Khamis, 12 Januari 2012

PECAT MEMECAT PERKARA BIASA DALAM PARTI...ADA BEKAS PEMIMPIN DULU PERNAH DIPECAT..NI KERANA TINDAK TANDUK MERUGIKAN PARTI

Saman lagi jika teruskan mesyuarat agung KPF

Hazayani Zakaria,

KUALA LUMPUR, 12 Jan: Ahli Koperasi Permodalan Felda Berhad (KPF) akan memfailkan saman pemula sekali lagi jika mesyuarat agung khas KPF yang dijadualkan pada 8 Februari depan diteruskan.

Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman (gambar) memberitahu, sekiranya notis memanggil mesyuarat diterima ahli KPF, mereka akan terus memfailkan saman pemula.

"Mesyuarat agung KPF, 5 Januari lalu dibatalkan, tapi difahamkan mereka akan memanggil mesyuarat pada 8 Februari depan.

"Kita sedang menunggu notis memanggil mesyuarat. Jika kita terima notis, kita akan terus failkan saman pemula," kata Mazlan selepas menyerahkan memorandum aduan berhubung KPF kepada Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia Berhad (Angkasa), di pejabatnya di Kelana Jaya semalam.

Sebelum ini, Mahkamah Tinggi Kuantan membenarkan permohonan peneroka Felda untuk menyekat mesyuarat agung KPF yang dijadualkan pada 5 Januari.

Pada 23 Disember lalu, empat orang ahli KPF, Rosdi Ismail, Alias Ibrahim, Abdullah Mohamad dan Rakiah Sulong yang kesemuanya dari Felda Jengka 15, memfailkan saman pemula terhadap KPF dan Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di Mahkamah Tinggi Temerloh.

Menurut Mazlan, difahamkan mesyuarat agung khas yang ingin diadakan itu mempunyai tiga agenda penting.

Tiga agenda tersebut adalah cadangan pelupusan ekuiti milik KPF di dalam Felda Holding Bhd dan sepuluh anak syarikat milik Felda Holding Bhd kepada FGVH, cadangan pelaburan KPF di dalam FGVH semasa peringkat pra-penyenaraian dan cadangan melupuskan sebahagian ekuiti KPF dalam FGVH pada tahun ini melalui proses penyenaraian FGVH dan penjualan ekuiti kepada pelabur.

Agenda ini ujarnya menimbulkan kebimbangan kepada pemegang saham KPF kerana ianya bakal menjejaskan kepentingan KPF pada masa akan datang.

"FGVH adalah syarikat pelaburan Felda yang baru wujud beberapa tahun dan sangat diragui keupayaannya. Pelaburannya di luar negara mencatat kerugian RM500 juta sehingga 2010.

"Memperjudikan masa depan KPF kepada FGVH yang latar belakangnya begitu buruk sangat berisiko tinggi," katanya.

Tambah Mazlan lagi, semasa penyenaraian FGVH menerbitkan saham baru sebanyak 20 hingga 25 peratus dan ini menyebabkan kepentingan KPF menguncup sehingga 40 peratus.

"KPF akan menjual 6 peratus daripada pegangan saham yang dimiliki dan pendapatan yang diperoleh dari jualan saham ini diagihkan kepada peneroka sebagai 'durian runtuh'. Pegangan KPF berkurangan ke paras 35 peratus. Adakah ini percaturan yang betul?" soalnya.

Letupan di hari 901, polis tawar RM10,000

Harakahdaily,

KUALA LUMPUR, 12 Jan: Polis menawarkan hadiah wang tunai RM10,000 kepada sesiapa yang dapat memberikan maklumat sehingga tertangkapnya pihak yang bertanggungjawab dalam insiden letupan dalam perhimpunan 901 baru-baru ini.

Sebarang maklumat hendaklah disalurkan kepada DSP Yahya B. Abd Rahman di talian 019-470 8947 atau Bilik Gerakan IPK KL di talian 03-2146 0584/0585 atau Bilik Gerakan Bukit Aman di talian 03-2031 9999 / 03-2266 3444 atau mana-mana balai polis yang berhampiran.

Demikian tulis PDRM dalam facebook mereka hari ini.

Tulisan itu berbunyi:

TAWARAN RM 10,000 : Berikutan insiden tiga letupan 'Improvised Explosive Devices (IEDs)' yang berlaku pada 9 Januari 2012 berhampiran Kompleks Mahkamah Jalan Duta, PDRM menawarkan ganjaran sebanyak RM 10,000 kepada sesiapa yang dapat memberi maklumat sehingga tertangkapnya individu atau kumpulan yang bertanggungjawab dalam insiden tersebut.


Tawaran ini dibuat polis ekoran kejadian tiga letupan yang berlaku di perkarangan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Isnin 9 Januari lepas, ketika orang ramai memenuhi kawasan itu untuk mendengar keputusan perbicaraan kes Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketiga-tiga letupan itu dikatakan berlaku dari dari kon lalulintas dan dipercayai dibuat oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Dalam kejadian yang pertama, sebuah kereta telah rosak manakala seorang cedera terkena serpihannya.

Letupan kedua pula berlaku di dalam kawasan ibu sawat TNB manakala letupan ketiga di sekitar bangunan persekutuan.

Pihak polis telah mengarahkan orang ramai agar beredar dari tempat-tempat yang disyaki menjadi lokasi kejadian itu untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini.

Polis juga didapati menggunakan anjing pengesan untuk menyiasat kawasan letupan berkenaan.

Penyokong Umno patut malu kebangkitan anak muda

Aziz Muda,

KUALA LUMPUR, 12 Jan: Penyokong-penyokong kuat Umno BN kini sepatutnya berfikir panjang dan malu untuk terus menyokong parti itu, memandangkan majoriti anak-anak muda ternyata langsung tidak menaruh sebarang kepercayaan kepada parti itu lagi untuk memerintah negara dengan baik.

Malah bagi golongan muda, pelbagai masalah yang berlaku dalam Umno BN sudah tidak lagi mampu ditutup oleh parti itu, apatah lagi dengan munculnya isu-isu baru yang membabitkan pengaliran wang rakyat ke dalam khazanah kekayaan keluarga mereka.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Mujahid Yusof Rawa (gambar) berkata, kehilangan kepercayaan rakyat terhadap para pemimpin Umno BN sememangnya berpijak di atas dasar yang kukuh jika dirujuk kepada permasalahan yang berlaku di dalam parti itu sejak dulu.

Menurutnya, antaranya termasuk yang membabitkan rasuah, penyalahgunaan kuasa dan krisis kepimpinan beramanah, sehingga mencetuskan pelbagai isu yang gagal diselesaikan oleh Umno BN termasuk yang melibatkan politik, ekonomi, pendidikan dan sosial.

Katanya, malah terbaru muncul pula isu NFC, penyenaraian FGVHSB yang membabitkan Felda dan penyalahgunaan wang zakat yang membabitkan seorang menteri.

"Ketika orang ramai sedang menunggu untuk melihat perubahan ke arah yang lebih baik dalam Umno BN, tiba-tiba muncul pula skandal NFC, penyenaraian FGVHSB dan penyalahgunaan wang zakat.

"Kesemua itu isu besar yang membabitkan masalah wang rakyat dan krisis kepimpinan beramanah. Jadi macam mana orang boleh mempercayai parti itu lagi?" katanya ketika dihubungi Harakahdaily, di sini, hari ini.

Isu-isu yang membabitkan kepentingan negara dan amanah kepimpinan, menurut beliau, sememangnya perkara penting yang perlu diatasi dengan baik oleh para pemimpin yang beramanah.

Katanya, walaupun kesemua itu hanya dipandang sebelah mata oleh para penyokong tegar Umno BN, tetapi tidak pula sedemikian bagi golongan muda.

"Malah bagi golongan muda, pemimpin seperti itu tidak sepatutnya diberi ruang untuk terus memerintah negara. Sebaliknya, mereka perlu digantikan dengan pemimpin-pemimpin lain yang lebih beramanah, bertanggungjawab dan berwibawa.

"Pemimpin-pemimpin seperti yang dikehendaki oleh golongan muda itu tiada dalam Umno BN, kecuali dalam PAS dan Pakatan Rakyat. Itulah sebabnya mereka ingin menukarkan BN kepada Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 nanti," katanya yang juga Ahli Parlimen Parit Buntar.

Kesedaran sedemikian tinggi di kalangan golongan muda itu, katanya, perlu difahami oleh para penyokong tegar Umno BN dan arus kesedaran itu pula pasti gagal dibendung lagi oleh mereka.

"Ini antara lain boleh dirujuk kepada kewujudan sebuah NGO yang dipelopori golongan muda yang dinamakan Asalkan Bukan Umno (Abu) yang jelas menolak Umno dalam kehidupan mereka, akibat kebencian mereka terhadap sikap buruk para pemimpin parti itu sendiri yang penuh dengan rasuah dan kronisme," tegasnya.

Beliau berpendapat, jika para penyokong Umno BN tidak juga menyedari perkara itu, mereka patut malu kerana kebangkitan golongan muda bagi melakukan perubahan di negara ini sememangnya menjadi satu tamparan yang amat hebat kepada mereka.

Tindakan disiplin satu tarbiah

Idris Ahmad,

Apabila kita mengisi borang sebagai ahli Parti Islam Se-Malaysia (PAS) kita telah berjanji untuk mematuhi perintah dan arahan parti selagi ia tidak bertentangan dengan Islam. Janji ini merupakan lumrah kepada mana-mana organisasi. Begitu juga apabila kita bekerja di sektor swasta atau awam tetap mempunyai disiplin dan peraturan yang perlu dipatuhi jika mahu berkerja di tempat ini. Perkara yang sama kita sebagai seorang muslim sudah pun digariskan oleh Nabi SAW sebagai panduan disiplin dengan agama kita yang tidak boleh dirungkai daripada diri kita. Tidak ada makhluk yang bernama manusia hidup tanpa peraturan dan disiplin. Sekiranya manusia hidup tanpa disiplin, maka dunia akan haru hara. Lebih-lebih lagi sebagai sebuah parti yang hendak mendaulatkan Islam dan mempunyai cabaran yang begitu besar perlu mempunyai disiplin yang ketat supaya tidak ada gangguan untuk mencapai matlamatnya.

Banyak kisah-kisah yang dipaparkan di dalam sirah Nabi SAW yang boleh menjadi teladan kepada kita. Oleh itu tindakan disiplin adalah sebahagian daripada tarbiah di dalam jamaah.

Contoh yang berlaku tindakan disiplin kepada tiga orang sahabat Nabi SAW yang tidak menyertai perang Tabuk. Mereka ialah Kaab bin Malik, Murarah bin Rabi’ah Al-Amiri dan Hilal bin Umayah Al-Waqifi. Mereka ini adalah antara lapan puluh orang yang tidak pergi berperang di Tabuk. Rasulullah tidak menerima keuzuran mereka bertiga, manakala yang lain baginda menerima dari alasan mereka.

Menurut Kaab bin Malik beliau tidak pernah ponteng di dalam setiap kali berperang, tetapi di dalam perang Tabuk beliau merasa malas hendak menyertai, walaupun beliau mempunyai kelengkapan yang cukup melebihi daripada keterlibatan beliau berperang di medan yang lain. Oleh kerana godaan nafsu dunia maka beliau tidak berangkat bersama dengan nabi SAW. Beliau menyangka baginda tidak tahu, sangkaan beliau meleset kerana baginda terus bertanya beliau ketika di Tabuk.

Apabila baginda pulang daripada Tabuk, maka Kaab pergi berjumpa dengan Rasulullah SAW di masjid untuk meminta maaf, maka baginda suruh beliau balik sehingga mendapat pengampunan daripada Allah SWT. Baginda mengarahkan jangan berurusan dengan mereka bertiga, ertinya mereka dipulau oleh orang Islam di Madinah. Baginda sendiri tidak melayan dan menegur Kaab. Dua orang sahabat yang lain hanya tinggal di dalam rumah dan menangis serta memohon keampunan daripada Allah SWT.

Pada suatu hari ada utusan Raja Ghassan daripada Syam datang membawa surat daripada untuk memujuk Kaab bin Malik ke Syam kerana sahabat dan saudara mereka tidak perlukan beliau lagi. Maka Kaab mengambil surat itu lalu dibakar kerana ini adalah ajakan syaitan dan iblis supaya beliau meninggalkan Islam.

Masuk hari yang ke empat puluh maka datang satu utusan menyuruh mereka menjauhkan isteri mereka. Maka Kaab menyuruh isterinya pulang ke pangkuan keluarga sehinggalah datang pengampunan daripada Allah SWT. Oleh kerana Hilal bin Umaiyah sangat tua dan lemah maka isterinya datang bertemu Rasulullah SAW lalu ia bertanya, “Ya Rasulullah, sebenarnya Hilal bin Umaiyah seorang yang sangat tua, lagi pula ia tidak memiliki seorang pembantu. Adakah boleh aku melayaninya di rumah?”

Rasulullah SAW menjawab, “Tidak! Akan tetapi ia tidak boleh mendekatimu!”

Isteri Hilal menjelaskan, “Ya Rasulullah! Ia sudah tidak bersemangat pada yang itu lagi. Demi Allah, yang dilakukannya hanya menangisi dosanya sejak saat itu hingga kini!”. Maka Rasulullah tetap tidak benarkan.

Selama lima puluh hari lima puluh malam pemulauan berlaku terhadap mereka bertiga, selepas waktu subuh datang utusan daripada baginda SAW memberi tahu bahawa Allah SWT telah mengampunkan mereka bertiga.

Mendengar berita itu Kaab terus sujud syukur kepada Allah.

Ketika aku mengucapkan salam kepada Rasulullah, mukanya nampak cerah dan gembira, katanya “Bergembiralah kau pada hari ini! Inilah hari yang paling baik bagimu sejak kamu dilahirkan oleh ibumu!”

“Apakah dari Allah ataukah dari engkau ya Rasulullah?” tanyaku sabar.

“Bukan dariku! Pengampunan itu datangnya dari Allah!” jawab Rasul SAW.

Demi Allah, aku belum pernah merasakan besarnya nikmat Allah kepadaku sesudah Dia memberi hidayah Islam kepadaku, lebih besar bagi jiwaku daripada sikap jujurku kepada Rasulullah SAW.”

Ka’ab lalu membaca ayat pengampunannya itu dengan penuh haru dan syahdu, sementara air matanya berderai membasahi kedua pipinya.

“Dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat) mereka, hingga apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu luas, dan jiwa mereka pun telah sempit (pula terasa) oleh mereka, serta telah mengetahui bahwa tidak ada tempat lari dari (siksa) Allah melainkan kepadaNya saja. Kemudian, Allah menerima taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya. Sesungguhnya Allah-lah Yang Maha menerima taubat lagi Maha Penyayang.” (At-Taubah: 118)

Banyak lagi kisah tindakan disiplin yang dikenakan kepada para sahabat antaranya ialah kepada Hatib Abi Balta’ah yang membocor rahsia mengenai persiapan baginda untuk menyerang Makkah kepada kaum keluarganya di Makkah. Beliau selamat daripada hukuman kerana Hatib ialah ahli Badar. Begitu juga dengan Abu Lubabah ibn Munzir yang diamanahkan oleh Rasulullah SAW untuk berunding dengan Bani Quraizah yang sudah dikepung selama dua puluh lima hari. Apabila Abu Lubabah sampai mereka meminta pandangan apakah kamu berpedapat lebih baik kami mengikut hukum Muhammad? Abu Lubabah mengatakan: Ya . kemudian dia mengisyaratkan tangan dan tengkuknya, yakni menunjukkan mereka akan disembelih. Apabila beliau menyedari beliau telah mengkhianat amanah Rasulullah maka beliau mengikat badan beliu di masijid selama enam hari sehinggalah datang pengampunan daripada Allah SWT, bermaksud:

“Dan (ada pula) orang-orang lain yang mengakui dosa-dosa mereka yang bercampur baur pekerjaan yang baik dengan pekerjaan lain yang buruk. Mudah-mudahan Allah menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah maha pengampun lagi Maha Penyayang” (al-Taubah 9:102)

Pernah berlaku kepada seorang aktivis PAS di Pasir Salak Perak yang telah diambil tindakan oleh jawatankuasa disiplin parti kerana masalah dalaman parti, namun beliau tidak pernah jemu-jemu membantu PAS dan menghadiri program PAS walaupun beliau bukan ahli PAS. Paling menarik rumah beliau telah diadakan ceramah oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang yang merupakan Pengerusi Jawatankuasa Disiplin yang memecat beliau pada ketika itu. Selepas beberapa beliau ditemui meninggal dengan penuh misteri di dalam parit di tanah rancangan Felcra Seberang Perak.

Rumusannya:

1. Tindakan disiplin adalah merupakan sebahagian daripada tarbiah.

2. Mereka yang berjiwa besar akan menganggap ini adalah satu penghormatan dan peluang untuk mereka muhasabah diri

3. Mereka yang dikenakan tindakn disiplin diuji dengan secara praktikal, bukan sahaja teori. Kerana tarbiah ialah amali bukan teori semata-mata.

4. Salah satu cara Allah hendak mengangkat darjat seorang itu di dalam berjamaah.

5. Menguji keikhlasan seorang itu samaada mereka berjuang kerana Allah, bukan kerana jawatan.

6. Tidak rugi apabila kita merendah diri dan rela menerima tindakan dengan hati yang lapang.

7. Allah akan menguji kepada kita sama ada kita akan mengkhianat jamaah atau tidak apabila kita diambil tindakan. Jika Kaab bin Malik dipujuk oleh Raja Ghassan yang kafir, maka kita juga akan dipujuk oleh musuh-musuh PAS yang sentiasa mencari peluang.

8. Contohilah seorang ahli biasa PAS di Pasir Salak walaupun diambil tindakan mereka terus memberikan khidmat kepada PAS.

9. Allah hendak melihat kita bercakap serupa dengan apa yang kita sering ungkap kisah Khalid ibn Walid yang dipecat di zaman Saidina Umar. Beliau terus berjuang walaupun menjadi pengikut biasa.

Mengapa saya pilih ungkapan ‘Mampus Umno’?

Aiman Athirah Al Jundi,

Sekadar Perkongsian

Ada sahabat yang prihatin bertanya kenapa saya memilih untuk menggunakan ungkapan "Mampus UMNO" pada Hari 901? Beliau juga berkata…teruk juga Muslimat PAS cuba difitnah oleh Blogger-Blogger UMNO…

Ini jawapan spontan saya….

Inilah sunnatuLlah perjuangan...Allah ingatkan kita dalam al Quran..apakah kamu fikir kamu akan dibiarkan mengatakan kami telah beriman sebelum kamu diuji?.....setiap yang berlaku apatah lagi yang diledakkan oleh musuh-musuh kena disiasat...dan fahamkan.....InsyaAllah kami ni dah lama dalam perjuangan...

901 bukan himpunan yang pertama buat kami...cuma musuh nak jadikan isu dengan...adanya wanita (bukan PAS yg bersorak)...wording ana "Mampus UMNO" dan adanya wanita yang pergi salam Polis…..

Saya katakan…diik, ini realiti mad'u kita....kita memimpin rakyat...bukan memimpin para alim ulama....

Wording "Mampus UMNO" tu expresi spontan...daripada para jiwa yangg sudah lazim dizalimi Regim UMNO BN.... Peliknya…. bila kita guna perkataan Mampus UMNO ramai yang marah dan pertahankan atas uslub dakwah katanya....

Saya tak nafikan…saya antara yang komited memperingati Muslimat dengan Surah An Nahl : 125 dalam keadaan situasi dakwah yang biasa.

Pada hari itu, suasana dakwahnya berbeza. Di keliling saya adalah Wanita-Wanita Pemberani…yang biasa "bertempur" dengan Kezaliman Regim.

Ekpresi kebencian rakyat. Benarkah kita semua kisah pada nasib rakyat yang telah dizalimi? Ekspresi saya yang juga biasa menjadi mangsa kezaliman Regim di sebalik tirai besi lokap…..

Nasib kami yang menjadi habuan dan makanan Regim? Yang komen dan marah barangkali bukan yang dizalimi, melalui pengalaman sepertimana kami. Kami menjiwai keperitahan di bawah Regim kerana kami yang dipukul, yang diterajang, yang dimandikan dengan air berkimia, yang dikepung dengan gas-gas pemedih mata berulang kali, yang dikurung berjam-jam dalam lori polis dengan niat jahat, dijerkah, ditakut-takutkan untuk dirogol ketika berada di dalam lokap tiga hari dua malam dan lelaki-lelaki bertubuh sasa dan bermuka bengis mendatangi pintu-pintu lokap kami....ada siapa tahu...ada siapa ambik tahu...ada siapa kisah....

Nah...sampaikan semua ini kepada para pejuang di sana...kepada adikku para Muslimat....kepada adikku para Pemuda….yang tidak mengenali kekanda-kekanda mereka sendiri dalam perjuangan…sehingga barangkali fitnah dan umpan musuh mudah melekat….atau apa sahaja….mereka tetap adik-adik kami dalam perjuangan…sekalipun mereka memilih tidak bertanya tetapi terus mengikut rentak yang direbanakan musuh…

Ekpresi kami yang dibiarkan kelaparan... ekpresi kami yang pernah dibiarkan hypo dalam tahanan sehingga tidak upaya bangun melangkah sehinggalah dua tiga orang sahabat datang melawat membawa air manis dan bertenaga…...

Ekpresi kami yang dibiarkan tidur di atas simen yang sejuknya mencengkam ke tulang hitam....

Ekpresi kami yang ada ketikanya dibiarkan tidur di atas lantai simen...berbumbungkan langit dan berselimutkan embun dingin pagi...

Semua ini bukan cerita buku atau ceritera penglipurlara....tetapi kisah benar kami....

Nah...Regim UMNO yang membibitkan rasa benci dan marah kami....Regim zalim ini…tiada ungkapan yg benar-benar ana mahu laungkan melainkan "Mampus UMNO" pada ketika itu. UMNO - Pertubuhan Regim. Saya langsung tidak tujukan pada orang atau individu UMNO. Tapi Pertubuhan zalim itu….

Nah….sekadar ekpresi dari jiwa-jiwa kami yang masih sedang diadili dengan tuduhan dan saksi fitnah.

Kalau itu salah….dan menyebabkan ada yang terguris dan simpati kepada UMNO….maka apa lagi yang mampu saya kata…Cukuplah Allah dan Sahabat-Sahabat Perjuanganku yang mukhlis dalam ukhuwwah ini….

Tentu mereka mengerti….. MAAF JUA.

*Tulisan ini dipetik dari Facebook Aiman Athirah Al Jundi, Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, dengan keizinan beliau. Utusan Malaysia semalam mendakwa bahawa gelagat Muslimat PAS di himpunan 901 cukup "memalukan".

Mengapa saya pilih ungkapan ‘Mampus Umno’?

Aiman Athirah Al Jundi,

Sekadar Perkongsian

Ada sahabat yang prihatin bertanya kenapa saya memilih untuk menggunakan ungkapan "Mampus UMNO" pada Hari 901? Beliau juga berkata…teruk juga Muslimat PAS cuba difitnah oleh Blogger-Blogger UMNO…

Ini jawapan spontan saya….

Inilah sunnatuLlah perjuangan...Allah ingatkan kita dalam al Quran..apakah kamu fikir kamu akan dibiarkan mengatakan kami telah beriman sebelum kamu diuji?.....setiap yang berlaku apatah lagi yang diledakkan oleh musuh-musuh kena disiasat...dan fahamkan.....InsyaAllah kami ni dah lama dalam perjuangan...

901 bukan himpunan yang pertama buat kami...cuma musuh nak jadikan isu dengan...adanya wanita (bukan PAS yg bersorak)...wording ana "Mampus UMNO" dan adanya wanita yang pergi salam Polis…..

Saya katakan…diik, ini realiti mad'u kita....kita memimpin rakyat...bukan memimpin para alim ulama....

Wording "Mampus UMNO" tu expresi spontan...daripada para jiwa yangg sudah lazim dizalimi Regim UMNO BN.... Peliknya…. bila kita guna perkataan Mampus UMNO ramai yang marah dan pertahankan atas uslub dakwah katanya....

Saya tak nafikan…saya antara yang komited memperingati Muslimat dengan Surah An Nahl : 125 dalam keadaan situasi dakwah yang biasa.

Pada hari itu, suasana dakwahnya berbeza. Di keliling saya adalah Wanita-Wanita Pemberani…yang biasa "bertempur" dengan Kezaliman Regim.

Ekpresi kebencian rakyat. Benarkah kita semua kisah pada nasib rakyat yang telah dizalimi? Ekspresi saya yang juga biasa menjadi mangsa kezaliman Regim di sebalik tirai besi lokap…..

Nasib kami yang menjadi habuan dan makanan Regim? Yang komen dan marah barangkali bukan yang dizalimi, melalui pengalaman sepertimana kami. Kami menjiwai keperitahan di bawah Regim kerana kami yang dipukul, yang diterajang, yang dimandikan dengan air berkimia, yang dikepung dengan gas-gas pemedih mata berulang kali, yang dikurung berjam-jam dalam lori polis dengan niat jahat, dijerkah, ditakut-takutkan untuk dirogol ketika berada di dalam lokap tiga hari dua malam dan lelaki-lelaki bertubuh sasa dan bermuka bengis mendatangi pintu-pintu lokap kami....ada siapa tahu...ada siapa ambik tahu...ada siapa kisah....

Nah...sampaikan semua ini kepada para pejuang di sana...kepada adikku para Muslimat....kepada adikku para Pemuda….yang tidak mengenali kekanda-kekanda mereka sendiri dalam perjuangan…sehingga barangkali fitnah dan umpan musuh mudah melekat….atau apa sahaja….mereka tetap adik-adik kami dalam perjuangan…sekalipun mereka memilih tidak bertanya tetapi terus mengikut rentak yang direbanakan musuh…

Ekpresi kami yang dibiarkan kelaparan... ekpresi kami yang pernah dibiarkan hypo dalam tahanan sehingga tidak upaya bangun melangkah sehinggalah dua tiga orang sahabat datang melawat membawa air manis dan bertenaga…...

Ekpresi kami yang dibiarkan tidur di atas simen yang sejuknya mencengkam ke tulang hitam....

Ekpresi kami yang ada ketikanya dibiarkan tidur di atas lantai simen...berbumbungkan langit dan berselimutkan embun dingin pagi...

Semua ini bukan cerita buku atau ceritera penglipurlara....tetapi kisah benar kami....

Nah...Regim UMNO yang membibitkan rasa benci dan marah kami....Regim zalim ini…tiada ungkapan yg benar-benar ana mahu laungkan melainkan "Mampus UMNO" pada ketika itu. UMNO - Pertubuhan Regim. Saya langsung tidak tujukan pada orang atau individu UMNO. Tapi Pertubuhan zalim itu….

Nah….sekadar ekpresi dari jiwa-jiwa kami yang masih sedang diadili dengan tuduhan dan saksi fitnah.

Kalau itu salah….dan menyebabkan ada yang terguris dan simpati kepada UMNO….maka apa lagi yang mampu saya kata…Cukuplah Allah dan Sahabat-Sahabat Perjuanganku yang mukhlis dalam ukhuwwah ini….

Tentu mereka mengerti….. MAAF JUA.

*Tulisan ini dipetik dari Facebook Aiman Athirah Al Jundi, Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, dengan keizinan beliau. Utusan Malaysia semalam mendakwa bahawa gelagat Muslimat PAS di himpunan 901 cukup "memalukan".

Mengapa saya pilih ungkapan ‘Mampus Umno’?

Aiman Athirah Al Jundi,

Sekadar Perkongsian

Ada sahabat yang prihatin bertanya kenapa saya memilih untuk menggunakan ungkapan "Mampus UMNO" pada Hari 901? Beliau juga berkata…teruk juga Muslimat PAS cuba difitnah oleh Blogger-Blogger UMNO…

Ini jawapan spontan saya….

Inilah sunnatuLlah perjuangan...Allah ingatkan kita dalam al Quran..apakah kamu fikir kamu akan dibiarkan mengatakan kami telah beriman sebelum kamu diuji?.....setiap yang berlaku apatah lagi yang diledakkan oleh musuh-musuh kena disiasat...dan fahamkan.....InsyaAllah kami ni dah lama dalam perjuangan...

901 bukan himpunan yang pertama buat kami...cuma musuh nak jadikan isu dengan...adanya wanita (bukan PAS yg bersorak)...wording ana "Mampus UMNO" dan adanya wanita yang pergi salam Polis…..

Saya katakan…diik, ini realiti mad'u kita....kita memimpin rakyat...bukan memimpin para alim ulama....

Wording "Mampus UMNO" tu expresi spontan...daripada para jiwa yangg sudah lazim dizalimi Regim UMNO BN.... Peliknya…. bila kita guna perkataan Mampus UMNO ramai yang marah dan pertahankan atas uslub dakwah katanya....

Saya tak nafikan…saya antara yang komited memperingati Muslimat dengan Surah An Nahl : 125 dalam keadaan situasi dakwah yang biasa.

Pada hari itu, suasana dakwahnya berbeza. Di keliling saya adalah Wanita-Wanita Pemberani…yang biasa "bertempur" dengan Kezaliman Regim.

Ekpresi kebencian rakyat. Benarkah kita semua kisah pada nasib rakyat yang telah dizalimi? Ekspresi saya yang juga biasa menjadi mangsa kezaliman Regim di sebalik tirai besi lokap…..

Nasib kami yang menjadi habuan dan makanan Regim? Yang komen dan marah barangkali bukan yang dizalimi, melalui pengalaman sepertimana kami. Kami menjiwai keperitahan di bawah Regim kerana kami yang dipukul, yang diterajang, yang dimandikan dengan air berkimia, yang dikepung dengan gas-gas pemedih mata berulang kali, yang dikurung berjam-jam dalam lori polis dengan niat jahat, dijerkah, ditakut-takutkan untuk dirogol ketika berada di dalam lokap tiga hari dua malam dan lelaki-lelaki bertubuh sasa dan bermuka bengis mendatangi pintu-pintu lokap kami....ada siapa tahu...ada siapa ambik tahu...ada siapa kisah....

Nah...sampaikan semua ini kepada para pejuang di sana...kepada adikku para Muslimat....kepada adikku para Pemuda….yang tidak mengenali kekanda-kekanda mereka sendiri dalam perjuangan…sehingga barangkali fitnah dan umpan musuh mudah melekat….atau apa sahaja….mereka tetap adik-adik kami dalam perjuangan…sekalipun mereka memilih tidak bertanya tetapi terus mengikut rentak yang direbanakan musuh…

Ekpresi kami yang dibiarkan kelaparan... ekpresi kami yang pernah dibiarkan hypo dalam tahanan sehingga tidak upaya bangun melangkah sehinggalah dua tiga orang sahabat datang melawat membawa air manis dan bertenaga…...

Ekpresi kami yang dibiarkan tidur di atas simen yang sejuknya mencengkam ke tulang hitam....

Ekpresi kami yang ada ketikanya dibiarkan tidur di atas lantai simen...berbumbungkan langit dan berselimutkan embun dingin pagi...

Semua ini bukan cerita buku atau ceritera penglipurlara....tetapi kisah benar kami....

Nah...Regim UMNO yang membibitkan rasa benci dan marah kami....Regim zalim ini…tiada ungkapan yg benar-benar ana mahu laungkan melainkan "Mampus UMNO" pada ketika itu. UMNO - Pertubuhan Regim. Saya langsung tidak tujukan pada orang atau individu UMNO. Tapi Pertubuhan zalim itu….

Nah….sekadar ekpresi dari jiwa-jiwa kami yang masih sedang diadili dengan tuduhan dan saksi fitnah.

Kalau itu salah….dan menyebabkan ada yang terguris dan simpati kepada UMNO….maka apa lagi yang mampu saya kata…Cukuplah Allah dan Sahabat-Sahabat Perjuanganku yang mukhlis dalam ukhuwwah ini….

Tentu mereka mengerti….. MAAF JUA.

*Tulisan ini dipetik dari Facebook Aiman Athirah Al Jundi, Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, dengan keizinan beliau. Utusan Malaysia semalam mendakwa bahawa gelagat Muslimat PAS di himpunan 901 cukup "memalukan".

5 petugas PAS Tampin dibebaskan

Harakahdaily,

TAMPIN, 12 Jan: Mahkamah Majistret Tampin membebaskan lima pemimpin dan ahli PAS kawasan Tampin yang ditahan tiga hari lalu oleh polis ekoran kejadian mengoyakkan poster sempena Rapat Pakatan Rakyat Negeri Sembilan 15 Januari ini.

Pembebasan mereka yang disambut oleh Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan Taufek Abd Ghani pagi ini. Mereka dibebas dengan jaminan polis.

(Gambar: Taufek [kiri sekali] bergambar dengan lima pemimpin dan ahli PAS Tampin yang dibebaskan dengan jaminan polis hari ini)

Kelima-lima mereka ditahan tiga hari lalu ketika datang ke Balai Polis Tampin untuk membuat laporan polis ekoran pertengkaran yang berlaku antara mereka dengan sekumpulan orang yang mendakwa petugas Majlis Daerah Tampin kemudiannya.

Ia berlaku pada 9 Januari lepas, apabila kelima-lima mendapati poster Rapat Pakatan Rakyat N9 dikoyak selepas mereka memasangnya di pekan Gemencih.

Apabila kelima-lima petugas PAS yang diketuai Zanil Subuh, Ketua Penerangan PAS Tampin itu menyiasat mendapati sekumpulan orang sedang mengoyak poster itu. Apabila ditanya, mereka menjawab, mendapat arahan untuk membuang poster itu.

Ekoran itu, berlaku pertengkaran antara mereka kerana para petugas PAS ini beranggapan yang mengoyak ini dari parti lawan yang cuba merosakkan majlis mereka kerana tidak memperkenalkan diri atau berpakaian seragam.

Selepas itu, satu laporan polis dibuat. Para petugas PAS ini pula ke balai polis Tampin jam 2 pagi hari yang sama untuk membuat laporan polis juga ekoran pertengkaran itu.

Namun, mereka telah ditahan polis atas dakwaan menghalang tugas pejawat awam iaitu petugas Majlis Daerah Tampin yang membuang poster itu.

"Saya yakin sukar untuk mereka mendakwa kerana yang mendakwa petugas majlis daerah ini tidak berpakaian seragam, notis pula tidak dikeluarkan," kata Taufek, Adun Paroi itu.

Pakatan Rakyat merancang untuk mengadakan Rapat Rakyat N9 di Dataran Rakyat pekan Gemas Ahad ini.

Datuk Seri Anwar Ibrahim, Haji Mohamad Sabu dan Lim Guan Eng dijangka menyertai rapat yang dibuat di bumi NFC (National Feedlot Centre) ini.

Mereka memanggil Gemas bumi NFC kerana ladang lembu yang dimiliki NFC dibina di Gemas.

"Saya dapati moral kelima-lima mereka amat tinggi walaupun tiga malam tidur di lokap kerana selepas bebas terus mereka membuat kerja untuk rapat Pakatan Ahad ini," kata Taufek kepada Harakahdaily.

Filem pendek 'Orang Kuat Umno' dapat sambutan

Muhammad Faeez,

IPOH, 12 Jan: Filem pendek berjudul 'Orang Kuat UMNO' terbitan Lajnah Penerangan PAS Perak kini mendapat sambutan hangat daripada masyarakat khususnya golongan muda.

Filem yang mengambil masa seminggu ini telah menampilkan dua pelawak terkenal tanah air iaitu Bob Lokman dan Man Kadir yang lebih dikenali Pak Jabit.

Ketua Penerangan PAS Perak, Ustaz Nuri Al-Amin berkata, walaupun filem ini tidak sampai dua hari ditayangkan, tetapi telah ditonton lebih 74,000 orang.

"Filem ini sungguh menarik minat pengunjung media baru kerana penuh dengan fakta dan isu semasa," katanya.

Katanya, filem yang berbentuk ‘santai marhaen’ itu menggambarkan suasana orang kampung berbicara tentang isu semasa di negara ini seperti NFC, siapa gadai Melayu dan sebagainya.

“Filem ini bertambah menarik dengan telatah Bob Lokman dan Pak Jabit yang mencuit hati. Merekalah yang menghasilkan ‘mood’ dalam filem ini,” katanya.

Penghasilan filem itu, katanya tidak menelan belanja yang mahal, hanya mengeluarkan kos pengangkutan pelakon.

“Semua tenaga penghasilan filem ini seperti editor, jurukamera, dan pengarah adalah aktivis parti PAS Perak. Atas faktor inilah kos penghasilan sangat rendah,” ujarnya.

Tambahnya, ada beberapa filem pendek yang masih dalam proses pembikinan dan akan ditayangkan tidak lama lagi.

“Saya berharap medium baru ini dapat menarik minat masyarakat khususnya golongan muda bagi mendapat pemahaman sebenar kerana media arus perdana ketika ini sudah tidak dipercayai,” ujar beliau.

Kepada yang masih belum menonton video itu bolehlah ke channel yoperaktv dengan klik pada gambar di bawah.

Tiada ulasan: