Khamis, 5 Januari 2012

BETUL..APA KALUT2..KALAH MENANG ALLAH TENTUKAN...KALAU RAKYAT TELAH TAHU SEGALA KEZALIMAN..ALLAH LAGI TAHU..MAKA BAIKI DIRI..PULANGKAN HAK RAKYAT...

P'raya selepas kerja JK Parlimen selesai - Kadir Sheikh Fadzil | Print |
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 5 Jan: Veteran Umno, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir (gambar) menasihatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar 'tidak kalut' untuk mengadakan pilihan raya seawal Mac tahun ini.

Sebaliknya kata beliau, Najib sewajarnya menunggu Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya selesai melaksanakan tugas mereka terlebih dahulu dan segala syor mereka dilaksanakan sepenuhnya.

Jika Perdana Menteri membuat pilihan raya awal tanpa menunggu jawatankuasa yang dibentuknya selesai menjalankan tugas, orang ramai akan mempertikaikan langkah beliau itu dan menganggap beliau menipu.

Oleh itu, katanya, Perdana Menteri perlu memastikan jawatankuasa itu selesai menjalankan tugas mereka selepas beliau sendiri melantik mereka sebelum ini.

Bekas menteri penerangan dan pelancongan itu berkata demikian dalam wawancara eksklusif dengan Harakahdaily semalam.

"Setakat ini baru cap jari (dakwat kekal), benda kecik sahaja, benda-benda pokok belum buat lagi.

"Kita ada masa, parlimen ini sampai April 2013, apa duk kalut sangat. Tabur duit merata-rata nak buat pilihanraya bulan Mac," katanya.

Sambil mengingatkan Najib bahawa sekarang sudah tahun 2012, rakyat zaman ini sudah pandai menilai dan tidak boleh lagi diperbodohkan, kata beliau yang juga Timbalan Presiden NGO Angkatan Amanah Merdeka (Amanah).

Antara lain katanya, keperluan rakyat kepada media yang adil dan bebas, bukan melaporkan sebelah pihak seperti sekarang ini.

"Harakah misalnya, mewakili setengah daripada orang Melayu di Semenanjung.

"Dia mintak permit nak buat akhbar (harian) ni dah 50 tahun dah, tak bagi juga. Kalau saya ada kuasa saya bagi," katanya lagi.

Selain itu, beliau juga mengingatkan kerajaan BN pada hari ini agar matang dan tidak lagi menggunakan taktik kotor untuk menang pilihan raya termasuk amalan membeli undi.

"Saya sendiri pernah diberi satu longgok cash suruh saya edar. Pembelian undi secara-terang terangan dua tiga hari sebelum pilihan raya. Berjuta-juta duit diedar cara besar-besaran.

"Ramai orang kelabu mata bab duit ni, tapi tak usah buat dah la, hodoh sangat dah," katanya sambil menyeru BN bertanding secara 'gentleman'.

Video wawancara akan menyusul.

Kajian: PAS diyakini mampu jaga kepentingan Melayu | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Jan: Menurut satu kajian yang dijalankan oleh Universiti Malaya terhadap negeri Selangor, daripada 795 orang responden berbilang kaum, 32 peratus dari mereka yakin PAS boleh menjadi alternatif kepada Umno bagi menjaga kepentingan orang Melayu di negeri itu.

27 peratus mengatakan tidak manakala 41 peratus lagi menyatakan tidak pasti.

Kajian terhadap etnik melayu sahaja pula menunjukkan 37 peratus orang Melayu di negeri itu bersetuju PAS mampu menjaga kepentingan Melayu lebih baik berbanding Umno.

Hanya 27 peratus orang Melayu yang dikaji itu mengatakan tidak, manakala selebihnya adalah tidak pasti.

Kajian berkenaan dijalankan oleh Pusat Kajian Dan Demokrasi Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) di Selangor.

Kajian dibuat dari 3 hingga 11 Disember lalu dan meliputi kawasan parlimen Puchong, Sepang, Sabak Bernam, Hulu Selangor, Kuala Selangor, Selayang, Gombak, Ampang, Hulu Langat, Pandan, Subang dan Shah Alam.

Enam puluh peratus daripada responden terdiri daripada bangsa Melayu manakala Cina dan India pula masing-masing mewakili 25 dan 12 peratus responden.

Safwan buat laporan, dakwa dikasari polis | Print |
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 5 Jan: Pengerusi Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas), Safwan Anang hari ini menafikan dakwaan pihak polis semalam kecederaan yang dihadapi beliau akibat dirinya sendiri.

Safwan berkata, dakwaan polis itu ternyata bercanggah dengan apa yang berlaku dalam demonstrasi Bebas di hadapan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Sabtu lalu itu.

"Saya tegaskan, saya memang dikasari oleh polis pada malam itu.

Beliau berkata demikian selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, petang tadi dengan diiringi peguam daripada Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (JUHAM) Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Dalam laporan itu beliau mendakwa dirinya ditumbuk dengan kuat di sebelah kiri mulutnya dan menyebabkan bibirnya berdarah.

Beliau juga mendakwa dihentak dengan lutut dibahagian rusuknya.

laporan polis tersebut dibuat bagi menuntut siasatan dijalankan ke atas insiden kekasaran tersebut khususnya anggota polis yang terlibat pada malam itu.

"Saya percaya tindakan polis tersebut adalah merupakan satu kesalahan jenayah terhadap orang awam dan boleh disabitkan salah di bawah kanun keseksaan," katanya yang juga Timbalan Pengerusi Gerakan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis).

Menurutnya lagi, akibat kekasaran itu beliau mengalami kecederaan di bibir dan mulut sakit di bahagian rusuk kanan sehingga terpaksa dirawat di hospital beberapa hari.

Ada bukti rakaman


Sementara itu, Pengarah Juham, Ahmad Zamri Asa'ad Khuzaimi berkata, pihaknya mempunyai rakaman yang menunjukkan Safwan dikasari.

Beliau juga mendakwa rakaman versi polis yang didedahkan hanya sebahagian sahaja.

"Kita juga ada bukti rakaman menunjukkan Safwan dipukul dan Juham akan beri kerjasama kepada polis dalam sisatan nanti," katanya.

Beliau juga berkata, soal Safwan lambat membuat laporan polis tidak timbul kerana keadaannya yang tidak mengizinkan..

Turut bersama, peguam Mohad Khairudin Othman.

Syed Azman buat laporan SPRM terhadap MB | Print |
Khairul Azlam Mohamad

KUALA TERENGGANU, 5 Jan: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi membuat satu laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said.

Laporan itu dibuat berhubung Program Bantuan Pakaian dan Alatan Sekolah di pejabat SPRM, di sini hari ini.

Menurutnya, Laporan Ketua Audit Negara 2010 telah mendedahkan banyak kelemahan program bantuan pakaian dan alatan sekolah yang dikendalikan oleh Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Terengganu.

“Laporan ini dibuat supaya suatu siasatan segera dapat dilaksanakan oleh pihak SPRM dan saya juga memohon tindakan saya ini dilindungi di bawah Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010.

“Asas kepada laporan ini dibuat berdasarkan Laporan Ketua Audit Negara 2010, yang secara tidak langsung turut melibatkan penyelewengan di bawah bidang kuasa Menteri Besar Terengganu,” ujarnya kepada media selepas membuat laporan tersebut.

Beliau yang menyerahkan laporan tersebut kepada Pengarah SPRM Terengganu, Mohd Yusuff Mohd Zin ditemani oleh peguamnya dari Tetuan Fariz Halim & Co pada jam 11.00 pagi.

Dr Syed Azman telah diambil keterangan oleh pegawai penyiasat SPRM selama dua jam.

Hadir sama mengiringi beliau adalah Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Terengganu, Dr Bala Chandran, Pengerusi DAP Terengganu, Ng Chai Hing serta 20 penyokongnya.

Tiada ulasan: