Jumaat, 11 Mac 2011

JUDI TETAP HARAM....PENDAPATAN TAK BERKAT...JIKA DIBELI BARANG MAKANAN SUDAH TENTU ADA SUMBER DAGING@DARAH DARI BAHAN HARAM...MAKA HARAM MASUK SYURGA

P'raya: Najib keterlaluan, seolah ajak rakyat ke jalan raya
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 10 Mac: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, kini dilihat semakin keterlaluan sehingga seolah-olah telah mengundang rakyat mengalihkan tumpuan daripada pilihan raya kepada demonstrasi ke jalan raya.

Sehubungan itu, Badan Bertindak Demokrasi PAS dan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) II menuntut pihak pemerintah supaya mengadakan pilihanraya yang adil di negara ini.

Pengerusi Badan Bertindak Demokrasi PAS, Mohamad Sabu menegaskan, Perdana Menteri perlu menilai kembali segala tindakan yang telah dilakukannya dalam perjalanan pilihanraya di negara ini agak benar-benar berada pada landasan demokrasi.

Menurut beliau, tujuan tuntutan pilihanraya yang adil dibuat supaya setiap keputusan pilihanraya akan dapat diterima oleh seluruh rakyat negara ini.

Katanya, namun keadaan hari ini berada di sebaliknya. Setiap keputusan pilihan raya amat meragukan semua pihak terutama pembangkang kerana ia dijalankan tanpa keadilan.

"Pihak Umno BN yang memerintah bukan sahaja mempergunakan segala jentera kerajaan dengan sewenang-wenengnya, tetapi juga turut mengawal dan memaksa SPR supaya memihak kepada Umno BN dalam pelbagai aspek," katanya pada sidang akhbar di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Disebabkan keadaan itu, menurut beliau, hak-hak pihak pembangkang dinafikan sama sekali oleh pihak pemerintah dalam perjalanan pilihanraya di negara ini sama ada pada pilihanraya umum, pilihanraya negeri dan pilihanraya kecil.

"Terbaru, perkara itu boleh dilihat dalam perjalanan pilihanraya dan kempen pilihan raya kecil Dun Merlimau dan Kerdau 6 Mac lalu yang jelas memperlihatkan tindakan SPR yang dikawal oleh Umno BN sehingga seratus peratus memihak kepada Umno BN.

"Dalam masa yang sama, pihak pembangkang pula ditekan dengan pelbagai peraturan yang bukan-bukan termasuk dilarang mengadakan pondok panas dan pemasangan bendera parti. Kesemua itu bertujuan untuk memberikan kemenangan kepada BN," katanya yang juga AJK PAS Pusat.

Menyentuh tentang perjalanan pilihan raya negeri Sarawak yang akan diadakan tidak lama lagi yang turut memperlihatkan beberapa peraturan baru diperkenalkan SPR, beliau mengatakan kesemua itu jelas menunjukkan sikap SPR yang tidak profesional dan adil dalam melaksanakan perjalanan pilihanraya di negara ini.

Menerusi peraturan baru itu, SPR akan membenarkan tempoh berkempen selama 7 hari sahaja. Antara alasan yang diberikan pula termasuklah disebabkan kebimbangan SPR dengan kemungkinan tindakan provokasi oleh pihak pembangkang yang jelas tidak masuk akal.

"Dalam kita menuntut supaya tempoh kempen dipanjangkan kepada 3 minggu, SPR pula membuat peraturan baru seperti itu. Ini jelas memperlihatkan sikap perlawanan SPR dengan pembangkang, pada hal tuntutan kita itu adalah untuk keadilan dalam pilihanraya.

"Dengan tempoh kempen sependek itu, apa yang pembangkang boleh buat? Pembangkang sudahlah tidak diberikan ruang bersuara menerusi media kerajaan dan media arus perdana, tidak banyak wang pula.

"Jadi kesemua itu adalah untuk memberikan keuntungan dan kemenangan kepada Umno BN yang memerintah dengan cara yang cukup jelas dan terang-terangan," katanya.

Dengan itu juga, tegasnya, bagaimana rakyat boleh bertahan yang tentunya akan memaksa rakyat berpilihanraya ke jalan-jalan raya nanti seperti yang telah berlaku di Mesir dan Libya.

Turut hadir pada sidang media itu, Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli, AJK PAS Pusat, Datuk Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin, Dr Dzulkefly Ahmad, Dr Syed Azman Syed Mohd Nawawi dan calon PAS Dun Merlimau yang baru lalu, Yuhaizad Abdullah.



PAS mahu tempoh berkempen 3 minggu
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 10 Mac: PAS dengan tegas tidak bersetuju dengan cadangan SPR untuk mengenakan peraturan baru berkempen hanya selama 7 hari sahaja bagi pilihan raya negeri Sarawak yang akan diadakan tidak lama lagi.

Sebaliknya, PAS mendesak agar tempoh kempen pilihan raya diadakan sehingga tiga minggu atau paling kurang dua minggu seperti yang dilaksanakan sebelum ini.

Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli menegaskan, dengan tempoh kempen sependek itu, pihak pembangkang tentunya tidak dapat melakukan persiapan yang sewajarnya dan ia jelas akan memberikan keuntungan kepada BN.

Menurut beliau, dengan itu juga akan menyaksikan ketidakadilan SPR sebagai badan bebas dalam mengendalikan pilihanraya di negara ini akan lebih ketara, setelah ia dipersoalkan oleh pelbagai pihak dalam pelbagai aspek.

Katanya, oleh itu, beliau berharap agar pihak SPR akan melihat perkara itu dengan lebih jauh dengan mengambil kira pelbagai aspek termasuk rasional atau tidaknya apa yang hendak dilakukan itu dari sudut keadilan dan perjalanan demokrasi.

"Pilihanraya negeri Sarawak itu juga penting bagi PAS dan Pakatan Rakyat. Kalau diadakan dalam masa yang dekat, ini boleh dijadikan ukuran bagi kekuatan kita," katanya pada sidang akhbar di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Mengenai alasan SPR yang mengatakan untuk melaksanakan tempoh kempen sependek itu bagi menghalang provokasi dari pihak pembangkang, beliau menegaskan, dakwaan itu ternyata tidak berasas.

"Yang cetuskan provokasi bukan pihak pembangkang, tetapi pihak Umno atau BN sendiri. Kalaulah pula penduduk di kawasan itu yang baling batu, itu bukan perbuatan pihak pembangkang, tetapi penduduk di kawasan itu yang melakukannya atas sebab-sebab tertentu yang dilakukan oleh penduduk di kawasan itu.

"Jadi, tak bolehlah itu yang dijadikan alasannya. Tetapi tentu ada sebab-sebab lain yang bertujuan untuk memberikan keuntungan atau kemenangan kepada BN," katanya.

Selain itu, beliau turut mempersoalkan tindakan SPR dalam melaksanakan undi pos yang kini semakin bertambah, apabila isteri-isteri tentera pula turut diberikan peluang untuk membuang undi secara pos.

"Ini macam cabar kita (pihak pembangkang) pula. Ketika kita sedang menuntut supaya dikurangkan undi pos, isteri-isteri tentera pula boleh undi pos. Ini jelas satu ancaman pada pilihanraya di negara ini," tegasnya.

Beliau turut mempersoalkan tindakan SPR yang melarang parti-parti bertanding mengadakan pondok panas dan pemasangan bendera parti pada kenderaan ketika hari mengundi.

"Sebenarnya yang menyebabkan SPR melarang diadakan pondok panas itu kerana ia merugikan Umno BN. Dulu pondok panas itu merupakan tempat Umno BN mengumpulkan kekuatan. Tetapi apabila pondok panas itu bertukar kepada tempat PAS, Pakatan Rakyat atau pihak pembangkang pula mengumpulkan kekuatan, pondok panas terus ditiadakan oleh SPR.

"Sebagai gantinya, SPR pula yang ada barun (pondok panas). Pada hal SPR tak perlu ada barun. SPR badan yang mengendalikan pilihanraya. Parti-parti bertandinglah yang patut ada barun. Tetapi kenapa pula SPR yang ada barun, kita pula tak dibenarkan buat barun?" katanya.

Kini, apa yang berlaku menyebabkan SPR semakin menyimpang dari tanggungjawabnya yang sebenar. Beliau berharap agar SPR memandang perkara itu dengan lebih jauh bagi perjalanan pilihanraya yang adil di negara ini.


Libya: Mapim kesal Malaysia masih berdiam diri
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 11 Mac: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) kesal kerajaan Malaysia masih mendiamkan diri dan tidak mengambil inisiatif untuk membantu dan bersuara agar krisis di Libya dapat diselesaikan bagi mengelakkan pertumbuhan darah berterusan.

Setiausaha agungnya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, sepatutnya negara-negara umat Islam seperti Malaysia mengambil inisiatif untuk berperanan menggerakkan proses perundingan dan penyelesaian segera kepada krisis yang berlaku di Libya.

Sehubungan itu, katanya Mapim menggesa kerajaan Malaysia dengan segera menggerakkan penghantaran misi bantuan kemanusiaan ke Libya.

“Sebagai sebuah negara yang menganggotai OIC, Malaysia tidak boleh membisu dan tidak bertindak,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Mapim, tambahnya menggesa misi bantuan kemanusiaan hendaklah segera dihantar ke Libya memandangkan ketegangan tersebut telah mengakibatkan bekalan makanan dan ubatan terputus di beberapa kawasan di Libya seperti di Zawiyah, Ras Lanuf, Brega, Benghazi dan di sempadan Tunisia dan Mesir di mana ratusan ribu pelarian kini sangat memerlukan bantuan sementara menunggu krisis reda.

Mapim juga, jelasnya mendesak sidang Parlimen Malaysia yang berjalan sekarang segera mengusulkan supaya semua agensi antarabangsa sepetrti OIC , PBB, Liga Arab, Kesatuan Eropah, Kesatuan Afrika mengambil inisiatif supaya krisis di Libya diselesaikan dengan rundingan demi mengelakkan pertumbuhan darah terus berlaku.

“Mapim menggesa sidang Parlimen Malaysia mengambil inisiatif untuk menghantar delegasi khas bagi mendapatkan maklumat lebih dekat mengenai ketegangan yang berlaku di Libya dan mengesyorkan tindakan yang boleh diambil oleh Malaysia sendiri,” ujarnya.

Beliau turut mengumumkan bahawa suatu kutipan derma untuk menghantar bantuan kemanusiaan ke Libya sedang dilancarkan dan delegasi khas juga akan dihantar untuk menyalur bantuan tersebut sesegera mungkin.

Katanya lagi, ketegangan yang sedang berlaku, antara golongan anti Gaddafi dan tenteranya sekarang semakin runcing dan kini memuncak kepada perang saudara yang amat merbahaya.

Katanya, laporan serangan tentera Gaddafi yang menggunakan jet pejuang untuk menyerang kawasan yang dikuasai oleh golongan pemberontak telah mengakibat kan ramai yang terbunuh dan cedera terutama di kalangan rakyat awam.

Menurutnya, jika dunia membiarkan kuasa Barat terutama Amerika bertindak, keadaan di Libya akan mengulangi apa yang berlaku di Iraq.

Amerika, ujarnya tidak boleh dibiarkan mengambil kesempatan untuk mengukuhkan kedudukannya sebagai polis dunia dengan cara melancarkan operasi militeri ke Libya.

Beliau menambah, serangan oleh Amerika sekali lagi akan menjadi prisiden untuk negara adikuasa itu melakukan kehendaknya secara unilateral tanpa mendengar suara masyarakat antarabangsa yang lain.

Katanya, Resolusi 1970 yang telah diluluskan oleh Majlis Keselamatan PBB hendaklah dilihat sebagai suatu alat untuk menyekat Gaddafi dari terus bertindak ganas terhadap rakyatnya sendiri.

Menurutnya, Mapim merasa amat malang apabila negara-negara Arab di Teluk serta badan antarabangsa di kalangan umat Islam iaitu OIC terus membisu dan tidak mengambil inisiatif untuk meredakan keadaan demi menyelamatkan nyawa rakyat di Libya.

Katanya lagi, ketegangan di Libya kini telah menyebabkan pihak kuasa Barat terutama Amerika dan British sudah melancarkan beberapa tindakan yang boleh meningkatkan lagi ketegangan serta menyebabkan Libya berada di ambang perang sivil yang bakal menghancurkan seluruh negara tersebut.


Penghargaan buat muslimat
Huzir Sulaiman

Tak dapat dinafikan sumbangan muslimat amat bermakna dan ‘significant’ dalam gerak kerja jemaah. Dalam banyak PRK, dapat dilihat kegigihan dan kesungguhan mereka melalui banyak cabaran dan mehnah yang sesetengah dari kita tertanya-tanya bagaimana majoriti daripada mereka yang berumur atau lanjut usia mampu melalui ujian tersebut tanpa penat lelah dan putus asa.

Satu semangat dan komitmen tinggi yang sesekali membuatkan saya, seorang lelaki tersipu malu kerana tidak sehebat mereka. Malah kehadiran mereka di PRK khususnya boleh dilihat menguasai majoriti pejuang di lapangan.

Kualiti kerja juga dilihat begitu tinggi seiring dengan tanggapan majoriti masyarakat umum bahawa hasil kerja wanita sememangnya selalu tinggi dan bersifat konsisten kerana sifat semulajadi mereka yang teliti dalam apa jua urusan yang diceburi, dari urusan rumahtangga sehinggalah ke dalam urusan negara.

Terbukti di kebanyakan negara, wanita dipilih sebagai ketua negara seperti Khaleda Zia di Bangladesh, Michelle Bachelet di Chile, Tarja Halonen di Finland, Angela Merkel di Jerman dan ramai lagi.

Sejarah Islam mencatatkan nama-nama yang masyur seperti Khadijah binti Khuwalid, Fatimah Az Zahra, Nusaibah Binti Ka’ab, Sumayyah Binti Khubbat, Ummu Khalthum Binti ‘Uqbah dan ramai lagi.

Tambahan pula, tenaga kerja yang memacu ekonomi negara tidak juga ketinggalan hampir dikuasai mereka dengan peratusan 46.4 peratus dan dijangkakan akan menyaingi tenaga kerja lelaki menjelang 2015 dengan kadar peratusan anggaran di sekitar 55 peratus.

Peranan wanita khususnya penggerak jemaah di kalangan muslimat tidak dinafikan kini merupakan aset dan sumber utama di dalam mana-mana parti politik malah telah dibuktikan ketika di PRK Kerdau khususnya ketika berhadapan dengan pengundi, celaan, penghinaan dan sebagainya khususnya daripada pihak Barisan Nasional dihadapi dengan tenang dan sabar, satu hakikat kekuatan jiwa yang tidak ada atau lemah pada sebahagian lelaki atau muslimin.

Keberanian mereka mengharungi ladang getah dan bukit tanpa perlindungan keselamatan merupakan contoh yang amat relevan bahawa wanita muslimah dalam gerakan jemaah khususnya di dalam Pakatan Rakyat kini memiliki jiwa yang terbukti kental malah berani berhadapan dengan pelbagai bentuk ancaman, terbukti jelas amat digeruni pihak lawan dan dihormati pihak kawan.

Namun, sejauh mana kekuatan itu dapat diwarisi oleh barisan wanita atau muslimat muda sudah mula dipersoalkan kerana pemerhatian secara langsung dalam banyak PRK, membuktikan perbezaan ketara nisbah antara mereka yang muda dan sudah berusia.

Andaian ketika ini bahawa perbezaan tersebut bukanlah kerana perbezaan tahap ilmu atau pengalaman di antara mereka yang menjadi sebab utama mengekang penglibatan secara langsung di lapangan tetapi hanyalah semata-mata kerana kurangnya komitmen kesan langsung dari kurangnya usaha tarbiyyah pada muslimah muda zaman ini berbanding dahulu.

Suatu cabaran yang pasti akan menggugat mana-mana gerakan jemaah Islam khususnya jika permasalahan tersebut tidak diatasi dengan segera terutama ketika menjelangnya Pilihanraya Umum yang ke-13.

Cikgu Normala Sudirman merintis jalan pengorbanan itu untuk bersama-sama hidup dan mati demi Islam, merintis jalan dakwah yang cukup pedih untuk dilalui dan dikuti oleh kalangan mereka yang seusia dan lebih muda darinya seharusnya menjadi teladan dan idola kepada semua khususnya wanita atau muslimah muda untuk berlumba-lumba manabur bakti di lapangan Insya Allah.


Facebook palsu Muslimat PAS Kelantan
Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 11 Mac: Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan mendedahkan ada pihak yang tidak bertanggungjawab telah membuka akaun facebook dengan menyamar sebagai milik dewan berkenaan.

Setiausahanya, Zainiah Abdul Halim ketika memberitahu Harakahdaily berkata, individu atau pihak tersebut telah menyamar menggunakan nama "Muslimah Pas Negeri Kelantan".

Katanya, bukan sahaja membuka facebook sebaliknya telah mengeluarkan kenyataan yang mengelirukan serta tidak sejajar dengan dasar perjuangan PAS.

Sehubungan itu, menurutnya, DMPN Kelantan dengan tegas meminta pihak yang tidak beretika itu menutup akaun facebook tersebut dengan segera.

Zainiah juga turut berpendapat, facebook itu diwujudkan bertujuan untuk memburukkan imej PAS di samping memberi gambaran buruk pada masyarakat berhubung dasar perjuangan parti yang kini semakin diterima pelbagai bangsa dan rakyat di negara ini.

“Facebook rasmi Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan adalah "Dewan Muslimat Pas Kelantan",” ujarnya pada satu kenyataan.


Judi: Teras sokong Kedah tidak lulus premis baru
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 10 Mac: Teras Pengupayaan Melayu (Teras) ingin menyatakan sokongan dan mengalu-alukan dasar kerajaan Kedah yang tidak mengeluarkan lesen untuk premis judi di bawah kerajaan Pakatan Rakyat.

“Dasar ini wajar disokong kerana rakyat Kedah tidak harus didedahkan dengan industri yang boleh membawa kesan negatif kepada masyarakat,” ujar presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid kepada Harakahdaily.

Teras, katanya ingin menyatakan pendirian tegasnya bahawa judi bukanlah suatu yang didokong oleh semua masyarakat bukan Islam.

Menurutnya, dalam penemuan Teras memang ramai warga masyarakat bukan Melayu dan bukan Islam yang menolak industri itu kerana ia jelas memberi kesan yang buruk kepada masyarakat dalam berbagai aspek.

Judi, ujarnya tidak kira berskala kecil atau besar tetap memberi kesan kepada kestabilan keluarga, motivasi kerja ,kadar jenayah sosial, keutuhan ekonomi masyarakat serta juga kepada nilai hidup indvidu.

Sebab itu, tambahnya judi perlu dibanteras dalam masyarakat secara lebih menyeluruh kerana kestabilan sosio-ekonomi dan budaya masyarakat perlu dipertimbangkan agar tidak menjadi mangsa kepada ketagihan judi.

Pada analisis akhir, katanya membiarkan masyarakat terdedah dan rela untuk berjudi adalah suatu pengabaian terhadap tanggungjawab sosial di pihak pemerintah sendiri.

Justeru, tegasnya Teras membantah dengan keras kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek yang beria-ia untuk mempertahankan hak orang bukan Islam untuk berjudi.

“Soalnya untuk apa Chua mahu membenarkan orang bukan Islam merosakkan kehidupan mereka hanya kerana beliau berpegang bahawa berjudi adalah hak yang terjamin dalam Perlembagaan Persekutuan yang membenarkan warga negara ini untuk berjudi,” katanya.

Menurutnya lagi, Chua berniat jahat untuk cuba memburukkan imej kerajaan negeri Kelantan pada kaca mata orang bukan Islam seolah-seolah kerajaan Kelantan mahu memaksakan perlaksanaan Islam ke atas orang bukan Islam di negeri tersebut.

Katanya, Teras mempersoalkan atas asas apa Chua mengatakan orang bukan Islam mahu berjudi dan hak berjudi mereka mesti dipertahankan.

“Sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab , Teras berpendapat , kerajaan mesti memberi kepentingan kepada rakyat supaya hidup dengan budaya yang sihat dan tidak terlibat dengan budaya berjudi yang merosakkan,” katanya.

Dalam kajian Teras, ujarnya rakyat Malaysia berbelanja tidak kurang daripada RM10 bilion setahun untuk berjudi dalam judi yang berlesen, tidak termasuk judi tidak berlesen.

Katanya, kesan yang jelas ialah pemilik dan pengusaha industri judi mengaut keuntungan berlipatkali ganda sedangkan mereka yang terperangkap dengan ketagihan judi menanggung penderitaan yang pelbagai kerana menghadapi masalah untuk melunaskan bayaran kerana kalah judi.

Sehubungan itu, tambahnya Teras menggesa pihak kerajaan negeri Kedah memantau premis yang menjalankan judi tidak berlesen yang semakin berleluasa tumbuh kebelakangan ini.

Teras juga, katanya dalam masa yang sama menggesa supaya Kementerian Kewangan bertegas untuk menghadkan pengeluaran lesen judi dan mengujudkan rancangan untuk akhirnya menghapuskan pengeluaran lesen judi.

Anak muda bepotensi runtuh kerajaan
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 10 Mac: Kerajaan BN diingatkan agar tidak memperlekehkan suara dan pemikiran generasi muda kerana mereka mempunyai potensi untuk mempertahankan atau meruntuhkan sesebuah kerajaan.

Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub berkata, potensi generasi muda khususnya mahasiswa harus dibimbing sebaik mungkin, bukan mencipta undang-undang yang menjatuhkan martabat mereka sebagai mahasiswa.

"Bila berhadapan dengan orang muda jangan diperlekeh keupayaan mereka. Jangan membuat satu undang-undang yang pada zahirnya tidak menampakkan kezaliman terhadap mereka tapi dalam waktu yang sama kita menyaksikan bagaimana undang-undang itu memperbodohkan mereka dan mengheret pemikiran mereka ke zaman batu," kata beliau sewaktu membahaskan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini.

Merujuk kepada pilihan raya kampus yang berlangsung bulan lalu, Salahuddin kesal dengan pihak pentadibiran universiti yang berat sebelah dan mengenakan undang-undang yang menyusahkan mahasiswa.

"Cara pihak universiti melayani mahasiswa dalam pilihanraya kampus baru-baru ini amat menjijikkan dan kembali ke zaman kuno.

"Pihak universiti ugut mereka, susahkan mereka untuk mengisi borang pencalonan kemudian ada kejadian calon mahasiswa diugut dengan sms berunsur jenayah.

"Kenapa berlaku demikian sedangkan potensi mereka untuk menjadi pemimpin harus dididik dengan betul," katanya yang juga Naib Presiden PAS.

Tambahnya, sekiranya kerajaan mengakui Malaysia sebuah negara demokrasi, maka ianya harus disuburkan sejak zaman kampus lagi.

"Ada orang cakap Malaysia tidak mungkin jadi macam Mesir, tetapi jangan bunuh demokrasi orang muda hari ini.

"Jika kita mengakui negara kita mempunyai demokrasi maka suburkan demokrasi itu. Jangan buat demokrasi di kampus sebagai suatu tempat kita menahan ledakan dan potensi anak muda.

"Orang muda boleh mengubah sejarah, boleh meruntuhkan empayar dan boleh menggunakan ruang siber yang ada untuk mereka mencapai tujuan mereka," katanya.

Beliau turut mempersoal tindakan Kementerian Pendidikan Tinggi (KPT) dan pihak pentadbiran universiti melarang mahasiswa membuat tinjauan di pilihan raya sedangkan universiti mempunyai fakulti sains politik.

"Kalau ada fakulti sains politik di universiti kenapa tidak izinkan mereka turun ke pilihan raya. Kita sekat mereka, gantung mereka daripada pengajian, gantung biasiswa, ini cara apa?" soalnya.

Tegasnya, mahasiswa harus diberi peluang mengkaji sesuatu fakta tanpa kongkongan mana-mana pihak.

"Sebagai contoh hari ini kalau kita nyatakan dengan fakta bahawa Felda Plantation itu adalah satu yang kita anggap bertentangan dengan matlamat asal DEB iaitu untuk membasmi kemisikinan dan menyusun kembali masyarakat, kenapa tidak harus universiti dengan fakulti sains politik menghantar pelajar mereka untuk menyiasat, melihat dan mengkaji kebenaran fakta ini.

"Ini cara kita menyuburkan pandangan dalam iklim politik yang sihat kalau kita ingin jauhi politik fitnah," katanya. 


Reka bentuk dalaman Istana Negara diubah?
Nazri Abdullah
KUALA LUMPUR, 10 Mac: PAS mahu kerajaan memberi penjelasan berhubung dakwaan berlaku perubahan pada rekabentuk dalaman Istana Negara yang baru di Jalan Duta.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata beliau mendapat maklumat bahawa rekabentuk dalaman istana itu diubah dari konsep Raja-raja Melayu kepada konsep raja Eropah.

"Kenapa boleh berlaku perubahan? Ini satu penghinaan kepada Raja-raja Melayu.

"Dalam suasana titah Tuanku mahu rakyat jangan persoal kedaulatan Raja-raja Melayu, sekarang kerajaan cuba mencemarkannya dengan menukar konsep hiasan dalaman istana negara," katanya kepada Harakahdaily.

Sambil menyifatkan perkara itu tidak wajar berlaku, Mahfuz berkata tindakan itu juga seolah-olah menggambarkan bahawa hiasan dalaman berkonsepkan raja-raja Melayu tidak mempunyai nilai tinggi.

"Sudah tentu perubahan ini menyebabkan penambahan kos.

"Saya nak tanya, berapa penambahan kos baru ini," soalnya lagi.

Sebelum ini, Dewan Rakyat dimaklumkan bahawa kos pembinaan Istana Negara bertambah dari RM400 juta kepada RM800 juta.

Ianya termasuk kos menaik taraf jalan dan pembinaan persimpangan bertingkat.

Perkara itu dimaklumkan Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Yong khoon Seng pada persidangan Jun tahun lalu.

Beliau turut memaklumkan projek Kompleks Istana Negara itu dijangka siap Februari tahun ini.

Tiada ulasan: