Khamis, 12 Januari 2012

KESAN JATUH MENJATUH...APA SAJA BERLAKU..RAKYAT MUNGKIN MENOLAK DAN TELAH SEDAR...HATI2 INI DIJAGA@DIKAWAL OLEH ALLAH SWT

Anwar tak bersalah: Rayuan akan dibuat, kata Yusof
Pihak pendakwaan kes perbicaraan liwat II yang membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim mahu membuat rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang melepas dan membebaskan ketua pembangkang itu daripada pertuduhan meliwat bekas pembantunya, Isnin lalu.

NONEDalam laporan berita Buletin Utama, terbitan TV3, Peguam Cara II Negara, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden dipetik berkata keputusan membuat rayuan dibuat setelah mengkaji semua bukti berhubung kes berkenaan.

Mohd Yusof juga dilaporkan berkata cadangan berkenaan akan dikemukakan kepada Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail tidak lama lagi supaya rayuan boleh difailkan dalam tempoh 10 hari.

Isnin lalu, hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah, mengambil masa kurang dari lima minit dalam membuat keputusan untuk membebas dan melepaskan Anwar selepas memutuskan untuk tidak menerima bukti DNA. Beliau sebelum ini, menerima bukti berkenaan ketika dibentangkan oleh pihak pendakwaan.

Pada peringkat akhir pembelaan, katanya, beban membuktikan mesti melampaui keraguan munasabah.

Menurut Mohamad Zabidin, meskipun mahkamah menerima bukti yang dikemukakan oleh ahli kimia yang dilantik oleh kerajaan - Dr Seah Lay Hong dan Nor Aidora Saedon, namun mahkamah memilih menolak kenyataan mereka selepas mendengar keterangan dari dua saksi pakar Anwar dari Australia.

azlanSemalam, Azlan Mohd Lazim, bapa kepada pengadu kes liwat II, Mohd Saiful Bukhari berkata beliau akan mempertimbangkan untuk mengambil tindakan sivil sekiranya Peguam Negara tidak mengemukakan rayuan.

Sebelum ini, beberapa peguam kes jenayah memberitahu Malaysiakini bahawa hak untuk membuat rayuan terletak di tangan Peguam Negara yang mempunyai 14 hari untuk berbuat demikian.
Anwar bebas, Umno pecah

Mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, apabila ditanya mengenai keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim, secara sinikal beliau menjawab:

"Walaupun saya hairan jugalah pasal dia (Anwar) tak bersalah. Tapi ini bukti bahawa tidak ada konspirasi dari dulu sampai sekarang.

mahathir ebook launching 091211 04"Apabila pihak mahkamah berpendapat dia (Anwar) tidak bersalah, mereka (mahkamah) berkata dia tidak bersalah. Mungkin ada pihak yang nak appeal, saya tak tahulah."

Mahathir memang terkenal dengan komen-komen sinikalnya. Anwar Ibrahim adalah bekas anak didik yang ditatang beliau satu ketika dahulu.

Namun akhirnya Anwar menjadi musuh politik nombor satu Mahathir yang menjadi perdana menteri selama 22 tahun itu. Anwar juga merupakan satu-satunya ahli politik yang masih belum dapat “dibunuh” karier politiknya olehnya.

Ahli-ahli politik lain seperti Tengku Razaleigh Hamzah, Tun Abdullah Ahmad Badawi, Tun Musa Hitam dan ramai lagi, terpelanting dengan mudah apabila bertembung dengan Mahathir.

Sudah pasti Mahathir adalah orang yang paling tidak gembira dengan keputusan mahkamah tersebut. Jika Anwar didapati bersalah Isnin lalu, Mahathir sudah boleh berehat dengan tenang bersama keluarganya menghabiskan sisa-sisa hayatnya yang masih ada.

NONEApabila Mahathir berkata, “Mungkin ada pihak nak appeal, saya tak tahulah” – ini merupakan satu isyarat bahawa kes liwat II ini masih belum selesai dan sudah pasti bapa kepada Datuk Mukhriz itu mahu rayuan dilakukan terhadap keputusan mahkamah supaya perang liwat II berterusan.

Peperangan politik antara Mahathir-Anwar masih belum selesai walaupun ia telah memakan masa hampir 12 tahun. Suka tak suka pertembungan antara kedua-dua ahli politik ini telah mengheret seluruh negara bersama.

Glongan pro transformasi

Walaupun kecil dalam Umno, golongan ini sedikit sebanyak membantu memulihkan sokongan orang muda terhadap Barisan Nasional (BN). Golongan ini, kebanyakannya, adalah bekas penyokong Anwar sewaktu dalam Umno dahulu.

Golongan ini gembira dengan keputusan mahkamah dan selepas selesai kes liwat II ini, mereka mahu perlawanan antara BN dan Pakatan Rakyat naik ke tahap yang lebih matang iaitu ke tahap polisi.

student handing memo to saifuddin abdullah on academic freedomTimbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah adalah antara yang tergolong dalam golongan ini. Keberanian beliau untuk berhadapan dengan politikus Pakatan dalam majlis-majlis debat sedikit sebanyak telah memenangi hati anak-anak muda dan pengundi atas pagar.

Akan tetapi di dalam parti Umno, golongan pro-transformasi terlalu lemah dan jika transformasi politik itu bukan program Datuk Seri Najib Razak selaku presiden dan perdana menteri, sudah pasti golongan ini telah lama dikuburkan.

Sebab itu kita boleh lihat kurangnya komen-komen dari golongan pro-transformasi mengenai keputusan mahkamah Isnin lalu.

Mungkin golongan ini mengambil sikap berhati-hati oleh kerana kini, umum tahu golongan “garis keras” dalam Umno yang dipayungi oleh Mahathir sedang marah.

Sokong parti kuat

Politik Melayu itu mudah. Sokongan diberikan kepada parti yang kuat. Arwah atuk penulis sendiri pernah berpesan, jika mahu menyertai politik, ikutlah parti yang kuat.

Keputusan mahkamah Isnin lalu telah memberikan satu kekuatan baru kepada Anwar Ibrahim dalam usaha untuk memenangi hati majoriti pengundi Melayu terutamanya di kawasan luar bandar sekaligus menawan Putrajaya.

Bekas menteri Umno yang masih ahli parti tersebut, Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir secara terang-terangan telah menunjukkan sokongannya terhadap Anwar.

Beliau hadir ke rumah Anwar dan menemani mantan timbalan perdana menteri itu ke mahkamah pada hari keputusan diumumkan.

Tindakan Kadir ini juga boleh dilihat sebagai isyarat jelas beliau tidak bersama Najib. Jika Datuk Zaid Ibrahim pada satu ketika dahulu dipecat dari Umno kerana hadir di kongres PKR, apa pula tindakan yang bakal dikenakan terhadap Kadir yang juga merupakan timbalan presiden AMANAH – di bawah pimpinan Ku Li.

Setidak-tidaknya, penyokong Kadir akan mengikut jejak langkah beliau untuk memberikan sokongan kepada Anwar Ibrahim. Ini merupakan satu kerugian politik kepada Najib Razak.

Apa yang bakal terjadi?

Kita lihat nanti apabila pendakwaraya membuat rayuan terhadap keputusan mahkamah Isnin lalu. Apabila itu berlaku, lebih jelas lagi perpecahan dalam Umno kelihatan.

Najib akan berusaha keras untuk pastikan keputusan mahkamah Isnin lalu kekal di mahkamah rayuan. Jika keputusan mahkamah rayuan berbeza, hilang terus kepercayaan golongan atas pagar terhadap program transformasi politik beliau.

Sementara golongan “garis keras” yang berdiri di belakang timbalan perdana menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mahukan Anwar disimpan dalam penjara agar ketua pembangkang itu mengalami nasib seperti mantan pengerusi Putera-AMCJA, Dr Burhanuddin Helmy – menghabiskan masa lama dalam penjara sepanjang perjuangan politiknya.

Jika gagal menjinakkan golongan garis keras dalam Umno,Najib akan berada dalam keadaan, “yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran”. Apatah lagi pada ketika ini Umno mengalami masalah besar di basis sokongan mereka – Melayu kawasan pedalaman apabila Skandal NFC diketahui umum.


ULASAN ini adalah pandangan peribadi penyumbang/penulis dan tidak semestinya mencermin pendirian sidang pengarang Malaysiakini.

Amin Iskandar menerima anugerah zamalah Intelektual Awam Asia (API) 2009-10 untuk menjalankan kajian tentang sejarah pemantauan pilihan raya di Filipina dan Indonesia. Memblog di http://www.aminiskandar.blogspot.com dan berkicau di http://www.twitter.com/aminiskandar.

Najib dinasihatkan supaya teladani Gorbachev

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak digesa menolak ketepi golongan ahli Umno 'beraliran garis keras atau “hardliner' dan membuat perubahan sekalipun tindakan itu mungkin menyebabkan kehilangan kuasa.

NONEBekas menteri kabinet dan ahli veteran Umno Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir dalam membuat saranan itu berkata majoriti akar umbi Umno daripada lebih tiga juta ahli, berasa tidak gembira kerana merasakan wujudnya amalan kronisme, pembaziran, rasuah dan ketirisan yang memerlukan "perubahan radikal".

"Kumpulan yang menentang ini, sekadar pemimpin yang ada kepentingan sahaja. Berapa jumlah mereka ini, sepuluh ribu, lima ribu, itu sahaja?

"Kalau beliau (Najib) berani membuat sesuatu yang popular dan betul, majoriti ahli parti akan menyokongnya," kata Kadir yang kini berusia 73 tahun dan telah berkecimpung aktif dalam politik sejak tahun 1970an.

Keikhlasan dipersoal

Kadir yang juga timbalan presiden Angkatan Amanah Merdeka (AMANAH) ketika diwawancara bersama Malaysiakini, mengakui Najib banyak membuat "kenyataan yang menarik" dan dipercayai mendapat nasihat secukupnya mengenai perkembangan ehwal semasa.

"Tetapi apa yang belum saya lihat... sekalipun saya menghargai pengumuman yang baik itu, (tetapi) pelaksanaannya seolah-olah dilihat ada kekurangan. Jadi, keikhlasan pelaksanaannya menjadi tanda tanya," katanya.

Last day of Abdullah Ahmad Badawi. Najib Abdul Razak takes over as prime minister in PutrajayaSelepas mengambil alih pentadbiran dari Tun Abdullah Ahmad Badawi pada 2008, Najib cuba menonjolkan dirinya sebagai seorang reformis bagi mendapatkan semula sokongan masyarakat yang semakin memihak Pakatan Rakyat dengan memperkenalkan pembaharuan yang liberal.

Bagaimanapun, agenda perubahannya mendapat tentangan daripada kumpulan aliran garis keras Umno dan kumpulan pendesak Melayu sehingga menyaksikan inisiatifnya itu seringkali ditukar atau ditangguhkan.

Paling ketara Model Ekonomi Baru (MEB) bahagian kedua yang diperkenalkan pada akhir 2010, gagal untuk menghapuskan ekuiti 30 peratus bumiputera dan meluluskan cadangan suruhanjaya kesamarataan selepas diasak dan dibantah oleh PERKASA.

Ditanya sama ada BN atau Pakatan Rakyat mempunyai kelebihan berdasarkan situasi politik ketika ini, Kadir bagaimanapun menegaskan beliau sukarnya menyatakannya.

Serahkan kepada rakyat

Sebaliknya beliau berdoa agar Najib meneladani pemimpin hebat dalam lipatan sejarah dunia seperti Presiden Perancis Charles de Gaulle dan Setiausaha Agung Kesatuan Soviet Mikhail Gorbachev.

NONECharles menamatkan penaklukan Perancis di tanah jajahannya di Afrika manakala Gorbachev menolak cadangan campurtangan tentera dalam Palkatan Warsaw dan membubarkan Kesatuan Soviet bagi mengakhiri perang dingin.

"Di Malaysia, saya berharap Najib, dapat memberi kemerdekaan kepada rakyat seperti mana Tunku dan bapanya berikan dahulu. Serah sahaja kepada rakyat untuk memilih kerajaan serta (adakan) pilihan raya yang benar-benar bersih dan adil.

"Apa sahaja keputusannya, beliau akan sentiasa dikenang sebagai pemimpin yang hebat. Apa sahaja yang keputusannya, beliau boleh berdiri dengan bangga di mana beliau telah melakukan sesuatu yang terbaik untuk generasi akan datang.

"Pemimpin hebat sepatutnya berfikir begitu," kata Kadir yang juga bendahari Umno bahagian Kulim Bandar-Baharu.

Tiada ulasan: