapatkan rawatan kecemasan dipercayai akibat kecederaan teruk di kepala.

Ketua Polis Perak, Datuk Shukri Dahlan berkata, mangsa sebelum itu dilihat cuba menceroboh pintu pagar sebuah rumah di Taman Mas di sini, jam 8 malam Khamis lalu, sambil memegang sebilah pisau.

Anak mati tercampak



SEREMBAN: “Sejurus van itu terbalik, semua ahli keluarga termasuk saya menyahut apabila nama kami dipanggil kecuali arwah yang kemudian disedari sudah tidak bernyawa lagi,” kata mangsa yang juga saksi kejadian kemalangan, Suhana Sofia Omar, 27.
Ketika kejadian jam 6.45 pagi, semalam mereka dalam perjalanan ke Johor Bahru selepas di Langkawi.

Sebaik tiba di Kilometer 254.1 Lebuhraya Utara-Selatan arah selatan, Senawang, tiba-tiba van yang dinaiki terbabas menyebabkan seorang kanak-kanak, Danish Abdul Latif, 6, tercampak keluar sebelum dihempap van itu.
Mangsa mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala. Kemalangan itu turut menyebabkan ibu mangsa, Zurina Omar, 36, yang mengandung dan bapanya, Abdul Latif Abdul Rahim, 38, enam ahli keluarga lain termasuk dua kanak-kanak lelaki berusia setahun dan 10 tahun tercedera. Suhana berkata, mereka sekeluarga bercuti di Langkawi selama beberapa hari terlebih dulu pergi ke Pulang Pinang.

“Sebaik tiba di lokasi kejadian, saya nyenyak tidur terkejut apabila mendapati van dinaiki berpusing dan terbalik. Saya kemudian berasa pelik apabila arwah tidak menyahut,” katanya.

Pegawai Turus Trafik negeri, Asisten Superintendan Abdul Halil Hamzah mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian itu.

Tiada ulasan: