Khamis, 3 Mac 2011

TINGGALKAN BUDAYA YANG TAK ELOK....IA MENGAMBARKAN SIKAP DAN BUDAYA PARTI ITU..SAMPAI BILA KITA NAK BERKUASA...KUASA DITANGAN ALLAH...KITA TUNGGU AJE

Umno BN restu budaya samseng di Merlimau
Hazayani Zakaria

JASIN, 3 Mac: Umno BN seolah-olah merestui budaya samseng sewaktu kempen pada pilihan raya kecil (PRK) Dun Merlimau.

Pengarah Pilihan raya PAS PRK Dun Merlimau, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman berkata, Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam sebagai pengarah PRK bagi BN yang hanya berdiam diri menunjukkan beliau mahu keadaan ini berterusan.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas beberapa insiden keganasan yang didakwa dilakukan oleh penyokong BN dalam tempoh beberapa hari kempen ini.

"Datuk Seri Ali Rustam tak boleh kawal tindakan ini ke?

“Ini menunjukkan beliau merestui budaya samseng ini," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Pengkalan Chepa pada sidang media di Markas Induk PAS, di sini hari ini.

Beliau juga yakin perbuatan khianat yang dilakukan termasuk cubaan membakar pentas ceramah DAP sengaja dilakukan untuk membangkitkan kemarahan penyokong Pakatan Rakyat khususnya PAS.

"Saya percaya mereka buat macam ini supaya orang PAS marah, dan balas balik apa yang dilakukan itu.

"Dengan itu mereka boleh tuduh orang PAS ganas, ekstremis," katanya.



Protes saman ekor dengan kertas undi

Harakahdaily

JASIN, 3 Mac: Timbalan Ketua Penerangan PAS Negeri Melaka, Yusof Abdul Wahab menyeru para pengundi PRK Dun Merlimau supaya menzahirkan protes terhadap saman ekor melalui kertas undi pada 6 Mac ini.

Katanya, inilah masa yang terbaik dan peluang terdekat bagi rakyat khususnya para pengundi di Merlimau menunjukkan sikap mereka terhadap saman ekor yang seolah-olah merompak wang rakyat.

Menurutnya, kerajaan BN perlu diajar melalui peti undi supaya mendengar keluhan dan rintihan rakyat ekoran menjadi mangsa saman ekor yang dipertikaikan pelaksanaannya sejak dahulu lagi.

“Saya menyeru para pengundi di Dun Merlimau supaya menolak BN dan mengundi calon PAS yang mewakili Pakatan Rakyat untuk memberi peringatan kepada BN supaya jangan sekali-kali mendera rakyat melalui saman ekor,” katanya.

Beliau berkata, walaupun banyak isu yang boleh membuka minda rakyat untuk menolak Umno BN terutama pada PRK Merlimau, namun saman ekor adalah isu yang melibatkan rakyat secara umum.

“Kerajaan BN tidak mahu mendengar pandangan rakyat supaya dimansuhkan saman ekor, jadi eloklah rakyat membantah melalui peti undi dengan mengundi calon PAS di Merlimau dan Kerdau pada 6 Mac ini,” katanya.

Sebelum ini, Ketua Pnerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad meminta semua jentera penerangan parti supaya menyemarakkan protes saman ekor yang tidak adil dan membebankan rakyat.

Ini, katanya kerana masih kedapatan 17.1 juta saman ekor yang disenarai hitam sehingga pihak polis terpaksa melanjutkan tempoh bayaran saman diskaun sehingga 10 Mac ini.

“Ini bermakna rakyat sudah protes secara senyap terhadap saman ekor. Sila naikkan kain rentang di seluruh negara,” ujarnya.


6 tahun dengan Felda, hutang RM85 ribu
Nazri Abdullah
TEMERLOH, 3 Mac: Seorang peneroka terpaksa menanggung hutang lebih RM85 ribu selepas enam tahun menguruskan ladang tanaman mereka bersama Felda.

Hutang yang begitu besar dalam tempoh singkat itu didakwa akibat menyerahkan urusan tanam semula kepada Felda yang dikendalikan anak syarikatnya Techno Plant sdn Bhd.

Perkara itu didedahkan Pengerusi Persatuan Anak-anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) pada sidang media PAS di markas induk PRK Kerdau di sini.

"Sebagai bukti kegagalan Felda, saya bawa satu contoh, seorang peneroka Felda, hutangnya pada ketika ini setelah lebih kurang enam tahun diurus Techno Plant Sdn Bhd, hutangnya mencecah
RM85,441.63 sen," katanya sambil menunjukkan slip penyata hutang yang dikeluarkan Techno Plant.

Beliau bagaimanapun tidak menyertakan maklumat lanjut berkenaan peneroka tersebut.

Mazlan mendakwa, Felda melalui anak syarikatnya yang diwujudkan sejak tahun 200d itu mengaut keuntungan melampau di atas usaha dan titik peluh peneroka berbanding syarikat swasta lain.

Sebagai contoh tambahnya, kos tanam semula dengan Felda adalah sebanyak RM10,503 sehektar berbanding Sime Darby (RM3,120) dan Kumpulan IOI (RM1,998) sekaligus membuktikan dakwaan tanam semula dengan Felda murah adalah bohong.

Akibat kos yang mahal itu kata beliau, peneroka terpaksa menanggung hutang yang besar setiap tahun.

Kos yang besar itu pula kata Mazlan langsung tidak sepadan dengan untung bersih yang diperolehi peneroka berbading menanam semula dengan syarikat lain.

Beliau membandingkan keuntungan Felda yang hanya RM40.50 seekar untuk sebulan dengan Wilmar International (RM1050), IOI Group (RM366.30) dan Sime Darby (RM114).

"Kalau diurus secara profesional, tentu lah keuntungannya lebih besar dari syarikat-syarikat lain," katanya menempelak Felda yang juga turut mendakwa kebun dibawah seliaan mereka diurus secara profesional.

Turut hadir salam sidang media itu Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Penerangan PAS Idris Ahmad dan anggota parlimen Padang Terap Nasir Zakaria.

"Kenapa Felda jadi begini, jadi begini? Kerana disebalik mereka yang menguruskan ini adalah kroni-kroni mereka.

"Mereka inilah yang mengaut keuntungan dan memperalatkan anak-anak peneroka yang bekerja dengan Techno Plant," jelasnya.

Sehubungan itu beliau menggesa perkhidmatan Techno Plant dihentikan serta merta demi masa depan peneroka.



Siri 03: Kerdau bakal terus tersudut
Dr. Dzulkefli Ahmad
Memasukki hari ke-6 berkempen, MB Pahang tentunya menyesal tak sudah-sudah mencabar PAS kononnya ketandusan modal untuk berkempen. Beliau kini semacam terpaksa dikenakan ’rawatannya sendiri’ atau bak pepatah Inggeris “a taste of his own medicine”. Dalam bahasa pasarnya, padan muka dia.

Setelah 53 tahun merdeka, bandar ’cowboy’ Kerdau dalam kawasan Kuala Krau, baru disedari wujud dalam Persekutuan Malaysia ini. Pimpinan Umno/BN sewajarnya malu dan kesal betapa sebuah DUN yang bernama Kerdau bahkan seluruh Kawasan Parlimen Kuala Krau tersudut dan terpinggir dalam arus pembangunan negara. jauh dari kerancakan perkilangan yang menjana pekerjaan dan pendapatan buat pihak berkuasa tempatan. Kini Kerdau diancam nasib yang sama untuk beberapa dekad lagi.

Pelik tetapi benar, bagaimana segala pendedahan pengurusan bobrok Adnan Yaakob, masih boleh dia nafikan mentah-mentah, meskipun yang mengkritik dan mendedahkan kepincangan pengurusan beliau bukanlah akhbar Harakah, Rocket atau Suara Keadilan.

Yang mendedahkan kebobrokan dan kebejatan pengurusan tempang beliau adalah Laporan Ketua Audit Negara di bawah kepimpinan Tan Sri Amrin Buang. Setiap tahun telah beliau nyatakan bahawa bagaimana pun yang didedahkan, tetap akan berulang segala ketirisan dan kebocoran akibat pelbagai pengkhianatan wang rakyat dalam ’sistem ’penghantaran’ pemerintahan negara ini.

Meskipun ia adalah kesalahan golongan birokrat, ramai yang berdaleh begitu, tetapi kesemua kementerian adalah dipimpin oleh pimpinan orang politik. Tidakkah bagai dek kata pepatah Cina, ”Ikan busuk dari kepalanya?”.

Adnan tidak segan-segan menyatakan negeri Pahang tidak akan bankrap kerana Pahang boleh pinjam dari kerajaan Pusat. Dengan sikap dan mentaliti itulah MB Pahang ini terus-terusan telah meningkatkan hutang dari tahun 2005- RM1.59 bilion, tahun 2006- RM1.72 bilion, tahun 2007- RM1.91 bilion, tahun 2008- RM2.07 bilion dan tahun 2009- RM2.17 bilion.

Meneliti Laporan Ketua Audit Negara akan menyelak pelbagai kebejatan pengurusan pentadbiran beliau sepertimana telah didedahkan oleh Siri 01 dan Siri 02 penulisan ini termasuk syarikat-syarikat yang menyaman kerajaan negeri atas isu Pembalakan, hasil mahsul yang sepatutnya mengkayakan kerajaan negeri tetapi telah benar-benar menjadi ”Bala” , iaitu Spag’n Plantation Sdn. Bhd [ RM 209 juta ] dan Upayapada (M) Sdn Bhd [ RM 24 juta ] . Rakyat bakal menganggung serta membayar saman ini, bukan duit Adnan Yaakob!

Begitu juga disamping pembalakan, kebejatan akibat pencerobohan perlombongan, pencerobohan hutan dan sungai (pasir) mengakibatkan kerugian pendapatan dan kemusnahan alam sekitarnya. Bayangkan kalau ia berlaku di negeri-negeri Pakatan Rakyat tentunya telah dimuat dimuka depan akhbar perdana BN.

Mungkin rakyat Pahang wajar tahu bahawa Adnan mudah-mudah menepis kritikan bahawa MB Pahang pada tahun 2007 membeli beli plat kereta CCC 9 dengan harga RM48,000. Mungkin ada yangmenyanggah apa sangat kalau dibanding dengan harga sebuah bilik hotel 7 bintang semalam isteri PM yang mencecah lebih RM100,000.

Semua itu telah menjadi mangli kepada segelintir pemimpin tertinggi negara ini, justeru kerana rakyat tidak peduli kerana terus menyokong beliau. Begitu juga apabila Ketua Audit Negara mendedahkan bahawa sebuah ’Armchair Nyatoh Timber Leg’ yang hanya berharga RM990 di pasaran, dibeli dengan harga kontrak RM3,530. Begitu juga perolehan sebuah ’spiral pendant light’ yang berharga maksima di pasaran RM9,200 di beli dengan harga RM38,700.

Kesemua kebejatan yang ditakrifkan sebagai ’tidak memuaskan’ oleh Laporan Audit ini telah menjadi ’mangli dan ’biasa-biasa’ sahaja bagi seorang MB yang tahu bahawa beliau akan di’bail-out’ oleh Kerajaan Pusat akhirnya. Ke begitu?

Malang segala-segala ini akan berulang sehinggalah rakyat akan bangkit untuk menyatakan ”Cukupdah Kebejatan Ini”, sementara golongan muda yang lebih cerdik akan melaungkan ”Enuf is Enuf” seperti mana rakyat di negeri-negeri di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat lakukan dalam PRU ke-12 lalu.

Sehingga itu berlaku, Presiden Umno dan Menteri Besar Pahang tahu dan ’yakin’ bahawa rakyat dan pengundi Melayu khususnya di Felda akan tetap setia dengan Umno. Justeru itu, mereka mesti digula-gulakan dan didodoikan sampai bila-bila. Mereka mesti kepong dari mendapat maklumat alternatif dari media baru kerana akan berlaku ’tsunami besar’ pada PRU ke-13 andainya ”pencerahan minda dan kemerdekaan jiwa” berlaku.

Andainya golongan peneroka memahami bahawa tidak boleh selama-lamanya menjadi ’Peneroka’, maka akan berlaku ’kebangkitan besar’. Mereka wajar digerakkan dan dikejutkan bahawa kini mereka mesti bergelar ”Pemilik dan Tuan”. Kerajaan perlu kikis dan ubah mindset ini. Sebab itu mereka sentiasa dimangsakan. Dah 50 tahun masih lagi meneroka! Tuan dan pemilik ini perlu disedarkan bagaimana Felda Plantation menjadi sebuah korporat besar sementara mereka masih terperangkap dengan kepompong regim pendapatan RM1,500.

Maklumat akan menerangkan kepada mereka baahwa ada kawan-kawan seangkatan dengan mereka sudah merdeka dan memenangi kes-kes di Mahkamah. Mereka baru sahaja diberitahu ANAK bahawa kewujudan Felda Plantation sebagai entiti korporat menyanggahi dan berlawanan dengan peruntukan Akta Penempatan Berkelomppok , 1960 (GSA).

Adnan hanya akan berada di ambang bahaya, apabila rakyat dan pengundi di Kerdau dan Pahang celek! Beliau tahu beliau akan menang sekali lagi. Tetapi sampai bila mahu begini?

Selagi itu Adnan masih boleh hidup dalam penafian dan terus berbohong!
----------------------------------
Dr Dzulkefly Ahmad adalah AJK PAS Pusat yang juga anggota Parlimen Kuala Selangor.




Orang Asli dijamu arak di Galas
Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 3 Mac: Dewan Undangan Negeri Kelantan dimaklumkan bahawa, jentera pilihan raya Barisan Nasional (BN) di Galas telah mengurung orang Asli dalam kempen itu dan memberikan mereka minuman keras.

Ia dimaklumkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan ngo negeri, Abdul Fatah Mahmood yang melahirkan rasa dukacita cara berkempen BN pada pilihanraya kecil Dun Galas itu.

Menurutnya, mengikut aduan masyarakat terbabit mereka dikurung oleh pemimpin Umno dalam tempoh pilihanraya kecil itu sambil disajikan dengan minuman keras dengan alasan untuk meraikan mereka.

(Gambar fail: Orang Asli dipakaikan baju khas sebelum dihantar untuk mengundi)

“Akibatnya selepas kejadian itu surau begitu lengang tanpa dihadiri oleh masyarakat Orang Asli yang beragama Islam untuk beribadat.

“Kita amat kecewa, tarbiah demi tarbiah telah diberikan oleh kerajaan negeri melalui agensinya serta pihak-pihak lain, namun telah dirosakkan oleh oleh pemimpin Umno untuk kepentingan politik mereka,”ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika menggulung perbahasan titah Sultan Kelantan sempena pembukaan persidangan Dun Kelantan yang ke-12.

Katanya, sepatutnya kenyataan ‘minum arak’ kerana marahkan kerajaan negeri tidak didengar dalam dun yang mulia ini.

“Satu kenyataan yang amat tidak wajar disebut oleh Adun yang beragama Islam, jadi tidak hairan kalau Adun Galas mengeluarkan kenyataan sedemikian,”ujarnya lagi.

Pada masa yang sama, beliau mendedahkan ada beberapa orang masyarakat Orang Asli memohon dipindahkan di tempat lain kerana tidak tahan dengan tekanan BN di situ.

Tambahnya, kerajaan negeri akan mengambil perhatian berhubung perkara itu.



Terbakar: Pengawal dapat sumbangan Harakah

Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 3 Mac: Pihak pentadbiran Harakah hari ini segera menghulurkan sumbangan kilat kepada pengawal keselamatan yang bertugas di ibu pejabatnya di Jalan Pahang, di sini, Abdul Rahim Abdullah, 77, sebaik sahaja mengetahui rumahnya di Kampung Bandar Dalam hangus terbakar malam tadi.

Sumbangan tersebut disampaikan oleh Pengarah Urusan Harakah, Datuk Kamarudin Jaffar dari dana Tabung Kemiskinan Harakah (TKH), bagi meringankan beban yang ditanggung oleh Abdul Rahim sekeluarga yang kini tinggal sehelai sepinggang.

(Gambar: Kamarudin menyampaikan sumbangan kepada Abdul Rahim dan isterinya, Rafidah)

Selain itu, para kakitangan Harakah dan seluruh anak syarikatnya turut mengadakan kutipan derma kilat bagi membantu mangsa sekeluarga yang kini terpaksa tinggal menumpang untuk sementara waktu di rumah jirannya akibat kejadian itu.

Meskipun sentiasa dalam kesibukan, Datuk Kamarudin bersama sebahagian kakitangan Harakah tetap meluangkan masa untuk menziarahi mangsa dan menyampaikan sumbangan itu sekitar jam 11.00 pagi tadi, sebaik sahaja mendapat tahu kejadian itu.

Sumbangan dari kakitangan Harakah dan seluruh anak syarikatnya yang juga dalam bentuk wang tunai disampaikan oleh Mohd Faisal Tawang dari bahagian pengedaran Harakah, sejurus selepas Datuk Kamarudin menyampaikan sumbangan dari Harakah.

Bercakap kepada pemberita ketika ditemui di tempat kejadian, selain mengucapkan takziah kepada Abdul Rahim, isteri dan anaknya, beliau bagaimanapun bersyukur kepada Allah kerana kebakaran tersebut tidak turut melibatkan korban jiwa.

Beliau juga turut mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada anak jiran Abdul Rahim kerana berjaya menyelamatkan isteri Abdul Rahim, Rafidah Mohd Noor, 58, yang kini tidak boleh berjalan akibat kakinya terpaksa dipotong kerana kencing manis ketika kejadian berlaku.

"Syukurlah kepada Allah kerana isteri dan anak selamat. Bersabarlah dengan apa yang berlaku. Insya Allah pasti ada pertolongan Allah," kata beliau kepada Abdul Rahim dalam kunjungannya ke rumah mangsa dengan wajah keprihatinan yang tidak dapat disembunyikan lagi.

Manakala Mohd Faisal ketika ditemui kelihatan turut terharu dengan langkah segera rakan-rakan sekerjanya mengadakan derma kilat untuk membantu mangsa yang sudah begitu mesra dengan mereka, setelah sekian lama bertugas di pejabat Harakah.

Menurut Abdul Rahim, beliau difahamkan kejadian tersebut bermula dari dapur rumah mereka dipercayai ekoran litar pintas selepas cerek air elektrik yang dipasang di dapur rumah mereka terlupa untuk ditutup.

(Gambar: Abdul Rahim menceritakan kepada Kamarudin bagaimana rumahnya terbakar)

Ketika kejadian, beliau tiada di rumah kerana sedang bertugas di pejabat Harakah, tetapi yang berada di rumahnya hanyalah isteri dan seorang anaknya yang turut ditemani seorang anak saudaranya yang turut menumpang di situ.

"Saya menerima panggilan telefon dari anak saya, Siti Fatimah mengenai kejadian itu kira-kira jam 10.30 malam tadi ketika sedang bertugas di pejabat Harakah.

"Alhamdulillah, bomba yang sampai kira-kira 20 minit selepas kejadian berjaya mengawal api dari terus merebak ke rumah jiran-jiran," katanya.

Beliau yang jelas terharu dengan sumbangan yang disampaikan turut menyuarakan kesyukurannya kepada Allah kerana walaupun sudah kehilangan harta benda, isteri, anak dan anak saudaranya selamat dalam kejadian itu.



Xavier saman Free Malaysia Today dan wartawannya
Harakahdaily

SHAH ALAM, 3 Mac: Dr. Xavier Jayakumar, Exco Kerajaan Negeri Selangor (Adun Seri Andalas) telah mengarahkan peguam beliau Derek J. Fernandez melalui Tetuan Fernandez & Selvarajah untuk menyaman portal laman web Free Malaysia Today dan wartawannya B. Nantha Kumar.

Ini berikutan tersiarnya sebuah artikel oleh portal laman web tersebut pada 22 Februari bulan lepas bertajuk “Xavier Pleads To Be Retained As Exco” yang antara lain mengatakan bahawa ahli Exco berkenaan telah merayu kepada Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk dikekalkan dalam barisan Exco Negeri Selangor.

Dalam kenyataan media pada 24 Februari 2011 yang lepas, Dr. Xavier menafikan sekeras-kerasnya laporan itu dan sebaliknya mengatakan bahawa laporan tersebut berniat jahat untuk memburuk-buruk imej beliau sebagai Exco Negeri Selangor

Hari ini syarikat guaman itu telah menghantar Notis Tuntutan (Notice of Demand) kepada kedua-dua defendan tersebut agar memohon maaf dan menarik balik artikel dan membayar sejumlah kos gantirugi yang berpatutan dalam tempuh 7 hari dari tarikh notis tersebut.

Notis yang sama akan juga dihantar kepada akhbar berbahasa tamil, Tamil Nesan yang turut menyiarkan laporan yang sama pada 23 Februari yang lepas.

Dalam tuntutannya, Xevier menuntut agar laman web berkenaan menarik balik laporan itu dalam masa tujuh hari, memohon maaf, jaminan tidak akan mengulangi laporan sebegini dan membayar kos dan kerosakan akibat dari laporan itu sebanyak RM100,000.

Jika surat tuntutan ini tidak dijawab dalam masa tujuh hari, tindakan saman akan dimulakan ke atas laman web itu.


Arab hanya dapat demokrasi

Subky Latif

RAKYAT Tunisia serentak melancarkan revolusi secara tiba-tiba bagi mendapatkan demokrasi. Revolusi itu berjaya apabila mereka dapat menumbangkan presiden diktatornya, Zine al Abidene Ben Ali.

Atas kejayaan revolusi di Tunisia itu rakyat Mesir pula melancarkan dengan tiba-tiba juga revolusi menggulingkan regim diktator Hosni Mubarak yang bermaharajalela selama 30 tahun itu. Ia juga berjaya.

Maka ia diikuti oleh Yaman, Libya, Baharain. Maghribi dan Jordan juga ada keinginan yang sama.

Rakyat Tunisia dan Mesir tidak tahu apa yang mereka buat itu satu revolusi. Yang mereka tahu ialah mahukan demokrasi. Sesudah mereka berada di medan Dataran Tahrir, sesudah dapat bertahan beberapa hari, maka baru mereka tahu dari orang-orang yang memerhatikannya bahawa itulah satu revolusi. Merekapun mengaku yang mereka buat itu adalah revolusi.

Mereka sanggup mati bagi mendapatkan demokrasi. Dan memang ramai yang mati. Di Libya, Yaman dan Baharin yang belum berjaya ketika rencana ini ditulis, sudah ramai yang mati dan cedera untuk mendapatkan demokrasi itu.

Dan dipercayai umat Arab yang memulakan satu bentuk revolusi yang baru itu akan beroleh apa yang mereka mahu iaitu demokrasi. Seseorang atau sesuatu kaum itu akan dapat apa yang dia niat.

Mereka mahu demokrasi. Mereka menuntut dan memperjuangkan demokrasi. Mereka sanggup mati dan ada yang mati kerana hendakkan demokrasi, maka mereka mulai dapat jalan menuju demokrasi itu.

Alangkah indahnya kalau revolusi itu dilancarkan bagi mendapatkan Islam. Mereka akan dapat Islam. Tenaga dan pengorbanan yang dicurahkan bagi mendapatkan demokrasi dan Islam adalah sama. Niat yang menentukan apa yang mereka dapat.

Setakat ini hanya rangkaian Ikhwanul Muslimun di semua wilayah yang mencampuri revolusi itu berniat untuk menuntut kedaulatan Islam melalui wadah demokrasi.

Demokrasi adalah baik dan mulia dibandingkan dengan pemerintahan zalim, tetapi demokrasi itu kedua baiknya selepas Islam. Islam menjamin demokrasi tetapi demokrasi tidak menjamin Islam. Kalau revolusi rakyat di bumi Arab itu bertujuan untuk mendaulatkan Islam, mereka akan dapat Islam dan dapat demokrasi. Apabila matlamat revolusi untuk demokrasi, mereka akan dapat demokrasi saja.

Semasa hijrah Rasul SAW, ada yang menyertai hijrah itu tujuannya untuk mendapat wanita kekasihnya. Dia juga Islam tetapi hijrahnya bukan kerana Islam. Matlamat hijrah Rasul itu berjaya menegakkan Islam, tetapi yang berhijrah kerana wanita tadi dapat wanita saja, dia tidak dapat pahala hijrah Islam.

Tanah Arab adalah tapak bermulanya Islam dan ia menjadi sarang Islam. Tetapi Islamnya sudah pudar dan ia perlu didaulatkan semula. Umat Islam Arab bangga menjadi orang Islam tetapi tidak ramai yang berbangga dengan kesyumulan Islam.

Rata-rata umat Arab selepas kegagalan revolusi tahun 1950 mengubah matlamat, menggantikan revolusi yang gagal itu dengan revolusi menegakkan demokrasi. Revolusi yang baru ini tidak dapat disekat.

Seluruh umat Islam yang tertindas bangun untuk mendapatkan demokrasi, dan harapan menegakkan demokrasi itu cerah dan berada di ambang kejayaan.

Tetapi mereka belum tentu dapat Islam kerana Islam itu tidak termasuk dalam matlamat revolusi itu. Umat Arab berjaya menumbangkan diktator Ben Ali, diktator Mubarak dan Ghadafi. Mereka juga boleh membenamkan Ali Abdullah Saleh dan lain-lain. Tetapi mereka belum dapat Islam.

Islam tidak tertegak sendiri tetapi ia mesti diperjuangkan sama seperti mereka memperjuangkan demokrasi. Umat Arab baru dapat menumbangkan regim yang zalim, tetapi perjuangan umat Islam belum selesai.

Ia memerlukan satu tahap perjuangan lagi dan ia mungkin sama susahnya dengan menumbangkan regim-regim yang zalim sekarang. Kalau umat Arab mengambil masa 60 tahun unuk menggantikan kezaliman revolusi yang ditegakkan tahun 1950 itu, ia juga mungkin memerlu masa yang panjang juga bagi mendapatkan Islam.

Tetapi kelau keadilan demokrasi itu dapat ditegakkan, maka demokrasi yang sewajarnya menghormati pandangan majoriti dan mengambil kira pandangan minoriti, maka ia boleh memberi laluan kepada Islam. Demokrasi itu jangan jadi seperti janji demokrasi Amerika. Apabila rakyat Algeria membuat keputusan melalui demokrasi bagi menegakkan Islam, lalu ia dikhianati.

Revolusi tentera yang dipimpin oleh Gamal Abdul Nasser telah mengkhianati gerakan menegakkan Islam. Ia berakhir dengan kegagalan hingga rakyat memulakan revolusi baru 2011. Jika revolusi rakyat 2011 ini mengikut jejak revolusi tentera 1951 juga, maka Islam memerlukan gerakan perubahan lagi kerana yang tercapai sekarang ialah manis demokrasi, dan ia tidak menjanjikan keindahan Islam.


Mana pergi 1.3 juta hektar tanah rezab Melayu?
Mohd Sabri Said

KEPALA BATAS, 3 Mac : "Usah cakap banyak lagi.. Umno kena perjelaskan ke mana hilangnya tanah rezab melayu yang ditinggalkan oleh penjajah Inggeris sebelum berbicara tentang Umno pembela Melayu, " kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Dun) Anak Bukit, Ir Amiruddin Hamzah.

Beliau yang berucap di majlis Karnival Penang Harmoni di Dewan Melinium, Kepala Batas malam tadi turut meletakan kesalahan tersebut di tangan Umno yang kononnya menjadi nadi perjuangan orang Melayu tetapi sebenarnya pengkhianat.

Selepas penjajah pergi, orang Melayu mempunyai 3 juta hektar tanah rezab melayu di seluruh Malaysia tetapi kenapa pada tahun 1995 ia berkurangan mendadak sehingga 1.7 juta hektar.

Kejadian itu sampai kini masih tidak dijawab oleh kepimpinan Umno sejak dulu sehingga sekarang, dakwa beliau.

Mereka bimbang jika diberikan jawapan secara ikhlas dan jujur maka tidak mustahil rakyat Melayu akan marah dan tidak lagi bergantung pada parti perkauman itu lagi.

"Jangan biarkan lagi Umno berkuasa kerana tanah milik melayu sendiri tergadai apatah lagi dulunya mereka asyik menang dan ingat kemenangan itu boleh menyembunyikan penyelewengan yang dilakukan, " tegasnya.

Sambungnya, itu di tahun 1995 kini tahun 2011 tentunya terus berkurangan ekoran kerakusan kepimpinan Umno melakukan pembangunan yang yang berat sebelah.

Sepatutnya mereka mengantikan tanah yang melibatkan tanah rezab Melayu bukan terus ambil dan mengaut keuntungan peribadi.

Umno bertanggungjawab memberikan penjelasan kenapa terjadi kehilangan 1.3 juta tanah rezab Melayu di waktu mereka berkuasa penuh terhadap pembangunan di setiap negeri, tegasnya.



Sertai PAS: Umno Kuala Krau tolak menolak
Harakahdaily

PETALING JAYA, 3 Mac: Ketua Pemuda Umno Kuala Krau, Wan Salman Wan Ismail menafikan bekas Ketua Umno cawangan Jengka 25, Muzamil Mualif dan 11 ahli lain menyertai PAS namun beliau meminta meminta penjelasan lanjut dari Ketua Penerangannya pula.

“Kita (Umno) telah berhubung dengan Muzamil dan beliau tidak menyertai PAS,” katanya ketika dihubungi hari ini oleh laman web Free Malaysia Today (FMT).

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kemasukan bekas ketua Umno Jengka 25 ke dalam parti Islam itu malam semalam.

Muzamil bersama 11 ahli Umno cawangan berkenaan (gambar) telah menyerahkan borang penyertaan tersebut kepada Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di rumahnya.

Wan Salman, bagaimanapun, enggan mengulas apabila diberitahu ada gambar yang menunjukkan Muzamil menyerahkan borang keahlian PAS kepada Abdul Hadi. Sebaliknya beliau mahu wartawan mendapatkan maklumat lanjut daripada Ketua Penerangan Umno bahagian Kuala Krau, Datuk Mohamed Jaafar.

Bagaimanapun, usaha menghubungi Mohamed tidak berjaya. Seorang lagi ahli jawatankuasa Umno Kuala Krau, Mohd Ali Hanafiah Ahmad ketika dihubungi berkata beliau tidak tahu perkara tersebut.

Selasa lalu, seramai 12 ahli Umno dari Felda Jengka 25 bertindak keluar parti untuk menyertai PAS.

Ahli-ahli Umno termasuk bekas Ketua Cawangan Umno Jengka Jengka 25, Muzamil Mualif menyertai PAS selepas dua hari Perdana Menteri mengadakan lawatan ke situ dengan mengumumkan projek pembangunan berjumlah jutaan ringgit.

Ahli-ahli Umno itu dikatakan kecewa dengan Najib ketika berkunjung ke Jengka yang disifatkan tidak serius mahu membantu masyarakat peneroka.

Satu majlis penyerahan borang keahlian PAS telah diadakan sempena kemasukan tersebut di rumah bekas Ketua Cawangan Umno itu sendiri, Muzammil Alif yang kepada Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Muzammil merupakan pengasas Umno di Jengka 25 dan menjawat jawatan ketua cawangan di situ selama 15 tahun.

Beliau juga merupakan pembantu kepada bekas Adun Sanggang, Allahyarham Datuk Abdullah Kia.


Bankrap: Alasan MB ibarat Pak Pandir
Nazri Abdullah
TEMERLOH, 3 Mac: Kenyataan Datuk Seri Adnan Yaakob bahawa Pahang berhutang sejumlah 2.17 billion dengan kerajaan pusat adalah biasa dan sama seperti negeri-negeri lain ibarat alasan 'Pak Pandir', kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Watak dongeng Melayu itu sinonim dengan kenyataan 'bukan anak kita sahaja mati, anak orang lain pun mati juga' kata Tuan Ibrahim, hanya untuk melepaskan diri dari dia dilihat lemah atau bersalah.

Katanya, menteri besar Pahang itu sepatutnya melihat peningkatan hutang tahunan negeri kepada kerajaan pusat telah sampai ke tahap membimbangkan.

"Apa yang mendukacitakan, bilamana anggaran hasil negeri hanya RM532 juta sedangkan belanja mengurus sahaja RM600 juta, pembangunan RM270 juta menjadikan jumlah bajet keseluruhan RM871 juta.

"Ini bermakna lebih dari RM300 juta bergantung kepada hasil pinjaman dari kerajaan Pusat," katanya pada sidang media harian PAS di pusat media PRK Kerdau di sini.

Semalam, Adnan terpaksa menafikan dakwaan PAS bahawa kerajaan negeri hampir bankrap ekoran defisit bajet 13 tahun berturut-turut dan hutang dengan kerajaan pusat makin meningkat.

Beliau berkata, kerajaan negeri hanya defisit dua kali.

Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim yang juga Pengarah pilihan raya PAS bagi PRK Kedau berkata, kegagalan kerajaan negeri pimpinan Adnan meningkatkan hasil adalah kerana pengurusannya yang lemah dan tidak terkawal.

"Sebagai contoh, kerajaan negeri sanggup menghabiskan wang negeri bagi membeli nombor plat kereta CCC9 dengan nilai RM48 ribu," katanya.

Lebih pelik ujarnya, inden kenderaan yang sudah dilupuskan masih lagi dibayar dengan jumlah RM11,838 seperti dilaporkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2008.

Selain itu, tuntutan melampau bagi projek Rumah Rehat Bentong turut dipersoalkan.

"Papan tanda 'Surau' yang harga pasaran RM60 dibayar kepada kontraktor RM542, lampu hiasan ruang tamu yang harganya hanya RM1,500 dibayar kepada kontraktor dengan harga RM38,700," tambahnya.

Sehubungan itu katanya, rakyat harus membuka mata disaat mereka berdepan masalah ekonomi, kerajaan negeri pula melakukan pembaziran.

Katanya, sekarang adalah masa terbaik untuk membuat perubahan memilih calon dari Pakatan Rakyat.

"Pemilihan calon BN pada pilihan raya ini hanya akan meneruskan keadaan selepas 12 kali pilihan raya umum, inilah hasilnya.

"Rakyat perlu memilih wakil rakyat yang akan mengangkat isu-isu ini kepada kerajaan negeri," katanya.

Petugas BN menyamar ahli PAS

Menyentuh suasana kempen yang masuk hari kelima, beliau mendakwa mendapat maklumat seramai 200 petugas BN menyamar sebagai ahli PAS.

Mereka ini katanya, bergerak bertemu pengundi dan cuba menimbulkan provokasi.

Beberapa kain rentang bersifat provokasi juga telah ditemui dipasang di merata tempat, dan beliau memaklumkan laporan polis akan dibuat hari ini.

Selain itu, beliau turut melahirkan rasa dukacita terhadap tindakan pihak tidak bertanggungjawab membuang banner dan bendera kempen yang dipasang petugas PAS.

Insiden itu katanya berlaku sejak awal kempen dan terbaru awal pagi tadi.

"Sehingga kini sebanyak 16 kain rentang dan berpuluh bendera hilanh dan enam kain rentang lagi baru hilang pagi ini.

"Saya menyeru kepada kanak-kanak nakal ini untuk menghentikan tindakan ini," nasihatnya.

Insiden itu didakwa berlaku di beberapa tempat termasuk Desa Murni, Kampung Ketam dan Kuala Tekal.


Umi Hafilda hanya tentera upahan - Halim
Hazayani Zakaria

JASIN, 3 Mac: Pengarah Pilihan Raya PAS PRK Dun Merlimau, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman menyifatkan Ummi Hafilda sebagai askar upahan Umno BN untuk membantu kempen mereka.

Abdul Halim (gambar-kiri) tidak menolak kemungkinan Ummi dibayar Umno BN untuk menimbulkan kebencian rakyat kepada Pakatan Rakyat khususnya PKR.

"Dia ini dipanggil macam askar upahan, saya lebih percaya dia dibayar.

"Saya sifatkan Ummi Hafilda ini sebagai askar upahan," kata beliau pada sidang media di markas induk PAS, di sini hari ini.

Beliau yang juga ahli Parlimen Pengkalan Chepa bagaimanapun berkata, Ummi digunakan pada waktu yang tidak tepat dan tidak memberikan impak yang besar kepada pada PRK di Merlimau ini.

Katanya, PRK ini melibatkan calon PAS dan BN, tiada kena mengena dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Azmin Ali yang sedang difitnah Ummi.

"Ini pilihan raya kecil, saya nasihatkan Ummi Hafilda kalau nak impak yang lebih besar di pilihan raya umum, Anwar tak bertanding sini, apa kena mengena dengan Anwarnya?

"Ini politik kotor yang digunakan Umno untuk mempengaruhi pengundi. Ini pilihan raya kecil antara calon dengan calon, ia tak tumbangkan kerajaan (negeri).

"Tiada kaitan pun dengan Azmin, ini adalah kempen yang kebudak-budakan, ia juga tak beri kesan pun pada kita," katanya.

Tambahnya, Umno BN harus mengetengahkan isu tempatan yang melibatkan kebajikan rakyat daripada membawa isu yang sedang dibicarakan di mahkamah.

"Bukan isu pun, di sini isu tempatan banyak...Ummi Hafilda (gambar) ini, kes sedang bicara di mahkamah buat apa dia bangkitkan.

"Sebab itu saya kata tak berapa masak cara politik Ummi Hafilda, mesti ada orang guna dia.

"Saya nasihat kalau nak guna, guna di pilihan raya umumlah bukan pilihan raya kecil...tiada kesan.

"Ini adalah satu taktik yang tidak masak dalam pilihan raya kecil, kalau kita buka rasuah kerajaan Melaka dan tak ada intergriti ketua menteri itu ada kesan.

"Datuk Seri Anwar sekarang sedang dibicara, jadi kita serah kepada mahkamah sahaja, tak tahu kalau Ummi Hafilda ini nak jadi hakim saya tak tahulah," sindir beliau.

Malam tadi, Ummi Hafilda menyampaikan ceramah dengan membawa fitnah yang sama mengenai Anwar dan Azmin di Kampung Chinchin, dekat sini.



Tiada ulasan: